صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا بهشت و جهنم جسمانی اند؟ چرا؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    کوهنوردی-مطالعه
    نوشته
    3
    حضور
    36 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    24

    مطلب آیا بهشت و جهنم جسمانی اند؟ چرا؟




    __________________________________________________ ___________
    با سلام
    سوال بنده در واقع این است که آیا خداوند متعال وقتی صحبت از خوردنی و نوشیدنی و...از بهشت نموده یعنی این چیزها در بهشت واقعا وجود دارند؟ یا به این خاطر صحبت این مادیات را کرده که درک ما از عالم معنوی بهشت محدود است و به خاطر اینکه ما را به بهشت سوق دهد از مثلهای دنیوی مثال آورده؟
    که اگر واقعا مثلا خوردنی و نوشیدنی وجود دارد ما نیز در بهشت {یا جهنم} موجودات مادی محسوب میشویم و این چه دلیلی دارد که باز جسم را با خود یدک بکشیم؟

    و من الله توفیق
    -------------------------------------------------------------------------

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد قپانوری نمایش پست ها
    __________________________________________________ ___________
    با سلام
    سوال بنده در واقع این است که آیا خداوند متعال وقتی صحبت از خوردنی و نوشیدنی و...از بهشت نموده یعنی این چیزها در بهشت واقعا وجود دارند؟ یا به این خاطر صحبت این مادیات را کرده که درک ما از عالم معنوی بهشت محدود است و به خاطر اینکه ما را به بهشت سوق دهد از مثلهای دنیوی مثال آورده؟
    که اگر واقعا مثلا خوردنی و نوشیدنی وجود دارد ما نیز در بهشت {یا جهنم} موجودات مادی محسوب میشویم و این چه دلیلی دارد که باز جسم را با خود یدک بکشیم؟

    و من الله توفیق
    -------------------------------------------------------------------------
    آیات قرآن برای اثبات معاد جسمانی
    آیه 3 سوره قیامت

    أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَلَّن نَجْمَعَ عِظَامَهُ ﴿3﴾
    آيا انسان مى‏پندارد كه هرگز استخوانهاى او را جمع نخواهيم كرد (3)


    آیه 24 سوره نور



    يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
    ﴿24﴾
    در روزى كه زبان و دستها و پاهايشان بر ضد آنان براى آنچه انجام مى‏دادند شهادت مى‏دهند
    (24)
    آیه 20 سوره قصلت








    حَتَّى إِذَا مَا جَاؤُوهَا شَهِدَ عَلَيْهِمْ سَمْعُهُمْ وَأَبْصَارُهُمْ وَجُلُودُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿20﴾
    تا چون بدان رسند گوششان و ديدگانشان و پوستشان به آنچه مى‏كرده‏اند بر ضدشان گواهى دهند (20)
    آیه 65 سوره یس





    الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ
    ﴿65﴾


    امروز بر دهانهاى آنان مهر مى‏نهيم و دستهايشان با ما سخن مى‏گويند و پاهايشان بدانچه فراهم مى‏ساختند گواهى مى‏دهند (65)






    و چندین آیه دیگر !!!




    هرچیزی در قرآن آمده است حتما وجود دارد



    ولی به خاطر اینکه درک عموم از لذات معونی کم است از لذات جسمانی بیشتر سخن آورده است





























  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد قپانوری نمایش پست ها
    با سلام
    سوال بنده در واقع این است که آیا خداوند متعال وقتی صحبت از خوردنی و نوشیدنی و...از بهشت نموده یعنی این چیزها در بهشت واقعا وجود دارند؟ یا به این خاطر صحبت این مادیات را کرده که درک ما از عالم معنوی بهشت محدود است و به خاطر اینکه ما را به بهشت سوق دهد از مثلهای دنیوی مثال آورده؟
    که اگر واقعا مثلا خوردنی و نوشیدنی وجود دارد ما نیز در بهشت {یا جهنم} موجودات مادی محسوب میشویم و این چه دلیلی دارد که باز جسم را با خود یدک بکشیم؟

    و من الله توفیق
    سلام علیکم و رحمه الله

    در مورد نعمتهای بهشتی باید گفت بعضی مفسرین قائل به وجود خوردنی ها و نوشیدنی ها در بهشت و عذابهای وعده داده شده بنحو حقیقیه در جهنم هستند بدون اینکه قائل به تمثیل و توجیهی درباره آن باشند و آیاتی که در قرآن وجود دارد را به همان معانی ظاهری تفسیر می کنند اما عده ایی آنرا در حقیقت تشبیه و تمثیل میدانند و بر معانی معنوی و روحی تعبیر میکنند

    ناگفته پیداست روح انسان بعد از مفارفت از بدن دنیوی وارد کالبد برزخی خواهد شد که تعبیر به جسم مثالی شده است که حیات مجدد خود را در آن بدن که ظاهر آن مانند بدن مادی ولی در حقیقت قابلیت درک نعمتهای آخرت و یا غذاب را خواهد داشت این بدن نه مادی صرف خواهد بود نه روحی محض بلکله چیزی فیما بین جسم و روح که از تعابیر روایات استنباط می شود که جنبه ملکوتی این نوع جسم مثالی بیشتر از مادی آن است علت آن نیز پیدا کردن قابلیت بالفعل آنچرا که در آخرت برای او آماده شده است می باشد

    برای مطالعه بیشتر این موضوع به تایپیک زیر مراجعه نمائید

    http://www.askdin.com/thread12116.html

    موفق باشید

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    کوهنوردی-مطالعه
    نوشته
    3
    حضور
    36 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    24

    مطلب




    باسلام مجدد
    با تشکر از شما که جواب دادید.
    نمیدونم آیا دچار انحرافم یا زیادی خرده بین ؟که بینهایت سوال نپرسیده دارم.
    شاید هم کنجکاو و نادان در این قضیه.

    پس عاجزانه درخواست کمک دارم

    بنده به آیات قرآن اعتقاد قلبی دارم. 100%
    اما چه دلیل دارد که باز ما در سرای باقی به صورت جسم مادی موجود باشیم

    مگر نه این است که ما جزئی از وجود خداوند بوده ایم سپس به ما جسم نیزعطا شد{تنزل پیدا کردیم}

    و در برزخ حالت روح هستیم و در آخرت به صورت جسمانی حاضر میشویم؟

    سوال بنده این است که این همه تغییر حالت برای چیست؟

    ویک کلام گفته باشم:

    آیا وجود ما به حالت مادی نشانه تنزل نیست؟
    و این دنیای جسمانی را خدا نیافرید تا ما از این توهم{دنیای مادی} به عالم معنا پی ببریم ؟؟؟؟؟؟؟؟
    آیا ماده واقعیت دارد و خیال {توهم} نیست؟


    آیا آنچه که ما به آن خیال میگوییم همان واقعیت نیست؟
    و یک کلام اگر خیال ما {عالم معنا} واقعیت است پس چرا باز به این خیال{عالم معنا} برنمیگردیم و در دنیایی خیالی{مادی} آخرت را باید سر کنیم ؟؟؟؟؟؟



    *******************و من الله توفیق****************






  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3947



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد قپانوری نمایش پست ها
    ب

    و در برزخ حالت روح هستیم و در آخرت به صورت جسمانی حاضر میشویم؟




    در برزخ انسان فقط روح نیست دارای جسم برزخی است .

    نکته بعدی اینکه اگر فقط روح باشیم لذت های جسمانی در عالم باقی معنی ندارد پس داشتن جسم از این لحاظ امتیاز دارد
    ویرایش توسط victoryone : ۱۳۹۱/۰۲/۱۶ در ساعت ۰۰:۰۵

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    [QUOTE=حامد قپانوری;214304]باسلام مجدد
    با تشکر از شما که جواب دادید.

    اما چه دلیل دارد که باز ما در سرای باقی به صورت جسم مادی موجود باشیم
    دربارة این که پس از مرگ، آیا معاد و حیات، جسمانى خواهد بود یا روحانی؟ چند نظریه وجود دارد:
    از بین این سه نظریه، نظریة دو و سه بیش تر مورد توجه دانشمندان است. نظریة اوّل که فقط معاد، روحانى صرف باشد و اصلاً جسم زنده نشود، با صدها آیه منافات دارد.
    نظریة شمارة دو با ظاهر آیات سازش دارد. از آیات فراوان در مورد حشر و نشر و بهشت و دوزخ استفاده می‌شودکه در جهان آخرت روح انسان وارد جسم مادى که در دنیا داشت مى شود، یعنى همان جسم دنیوى زنده می‌شود .
    در این جا اشکال شما وارد می‌شودکه اجزاى انسان‌هاى قبلى که جزء انسان‌هاى دیگر شده باشد، چگونه با این نظریه قابل جمع است؟
    این شبهه معروف به شبهة آکل و مأکول است و از قدیم مطرح بوده است. از این شبهه جواب هایى داده‌اند:
    از آیات در زمینة معاد جسمانى استفاده می‌شود آخرین بدن انسان به فرمان خدا زنده می‌شود و آمادة حساب و جزا می‌شود . از طرفى یک بدن ممکن نیست به تمام معنا متّحد با بدن دیگرى شود و تمام بدن اوّل، تمام بدن دوم گردد، بلکه بدن اوّل تنها می‌تواند جزئى از بدن دوم را تشکیل دهد، زیرا بدن دوم باید قبلاً وجود داشته باشد تا همه یا قسمتى از بدن اوّل را از طریق تجزیه، جزء خود سازد.[1]
    امّا نظریة سوم این بود که روح به بدم مثالى (نیمه جسم، یا جسم لطیف) بر می‌گردد و روح انسانى به بدنى که با قوانین آن دنیا سازش داشته باشد بر می‌گردد، چون این بدن عنصرى با خصوصیاتى که در دنیا دارد، قابلیت براى همیشه زیستن ندارد و متغیر و زوال پذیر است.
    بنابراین بدن انسان در آن دنیا در قالبى ریخته می‌شودکه هر کس آن را ببیند، این همان شخص است که در دنیا بود. این امام حسین است یا این عمر سعد است یا این یزید می‌باشد و این معاویه.
    در این صورت بحث آکل و مأکول و آن شبهات وارد نمى شود، همان‌طور که حورالعین بهشتى و میوه‌هاى آن، مسلّماً مانند زن ها و میوه‌هاى دنیا نخواهد بود.
    بنابراین وقتى انسان از آن دنیا سر بر مى آورد، با قوانین حاکم بر آن دنیا زنده می‌شودو داراى جسمى که قابلیت انطباق با قوانین آن دنیا را داشته باشد، خواهد داشت.
    آیاتى از قبیل "ما قادریم حتى سر انگشتان شما را دوباره جمع‌آورى کنیم"در مقابلة استبعادى است که منکران معاد داشتند. آنان می‌گفتند اصلاً نمی‌شود انسان دوباره زنده شود. قرآن می‌فرماید"نمی‌شود و هیچ استبعادى ندارد، همان‌طور که خداوند زمین مرده را زنده می‌کند؛ درختان را سبز می‌کند؛ شما را از هیچ (عدم) به‌وجود آورد".
    این ها همه براى رفع استبعاد منکران معاد است. بنابراین عقیده داریم معاد روحانى و جسمانى است و مراد از جسمانى بودن، جسمانى است که منطبق با قوانین آن جهان باشد، یعنى قابلیت جاودانگى داشته باشد؛ پوسیده و خراب نشود؛ ضعیف و زشت و پیر نشود.
    البته کیفیت جسمانى بودن را نمی‌فهمیم. این که بعضى گفته‌اند جسمى شبیه به اتر یا نور یا جسم لطیفى که از نظر زمان و مکان فعّال است و حتّى قادر به عبور از موانع می‌باشد یا شبیه امواج است، صحیح به‌نظر نمی‌رسد.
    [2]
    بنابراین نظریه هیچ کدام از اشکالات، بر معاد جسمانى و روحانى وارد نمی‌شود. نه معاد تنها روحانى است و نه فقط جسمانی، و نه روحانى و نیمه جسمانى است، بلکه جسمانى است که قابل انطباق با قوانین آن عالم باشد، و منافاتى با آیات ندارد؛ آیاتى مانند:"حور مقصورات فى الخیام... متّکئین على رفرف خُضر و عبقرى حسان؛ زن ها و مردهاى آن جا هیچ‌یک از زشتی‌ها و بدى هاى اخلاقى و جسمانى را که در این جا داشته‌اند، نخواهند داشت و کیفیت مکان و تخت و قصر و خیمه و فرش و یا آن چه در دنیا است، متفاوت است".
    __________________________________________________ _________

    [1]ناصر مکارم، پیام قرآن، ج 5، ص 355.
    [2] ناصر مکارم، معاد و جهان پس از مرگ، ص 311.


    انشاالله سوالات دیگر نیز به ترتیب جواب داده خواهد شد .
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد قپانوری نمایش پست ها
    باسلام مجدد
    سوال بنده این است که این همه تغییر حالت برای چیست؟
    ویک کلام گفته باشم:
    آیا وجود ما به حالت مادی نشانه تنزل نیست؟
    و این دنیای جسمانی را خدا نیافرید تا ما از این توهم{دنیای مادی} به عالم معنا پی ببریم ؟؟؟؟؟؟؟؟
    آیا ماده واقعیت دارد و خیال {توهم} نیست؟
    آیا آنچه که ما به آن خیال میگوییم همان واقعیت نیست؟
    و یک کلام اگر خیال ما {عالم معنا} واقعیت است پس چرا باز به این خیال{عالم معنا} برنمیگردیم و در دنیایی خیالی{مادی} آخرت را باید سر کنیم ؟؟؟؟؟؟
    در رابطه با سوالات فوق به این لینک (شهر سوال)مراجعه فرمائید

    http://www.soalcity.ir/node/2040
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    نا شناخته ها
    نوشته
    19
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    78



    با سلام خدمت دوست عزیز
    در پاسخ به سوال شما آنچه بنده میدانم اینست که روز رستاخیز همه از قبرها بیرون می آیند که این در سوره های متعددی بیان شده است ، و انسانها با جسم مادی محشور می گردند و لذات و عذابها را جسم همراه با روح خواهد چشید ولی جسم لطیف تر از جسم دنیوی بوده و حس لذت و عذاب خیلی بیشتر از دنیا خواهد بود . واینکه چرا جسم را یدک میکشد به نظر بنده ، چون اگر جسم نباشد روح به تنهایی قادر به حس عمیق و حقیقی لذات و عذابها نخواهد بود و دیگر آن خوردنها و نوشیدنهایی که در قران آمده بی معنی میشد نظر به اینکه آفرینش انسان نیز از اول مادی بوده وهست پس میبایستی زندگانی ابدی وی نیز حالت مادی داشته باشد و این همان عدل خداوند است .
    در پناه حق

    ویرایش توسط توماس : ۱۳۹۱/۰۳/۱۹ در ساعت ۱۲:۰۹

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    114
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    269



    بنام خدا


    سلام


    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد قپانوری نمایش پست ها
    آیا بهشت و جهنم جسمانی اند؟ چرا؟




    ** چه فرقی می کند جسمانی باشد یا روحانی یا جسمانی روحانی ؟

    یک بار فرض را بگذارید بر اینکه جسمانی است ، و یک بار هم فرض را بر روحانی بودن بگذارید.و برای ما بگویید که چه فرقی می کند.


    ارادتمند
    **همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده اند**

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط دارا نمایش پست ها
    بنام خدا


    سلام






    ** چه فرقی می کند جسمانی باشد یا روحانی یا جسمانی روحانی ؟

    یک بار فرض را بگذارید بر اینکه جسمانی است ، و یک بار هم فرض را بر روحانی بودن بگذارید.و برای ما بگویید که چه فرقی می کند.


    ارادتمند:gol:
    روح فراتر از زمان مکان و ... و بطور کلی به این چیزا محدود نیست ولی جسم به مکان و زمان و غذا و ... محدود است و فقط درک لذت های مادی رو داره و روح فقط لذت های معنوی رو درک می کنه

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود