صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عذاب چرا؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    25
    حضور
    8 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    90

    پرسش عذاب چرا؟




    وقتي خداوند بندگان خود را دوست دارد چگونه ممکن است که آنها را مورد عذاب قرار دهد؟ يا بگوييم که دوستي بين خدا و بندگان نيست؟ يا عذاب ندارد؟
    ویرایش توسط naveed hussain : ۱۳۹۱/۰۲/۰۹ در ساعت ۱۵:۳۱

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    156
    حضور
    6 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    795



    وقتی دانشجو بودم یکی از بچه ها همین سوال رو از استاد کرد و استاد جواب داد که:
    خداوند عاشق همه ی بندگانش است و زمانی کسی یکی از بندگانش را ناراحت کند و یا به او آزار برساند خداوند از اینکه به عشق او رنجی رسیده است ناراحت میشود و به همین دلیل عامل ناراحتی عشقش را عذاب میکند.

    ویرایش توسط راه روشن : ۱۳۹۱/۰۲/۱۰ در ساعت ۱۶:۰۰ دلیل: تصیح املایی

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    25
    حضور
    8 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    90



    نقل قول نوشته اصلی توسط بنده خدا1 نمایش پست ها
    وقتی دانشجو بودم یکی از بچه ها همین سوال رو از استاد کرد و استاد جواد داد که:
    خداوند عاشق همه ی بندگانش است و زمانی کسی یکی از بندگانش را ناراحت کند و یا به او آزار برساند خداوند از اینکه به عشق او رنجی رسیده است ناراحت میشود و به همین دلیل عامل ناراحتی عشقش را عذاب میکند.
    لطفا اگر کسي دراين باره مي داند جواب علمي تر ارائه نمايد

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,859
    حضور
    55 روز 20 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    2
    گالری
    344
    صلوات
    19563



    نقل قول نوشته اصلی توسط naveed hussain نمایش پست ها
    وقتي خداوند بندگان خود را دوست دارد چگونه ممکن است که آنها را مورد عذاب قرار دهد؟ يا بگوييم که دوستي بين خدا و بندگان نيست؟ يا عذاب ندارد؟

    سلام


    محبت خداوند تا حدی است که با حکمتش تضاد نداشته باشد.ضمن اینکه مستفاد از اخبار و آیات الهی این است که عذاب اخروی عین اعمال و اخلاق و عقاید دنیوی ما هستند و جهنم محل ظهور و تجلی آنان می‏باشد.
    توضیح اینکه رابطه بین یک جرم و سزای آن می‏تواند چند گونه باشد:

    1- اعتباری و قراردادی مثل آنکه برای تخلف از فلان علامت راهنمایی و رانندگی فلان مبلغ را وضع کرده باشند .

    2 - تکوینی مثل آنکه اگر کسی سوزن در چشم خود فرو برد کور خواهد شد.

    3 - رابطه عینیت که جزاء عین جرم باشد و تجسم اعمال به همین معنای سوم می‏باشد



    ای دریده پوستین یوسفان***گرگ برخیزی از این خواب گران‏



    گشته گرگان یک به یک خوهای تو***می درانند از غضب اعضای تو



    این سخنهای چو مار و کژدمت***مار و کژدم می‏شوند گیرند دمت‏
    برگرفته از سایت حوزه.


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    با سلام
    برای دریافت پاسخ کاملتر رجوع کنید به:
    خداشناسی رحمت الهی و عذاب اخروی

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۱/۰۲/۱۱ در ساعت ۱۲:۰۶
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    42
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    68



    خدای متعال بسیار بخشنده و توبه پذیر است و به انواع مختلف این را برای بندگانش بیان کرده است:

    «إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحیمٌ[حجرات/12] خداوند توبه‏ پذیر و مهربان است
    «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ[مزمل/20] خداوند آمرزنده و مهربان است.»
    «إِنَّ اللَّهَ كانَ عَفُوًّا غَفُوراً[نساء/43] خداوند، بخشنده و آمرزنده است.»

    و حتی توبه پذیری خدای متعال تا بدانجا پیش می رود که زشتی استحاله شده، و به زیبایی تبدیل می شود:
    «یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ[فرقان/70] خداوند گناهان آنان را به حسنات مبدّل مى ‏كند

    اما باید برای فهم صحیح از صفت بخشش و رحمت الهی، از سایر صفات الهی غافل نشویم و اصولا در شناسایی هر صفتی از صفات الهی، باید در نظر داشته باشیم که خدای متعال دارای تمام صفات جمال و جلال است و تمام این صفات با هم وحدت داشته و با ذات او یکی است.
    بنابراین زمانی که عفو و بخشش خدا را در نظر می گیریم، نباید آن را به گونه ای بفهمیم که مثلا خلاف حکمت شود. خدای متعال آن قدر بخشنده و مهربان است که می تواند گناهکارترین گناهکاران را نیز بیامرزد و حتی شیطان نیز در رحمت خدا طمع می کند. اما اگر خدا بخواهد همه گناهکاران را بیامرزد، خلقت انس و جن لغو خواهد شد! چون خدای متعال آنها را آفریده تا امتحان نموده و هر کدام را به جزای عمل خویش برساند. و اگر بنا باشد همه را ببخشد، خلقت و امتحان الهی تنها یک بازیچه بوده است، بنابراین ممکن نیست که خدای متعال همه را ببخشد:
    «أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً كَمَنْ كانَ فاسِقاً لا یَسْتَوُونَ[سجده/18] آیا كسى كه باایمان باشد همچون كسى است كه فاسق است؟! نه، هرگز این دو برابر نیستند.»

    و برای همین حکمت و هدفمندی خلقت است که علیرغم رحمت واسعه خدای متعال، وعده جهنم حتمی شده است:
    «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعینَ[هود/119] و فرمان پروردگارت قطعى شده كه: جهنّم را از همه (سركشان و طاغیان) جنّ و انس پر خواهم كرد

    همچنین می توان با اصلی که بیان شده، ابعاد دیگر مساله غفران الهی را درک کرد. خدای بخشنده و مهربان، غیور نیز هست و کسانی که سنت های او را می شکنند، بدون عقوبت رها نمی کند! خدای متعال منتقم نیز هست و سزای اعمال را به شخص می چشاند و ... .
    به عبارت دیگر ما باید بنگریم که محل اصلی تجلی هر صفت کجاست. غفران الهی در جایی متجلی می شود که شخص در صدد اصلاح و جبران باشد و در اینجا خدای جبّار (به معنای جبران کننده مثل شکسته بند) با غفران و رحمت، شخص را در اصلاح مسیر کمک می کند. بنابر همین امکان ندارد که خدای متعال مشرک را ببخشد! چون ذات مشرک هیچ جای اصلاحی باقی نگذاشته است:
    «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَكَ بِهِ[نساء/116] خداوند، شرك به او را نمى ‏آمرزد.»

    با توج به مطالب بالا، می یابیم که سیستم کاملا نظام مندی در پیش روی انسان است. و نباید بخشش خدای متعال را مانند پارتی بازی و شتر دیدی، ندیدی و ... دانست. بلکه باید دانست در این سیستم حکیمانه، بخشش و مغفرت و جبران، برای کسی است که مسیر خود را تغییر داده و این تغییر مسیر تنها لقلقه زبان نباشد.



    http://www.soalcity.ir/node/1991

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    اسک دین و اسک دینی ها!
    نوشته
    2,191
    حضور
    300 روز 21 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    12
    صلوات
    5858



    با سلام
    نوید جان در مورد این سوالات فکر کن شاید جوابتو بگیری:
    1-آیا وقتی که معلمی شاگرد خود را و یا پدری فرزند خود را دوست دارد او را تنبیه نمی کند؟ و اگر تنبیه نکند نشانه دوست داشتن اوست؟
    2-آیا اگر عذاب خدا نبود امکان زندگی در این دنیا وجود داشت؟ و نظم در زندگی وجود داشت؟ یا دو روزه همه چیز از هم می پاشید؟
    3 - عذاب خداوند در واقع سنت الهی است و در واقع نتیجه کارهای خود انسانهاست.
    4- آیا به نظر تو بخشش گنهکاران ظلم به به بیگناهان نیست؟ و آیا بخشش گنهکاران با عدالت الهی سازگاری دارد؟
    یا علی.

    اللهم ارزقنا توفیق الشهاده الجمیلة فی سبیلک و فی لیله القدر المبارک
    و
    احشرنا مع مولانا و سیدنا و حراره قلوبنا و سکینه انفسنا
    سید الشهداء و الاحرار ابا عبدلله
    الحسین علیه افضل الصلوات و السلام


  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    21
    حضور
    12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    108



    بسمه تعالی

    در یک جمله میگم , ایا کسی مثل هیتلر با این همه جنایت بره بهشت , خدا راه و چاه رو به بندش یاد

    داده تا متناسب با ان اخرتش را بسازد . """ خداوند عادل است"""


  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما فلسفه و راز دوزخ و عذابهاي اخروي




    نقل قول نوشته اصلی توسط naveed hussain نمایش پست ها
    وقتي خداوند بندگان خود را دوست دارد چگونه ممکن است که آنها را مورد عذاب قرار دهد؟ يا بگوييم که دوستي بين خدا و بندگان نيست؟ يا عذاب ندارد؟
    با سلام و تشكر

    در پاسخ به بخش اول سؤالتان لازم بذكر است:

    متكلمان، فيلسوفان و عارفان الهى به گونه‏ هاى مختلف، پرده از فلسفه و راز وجود جهنم و عذاب اخروي برداشته، بر آن استدلال كرده‏ اند. برخى تا يازده دليل بر اين مطلب شمرده‏ اند كه به جهت اختصار به ذكر يكى از آنها بسنده مى‏ كنيم1)

    عذاب جهنم چيزى جز تجسّم عينى كردار انسان نيست. كيفر اخروى مانند كيفرهاى دنيوى، امرى قراردادى و اعتبارى نيست؛ بلكه حقيقتى تكوينى و قهرى است كه از ناحيه خود انسان دامنگير او شده و اين خود انسان است كه شعله‏ هاى آن را برمى‏ افروزد. كيفرهاى اعتبارى قابل وضع و رفع است، اما كيفر تكوينى باطن خود عمل است و عمل و كيفر دو روى يك سكه‏ اند.

    در چنين رابطه‏ اى وجود عمل سوء، مساوى با وجود كيفر است و بين آن دو فاصله‏ اى نيست. از اين رو قرآن مى‏ فرمايد: «وَ مَن جاءَ بِالسَّيئه فَكُبَت وُجوُههم فِى النّار هَل تُجزون إِلاّ ما كُنتم تَعمَلون»(2)؛ «آنان كه كردار بد همراه خويش بياورند، به رو در آتش افكنده مى‏ شوند. آيا پاداشى جز آنچه عمل مى‏ كرديد خواهيد داشت؟»

    در آيه اي ديگر آمده است: «يا أَيُّها الَّذِين كَفَروُا لا تَعْتَذِروُا اليَوم إِنَّما تُجْزُون ما كُنتم تَعمَلون»(3)؛ «اى كسانى كه كافر شده‏ ايد! امروز پوزش نخواهيد. همانا پاداش كردارتان را مى‏ بينيد». [خداوند براى آنان ابزار سوخت و سوزى غير از اعمال‏شان فراهم نكرده است؛ بلكه وجود ستمگر خود هيزم و ماده آتش‏ زاى جهنم است: «وَ أَما القاسِطُون فَكانُوا لِجَهنَّم حَطَبا»(4). اين بشر ملحد و ستمگر است كه آتش جهنم را مى‏ افروزد و تنورش را گرم مى‏ سازد.

    قرآن به حقيقت و بدون ارتكاب مجاز و استعاره مى‏ فرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى‏ ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً»(5)؛ «در حقيقت كسانى كه اموال يتيمان را از سر ظلم و ستم مى‏ خورند، جز اين نيست كه در شكم‏ هاى خود آتش مى‏ خورند». در واقع خداوند انسان را به عنوان موجودى مختار آفريده است كه مى‏ تواند با كنش خوب خود، بهشتى جاودان بيافريند و همواره با آن زيست كند و يا جهنمى سوزان بسازد و در جهنم كرده ‏هاى خويش، خود را بسوزاند؛ بلكه بالاتر از اين انسان با سوء رفتارش، از وجود خود، جهنمى مى‏ سازد و خود، هيزم جهنم خويش مى‏ شود.(6)

    موفق باشيد ...

    براي مطالعه بيشتر:
    1) عدل و معاد، آيت الله علم الهدي، تهران، نشر افتخاريان.
    2) ياد يار، آيت الله مكارم شيرازي.
    3) حيات پس از مرگ، علي محمد اسدي، قم، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.

    پاورقي______________________________________ ___
    1) جهت آگاهى بيشتر بنگريد: محمد حسن قدردان ملكى، جهنم چرا؟، قم: بوستان كتاب
    2) نمل (27)، آيه 90
    3) تحريم (66)، آيه 7.
    4) جن (72)، آيه 15.
    5) نساء،(4) آيه 10.
    6) جهت آگاهى بيشتر بنگريد: الف. معادشناسى (مجموعه چلچراغ حكمت)، حميدرضا شاكرين، تهران، كانون انديشه جوان. ب. معادشناسى، محمد حسن قدردان قراملكى.


    عذاب چرا؟

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما چگونه خدايي كه مهربانتر از مادر است بندگانش را عذاب مي كند؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط naveed hussain نمایش پست ها
    يا بايد بگوييم که دوستي و محبتي بين خدا و بندگان نيست؟ يا بايد عذابي نباشد؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط naveed hussain نمایش پست ها
    لطفا اگر کسي دراين باره مي داند جواب علمي تر ارائه نمايد
    سلام مجدد

    در پاسخ به بخش دوم سؤال شما كه قريب به مضمون، مقصودتان اينست كه: با وجود عذاب الهي و فقر و بيماري و بلاياي دنيوي و دشواري هاي سكرات موت و عقبات عالم برزخ و قيامت، چگونه ممكن است خدا نسبت به بندگانش مهربان باشد؟


    در پاسخ گفتني است: با رجوع محققانه و عارفانه به آيات و روايات، مشاهده خواهيم كرد كه خداوند از مادر مهربان تر است كه اساساً بايد گفت: مهر مادري هم موهبتي الهي و جلوه اي از مهرباني خدا به بندگان است.(1)

    علاوه بر اينكه مهرباني و دوستي خدا با بندگان از راه هاي ديگري نيز ثابت است:


    - از طريق فراهم آوردن همه ي اسباب لازم(عقل و اختيار و ...) براي هدايت انسان و قرار گرفتن وي در مسير سعادت و كمال.


    - با ارسال پيامبران و اوصياء الهي و انزال كتب، براي هدايت بشر.


    - با ارائه فرصت اصلاح و جبران خطا و اشتباه، از طريق توبه و استغفار و توسل به اولياء الهي و ...(2)


    - از طريق سختي ها و مشكلات زندگي، نظير فقر و بيماري و امثال ان، آلودگي هاي روحي و رواني بندگان را پالايش مي كند. در روايات بسياري بيان شده؛ کسی که مرتکب گناهی شود خداوند منان او را در این دنیا گرفتار فقر، بلا، و مصیبت می­کند تا از گناهش پاک شود.


    پیامبر اعظم(ص) می­فرمایند: «هرگاه مؤمن مرتکب گناهانی شود، به سبب آنها به فقر گرفتار شود و اگر آن، گناهانش را پاک نکرد به بیماری مبتلاشود و اگر این نیز گناهانش را پاک نکرد، هنگام مردن به سختی جان دهد تا آن که سرانجام خدا را بدون گناهی که به سبب آن باز خواست شود، دیدار کند و دستور داده شود که او را به بهشت ببرند.» (3) در روايتي ديگر، امام رضا(ع) می­فرمایند: «بیماری برای مؤمن، تطهیر و رحمت است و برای کافر، عذاب و لعنت، بیماری همواره با مؤمن هست تا آنکه گناهش بکلی پاک شود.»(4) و نيز پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «لحظات درد کشیدن، لحظه­ های(لذت هاي) گناهان را از بین می­برد.»(5)


    - از طريق كارهاي نيك، فرصت پاك شدن از سيئات را فراهم ساخته، اگر انسان ساعاتی از شبانه روز را به انجام کارهای نیک بپردازد سبب پاکی گناهانش شود. چنانكه خداوند در قرآن فرموده: "
    إنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّـيِّئَاتِ"؛ همانا نيکيها، بديها را از ميان می برند.(6) و نيز پیامبر اکرم(ص) می­فرمایند: «هرگاه کار بدی کردی، کار نیکي انجام بده که آن بدی را پاک می­کند.»(7)

    - سختي ها و مشكلات سكرات موت، انتقال به عالم برزخ و مراحل برزخ را زمينه و مقدمه ي پاك شدن و پالايش بندگانش قرار داده.(8)

    - دشواري هاي روز محشر و عقبه هاي طولاني و هولناك قيامت و حتي آتش جهنم نيز، براي كساني كه در مراحل قبلي روحشان تصفيه نشده در همين راستاست.
    - ضمن آنكه شفاعت را براي جبران كاستي هاي اهل ايمان در روز قيامت نيز در نظر گرفته.

    همه ي اينها جلوه هاي رحمت و مهرباني الهي است، در حقيقت، اگر نگاهمان را به عالم هستي و فلسفه ي آفرينش تغيير دهيم و شناخت مان را از خدا به بهترين وجه ممكن، بازسازي كنيم، در همه ي هستي چيزي جز رحمت و جلوه اي جز مهرباني خدا نمي بينيم، شري در دو عالم وجود ندارد وقتي همه چيز مخلوق و متأثر از حضرت حق كه خير علي الاطلاق است باشند.


    موفق باشيد ...


    پاورقي______________________________________ ___

    1) نقل كرده اند. روزی پیغمبر اکرم(ص) با کودکی که همراهش بود روبرو شد. مادر گفت: یا رسول الله! خدا ما را چقدر دوست دارد؟ رسول خدا فرمود: از هفتاد پدر و مادر مهربان، مهربانتر است. زن گفت: یا رسول الله! این فرزند من هر قدر بد باشد حاضر نیستم او را در آتش ببینم؛ چطور خدا مرا در آتش می اندازد؟! پیغمبر گریه کرد و فرمود: بله، تا لیاقت باشد تو را در آتش نمی اندازد؛ مگر اینکه توبه نکنی و به جایِ اینکه بروی زیر پرچم خدا، بروی زیر پرچم شیطان تا بمیری، والا خدا همه را می آمرزد ، هرکه باشد و هرچه باشد.
    2)
    به آيات توبه (زمر، 53) و به سخنان حضرت امير ع در باره رحمت و مهرباني خدا(خطبه 233) مراجعه كنيد.
    3)
    محمدی ری شهری، محمد؛ ترجمه میزان الحکمه، مترجم حمید رضا شیخی، قم، دارالحدیث، 1383ش، چاپ چهارم، ج4، ص1906 .
    4)
    شیخ صدوق؛ ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، مترجم صادق حسن زاده، انتشارات فکر آوران، 1384ش، چاپ چهارم، ص443.
    5)
    مجلسی، محمد تقی؛ بحارالانوار، بیروت، دارالوفاء، 1403ق، ج64، ص244.
    6) هود، 114.
    7)
    شیخ طوسی؛ امالی ، قم، دارالثقافه، 1414ق، چاپ اول، ص186.
    8) رجوع شود به:
    محمدی ری شهری، محمد؛ ترجمه میزان الحکمه، مترجم حمید رضا شیخی، قم، دارالحدیث، 1383ش، چاپ چهارم، ج4، ص1906 .


    عذاب چرا؟

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود