جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مبادله 2 پیمانه خرمای نا مرغوب با 1 پیمانه خرمای مرغوب = ربا؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    179
    حضور
    2 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    753

    مبادله 2 پیمانه خرمای نا مرغوب با 1 پیمانه خرمای مرغوب = ربا؟




    سلام
    در جایی خواندم که یکی از اطرافیان پیامبر 2 پیمانه خرمای نا مرغوب را با 1 پیمانه خرمای مرغوب مبادله کرده بود و پیامبر به او گفته بود که این کار نوعی ربا است.
    آیا این موضوع صحت دارد؟
    اگر درست است چرا این مبادله نوعی ربا است؟
    مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط hoomanb نمایش پست ها
    سلام
    در جایی خواندم که یکی از اطرافیان پیامبر 2 پیمانه خرمای نا مرغوب را با 1 پیمانه خرمای مرغوب مبادله کرده بود و پیامبر به او گفته بود که این کار نوعی ربا است.
    آیا این موضوع صحت دارد؟
    اگر درست است چرا این مبادله نوعی ربا است؟
    با سلام و درود بر اساتید انجمن احکام و اجازه از محضر نورانیشان
    و همچنین عرض ادب خدمت شما کاربر گرامی

    در مذهب اهل بيت عليهم السلام دو مال كه از يك جنس باشند و مكيل و موزون باشند (يعنى ترازو و پيمانه در سنجش آن بكار رود) ربوى است و نبايد به زياده و كم معاوضه كرد اگر يك من گندم خوب به يك من و نيم‏ از گندم پست‏تر معاوضه كنند ربا است اما اجناسى كه كشيدنى و پيمانه كردنى نيست مانند حيوان زنده و جامه و زمين و مصنوعات دست انسانى كه به نسبت سنگينى و سبكى ارزش آن بالا و پائين نمی ‏رود على المشهور ربوى نيست‏(1)

    مسأله 2072 اگر مقدارى از جنسى را كه با وزن يا پيمانه مى‏فروشند به زيادتر از همان جنس بفروشد، مثلًا يك من گندم را به يك من و نيم گندم بفروشد ربا و حرام است (و گناه يك درهم ربا بزرگتر از آن است كه انسان هفتاد مرتبه با محرم خود زنا كند ؛ بلكه اگر يكى از دو جنس سالم و ديگرى معيوب، يا جنس يكى خوب و جنس ديگرى بد باشد، يا با يكديگر تفاوت قيمت داشته باشند، چنانچه بيشتر از مقدارى كه می ‏دهد بگيرد، باز هم ربا و حرام است، پس اگر مِس درست را بدهد و بيشتر از آن، مِس شكسته بگيرد يا برنج صدرى را بدهد و بيشتر از آن برنج گرده بگيرد يا طلاى ساخته را بدهد و بيشتر از آن طلاى نساخته بگيرد، ربا و حرام مى‏باشد.(2)
    *********************************************

    و عن علي ع أن رسول الله ص نهى عن بيع التمر بالرطب‏ (3)

    روى نافع، عن ابن عمر أن النبي صلى اللَّه عليه و آله نهى عن المزابنة، و المزابنة بيع التمر بالتمر كيلا، و بيع العنب بالزبيب كيلا .(4)

    و روى ابن‏ عباس أن النبي عليه السّلام نهى عن بيع التمر حتى يطعم. و روى أنس بن مالك أن النبي عليه السّلام نهى عن بيع العنب حتى يسود، و عن بيع الحب حتى يشتد. (5)

    روى سهل بن خيثمة أن النبي عليه السّلام: نهى عن بيع التمر بالتمر و رخص في العرايا أن تباع بخرصها تمرا، يأكلها أهلها رطبا، و هذا نص‏(6)

    أنه ص نهى عن بيع المزابنة و هي بيع التمر بالتمر كيلا و بيع العنب بالزبيب كيلا (7)

    __________________________________________________ ______
    1- ترجمه و شرح تبصرة المتعلمين في أحكام الدين، ج‏1، ص: 273
    2- توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏2، ص: 212
    3- دعائم الإسلام، ج‏2، ص: 43
    4- الخلاف، ج‏3، ص: 95
    5- المؤتلف من المختلف بين أئمة السلف، ج‏1، ص: 483
    6- جامع الخلاف و الوفاق، ص: 270
    7- غوالي اللئالي العزيزية، ج‏1، ص: 142

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۲/۲۷ در ساعت ۱۹:۱۹
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  5. صلوات


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoomanb نمایش پست ها
    در جایی خواندم که یکی از اطرافیان پیامبر 2 پیمانه خرمای نا مرغوب را با 1 پیمانه خرمای مرغوب مبادله کرده بود و پیامبر به او گفته بود که این کار نوعی ربا است. آیا این موضوع صحت دارد؟ اگر درست است چرا این مبادله نوعی ربا است؟

    با سلام و احترام

    فقها ربا را دو گونه دانسته‏ اند: ربای قرضی و معاملی.

    1- ربای قرضی این است که شخصی یا بانک پولی را به دیگری به مدّت مثلا یک سال قرض الحسنه می‏ دهد، به شرط این که بیش از آن پول دریافت کند. شرط اضافه باعث ربای قرضی می‏شود. اگر کسی صد هزار تومان به دیگری قرض بدهد به شرط این که موقع باز پرداخت صد و ده هزار تومان به صاحب پول بدهد، این اضافه حرام است.
    2-ربا معاملی(که مورد سوال شماست) این است که در معاملات اجناسی که با وزن و پیمانه ، خرید و فروش و مبادله می‏ شوند، اگر جنس با همان جنس خرید و فروش یا مبادله شود ، نباید یک طرف اضافه ‏تر باشد، مثلاً صد کیلو گندم را نمی‏توان به صد و ده کیلو گندم فروخت یا ده کیلو برنج ایرانی را به بیست کیلوی برنج خارجی خرید و فروش کرد، بلکه یا اصلاً نباید این طور معامله کرد و یا اگر جنس به همان جنس معاوضه و مبادله شد، باید هر دو هم وزن باشند.


    دلیل حرمت ربا هم بخاطر ادله و روایات موجود در این زمینه است.

    پی نوشت:
    امام خمینی، تحریرالوسیله، ج 1، ص 536.

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    179
    حضور
    2 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    753



    آیا چون هر دو اسم خرما را دارند هر دو را یک جنس حساب می کنند؟ در صورتی که مردم خرمای نامرغوب را یک جنس حساب می کنند و خرمای مرغوب را یک جنس دیگر . همان طور که وقتی وارد پارچه فروشی می شوید انواع پارچه وجود دارد و اسم همه هم پارچه است ولی با هم فرق دارند.
    چطور و طبق چه معیاری بعضی اجانس را یک جنس حساب می کنید و بعضی را متفاوت؟
    به نظر شما هم اسم بودن دلیل بر هم جنس بودن است؟
    اگر جنس یکی است تفاوت در خواص از کجا حاصل می شود؟
    کشیدنی بودن یا نبودن جنس چه فرقی ایجاد می کند که اگر کشیدنی نباشد ربا حساب نمیشود؟
    ویرایش توسط hoomanb : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۱۶:۳۴
    مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoomanb نمایش پست ها
    آیا چون هر دو اسم خرما را دارند هر دو را یک جنس حساب می کنند؟ در صورتی که مردم خرمای نامرغوب را یک جنس حساب می کنند و خرمای مرغوب را یک جنس دیگر . همان طور که وقتی وارد پارچه فروشی می شوید انواع پارچه وجود دارد و اسم همه هم پارچه است ولی با هم فرق دارند. چطور و طبق چه معیاری بعضی اجانس را یک جنس حساب می کنید و بعضی را متفاوت؟ به نظر شما هم اسم بودن دلیل بر هم جنس بودن است؟ اگر جنس یکی است تفاوت در خواص از کجا حاصل می شود؟ کشیدنی بودن یا نبودن جنس چه فرقی ایجاد می کند که اگر کشیدنی نباشد ربا حساب نمیشود؟
    با تشکر از سئوال شما کاربر محترم hoomanb گرانقدر

    از یک جنس حساب شدن دو کالا عرفی است و عرف دو نوع خرما را با وجود تفاوت در خواص از یک جنس می داند و هر دو را خرما می نامد و همین برای مشمول حکم ربا شدن کافی است .

    تفاوت معیار ربا در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده که آن بزرگواران اجناسی که به صورت عددی خرید و فروش می شوند را مشمول ربا ندانسته اند .

    موفق و مؤید باشید


  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    179
    حضور
    2 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    753



    (علت اینکه موضوع را در این قسمت انجمن مطرح کردم برای این بود که به نظرم سوالم به بقیه قسمتها نمیخورد)
    من بیشتر دنبال علت و چرایی مطلب بودم و حکم نمی خواستم
    مثلا چرا جنسی که عددی خرید و فروش می شود شامل این نوع ربا نیست ولی وزنی است؟
    ویرایش توسط hoomanb : ۱۳۹۱/۰۲/۲۸ در ساعت ۲۲:۰۸
    مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    4,853
    حضور
    47 روز 14 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17970



    نقل قول نوشته اصلی توسط hoomanb نمایش پست ها
    من بیشتر دنبال علت و چرایی مطلب بودم و حکم نمی خواستم مثلا چرا جنسی که عددی خرید و فروش می شود شامل این نوع ربا نیست ولی وزنی است؟
    با سلام و احترام

    پاسخ شما در بیان زیر آمده است:


    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    تفاوت معیار ربا در روایات اهل بیت علیهم السلام آمده که آن بزرگواران اجناسی که به صورت عددی خرید و فروش می شوند را مشمول ربا ندانسته اند .
    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    دلیل حرمت ربا هم بخاطر ادله و روایات موجود در این زمینه است.
    نکته اساسی که لازم است یادآوری شود،این است که بسیاری از احکام را باید تعبدی پذیرفت گرچه چرایی و علت آن نزد مکلف روشن نباشد و از دیدگاه ما تفاوتی نداشته باشد اما چون روایات و عمل معصومین حاکی از حرمت این نوع ربا است لذا باید بدان عمل کرد.

    موفق و سالم باشید.

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    179
    حضور
    2 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    753



    نقل قول نوشته اصلی توسط نور نمایش پست ها
    بسیاری از احکام را باید تعبدی پذیرفت گرچه چرایی و علت آن نزد مکلف روشن نباشد و از دیدگاه ما تفاوتی نداشته باشد
    سلام
    در مورد خود حکم بحثی ندارم . اما وقتی علت و شرایط اصلی یک حکم روشن شود خیلی از مسائل خود بخود روشن می شود. و بیشتر دنبال اصل و ریشه مطلب بودم که ظاهرا دوستان هم اطلاعی ندارند.
    ویرایش توسط hoomanb : ۱۳۹۱/۰۲/۲۹ در ساعت ۱۹:۲۱
    مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,119
    حضور
    52 روز 23 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11227

    فقه




    نقل قول نوشته اصلی توسط hoomanb نمایش پست ها
    سلام
    در مورد خود حکم بحثی ندارم . اما وقتی علت و شرایط اصلی یک حکم روشن شود خیلی از مسائل خود بخود روشن می شود. و بیشتر دنبال اصل و ریشه مطلب بودم که ظاهرا دوستان هم اطلاعی ندارند.


    با سلام:


    سلام اين بحث ها بايد در گروه كلام مطرح شود.


    البته بايد بدانيد خيلي اتفاقات يا احكام براي آزمايش مي باشدواز طرفي هم خيلي چيز ها براي ما مفيد يا مضر است كه ما نمي دئانيم وفقط به ظاهر آن بسنده كرده ايم.



    با آرزوي موفقيتي روز افزون
    مبادله 2 پیمانه خرمای نا مرغوب با 1 پیمانه خرمای مرغوب = ربا؟

    مبادله 2 پیمانه خرمای نا مرغوب با 1 پیمانه خرمای مرغوب = ربا؟

  18. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود