صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هنجارها و ناهنجار در محرم

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    joke
    نوشته
    65
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49

    هنجارها و ناهنجار در محرم




    بسیاری از کاربران سایت مطالبی را اشاره کردند که حکایت از یک سری ناهنجاریها در آئینهای عاشورایی دارد. ناهنجاریهایی که حتی علمای اسلامی بر روی ان تاکید دارند و دیگران را از ان منع می کنند.
    بحث جستار را با چند سوال آغاز می کنم.
    1- در آئینهای عاشورایی چه چیز هنجار است و چه چیز هنجار نیست؟
    2- این ناهنجاریها از کجا و چرا وارد آئیین مسلمانان شد؟
    3- راه برون رفت از این ناهنجاریها چیست؟
    خدایم عدلت گواه هست. خود نیز گواه باش...

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,860
    حضور
    213 روز 18 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    151469



    excellent

    گفتم مرا غم تو خوشتر ز شادمانی
    گفتا که در ره ما غم نیز شادمان است

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    I wondered

    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط joker نمایش پست ها
    که حکایت از یک سری ناهنجاریها در آئینهای عاشورایی دارد. ناهنجاریهایی که حتی علمای اسلامی بر روی ان تاکید دارند و دیگران را از ان منع می کنند.


    با سلام

    لطفا قبل از ورود به بحث بفرمایید منظورتان از هنجار چیست؟

    شما چه چیز را هنجار و چه چیز را در این جامعه ناهنجار می دانید؟

    فکر کنم برای ادامه بحث اگر مصداقی تر وارد شویم به نتیجه می رسیم



  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    joke
    نوشته
    65
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    قبل از بحث باید هنجارها را توضیح داد
    هنجار از دیدگاه جامعه شناسان بر دو دسته تقسیم می شود
    1- دسته اول هنجارهایی است که مورد قبول همه مکاتب هست و به اصطلاح هنجارهای مقبول شناخته می شود. این دسته از هنجارها در واقع آن دسته قوانینی را تشکیل می دهد که ریشه در سرش آدمی دارد. مانند راستگویی , امانتداری و ....
    2- دسته دوم هنجارهایی است که از سوی مکاتب به بشر دیکته شده است.و به نوعی به عنوان قانون در بین بشر ترویج داده شده است. مانند روزه و نماز و ....

    برخی جامعه شناسان ( بالاخص مبلغان مذاهب ) همه هنجارها را از دسته اول می دانند و معتقدند هنجارهای دسته دوم درواقع تذکار از سوی خدای به بشر است.
    و برخی هم ( اغلب لائیکها ) همه هنجارها را از دسته دوم می دانند و معتقدند همه هنجارها قوانینی است که بشر بر حسب اتفاقات مختلف برای خود بوجود آورده است. و بدلیل انکه این قوانین از ابتدا برای بشر بصورت قانون درامده است همگی ان را به عنوان یک اصل پذیرفته اند.

    اما اگر بخواهیم بواقع نگاهی به کل به همه هنجارها بیاندازیم باید هر دو دسته از هنجار را بپذیریم. یعنی قبول بکنیم که یک دسته از هنجارها در سرشت انسانها وجود دارد بنابراین پذیرفته شده از سوی انهاست. و دیگر هنجارها بعلت عوامل مختلف از جمله پیروان یک مکتب در بین جامعه ای بصورت هنجار درامده است.
    یکی از تفاوتهای اصلی این دو نوع هنجار این است که هنجار دسته اول تغییر ناپذیرند. یعنی هنجارهایی که همواره هنجار بوده اند و دستخوش زمان نشده اند.
    اما هنجارهای دسته دوم هنجارهایی تغییر پذیر بوده اند و ممکن است زمانی در یک جامعه بصورت بوده باشد اما در زمانی دیگر ناهنجاری تلقی شود و بالعکس.
    بطور اخص در مورد آئینهای عاشورایی بسیاری از رفتارها زمانی بصورت هنجار در جامعه مسلمانان پذیرفته شده بود ولی اکنون ناهنجاری تلقی می شود ( مانند قمه زنی ) و احتمالا بسیاری از دیگر هنجارهای امروز فردا شکل ناهنجاری به خود بگیرد.

    روزنامه شرق به نقل از یک جهانگرد واقعه عاشورا را در زمان قبل از انقلاب چنین روایت می کرد.
    " محرم که فرا می رسد مردم شهر را سیاه پوش می کنند. بین مردم رسم است که در دهه اول محرم هیچ کس مو و ریش خود را اصلاح نمی کند و مردم در دهه اول به گرمابه نمی روند مگر در موارد ضروری. بر روی سر و روی خود خاک و گل می مالند و ..."
    درواقع این کار نوعی هنجار در قدیم بوده است که امروزه پذیرفته نیست.
    همچنین جالب است بدانید مراسمی که امروزه به نام چهارشنبه سوری ( یا همان چهارشنبه اخر سال ) در بین ایرانیان رواج دارد یک سنت عربی است و مربوطه به عاشوراست.انطور که در قدیم در بین اعراب رسم بود وقتی کسی از دنیا می رفت در چهلم درگذشت وی بر روی سقف خانه ها آتش روشن می کردند. و ایرانیان هم به همین سبک در اربعین حسینی بر روی سقف آتش روشن می کردند تا غم و غصه خود را از شهادت یاران حسین نشان بدهند. که البته این آئین بعدها به مرور زمان تغییر پیدا کرد و بصورت فعلی درامد. و به جای اربعین در چهارشنبه آخر سال اجرا می شود.
    درواقع این نیز یک نوع هنجاری در جامعه بود که در طول زمان تغییراتی پیدا کرد و با عوض شدن ماهیتش ( از غم به شادی و از اربعین به چهارشنبه اخر سال ) بنوعی دیگر بصورت هنجار درآمد.
    یا بطور مثال نمادهایی که در عاشورا وجود دارد نیز همین روند را طی کرده است.
    بطور مثال " علامت " که در جلوی هیئتهای نوحه خوان حرکت می کند در زمان صفویه ایجاد گردیده است. در ان زمان صفویه برای انکه نمادی اسلامی ایجاد بکند ( در مقابل نماد مسیحیان که صلیب است )" علم " و " علامت" را ساخت و اگر در ان دقت بکنید می بینید که بسیار شبیه صلیب مسیحیان است.
    و این نیز نوعی آئینها محرم است که ریشه ناهنجارگونه دارد ولی بصورت هنجار پذیرفته شده است.

    از این موارد بسیار زیاد است. سینه زنی , زنجیر زنی , قمه زنی , قربانی کردن گوسفند جلوی هیئتها و ....

    همه اینها مواردی است از آئینهای مسلمانان که امروزه برخی از آنها همچنان به عنوان هنجار پذیرفته شده است. و تنها شاید قمه زنی است که مورد توجه علمای اسلامی قرار گرفته است و امروزه سعی می کنند آن را نوعی بی هنجاری نشان بدهند.
    و جای این پرسش را باقی می گذارد که آیا در آینده نیز چنین هنجارهایی ممکن است بصورت ناهنجار نمایان شود؟

    ادامه دارد...
    خدایم عدلت گواه هست. خود نیز گواه باش...

  11. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط joker نمایش پست ها
    همه اینها مواردی است از آئینهای مسلمانان که امروزه برخی از آنها همچنان به عنوان هنجار پذیرفته شده است. و تنها شاید قمه زنی است که مورد توجه علمای اسلامی قرار گرفته است و امروزه سعی می کنند آن را نوعی بی هنجاری نشان بدهند. و جای این پرسش را باقی می گذارد که آیا در آینده نیز چنین هنجارهایی ممکن است بصورت ناهنجار نمایان شود؟
    تمامی هنجارهای معتبر در عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام توسط علما وبزرگان مذهب متعالی تشیع مشخص گردیده است. سایر مواردی که به آنها اشاره کرده اید به واسطه شور وحرارت فراوان برخی از اهل تشیع که واقعا از ناهنجار بودن آنها اطلاعی ندارند مرسوم شده است که علمای بزرگوار همواره ودر موقعیت های مختلف در مورد رواج اینگونه مسائل تذکر داده اند ما هم باید به گونه ای با این افراد برخورد کنیم که هم متوجه رفتار خود باشند وهم از شور وعلاقه آنها کاسته نشود.
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  12. صلوات ها 5


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    نقل قول نوشته اصلی توسط joker نمایش پست ها
    قبل از بحث باید هنجارها را توضیح داد
    هنجار از دیدگاه جامعه شناسان بر دو دسته تقسیم می شود
    1- دسته اول هنجارهایی است که مورد قبول همه مکاتب هست و به اصطلاح هنجارهای مقبول شناخته می شود. این دسته از هنجارها در واقع آن دسته قوانینی را تشکیل می دهد که ریشه در سرش آدمی دارد. مانند راستگویی , امانتداری و ....
    2- دسته دوم هنجارهایی است که از سوی مکاتب به بشر دیکته شده است.و به نوعی به عنوان قانون در بین بشر ترویج داده شده است. مانند روزه و نماز و ....
    لطفا منبع این تقسیم بندی را ذکر نمایید.
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  14. صلوات ها 6


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    650
    حضور
    12 روز 21 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    2
    گالری
    12
    صلوات
    1149

    شاد




    با عرض سلام بر برادران و خواهران و برائت از دشمنان محمّد(ص) و آل محمّد(ص)؛

    نقل قول نوشته اصلی توسط joker نمایش پست ها
    بسیاری از کاربران سایت مطالبی را اشاره کردند که حکایت از یک سری ناهنجاریها در آئینهای عاشورایی دارد. ناهنجاریهایی که حتی علمای اسلامی بر روی ان تاکید دارند و دیگران را از ان منع می کنند.
    بحث جستار را با چند سوال آغاز می کنم.
    1- در آئینهای عاشورایی چه چیز هنجار است و چه چیز هنجار نیست؟
    2- این ناهنجاریها از کجا و چرا وارد آئیین مسلمانان شد؟
    3- راه برون رفت از این ناهنجاریها چیست؟
    خب این تاپیک خیلی جالب است. یک بی دین چرا باید به فکر هنجارها و ناهنجاری های آیینهای عاشورایی باشد؟ آیا علمای بزرگوار اسلام به میزان کافی در این مورد بحث و بررسی نفرموده اند که حالا اسلامستیزان و دشمنان خاندان نبوت، میخواهند به ما درس هنجارهای اسلامی را بدهد؟(توهینات faryad به مقدسات اسلامی را که فراموش نکرده ایم!)

    این تاپیک من را یاد این میندازد که استعمارگران روز اولی که پا به مستعمرات آیندۀ خود میگذاشتند، تمایل شدید خود را به عمران آن مناطق نشان میدادند!!

    پی نوشت: وقتی یک انگلیسی مسیحی، بحثی راجع به توحید اسلامی را با یک ملّای بیسواد سنّی شروع کرد، نتیجه اش شد فرقۀ ضالّۀ وهابیت و وقتی انگلیسی دیگری، بحث در مورد امامت و مهدویت را با یک شیخ ساده لوح، آغاز کرد نتیجه اش شد شیخیه و سپس بابیت و بهائیت.
    ویرایش توسط مسلمان ایرانی : ۱۳۸۸/۰۹/۳۰ در ساعت ۲۱:۲۵

  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط joker نمایش پست ها
    و جای این پرسش را باقی می گذارد که آیا در آینده نیز چنین هنجارهایی ممکن است بصورت ناهنجار نمایان شود؟



    با سلام

    خدمت دوستان محترم

    به نظر بنده اصل هنجار در جامعه مسلمان ما عزاداری است که ان هم به نحو احسن مورد قبول تمام لایه های جامعه است


    و حتی اقلیت های مذهب شرکت در عزاداری را برای خود افتخار می دانند و این عزاداری پس از ماجرای عاشورا به راه افتاده است وتا به امروز ادامه دارد


    خوب حال این هنجار در جامعه به نسبت قومیت ها و فرهنک های مختلف شکل ها وقالبهای متفاوتی را به خود گرفته است


    به نظر می رسد اصل هنجار پذیرفته شده ، عزاداری است که خوب ، مورد قبول همه است به هر شکل و صورتی که باشد


    در فرهنکی سینه زنی است و در فرهنکی زنجیر زنی ودر فرهنکی شبیه خوانی و........


    این صورتها و قالب ها اصل نیستند و در شرایط و زمانهای مختلف می تواند تغییر یابد


    قمه زنی در مقطعی از زمان هم مورد سوء استفاده دشمنان قرار گرفت و علما نیز با حفظ اصل قضیه قالب ان را عوض کردند


    در اینده هم شاید این شکل و قالب ها عوض شود ویا کم و زیاد شود ولی انچه مهم است اصل عزاداری اباعبدالله(ع) است

  18. صلوات ها 4


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    joke
    نوشته
    65
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمد نمایش پست ها
    مامی هنجارهای معتبر در عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام توسط علما وبزرگان مذهب متعالی تشیع مشخص گردیده است. سایر مواردی که به آنها اشاره کرده اید به واسطه شور وحرارت فراوان برخی از اهل تشیع که واقعا از ناهنجار بودن آنها اطلاعی ندارند مرسوم شده است که علمای بزرگوار همواره ودر موقعیت های مختلف در مورد رواج اینگونه مسائل تذکر داده اند ما هم باید به گونه ای با این افراد برخورد کنیم که هم متوجه رفتار خود باشند وهم از شور وعلاقه آنها کاسته نشود.
    شاید بهتر بود اجازه می دادید کمی جلوتر بروم شاید نظرتان برمی گشت.

    حدود 7 سال پیش بود. در ان زمان عکسهایی از مراسم قمه زنی در یکی از سایتهای اینترنت پخش شده بود.( هنوز آن موقع اینترنت به این گستردگی نبود و جالب آنکه حدود 7 ماه این سایت بدون فیلتر بود!) آن زمان هنوز هم در بسیاری از شهرهای ایران مراسم قمه زنی بصورت آزادانه اجرا می شد. در یکی از عکسها مردی را نشان می داد که خون از پیشانی اش به روی طفل نوزادش می ریخت و زیر این عکس چنین نوشته شده بود " شیعیان کودکان خود را به خونخواری عادت می دهند!"
    و تقریبا سه سال بعد در یکی از مراسمهای محرم یکی از روحانیون معروف درباره همین عکس صحبت کردند.( بدون آنکه چیزی از نوشته زیر عکس بگویند ) و چنین بیان کردند " مراسم قمه زنی حتی اگر مستحب هم باشد چون باعث سوء استفاده دشمنان اسلام است باید ترک شود!"
    و تقریبا از همان زمان بود که مراسم قمه زنی به عنوان ناهنجاری نمایان شد و سپس ممنوع شد.

    و همینطور شمایل کشیدن که تا چند سال پیش یک ارزش فرهنگی بود و تقریبا همه هیئتها و دسته ها این شمایل ها را در سرتاسر خیابان نصب می کردند. اما بعد از آن ممنوع شد.

    درواقع شما شاید درست بگویید. بسیاری از این هنجارها توسط علماء اسلامی ممنوع شده اند. اما یادآوری می کنم که سکوت همین علماء در قبل از آن باعث تشکیل چنین ناهنجاری در جامعه شده بود.
    شما نمی توانید منکر بشوید که مراسم قمه زنی سابقه ای بیش از 50 سال در کشور ما دارد! ( و در عراق هنوزهم پابرجاست ) و باید پرسید چه چیزی باعث چنین ناهنجاری شده است؟
    در مرحله اول سکوت علماء

    و این همان حلقه گمشده بازی است. چرا بقول شما علماء و بزرگان سکوت کرده اند تا یک ناهنجاری بشکل هنجار درآمده است؟

    اما در جواب سوال خودم که آیا ممکن است یک هنجار بازهم تغییر بکند و به شکل ناهنجاری در آینده در بیاید؟
    یا بقول شما علماء سکوت را دوباره بشکنند و صحبت از ناهنجار بودن رفتاری بکنند که امروزه بعنوان هنجار پذیرفته شده است؟

    برای جواب این سوال باید ابتدا رفتار و بروز رفتار را بسنجیم و بدانیم چطور یک هنجار شکل می گیرد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    لطفا منبع این تقسیم بندی را ذکر نمایید.
    این تقسیم بندی برگرفته از تقسیم بندی اخلاقیات و فلسفه اخلاقیات است. ( تقسیم بندی اخلاقیات هر قلسقه دانی می داند) که به دو دسته اخلاقیات مطلق و اخلاقیات نسبی تقسیم می شود.
    از تذکرتان ممنونم. شاید بهتر بود من نیز همان اخلاقیات را ابتدا تعریف می کردم.و هنجار را به عنوان زیر مجموعه اخلاقیات مطلق و نسبی تقسیم می کردم.

    اخلاقیات بر دو دسته تقسیم می شود
    1- اخلاقیات مطلق
    2- اخلاقیات نسبی
    بسیاری از اندیشمندان مذهبی اخلاقیات را مطلق می دانند و مذاهب را تذکار دهنده این اخلاقیات می دانند. و در مقابل فیلسوفان لائیک معتقد به نسبی بودن اخلاقیات هستند. و خوبی و بدی یک اخلاق را نسبی و متعلق به جامعه می دانند.
    از دیدگاه من هر دو دسته اخلاقیات همزمان وجود دارد. یعنی اخلاقیات مطلق که مورد قبول تمام بشریت است.. و اخلاقیات نسبی که بین مذاهب مختلف و کشورهای مختلف گسترده می شود.

    و هنجارهای اجتماع بدلیل آنکه بنوعی برگرفته از اخلاقیات یک جامعه است پس می توان ان را جزو این تقسیم بندی آورد.
    این پیغام مخفی شده است مسلمان ایرانی در ignore لیست شما.
    بدون شرح!!
    نقل قول نوشته اصلی توسط طاها نمایش پست ها
    با سلام خدمت دوستان محترم به نظر بنده اصل هنجار در جامعه مسلمان ما عزاداری است که ان هم به نحو احسن مورد قبول تمام لایه های جامعه است و حتی اقلیت های مذهب شرکت در عزاداری را برای خود افتخار می دانند و این عزاداری پس از ماجرای عاشورا به راه افتاده است وتا به امروز ادامه دارد خوب حال این هنجار در جامعه به نسبت قومیت ها و فرهنک های مختلف شکل ها وقالبهای متفاوتی را به خود گرفته است به نظر می رسد اصل هنجار پذیرفته شده ، عزاداری است که خوب ، مورد قبول همه است به هر شکل و صورتی که باشد در فرهنکی سینه زنی است و در فرهنکی زنجیر زنی ودر فرهنکی شبیه خوانی و........ این صورتها و قالب ها اصل نیستند و در شرایط و زمانهای مختلف می تواند تغییر یابد قمه زنی در مقطعی از زمان هم مورد سوء استفاده دشمنان قرار گرفت و علما نیز با حفظ اصل قضیه قالب ان را عوض کردند در اینده هم شاید این شکل و قالب ها عوض شود ویا کم و زیاد شود ولی انچه مهم است اصل عزاداری اباعبدالله(ع) است
    به نکته خیلی خوبی اشاره کردید.
    درواقع هنجار اصلی در عاشورا ( فارغ از مناسبات مذهبی و دینی ) سینه زنی و زنجیر زنی و قمه زنی و ... و نیست.
    حتی به نظر من گریه و ناراحتی هم نیست. بلکه زنده نگه داشتن یک اصول واقعی در جامعه به نام آزادی خواهی است.
    درواقع همانطور که گفتم هنجارهای جامعه بر دو دسته است. هنجارهای پذیرفته شده از سوی تمام بشریت و هنجارهایی که فقط توسط یک مکتب اورده می شود.
    هنجارهای گروه اول هم ثابت وتغییر ناپذیرند. اما هنجارهای دوم هستند که گاه شکل هنجار می گیرند و گاه ناهنجاری . یعنی از زمانی و از مکانی به زمانی و مکانی دیگر این هنجار به ناهنجاری ( یا بالعکس ) تغییر می کند.
    و در مراسم محرم آنچه که مورد قبول همه بشریت است اصل آزادی خواهی و قیام علیه ستم و ظلم است که در مراسم محرم اصل و ریشه یک هنجار است.
    و انچیزی که تاکنون مراسم محرم را بصورت یک آئیین پذیرفته شده نگاه داشته است همین اصل است ( اگرچه ظاهرا فراموش شود!) و نه هنجارها و ناهنجارهای دیگری چون سینه زنی و قمه زنی و ...

    اما همین مساله جای یک سوال دیگر را باقی می گذارد.
    آیا همین رفتارها و هنجارهای مذهبی و قومیتی باعث از بین رفتن و فراموشی اصل بوجود آورنده آن هنجار نمی شود؟
    خدایم عدلت گواه هست. خود نیز گواه باش...

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود