صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ادعای پیروی از معصوم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    38
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49

    ادعای پیروی از معصوم




    با سلام و احترام
    اهل تشیع می گویند ما از معصوم پیروی میکنیم درحالی که هر یک مرجع تقلیدی دارد و از غیر معصومی تقلید میکند
    حتی اگر در کتب اهل تشیع بنگریم صحیح و ضعیف بودن احادیث مشخص نیست
    پس این ادعای شما چگونه است ؟


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    با سلام
    تا اساتید جواب شما را بدهند یک کمی شما را روشن کنم در مورد
    مراجع تقلید

    از ديدگاه شيعيان ، مراجع تقليد شيعه در زمان غيبت امام زمان (ع) ، به عنوان نايبان عام و جانشينان آن حضرت در امور شرعي و استنباط و تبيين احکام فقهي اسلامي محسوب مي‌شوند.
    مراجع بزرگ شيعه در طول تاريخ تشيع ، نقش بارزي در امور ديني ، فکري و سياسي و اجتماعي جوامع خود داشته اند.
    مثال بارز آن فتواي تحريم تنباکو توسط آيت الله العظمي ميرزاي شيرازي در زمان حکومت قاجار است که به شکست طرح اقتصادي استعمار انگلستان انجاميد.

    لزوم تقليد متن قرآن کريم است و کسي که قرآن را کتاب همه فهم مي‌داند پس حتما اين آيات را هم ديده است.
    .فَسْئَلُوا اَهْلَ الذِّکْرِ اِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ بپرسيد از اهل دانش و علم اگر خودتان به آنها عالم نيستيد و بدون شک هزاران مسئله شرعي را کسي بدون مراجعه به اهل علم نمي داند و تقليد هم چيزي جز پرسيدن مسائل از اهل دانش نيست.
    لَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ در اين آيه هم خداوند به صراحت ميفرمايد چرا از هر قوم وملتها گروهي و طايفه اي کوچ نمي کنند تا در دين دانا شوند و بعد بسوي قوم خود برگردند و آنها را نسبت به آنچه فرا گرفته اند تعليم دهند تا در نتيجه آن مردم با پيروي آن عالمان مسائل خودتان را فرا گيرند.
    پس بر طبق آيات صريح قرآن تقليد امري کاملا لازم است.

    ثانيا تقليد مطابق عقل و حکمت است زيرا هر عاقلي بخوبي مي‌داند در اموري که نياز به کارشناسي دارد بايد به صاحبان نظر مراجعه کند همانطورکه در امر پزشکي به طبيب و در امر ساختماني به مهندس و در امور فني به مکانيک وغيره و غيره مراجعه نموده و از نظرات آنها تقليد و پيروي مي‌کند.
    ثالثا: تقليد يک امري است که روش و سيره تمام انسانها در همه اديان و مذاهب بر آن استمرار و جرياندارد و هيچ عاقلي تا کنون پيدا نشده که اين سيره و روش را مخالف عقل و حکمت بداندبنابر اين کساني که تقليد را امري باطل مي‌دانند دچار اشتباه و يا از روي تعصب ودشمني با دين چنين نظري را بيان مي‌کنند





    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۲/۲۰ در ساعت ۰۴:۰۷
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    تقلیداصطلاحی در فقه .
    تقلید در لغت به معنای افکندن چیزی بر گردن دیگری و نهادن کاری برعهدة کسی است (ابن منظور؛ شرتونی ، ذیل «قَلَدَ») و در اصطلاح رایج فقهی پیروی از مجتهد در احکام دینی است .
    این واژه به معانی دیگری نیز در متون فقهی به کار رفته است .

    در منابع اصولی و فقهی تعاریف گوناگونی برای تقلید مطرح شده که در دو دستة کلی جای می گیرند.
    شماری از فقها مفهوم تقلید را امری متمایز از عمل کردن به حکم شرعی و در واقع مقدمة آن انگاشته اند، حتی اگر به عمل نینجامد.
    اینان تقلید را با تعابیری مانند اخذ فتوای مجتهد (حائری اصفهانی ، ص 411) یا پذیرفتن آن (غزالی ، ج 2، ص 387؛ الموسوعة الفقهیّة ، ج 13، ص 159؛ مشکینی ، ص 157) یا التزام داشتن به آن (طباطبائی یزدی ، ج 1، ص 4ـ 5) تعریف کرده اند.
    در برابر، بیشتر فقها ماهیت تقلید را همان پیروی عملی از فتوای مجتهد دانسته و آن را با تعابیری چون عمل کردن به نظر دیگری (آمدی ، ج 4، ص 227؛ ابن شهیدثانی ، ص 236؛ میرزای قمی ، ج 2، ص 154) یا عمل کردن به استناد نظر دیگری (اصفهانی ، 1414ـ1415، ج 6، ص 396، 398) یا به اتکای آن (محسن حکیم ، ج 1، ص 12) یا پیروی از رأی دیگری (انصاری ، ص 12) توضیح داده اند (در بارة آثار عملی این اختلاف نظر و تعاریف دیگر رجوع کنیدبه محمدتقی حکیم ، ص 618).

    پیشینه . تقلید در مذهب شیعه از عصر امامان علیهم السلام آغاز شد.
    آنان پیروانشان را به راویان حدیث ( رجوع کنیدبه حرّعاملی ، ج 27، ص 137ـ140، 142، 149ـ150)
    یا به یاران نزدیک خود، مانند زرارة بن اعین ، یونس بن عبدالرحمان ، ابان بن تغلب ، زکریابن آدم ، محمدبن مسلم و ابوبصیر ( رجوع کنیدبه همان ، ج 27، ص 140، 142ـ 145، 147ـ 148)، ارجاع می دادند و گاهی یاران خود را به حضور در مساجد و مراکز عمومی برای فتوا دادن و ارشاد مردم تشویق می نمودند (برای نمونه رجوع کنیدبه نجاشی ، ص 10).

    ظهور تقلید در عصر امامان و تشویق آنان به این امر، نتیجة طبیعی عوامل متعددی بود، از جمله وجود فاصلة زیاد میان شهرها، فراهم نبودن امکانات ضروری برای مسافرت مردم و در نتیجه دشواری دسترسی به امام یا دسترسی نداشتن به وی ، عاملِ تقیه در بسیاری موارد و بالاخره پدید آمدن مشکلات شخصی و عسر و حرج برای امامان در صورت مراجعة مستقیم مردم به ایشان .
    علاوه بر اینها ترویج موضوعی تقلید و درخواست فتوا (استفتا) و فتوا دادن (افتا) از بهترین وسایل ابلاغ پیام دین و آموزش احکام به شمار می رفت
    ( رجوع کنیدبه بحرالعلوم ، ص 83 ـ90).
    گفتنی است که در آن عصر، به سبب نزدیک بودن به زمان رسالت و پیچیده نبودن شیوة استنباط احکام شرعی ، دستیابی به وظایف شرعی مراجعه کنندگان برای مفتیان چندان دشوار نبود.

    در عصر غیبت صغرا نیاز به تقلید در احکام شرعی بیشتر احساس شد و بنا بر توقیعی که از امام عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف نقل شده است ، آن حضرت مرجع شناخت احکام در موضوعات جدید را فقیهانی معرفی کرده اند که دارای شرایطی هستند و مردم باید از ایشان تقلید کنند
    ( رجوع کنیدبه حرّ عاملی ، ج 27، ص 140).
    در عصر غیبت کبرا نیز مسئلة تقلید همواره در میان شیعیان مطرح بوده و در دوره های گوناگون کمتر در مورد ضرورت داشتن آن ــ که اصلی عقلایی به شمار می رود ــ تردید شده ، هر چند که در ضوابط و شرایط آن اختلافاتی وجود داشته است .

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    38
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    بازم جناب رضا شروع به کپی پیست بی ربط کردی
    جواب سوال بنده چی شد ؟
    حالا شما از معصوم پیروی میکنید یا از غیر معصوم ؟

    ویرایش توسط عمربن علی : ۱۳۹۱/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۱:۴۰

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,859
    حضور
    55 روز 20 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    2
    گالری
    344
    صلوات
    19563



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمربن علی نمایش پست ها
    حالا شما از معصوم پیروی میکنید یا از غیر معصوم ؟
    ما از غیر معصومی تقلید میکنیم که پیرو معصوم است و هدفش رسیدن به حکم واقعی الله تبارک و تعالی است بعلاوه اینکه این تقلید دارای شرایط بسیاری است که باید محقق شود.
    ضمن اینکه این غیر معصوم ما خود را شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السلام می داند و از قیاسی که باعث نابودی دین می گردد اجتناب می کند.


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    38
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    نقل قول نوشته اصلی توسط مدیر اجرایی نمایش پست ها
    ما از غیر معصومی تقلید میکنیم که پیرو معصوم است و هدفش رسیدن به حکم واقعی الله تبارک و تعالی است بعلاوه اینکه این تقلید دارای شرایط بسیاری است که باید محقق شود.
    ضمن اینکه این غیر معصوم ما خود را شاگرد مکتب اهل بیت علیهم السلام می داند و از قیاسی که باعث نابودی دین می گردد اجتناب می کند.
    ممنون
    پس از غیر معصوم پیروی میکنید
    ما هم میخواستیم اینرا بدانیم


  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,859
    حضور
    55 روز 20 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    2
    گالری
    344
    صلوات
    19563



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمربن علی نمایش پست ها
    ممنون پس از غیر معصوم پیروی میکنید ما هم میخواستیم اینرا بدانیم
    بسیاری از مشکلات شما از آنجایی شروع شد که مثل همینجا آن قسمت از کلام که به نفعتان است را می بینید.

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    با سلام


    تقلید از فقهای جامع الشرایط، در حقیقت پیروی از دستورات معصوم(ع) می باشد.

    بر اساس اعتقادات كلامي و به تأييد دلائل معتبر نقلي، امام و خليفه بعد از پيامبر بايد منصوب از طرف خدا و توسط پيامبر به مردم اعلام گردد و در صورت غيبت و عدم دسترسي مستقيم به امام ـ عليه السلام ـ بر اساس حكم عقل و دلائل نقلي مردم وظيفه دارند به علماء ديني و فقها مكتب اهل بيت ـ عليهم السلام ـ كه كارشناساني ديني و متخصصان استخراج احكام شرعي اند و با آيات قرآن و روايات آشنائي كامل دارند، مراجعه نمايند، همان گونه كه در سائر رشته ها به متخصصان آن مراجعه مي كنند مثل مراجعه به اطبّا در صورت بيماري و يا به مهندسان و سائر كارشناسان در امور ديگر.

    پس مراجعه به فقها جليل القدر در زمان غيبت و فراگيري احكام از محضرشان و يا عمل به فتاوا و نظرات آن ها در رساله هاي شان كه از منابع اصلي ديني مثل قرآن و روايات و احكام عقلي، استنباط نموده اندبر اساس دليل عقلي رجوع جاهل به عالم و متخصص در صورت نياز مي باشد. و ثانياً به دستور خود امام معصوم مي باشد كه فرمود:

    «فامّا من كان من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظاً لدينه، مخالفاً علي هواه، مطيعاً لامر مولاه فللعوام ان يقلدوه.»(الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج 2، ص 458):بر عوام (مردمي كه خود مجتهد نيستند) لازم است از فقهائي كه داراي صيانت نفس (ملكه تقوا دارند) و حافظ و پاسدار دين شان و مخالف هوا (اميال نفساني و اغراض شخصي) و مطيع و فرمانبردار دستور مولايش (امام معصوم كه خليفه خداست) مي باشد تقليد (عمل به فتوا و يا التزام به فتاوايش) نمايد.
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۱/۰۲/۲۰ در ساعت ۱۲:۴۴
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    تدریس،تحصیل،تهذیب،ورزش
    نوشته
    219
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    69
    صلوات
    1804



    غیرمعصومی که فتوایش موافق باکتاب ،سنت،عقل واجماع است نه این که هربارفتوایی بدهدکه باعث خنده وتعجب جهانیان گردد.کمااین که الان برخی ازمفتی غیرشیعیان گاهی فتوایی رامیدهدکه هرعاقلی دهانش بازمیماند!ودردرون......

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40518



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمربن علی نمایش پست ها
    بازم جناب رضا شروع به کپی پیست بی ربط کردی
    جواب سوال بنده چی شد ؟
    حالا شما از معصوم پیروی میکنید یا از غیر معصوم ؟

    با سلام

    البته به شما حق میدهم با این فتواهایی که مفتیان شما عنوان کرده اند جایی برای مرجعیت و تقلید نمیماند !!

    برخی از فتواهای فرقه وهابیت


    اما بنده ذکر کردم که عقیده شیعیان چیست

    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها

    پیشینه . تقلید در مذهب شیعه از عصر امامان علیهم السلام آغاز شد.
    آنان پیروانشان را به راویان حدیث ( رجوع کنیدبه حرّعاملی ، ج 27، ص 137ـ140، 142، 149ـ150)
    یا به یاران نزدیک خود، مانند زرارة بن اعین ، یونس بن عبدالرحمان ، ابان بن تغلب ، زکریابن آدم ، محمدبن مسلم و ابوبصیر ( رجوع کنیدبه همان ، ج 27، ص 140، 142ـ 145، 147ـ 148)، ارجاع می دادند و گاهی یاران خود را به حضور در مساجد و مراکز عمومی برای فتوا دادن و ارشاد مردم تشویق می نمودند (برای نمونه رجوع کنیدبه نجاشی ، ص 10).

    ظهور تقلید در عصر امامان و تشویق آنان به این امر، نتیجة طبیعی عوامل متعددی بود، از جمله وجود فاصلة زیاد میان شهرها، فراهم نبودن امکانات ضروری برای مسافرت مردم و در نتیجه دشواری دسترسی به امام یا دسترسی نداشتن به وی ، عاملِ تقیه در بسیاری موارد و بالاخره پدید آمدن مشکلات شخصی و عسر و حرج برای امامان در صورت مراجعة مستقیم مردم به ایشان .


    در عصر غیبت صغرا نیاز به تقلید در احکام شرعی بیشتر احساس شد و بنا بر توقیعی که از امام عصر عجل اللّه تعالی فرجه الشریف نقل شده است ، آن حضرت مرجع شناخت احکام در موضوعات جدید را فقیهانی معرفی کرده اند که دارای شرایطی هستند و مردم باید از ایشان تقلید کنند
    ( رجوع کنیدبه حرّ عاملی ، ج 27، ص 140).


    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود