صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: واژه شناسی قرآن کریم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه،ادبیات،سیاست،والیبال،مولوی،ماه،پرواز پرنده ها
    نوشته
    29
    حضور
    1 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    150

    پرسش واژه شناسی قرآن کریم




    سلام

    تفاوت واژه های نعمت و آلاء چیست؟

    ویرایش توسط آلا : ۱۳۹۱/۰۱/۱۲ در ساعت ۱۳:۵۰

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط آلا نمایش پست ها
    سلام




    تفاوت واژه های نعمت و آلاء چیست؟
    با سلام

    درباره تفاوت واژه های به ظاهر مترادف ، کتاب الفروق اللغویه ابوهلال عسکری مفید است.

    وی می نویسد:

    الفرق بين الآلاء والنعم: أن الالى واحد الآلاء و هي النعمة التي تتلو غيرها من قولك وليه يليه إذا قرب منه وأصله ولي.

    وقيل واحد الآلاء الي وقال بعضهم الالي مقلوب من إلى الشئ إذا عظم علي قال فهو اسم للنعمة العظيمة.(الفروق اللغوية،ص6)


    در تفسیر بحرالعلوم نیز آمده است:

    « قال بعضهم: آلاء الله و نعماء اللّه واحد. إلا أن الآلاء أعم، و النعماء أخص. و يقال: الآلاء النعمة

    الظاهرة و هو التوحيد، و النعماء: النعمة الباطنة و هو المعرفة بالقلب، كقوله: وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً [لقمان: 20] و قال

    بعضهم: الآلاء إيصال النعم، و النعماء رفع البلايا»(بحرالعلوم، ج‏3، ص: 380)

    برخی مفسرین تصریح دارند که این دو کلمه مترادفند:

    الآلاء النعم الظاهرة و الباطنة واحدها آلى و قيل: الآلاء النعم الظاهرة و النعم هي الباطنة و الصواب أنّهما من الألفاظ المترادفة كالأسود و الليوث، و الفلك و السفن.( مقتنيات الدرر و ملتقطات الثمر، ج‏11، ص: 5)


    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۱/۰۱/۱۳ در ساعت ۰۰:۵۸

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه،ادبیات،سیاست،والیبال،مولوی،ماه،پرواز پرنده ها
    نوشته
    29
    حضور
    1 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    150



    خیلی ممنون از پاسختون جناب رسا فقط اگه ممکنه معنی فارسی شو هم بنویسین.


  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط آلا نمایش پست ها
    خیلی ممنون از پاسختون جناب رسا فقط اگه ممکنه معنی فارسی شو هم بنویسین.

    با سلام

    اقوال مختلف:

    1- تفاوتی میان این دو واژه نیست.

    2-آلاء نعمت ظاهریست و نعمت،نعمت باطنی.

    3-آلاء نعمتی است که نعمت دیگری را به دنبال خود می آورد.

    4- آلاء به نعمت عظیم گفته می شود.

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    با سلام

    در این تاپیک تصمیم دارم که برخی واژه های قرآن کریم را که ظاهرا مترادفند بررسی کنم.اینکار منجر به دقت بیشتر ما در هنگام خواندن قرآن خواهد شد و ان شاا..مفید خواهد بود.


    1- برّ و خیر:

    هر دو واژه به معنای نیکی و خوبی آمده است اما برخی بر این باورند که " بر" به معنى " نيكى توام با توجه" است در حالى كه " خير" معنى اعمى دارد.(با توجه و بی توجه)


    توجه شود که " ابرار" جمع" بر" (بر وزن رب) در اصل به معنى وسعت و گستردگى است، و به همين جهت صحراهاى وسيع را" بر" مى‏گويند، و از آنجا كه افراد نيكوكار اعمالشان نتائج گسترده‏اى در سطح جامعه دارد اين واژه بر آنها اطلاق مى‏شود، و" بر" (به كسر ب) به معنى" نيكو كارى" است.
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۱/۰۲/۱۷ در ساعت ۰۰:۰۴

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    2- ابکم و اخرس

    در قرآن کریم می خوانیم:صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ (بقره/18)ايشان چنان سرگردانند كه گويا) كران و گنگان و كوران‏اند، پس (در آن تاريكى مانده و) بازنميگردند.

    بكم جمع ابكم به معنای لال مادرزاد است اما اخرس به معنى مطلق لال

    است خواه مادرزاد باشد يا بعدا لال شده باشد.

    3- نبا و خبر

    عَمَّ يَتَساءَلُونَ (1) عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ (2)

    " نبا" به گفته" راغب" در" مفردات" به معنى خبرى است كه" مهم" باشد و

    داراى" فايده" و انسان نسبت به آن" علم" يا" ظن غالب" پيدا كند، و اين امور

    سه گانه در معنى نبا شرط است. (" مفردات راغب" ماده" نبا")

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    4- شح و بخل

    (وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ):و كسانى كه از بخل نفسشان مصون گردند آنها همان رستگارانند.

    " شح" چنان كه" راغب" در" مفردات" مى‏گويد به معنى بخل توأم با حرص است كه به صورت عادت در آيد.

    در تفسير عالم جليل شريف لاهيجى «رحمه اللَّه» است: فضل ابن ابى قره سهندى گفته: روزى حضرت صادق عليه السّلام از من پرسيد: آيا ميدانى شحيح (مفرد اشحه)كدام كس است؟ گفتم: شحيح بخيل است، حضرت فرمود، شحّ سختتر از بخل است، زيرا بخيل در مال و دارايى خود بخل ميورزد، و شحيح هم در مال خود و هم در مال مردم بخل دارد، و ميخواهد هر چه مردم دارند بچنگ آورد، خواه از حلال و خواه از حرام، و قناعت نميكند و راضى و خوشنود نيست بآنچه خداى تعالى روزى او گردانيده است)

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    با سلام


    5- امد و ابد

    [سوره آل‏عمران (3): آيه 30]

    يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ (30)

    ترجمه‏

    روزى كه هر كس آنچه را از كار نيك انجام داده حاضر مى‏بيند و دوست مى‏دارد ميان او و آنچه از اعمال بد انجام داده فاصله زمانى زيادى باشد و خداوند شما را از (نافرمانى) خودش بر حذر مى‏دارد و (در عين حال) خدا به همه بندگان مهربان است. (30)

    راغب اصفهانی در مفردات خود گفته كلمه" أمد" و كلمه" ابد" معنايى نزديك بهم دارند. با اين فرق كه كلمه" ابد" عبارت است از مدت زمانى كه حدى معين ندارد، و به همين جهت به هيچ قيدى مقيد نمى‏شود، و گفته نمى‏شود:" ابد توقف فلانى در اين شهر"، و اما أمد، مدتى است كه حد برمى‏دارد، و ليكن در صورتى كه مطلق ذكر شود حدش براى ما مجهول است، گاهى هم بطور انحصار و مقيد مى‏آيد، مثل اينكه بگويى:" أمد توقف زيد در اين شهر" يعنى زمان توقف او.

    و فرق بين دو كلمه" زمان" و" أمد" اينست كه أمد همواره به اعتبار هدف و غايت استعمال مى‏شود، ولى زمان هم در مبدأ به كار مى‏رود و هم در غايت و نهايت‏.
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۱/۰۲/۱۷ در ساعت ۰۰:۳۰
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    6-باساء و ضراء

    أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى‏ نَصْرُ اللَّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ (بقره/214): آيا (شما مؤمنان) گمان كرديد داخل بهشت مى‏شويد، بى‏آنكه حوادثى همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان كه گرفتاريها و ناراحتيها به آنها رسيد، و آن چنان ناراحت شدند كه پيامبر و افرادى كه ايمان آورده بودند گفتند: «پس يارى خدا كى خواهد آمد؟!» (در اين هنگام، تقاضاى يارى از او كردند، و به آنها گفته شد:) آگاه باشيد، يارىِ خدا نزديك است‏.

    كلمه (باساء) به معناى شدت و سختى است كه از خارج نفس آدمى به آدمى وارد مى‏شود، مانند گرفتاريهاى مالى، و جاهى، و خانوادگى، و نداشتن امنيتى كه در زندگيش به آن نيازمند است.

    و اما ضراء عبارت است از شدتى كه به جان و تن انسان مى‏رسد، مانند جراحت و قتل و مرض‏.
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۱/۰۲/۱۷ در ساعت ۰۰:۲۹
    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    7-حمد و مدح و شکر

    لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِما أَتَوْا وَ يُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِما لَمْ يَفْعَلُوا فَلا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفازَةٍ مِنَ الْعَذابِ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (آل عمران/188):گمان مبر آنها كه از اعمال (زشت) خود خوشحال مى‏شوند، و دوست دارند در برابر كار (نيكى) كه انجام نداده‏اند مورد ستايش قرار گيرند، از عذاب (الهى) بركنارند! (بلكه) براى آنها، عذاب دردناكى است‏.

    حمد از مدح اخصّ و از شكر اعمّ است، زيرا مدح در مقابل اختيارى و غير اختيارى ميشود مثلا شخص را در مقابل طول قامت و زيبائى اندام كه غير اختيارى است و همچنين در مقابل بذل مال و سخاوت و علم مدح ميكنند ولى حمد فقط در مقابل اختيارى است.

    و شكر تنها در مقابل نعمت و بذل بكار ميرود پس هر شكر حمد است ولى هر حمد شكر نيست و هر حمد مدح است ولى هر مدح حمد نيست.(قاموس قرآن، ج‏2، ص: 172)

    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود