جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خسر الدنيا و الاخره كيان اند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,902
    حضور
    84 روز 14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40514

    مطلب خسر الدنيا و الاخره كيان اند؟




    با سلام



    هو الخسران المبين

    و من الناس من يعبد الله على حرف فان اصابه خير اطمانّ به و ان اصابته فتنه انقلب على وجهه خسر الدنيا و الا خره ذلك هو الخسران المبين
    حج : 11



    و از ميان مردم كسى است كه خدا را با ترديد مى پرستد.

    اگر خيرى به او رسد، دلش بدان آرام گيرد، و اگر آزمايشى پيش آيد، رخ بر تابد.
    در دنيا و آخرت زيان بيند و آن زيانى آشكار است .



    ((حرف )) يعنى طرف ، و ((يعبدالله على حرف ))، يعنى اين شخص در وسط و حقيقت بندگى نيست و در گوشه آن قرار گرفته است (تحريف شى ء هم يعنى به يك طرف بردن آن ).
    ((انقلب )) به معنى بازگشتن است و ((انقلاب )) هم به معناى انصراف و برگشتن ؛ و ((انقلب على وجهه )) يعنى صورت خود را به عقب بر نمى گرداند، گويى هميشه از ايمان بيگانه بوده است .
    ((خسر)) و ((خسران )) و ((خسار)) يعنى نقصان و كم شدن و نيز يعنى نقصان راس المال و سرمايه و از بين رفتن آن .
    بايد توجه داشت كه خاسران دنيا و آخرت از مسلمانان اند و سخن از كفار و مشركان نيست : ((من يعبدالله )) (كسانى كه خدا را عبادت مى كنند)، لكن اين سرمايه بندگى و دين خدا را، كه بزرگ ترين سرمايه بشر است ، در معرض زوال و نقصان و نابودى قرار مى دهند.
    اينان بر طبق فرمايش ‍ حضرت امام حسين (عليه السلام )، كه به هنگام ورود به كربلا به اصحاب خود فرمودند، همان بندگان و بردگان دنيايند كه دين را هم براى تامين دنياى خود انتخاب كرده اند و اساس آرامش و اضطراب آنان برخوردارى از دنيا يا محروميت از آن است .
    الناس عبيد الدنيا و الدين لعق على السنتهم يحوطونه ما درت معايشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الديانون (1) (مردم بنده دنيايند و دين همچون لقمه اى ليسيده بر زبانهايشان است . مادامى كه معيشت و زندگانى آنها وسعت و فراخى داشته باشد، آن را حفظ مى كنند، ولى هنگامى كه با ابتلائات امتحان شوند، دين داران كم مى شوند.)
    آيات 15 و 16 سوره زمر و 32 اعراف و 23 يونس نيز گوياى اين مطلب است .


    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۱/۲۱ در ساعت ۰۰:۱۷
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,902
    حضور
    84 روز 14 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40514



    اى هشت خلد را به يكى نان فروخته *** وز بهر راحت تن خود جان فروخته
    نزد تو خاكسار چو دين را نبوده آب *** تو دوزخى بهشت به يك نان فروخته
    نان تو آتش است و به دينش خريده اى *** اى تو ز بخل آب به مهمان فروخته
    اى از براى نعمت دنيا چو اهل كفر *** اسلام ترك كرده و ايمان فروخته
    اى خانه دلت به هوا و هوس گرو *** وى جان جبرييل به شيطان فروخته
    اى تو زمام عقل سپرده به حرص و آز *** انگشترى ملك به ديوان فروخته
    اى خوى نيك كرده به اخلاق بد بدل *** وى برگ گل به خار مغيلان فروخته
    اى بهر نان و جامعه ز دين بى نوا شده *** بهر سراب چشمه حيوان فروخته
    زد هوات كرده سيه دل چنان كه تو *** از راى تيره شمع به كوران فروخته
    ين است مصر ملك و عزيز اندروست علم * *** اى نيل را به قطره باران فروخته
    از بهر جامه جنت ماوى گذاشته **** **** وز بهر لقمه حكمت لقمان فروخته
    كرده فداى دنيى ناپايدار دين **** اى گنج را به خانه ويران فروخته (2)

    1- بحار الانوار، ج 44، ص 383.
    2- سيف فرغانى ، ديوان اشعار، ص 15 - 17.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۱/۱۸ در ساعت ۲۰:۳۰
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    با سلام

    " خسر" (بر وزن عسر) و" خسران" چنان كه" راغب" در" مفردات" مى‏گويد: به معنى كم شدن سرمايه است، گاه به انسان نسبت داده مى‏شود و مى‏گويند فلان كس زيان كرد، و گاه به خود عمل نسبت داده مى‏شود و مى‏گويند:
    تجارتش زيان كرد، اين واژه غالبا در سرمايه‏هاى برونى مانند مال و مقام به كار مى‏رود، و گاه در سرمايه‏هاى درونى مانند صحت و سلامت و عقل و ايمان و ثواب و اين همان است كه خداوند متعال به عنوان" خسران مبين" (زيان آشكار) از آن ياد فرموده آنجا كه مى‏گويد:


    إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ‏

    زيانكاران واقعى كسانى هستند سرمايه وجود خود و خانواده خويش را در قيامت از دست مى‏دهند، بدانيد خسران مبين همين است" (زمر- 15) .


    " فخر رازى" در تفسير اين آيه سخنى نقل مى‏كند كه حاصلش چنين است:

    " يكى از بزرگان پيشين مى‏گويد: معنى اين سوره را من از مرد يخ‏فروشى آموختم، فرياد مى‏زد و مى‏گفت: ارحموا من يذوب رأس ماله ارحموا من يذوب رأس ماله!:" رحم كنيد به كسى كه سرمايه‏اش ذوب مى‏شود، رحم كنيد به كسى كه سرمايه‏اش ذوب مى‏شود"! پيش خود گفتم اين است معنى إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ: عصر و زمان بر او مى‏گذرد و عمرش پايان مى‏گيرد، و ثوابى كسب نمى‏كند و در اين حال زيانكار است" .

    به هر حال از نظر جهان‏بينى اسلام دنيا يك بازار تجارت است همانگونه كه در حديثى از امام هادى ع على بن محمد النقى مى‏خوانيم:

    الدنيا سوق ربح فيها قوم و خسر آخرون‏
    :" دنيا بازارى است كه جمعى در آن سود مى‏برند و جمع ديگرى زيان‏


    تفسير نمونه، ج‏27، ص: 296

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    سیاست .مذهب .شغلم .هنر
    نوشته
    1,737
    حضور
    19 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11108



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    اگر خيرى به او رسد، دلش بدان آرام گيرد، و اگر آزمايشى پيش آيد، رخ بر تابد.
    این دقیقا نقل حال ملت ماست در عصر حاضر
    بگذار آدمها تا میتوانند سنگ باشند. من و تو از تبار چشمه ایم

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تفسير چيست؟ مفسر كيست؟
    توسط گمنام در انجمن علم تفسیر
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۱, ۲۱:۲۷
  2. قهرمان كيست ؟
    توسط رضا در انجمن شخصیت ها و صحابه
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۳۱, ۰۳:۰۹
  3. جمع بندی معصوم كيست ؟
    توسط كبوتر حرم در انجمن عصمت امام
    پاسخ: 18
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۲۷, ۱۹:۵۴
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۲۳, ۰۲:۰۶
  5. كودك خدا شناس(پكيج حاوي ده بروشور)
    توسط حامی در انجمن مهارت های فرزند پروری
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۱/۱۵, ۱۷:۵۴

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود