صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زیبایی مرد در عقل اوست و عقل زن در زیبایی او (كارشناس:مجيد)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264

    زیبایی مرد در عقل اوست و عقل زن در زیبایی او (كارشناس:مجيد)




    با سلام خدمت کارشناسان محترم و کاربران عزیز
    این حدیث اولین حدیث کتاب شریف بحار الانوار است که به نظرم از امام علی علیه السلام روایت شده است.
    برداشت شما از این حدیث چیست؟ و چگونه میتوانیم به بهترین وجه این حدیث را تفسیر کنیم؟

    عقول النساء فی جمالهن و جمال الرجال فی عقولهم
    ویرایش توسط muhammad-aga : ۱۳۹۱/۰۱/۰۹ در ساعت ۰۰:۴۲
    یک چند در این مدرسه ها گردیدم....از اهل کمال نکته ها پرسیدم

    یک مسئله ای که بوی عشق آید از آن .... درعمر خود از مدرّسی نشنیدم

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    با سلام

    بيش از 200 آيه از قرآن، نقش زن و مرد را در مسايل فردي، خانوادگي و اجتماعي و ... تبيين كرده و شخصيت و انسانيت زن و مرد را مساوي مي‌داند. براي مثال: خداوند، زن و مرد را خليفه و جانشين خود معرفي كرده است.(1) هر دو برخوردار از روح الهي،(2) تسويه و تعديل در خلقت،(3) داشتن ابزار ادراكي،(4) و فطرت الهي،(5) وجدان اخلاقي،(6) حامل امانت،(7) مي باشد. و ارسال رسل،(8) تنزيل كتاب،(9) عبوديت هدف آفرينش،(10) امتحان بندگان،(11) حيات طيبه،(12) شناخت قدرت الهي،(13) ايمان و عمل صالح،(14) علم و دانش،(15) سبقت در ايمان،(16) تقوي و پارسايي،(17) هجرت،(18) جهاد،(19) هم براي زن مطرح است و هم مرد، و همچنين قرآن زن و مرد را مكمل همديگر معرفي مي‌كند(20).

    با توجه به موارد فوق، زن و مرد از لحاظ شخصيت و ارزش معنوي و رسيدن به مقام معنويت و عقل نظري يكسانند و هيچ برتري بر يكديگر ندارند.

    بررسي سند حديث:

    حديث فوق توسط شيخ صدوق (306 ـ 381) در دو كتاب معاني الاخبار(21) و امالي(22) با ذكر سند و نام راويان نقل شده است. و كتابهاي روايي ديگر مانند: بحارالانوار،(23) از شيخ صدوق نقل كرده است. شيخ صدوق ـ رحمة الله عليه ـ كه به واسطه ي دعاي امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشّريف ـ متولد شده، يكي از راوياني است كه به معصوم نزديك بود. تا جايي كه شيخ طوسي ـ رحمة الله عليه ـ مي‌گويد: او دانشمندي جليل‌القدر و حافظ احاديث بود. از احوال رجال كاملاً آگاه بود و در سلسله احاديث نقادي علمي داشت.(24)
    ايشان حديث را با ذكر سند، چنين بيان مي‌كند: «حدثنا محمّد بن عمر بن محمّد بن سالم بن البراء الجبابي الحافظ بغدادي قال حدثني احمد بن عبيدالله الثقفي ابوالعباسي قال حدثنا عيس بن محمّد بن الكاتب قال حدثني الموائني عن غياث بن ابراهيم عن جعفر بن محمّد عن ابيه عن جدّه، قال علي بن ابي‌طالب: عقول النساء في جمالهنّ ...»(25)

    با توجه به سند حديث و نقل آن از شيخ صدوق ـ رحمة الله عليه ـ (كه مورد وثوق علما بود و در نقل حديث نيز دقيق بود) و همچنين توجه علماء بزرگ به اين روايت مانند: علامه مجلسي در بحارالانوار(26) و آيت الله جوادي آملي در كتاب زن در آئينه جلال و جمال، مي‌توان گفت: اين حديث از نظر سند مشكلي ندارد.

    دلالت حديث:

    ظاهر روايت بيان‌گراين است كه «عقل زن‌ها در جمال و زيبايي‌شان قرار دارد و جمال مردها در عقل‌شان است» براي اينكه بهتر با حديث آشنا شويم. ضرورت دارد به طور اختصار به مسئله عقل بپردازيم.
    «عقل» در لغت به معناي «منع» آمده و عرب نيز براي اينكه شتر چموش را مهار كند به پاهاي او عقال مي‌بندد.(27) و به معناي خرد، دانش دريافت صفات اشياء از حُسْن و قُبْح و كمال و نقصان و خير و شر و ... آمده است.(28)
    به عبارت ديگر، عقل چيزي است كه انسان به وسيله آن نيرو و غرايز و اميال را مهار كند.(29) در مورد انواع عقل، 30 نوع عقل ذكر شده است(30) مانند: عقل اعلي، عقل الهي، عقل انسان، عقل هيولاني و ... آنچه به بحث ما مرتبط است عقل نظري و عقل عملي مي‌باشد كه به آن مي‌پردازيم.

    انسان شأني دارد به نام عقل نظري كه به واسطة آن شأن، مي‌انديشد و شأن ديگري دارد به نام عقل عملي كه به واسطه آن شأن، مي‌پذيرد. بخش عقل نظري عهده‌دار بينش و انديشه و تفكر است. و بخش عملي عهده‌دار پذيرش، كوشش، گرايش و ... مي‌باشد هرچه كار است به عمل برمي‌گردد و هر چه فكر است به نظر برمي‌گردد.(31)

    روان‌شناسان(32) با توجه به تفاوت‌هاي جسمي و روحي زن و مرد به اين نكته‌ پي برده‌اند كه انديشه و تفكر زن‌ها در بعضي مواقع ازمردها بالاتر است اما به خاطر احساسات و عاطفه شديد قوه عقل عملي آنها كاهش مي‌يابد و در مسائل مديريتي، اجتماعي و قضاوت و در تصميم‌گيري‌ها با مشكل مواجه هستند اما مردها به خاطر عدم وابستگي به احساسات و عاطفه در مسائل اجرائي و مديريتي عملي‌تر فكر مي‌كنند و تصميم مي‌گيرند. اما اين يك قاعده كلي نيست. به سبب اينكه اگر انسان به مقام والا نائل شد. عقل نظري و عملي را هم‌سطح مي‌سازد . در آن زمان ديواري بين انديشه و كوشش نيست خواه زن باشد مانند فاطمه ـ سلام الله عليها ـ خواه مرد باشد مانند: حضرت علي ـ عليه السّلام ـ . اما اگر از آن مقام تنزل يافت آن حجاب بيشتر مي‌شود.(33)
    احاديث نيز، عقلي را كامل مي‌دانند كه «يُعبَدُ به الرحمان و يُكتَسَبُ به الجنان. يعني به واسطه عقل به عبادت رحمن بپردازد و بهشت را به دست آورند» اين عقل در وجود زن و مرد نهفته است و جمال مرد و زن مي‌باشد.

    توضيح روايت:

    1. روايت فوق يك امر دستوري و اخباري نيست بلكه يك امر تعريفي است.

    2. جمال مرد و زن در عقل نظري و همچنين در عقلي كه به عبادت رحمن پرداخته شود مي‌باشد.

    3. اين روايت ناظر به عرف عام و ايده مردم است. يعني اينكه، عامه مردم عقل زنان را در جمالشان جستجو مي‌كنند و هر زني از نظر جمال ظاهري و جسمي بهتر باشد. رشد او و پذيرش او در عرصه اجتماعي مانند: ازدواج، شغل و ... بيشتر است و عقل او را كاملتر مي‌دانند (مثال معروف كه عقل مردم در چشم‌هايشان است. قابل تطبيق بر اين روايت است) يا اينكه مردم از جمال و ظاهر زن و رفتار و منش و حياء زن به عقل او پي مي‌برند يعني جمال و ظاهر زن را سنجش و ميزان عقل او مي‌دانند.

    4. با توجه به معناي لغوي عقل. يعني منع، مي‌توان حديث را اين‌گونه تفسير كرد: كه زن به واسطه‌ي جمال و زيبايي‌ خود، غرائز و اميال و هوي نفس خود را مهار كرده و مانع رشد گناه و سوءاستفاده هوي‌پرستان شود.(34)

    در نتيجه مي‌توان گفت: اين حديث هيچ جسارت و توهيني به زن‌ها ننموده و يك امر تعريفي به ديدگاه عرف عامه مردم دارد.

    پاورقی:
    1. بقره:31.
    2. حجر:29. ص:72. سجده:8-10.
    3. انفطار:68.
    4. نمل:79.
    5. روم:31.
    6. شمس:8-9.
    7. احزاب:73.
    8. مائده:31.
    9. بقره:186.
    10. ذاريات:57.
    11. ملك:3.
    12. نحل:98.
    13. طلاق:13.
    14. نحل:98.
    15. مجادله:12.
    16. واقعه:11-12.
    17. حجرات:14.
    18. آل‌عمران:196.
    19. نساء:96.
    20. بقره:188.
    21. شيخ صدوق، معاني الاخبار، قم، انتشارات جامعه مدرسين، 1361هـ، ص234.
    22. شيخ صدوق، امالي، قم، كتابخانه اسلاميه، 1362، ص228.
    23. مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسة الوفاء، ج1، ص84 و ج100، ص224.
    24. ر.ك: سبحاني، جعفر، كليات في علم الرجال، قم، نشر اسلامي، چاپ دوم، 1415ق، ص73.
    25. معاني الاخبار، همان، ص234.
    26. بحارالانوار، همان، ص224.
    27. مصطفوي، حسن، التحقيق، ذيل ماده «عقل».
    28. دهخدا، لغت‌نامه، انتشارات دانشگاه تهران، 1377، ج10، ص16000.
    29. جوادي آملي، عبدالله، زن در آيينه جلال و جمال، قم، انتشارات اسراء، ص258.
    30. دهخدا، لغت‌نامه، همان.
    31. زن در آئينه جلال و جمال، همان، ص266.
    32. طيبي و معين الاسلام، مجله زن روز، ش101، ص140، نظريه خانم روان‌شناس «كليو دالسون». به نقل از: روان‌شناسي زن در نهج‌البلاغه.
    33. زن در آيينه جلال و جمال، همان، ص266.
    34. ر.ك: زن در آيينه جلال و جمال، همان، ص270ـ266. معين الاسلام، مريم و طيبي، ناهيد، روان‌شناسي زن در نهج‌البلاغه، انتشارات بهشت بينش، 1381، چاپ اول.
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۱/۰۱/۰۹ در ساعت ۰۱:۱۳

  5. صلوات ها 12


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    179
    حضور
    2 ساعت نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    753



    سلام
    شنیدی میگن طرف هر چقدر میمونتره بازیش بیشتره؟
    معنی این ضرب المثل برعکس معنی حدیثه
    ویرایش توسط hoomanb : ۱۳۹۱/۰۱/۰۹ در ساعت ۰۷:۱۳
    مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264



    نقل قول نوشته اصلی توسط رسا نمایش پست ها
    . با توجه به معناي لغوي عقل. يعني منع، مي‌توان حديث را اين‌گونه تفسير كرد: كه زن به واسطه‌ي جمال و زيبايي‌ خود، غرائز و اميال و هوي نفس خود را مهار كرده و مانع رشد گناه و سوءاستفاده هوي‌پرستان شود.(34)

    با سلام خدمت کارشناس رسای عزیز
    از جواب زیبا و کامل شما تشکر میکنم. اما این معنایی که شما برای حدیث فرمودید خیلی با ظاهر حدیث فرق دارد. چگونه زن با زیبایی خود از گناه دور میشود؟ چون زودتر شوهر میکنه؟
    طبق تفسیر شما، معنای قسمت دوم روایت چیست؟ جمال الرجال فی عقولهم. آیا عقل در قسمت اول و دوم روایت به دو معنای مختلف است؟
    یک چند در این مدرسه ها گردیدم....از اهل کمال نکته ها پرسیدم

    یک مسئله ای که بوی عشق آید از آن .... درعمر خود از مدرّسی نشنیدم

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431




    با سلام

    علامه مجلسي شرحي دارد :

    بيان: الجمال: الحسن
    في الخلق والخلق. وقوله (عليه السلام): عقول النساء في جمالهن لعل المراد أنه لا
    ينبغي أن ينظر إلى عقلهن لندرته بل ينبغي أن يكتفى بجمالهن، أو المراد أن عقلهن
    غالبا لازم لجمالهن، والاول أظهر.

    همچنین در نهج البلاغه دارد :

    وَ عَلَى قَدْرِ اخْتِلافِها يَتَفاوَتُونَ: فَتامُّ الرُّواءِ ناقِصُ الْعَقْلِ، وَ مادُّ الْقامَةِ قَصِيرُ الْهِمَّةِ، وَ زاكِي الْعَمَلِ قَبِيحُ الْمَنْظَرِ، وَ قَرِيبُ الْقَعْرِ بَعِيدُ السَّبْرِ، وَ مَعْرُوفُ الضَّرِيبَةِ مُنْكَرُ الْجَلِيبَةِ، وَ تائِهُ الْقَلْبِ مُتَفَرِّقُ اللُّبِّ، وَ طَلِيقُ اللِّسانِ حَدِيدُ الْجَنانِ.
    ترجمه :
    سخنى از آن حضرت (ع ). ذعلب يمانى از احمد بن قتيبه از عبد الله بن يزيد از مالك بن دحيه روايت مى كند كه گفت ما نزد اميرالمؤ منين (ع ) بوديم . در آنجا از اختلاف مردم سخن رفت و آن حضرت فرمود:
    سرشت و طينت مردم است كه آنها را از هم جدا مى كند. زيرا از قطعه زمينى به وجود آمده اند كه شور يا شيرين يا سخت يا نرم بوده است . پس ‍ بر حسب نزديك بودن زمينشان به يكديگر نزديك اند و بر حسب اختلاف زمينهاشان از يكديگر متفاوت . نيكو منظرى است كم خرد، بلندبالايى است ، كوتاه همت ، نيكوكردارى است زشت روى ، كوتاه قامتى است دورانديش ، نيكو سرشتى است كه خود را به راه بد افكنده . سرگشته دل است و پراكنده ذهن ، گشاده زبان است و بينا درون .


  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    :gig:
    با سلام خدمت کارشناس رسای عزیز
    از جواب زیبا و کامل شما تشکر میکنم. اما این معنایی که شما برای حدیث فرمودید خیلی با ظاهر حدیث فرق دارد. چگونه زن با زیبایی خود از گناه دور میشود؟ چون زودتر شوهر میکنه؟
    طبق تفسیر شما، معنای قسمت دوم روایت چیست؟ جمال الرجال فی عقولهم. آیا عقل در قسمت اول و دوم روایت به دو معنای مختلف است؟
    با سلام
    مورد چهارم یکی از احتمالاتی است که درباره معنای حدیث گفته شده است بدین صورت که عقل را به معنای لغوی خود که منع باشد بگیریم. بدین صورت که زن از راه همین زیبایی و جمال خود با پوشش و حجاب و رعایت مسائل دیگر،مانعی برای هوسهای سرکش ایجاد کند. در عبارت دوم نیز لزومی ندارد که حتما معنای لغوی منظور گردد اگرچه با معنای لغوی نیز قابل توجیه است.
    به هر حال همانطور که گفته شد این یکی از احتمالاتیست که ذکر گردیده است.

  13. صلوات ها 4


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    خسرو شکیبائی ، سهراب سپهری ، حمید فرخ نژاد ، علی کریمی
    نوشته
    438
    حضور
    17 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    72
    صلوات
    2940



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    با سلام خدمت کارشناسان محترم و کاربران عزیز
    این حدیث اولین حدیث کتاب شریف بحار الانوار است که به نظرم از امام علی علیه السلام روایت شده است.
    برداشت شما از این حدیث چیست؟ و چگونه میتوانیم به بهترین وجه این حدیث را تفسیر کنیم؟

    عقول النساء فی جمالهن و جمال الرجال فی عقولهم
    سلام به تو دوست عزیزم...

    امشب بیخوابی زده به سرم گفتم بزا حرافی کنم یکم....

    بنظرم منظور اینه که مردها نباید زیاد به دنبال زیبائی و جمال باشند چون زیبائی مرد در

    عقل و همتش هست ، خب صد البته زن هم عقل داره ولی اینجا

    الویت اول بنظرم راجبه مرد این بوده و حالا نه اینکه مردها از زنها با عقل تر هستند....

    و دوم برای خانمها زیبای خیلی اهمیت داره و برای همین هم اصولا خدا زن رو زیبا افریده و

    چون هدف و رسالت زن و مرد رو خدا مشخص کرده ....

    ولی الان تو جامعه من عملا این و نمیبینم و میبینم که اقایون هم خیلی به زیبایی اهمیت

    میدن...

    اصلا بعضی از اقایون تماما خانم هستن و بعضی خانمها تماما اقا!!!!

    ولی خب باید ببینیم منظور و ادامه حدیث چی بوده که دوستان اهل فهم تر ایشالا بگن ...

    در پناه اسمان
    ویرایش توسط اندیشه : ۱۳۹۱/۰۱/۱۲ در ساعت ۰۳:۱۷



    تــــــــــــــــــــــــ ـــــــــو جّـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ه

    زود بـــاش


    کلیک کن یک غذا هم به روحتـــــ بده

    دـ ر س هائــــی دـ ر بابـــــــ معرفتـــــــــــــ نـفس



  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    چشم و دلی مجاب و کمی پنجره!
    نوشته
    1,219
    حضور
    12 روز 11 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    464
    صلوات
    12347



    نقل قول نوشته اصلی توسط رسا نمایش پست ها
    اين روايت ناظر به عرف عام و ايده مردم است. يعني اينكه، عامه مردم عقل زنان را در جمالشان جستجو مي‌كنند و هر زني از نظر جمال ظاهري و جسمي بهتر باشد. رشد او و پذيرش او در عرصه اجتماعي مانند: ازدواج، شغل و ... بيشتر است و عقل او را كاملتر مي‌دانند (مثال معروف كه عقل مردم در چشم‌هايشان است. قابل تطبيق بر اين روايت است) يا اينكه مردم از جمال و ظاهر زن و رفتار و منش و حياء زن به عقل او پي مي‌برند يعني جمال و ظاهر زن را سنجش و ميزان عقل او مي‌دانند.
    سلام
    یعنی ممکن است در حالی که این مسئله از نظر عقلی پذیرفته شده نیست و فقط گفته مردم است ، امام معصوم نیز آن را به عنوان سخنی درست بیان کنند؟


    اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ؛

    به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لق لقه زبان آنهاست
    تا جایى گرد دین می گردند که معاش آنها تامین باشد
    و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى‏ شوند


    حسین ابن علی علیه السلام
    تحف العقول، ص 245





  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264



    نقل قول نوشته اصلی توسط اندیشه نمایش پست ها
    بنظرم منظور اینه که مردها نباید زیاد به دنبال زیبائی و جمال باشند چون زیبائی مرد در عقل و همتش هست
    با سلام، به نظرم این تفسیر خوبیه. اگر میتونستیم شأن صدور این روایت رو پیدا کنیم خیلی خوب میشد. یعنی اینکه حضرت علی علیه السلام، در چه موقعیتی این حدیث را فرموده اند. احتمالا به جوون های سوسول و قرطی اون دوره زمونه نصیحت می کردند.
    یعنی اگر زن دنبال زیبایی است به خاطر این است که دوست داشتن زیبایی و خودنمایی، یکی از خصوصیات روحی و روانی زن است. به خاطر همین برای او زیبا شدن عیب نیست. چرا که با این کار میخواهد مرد را به زندگی و خانواده دلگرم کند. اگر خود را زیبا نکند باید به عقل او شک کنیم.

    اما اگر مرد خودش را آرایش کند این نشانه کم عقلی اوست چون زیبا شدن (مانند زنان) جزء ذات مرد نیست. زن ها هم معمولا عاشق علم و پول و قدرت مرد میشوند نه چشم و ابروی او.
    یک چند در این مدرسه ها گردیدم....از اهل کمال نکته ها پرسیدم

    یک مسئله ای که بوی عشق آید از آن .... درعمر خود از مدرّسی نشنیدم

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    خسرو شکیبائی ، سهراب سپهری ، حمید فرخ نژاد ، علی کریمی
    نوشته
    438
    حضور
    17 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    72
    صلوات
    2940



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    با سلام، به نظرم این تفسیر خوبیه. اگر میتونستیم شأن صدور این روایت رو پیدا کنیم خیلی خوب میشد. یعنی اینکه حضرت علی علیه السلام، در چه موقعیتی این حدیث را فرموده اند. احتمالا به جوون های سوسول و قرطی اون دوره زمونه نصیحت می کردند.
    یعنی اگر زن دنبال زیبایی است به خاطر این است که دوست داشتن زیبایی و خودنمایی، یکی از خصوصیات روحی و روانی زن است. به خاطر همین برای او زیبا شدن عیب نیست. چرا که با این کار میخواهد مرد را به زندگی و خانواده دلگرم کند. اگر خود را زیبا نکند باید به عقل او شک کنیم.

    اما اگر مرد خودش را آرایش کند این نشانه کم عقلی اوست چون زیبا شدن (مانند زنان) جزء ذات مرد نیست. زن ها هم معمولا عاشق علم و پول و قدرت مرد میشوند نه چشم و ابروی او.

    اره ...

    توضیحات خیلی کاملتر و قابل درک بود برام....

    مرسی



    تــــــــــــــــــــــــ ـــــــــو جّـــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ه

    زود بـــاش


    کلیک کن یک غذا هم به روحتـــــ بده

    دـ ر س هائــــی دـ ر بابـــــــ معرفتـــــــــــــ نـفس



  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  2. تو میایی ای پسر فاطمه
    توسط safareeshghe در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۰, ۱۹:۴۷
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  4. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود