صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوء ظن ها را رها کنید!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    چشم و دلی مجاب و کمی پنجره!
    نوشته
    1,219
    حضور
    12 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    464
    صلوات
    12347

    سوء ظن ها را رها کنید!




    بسم الله الرحمن الرحیم

    پیش پیامبر می آمدند و از یکدیگر بدگویی می کردند و چیزهایی را درباره ی یکدیگر می گفتند ؛ گاهی راست و گاهی هم خلاف واقع.
    پیامبر اکرم به مردم فرمودند :
    «هیچ کس درباره ی اصحابم به من چیزی نگوید ، دائماً نزد من نیایید و از هم دیگر بدگویی کنید.
    من مایلم وقتی که میان مردم ظاهر می شوم و به میان اصحاب خود می روم ، «سلیم الصدر» باشم ؛ یعنی با سینه صاف و پاک و بدون هیچ سابقه و بد بینی به میان مسلمان ها بروم.»


    ببینید چقدر این رفتار رسول اکرم کمک می کند به این که مسلمان ها احساس کنند که در جامعه و محیط اسلامی ، باید بدون سوء ظن و با خوش بینی با افراد برخورد کرد.
    در روایات داریم که وقتی حاکمیت با شر و فساد است ، به هر چیزی سوء ظن داشته باشید ؛ اما وقتی حاکمیت با خیر و صلاح در جامعه است ، سوء ظن ها را رها کنید ، به یکدیگر حسن ظن داشته باشید ، حرفهای هم را با «چشم قبول» بنگرید و گوش کنید ، بدی های یکدیگر را نبینید و خوبی های هم را مشاهده کنید....


    گفتارهایی از رهبر فرزانه انقلاب در خصوص پیامبر اعظم
    به نقل از نشریه خبری - تحلیلی بعثه مقام معظم رهبری


    اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛

    به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لق لقه زبان آنهاست
    تا جایى گرد دین می گردند که معاش آنها تامین باشد
    و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى‏ شوند


    حسین ابن علی علیه السلام
    تحف العقول، ص 245





  2. صلوات ها 28


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    باسمه تعالی
    باسلام:
    در شان من به دُرد کشی ظن بد مبر/کآلوده گشت جامه ولی پاک دامنم(1)
    معنای سوءظن این است كه هرگاه عملی از شخصی واقع شود كه هم قابل تفسیر صحيح باشد و هم تفسیر نادرست ، ما بیاییم آن را به صورت نادرستى تفسير كنيم مانند اینکه شخصى اقدام به ساختن مسجد يا بناى خير ديگرى مى كند ،مقتضاى سوءظن آن است که هدفش رياكارى يا اغفال مردم است ، در حالى كه حُسن ظن مى گويد اين عمل را با انگيزه الهى و نيّت خيرخواهانه انجام داده است .
    حقیقت سوءظن بسيار وسيع و گسترده است و نه تنها در عبادات بلكه در مسائل اجتماعى ، اخلاقى ، اقتصادى و سياسى نيز جارى مى شود.
    نکوهش از سوء ظن به عنوان یکى از بدترین و زشت ترین رذائل اخلاقى در روایات اسلامى بازتاب گسترده اى دارد. به عنوان نمونه به روایات زیر توجه فرمایید:
    1-در حدیث از على(علیه السلام) مى خوانیم: «لا اِیْمانَ مَعَ سُوءِ ظَنٍّ; کسى که سوء ظن دارد ایمان ندارد».( 2)
    2-در حدیث دیگرى از همان حضرت مى خوانیم: «اِیّاکَ اَنْ تُسِیىءَ الظَنَّ فَاِنَّ سُوءَالظَّنِ یُفْسِدُ الْعِبادَةَ وَ یُعَظِّمُ الْوِزْرَ; از سوء ظن بپرهیز چرا که سوء ظن عبادت را فاسد، و پشت انسان را از بار گناه سنگین مى کند».(3)
    3-در نهج البلاغه نیز مى خوانیم: «لاتَظُنَّنَّ بِکَلِمَة خَرَجَتْ مِنْ اَحَد سُوءً وَ اَنْتَ تَجِدُ لَها فِى الْخَیْرِ مُحْتَمَلا (مَحْمِلا); هر سخنى که از دهان کسى خارج مى شود، گمان بد نسبت به آن مَبر، در حالى که مى توانى آن را حمل بر صحیح کنى».(4)
    هرکسی از ظن خود شد یار من/وز درون من نجست اسرار من(5)
    ادامه دارد....
    پی نوشت:
    1- حافظ
    2-غررالحکم، جلد 6، صفحه 362.
    3-همان مدرک، جلد 2، صفحه 308.
    4-نهج البلاغه، کلمات قصار،حدیث 360، بحارالانوار، جلد 71، صفحه 187.
    5-مولوی
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۸/۰۵ در ساعت ۱۴:۲۳

  5. صلوات ها 13


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    پيامدها و آثار شوم سوءظن:
    بدگمانی لازم بد باطنان افتاده است/گوشه از خلق جهان کردم کمین پنداشتند(1

    الف: سوءظن آرامش جامعه را برهم مى زند، همان گونه كه آرامش روح صاحبان اين رذيله اخلاقى را برهم مى زند، كسى كه سوءظن دارد، از همه وحشت دارد و گاه تصور مى كند كه همه بر ضد او گام برمى دارند و دائما بايد حالت دفاعى به خود بگيرد.
    ب )حضرت على عليه السّلام دربیانی میفرماید (سوءالظّنّ يفسد الامور و يبعث على الشّرور؛(2 سوءظن كارها را به فساد مى كشد و مردم را به انواع بدى ها وادار مى كند).
    شخصی که دچار سوء ظن شده چه بسادر بسيارى از موارد به دنبال سوءظن خود حركت مى كند و حادثه مى آفريند، و گاه حتى به خون ريزى منتهى مى شود. مخصوصا در مواردى كه افراد، سوءظنّى به نواميس خود پيدا كنند، يا گمان كنند كه ديگران در پى اموال يا نواميس آنها هستند، به گونه اى كه مى توان گفت عامل اصلى بسيارى از پرونده هاى جنايى سوءظن هاى بيجا است كه بى گناهان را هدف گيرى كرده است .
    و از اين مهمتر اين است كه در بسيارى از موارد بر اثر سوءظن مرتكب جنايات مى شوند، زمانى از اشتباه خود باخبر مى گردند كه كار از كار گذشته ، به همين دليل احساس گناهكارى شديدى به آنها دست مى دهد كه گاه آنها را تا سر حد جنون مى كشاند.
    به عنوان نمونه به ماجرايى مى توان اشاره كرد كه براى يكى از پزشكان روانى واقع شده بود كه به هنگام بازديد از تيمارستانى به فرد مجنونى برخورد كرد كه مرتب كلمه دستمال را تكرار مى كرد، هنگامى كه پيگيرى نمود به اينجا رسيد كه عامل جنون او اين بوده است كه روزى در كيف همسرش دستمالى را مى بيند كه محتوى اُدكُلن و بعضى از هداياى مناسب مردان است ، بلافاصله نسبت به همسرش بدبين مى شود كه با مرد بيگانه اى ارتباط دارد، و بدون تحقيق بيشتر همسر خود را بر اثر خشم زياد به قتل مى رساند، بعد كه دستمال را باز مى كند كاغذى در آن مى بيند كه روى آن نوشته است اين هديه را براى سال روز تولد شوهرم گرفته ام ، ناگهان شوك شديدى به او دست مى دهد و ديوانه مى شود و مرتب به ياد آن دستمال مى افتد

    ادامه دارد....
    1-صائب تبریزی
    2تصنیف غررالحکم ودررالکلم ص 263

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    ج:سوءظن در واقع يك ظلم آشكار است ، چرا كه افراد بى گناه را در منطقه فكر خود هدف انواع تيرهاى تهمت قرار مى دهد، و اگر آثار عملى بر آن بار كند، مرتكب ظلم هاى بيشتر مى شود، روى اين جهت در احاديث حضرت على عليه السّلام می فرماید: سُوءُ الظَّنِّ بِالْمُحْسِنِ شَرُّ الْإِثْمِ وَ أَقْبَحُ‏ الظُّلْم‏(1
    ((بدگمانى بدترين ظلم ها است ))
    د:سوءظن سبب مى شود كه انسان به سرعت دوستان خود را از دست بدهد، حتى نزديكانش او را تنها بگذارند، و اين وحشتناك ترين غربت است چرا كه هيچ انسان باشخصيتى حاضر نمى شود با كسى معاشرت كند كه اعمال نيك او را با بدگمانى تفسير كند و او را به هر كار خلافى متهم سازد. در حدیثی دیگر نيز از اميرمؤ منان على عليه السّلام بیان شده که مى فرمود:من غلب عليه سوءالظنّ لم يترك بينه و بين خليل صلحا؛ (2كسى كه سوءظن بر او غالب شود، راه صُلح و صفا ميان او و دوستانش را مى بندد).
    ه:در پاره اى از روايات گذشته خوانديم كه سوءظن ، عبادت انسان را فاسد مى كند و پشت او را از بار گناه سنگين مى نمايد.
    اگر منظور از سوءظن در اين روايت ، سوءظن به پروردگار باشد علت فساد عبادت روشن است . و اگر نسبت به مردم باشد (همان گونه كه ذيل روايت گواهى مى دهد) به خاطر آن است كه در بسيارى از موارد به دنبال سوءظن انسان مرتكب تجسّس ، و به دنبال تجسّس مرتكب غيبت و گاه تهمت مى شود، و مى دانيم غيبت و تهمت يكى از اسباب عدم قبولى عبادت است .
    ز) سوءظن چون يك تفكر انحرافى است تدريجا در ساير افكار انسانى نيز اثر مى گذارد، و تحليل هاى او نيز از حوادث نادرست مى شود، و از رسيدن به واقعيت ها كه زمينه پيشرفت و موفقيت است بازمى ماند. در حديثى از اميرمؤ منان على عليه السّلام چنين نقل شده است كه فرمود: (من ساء ظنّه ساء وهمه(3 ؛ كسى كه سوءظن داشته باشد تفكر او خراب مى شود).

    ادامه دارد...
    پی نوشت:
    1-تصنیف غرر الحکم ودرر الکلم ص263
    2-همان ص 263
    3-همان ص 263



  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    راههای درمان سوء ظن:
    مرا پير داناى مرشد شهاب
    دو اندرز فرمود بر روى آب
    يكى آن كه بر خويش، خوشبين مباش
    دگر آن كه بر خلق بدبين مباش
    درمان اين بيمارى اخلاقى، مانند درمان ديگر صفات رذيله، بر دو اساس استوار است:

    1- راه‏هاى علمى

    2- راه‏هاى عملى

    راه علمى اين است كه شخص «بدبين»، در دو موضوع انديشه كند: يكى پيامدها و آثار ويرانگر «سوء ظن» از نظر روح و جسم، و ديگر در ريشه‏ها و انگيزه‏هاى پيدايش آن.

    «بدگمان» بايد بداند كه بد دلى از نتايج ترس و ضعف نفس است ؛ زيرا انسان ضعيف هر فكر فاسدى را كه به خاطرش مى‏آيد، مى‏پذيرد و به دنبال آن مى‏رود و بايد متوجه باشد كه اين بيمارى، همانند خوره او را آزار خواهد داد و دنيايى وحشتناك را براى او فراهم خواهد ساخت، به طورى كه گاهى به نزديك‏ترين و صميمى‏ترين دوستش نيز اعتماد نخواهد داشت.

    در راه عملى رعايت امور ذيل مفيد است:
    1- فرد بايد گمان بد را از خود دور سازد؛ به اين ترتيب كه به راه‏هاى حمل بر صحت بينديشد و احتمالات صحيحى را كه در مورد آن عمل وجود دارد، در ذهن خود مجسم سازد تا به تدريج بر «گمان بد» غلبه كرده، «گمان نيك» و خير را جايگزين آن نمايد
    2- اگر گمان بد، بدون اختيار در ذهن پيدا شد، در عمل، كوچك‏ترين اعتنايى به آن نشود. و بدون تغيير در رفتار، ترتيب اثرى به آن داده نشود، بلكه در اكرام و احترام نمودن به فرد مظنون بيفزاييم و براى او دعاى خير كنيم
    3- خود را عادت دادن به آداب و روش‏هاى اسلامى در مورد حكم و قضاوت نسبت به امور مربوط به ديگران، مانند: نگاه به ظاهر اشخاص و اشيا و سپردن باطن به خداوندى كه به نهان آگاه است. تلاش براى دست يابى به برهان و دليل و دقت در صحت و سقم آن دلائل و اين كه تنها براساس حدس و گمان نمى‏توان ديگران را متهم نمود
    4- كوشش مداوم براى سالم سازى محيط اجتماعى؛ يعنى با جمعى باشيم كه از سلامت فكرى و اخلاقى برخوردار باشند.
    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۱/۰۸/۰۵ در ساعت ۲۲:۴۵

  11. صلوات ها 10


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    404
    حضور
    14 روز 5 ساعت نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2543



    گمان بد بردن به دیگران:ظاهر فردی را در خیابان میبینیم و گمان بدی میزنیم، بدون اینکه به کسی چیزی بگوییم.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    مسایل مذهبی
    نوشته
    178
    حضور
    2 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1882



    سلام
    سوء ظن باعث میشه دوستان و نزدیکان از دور انسان رانده شوند. من یه دایی دارم که چون خیلی سوء ظن داره حتی بچه هاش رو هم از خودش رونده و الان 10 ساله تنها زندگی می کنه.
    چقدر خوب میشد اگه همه با حسن ظن و خوش بینی و همچنین زیرکی و نه ساده لوحی با اطرافیانمون برخورد می کردیم. اونوقت شیرینی زندگی رو می چشیدیم.

    اندکی صبر سحر نزدیک است...

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    Programming
    نوشته
    522
    حضور
    5 روز 17 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1291




    پیش پیامبر می آمدند و از یکدیگر بدگویی می کردند و چیزهایی را درباره ی یکدیگر می گفتند ؛ گاهی راست و گاهی هم خلاف واقع.
    پیامبر اکرم به مردم فرمودند :
    «هیچ کس درباره ی اصحابم به من چیزی نگوید ، دائماً نزد من نیایید و از هم دیگر بدگویی کنید.
    من مایلم وقتی که میان مردم ظاهر می شوم و به میان اصحاب خود می روم ، «سلیم الصدر» باشم ؛ یعنی با سینه صاف و پاک و بدون هیچ سابقه و بد بینی به میان مسلمان ها بروم.»



    با سلام ...
    نظر شخصیم رو میگم : جملات و سخنان پیامبران و امامانون سراسر پر از معنا و حکمت هستند ولی در بکار بستن اون روایات باید دقت داشته باشیم که آیا اونها رو در بازه عملیاتی درستی داریم اجرا میکنیم یا نه ... چه بسا اگر بازه عملیاتی اشتباهی رو برای رعایت اون روایات در نظر بگیریم شاید نتیجه عکس هم بده .

    یه خاطره از شرکتی که توش دارم کار میکنم میگم :
    چندین سال پیش ... اوایل استخدامم تو شرکت داشتم یه برنامه کامپیوتری رو میتوشتم . این برنامه در جای دیگری تحلیل شده بود . کدهای اولیه نوشته شده بود . و من وظیفه نوشتن کدهای سطح بالاتری رو داشتم . وقتی جلو که رفتم دیدم همکارم اشتباه فجیعی کرده . و بهش گفتم ... و سریع شروع به اصلاح اون کدها کردم ولی خوب طول کشید و آخرش تمام کاسه کوسه ها سر من خراب شد که من کارم حرفه ای نیست و ...
    به مرور زمان مدیر شرکت قضیه رو فهمید و جلسه ای با من گذاشت . تو اون جلسه به من گفت مگه من مدیر نیستم . گفتم چرا ... گفت من به خاطر کارهای شرکت همیشه بیرون از شرکت هستم . به نظر تو من چجوری باید بفهمم پرسنل شرکتم دارن کاراشون رو درست انجام میدن . چجوری شرکت رو کنترل کنم . چجوری افراد خوش کار رو تشویق کنم و کسایی که کار اشتباهی رو انجام میدن توبیخ کنم . این توبیخ من هم باعث میشه اون شخص دقت بیشتری تو کارش بکنه و به مرور زمان ایشون فرد بادقتی تو کار بشه ...

    ایشون گفتن باید شما گزارش بدی . ایشون گفتن اگر کسی کار اشتباهی میکنه و شما گزارش ندی در حقیقت داری به شرکت و خود اون شخص خیانت میکنی . سوراخی که تو گشتی ایجاد میشه اگر به ناخدا گزارش نشه ... باعث غرق شدن کشتی میشه . و اما منم مدیر ناشی نیستم . تحقیق میکنم میفهمم طرف حرفش راست بوده یا دروغ بوده ... زیر آب خودش رو زده یا زیر آب تو رو ...

    الان کارم تو شرکت تقریبا حرفه ای هست . کارهام رو باد دقت و سرعت انجام میدم . دیگران هم همینطور و فهمیدم که گزارش ندادن در حقیقت اشتباه هست . با اینکه با دوستانم تو شرکت دوست هستم ولی رابطه کاری چیز دیگری رو تحمیل میکنه . و یاد گرفتم در انجام کارها همه رو ناظر بر کارهام بدونم .

    و اما ...
    اگر آدما اینجوری بودن بهتر نبود . اگر شما یکی رو میبینی که داره از جامعه سو استفاده میکنه بری اطلاع بدی ... بهتر نیست . اگر چنین گزارش هایی وجود داشت آیا این همه اختلاص های بانکی ما داشتیم . آیا این همه دزدی و کلاه برداری داشتیم . آیا این همه بی مسولیتی تو جامعه داشتیم .

    به نظر من یکی از بزرگترین ایرادات مدیریتی کشورمون این هست که این حس و احساس مسولیت در جامعه نهادینه نشده است .


    سلام ...
    از همتون خداحافظی میکنم ... به عللی دیگه نمیتونم به این سایت سر بزنم ...
    امیدوارم که همتون خوب و خوش و سرزنده باشین ...

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,365
    حضور
    15 روز 17 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3246

    مطلب واقع بین باشید!




    با سلام.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مشکاة نمایش پست ها
    در روایات داریم که وقتی حاکمیت با شر و فساد است ، به هر چیزی سوء ظن داشته باشید ؛ اما وقتی حاکمیت با خیر و صلاح در جامعه است ، سوء ظن ها را رها کنید ، به یکدیگر حسن ظن داشته باشید ،
    تعبیر دقیق تری در نهج البلاغه (جمله قصار 114) داریم که می فرماید:

    چنانچه نیکوکاری بر زمان و مردمی غالب شده است اگر کسی به دیگری گمان بد داشته باشد در حالی که هنوز چیزی از او ظاهر نشده است ستم کرده است. و چنانچه فساد بر زمان و مردمی غالب شده است اگر کسی به دیگری گمان نیک برد خود را فریفته است.

    روایتی که از پیامبر اسلام نقل کردید حالت اول روایت فوق است و قابل تعمیم به تمام شرایط نیست. ضمن تشکر و احترام به نظر شما فکر می کنم عنوان جالبی برای این روایت انتخاب نکردید. مردم اغلب به طور طبیعی و غریزی تشخیص می دهند کجا جای سوء ظن است و کجا محل حسن ظن.
    ویرایش توسط مؤمن : ۱۳۹۱/۱۰/۰۷ در ساعت ۰۰:۵۴

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    3,816
    حضور
    47 روز 14 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16428



    اقسام و مراتب سوء ظن:

    برای سوء ظن می توان حداقل سه مرتبه قائل شد. چون گمان بدی که ذهن انسان را مشغئول می کند، گاهی آثارش در گفتار و رفتار آشکار می شود و گاهی هیچ اثری در در قول و فعل انسان ندارد. قسم دوم که اثری ظاهری ندارد، گاهی به گونه ای است که انسان می تواند آن را از ذهن خود پاک کند و گاهی پاک کردن آن غیرممکن است، بنابراین بدگمانی یا سوء ظن دارای سه قسم است که هر یک در مرتبه ای خاص قرار می گیرد.


    مرتبه اول: گمان بی اثر غیر اختیاری:

    گمانی که هیچ اثری در گفتار و رفتار انسان ندارد و به طور کلی از حیطه اختیار بیرون است ، به این معنی که بدون دخالت ما در خاطر پدیدی می آید و انسان برای زدودن آن راهی پیش رو ندارد چنین گمانی مادام که در محیط ذهن باقی بماند و در حوزه رفتار و گفتار خودنمایی نکند مشمول ادله شرعی نیست و هیچ حکمی ندارد و صاحب آن نیز مستحق نکوهش و سرزنش نیست.


    ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۱۲/۰۶ در ساعت ۱۸:۰۱

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود