صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سجده کردن زن بر شوهر!(کارشناس:رسا)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134

    سجده کردن زن بر شوهر!(کارشناس:رسا)




    با سلام خدمت کارشناسان محترم انجمن حدیث و باقی دوستان

    چندی پیش با حدیثی برخوردم که سؤالاتی در ذهنم ایجاد کرد، از دوستان عزیز خواهشمندم اعتبار این حدیث را بررسی کنند.

    این حدیث از پیامبر (ص) نقل شده به این مضمون:
    اگر سجده کردن برای غیر خدا جایز بود، دستور میدادم تا زن در برابر شوهرش سجده کند.
    (فروع کافی، ج 5، ص 507)
    ...

    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    امام خامنه اي-قرآن-سنت اهل بيت -اهل بيت - امام زمان -ولاي
    نوشته
    229
    حضور
    9 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    14
    گالری
    9
    صلوات
    1296



    نقل قول نوشته اصلی توسط ضرب المثل نمایش پست ها
    اگر سجده کردن برای غیر خدا جایز بود، دستور میدادم تا زن در برابر شوهرش سجده کند.
    اگر سجده کردن برای غیر خدا جایز بود، منظور اطاعت زن از شوهر است
    آن زمان که دشمن به جانمان حمله کرد شهدا ما را شرمنده کردند ، نکند این روزها که دشمن به نان مان حمله کرده شرمنده شهدا شویم.

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134



    نقل قول نوشته اصلی توسط بنده ی خدا نمایش پست ها
    اگر سجده کردن برای غیر خدا جایز بود، منظور اطاعت زن از شوهر است
    با سلام،
    منظور از سجده، عبادت و پرستش است که بسیار فراتر از اطاعت است
    .
    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    271
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    841



    خداييش شورش ديگه در اوردن يه لقمه نان ميندازن بايد بردگي كني واقعا اين انصافه خدا خودش به اين خفت زنها راضيه؟

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط ضرب المثل نمایش پست ها
    با سلام خدمت کارشناسان محترم انجمن حدیث و باقی دوستان:gol:

    چندی پیش با حدیثی برخوردم که سؤالاتی در ذهنم ایجاد کرد، از دوستان عزیز خواهشمندم اعتبار این حدیث را بررسی کنند.

    این حدیث از پیامبر (ص) نقل شده به این مضمون:
    اگر سجده کردن برای غیر خدا جایز بود، دستور میدادم تا زن در برابر شوهرش سجده کند.
    (فروع کافی، ج 5، ص 507)
    ...
    مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ عَطِيَّةَ عَنْ سُلَيْمَانَ‏ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ قَوْماً أَتَوْا رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا رَأَيْنَا أُنَاساً يَسْجُدُ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ أَمَرْتُ أَحَداً أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا
    الكافي، ج‏5، ص: 508

    و اما اسنادش تا اونجایی که بنده امکاناتش رو داشتم از این قرار است

    سليمان بن خالد بن دهقان‏
    بن نافلة، مولى عفيف بن معديكرب- عم الأشعث بن قيس لأبيه و أخوه لأمه- أبو الربيع الأقطع. كان قارئا فقيها وجها، روى عن أبي عبد الله و أبي جعفر عليهما السلام، و خرج مع زيد، و لم يخرج معه من أصحاب أبي جعفر عليه السلام غيره فقطعت يده، و كان الذي قطعها يوسف بن عمر بنفسه، و مات في حياة أبي عبد الله عليه السلام، فتوجع لفقده، و دعا لولده، و أوصى بهم أصحابه. و لسليمان كتاب رواه عنه عبد الله بن مسكان. أخبرناه غير واحد عن جعفر بن محمد، عن محمد بن الحسن، عن محمد بن الحسن الصفار قال: حدثنا محمد بن الحسين بن أبي الخطاب، عن أبي حفص الأعشى، عن عبد الله بن مسكان، عن سليمان بن خالد. و أما طريقنا من جهة الكوفيين، أخبرنا عدة من أصحابنا عن أحمد بن محمد بن سعيد قال: حدثنا يحيى بن زكريا بن شيبان قال: حدثنا محمد بن سنان قال: حدثني عبد الله بن مسكان عن سليمان.
    رجال النجاشي - فهرست أسماء مصنفي الشيعة، ص: 184

    سليمان بن خالد، أبو الربيع‏ الهلالي، مولاهم كوفي، مات في حياة أبي عبد الله، خرج مع زيد فقطعت إصبعه معه، و لم يخرج من أصحاب أبي‏
    رجال الشيخ - الأبواب، ص: 216

    جعفر عليه السلام غيره‏ سليمان بن خالد أبو الربيع‏ الهلالي كوفي مولاهم ق [جخ‏] خرج مع زيد فقطعت إصبعه، و لم يخرج من أصحاب أبي جعفر عليه السلام غيره، صاحب قرءان [قي‏]: خرج معه و أفلت، و في كتاب سعد أنه تاب من ذلك و رجع إلى الحق قبل موته، و رضي عنه أبو عبد الله عليه السلام بعد سخطه، و توجع لموته.
    رجال ابن داود، ص: 460

    2 سليمان بن خالد بن دهقان‏ بن نافلة مولى عفيف أبو الربيع الأقطع خرج مع زيد فقطعت إصبعه، لم يخرج من أصحاب أبي جعفر عليه السلام غيره ثقة صاحب قرءان. و قال البرقي: سليمان بن خالد البجلي الأقطع كوفي، خرج مع زيد بن علي فأفلت. و في كتاب سعد: أنه خرج مع زيد فأفلت، فمن الله عليه و تاب و رجع بعد ذلك، و كان فقيها وجها روى عن الصادق و الباقر عليهما السلام و كان الذي قطع يده يوسف بن عمر بنفسه! مات في حياة أبي عبد الله عليه السلام. و رويت في معناه أحاديث، ذكرناها في الكتاب الكبير.
    رجال العلامة - خلاصة الأقوال، ص: 78

    سليمان بن خالد بن دهقان:
    أبو الربيع الأقطع، كان قارئاً، فقهياً، وجهاً، روى‏ عن أبي جعفر و أبي عبد اللَّه (عليهما السّلام)، و خرج مع زيد، و لم يخرج معه من أصحاب أبي جعفر (عليه السّلام) غيره، فقطعت يده، و كان الذي قطعها يوسف بن عمر بنفسه، و مات في حياة الصادق (عليه السّلام)، فتوجّع لفقده، و دعا لولده و أوصى بهم أصحابه. و لسليمان كتاب رواه عنه: عبد اللَّه بن مسكان، رجال النجاشي

    .قال حمدويه: سألت أبا الحسين أيّوب بن نوح بن درّاج النخعي عن سليمان بن خالد النخعي، أ ثقة هو؟ فقال: كما يكون الثقة،
    رجال الكشّي «2962»

    ثقة، و في كتاب سعد: أنّه خرج مع زيد فأفلت، فمنّ اللَّه عليه و تاب و رجع، الخلاصة
    نقد الرجال، ج‏2، ص: 360

    مالك بن عطية:
    قال النجاشي: «مالك بن عطية الأحمسي: أبو الحسين البجلي، الكوفي: ثقة، روى عن أبي عبد الله ع، له كتاب يرويه جماعة، أخبرنا أحمد بن محمد بن عمران، قال: حدثنا أبو علي بن همام، قال: حدثنا حميد، قال: حدثنا القاسم بن إسماعيل، قال: حدثنا عيسى بن هشام، عن مالك، بكتابه». و قال الشيخ (752): «مالك بن عطية، له كتاب، رويناه بالإسناد [بهذا الإسناد]، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسن بن محبوب، عنه». و أراد بالإسناد: جماعة، عن أبي المفضل، عن ابن بطة. و عده في رجاله (تارة) من أصحاب السجاد ع (7)، قائلا: «مالك بن عطية». و (أخرى) في أصحاب الباقر ع (21)، مقتصرا بالعنوان. و (ثالثة) في أصحاب الصادق ع (457)، قائلا: «مالك بن عطية البجلي الكوفي الأحمسي». و عده البرقي من أصحاب الصادق ع، قائلا: «مالك بن عطية الأحمسي»
    معجم رجال الحديث، ج‏15، ص: 176

    طبقته في الحديث‏
    وقع بعنوان مالك بن عطية في أسناد كثير من الروايات تبلغ ستة و تسعين‏ موردا. فقد روى عن أبي عبد الله ع، و عن أبي بصير، و أبي حمزة، و أبي حمزة الثمالي، و أبي عبيدة، و أبي عبيدة الحذاء، و أبيه، و ابن أبي يعفور، و أبان بن تغلب، و ثوير بن أبي فاختة، و داود بن فرقد، و زياد بن المنذر، و سعيد الأعرج، و سليمان، و سليمان بن خالد، و سورة بن كليب، و ضريس الكناسي، و عائذ الأحمسي، و عامر بن جذاعة، و عبد الأعلى بن أعين، و عنبسة بن مصعب، و محمد بن مسلم، و معروف بن خربوذ، و منهال القصاب، و يونس بن عمار، و يونس بن عمار بن فيض أبي الحسن الصيرفي التغلبي الكوفي. و روى عنه ابن رئاب، و ابن محبوب، و الحسن بن محبوب، و عبد الله بن عبد الرحمن، و عبد الله بن القاسم، و علي بن الحكم، و محمد بن سنان. و روى بعنوان مالك بن عطية الأحمسي، عن أبي حمزة الثمالي، و روى عنه علي بن الحكم. الكافي: الجزء 1، كتاب الحجة 4، باب أن الأئمة تدخل الملائكة بيوتهم .. 97، الحديث 3. و روى عن معروف بن خربوذ المكي، و روى عنه الحسن بن محبوب. مشيخة الفقيه: في طريقه إلى معروف بن خربوذ.
    معجم رجال الحديث، ج‏15، ص: 179

    «مالك بن عطية الأحمسي»
    أبو الحسين البجلي ثقة من أصحاب الصادق عليه السلام له كتاب روى عنه عبيس (النجاشي) روى عنه الحسن بن محبوب (الفهرست).
    تأريخ الفقهاء و الرواة (المنتخب)، روضةالمتقين‏ج‏14، ص: 419

    و ابن محبوب و مالك ثقتان سيجي‏ء ترجمتهما.
    تأريخ الفقهاء و الرواة (المنتخب)، روضةالمتقين‏ج‏14، ص: 75

    و يمكن القول بصحته لما ذكر، و لصحته، عن ابن محبوب و هو من أهل الإجماع‏
    تأريخ الفقهاء و الرواة (المنتخب)، روضةالمتقين‏ج‏14، ص: 147

    «قال نصر بن الصباح: أحمد بن محمد بن عيسى لا يروي عن ابن محبوب، من أجل أن أصحابنا يتهمون ابن محبوب في روايته عن أبي حمزة، ثم تاب أحمد بن محمد فرجع، قبل ما مات، و كان يروي عمن كان أصغر سنا منه‏
    معجم رجال الحديث، ج‏3، ص: 88

    (479) عن علي بن محمد القتيبي، حدثني جعفر بن محمد بن الحسن بن محبوب .. و مات الحسن بن محبوب، في آخر سنة 224، و كان من أبناء خمس و سبعين سنة. و بما أن علي بن محمد لم يوثق، و جعفر بن محمد، مجهول، فلا يمكن أن يعارض به خبر النجاشي و الشيخ، و ما تقدم من الروايات. و أما ما رواه الكشي، عن نصر بن الصباح، في ترجمة أحمد بن محمد بن عيسى (373- و- 374) من أن أحمد بن محمد بن عيسى لا يروي عن ابن محبوب، من أجل أن أصحابنا يتهمون ابن محبوب في روايته عن أبي حمزة، ثم تاب أحمد بن محمد، فرجع قبل ما مات، و كان يروي عمن كان أصغر سنا منه، فإن لم يناقش فيه من جهة نصر بن الصباح فهو شاهد على جواز رواية الحسن عن أبي حمزة لا على عدمه. ثم لو أغمضنا عن ذلك، و فرضنا أنه لم يثبت أن الحسن بن محبوب أدرك أبا حمزة و روى عنه، فلم يثبت خلافه أيضا، و عليه فبما أنه يحتمل روايته عنه بلا واسطة، و عن حس، و الحسن ثقة، فلا بد من الأخذ بروايته و ذلك لبناء العقلاء على الأخذ بكل خبر ثقة يحتمل أن يكون عن حس. بقي هنا شي‏ء، و هو أن اتهام ابن محبوب إنما كان في روايته عن أبي حمزة نفسه كما ذكرناه عن الكشي، على ما في النسخ المصححة و بعض النسخ المطبوعة، و لكن في بعض النسخ أن اتهامه كان في روايته عن ابن أبي حمزة، و هو الموافق لما ذكره في ترجمة الحسن بن محبوب (479) على جميع النسخ، و وجه الاتهام على هذا التقدير أن ابن أبي حمزة كان منحرفا في عقيدته و ضعيفا في الحديث، فتكون رواية ابن محبوب عنه قدحا له و موجبا لاتهامه. و لكن الصحيح ما أثبتناه، و ذلك فإن وجه الاتهام ليس هو ضعف المروي عنه، بل لأجل كون ابن محبوب من جهة صغر سنه يتهم في روايته عن أبي حمزة
    معجم رجال الحديث، ج‏4، ص: 299

    المتوفى سنة (150)، و ذلك لما في الكشي من أن أحمد بن محمد تاب عن اتهامه فرجع قبل ما مات، و كان يروي عمن كان أصغر سنا من ابن محبوب، و يؤكد ذلك أن النجاشي صرح بذلك حيث قال في ترجمة أحمد بن محمد بن عيسى، قال الكشي: عن نصر بن الصباح: ما كان أحمد بن محمد بن عيسى يروي عن ابن محبوب من أجل أن أصحابنا يتهمون ابن محبوب في روايته عن أبي حمزة الثمالي‏
    أحمد بن محمد أبي نصر البزنطي، ثقة، مولى السكوني (السكون)، له كتاب الجامع، روى عن أبي الحسن موسى.
    رجال الشيخ - الأبواب، ص: 352

    موفق باشید


    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    سیاست .مذهب .شغلم .هنر
    نوشته
    1,737
    حضور
    19 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11108



    دست شما درد نکنه با این همه منبع
    حالا اینا معتبر هست یا نه ؟


    تازه اگه میگفتن سجده کنین هم ما نمیکردیم .
    اصلا به چه دلیلی؟مثلا چه دلیلی داره که زن از مرد اطاعت کنه؟
    شیطان که میخواست سجده کنه لا اقل به آدم سجده نکرد . باز یه چیزی.
    بگذار آدمها تا میتوانند سنگ باشند. من و تو از تبار چشمه ایم

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134



    با تشکر از رحیق مختوم
    اهتمام شما در بیان سلسله راویان حدیث، مزید امتنان است، اما همانطور که نکیسا گفت این مطلب چندان قابل استفاده برای خواننده عام نیست، بخصوص اینکه به زبان عربی هم هست. از این رو از شما و دیگر کارشناسان می خواهم بر این مستندات روایی، استنباطات و تحلیل های خود را هم بیفزایند تا به نتیجه بحث کمک بیشتری کند.

    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط fargol نمایش پست ها
    خداييش شورش ديگه در اوردن يه لقمه نان ميندازن بايد بردگي كني واقعا اين انصافه خدا خودش به اين خفت زنها راضيه؟
    خانم فرگل توجه حضرتعالی را در رابطه با این فرمایشتان به گزیده ایی از سخنان علامه طباطبائی در تفسیر شریف المیزان جلب می کنم

    حضرت علامه بعد از تبیین جایگاه زن در اقوام گذشته که مقاله ایی بسیار طولانی است می پردازد که حقیر بخاطر اینکه این مقام گنجایش درج تمام آن توضیحات را ندارد به نتیجه گیری خود علامه در آن کتاب می پردازم تا مشخص شود که اسلام عزیز چه جایگاه منیع و ارزشمندی برای جامعه نسوان قائل است

    اول اينكه: بشر در آن دوران ( در امتها و قبائل وحشى، از قبيل ساكنين افريقا و استراليا و جزائر مسكون در اقيانوسيه و امريكاى قديم و غير اينها ) در باره زن دو طرز تفكر داشت، يكى اينكه زن را انسانى در سطح حيوانات بی ‏زبان می ‏دانست، و ديگر اينكه او را انسانى پست و ضعيف در انسانيت می ‏پنداشت، انسانى كه مردان، يعنى انسان‏هاى كامل در صورت آزادى او از شر و فسادش ايمن نيستند، و به همين جهت بايد هميشه در قيد تبعيت مردان بماند، و مردان اجازه ندهند كه زنان آزادى و حريتى در زندگى خود كسب كنند، نظريه اول با سيره اقوام وحشى و نظريه دوم با روش اقوام متمدن آن روز مناسب‏تر است.

    دوم اينكه: بشر قبل از اسلام نسبت به زن از نظر وضع اجتماعى نيز دو نوع طرز تفكر داشت، بعضى از جوامع زن را خارج از افراد اجتماع انسانى مى‏دانستند، و معتقد بودند زن جزء اين هيكل تركيب يافته از افراد نيست، بلكه از شرايط زندگى او است، شرايطى كه بشر بى‏نياز از آن نمى‏باشد، مانند خانه كه از داشتن و پناه بردن در آن چاره ‏اى ندارد، و بعضى ديگر معتقد بودند زن مانند اسيرى است كه به بردگى گرفته می ‏شود، و از پيروان اجتماع غالب است، و اجتماعى كه او را اسير كرده، از نيروى كار او استفاده می ‏كند، و از ضربه زدنش هم جلوگيرى می نمايد.

    سوم اينكه: محروميت زن در اين جوامع همه جانبه بود، و زن را از تمامى حقوقى كه ممكن بود از آن بهره‏ مند شود، محروم می ‏دانستند، مگر به آن مقدارى كه بهره‏ مندى زن در حقيقت به سود مردان بود، كه قيم زنان بودند.

    چهارم اينكه: اساس رفتار مردان با زنان عبارت بود از غلبه قوى بر ضعيف و به عبارت ديگر هر معامله‏ اى كه با زنان می ‏كردند بر اساس قريحه استخدام و بهره‏ كشى بود، اين روش امت‏هاى غير متمدن بود، و اما امت‏هاى متمدن علاوه بر آنچه كه گفته شد اين طرز تفكر را هم داشتند كه زن انسانى است ضعيف الخلقه، كه توانايى آن را ندارد كه در امور خود مستقل باشد، و نيز موجودى است خطرناك كه بشر از شر و فساد او ايمن نيست و چه بسا كه اين طرز تفكرها در اثر اختلاط امت‏ها و زمان‏ها در يكديگر اثر گذاشته باشند.

    _________________________________________
    ترجمه الميزان، ج‏2، ص: 405
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط fargol نمایش پست ها
    خداييش شورش ديگه در اوردن يه لقمه نان ميندازن بايد بردگي كني واقعا اين انصافه خدا خودش به اين خفت زنها راضيه؟
    ادامه از پست قبل

    اسلام چه تحولى در امر زن پديد آورد؟


    سراسر دنيا عقائدى را كه شرح داديم، هم چنان در باره زن داشت، و رفتارهايى كه گفتيم معمول می داشت، و زن را در شكنجه‏ گاه ذلت و پستى زندانى كرده بود، بطورى كه ضعف و ذلت، يك طبيعت ثانوى براى زن شده و گوشت و استخوانش با اين طبيعت می روئيد، و با اين طبيعت به دنيا می آمد و می ‏مرد، و كلمات زن و ضعف و خوارى و پستى نه تنها در نظر مردان، بلكه در نظر خود زنان نيز مثل واژه‏ هاى مترادف و چون انسان و بشر شده بود، با اينكه در معانى متفاوتى وضع شده بودند، و اين خود امرى عجيب است، كه چگونه در اثر تلقين و شستشوى مغزى فهم آدمى واژگونه و معكوس می ‏گردد، و تو خواننده عزيز اگر به فرهنگ محلى امت‏ها مراجعه كنى، هيچ امتى را نخواهى يافت، نه امتهاى وحشى و نه امتهاى متمدن كه مثل‏هايى سارى و جارى در باره ضعف زنان و خوارى آنان، در آن فرهنگ وجود نداشته باشد، بلكه به هر يك از اين فرهنگ‏ها مراجعه كنى، خواهى ديد كه با همه اختلافاتى كه در اصل زبان و سياق‏ها و لحن‏هاى آن هست، انواعى از استفاده و كنايه و تشبيه مربوط به كلمه" زن" خواهى يافت، و خواهى ديد كه مرد ترسو و يا ضعيف و يا بى عرضه و يا خوارى طلب و يا ذلت پذير و يا تن به ذلت ده را زن می ‏نامند، مثل اين شعر عرب كه می گويد:
    و ما أدرى و ليت اخال أدرى ### أقوم آل حصن ام نساء
    نمی دانم و اى كاش می دانستم كه آل حصن مردانند و يا زنان،

    و صدها هزار از اينگونه مثلهاى شعرى و نثرى را در هر لغتى خواهى يافت.
    و اين به تنهايى براى اهل تحقيق كافى است كه بفهمد جامعه بشرى قبل از اسلام چه طرز تفكرى در باره زن داشته است، و ديگر حاجت ندارد به اينكه سيره‏ نويسان و كتب تاريخى فصل جداگانه و يا كتابى مختص به دادن آمارى از عقائد امتها و ملتها در مورد زنان نوشته باشند، براى اينكه خصال روحى و جهات وجودى هر امت و ملتى در لغت و آداب آن امت و ملت تجلى می ‏كند.
    و در هيچ تاريخ و نوشته ‏اى قديمى چيزى كه حكايت از احترام و اعتنا بشان زن كند، نخواهى يافت، مگر مختصرى در تورات و در وصاياى عيسى بن مريم ع كه بايد به زنان مهربانى كرد و تسهيلاتى براى آنان فراهم نمود.

    ______________________________________
    ترجمه الميزان، ج‏2، ص: 406

    ادامه ...
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط fargol نمایش پست ها
    خداييش شورش ديگه در اوردن يه لقمه نان ميندازن بايد بردگي كني واقعا اين انصافه خدا خودش به اين خفت زنها راضيه؟
    ادامه از قبل
    و اما اسلام يعنى آن دينى كه قرآن براى تاسيس آن نازل گرديده، در حق زن نظريه‏اى ابداع كرده كه از روزى كه جنس بشر پا به عرضه دنيا گذاشت تا آن روز چنين طرز تفكرى در مورد زن نداشت، اسلام در اين نظريه خود، با تمام مردم جهان در افتاد، و زن را آن طور كه هست و بر آن اساسى كه آفريده شده، به جهان معرفى كرد، اساسى كه به دست بشر منهدم شده و آثارش نيز محو گشته بود.
    اسلام عقائد و آرايى كه مردم در باره زن داشتند و رفتارى كه عملا با زن می ‏كردند را بى اعتبار نموده و خط بطلان بر آنها كشيد.

    و اما هويت زن در اسلام:
    اسلام بيان می ‏كند كه زن نيز مانند مرد انسان است، و هر انسانى چه مرد و چه زن فردى است از انسان كه در ماده و عنصر پيدايش او دو نفر انسان نر و ماده شركت و دخالت داشته‏اند، و هيچ يك از اين دو نفر بر ديگرى برترى ندارد، مگر به تقوا، هم چنان كه كتاب آسمانى خود مى‏فرمايد:" يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏، وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا، إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ". «1»
    بطورى كه ملاحظه می ‏كنيد قرآن كريم هر انسانى را موجودى گرفته شده و تاليف يافته از دو نفر انسان نر و ماده می ‏داند، كه هر دو بطور متساوى ماده وجود و تكون او هستند، و انسان پديد آمده (چه مرد باشد و چه زن) مجموع ماده‏ اى است كه از آن دو فرد گرفته شده است.
    قرآن كريم در معرفى زن مانند آن شاعر نفرمود:" و انما امهات الناس اوعية" «2»، و مانند آن ديگرى نفرمود:
    بنونا بنو أبنائنا و بناتنا ### بنوهن ابناء الرجال الأباعد «3»
    بلكه هر فرد از انسان (چه دختر و چه پسر) را مخلوقى تاليف يافته از زن و مرد معرفى كرد، در نتيجه تمامى افراد بشر امثال يكديگرند، و بيانى تمام‏تر و رساتر از اين بيان نيست، و بعد از بيان اين عدم تفاوت، تنها ملاك برترى را تقوا قرار داد.
    و نيز در جاى ديگر فرمود:" أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏، بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ" «4»، در اين آيه تصريح فرموده كه كوشش و عمل هيچكس نزد خدا ضايع نمی شود، و اين معنا را تعليل كرده به اينكه چون بعضى از بعض ديگر هستيد، و صريحا نتيجه آيه قبلى كه می فرمود:" إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ ..." را بيان می ‏كند، و آن اين است كه مرد و زن هر دو از يك نوع هستند، و هيچ فرقى در اصل خلقت و بنياد وجود ندارند.
    __________________________________________________
    (1) هان اى مردم، ما يك يك شما را از نر و ماده آفريديم، و شما را شعبه و قبيله‏ها قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد، و بدانيد كه گرامى‏ترين شما نزد خدا با تقواترين شما است." سوره حجرات، آيه 13"
    (2) مادران تنها و تنها صدف و ظرف پيدايش انسانها هستند.
    (3) فرزندان پسران ما، فرزندان خودمان هستند و اما فرزندان دختران ما، فرزند مردمى بيگانه‏اند.
    (4) من عمل هيچ عامل را ضايع و بى نتيجه نمى‏كنم چه مرد و چه زن، بعضى از شما از بعضى ديگر هستيد." سوره آل عمران، آيه 195"
    _________________________
    ترجمه الميزان، ج‏2، ص: 407
    ادامه ...

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۰۰:۳۵
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۱۱/۲۱, ۲۲:۴۹ : 4

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود