جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از سجده کردن ستارگان در آیه 4 سوره یوسف

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3951

    منظور از سجده کردن ستارگان در آیه 4 سوره یوسف




    آیه 4 سوره یوسف
    إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ
    ﴿4﴾




    [ياد كن] زمانى را كه يوسف به پدرش گفت اى پدر من [در خواب] يازده ستاره را با خورشيد و ماه ديدم ديدم [آنها] براى من سجده مى‏كنند (4)


    منظور از سجده کردن ستارگان در آیه 4 سوره یوسف چست؟ چرا یازده ستاره ؟ اصلا سجده ستاره چگونه است؟
    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۸:۳۴

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    آیه 4 سوره یوسف
    إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ ﴿4﴾
    [ياد كن] زمانى را كه يوسف به پدرش گفت اى پدر من [در خواب] يازده ستاره را با خورشيد و ماه ديدم ديدم [آنها] براى من سجده مى‏كنند (4)
    منظور از سجده کردن ستارگان در آیه 4 سوره یوسف چست؟ چرا یازده ستاره ؟ اصلا سجده ستاره چگونه است؟
    با سلام

    قبل از اینکه به سوال بپردازیم لازم به یک مقدمه می باشد و انشاالله در پست بعدی به جواب سوال خواهیم پرداخت
    اعمال اجتماعى كه انسان به منظور اغراض معنوى انجام می ‏دهد، مثلا بالانشينى كه به منظور تجسم رياست، و جلو افتادن كه بمنظور تمثل سيادت و آقايى، و خم شدن كه به منظور اظهار حقارت و كوچكى، و بر زمين افتادن كه به منظور نهايت ذلت و افتادگى سجده كننده در قبال عزت و علو مقام مسجود انجام می ‏شود، نام اين اعمال را به غرض هاى آنها نيز داده و آنها را هم بهمان نام می نامند، مثلا همان طور كه جلو افتادن را تقدم می ‏گويند، سيادت و آقايى را هم تقدم می ‏خوانند، و هم چنان كه انحناء و خم شدن مخصوص را ركوع می ‏گويند، حقارت و كوچكى را هم ركوع می ‏گويند، و همانطور كه به خاك افتادن را سجده مى‏گويند، تذلل را هم سجود می ‏گويند، همه اينها به اين عنايت است كه برسانند كه منظور از اين اعمال اجتماعى همان غرضها و نتائج آن است، و گرنه هيچ غرضى به خود آن اعمال تعلق نگرفته است.

    و به همين نظر است كه قرآن كريم اينگونه اعمال و نظائر آن از قبيل قنوت و تسبيح و حمد و سؤال و امثال آن را به همه موجودات نسبت می ‏دهد و می فرمايد:" كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ" ، و نيز می ‏فرمايد:" وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ" «2» و نيز می ‏فرمايد:" يَسْئَلُهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" و نيز می ‏فرمايد:" وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ" .

    و فرق ميان اين امور، در صورت انتسابش به موجودات، و در صورت وقوعش در ظرف اجتماع بشرى اين است كه: غايات و غرضهاى آنها، در قسم اول به حقيقت معنايش موجود است، بخلاف قسم دوم، كه غرض از آن امور، به نوعى از وضع و اعتبار تحقق می ‏يابد، مثلا ذلت موجودات و افتادگى آنها در برابر ساحت عظمت و كبريايى خداوند ذلت و افتادگى حقيقى است، بخلاف به رو افتادن و زمين ادب بوسيدن در ظرف اجتماع بشرى كه بر حسب وضع و اعتبار، ذلت و افتادگى است، به نشانه اينكه بسيار اتفاق می ‏افتد كه اين به خاك افتادن و سجده انجام مى‏شود، ولى از آن تعظيم و اظهار ذلت فهميده نمی ‏شود.

    پس اينكه فرمود:" وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" از همان نظرى است كه اشاره نموديم، و اگر اختصاص داد به صاحبان عقل و فرمود:" مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" و نفرمود:
    ما فى السماوات و الارض، با اينكه اين سجده و ذلت، اختصاص به آدميان و فرشتگان ندارد.
    _____________________________________________
    ترجمه الميزان، ج‏11، ص: 439

    ادامه دارد
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    آیه 4 سوره یوسف
    إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ ﴿4﴾
    [ياد كن] زمانى را كه يوسف به پدرش گفت اى پدر من [در خواب] يازده ستاره را با خورشيد و ماه ديدم ديدم [آنها] براى من سجده مى‏كنند (4)
    منظور از سجده کردن ستارگان در آیه 4 سوره یوسف چست؟ چرا یازده ستاره ؟ اصلا سجده ستاره چگونه است؟

    إِذْ قالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي ساجِدِينَ (4)
    زمانى كه گفت يوسف از براى پدرش يعقوب اى پدر جان من بدرستى كه من ديدم در خواب يازده ستاره و خورشيد و ماه را ديدم براى من سجده ميكردند.

    يا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ رؤيا صورت اشياء خارجيه است كه در ذهن ميآيد كه تعبير بصور ذهنيه ميكنند و در خواب تصور ميكند كه در خارج است عكس بيدارى در بيدارى صورت خارجيه بدون ماده در ذهن نقش می ‏بندد و در خواب صورت ذهنيه در خارج جلوه ميكند و اين صور ذهنيه اگر از خيالات واهيه باشد خواب شيطانيست حقيقت ندارد و تعبير باضغاث احلام ميكنند و اگر حقيقت داشته باشد خواب رحمانيست كه از جانب خداوند الهام بقلب ميشود و چون انبياء و معصومين شيطان در قلوب آنها راه ندارد خواب آنها خواب رحمانى است بمنزله وحى است مثل خواب حضرت ابراهيم در ذبح اسماعيل و خواب حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم كه بوزينه‏ ها از منبرش بالا ميروند و امثال اينها.

    أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ از دو آيه بعد استفاده ميشود كه خود حضرت يوسف عليه السّلام تعبير خوابش را ميدانست از كلمه وَ يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْوِيلِ الْأَحادِيثِ و حضرت يعقوب هم ميدانست بلكه برادرانش هم فى الجمله بى‏بهره نبودند و مراد از يازده كوكب يازده برادرش بودند و مراد از قمر پدر بزرگوارش بود و مراد از شمس بعضى گفتند مادرش بوده بعضى گفتند خاله ‏اش بوده چون مادرش وفات كرده بود بعضى گفتند كه مراد حضرت اسحق جدّش باشد و او حيات داشته رَأَيْتُهُمْ لِي ساجِدِينَ بعضى گفتند سجده بمعنى تعظيم و احترام و تكريم بوده بعضى گفتند سجده شكر بوده نظر به اينكه سجده بر غير خدا جايز نيست.
    بلكه تحقيق اينست كه آن سجده كه مختص بخدا است سجده عبوديت و پرستش است در مقابل عبده اصنام و شمس و نار و گوساله و گاو و ساير آلهه مشركين و اما سجده از روى اطاعت و تمكين و تسليم مانعى ندارد چنانچه ملائكه سجده بآدم كردند غايت الامر در شريعت اسلام مطلقا ممنوع شده‏
    ____________________________________________

    أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏7، ص:153 و 154
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,067
    حضور
    36 روز 11 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3948



    بسم الله الرحمن الرحیم


    با سلام و احترام


    ضمير" هم" كه براى جمع مذكر عاقل است در آیه شریفه« إِنىّ‏ِ رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتهُُمْ لىِ سَاجِدِينَ» در مورد خورشيد و ماه و ستارگان به كار رفته، همچنين كلمه" ساجدين".


    این مساله اشاره دارد به اينكه سجده آنها يك امر تصادفى نبود بلكه پيدا بود روى حساب همچون افراد عاقل و هوشيار سجده مى ‏كنند.


    البته روشن است كه منظور از سجده در اينجا خضوع و تواضع مى‏باشد و گرنه سجده به شكل سجده معمولى انسانها در مورد خورشيد و ماه و ستارگان مفهوم ندارد[1].






    [1] - تفسير نمونه، ج‏9، ص: 308




    منظور از سجده کردن ستارگان در آیه 4 سوره یوسف
    امام جواد(علیه السلام):خصلتهايى كه مؤمن‏ به آن نيازمند مى ‏باشد سه‏ چيز است: 1- توفيق از جانب خداى عزّ و جل 2- خود واعظ خويش بودن 3- پذيرفتن نصيحت‏.(تحف العقول / ترجمه حسن زاده‏،ص: 827)


  9. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود