جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی مضامین شعر جاهلی تا عصر بنی امیه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    تاریخ
    نوشته
    1
    حضور
    37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات:
    1

    مطلب بررسی مضامین شعر جاهلی تا عصر بنی امیه




    بررسی محتوای اشعار جاهلی تا عصر بنی امیه .....

  2. صلوات


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,905
    حضور
    84 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    با سلام
    شعر و خطابه تا حدّی بین اعراب قبل از اسلام رواج داشته است.
    امّا از آنجا که اشعارو خطابه‏های آنها از محتوای عالی و احساسات پاک انسانی تهی بوده، هرگز نشانه‏ فرهنگ و دانش آنها به حساب نمی‏آید.
    عرب جاهلی در مجالس عیش و عشرت و در میادین جنگ و تحریک به انتقام و یانشان دادن فضل و برتری خود و هجو قبیله مخالف به شعر و خطابه اقدام نموده است.
    یعقوبی می‏گوید: «شعر در میان عرب به جای حکمت و دانش بود، و یکی از مفاخرقبیله‏ای به‏شمار می‏رفت که هدف آن همان تخاصم با یکدیگر و مدح و هجو نمودن‏همدیگر بوده است.
    [ - تاریخ یعقوبی، ج ۱، ص ۲۶۲ ]
    آلوسی دراین باره می‏گوید: «از آنجا که عرب جاهلی تفاخر به حسب و نسب می‏کردو قصد داشت تا شرف و مجد و آقایی خود را حفظ کند وقتی حوادثی از قبیل جنگ وغارت در بین آنها پدید می‏آمد آنان محتاج‏ترین افراد به کلماتی بودند تا آنها را نسبت به‏ثار و انتقام تحریک کند و دور کننده قبیله‏شان از ننگ و عار باشد لذا آنها علاوه براستفاده از شعر، در این باب از خطابه نیز استفاده می‏کردند.
    [ - بلوغ الارب، ص ۱۵۱ ]
    با نگاهی گذرا به «معلّقات سبع» یعنی اشعار برگزیدهء قرن ششم میلادی‏ که برجسته‏ترین اشعار عصر جاهلی به‏حساب می‏آمد روشن خواهد شد.
    این اشعاربخاطر عظمتی که نزد مردم داشته است بر حریر مصری و با آب طلا نوشته شده و بردیوار کعبه آویخته بود.
    محتوای آنها چیزی جز شراب، معشوقه، شمشیر و شتر و... چیزدیگری نیست به‏عنوان نمونه شعر «طرفة» شاعر یکی از معلقات سبع را ذکر می‏کنیم:
    او در وصف شتر می‏گوید: «... چون می‏ایستد در عظمت و شکوه درست چون‏پل‏های رومی است. گلگونه، قوی پشت، تکاور و سبک رفتار است، کوهانش چون طاقی‏است که از سنگ‏های سخت برآمده است.
    گاهگاهی ناقه من با آن سر بزرگ و دست وپای بلندش چنان در رفتار به نشاط می‏آید که هر بار از جاده خارج می‏شود...
    [ - معلقات سبع، ترجمه عبدالحمید آیتی، اشرافی، ص ۳۲ ]
    قرآن کریم در مذمّت شعرای عصر جاهلی می‏فرماید:
    «وَالشُّعَرََاءُ یَتَّبعُهُمُ الْغََاوُنَ اَلَمْ تَرَ اَنَّهُمْ فی‏ِِ کُلِّ وََادٍ یَهیِِمُونَ
    [ - شعراء (۲۶)، آیات ۲۲۴ - ۲۲۵. جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه به تفسیر المیزان و مجمع البیان ذیل این آیه شریفه مراجعه فرمایید ]
    شاعران کسانی هستند که گمراهان از آنان پیروی می‏کنند آیا نمی‏بینی که آنها در هر وادی‏سرگردانند.
    و کَذََلِکَ مََا اَرْسَلْنََا مِنْ قَبْلِکَ فی‏ِِ قَرْیَةٍ مِنْ نَذیِِرٍ اِلاََّ قََالَ مُتْرَفُوهََا اِنََّا وَجَدْنََا ََابََاءَنََا عَلی‏ََ اُمَّةٍ وَ اِنََّا عَلی‏ََ ََاثََارِهِمْ مُقْتَدُون

    [ - زخرف (۴۳)، آیهء ۲۴. و این گونه در هیچ شهر و دیاری پیش از تو پیامبر انذارکننده‏ای نفرستادیم مگر اینکه ثروتمندان مست و مغرور آن گفتند: «ما پدران خود را بر آیینی یافتیم و به آثار آنان اقتدا می‏کنیم.»]

    کتاب: زمینه‏ های‏ قیام‏ امام‏ حسین (ع) (ج‏۱)
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۱:۰۹
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود