صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امامت ائمه ما با امامت حضرت ابراهيم چه فرق دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    25
    حضور
    8 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    90

    پرسش امامت ائمه ما با امامت حضرت ابراهيم چه فرق دارد؟




    وقتي ما مقام امامت را براي حضرت ابراهيم و نيز به پيامبر خودمان قائل هستيم پس در آن صورت بين امامت ائمه معصومين و امامت برخي انبياء چه فرق خواهد داشت؟

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    25
    حضور
    8 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    90



    با سلام و عرض ادب
    منتظر جواب از کارشناسان علم کلام و قرآن هستم.

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با سلام خدمت شما

    دوست گرامي امامت داراي مراتب مختلفي است و طبق آيه 124 سوره بقره حضرت ابراهيم(ع) به مقام امامت رسيدند و اين يعني اينكه مرتبه اي از امامت از مقام نبوت نيز بالاتر است.امامت ائمه ما نيز همينطور است و در ماهيت با امامت حضرت ابراهيم(ع) يكي است.

    وَ إِذِ ابْتَلىَ إِبْرَاهِمَ رَبُّهُ بِكلَِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنىّ‏ِ جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَ مِن ذُرِّيَّتىِ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِى الظَّالِمِينَ . بقره/124.
    و چون ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود ، و وى آن همه را به انجام رسانيد، [خدا به او] فرمود: «من تو را امام مردم قرار دادم.» [ابراهيم‏] پرسيد: «از دودمانم [چطور]؟» فرمود: «پيمان من به بيدادگران نمى ‏رسد.»

    در مكتب تشيع ، امامت يكي از مناصب مهم الهي بوده كه خداوند بعد از اين كه حضرت ابراهيم به مقام نبوت رسيده بود او را به مقام نبوت برگزيده است ؛ امام هدايت كننده‏ اى است كه با امرى ملكوتى كه در اختيار دارد هدايت‏ مى‏ كند، پس امامت از نظر باطن يك نحوه ولايتى است كه امام در اعمال مردم دارد، و هدايتش چون هدايت انبياء و رسولان و مؤمنين صرف راهنمائى از طريق نصيحت و موعظه حسنه وبالاخره صرف آدرس دادن نيست، بلكه هدايت امام دست‏ خلق گرفتن و براه حق رساندن است.


    قرآن كريم كه هدايت امام را هدايت بامر خدا، يعنى ايجاد هدايت دانسته، در باره هدايت‏ انبياء و رسل و مؤمنين و اينكه هدايت آنان صرف نشان دادن راه سعادت و شقاوت است، مى‏ فرمايد:

    (و ما ارسلنا من رسول، الا بلسان قومه ليبين لهم، فيضل الله من يشاء و يهدى من يشاء، هيچ رسولى نفرستاديم مگر بزبان قومش تا برايشان بيان كند و سپس خداوند هر كه را بخواهد هدايت، و هر كه را بخواهد گمراه كند.)
    (سوره ابراهيم آيه 4)

    و در باره راهنمائى مؤمن آل فرعون فرموده!(و قال الذى آمن: يا قوم اتبعون اهدكم سبيل‏ الرشاد، و آنكس كه ايمان آورده بود بگفت: اى قوم!مرا پيروى كنيد تا شما را براه رشد رهنمون‏ شوم) (سوره مؤمن آيه 38)

    و نيز در باره وظيفه عموم مؤمنين فرموده: (فلو لا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا فى
    الدين و لينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم لعلهم يحذرون؟چرا از هر فرقه طائفه‏ اى كوچ نمى‏ كنند، تادر غربت تفقه در دين كنند، و در نتيجه وقتى بسوى قوم خود بر مى‏ گردند ايشان را بيم دهند، باشد كه‏ قومش بر حذر شوند) (سوره توبه آيه 122)

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    مرحوم كلينى در كافى از امام صادق(ع) روايت كرده كه فرمود: خداى عز و جل ‏ابراهيم را قبل از آنكه نبى خود بگيرد، بنده خود گرفت، و خداى تعالى قبل از آنكه او را رسول‏ خود بگيرد، نبى خود گرفت، و خداى تعالى قبل از آنكه او را خليل خود قرار دهد، رسول خودش‏ كرد، و نيز قبل از آنكه امامش كند، خليلش كرد، چون بحكم آيه: (انى جاعلك للناس اماما).

    ابراهيم بعد از آنكه خالص در عبوديت، و سپس داراى نبوت، آنگاه رسالت، و در آخر خلت‏ شده‏ بود، تازه خدا او را امام كرد، و از اينكه از خدا خواست تا اين مقام را در ذريه‏ اش نيز قرار دهد، معلوم مى ‏شود كه اين مقام در نظرش بسيار عظيم آمده، و خدا هم در پاسخش فرموده: كه هر كسى ‏لايق اين مقام نيست، آنگاه امام صادق ع در تفسير جمله: (لا ينال عهدى الظالمين)فرمود: (هيچوقت‏ سفيه، امام پرهيزكاران نمى‏ شود). (
    - اصول كافى ج 1 ص 175 حديث 2 و ص 174 حديث 1 و حديث 4 از ص 175)


    مرحوم شيخ طوسى در امالى با ذكر سند و ابن مغازلى، در مناقب، بدون ذكر سند از ابن مسعودروايت كرده، كه گفت: رسول خدا(ص)در تفسير آيه‏ اى كه حكايت كلام خدا به ابراهيم است، فرمود: كسيكه بجاى سجده براى من، براى بتى سجده كند، من او را امام نميكنم، آنگاه رسول خدا(ص)فرمود: اين دعوت ابراهيم در من و برادرم على كه هيچيك هرگز براى بتى سجده نكرديم ‏منتهى شد. (امالى الطوسى ج 1 ص 388 و تفسير برهان ج 1 ص 151 حديث 4)
    (برگرفته از تفسير الميزان جلد اول صفحه 403-412)

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    با سلام

    امامت معانى مختلفى دارد:

    1-" امامت" به معنى رياست و زعامت در امور دنياى مردم (آن چنان كه اهل‏ تسنن مى‏گويند).

    2-" امامت" به معنى رياست در امور دين و دنيا (آن چنان كه بعضى ديگر از آنها تفسير كرده‏اند).

    3- امامت عبارت است از تحقق بخشيدن برنامه‏هاى دينى اعم از حكومت به معنى وسيع كلمه، و اجراى حدود و احكام خدا و اجراى عدالت اجتماعى و همچنين تربيت و پرورش نفوس در" ظاهر" و" باطن" و اين مقام از مقام رسالت و نبوت بالاتر است، زيرا" نبوت" و" رسالت" تنها اخبار از سوى خدا و ابلاغ فرمان او و بشارت و انذار است اما در مورد" امامت" همه اينها وجود دارد به اضافه" اجراى احكام" و" تربيت نفوس از نظر ظاهر و باطن" (البته روشن است كه بسيارى از پيامبران داراى مقام امامت نيز بوده‏اند).

    در حقيقت مقام امامت، مقام تحقق بخشيدن به اهداف مذهب و هدايت به معنى" ايصال به مطلوب" است، نه فقط" ارائه طريق".
    علاوه بر اين" هدايت تكوينى" را نيز شامل مى‏شود يعنى تاثير باطنى و نفوذ روحانى امام و تابش شعاع وجودش در قلب انسانهاى آماده و هدايت معنوى آنها.


    ناگفته پيدا است كه بسيارى از پيامبران مانند پيامبر اسلام ص هر سه مقام را داشتند هم دريافت وحى مى‏كردند، هم تبليغ فرمانهاى الهى، و هم در تشكيل حكومت و اجراى احكام تلاش مى‏كردند و هم از طريق باطنى به تربيت نفوس مى‏پرداختند.

    كوتاه سخن اينكه: امامت همان مقام رهبرى همه جانبه مادى و معنوى جسمى و روحانى و ظاهرى و باطنى است، امام رئيس حكومت و پيشواى اجتماع و رهبر مذهبى و مربى اخلاق و رهبر باطنى و درونى است.
    امام از يك سو با نيروى مرموز معنوى خود افراد شايسته را در مسير تكامل باطنى رهبرى مى‏كند.با قدرت علمى خود افراد نادان را تعليم مى‏دهد.و با نيروى حكومت خويش يا قدرتهاى اجرايى ديگر، اصول عدالت را اجرا مى‏نمايد.(رک: تفسير نمونه، ج‏1، ص: 441)

    بنابراین از حیث وظایف،تفاوتی میان امامت ائمه اطهار و برخی انبیاء که دارای این مقام بودند نیست.

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229



    نقل قول نوشته اصلی توسط naveed hussain نمایش پست ها
    وقتي ما مقام امامت را براي حضرت ابراهيم و نيز به پيامبر خودمان قائل هستيم پس در آن صورت بين امامت ائمه معصومين و امامت برخي انبياء چه فرق خواهد داشت؟
    هيچ فرقي بين امامت ائمه معصومين و امامت پيامبران وجود ندارد
    در اين رابطه به كلمات مفسرين توجه بفرمائيد

    قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً خداوند پروردگار ابراهيم فرمود كه من ترا پيشوا و مقتداى مردم قرار دادم (چون مراتب كمال را پيمودى و از بوته امتحان درست بيرون آمدى) از اين جمله استفاده ميشود كه :
    اولا جعل امامت بدست خداست و بشر را نميرسد كه امام و پيشوا براى خود انتخاب كند

    ثانيا اعطاء اين مقام بهركسى شايسته نيست و تا مراحل كمال عبوديت را نه پيمايد و بدرجات عاليه انسانيت نائل نشود خلعت امامت بر قامت او پوشيده نشود

    ثالثا مقام امامت بالاترين مقامات است زيرا ابراهيم پس از آنكه داراى مقام نبوت و رسالت و اولو العزمى و خلت شد بمقام امامت نائل گرديد و امام بطور اطلاق پيشوايى و مقتدائيست و همه امور را شامل ميشود و ذكر كلمه للناس قبل از آن مفيد اينست كه اين پيشوايى بر همه افراد انسان حتى انبياء و اولياء است و همه موظفند كه از ابراهيم متابعت نمايند باندازه كه پيغمبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم كه از ابراهيم افضل است مأمور بمتابعت از ملت ابراهيم ميشود

    _________________________________________________
    أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏2، ص: 180

    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    مطلب




    نقل قول نوشته اصلی توسط naveed hussain نمایش پست ها
    وقتي ما مقام امامت را براي حضرت ابراهيم و نيز به پيامبر خودمان قائل هستيم پس در آن صورت بين امامت ائمه معصومين و امامت برخي انبياء چه فرق خواهد داشت؟
    ابتلاء ابراهيم در موارد متعدده موجب قابليت افاضه مقام امامت باو گرديد و اين ابتلاء هم بجان بود در القاء او در آتش و هم بفرزند بود در امر بذبح اسماعيل و هم بگذشت از مال بود
    حضرت ابراهيم واجد چهار مقام بود عبوديت، نبوت، رسالت، و امامت، و مراد از عبوديت قهريّه ذاتيه كه جميع افراد بشر نسبت بحق دارند و همه مخلوق و مملوك و تحت تصرف و اراده و مشيت او هستند، نيست بلكه مراد عبوديت اختيارى است كه از خود هيچ اراده نداشته و قلب او ظرف اراده حق و اراده او تابع اراده حق است.


    و درجه اعلاى اين عبوديت را پيغمبر اكرم (ص) دارا بود (اشهد ان محمدا عبده و رسوله) و سپس ائمه طاهرين و انبياء و اولياء ثم الامثل فالامثل، و مقام نبوت مقام وحى الهى و الهام ملكى و ارتباط با ملكوت عالم است وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ و مقام رسالت، مأموريت بدعوت و ارشاد و هدايت و تبليغ احكام و دلالت بمعرفت حق و وظائف بندگى و ساير شئون پيغمبرى است،



    و مراد از امامت مقتدايى نسبت بمردم است و البته هر پيغمبرى اين مقام را دارا بوده لكن محدود بمردمى بوده كه مأمور بدعوت و ارشاد آنان بوده و امامت حضرت ابراهيم (ع) امامت مطلقه كليه بر جميع افراد بشر بوده است.
    _________________________________
    أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏2، ص: 185
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    دوست گرامي امامت داراي مراتب مختلفي است و طبق آيه 124 سوره بقره حضرت ابراهيم(ع) به مقام امامت رسيدند و اين يعني اينكه مرتبه اي از امامت از مقام نبوت نيز بالاتر است.امامت ائمه ما نيز همينطور است و در ماهيت با امامت حضرت ابراهيم(ع) يكي است.
    سلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیق مختوم نمایش پست ها
    هيچ فرقي بين امامت ائمه معصومين و امامت پيامبران وجود ندارد در اين رابطه به كلمات مفسرين توجه بفرمائيد
    یه اشتباهی فکر کنم شده باشه

    امامت ائمه فرق هایی دارد

    و از همه انبیا به غیر از رسول الله (ص) برتر است
    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیق مختوم نمایش پست ها
    مقام امامت بالاترين مقامات است
    اینم خطا باید باشد

    بالاترین مقام مقام نبوت خاصه رسول الله (ص) است که برترین انبیا و اوصیا و محدثین و رسولین و مخلوقین و عبد ها است



    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط naveed hussain نمایش پست ها
    وقتي ما مقام امامت را براي حضرت ابراهيم و نيز به پيامبر خودمان قائل هستيم پس در آن صورت بين امامت ائمه معصومين و امامت برخي انبياء چه فرق خواهد داشت؟
    قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً پس امامت جعل الهى است، آنهم نه تنها جعل تشريعى و قراردادى و بدون سابقه‏اى، بلكه آن، مسبوق و مترتب است به اتمام و تحقق يافتن كلمات در شخصيت برازنده و فوق طبيعت عمومى. از اينجهت بدون حرف ربط و تفريع كه دلالت بر مغايرت دو جمله دارد، مانند: «فقال»، اين مقام باو اعلام شده است.

    چنان كه از مضمون آيه و مفهوم لفظ «اماما» و اطلاق آن فهميده ميشود، امام نمونه كامل همه كمالات عقلى و نفسانى و بدنى است. و چون همه اين خصوصيات و ابتلائات و كمالات براى مقام نبوت و رسالت بيان نشده، بايد مقام امام خود برتر از نبى و رسولى باشد كه كلمات را اتمام ننموده و بمقام امامت نرسيده است. پس هر نبى و رسول عاليقدرى داراى مقام امامت هم هست.

    آخرين ابتلاء ابراهيم گويا ابتلاء بكلمه اسلام بوده كه همان تسليم بامر و اراده خداوند است. او با تسليم شدن به امر خداوند و تن دادن بذبح يگانه فرزندش، اين كلمه را هم، باتمام رساند.

    تكليف بناء بيت براى ابقاء و تمثيل كلمه توحيد، آنهم در ميان بيابان خشك و دور افتاده‏اى، نيز از ابتلائات او بود كه هر دو را در پايان عمر خود انجام داد.
    _________________________
    پرتوي از قران جلد 1 ص 292
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    25
    حضور
    8 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    90



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشمند نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما

    دوست گرامي امامت داراي مراتب مختلفي است و طبق آيه 124 سوره بقره حضرت ابراهيم(ع) به مقام امامت رسيدند و اين يعني اينكه مرتبه اي از امامت از مقام نبوت نيز بالاتر است.امامت ائمه ما نيز همينطور است و در ماهيت با امامت حضرت ابراهيم(ع) يكي است.

    پس با توجه به بيانات شما مي توان گفت که ائمه ما از حضرت ابراهيم افضل نيستند همانطور که مي گوييم از آنان از پيامبر گرامي اسلام افضل نيستند؟ يعني اينکه فوقش مقام حضرت ابراهيم و ائمه ما يکي است و هيچ کدام بر ديگري برتري ندارد؟
    ویرایش توسط naveed hussain : ۱۳۹۱/۰۱/۱۶ در ساعت ۱۳:۵۴

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود