جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال معنی برخی از کلمات از قرآن

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    سکوت
    نوشته
    965
    حضور
    11 روز 7 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    142
    آپلود
    43
    گالری
    0
    صلوات
    3947

    سوال معنی برخی از کلمات از قرآن




    معنی کلمات زیر چیست؟
    1-ممتحنه
    2-زمر
    3-احقاف
    4-الجاثیه
    5-الحاقه
    6-الغاشیه
    7-طارق
    8-زغیم

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط victoryone نمایش پست ها
    1-ممتحنه

    نام سوره شصتم قرآن کریم است. تسميه آن به «ممتحنه» ظاهرا به علّت آيه دهم است كه دستور داده شده از زنان مهاجر و مدعى ايمان امتحان به عمل آيد يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا جاءَكُمُ الْمُؤْمِناتُ مُهاجِراتٍ فَامْتَحِنُوهُنَّ ....امين الاسلام طبرسى رحمه اللَّه فرموده: آن را سوره امتحان و سوره مودت نيز ناميده‏اند.

    زمر: دسته‏ها و فوجها. مفرد آن زمره است در صحاح گويد: الزمرة: المجاعة من الناس و الزمر: الجماعات» آن فقط دو بار در قرآن مجيد آمده است.

    احقاف:به معنى شنهاى روانى است كه بر اثر وزش باد در بيابانها به صورت مستطيل و كج و معوج رويهم انباشته مى‏گردد، و از اين تعبير روشن مى‏شود كه سرزمين قوم عاد ريگستان بزرگى بوده‏

    جاثية: اسم فاعل از مصدر" جثو" است. و" جثو" به معناى نشستن بر روى‏ دو زانو است، هم چنان كه در مقابلش" جذو" به معناى نشستن بر روى انگشتان پا است." جاثيه" معانى ديگرى نيز دارد از جمله" جمعيت انبوه و متراكم" يا" گروه گروه" و مى‏تواند اشاره به تراكم انسانها در دادگاه عدل الهى، و يا نشستن هر امت و گروه به صورت جداگانه باشد، ولى معنى اول مشهورتر و مناسبتر است.

    حاقه: شى‏ء حق و ثابت و حتمى . اسم فاعل است از «حق يحق» گويند «حق الشي‏ء: ثبت و تقرر» قيامت به علّت حتمى بودن حاقه ناميده شده است.علامه طباطبایی در المیزان می نویسد:« مراد از كلمه" الحاقه" روز قيامت كبرى است و اگر به اين نامش ناميد، براى اين بود كه روزى است حق و ثابت، و غير قابل تخلف و ترديد ناپذير، و كلمه" الحاقه" از مصدر" حق" است، كه به معناى ثابت و مقرر واقعى است‏»

    غاشيه: فراگيرنده و پوشاننده، آخرت را غاشيه گفته اند زیرا كه عموم را فرا مى‏گيرد و احدى از آن مستثنى نيست وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَدا.

    طارق از ماده" طرق" (بر وزن برق) به معنى كوبيدن است، و راه را از اين جهت" طريق" گويند كه با پاى رهروان كوبيده مى‏شود، و" مطرقه" به معنى پتك و چكش است كه براى كوبيدن فلزات و مانند آن به كار مى‏رود.و از آنجا كه درهاى خانه‏ها را به هنگام شب مى‏بندند، و كسى شب وارد مى‏شود ناچار است در را بكوبد، به اشخاصى كه در شب وارد مى‏شوند" طارق" گويند.

    زعيم: عهده‏دار و ضامن. رئيس را نيز زعيم گويند.




  4. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود