جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ائمه ی معصومین هم مانند سایر انسان ها از شهوت و هوای نفسانی برخوردارند

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    5
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    20

    مطلب آیا ائمه ی معصومین هم مانند سایر انسان ها از شهوت و هوای نفسانی برخوردارند




    آیا ائمه ی معصومین هم مانند سایر انسان ها از شهوت و هوای نفسانی برخوردارند ؟

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    شهوت بله ، اما هواي نفس خير زیرا قدرت عقل ایشان بر هوای نفس غالب آمده است .

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط جام مطهر نمایش پست ها
    آیا ائمه ی معصومین هم مانند سایر انسان ها از شهوت و هوای نفسانی برخوردارند ؟
    در جواب جام مطهر بزرگوار باید عرض کنم هوای نفس با شهوت متفاوت است شهوت هوای نفس نیست بلکه غریزه ایست بر اساس نیاز انسانها که جزء صفات مطلوبی است که خداوند متعال در نهاد انسان به ودیعت گذاشته است ولی هوای نفس جزء صفات و رذائل اخلاقی هست که معصومین بخاطر داشتن مقام عصمت و مصونیت از گناه از آن مبرا بودند و هر چند که دارای نفس اماره (هوای نفسانی) بودند ولی چون از نفس مطمئنه برخودار بودند بودند فلذا امر و نهی نفس اماره در آن انوار مقدسه تاثیری نداشته است در این زمینه به تفسیر ذیر توجه بفرمائید

    از قرآن مجيد به خوبى استفاده می ‏شود كه روح و نفس انسانى داراى سه مرحله است:

    1-" نفس اماره" يعنى روح سركش كه پيوسته انسان را به زشتيها و بديها دعوت می ‏كند، و شهوات و فجور را در برابر او زينت می ‏بخشد، اين همان چيزى است كه همسر عزيز مصر، آن زن هوسباز هنگامى كه پايان شوم كار خود را مشاهده كرد به آن اشاره نمود و گفت: و ما أبرئ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ
    :" من هرگز نفس خود را تبرئه نمی ‏كنم، چرا كه نفس سركش همواره به بديها فرمان می دهد" (سوره يوسف آيه 53).

    2-" نفس لوامه" كه در آيات مورد بحث به آن اشاره شده، روحى است بيدار و نسبتا آگاه، هر چند هنوز در برابر گناه مصونيت نيافته گاه لغزش پيدا می كند.
    و در دامان گناه می ‏افتد اما كمى بعد بيدار می ‏شود توبه می ‏كند و به مسير سعادت باز می ‏گردد، انحراف در باره او كاملا ممكن است، ولى موقتى است نه دائم، گناه از او سر می ‏زند، اما چيزى نمی گذرد كه جاى خود را به ملامت و سرزنش و توبه می دهد.
    اين همان چيزى است كه از آن به عنوان" و جدان اخلاقى" ياد می ‏كنند، در بعضى از انسانها بسيار قوى و نيرومند است و بعضى بسيار ضعيف و ناتوان ولى به هر حال در هر انسانى وجود دارد ديگر اينكه با كثرت گناه آن را به كلى از كار بيندازد.

    3-" نفس مطمئنه" يعنى روح تكامل يافته ‏اى كه به مرحله اطمينان رسيده، نفس سركش را رام كرده، و به مقام تقواى كامل و احساس مسئوليت رسيده كه ديگر به آسانى لغزش براى او امكان پذير نيست.
    اين همان است كه در سوره و الفجر آيه 27 و 28 می ‏فرمايد: يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً:" اى نفس مطمئنه! به سوى پروردگارت باز گرد، در حالى كه هم تو از او خشنودى و هم او از تو"

    ____________________________________________
    تفسير نمونه، ج‏25، ص: 281 و 282

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  7. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود