صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا شبهه پراکنی خوب است؟؟؟؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937

    آیا شبهه پراکنی خوب است؟؟؟؟




    به نظر من نه تنها شبهه پراکنی بد نیست بلکه بسیار خوب است چون باعث نزدیک شدن افراد به حقیقت می گردد
    اما استدلال بنده
    یا شبهات گفته شده حقیقتا وارد است که در این صورت مردم از گمراهی نجات می یابند
    یا وارد نیست(که در صورت وارد نبودن کسی که شیعه است جوابم را میدهید-چون اعتقادش متوقف بر پاسخ به این سوال است-)
    پس
    در صورت اول و دوم مردم به حقیقت نزدیکتر می شود
    پس شبهه گفتن و شبهه پراکنی بسیار مفید است !

    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  2. صلوات ها 9


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    Thinking
    نوشته
    250
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1188



    شبهه پراکنی باعث میشود ... بر روی اعتقادات تفکر صورت بگیرد و واقعیت ایمان ما به حقیقت آن نزدیک تر شود ..

    جملات قصار گفتما ... برو ببین چی گفتم ... حاشو ببر ...
    این همه شهد و شکر کز سخنم میریزد
    اجر صبریست کز آن شاخه نباتم دادند

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    احسنت
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    به نظر من نه تنها شبهه پراکنی بد نیست بلکه بسیار خوب است چون باعث نزدیک شدن افراد به حقیقت می گردد اما استدلال بنده یا شبهات گفته شده حقیقتا وارد است که در این صورت مردم از گمراهی نجات می یابند یا وارد نیست(که در صورت وارد نبودن کسی که شیعه است جوابم را میدهید-چون اعتقادش متوقف بر پاسخ به این سوال است-) پس در صورت اول و دوم مردم به حقیقت نزدیکتر می شود پس شبهه گفتن و شبهه پراکنی بسیار مفید است !
    با سلام
    شبهه يعنى هر اشكال، پرسش يا ابهامى كه در برداشت‏ها، تحليل‏ها، تصميمات و رفتارهاى مرتبط با سعادت فرد يا جامعه منشأ خطا و اشتباه در شناخت حق از باطل گردد.
    به عبارت ديگر شبهه خود را شبيه به حق مى ‏نماياند و راه شناخت حق از باطل را مشكل و افراد رادچار شك و ترديد مى‏كند.

    پرسش جستجوی بشر برای شناخت است و پرسشگر با بیان پرسش و سوال می کوشد تا موضوع و مطلبی را بشناسد و آن را درک و فهم کند. در حالی که هدف از شبهه، ایجاد تردید و شک در دل مخاطب است و شبهه گر می کوشد تا در بنیادهای اعتقادی و باوری شخص مقابل تردید افکند. در حقیقت تفاوت شبهه و پرسش را باید در کارکرد و اهداف آن دانست.


    کارکرد پرسش فهم و شناخت است , در حالی که شبهه برای این طرح می شود تا مخاطبان خود را به چالش بکشاند. از سوی دیگر در شبهه ، باطل به طور عمدی و خواسته حضور دارد و شبهه گر با آمیختن حق و باطل می کوشد کلام باطل خود را با رنگ و لعابی از حق به دیگران منتقل کند ؛ از این روست که حضرت امیرمومنان (ع) فرمودند : "انما سمیت الشبهه شبهه لانها شبهت بالحق " ؛ از آن رو شبهه را شبهه نامیده اند که به حق شبیه و همانند است.( منطق پاسخگويي از منظر قرآن و اهل بيت(علیهم السلام) ، نويسنده:علی پوریا)



    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    پس بايد به يك نكته توجه كرد:
    به طور كلي نمي توان گفت بيان شبهه در بين مردم خوب است يا بد تمامي مردم شناخت عميقي از مسائل ديني ندارند به همين دليل ايجاد شبهه در بين مردم باعث ايجاد شك و ترديد در بين بسياري از مردم مي شود.
    بايد ديد خوب بودن شبهه يا بد بودن از چه ديدي لحاظ مي شود:از ديد فاعل اين كار ، از ديد مخاطب ، از ديد نتيجه و...

    تعبير فاسالوا اهل الذكر ان كنتم لاتعلمون (انبياء آيه 7)؛ اگر نمي دانيد از اهل ذكر و آگاهان بپرسيد تا شما را به ياد آورند، به معناي اين است كه بايد پرسش در جامعه و در ميان مردمان نهادينه و به صورت فرهنگ درآيد و هم معلوم مي دارد كه از چه كساني بايد پرسيده شود و هم درباره چه چيزي پرسش انجام گيرد.

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  11. صلوات ها 7


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    55
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    373



    باسمه تعالي، با سلام،‌ آفرين به كارشناس انديشمندمان
    كه اين شبهه را به خوبي جواب دادند، خيلي ممنون

    بر ذرّه گر نظر لطف بوتراب کندبه آسمان رود و کار آفتاب کند

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    با سلام
    شبهه يعنى هر اشكال، پرسش يا ابهامى كه در برداشت‏ها، تحليل‏ها، تصميمات و رفتارهاى مرتبط با سعادت فرد يا جامعه منشأ خطا و اشتباه در شناخت حق از باطل گردد.


    به عبارت ديگر شبهه خود را شبيه به حق مى ‏نماياند و راه شناخت حق از باطل را مشكل و افراد رادچار شك و ترديد مى‏كند.

    پرسش جستجوی بشر برای شناخت است و پرسشگر با بیان پرسش و سوال می کوشد تا موضوع و مطلبی را بشناسد و آن را درک و فهم کند. در حالی که هدف از شبهه، ایجاد تردید و شک در دل مخاطب است و شبهه گر می کوشد تا در بنیادهای اعتقادی و باوری شخص مقابل تردید افکند. در حقیقت تفاوت شبهه و پرسش را باید در کارکرد و اهداف آن دانست.


    کارکرد پرسش فهم و شناخت است , در حالی که شبهه برای این طرح می شود تا مخاطبان خود را به چالش بکشاند. از سوی دیگر در شبهه ، باطل به طور عمدی و خواسته حضور دارد و شبهه گر با آمیختن حق و باطل می کوشد کلام باطل خود را با رنگ و لعابی از حق به دیگران منتقل کند ؛ از این روست که حضرت امیرمومنان (ع) فرمودند : "انما سمیت الشبهه شبهه لانها شبهت بالحق " ؛ از آن رو شبهه را شبهه نامیده اند که به حق شبیه و همانند است.( منطق پاسخگويي از منظر قرآن و اهل بيت(علیهم السلام) ، نويسنده:علی پوریا)


    طبق بیان شما شبهه و پرسش تفاوت ماهوی ای نیست و فقط تفاوت در هدف بیان هر دو است یعنی یک سوالی می تواند هم شبهه باشد هم پرسش
    اما من می گویم این تعریف از شبهه به نظرم غلط است و فقط شما به لغط شبهه توجه کرده اید
    چون طبق تعریف شما شبهه گر باید بداند حق و باطل چیست و سپس بر علیه حق شبهه ای کند و باعث خطا شود
    در حالی که من و خیلی از افرادی که می شناسم نمی دانند حق چیست فلذا شبههه می کنند در برابر ادعاهای افراد مختلف که یکی می گوید شیعه حق است و دیگری سنی
    و خیلی جالب است که سنی حرفها و سوالات شیعه از خود را به شبهه تفسیر می کند و شیعه حرفای سنی را شبهه
    و این به خاطر این ان است که هر که دین خود را حق می اند و هر سوال و پرسش مخالف با اعتقادات خود را شبهه و با طل
    و فرد زیرک می تواند بفهمد دینی که از شبهه استقبال کرده و با روی باز به ان جواب می دهد از دینی که با شبهه مخالفت می کند به حق نزدیکتر است
    برخلاف دین اسلام که شبهه پراکنی را حرام می داند و این امر نشانه ضعف فوق العاده اسلام در مبانی اعتقادی است
    اگر شبهه برای چالش کشیدن طرف مقابل است برای این است که کسی که شبهه می گوید به نظرش سخن خودش حق است فلذا دارد طرف مقابل را به چالش می کشاند
    شبهه گر به نظرش کلامش حق است نه باطل تا بخواهد به زور به باطل حرفش را بقبللاد
    به هر حال ما نزاع لفظی نمی کنیم
    من می گویم سوال کننده ای که در برابر اعتقادات گروهی و مبانی انها سوال دارد (که به نظر من شبهه در باربر خود ان اعتقادات نام دارد)
    می خواهد برای رسیدن به حق سوال کند و این سوال را در جامعه و همه جا مطرح می کند تا همه به حقیقت نزدیکتر شوند(با توجه به دلیل مذکور)
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    پس بايد به يك نكته توجه كرد:
    به طور كلي نمي توان گفت بيان شبهه در بين مردم خوب است يا بد تمامي مردم شناخت عميقي از مسائل ديني ندارند به همين دليل ايجاد شبهه در بين مردم باعث ايجاد شك و ترديد در بين بسياري از مردم مي شود.
    بايد ديد خوب بودن شبهه يا بد بودن از چه ديدي لحاظ مي شود:از ديد فاعل اين كار ، از ديد مخاطب ، از ديد نتيجه و...

    تعبير فاسالوا اهل الذكر ان كنتم لاتعلمون (انبياء آيه 7)؛ اگر نمي دانيد از اهل ذكر و آگاهان بپرسيد تا شما را به ياد آورند، به معناي اين است كه بايد پرسش در جامعه و در ميان مردمان نهادينه و به صورت فرهنگ درآيد و هم معلوم مي دارد كه از چه كساني بايد پرسيده شود و هم درباره چه چيزي پرسش انجام گيرد.
    من می گویم شبهه پراکنی حتی برای عوام هم خوب است چون انها را کنجاو و به حقیقت نزدیک می کند
    مثلا اگر ما برویم در مساجد اهل سنت و در برابر اهل سنت شبهه پراکنی کنیم شما می گویی کار خوبی کردی وی عالم سنی می گوید کار بدی کردی
    اما بلعکس
    اگر سنی بیاید در بین شیعه ها شبهه پراکنی کند شیعه می گوید کار بدی کردی و سنی می گوید کار خوبی کردی
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  17. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    طبق بیان شما شبهه و پرسش تفاوت ماهوی ای نیست و فقط تفاوت در هدف بیان هر دو است یعنی یک سوالی می تواند هم شبهه باشد هم پرسش اما من می گویم این تعریف از شبهه به نظرم غلط است و فقط شما به لغط شبهه توجه کرده اید چون طبق تعریف شما شبهه گر باید بداند حق و باطل چیست و سپس بر علیه حق شبهه ای کند و باعث خطا شود در حالی که من و خیلی از افرادی که می شناسم نمی دانند حق چیست فلذا شبههه می کنند در برابر ادعاهای افراد مختلف که یکی می گوید شیعه حق است و دیگری سنی و خیلی جالب است که سنی حرفها و سوالات شیعه از خود را به شبهه تفسیر می کند و شیعه حرفای سنی را شبهه و این به خاطر این ان است که هر که دین خود را حق می اند و هر سوال و پرسش مخالف با اعتقادات خود را شبهه و با طل و فرد زیرک می تواند بفهمد دینی که از شبهه استقبال کرده و با روی باز به ان جواب می دهد از دینی که با شبهه مخالفت می کند به حق نزدیکتر است برخلاف دین اسلام که شبهه پراکنی را حرام می داند و این امر نشانه ضعف فوق العاده اسلام در مبانی اعتقادی است اگر شبهه برای چالش کشیدن طرف مقابل است برای این است که کسی که شبهه می گوید به نظرش سخن خودش حق است فلذا دارد طرف مقابل را به چالش می کشاند شبهه گر به نظرش کلامش حق است نه باطل تا بخواهد به زور به باطل حرفش را بقبللاد به هر حال ما نزاع لفظی نمی کنیم من می گویم سوال کننده ای که در برابر اعتقادات گروهی و مبانی انها سوال دارد (که به نظر من شبهه در باربر خود ان اعتقادات نام دارد) می خواهد برای رسیدن به حق سوال کند و این سوال را در جامعه و همه جا مطرح می کند تا همه به حقیقت نزدیکتر شوند(با توجه به دلیل مذکور)
    نمي توان گفت بين اين دو تفاوت ماهوي نيست ولي به نظرم مي توان بين اين دو عموم و خصوص من وجه در نظر گرفت.به اين صورت برخي از پرسش ها ، شبهه نيستند و هدف سائل فقط دانستن يك مجهول است .از آن طرف به نظر ميرسد برخي از شبهات نيز پرسش نيستند بلكه شخص صرفا نظر خود را مي دهد و قصد سوال و پرسش ندارد مثلا مي گويد خداوند (نعوذ بالله ) در حق برخي ظلم كرده است زيرا....ويا همين نظر شما كه مي گوييد:خلاف دین اسلام که شبهه پراکنی را حرام می داند و این امر نشانه ضعف فوق العاده اسلام در مبانی اعتقادی است!


    البته درست است كه شبيه پرسش نيست ولي در واقع شبه اي كه به عنوان نظر بيان مي شود از ديدي يك پرسش است كه عقايد و مباني مخاطب را به چالش مي كشد و گويي سوالي را از مخاطب مي كند.
    از آن طرف مي توان سوالي را در نظر گرفت كه با توجه با هدف ها و فاعل سائل ، ميتواند هم شبهه باشد و هم پرسش.

    به هر حال نميخواهيم نزاع لفظي كنيم ولي بيان كرديد در برخي موارد سائل گمان مي كند نظر خودش حق است (با قيد اينكه جاهل مقصر نباشد) و شبهه مي كند در حاليكه اين ديگر شبهه نيست و پرسش است از ديد سائل و شخص در واقع نظر خود را بيان مي كند و سوالي را از مخاطب مي پرسد.
    اما اينكه مي فرماييد شبهه گر به نظرش كلامش حق است باز هم اختلاف بر مي گردد به تعريف شبهه زيرا اگر واقعا قصد دانستن دارد و يا نظر خود را حق مي داند ديگر در اينجا شبهه نمي كند.



    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  18. صلوات


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    من می گویم شبهه پراکنی حتی برای عوام هم خوب است چون انها را کنجاو و به حقیقت نزدیک می کند مثلا اگر ما برویم در مساجد اهل سنت و در برابر اهل سنت شبهه پراکنی کنیم شما می گویی کار خوبی کردی وی عالم سنی می گوید کار بدی کردی اما بلعکس اگر سنی بیاید در بین شیعه ها شبهه پراکنی کند شیعه می گوید کار بدی کردی و سنی می گوید کار خوبی کردی
    اگر به سخنان من دقت مي كرديد اين سخن را بيان نمي كرديد زيرا بنده كليت خوب بودن يا نبودن را رد كردم نه اينكه بگويم همه جا خوب است يا همه جابد است .مضافا بر اينكه بيان حق را ديگر ما شبهه نمي گوييم هرچند شما اصرار داريد نام شبهه بر آن بگذاريد!!

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی وسواس در عمل به فرایض واجبی دین یا دقت عمل در ان؟؟؟؟
    توسط fagatbakhodabash در انجمن اخلاق فردی
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۵/۲۴, ۱۰:۰۳
  2. جمع بندی معنای این جمله علامه چیست؟؟؟؟
    توسط ذکر یونسیه در انجمن مسائل عرفان نظری
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۰۱, ۰۷:۵۴
  3. جمع بندی خلیفه الله؟؟؟؟
    توسط mlr2010 در انجمن امام شناسی
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۶, ۲۲:۵۸
  4. خواندن ترجمه قرآن بهتر است یا عربی آن؟؟؟؟
    توسط ایمان77 در انجمن اصول و معارف دين در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۱۴, ۰۲:۰۵

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود