جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا میتوان صفات انسان را به خدا نسبت داد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    آیا میتوان صفات انسان را به خدا نسبت داد؟




    آیا میتوان صفات انسان را به خدا نسبت داد؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    با سلام

    معموالا سوال را این کونه می پرسند که می شود صفات خدا را به انسان نسبت داد یا نه ؟

    ولی از این سوال که ایا میتوان صفات انسان را به خدا نسبت داد؟ چیزی متوجه نمی شوم لطفا بیشتر توضیح دهید که کدام صفت انسان ؟منظورتان چیست؟

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    سلام بله می توان چون انسان تجلی اسما و صفات خداوند است ونمونه بارز انها معصومین و اهل بیت می باشند

  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با سلام

    معموالا سوال را این کونه می پرسند که می شود صفات خدا را به انسان نسبت داد یا نه ؟

    ولی از این سوال که ایا میتوان صفات انسان را به خدا نسبت داد؟ چیزی متوجه نمی شوم لطفا بیشتر توضیح دهید که کدام صفت انسان ؟منظورتان چیست؟
    سوال واضح است.چه اشکالی دارد که بپرسیم آیا عقل وقدرت انسان برگرفته از عقل وقدرت الهی است؟چراکه با توجه به نقصان این صفات در انسان این سوال پیش می آید که آیا میتوان آنها را به خداوند نسبت داد؟

    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    سوال واضح است.چه اشکالی دارد که بپرسیم آیا عقل وقدرت انسان برگرفته از عقل وقدرت الهی است؟چراکه با توجه به نقصان این صفات در انسان این سوال پیش می آید که آیا میتوان آنها را به خداوند نسبت داد؟
    با سلام

    برادر عزیز صفات انسان چون علم و عدل و قدر ت و .... با وجود تمام نقصانهای که دارد تجلی صفات الهی در انسان است خوب ما که مساله را تا اینجا می دانیم و می دانیم که مبداء .و منشاء این صفات الهی است و مصداق کامل این صفات خداوند باری تعالی است چرا می خواهیم این صفات را به خدا نسبت دهیم

    انسان مکر صفاتی غیر از صفات الهی دارد که این صفات را به خدا نسبت دهیم اگر دارد که هیج و اکر ندارد و این صفات فقط و فقط از طرف خداوند است و خداوند مصداق بارز این صفات است نمی دانم چرا می خواهید این ها را دوباره به خدا نسبت دهید؟؟!!!

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,130
    حضور
    59 روز 21 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما آیا میتوان صفات انسان را به خدا نسبت داد؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    آیا میتوان صفات انسان را به خدا نسبت داد؟


    با سلام

    چنانکه اشارت فرمودند، بدلیل آنکه صفات کمالی انسان از خداوند نشأت می گیرد و انسان به خودی خود واجد چیزی نیست، معمولاً صفات خداوند را به انسان نسبت می دهند مثلاً می گویند: "برخی از صفات کمالی خداوند در فلان شخص بروز و ظهور دارد"

    اما از آنجائیکه نسبت، یک رابطۀ دو طرفه است و اگر چه انسان اصالتاً از خود چیزی ندارد تا آن را به خداوند حقیقتاً نسبت دهیم اما تلویحاً نسبت دادن صفات کمالی انسان به منشأ آن یعنی خداوند عاری از اشکال است. در مثل می توانیم بگوییم صفات کمالی حلم و صبر و حکمت این شخص برگرفته و نشأت یافته از ذات احدیت است.

    چنانکه پیامبران و امامان معصوم (ع) را مظهر تجلی و ظهور اسماء و صفات خداوند در عالم می دانیم.

    موفق باشید ...

    آیا میتوان صفات انسان را به خدا نسبت داد؟

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    162
    حضور
    3 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    2
    گالری
    0
    صلوات
    968



    من پیشنهاد میکنم خطبه 228 نهج البلاغه را در مورد خداشناسی مطالعه کنید
    ذات خدا برتر از ان است که در عقل و فهم انسان گنجانده شود
    هیچ مسولیتی در مورد صحت نوشته هایم یا سایر فعالیت هایم بر عهده نمیگیریم

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    590
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2890



    بسم الله الرحمن الرحیم
    عقل و وحی خداوند را دارای همه اوصاف کمالی می دانند .از سوی دیگر بسیاری از کمالات خداوند در انسان نیز وجود دارد حال باید پرسید کاربرد معانی اوصاف مزبور در باره انسان و خدا یکسان است؟و می توان اوصاف انسانی را به خدا نسبت داد؟
    در این باره 3 دیدگاه وجود دارد:

    1-دید گاه معطله ؛در این دیدگاه نه تنها کاربرد معانی اوصاف الهی و غیر الهی متفاوت است که اساسا آدمی راهی به درک معانی اوصاف الهی ندارد.و تنها اعتراف به ثبوت این صفات در قران وروایات است.مفاهیم صفاتی چون علم قدرت و اراده از احوال درونی خود با ویژگی های موجودات پیرامون خود انتزاع می کنیم ولی انتساب آن به خداوند روا نیست چون خدا هیچ شباهتی به انسان ندارد.برای تعمیم صفات انسان به خدا هیچ مجوزی نداریم.لذا در این باب سکوت می کنیم.
    نقد:تکرار صفات مختلف در قرآن با این نظریه نمی سازد
    این نظریه مستلزم عدم شناخت خداست که با هدف خلقت نمی سازد.چگونه خدا هدف خلقت را عبودیت معرفی کند در حالی که متعلق این عبودیت قابل شناخت نباشد.

    2-دید گاه مشبهه؛در این دید گاه تفاوت جدی میان معانی اوصاف الهی و انسانی وجود ندارد و انتساب صفات انسانی به خدا جایز است.مثلا همچنان که انسان جنبه جسمانی دارد در خداوند نیز جسمیت راه یافته است
    نقد:این دیدگاه مستلزم شرک به خداست و قائل شدن به جنبه های نقص در ذات الهی ،که با تقدس این ذات متعالی ناساز گار است.

    3-در این دیدگاه تناسب بیشتری با آیات و روایات و عقل دارد معتقد است ؛ معانی اوصاف الهی و سایر موجودات تفاوت داردولی نه به معنای فهم ناپذیری آن بلکه تحلیلی ارائه می دهند که از یک سو تنزه و تعالی خداوند را از نقائصو مجدودیت های مخلوقات پاس بدارد و از سوی دیگر بر شناخت پذیری اوصاف الهی تاکید ورزد.ابتدا در معانی اوصاف تآمل می کنیم سپس ان را از قیود و محدودیت های امکانی می پیراییم آنگاه که زیبنده ذات اقدس اله شد خداوند را متصف به آن می کنیم
    مثلا صفت علم ؛علم انسان اکتسابی است ،زوال پذیر است ،خطا پذیر است ،نیازمند ابزار است مانند حس و عقل،حادث است (قیود امکانی).در حالی که علم خداوندعین ذات اوست ،ازلی و ابدی است؛حضوری است و نیازمند ابزار و مفاهیم نیست.و....بنابراین با تجرید از قیود و محدودیت های امکانی این صفت را به خداوند نسبت می دهیم.

    اوصاف را نمی توان با مفاهیم ذهنی شناخت نه این که مفاهیم وقتی در باره خدا به کار می رود معنای خود را از دست بدهد بنابراین تفاوت در مصادیق است و نه در مفاهیماوصاف.

    ر. ک. المحاضرات فی الالهیات،جعفر سبحانی.
    ر.ک. معارف قرآن ،.بخش خداشناسی،محمد تقی مصباح زدی.
    ر.ک.شرح تجرید الاعتقاد،علامه حلی.
    ویرایش توسط زمزم : ۱۳۸۹/۰۲/۲۵ در ساعت ۱۸:۴۲
    این بقیةالله التّی لا تخلوا من العترة الهادیة!!

  17. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۶/۰۴/۳۰, ۱۴:۰۰ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود