جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ارتداد و صلاحيت قضايي مراجع

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417

    پرسش ارتداد و صلاحيت قضايي مراجع




    سلام
    بار ديگر صدور حكم ارتداد شاهين نجفي توسط آيت الله صافي گلپايگاني، اذهان متوجه صدور فتواي ارتداد حضرت امام در خصوص سلمان رشدي داد
    در اين بحث سوالاتي در خصوص جرم انگاري ارتداد در نظام حقوقي ايران و صلاحيت قضايي مراجع در خصوص صدور فتوي و مسئوليت يا عدم مسئوليت مسلمانان در خصوص افراد مرتد مورد بحث قرار ميگيرد
    از تمامي كارشناسان محترم دعوت مي شود با استدلال و استناد اين بحث را بارور كنند.
    در قوانین جزایى جمهورى اسلامى ایران، درباره ارتداد نصى وجودندارد ولى چون اصل چهارم قانون اساسى، همه قوانین جمهورى اسلامى ایران را بر احکام شریعت اسلام مبتنى دانسته است و اصل 167 قانون اساسى مقرر مى‏دارد «قاضى موظف است کوشش کند حکم هر دعوى را در قوانین مدونه بیابد و اگر نیابد، با استناد به منابع معتبر اسلامى یا فتاواى معتبر، حکم قضیه را صادر نماید و نمى‏تواند به بهانه سکوت یا نقض یا اجمال یا تعارض قوانین مدونه، از رسیدگى به دعوى و صدور حکم امتناع ورزد» و چون دعوى مذکور به دعاوى مدنى اختصاص یا انصراف ندارد، باید براساس منابع فقهى مرتد را مجرم شناخت و به مجازات حکم کرد.
    بنابراين در قانون مجازات اسلامي نص صريحي بر جرم انگاري ارتداد وجود ندارد.
    اما با توجه به دو اصل ياد شده
    مي توان چنين نتیجه گرفت كه هر چند مجازات سنگسار در قانون جدید نیست و برای جرم زنای محصن و غیر محصن مجازاتی پیش بینی نشده است و مجازات اعدام در قانون جدید برای جرم ارتداد وجود ندارد. اما چون در شرع برای زنا مجازات سنگسار وبرای ارتداد مجازات اعدام پیش بینی شده است، قاضی مکلف است متهم به زنا یا ارتداد را پس از اثبات مجرمیتش به سنگسار و اعدام محکوم کند.
    مهمترين اشكالي كه اينجا وجود دارد! نقض اصل قانوني بودن جرم و مجازات توسط اين دو اصل مي باشد.
    كه موافقين و مخالفين بسياري دارد كه هر كدام ادله و براهيني براي خود اقامه كردند.
    .............
    ايا مرجع تقليد صلاحيت تشخيص موضوعي ارتداد را دارد
    به عبارت ديگر در ارتداد چه عناصري وجود دارد!؟ كه شخص با اشكار كردن آنها مرتد شناخته شده مي شود.
    ............
    و سوال آخر
    ايا مسلمانان صلاحيت اعدام و قتل فرد مرتد را دارند؟
    به اين گونه كه با مشاهده وي بتوانند وي را بكشند(مهدورالدم)
    يا خير اعدام و تعقيب قضايي فقط توسط دولت از طريق دادسرا انجام ميشود؟
    و در صورت دوم
    ايا محاكم ايران صلاحيت دارند موضوعي كه خارج از مرزهاي ايران است را مورد بررسي تعقيب قرار دهند(صلاحيت قضايي-اصل سرزميني بودن جرم و مجازات-)
    ارتداد و صلاحيت قضايي مراجع



  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    72
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    137



    خوب مردمان ادیان دیگر در مورد مسایل مذهبی خودشان خیلی راحت تر برخورد میکنند و حتی کشیشها و راهبه های خودشان را مسخره میکنند و حتی با پیامبران خودشان شوخی میکنند و در آنجا این کارها جرم نیست ما هم اگر بخواهیم هر کسی که این کارها رو کرد مرتد بدانیم و قاتل بفرستیم اونجا واسه خودمان دردسر درست میشه و گرفتار جنگی میشویم که از پیش بازنده میشیم نمیشه که با توجه به قانون و مذهب خودمون در مورد بیگانگانی که در خارج از مرزها هستند برخورد بکنیم

  5. #3
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417



    سلام
    ظاهرا کارشناسان محترم نیستند
    به نظر حقیر صرف تشخیص ارتداد شخصی موجب مهدور الدم شدن آن
    به این معنا که هر کس دستش رسید می تواند وی را بکشد
    نیست!
    و اعدام مرتد به دست حاکم شرع می باشد
    و بر فرض قبول شمول صلاحیت ایران بر محاکمه و اعدام وی! هر گاه این شخص مرتد وارد ایران شد، حکم اعدام قابل اجرا خواهد بود.
    خلاصه شاهین مرتد از مرجه عالیقدر آیت الله صافی گلپایگانی شکایت کرده
    که ایشان با صدور فتوی خود امنیت جانی بنده را به خبر انداخته است.
    . بنا بر خبری مرتد تابعیت آلمان گرفته !
    و ظاهرا هیچ توجیه حقوقی هم وجود نداره

  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید علی جان نمایش پست ها
    خلاصه شاهین مرتد از مرجه عالیقدر آیت الله صافی گلپایگانی شکایت کرده که ایشان با صدور فتوی خود امنیت جانی بنده را به خبر انداخته است.
    سلام علیکم جمیعا

    حکم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در رابطه با ارتداد هتاکین در خصوص این شخص صادر نشده و اصولا در این حکم نامی از هیچ فرد خاصی برده نشده.

    ایشان طی این فتوی

    [IMG]del.askdintng6c8ygoq4m1cokt8s.jpg[/IMG]
    در پاسخ استفتائی در رابطه با هتاکی حکم هتاک را ارتداد اعلام نموده اند.

    در حقیقت شاهین نجفی با مراجعه به دادگاه آلمان و اقامه دعوی علیه ایشان تلویحا جرم خویش را پذیرفته .

    اما در مورد صرفا جرم ارتداد
    با توجه به این پذیرش تلویحی و رای صریح حضرت آیات مکارم و نوری همدانی در مورد ایشان دادگاه میتواند چه حضورا و چه غیابا طبق شرع اسلامی حکم اعدام مجرم و چگونگی اجرای حکم را صادر نماید.

    یاحق
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۱/۰۲/۳۰ در ساعت ۱۵:۱۱
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  8. صلوات ها 3


  9. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417



    در حقیقت شاهین نجفی با مراجعه به دادگاه آلمان و اقامه دعوی علیه ایشان تلویحا جرم خویش را پذیرفته .

    اما در مورد صرفا جرم ارتداد
    با توجه به این پذیرش تلویحی و رای صریح حضرت آیات مکارم و نوری همدانی در مورد ایشان دادگاه میتواند چه حضورا و چه غیابا طبق شرع اسلامی حکم اعدام مجرم و چگونگی اجرای حکم را صادر نماید.

    یاحق
    سلام
    برادر
    طرح سواب از این قرار بود که ایا مراجع می توانند دستور اعدام شخصی را بدهند
    در ثانی آیا محاکم ایران صلاحیت رسیدگی به این جرم را دارند؟
    در صورت داشتن ایا می توان حکم را در غیر سرزمین ایران اجرا کرد؟
    و آخرین سوال این که به لحاظ عملی چه تکلیفی بر عهده مسلمانان در خصوص شخص مرتد است؟
    کشتنش واجبه؟ حرامه و در صورت کشتن تعزیر می شود؟ مستحبه؟ مکروهه؟
    اینکه وی با شکایتش جرم ارتداد را پذیرفته یا خیر! چندان ثمره ای نداره چون تشخیص ارتداد به دست حاکم شرع و مطابق با ملاک های تعیین شده در شرع می باشد.
    طرح شکایت وی فقط به عنوان دیپلماسی مساله آور است که مرجع عالیقدر به خاطر صدور فتوی به طور ضمنی وی را مهدور الدم شمرده، حال آنکه طبق قوانین بین الملل و سایر دول مثل آلمان وی طبق قوانین جزایی که حاکم است وی نه مجرم است و نه مهدور الدم!
    به عبارت دیگر ایشان بر ارتداد خود و بر صحت یا عدم صحت فتوی این مرجع عالیقدر شکایتی نکرده!
    فقط به خاطر اینکه فتوی ایشان موجب ب خطر انداختن جان وی شده شکایت کرده؟
    و مساله بنده هم همینه
    اگر بگوییم صلاحیت جزایی ایران منحصر به مرزهای داخلی نیست و بتونیم ثابت کنیم وی طبق قانون مجازات اسلامی مجرم بوده و مثلا باید برای مجازات به ایران تحویل داده شود!
    یا بگوییم اجرای مجازات وی فقط در خصوص حاکم شرع نیست و هر فرد مسلمان می تواند(واجی یا حداقل مستحب) وی را بکشد!
    شکایت وی فاقد بی اثر خواهد ماند.
    در غیر اینصورت شکایت وی حداقل به لحاظ دیپلماتیک قابل تاثیر و پیگیری خواهد بود.
    مثلا دفاع از حقوق بشر

  10. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید علی جان نمایش پست ها
    طرح سواب از این قرار بود که ایا مراجع می توانند دستور اعدام شخصی را بدهند
    حکم مراجع برای اجرا نیاز به تائیدیه هیچ حاکم شرعی ندارد.
    غیر از این
    این فرد اگر تابعیت ایرانی داشته باشد که دارد محاکم قضائی صلاحیت رسیدگی هم خواهند داشت.
    پذیرش تابعیت یک کشور برابر با پذیرش تمام قوانین آن کشور است. شخص چه بداند و چه نداند در قبال قوانین آن کشور مسئول است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط سید علی جان نمایش پست ها
    در صورت داشتن ایا می توان حکم را در غیر سرزمین ایران اجرا کرد؟
    تا آنجائیکه حقیر میدانم قرار داد استرداد مجرمین بین دو کشور اگر وجود داشته باشد و مسئولین درخواست استرداد ارائه بدهند میتوانند این شخص را برای محاکمه باز گردانند.

    اینها در صورتی است که فتوائی نباشد و بصورت قضائی بخواهد این مساله پیگیری شود.

    بیشتر از این حقیر نمیدانم.
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۲۱, ۱۶:۴۲
  2. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۰/۰۲, ۰۳:۳۰
  3. انگار توفيق طلبه شدن را ندارم (لطفا راهنمايي كنيد)
    توسط بنده ی خدا در انجمن موفقیت و موانع
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۵, ۱۳:۴۱
  4. مصاحبه هايي ناب درباره شيخ رجب علي خياط ره
    توسط گمنام در انجمن تاریخچه عرفان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۱۷, ۱۸:۵۲
  5. پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۰۴, ۲۲:۲۵

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود