صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی تاریخی و حقوقی جزایر سه گانه خلیج همیشه فارس

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,183
    حضور
    26 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    1
    گالری
    1296
    صلوات
    9871

    بررسی تاریخی و حقوقی جزایر سه گانه خلیج همیشه فارس




    ماجراهای پرفراز و نشیب جزایر سه گانه خلیج همیشه فارس

    از کنایه ناصرالدین شاه به ملکه بریتانیا تا ادعای شیخ جوان اماراتی


    در خلیج فارس قریب به 130 جزیره وجود دارد. در باره حاکمیت بر بعضی از این جزایر بین کشورهای کرانه اش اختلاف نظرهایی وجود دارد یکی از جنجالی ترین مسائل و اختلافات مربوط به ادعای کشور امارات متحده عربی نسبت به سه جزیره ابوموسی ، تنب بزرگ و تنب کوچک می باشد .

    برای روشن نمودن و درک واقعیت های موجود بررسی جوانب تاریخی و حقوقی مسئله در چارچوب قواعد و اصول حقوق بین الملل می تواند ابزاری مناسب برای دفاع از امنیت وحاکمیت و منافع ملی ایرانیان باشد چرا که گسترش روز افزون ادعاهای کشور امارات در سنوات و ماههای اخیر و همکاری همه جانبه کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب در این مورد ، در صورت بی تفاوتی به مسئله از جانب ایران ، موجب تجاوز و تعدی به یکی از خطوط قرمز ملت ایران می شود و گناهی نابخشودنی محسوب خواهد شد .

    ایران حاکمیت 50% ازمهمترین تنگه بین المللی یعنی تنگه هرمز را داراست که این تنگه قلب تپنده خلیج فارس محسوب می شود؛ جزایر سه گانه فوق الذکر به همراه سه جزیره هرمز ، لارک و قشم به جزایر شش گانه قوسی شکل مشهور می باشند که به عنوان "سپر دفاعی تنگه هرمز" قلمداد می گردند و دارای موقعیت بسیار خوب نظامی برای تسلط بر تنگه هرمز هستند.

    بررسی تاریخی و حقوقی جزایر سه گانه خلیج همیشه فارس

    قسمت های پر رنگ در تنگه هرمز و خلیج فارس ، عمیق ترین بخش های این آبها هستند
    و کشتی های بزرگ از این معبر می گذرند


    اهمیت تنگه هرمز

    1- نفت خام عبوری از این تنگه حدود 40%نفت دنیا را تامین می کند البته این امر به تناسب نرخ تولید اوپک تغییراتی دارد.

    2- بین 80 تا 90 درصد نفت خلیج فارس انحصارا" از طریق این تنگه صادر می گردد و آژانس انرژی آمریکا پیش بینی می کند که حجم صادرات نفت از این تنگه تا سال 2020 به 30 تا 40 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

    3-کشتی های تجاری حامل غلات و سایر محصولات از طریق این کریدور حیاتی می گذرند.

    4- تسلیحات نظامی آمریکا در کشورهای خلیج فارس از طریق این تنگه انتقال می یابد.

    5- صادرات 31 میلیون تنی ال ان جی (lNG) قطر از طریق این تنگه به آسیا و اروپا انتقال می یابد .

    اهمیت جزایر سه گانه برای ایران از بعد حقوقی

    موضوع حاکمیت ایران بر جزایر مذکور و نیز طرح ادعاهای ارضی مکرر امارات نسبت به این جزایر از مسائل و مباحث مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران و محافل سیاسی منطقه ای و جهانی می باشد .
    از آنجا که حفظ تمامیت ارضی کشورایران در اصول 78- 121-143-152-176 قانون اساسی آمده است و آگاهی ازمسائل مربوط به این قضیه لازم و ضروری است و با توجه به اینکه مطالب غیر واقعی در کنار و پیرامون موضوع منتشر می شود اهمیت تبیین حاکمیت ایران بر جزایر مربوط و نیز بررسی ادله و ادعاهای حقوقی طرفین ( انگلستان – امارات – ایران ) پیش از گذشته آشکار می گردد .

    از آنجا که این موضوع در تفاهم نامه سال 1971 میلادی به بحث گذاشته شده قبل از ورود به بحث دلایل کشورها ابتدا تفاهم نامه مذکور را به صورت گذرا بررسی نموده و توضیح خواهیم داد :

    بررسی تاریخی و حقوقی جزایر سه گانه خلیج همیشه فارس

    ز نام افتاد با نان کار ما را***مسلمانان مسلمانی! خدا را
    ز دشمن آشتی جستن پی نان*** زهی مردم فریب نامسلمان
    ز ایمان فلک فرسا بریدن***به زیر سایه‌ی دشمن خزیدن
    کدامین عزت است این غیر خواری؟***بجز این وعده‌ها دیگر چه داری؟
    به دست خود نهادن بند بر دست؟***چنین کاری پدرداری نکرده است
    به آمریکا سپردن سر، شما را***شما را زندگانی، مرگ ما را

  2. صلوات ها 11


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,183
    حضور
    26 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    1
    گالری
    1296
    صلوات
    9871



    تفاهم نامه 1971 میلادی

    این تفاهم نامه از سوی انگلیس و به پیشنهاد این کشور بسته شد و بر اساس الگویی که در اختلافات ارضی دیگر مناطق تحت سیطره این کشور بود تنظیم و بین ایران و شیخ شارجه در سال 1971 امضاء گردید.

    در تفاهم نامه مذکور آمده است که "ایران از ادعای مالکیت بر جزیره ابوموسی چشم پوشی نمی کند و ادعای طرف مقابل را به رسمیت نمی شناسد ولی موافقت می کند که در منطقه جنوب ابوموسی شیخ شارجه پاسگاه پلیس دایر نماید و همچنین امنیت کامل ابوموسی با ایران میباشد."

    باید خاطرنشان ساخت آنچه از فحوا و مفاد تفاهم نامه استنباط می گردد این است که تفاهم فوق صرفاً در خصوص ابوموسی می باشد و به نحوه مالکیت و اداره آن بر می گردد و در خصوص تنبان بزرگ و کوچک هیچ گونه قید و بندی در تفاهم نامه نبوده است.

    ادعای امارات دال بر مالکیت بر جزیره ابوموسی و جزایر تنبان به این بهانه مطرح شد که در آن موقع کشور امارات تازه استقلال یافته بود و از آنجا که نیاز به رسمیت شناختن داشت و ایران به عنوان ژاندارم منطقه و کشور بزرگ بایستی آن را به رسمیت می شناخت لذا مدعی است برای تحقق این خواسته به ناچار و اجبار تن به این تفاهم نامه داده است!

    بعد از بررسی اعتراضات کشورهای عربی نسبت به اقدامات ایران در جزایر و شکایت در شورای امنیت سازمان ملل و سکوت شورای مذکور (سال 1351) موضوع این اختلافات ارضی به مدت 20سال به بوته فراموشی سپرده شد و آنچه باعث شد موضوع مجددا" مطرح شود ماجرای کشتی خاطر در 31 مرداد 1371 بود.

    وقوع این حادثه در امارات به نمایش تبلیغاتی بسیار گسترده و احتمالا" از پیش طراحی شده مواجه شد. در ابتدا ادعای امارات نسبت به ابوموسی بود ولی 17 روز بعد از طرح ادعای امارات نسبت به این جزیره و باشروع به کار اجلاس وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس موضوع را علاوه به ابوموسی به دو تنب بزرگ و کوچک نیز تسری دادند .

    بررسی تاریخی و حقوقی جزایر سه گانه خلیج همیشه فارس

    ویرایش توسط سیده رقیه : ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در ساعت ۲۰:۵۰
    ز نام افتاد با نان کار ما را***مسلمانان مسلمانی! خدا را
    ز دشمن آشتی جستن پی نان*** زهی مردم فریب نامسلمان
    ز ایمان فلک فرسا بریدن***به زیر سایه‌ی دشمن خزیدن
    کدامین عزت است این غیر خواری؟***بجز این وعده‌ها دیگر چه داری؟
    به دست خود نهادن بند بر دست؟***چنین کاری پدرداری نکرده است
    به آمریکا سپردن سر، شما را***شما را زندگانی، مرگ ما را

  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,183
    حضور
    26 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    1
    گالری
    1296
    صلوات
    9871



    ماجرای کشتی خاطر

    در مورد کشتی خاطر که مبنای اصلی اختلاف ایران و امارات بود و قضیه از همین زمان توسط چند کشور عربی به شورای امنیت ارجاع گردید ماجرا از این قرار بود که کشتی اماراتی به نام خاطر به مقصد ابوموسی دارای تعدادی مسافر از کشورهای فلسطین - پاکستان و هندوستان و چند کشور عربی و تعدادی از اهالی شارجه بود که زمان پیاده شدن مسافران کشتی ایران در سال 1371 فقط به اهالی شارجه اجازه ورود داد و از بقیه مسافران درخواست ویزا نمود ( روالی که امروزه نیز مرسوم است ) زیرا ایران بر اساس تفاهم نامه 1971 مسئول حفظ امنیت جزیره بود .

    این امر با اعتراض کشورهای عربی مواجه و موجی از شکایت و اعتراضها را در پی داشت و کشورامارات بجای برخورد منطقی باقضیه موضوع را از طریق شکایت در مجامع بین المللی مطرح نمود که هیچ نتیجه ای برای این کشور در برنداشت .
    ز نام افتاد با نان کار ما را***مسلمانان مسلمانی! خدا را
    ز دشمن آشتی جستن پی نان*** زهی مردم فریب نامسلمان
    ز ایمان فلک فرسا بریدن***به زیر سایه‌ی دشمن خزیدن
    کدامین عزت است این غیر خواری؟***بجز این وعده‌ها دیگر چه داری؟
    به دست خود نهادن بند بر دست؟***چنین کاری پدرداری نکرده است
    به آمریکا سپردن سر، شما را***شما را زندگانی، مرگ ما را

  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,183
    حضور
    26 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    1
    گالری
    1296
    صلوات
    9871



    بررسی دیدگاه کشور انگلستان

    از دیدگاه انگلیس وضعیت حقوقی جزایر مصداق سرزمینهای بدون صاحب است؛ آنها در پاسخ به اعتراض ایران در رابطه با اشغال جزایر در سال 1904 اظهار نظر عجیبی دارند که با توجه به سیاستهای پیر استعمار و تناقض گویی و دو پهلو بودن اظهارات کشور مذکور اعمال این دیدگاهها از آنه بعید نیست آنها می گویند :

    1- ایران از حاکمیت خود بر جزایر اعراض نموده است .
    2- نامه های ردو بدل شده میان ایران و حکام شارجه مبنا می باشد.
    3- حاکمیت ایران مشمول مرور زمان گردیده است .

    در خصوص بند 1 باید گفت اسناد موجود در وزارت امور خارجه این کشور در هشت جلد کتاب با حجم 5000 صفحه و نیز نامه های فراوان حاکی از این است که انگلیس قبلا" به حاکمیت ایران به این جزایر بصورت دوفاکتو اعتراف نموده و ایران در سخت ترین شرایط تاریخی خود و زمان مشروطه در سال 1906 و متعاقب آن که ایران در آستانه جنگ داخلی بود از اعتراض خود دست بر نداشته است .

    برای اینکه اعراض صورت گیرد دو عنصر 1- مادی ( عمل دولت ) 2- معنوی ( اراده دولت ) باید وجود داشته باشد اما ضعف یا قصور یک دولت در اعمال حاکمیت هیچگاه به معنای عدم حاکمیت تلقی نمی شود .

    علاوه بر آن ، ایران از طریق خاندان قاسمی بندر لنگه نزدیک به یک قرن اعمال حاکمیت نموده است و حتی به اذعان تاریخ انگلیسی ها خودشان تا قبل از تغییر موضع چنین اعلام نموده اند که اولاً قاسمی های بندر لنگه اتباع ایرانی اند، ثانیاً جزایر بخشی از تمامیت ارضی ایران می باشد، ثالثاً مالیات و خراج به دولت ایران پرداخته اند اما بعداً در طی یک اقدام دیپلماتیک مدعی شدند که خاندان قاسمی بندر لنگه را به نمایندگی از ایران و جزایر سه گانه را به نمایندگی از سوی شیوخ شارجه اداره می کرده اند!

    در خصوص بند 2 ، یکی از این نامه ها در مورد ورود احشام قبیله بوسمیت به جزیره تنب بزرگ برای چرا بود که با نامه اعتراض حاکم بندر لنگه مواجه و شیخ شارجه در جواب اعتراض ایران نامه نوشت که دیگر احشام را به جزیره مذکور نخواهد فرستاد.


    بررسی تاریخی و حقوقی جزایر سه گانه خلیج همیشه فارس

    در خصوص بند 3 که انگلیسی ها مدعی هستند حاکمیت ایران مشمول مرور زمان شده باید گفت که به دوشکل می توان از مرور زمان استفاده نمود:
    1- دولتی که سرزمینی را از دست میدهد و اعتراضی نمی کند
    2- دولتی که سرزمینی را از دست می دهد اما اعتراض می کند
    در اینجا تصرف سرزمین زمانی میتواند تحقق یابد که این تصرف دارای 3 خصوصیت عمده باشد : موثر باشد، مستمر باشد، مسالمت آمیز باشد . در حالیکه در هیچکدام از موارد فوق خصوصا" بندهای دوم و سوم در مورد اشغال جزایر ایرانی در سال 1904توسط انگلیس وجود نداشته برای آنکه استمرار حاکمیت انگلیس حتی در دوران اشغال نیز وجود نداشت.

    در سال 1904ایران برای مدتی تصدی پست گمرکی جزایر را برعهده گرفت و در طی این مدت هم پرچم کشور انگلیس را پایین کشید. علاوه بر آن تصرف سرزمین باید مسالمت آمیز باشد اسناد معتبر حاکی است که انگلیس همواره ایران رابه گونه ای تهدید نظامی کرده است و این نوع تصرف عدوانی که در اکثر موارد مورد اعتراض ایران قرار گرفته است.

    البته در پایان این بحث باید گفت که انگلیسی ها جزایر مذکور را در سال 1904 به این دلیل تصرف کردند که از نفوذ روسیه در خلیج فارس جلوگیری کنند و با این حربه و تحت نظام تحت الحمایگی شارجه جزایر را اشغال نمودند.

    ز نام افتاد با نان کار ما را***مسلمانان مسلمانی! خدا را
    ز دشمن آشتی جستن پی نان*** زهی مردم فریب نامسلمان
    ز ایمان فلک فرسا بریدن***به زیر سایه‌ی دشمن خزیدن
    کدامین عزت است این غیر خواری؟***بجز این وعده‌ها دیگر چه داری؟
    به دست خود نهادن بند بر دست؟***چنین کاری پدرداری نکرده است
    به آمریکا سپردن سر، شما را***شما را زندگانی، مرگ ما را

  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,183
    حضور
    26 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    1
    گالری
    1296
    صلوات
    9871



    ادعاهای کشور امارات متحده عربی

    اماراتی ها مدعی هستند:
    1- این جزایر همواره و در طول تاریخ متعلق به اعراب بوده و برای اثبات آن بحضور و تسلط خاندان قاسمی استناد می جویند .
    2- ایران موضوع اجاره یا خرید این جزایر از انگلیس را قبلاً مطرح کرده است.
    3- انگلستان حاکمیت امارات بر این جزایر را پذیرفته است.

    در خصوص بند 1 مبنای اختلاف تاریخی را مطرح می کنند . در قرن 18 خاندان قاسمی چون شغلشان ایجاب می کرد که در مناطق مختلف سکنی داشته باشند مدتی در راس الخیمه و شارجه و عجمان زندگی می کردند و این در حالی است که خاندان قاسمی حدود یک قرن تمام در لنگه حکومت کرده و ساکن بوده و خراج گزار دولت ایران بودند.
    علاوه بر آن ایران دارای قدمت تاریخی در خلیج فارس می باشد .بنابراین حضور کوتاه آنها در شهرهای امارات اما به معنی و ادعای امارات تاریخی برای امرار معاش بوده است .

    بررسی تاریخی و حقوقی جزایر سه گانه خلیج همیشه فارس

    شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه جوان امارات:سفر رئیس جمهور ایران به ابوموسی نقض گسترده حاکمیت امارات است(!)

    درخصوص بند 2 امارات مدعی است که ایران در سال 1929 پیشنهاد خرید یا اجاره این جزایر را به انگلیس داده و این امر اثبات می کند که این جزایر متعلق به امارات است .
    در جواب باید گفت در آن سالها اختلاف شدیدی بین ایران و انگلیس وجود داشت به گونه ای که کشور مذکور تهدید کرده بود که اگر ایران بخواهد ادعایی بر این جزایر داشته باشد و مطرح کند جزیره سیری ( دارای منابع غنی تر ) را به حاکم مسقط واگذار خواهد کرد .

    در آن دوره تیمور تاش – وزیر دربار رضاشاه – برای آزمایش موضع انگلستان اعلام کرد ایران آماده است برای مدت 50 سال این جزایر را از انگلیس اجاره کند این پیشنهاد صرفا" در رابطه با دو تنب بود و بحثی از ابوموسی نبود .

    این پیشنهاد توسط حاکم شارجه و کشور انگلیس پذیرفته شد اما به جایی نرسید چرا که شیخ شارجه ادعاهای عجیبی را مطرح نمود و می گفت که ایران باید اجاره 50 ساله را یکجا و یک کاسه بدهد و پرچم راس الخیمه بایستی بر فراز تنبان برافراشته باشد و مضافا" بر اینکه نماینده ایران حق ندارد در مورد مالکیت این سرزمینها بحث کند .

    همانگونه که می دانیم طبق قانون اساسی مشروطه و اصل 78 قانون اساسی فعلی ایران تغییرات سرزمینی در صلاحیت مجلس است و از منظر حقوق بین الملل وقتی فردی خارج از حدود و اختیارات خود صحبت می کند هیچ آثار حقوقی بر سخنانش مترتب نیست و این با اظهارات مقامات رسمی متفاوت است .

    در خصوص بند 3 که امارات مدعی است کشور انگلیس حاکمیت امارات را بر جزایر به رسمیت شناخته باید گفت در نامه های متعددی که میان انگلیس و ایران در این مورد رد وبدل شده از جمله نامه سرجان ملکم ( قائم مقام ملکه انگلیس در خلیج فارس ) کاپیتان بروکس – و... انگلستان از زبان نمایندگان رسمی خود پذیرفته و اعلام نموده که جزایر متعلق به ایران است و حاکمیت ایران را مورد شناسایی قرار داده است .

    ویرایش توسط سیده رقیه : ۱۳۹۱/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۲:۵۹
    ز نام افتاد با نان کار ما را***مسلمانان مسلمانی! خدا را
    ز دشمن آشتی جستن پی نان*** زهی مردم فریب نامسلمان
    ز ایمان فلک فرسا بریدن***به زیر سایه‌ی دشمن خزیدن
    کدامین عزت است این غیر خواری؟***بجز این وعده‌ها دیگر چه داری؟
    به دست خود نهادن بند بر دست؟***چنین کاری پدرداری نکرده است
    به آمریکا سپردن سر، شما را***شما را زندگانی، مرگ ما را

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,183
    حضور
    26 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    1
    گالری
    1296
    صلوات
    9871



    دلایل ایران بر مالکیت بر جزایر سه گانه

    1- محور علمی : طبق نظر زمین شناسان جنوب غرب آسیا از دو ساختار تشکیل شده است الف : شبه جزیره عربستان که در امتداد آفریقای شرقی است ب: فلات ایران که در منتهی الیه شمال غربی شبه جزیره عربستان به شکل سلسله جبال عمان و زاگرس قرار گرفته است .

    2- سابقه تاریخی : که قبلا" در بحث بررسی ادعاهای انگلیس و امارات به آن اشاره شد .

    3- موثر بودن حاکمیت : حاکمیت زمانی میتواند موثر باشد که یک سری اصول را در پشت سر خود داشته باشد و آنها عبارت از الف : از طرف مقام عمومی اعمال شود ب: مستمر و صلح آمیز باشد ج: توام با قصد و اراده دولت در کسب سرزمین باشد و در عین حال عنوان برتری وجود نداشته باشد .

    4- نقشه های موجود و اعتبار آنها : براساس رویه چند نکته در رابطه با نقشه ها باید مورد توجه می باشد از جمله اینکه نقشه نباید توسط نهاد خصوصی تهیه شده باشد ، نقشه نباید در تعارض با سایر اسناد و مدارک باشد و....

    در این خصوص در سال 1886 در رابطه با این جزایر نقشه ای تهیه شد که در سال 1888 تسلیم دولت ایران شد و تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده است.
    اگر تنها نقشه های 1886 را ملاک عمل قرار دهیم میتوان اظهار نظر نمود که اولا" این نقشه ها توسط وزارت دفاع انگلیس بنا بر درخواست وزارت خارجه آن کشور تهیه شده اند بنابراین نهاد تهیه کننده نقشه کاملا" عمومی است و ثانیا" این نقشه ها با نقشه های تهیه شده توسط آلمانها و روسها مطابقت دارد.
    ثالثا" نقشه های مذکور توسط یک نظام تحت الحمایگی تهیه شده و هیچگاه مورد اعتراض واقع نشده است.

    هنگامی که این نقشه ها تحویل رئیس دولت ایران ( ناصرالدین شاه قاجار ) شد وی اعلام نمود :" بالاخره ملکه پذیرفت که این سرزمینها تعلق به ایران است".
    نکته دیگر اینکه وزیر خارجه انگلیس هنگام تحویل این نقشه ها آن را همراه با یک نامه به ایران فرستاد و استدلال آورد که نامه مذکور در حکم سند بین المللی است و نقشه ها در ضمیمه آن قرار دارد.

    5-اعمال شناسایی جزایر : در مورد شناسایی حاکمیت ایران بر جزایر از سوی دولت های ثالث بخصوص آمریکا می توان استناد به اجازه کشور آمریکا از ایران در سال 1960 و در هنگامیکه قصد داشت تحقیقات آبنگاری در در خلیج فارس انجام دهد اشاره نمود آمریکا از ایران برای انجام این تحقیقات در جزایر سیری و ابوموسی اجازه گرفت.

    بررسی تاریخی و حقوقی جزایر سه گانه خلیج همیشه فارس

    تصویر ماهواره ای از تنگه ی هرمز و جزایر

    ز نام افتاد با نان کار ما را***مسلمانان مسلمانی! خدا را
    ز دشمن آشتی جستن پی نان*** زهی مردم فریب نامسلمان
    ز ایمان فلک فرسا بریدن***به زیر سایه‌ی دشمن خزیدن
    کدامین عزت است این غیر خواری؟***بجز این وعده‌ها دیگر چه داری؟
    به دست خود نهادن بند بر دست؟***چنین کاری پدرداری نکرده است
    به آمریکا سپردن سر، شما را***شما را زندگانی، مرگ ما را

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,183
    حضور
    26 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    1
    گالری
    1296
    صلوات
    9871



    بررسی اختلاف از دیدگاه حقوق بین الملل

    با توجه به بررسی ادعاها و دلایل سه کشور در مورد جزایر بایستی از منظر حقوق بین الملل به مسئله حاکمیت و در مرتبه بعد بحث اشغال را مورد بررسی قرار داد :

    1- مسئله حاکمیت : در باره این مسئله بایستی به دو مفهوم تاریخی و واقعی بپردازیم :

    الف : مفهوم تاریخی : هر دو طرف اختلاف همواره در استدلالات خود به موضوع تاریخی استناد جسته اند آنچه بر این اختلاف دامن زده استناد به مراجع انگلیس است چرا که قبلا" انگلیس همواره تعلق جزایر به ایران را مورد شناسایی قرار داده اما بعدا" بدلیل سیاسی تغییر مشی داده و به استناد واگذاری جزایر به امارات آنها را عربی می داند .

    طبق داده های تاریخی جزایر مذکور تا سال 1887 متعلق به حکام لنگه بوده و حاکم مزبور وابسته به طایفه جواسیم ( قاسمی ها ) بوده و در نتیجه از متعلقات ایران بحساب آمده است چون خراج گزار دولت ایران بوده و بر جزایر ابوموسی و سیری و تنبان حکومت می کرده اند . در سال 1887 انگلیس به بهانه سرکوب قاسمی ها آنها را سرنگون و عنان کار را بدست می گیرد و در سال 1904 به جهت جلوگیری از نفوذ روسها این جزایر را اشغال نمود .

    ب: مفهوم واقعی : مطابق مواد 34و 35 معاهده برلن ( مصوب 1885) تملک مستعمرات براساس حقوق عمومی اروپایی باید بدنبال اشغال واقعی سرزمین مورد نظر باشد حاکمیت اروپاییان و سایر قدرتهای استعماری بر مستعمراتشان بر این پایه شکل گرفت .

    اما در مبحث جزایر ایران همواره با استناد به حاکمیت تاریخی و واقعی خود بر جزایر را مورد بحث قرار داده و اشغال غیر قانونی آنها توسط پیر استعمار را مورد انتقاد قرار داده است و هر دفعه با تهدید و زور انگلیس مواجهه بوده و خاتمه کلام اینکه اگر ایران در برهه ای از زمان نتوانسته اقتدار حاکمیتی داشته باشد به علت قدرت استعماری انگلیس بوده نه اعراب شارجه و راس الخیمه زیرا که اینها در مقابل ژاندارم منطقه حتی جرات حرف زدن را نداشته اند .

    2- اشغال و بازپس گیری : اختلاف اساسی بروز کرده میان دو کشور مربوط به قرارداد منعقده میان ایران و شارجه در باره ابوموسی و عدم وجود قرارداد میان ایران و کشور مذکور در رابطه با تنبان می باشد .

    الف : قرارداد ایران و شارجه در خصوص جزیره ابوموسی : سوال اساسی این است که شارجه به عنوان عضوی از اتحادیه امارات میباشد و هر عضوی از این اتحادیه در روابط خارجی هویت حقوقی و بین المللی خود را حفظ کرده و این مسئله که قرارداد مذکور با تغییر شکل شارجه به عنوان عضوی از امارات باقی است یا خیر ؟

    بایستی گفت که تمامی قراردادها حتی اگر تغییرات سرزمینی پیش آید لازم الاجرا است و معاهدات سرزمینی کاملا" مجزا از جانشین دولتها میباشد و قرارداد مذکور مابین دو کشور تنها ناظر به شناسایی مرزها می باشد و در این مورد اثر لازم الجرا بودن قرارداد به قوت خود باقی است و نکته ظریف اینکه 48 ساعت پس از انعقاد قرارداد 1971 کشور امارات به استقلال رسید و شارجه عضوی از امارات متحده گردید و مشخص میباشد تمامی شرایط با آگاهی از این تغییرات پذیرفته و امضا شده است و طبق ماده 6 کنوانسیون وین در باره حقوق معاهدات تمامی دولتها حق انعقاد قرارداد را دارا می باشند .

    ب: رد ادعای اعمال زور : براساس ادعای کشورهای عربی امیر شارجه آزادی نپذیرفتن مواد قرارداد را نداشته است و همانگونه که مسلم است اعمال زور و تهدید طبق کنوانسیون 1969 وین از موجبات بطلان معاهدات بشمار می رود .

    حال سوال اینجاست آیا تهدید قدرت استعماری انگلیس جهت بازپس دادن جزایر اشغالی خود به ایران توسل به زور تلقی می شود یا دفاع مشروع ایران از حق خود ؟ آیا ادعای حاکمیت و تکرار و اعتراض های ایران به بریتانیا در طول یک قرن تهدید تلقی میشود یا اجرای حقوق مسلم و حقه خود و مقابله با بی عدالتی استعمار پیر ؟

    به هر حال توسل به زور زمانی مجاز است که در جهت اجرای اصول منشور ملل متحد باشد که همانا ختم استعمار و عدم حضور نیروهای استعماری در کشورها و مناطق مستعمره است .
    با عنایت به اینکه شارجه تحت الحمایگی انگلیس بوده و حق داشتن روابط خارجی و عقد قرارداد و... را بدون اجازه کشور مذکور نداشته است. پس مذاکره و انعقاد قرارداد با حضور نماینده بریتانیا دلیل محکمی بر رد اعمال زور در پذیرفتن قرارداد می باشد و ایران همواره حرکت استعماری انگلیس در واگذاری جزایر به شارجه را دقیقا" اعمال زور در عرصه حقوق بین الملل تلقی نموده و هر بار با تهدید و زور انگلیس مجبور به عقب نشینی شده است .

    ز نام افتاد با نان کار ما را***مسلمانان مسلمانی! خدا را
    ز دشمن آشتی جستن پی نان*** زهی مردم فریب نامسلمان
    ز ایمان فلک فرسا بریدن***به زیر سایه‌ی دشمن خزیدن
    کدامین عزت است این غیر خواری؟***بجز این وعده‌ها دیگر چه داری؟
    به دست خود نهادن بند بر دست؟***چنین کاری پدرداری نکرده است
    به آمریکا سپردن سر، شما را***شما را زندگانی، مرگ ما را

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,183
    حضور
    26 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    1
    گالری
    1296
    صلوات
    9871



    حق همسايگي به جاي ادعاهاي موهوم
    امروزه با توجه به دلايل حقوقي و قرائن موجود و تعلق ابدي جزاير مذکور به ايران ، کشور امارات و اتحاديه نمايشي اعراب بايد دست از عربده کشي بردارند.اين عربده ها شبيه عربده هاي ناسيوناليستي صدام در جنگ هشت ساله عليه کشور ماست که حتي يکي از دلايل حمله خود به ايران را احقاق حقوق حقه کشور برادر خود(!) بيان کرد و همه ما ميدانيم که چه جوابي از ايران ديد و عاقبتشن نيز براي جهان مشخص شد .
    امارات بايد بداند که نمي تواند از فضاي سردي که در جامعه بين المللي عليه ايران در رابطه با مسئله هسته اي است تحت عنوان پيشبرد اهداف سرزميني خود در قبال خاک ايران بهره برداري کند در غير اينصورت چنان سيلي محکمي از ملت ايران خواهد خورد که برادر ديرينه اش خورد .
    جزاير مذکور جزئي از تماميت ارضي کشور است که مستقيما" با منافع ملي و امنيت کشورمان گره خورده است و امارات و کشورهاي اروپايي و آمريکا و همپيمانان آن کشور بايد آگاه باشند که اين مسئله حقوق بشر نيست که بخواهند با چانه زني و به راه انداختن بوق و کرنال تبليغاتي و مصداق تعيين کردن و شعار دادن به اهداف خاص خود برسند چرا که خاک ايران قابل بحث نيست و توصيه مي شود کشور مذکور از به کار بردن کلماتي نظير " از ديرباز " و " از آغاز تاريخ " خودداري کند چرا که کل استقلال و برسميت شناختن کشور مذکور عمري به درازاي 39 سال دارد!
    ما اعتقاد داريم که گزينه نظامي به هيچ وجه براي جواب دادن به امارات نمي تواند ابزار خوبي باشد زيرا که در قاموس ملت باتمدن ايران جنگ بين دو کشور همسايه و مسلمان معنا و مفهومي ندارد (مگر براي رفع تعدي).
    توصيه ما اين است که کشور مذکور و ايران در فکر بهبود و توسعه روابط اقتصادي باشند. هم اکنون آنچه از تراز تجاري کشور مان بر مي آيد اين است که حجم تجارت بين ايران و کشورهاي حوزه خليج فارس بسيار بالاست و در اين ميان کشور امارات روابط اقتصادي بسيار نزديکي با ايران دارد .
    کشور ايران نيز بايد با توسعه امکانات آموزشي ، رفاهي ، اقتصادي، صنعتي و... در جزاير مذکور علي الخصوص ابوموسي که بيشتر مورد طمع است و همچنين بازديد مستمر مسئولان ارشد نظام از جزاير مذکور زمينه رضايت مندي مردم ساکن را فراهم نمايند .
    ايران مي تواند اين جزاير به به مناطق اقتصادي ، تفريحي و تجاري تبديل کند. همچنين دولت ايران مي تواند با تصويب قوانين تسهيل سرمايه گذاري ايرانيان شرايط را به گونه اي فراهم کند که مردم کشورمان بجاي اينکه ميلياردها دلار پول را در دوبي و ساير شهرهاي امارات سرمايه گذاري کنند و باعث رونق شهرهاي کشور امارات گردند در جزاير ايراني سرمايه گذاري نموده و باعث رونق اقتصادي کشور خود گردند و بدين ترتيب ، تعلق خاکي جزاير به ايران، رنگ تعلقات اقتصادي و اجتماعي مستحکم تر به خود بگيرد.

    ز نام افتاد با نان کار ما را***مسلمانان مسلمانی! خدا را
    ز دشمن آشتی جستن پی نان*** زهی مردم فریب نامسلمان
    ز ایمان فلک فرسا بریدن***به زیر سایه‌ی دشمن خزیدن
    کدامین عزت است این غیر خواری؟***بجز این وعده‌ها دیگر چه داری؟
    به دست خود نهادن بند بر دست؟***چنین کاری پدرداری نکرده است
    به آمریکا سپردن سر، شما را***شما را زندگانی، مرگ ما را

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,183
    حضور
    26 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    1
    گالری
    1296
    صلوات
    9871



    بررسی تاریخی و حقوقی جزایر سه گانه خلیج همیشه فارس

    ز نام افتاد با نان کار ما را***مسلمانان مسلمانی! خدا را
    ز دشمن آشتی جستن پی نان*** زهی مردم فریب نامسلمان
    ز ایمان فلک فرسا بریدن***به زیر سایه‌ی دشمن خزیدن
    کدامین عزت است این غیر خواری؟***بجز این وعده‌ها دیگر چه داری؟
    به دست خود نهادن بند بر دست؟***چنین کاری پدرداری نکرده است
    به آمریکا سپردن سر، شما را***شما را زندگانی، مرگ ما را

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,183
    حضور
    26 روز 2 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    1
    گالری
    1296
    صلوات
    9871



    سلام خدمت دوستان
    این متن هارو یکی از اساتیدم برام ایمیل کرده بود که پیگیری کردم این متن ها جمع آوری شده توسط آقای حسین قمری تو سایت تحلیلی خبری عصر ايران، ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ بود.
    التماس دعا

    ز نام افتاد با نان کار ما را***مسلمانان مسلمانی! خدا را
    ز دشمن آشتی جستن پی نان*** زهی مردم فریب نامسلمان
    ز ایمان فلک فرسا بریدن***به زیر سایه‌ی دشمن خزیدن
    کدامین عزت است این غیر خواری؟***بجز این وعده‌ها دیگر چه داری؟
    به دست خود نهادن بند بر دست؟***چنین کاری پدرداری نکرده است
    به آمریکا سپردن سر، شما را***شما را زندگانی، مرگ ما را

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود