صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نسبیت در اخلاق؟؟؟؟؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036

    نسبیت در اخلاق؟؟؟؟؟؟




    یه سوال:
    با عرض سلام خدمت کارشناسان گرامی، ببخشید در مکتب اسلام، اخلاق نسبی است یا مطلق؟ در صورت مطلق بودن آیا در همه جا مطلق است یا استثنائی هم دارد؟
    لطفا کوتاه و روان پاسخ دهید-ممنونم

    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    824
    حضور
    15 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    13
    صلوات
    5631



    با سلام خدمت شما دوست گرامی خیلی خوش اومدید به اسک دین

    می تونید به تاپیک های زیر مراجعه بفرمایید

    http://www.askdin.com/thread8591.html

    http://www.askdin.com/thread11935.html

    http://www.askdin.com/thread1832.html

    شهید محمود آقا شیری

    امروز من می روم ، فردا تو

    ولی ببین چه با خود آوردی ، خیر یا شر .

    ***********

    وصیت های پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم به ابوذر غفاری

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    حضرت علامه طباطبایی
    نوشته
    240
    حضور
    1 روز 36 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    6
    گالری
    17
    صلوات
    1854



    با او
    سلام و ادب بر شما دوست عزیز؛

    من توصیه می کنم، قبل از ورود به بحث ها و نکات این مسأله، این نکته را برای خود حل کنید که تعریفتان دقیقا از نسبی یا مطلق بودن اخلاق چیست؟

    خیلی جاها این کلمات استفاده می شه، بدون اینکه تعریف دقیق و درستی افراد داشته باشند.

    مثلا ممکنه کسی بگه نسبی بودن اخلاق و منظورش این باشه که دستورات اخلاقی اسلام نسبت به زمان و مکان و شرایط و... تغییر می کنه.

    ولی کسی دیگه بگه نسبی بودن اخلاق و منظورش این باشه که اگه دو نفر با شرایط یکسان، نسبت به مساله ی یکسانی، برخورد کاملا متفاوت داشتن، هر دوتاش می تونه درست و اخلاقی باشه.

    لذا بنا به معنای اول می شه گفت اخلاق نسبی است، گرچه این تعریف اول، دیگر نسبی بودن اخلاق نیست، بلکه قوانین اخلاق مطلق است، ولی برای هر موضوع و شرایط زمانی و مکانی و... مختلف، دستور مطلق بخصوص و متفاوتی داده است.

    ولی به معنای دوم که در شرایط یکسان، دو عکس العمل مخالف هم، هر دو درست و اخلاقی باشد، که این معنای صحیح تر نسبی بودن اخلاق است، خیلی چنین چیزی از اخلاق دین اسلام نمی شه ثابت کرد.

    پس اولین قدم، رسیدن به تعریف دقیق نسبی یا مطلق بودنِ اخلاق است...

    پیوسته متعادل و متعالی
    یاحق

    اي حيوان ناطق بدان:

    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را


  7. صلوات ها 10


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    112
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1036



    نقل قول نوشته اصلی توسط سایه خورشید نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما دوست گرامی خیلی خوش اومدید به اسک دین

    می تونید به تاپیک های زیر مراجعه بفرمایید

    http://www.askdin.com/thread8591.html

    http://www.askdin.com/thread11935.html

    http://www.askdin.com/thread1832.html
    دوست عزیز ممنون از راهنمائی شما ولی این تاپیک ها قیل و قال های زیادی داره و همچنین بعضی عبارتها نیاز به توضیح داره-تقاضای من نظر اسلام به بیان ساده و روان است.بسیار ممنون
    در پس آینه طوطی صفتم داشته اند/آنچه استاد ازل گفت بگو می گویم

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    27
    حضور
    15 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    96

    ایراد




    نقل قول نوشته اصلی توسط طارق نمایش پست ها
    با او




    سلام و ادب بر شما دوست عزیز؛

    من توصیه می کنم، قبل از ورود به بحث ها و نکات این مسأله، این نکته را برای خود حل کنید که تعریفتان دقیقا از نسبی یا مطلق بودن اخلاق چیست؟

    خیلی جاها این کلمات استفاده می شه، بدون اینکه تعریف دقیق و درستی افراد داشته باشند.

    مثلا ممکنه کسی بگه نسبی بودن اخلاق و منظورش این باشه که دستورات اخلاقی اسلام نسبت به زمان و مکان و شرایط و... تغییر می کنه.

    ولی کسی دیگه بگه نسبی بودن اخلاق و منظورش این باشه که اگه دو نفر با شرایط یکسان، نسبت به مساله ی یکسانی، برخورد کاملا متفاوت داشتن، هر دوتاش می تونه درست و اخلاقی باشه.

    لذا بنا به معنای اول می شه گفت اخلاق نسبی است، گرچه این تعریف اول، دیگر نسبی بودن اخلاق نیست، بلکه قوانین اخلاق مطلق است، ولی برای هر موضوع و شرایط زمانی و مکانی و... مختلف، دستور مطلق بخصوص و متفاوتی داده است.

    ولی به معنای دوم که در شرایط یکسان، دو عکس العمل مخالف هم، هر دو درست و اخلاقی باشد، که این معنای صحیح تر نسبی بودن اخلاق است، خیلی چنین چیزی از اخلاق دین اسلام نمی شه ثابت کرد.

    پس اولین قدم، رسیدن به تعریف دقیق نسبی یا مطلق بودنِ اخلاق است...

    پیوسته متعادل و متعالی

    یاحق
    جناب طارق
    اتفاقا بحث در اینکه اخلاق نسبی است یا نه ، همان در مورد معنای اول است مثلا:من باید همیشه راستگو باشم و هیچ جا دروغ نگویم زیرا راستگویی و صداقت بعنوان یک فضیلیت اخلاقی است و دروغ رذیلت اخلاقی است ، اما طبق دستورات دینی می دانیم که بعضی موارد دروغ را نه تنها جایز بلکه واجب دانسته و بعنوان فضیلت شمرده است و اگر من آنجا راست بگویم توبیخ می شوم و راستگویی من رذیلت اخلاقی است مثل جایی که جان مومن در خطر است.



    ویرایش توسط نجم : ۱۳۹۱/۰۲/۰۵ در ساعت ۲۲:۴۳
    يا رب از ابر هدايت برسان باراني
    پيشتر زان که چو گردي ز ميان برخيزم

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    114
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    269



    بخشنده و مهربان است

    سلام

    آیا اخلاق نسبی است؟

    بله نسبی است !!
    خیر مطلق است!!

    در نظر من زندگی یک امر نظامند وحقیقی است و نه اعتباری .بر باور من ، هستی دارای سمت و سوی مشخصی است و به همین دلیل هم ، امور آن خیر و شر واقعی است و ارزش ها هم خوب و بد های حقیقی هستند نه اعتباری.در نظر من دنیا شبیه یک ماشین ، با هدف و کارکرد مشخص است و مسلم است در چنین دنیایی عمل انسان به عنوان یک عامل که وجود خارجی دارد و اثرگذار است می تواند در جهت و هم سو با این نظام و یا عکس آن باشد .( پس ارزشها اموری مطلق هستند)و از انجاییکه انسان ها در عمل و رفتار خود تابع دیدگاه های ارزشی هستند ، پس در نهایت رفتار آنها هم رفتاری است بر اساس ارزشهای مطلق..

    و اما این همه ی واقعیت نیست .آنچه را باید توجه کرد این است که ، درست است که واقعیت چیزی است مستقل از ذهن ، و خوب ها و بد ها ی هستی ، خوب و بد های حقیقی هستند . ولی واقعیت دیگری نیز وجود دارد و آن این است که ، تصور ما از خوب و بد ، یک برداشت ذهنی است و الزامن برداشت ذهنی ما عین امر واقع نیست.به این معنی که چه بسا امور و اتفاقات که ما آن را شر می دانیم اما عین خیر است و و چه بسا امور که خوب می دانیم ولی بد است.( پس ارزشها اموری نسبی اند)

    ادامه دارد

    ارادتمند


    **همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده اند**

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    حضرت علامه طباطبایی
    نوشته
    240
    حضور
    1 روز 36 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    6
    گالری
    17
    صلوات
    1854



    با او

    سلام و ادب؛

    دوست عزیز آیدی محترم نجم؛

    اول باید این رو روشن کنیم که به چه چیزی دستور اخلاقی دین میگیم؟ تا بعد تعیین کنیم که نسبی است یا مطلق؟ دو حالت عمده می تونه داشته باشه:

    1-تعیین خوب و بدی و لزوم انجام یا ترک یک خُلق بدون توجه به زمان و مکان و شرایط و... .
    2-تعیین خوب و بدی و لزوم انجام یا ترک یک خُلق با توجه به زمان و مکان و شرایط و... .

    مثلا:

    1- الف ، خوب و رعایتش لازم است.
    2- الف ، رعایتش در زمان ب و مکان ج و شرایط د بر فردی با ویژگی خ خوب و لازم است.

    گویا بنظر شما دستورات اخلاقی دین، مدل اول است. یعنی دین می گوید:

    - صداقت، خوب و رعایتش لازم است.

    ولی بنده عرض می کنم که دستور دین برای امر اخلاقی صداقت، به این صورت نیست. این جمله ی فوق، یک دستور اخلاقی ناقص است. بلکه دستور اخلاقی دین در مورد صداقت، به شیوه ی دوم است. یعنی:

    - صداقت، در زمان و مکانی با شرایط الف و نبود پیامدی با ویژگی ب، خوب و رعایتش لازم است.
    - صداقت، در زمان و مکانی با شرایط خ و بودن پیامدی با ویژگی ح، بد و عدم رعایتش لازم است.

    این دو دستور اخلاقی، در اصل تعیین خوبی و بدی کار، مطلق است. اما به یک معنی نسبی است، به چه معنی؟

    اگر دستورات اخلاقی دین، اینطور باشد، یعنی نسبت به زمان و مکان و شرایط مختلف، منعطف بوده و به یک معنی نسبی است.

    ولی چنان که در نوشته ی قبل عرض کردم، این نسبیت واقعی نیست. زیرا همین دستور اخلاقی همراه با مولفه های زمانی و مکانی خاص، برای همه ی افرادی که از جهت این شرایط زمانی و مکانی یکسان باشند، یکسان است.

    ولی نسبی بودن اخلاق، در اصل به این معناست که آیا می شود خوبی و بدی یک عمل، برای دو نفر، ضمن یکسان بودن همه ی مولفه های زمانی و مکانی و شرایط، متفاوت بوده و هر دو خوب و اخلاقی باشد؟!!!

    و الا، اینکه ما دستورات اخلاقی دین را بدون فاکتورهای زمان و مکان و شرایط، تعریف و مطرح کنیم، داریم مبانی اخلاقی دین را ناقص جلوه می دیم. در حالی که مبانی اخلاقی اسلام، انعطاف و نسبیت زمانی و مکانی و شرایط را در نظر گرفته.

    اما نسبیت به معنای دوم، خیلی از متون دین اسلام و معارف آن، قابل اثبات نیست.

    پیوسته متعادل و متعالی
    یاحق

    اي حيوان ناطق بدان:

    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را


  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134



    با سلام
    سؤال مهمی که در باب نسبیت اخلاق مطرح است این است که ابتدا بدانیم اخلاق و دین چه نسبتی با هم دارند. مسئله این است که آیا معرفت اخلاقی نیازمند معرفت دینی و معرفت به اوامر و نواهی الهی است، یا اینکه اعتبار یا عدم اعتبار احکام اخلاقی بر مبنایی مستقل از ادیان قرار دارد؟

    اگر دین مقدم بر اخلاق باشد آنگاه کار آسان است ما با یک سری احکام دینی مواجهیم که اینها همان اخلاقیات هستند، اما اگر استقلال اخلاق را نسبت به دین بپذیریم، آنگاه باید در عرصه بیکران فلسفه به دنبال مبنایی برای اخلاق باشیم.

    ویرایش توسط ضرب المثل : ۱۳۹۱/۰۲/۰۶ در ساعت ۱۱:۳۶
    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    114
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    269



    بنام بخشنده ی مهربان


    سلام


    نقل قول نوشته اصلی توسط طارق نمایش پست ها
    اول باید این رو روشن کنیم که به چه چیزی دستور اخلاقی دین میگیم؟ تا بعد تعیین کنیم که نسبی است یا مطلق؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط ضرب المثل نمایش پست ها
    اگر دین مقدم بر اخلاق باشد آنگاه کار آسان است ما با یک سری احکام دینی مواجهیم که اینها همان اخلاقیات هستند، اما اگر استقلال اخلاق را نسبت به دین بپذیریم، آنگاه باید در عرصه بیکران فلسفه به دنبال مبنایی برای اخلاق باشیم.


    عقل توان درک حسن و قبح افعال را دارد، یعنی هر عاقلی بدون نظر به این که شرع در این مورد چه بیانی دارد می فهمد که عدل نیکو و ظلم و ستم زشت و ناشایست است. و در این مسئله تفاوتی بین خدا و بندگان نیست؛ یعنی هم برای خداوند، عدل و داد نیکو است و هم برای انسان ها.

    ارادتمند
    **همه چیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزاده اند**

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134



    با سلام
    دارا به درستی به اهمیت معرفت عقلانی به اخلاق اشاره کرد که به واقع یکی از منابع اصلی تشخیص امر اخلاقی است. اما اگر عقل را یگانه منبع تأیید کننده امر اخلاقی بدانیم مسائل دیگری ایجاد خواهد شد. مثلاً اخلاق حاکم بر روابط جنسی در بین دینداران به شدت متأثر از احکام دینی است. نزد دینداران این کافی نیست که یک پسر و دختر نسبت به ایجاد یک رابطه رضایت داشته باشند تا بتوانند یک زندگی طبیعی را آغاز کنند، بلکه ازدواج حتماً باید از مجرای دینی خاص خود عبور کند تا مقبول دین و جماعت دینداران باشد. رویکرد عقلانی به اخلاق راهی به سوی چنین اخلاقی نخواهد گشود. مسئله این است که جایگاه اخلاق اسلامی کجاست؟ آیا اخلاق همیشه نسبت به دین مقدم است؟ در این میان عقل چه نقشی ایفا میکند؟

    ویرایش توسط ضرب المثل : ۱۳۹۱/۰۲/۰۹ در ساعت ۲۰:۵۷
    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. در جامعه ی امروزی ؛ هرچه با حجاب تر ، نگاه ها بیشتر ؟؟؟؟؟؟
    توسط در محضر خدا در انجمن عفاف و حجاب
    پاسخ: 80
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۳۱, ۱۴:۲۰
  2. قتال اهل کتاب این بار تهاجمی !!!!؟؟؟؟؟؟
    توسط under taker در انجمن سؤالات و شبهات تفسیري
    پاسخ: 26
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۴, ۱۹:۰۵
  3. فرق کفاره با فدیه چیست؟؟؟؟؟؟
    توسط شبکه1 در انجمن قضا و کفاره روزه
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۸, ۱۵:۳۸
  4. مرتاض یا رمالی زمان مرگم را گفته. چه کنم؟؟؟؟؟؟
    توسط عبدالرحیم در انجمن معاد شناسی
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۲, ۲۲:۲۸
  5. کی گفته آیه 55 سوره مائده در شأن علی بن ابیطالبه ؟؟؟؟؟؟
    توسط حمید در انجمن سؤالات و شبهات تفسیري
    پاسخ: 52
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۷/۱۸, ۰۰:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود