جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قیمت دیه چه ربطی به شتر داره؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264

    قیمت دیه چه ربطی به شتر داره؟




    با سلام خدمت کارشناسان محترم
    متاسفانه قیمت دیه هر چند ماه یک بار افزایش پیدا می کند. اما در بین مردم رواج پیدا کرده است که افزایش قیمت دیه به خاطر افزایش قیمت شتر است. میخواستم بدونم آیا واقعا اینطوره؟ و برخی مسخره می کنند میگویند بریم شتر وارد کنیم تا قیمت شتر بیاد پایین.

    چرا در این دوره و زمانه در یک کشور اسلامی که میتونه قوانین حکومتی جدید وضع کنه هنوز قیمت دیه باید طبق قیمت شتر وضع بشه؟ چرا طبق قیمت تورم و یا قیمت نفت تنظیم نشه؟

    مثلا میگویند زکات در نه چیز واجب است که خدا رو شکر مردم این دوره زمونه هیچکدام از اون نه چیز رو ندارند. چرا بیچاره یک نفر دهقان فقیر که نخلستان داره باید خمس بده اما یک نفر که ملیاردها تومان در پتروشیمی و نفت سرمایه گذاری کرده زکات بهش واجب نباشه؟

    به خاطر همین برخی از علما اعتقاد دارند وقتی میگویند زکات در شتر واجب شده به خاطر این است که در آن زمان شتر مهمترین منبع تجارت بوده. الان هم مهمترین منبع تجارت مرد ملک و طلا و ... است.
    به خاطر همین برخی مراجع زکات در مازاد درآمد هم واجب میدونند. چون میدونند اگر زکات بخواد فقط در شتر و گوسفند باشه، اقتصاد اسلامی فلج میشه.

    یک چند در این مدرسه ها گردیدم....از اهل کمال نکته ها پرسیدم

    یک مسئله ای که بوی عشق آید از آن .... درعمر خود از مدرّسی نشنیدم

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    چرا در این دوره و زمانه در یک کشور اسلامی که میتونه قوانین حکومتی جدید وضع کنه هنوز قیمت دیه باید طبق قیمت شتر وضع بشه؟ چرا طبق قیمت تورم و یا قیمت نفت تنظیم نشه؟
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب muhammad-aga گرامی و تشکر از سئوال شما

    مبنای محاسبه دیه‌ تنها شتر نیست. بلکه یکی از امور شش‌گانه ذیل است ‌:1- یک‌صد شتر .2- دویست گاو 3- یک‌هزار گوسفند 4- دویست دست لباس از حله‌های یمن‌.5- یک‌هزار دینار (هر دینار یک مثقال شرعی طلا به وزن ۱۸ نخود است‌).6- ده هزار درهم ( هر درهم به وزن ۶/۱۲ نخود نقره می‌باشد). (1) که می توان یکی از این امور را پرداخت و این تنوع در ملاک تعیین قیمت دیه برای همه زمان ها کاربرد دارد و ضابطه قابل قبولی به حساب می آید .

    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    مثلا میگویند زکات در نه چیز واجب است که خدا رو شکر مردم این دوره زمونه هیچکدام از اون نه چیز رو ندارند. چرا بیچاره یک نفر دهقان فقیر که نخلستان داره باید خمس بده اما یک نفر که ملیاردها تومان در پتروشیمی و نفت سرمایه گذاری کرده زکات بهش واجب نباشه؟ به خاطر همین برخی از علما اعتقاد دارند وقتی میگویند زکات در شتر واجب شده به خاطر این است که در آن زمان شتر مهمترین منبع تجارت بوده. الان هم مهمترین منبع تجارت مرد ملک و طلا و ... است. به خاطر همین برخی مراجع زکات در مازاد درآمد هم واجب میدونند. چون میدونند اگر زکات بخواد فقط در شتر و گوسفند باشه، اقتصاد اسلامی فلج میشه.
    به نظر نمی رسد کسی که نخلستان خرما دارد ، خیلی هم فقیر و محتاج باشد !
    در هر حال مقدار نصاب خرما حدود 850 کیلوگرم خرمای خشک است یعنی وزن خرما در حالت خشک شده باید به این مقدار برسد که در بیشترین حالت یک دهم آن را باید برای زکات پرداخت کرد و اگر کمتر از این مقدار باشد زکات واجب نیست . و این مقدار به حدی نیست که کشاورز را در تنگنا قرار دهد .


    در مورد سرمایه گذاران پتروشیمی و نفت و ... درست است که زکات ندارد اما در بسیاری از موارد باید خمس خود را پرداخت کنند که گاهی مبلغ آن بیش از زکات می شود .

    در قسمتی از سوال به حکمت و فلسفه زکات در امور نه گانه اشاره کرده اید و بیان داشته اید چون شتر مهمترین منبع تجارت بوده زکات در آن واجب شده است ... حال توجه به این نکته لازم است که:

    اولاً در زمان پیغمبر(ص) نیز بسیاری از مردم صاحب در آمد دیگری غیر از این منابع نه گانه بوده اند آن چنانکه برخی از آنها کارکنان و حقوق بگیران خود دولت بوده اند، و یا بسیاری از آنها شغل تجارت داشته که بدون درهم و دینار و طلا و نقره معامله می کردند و حال آنکه برای چنین افرادی زکات اصطلاحی وضع نشده است .
    ثانیاً از آنجا که احکام الهی دارای دارای ملاکات بوده، وجوب، حرمت، استحباب و کراهت آن ها بر اساس مصالح و مفاسدی معین می گردد و بر همین اساس، احتمال آنکه در آینده فقیهی مطابق اجتهاد و نظر خود ، موارد دیگری را به موارد 9 گانه اضافه نماید، وجود دارد. اما نکته کلی و اساسی در باره فلسفه احکام آن است که احكام بر خلاف اعتقادات توقیفی‌ و تعبدي است و هيچ گاه نبايد انتظار داشت ما به تمامي حكمت ها و مصالح يك حكم پي ببريم؛ چرا كه ممكن‌ است‌ درمجموع، از مصالح‌ یا مفاسد یك‌ حكم‌، برخی‌ را درك و برخي ديگر را درك‌ نكنیم،‌ يا در برخي مواقع، به هيچ عنوان نتوان به حكمت هاي آن پي برد؛ مثلاً با كدام كنكاش عقلي مي توان به فلسفه سه ركعتي بودن نماز مغرب، ولي چهار ركعتي بودن نماز عشا پي برد بر این اساس احتمال آنکه برخی از احکام خصوصاً احکام مالی برای امتحان مکلفین در طول تاریخ بنا شده باشد، وجود دارد آنچنانکه خداوند درباره نهی قوم یهود از صید ماهی در روز شنبه به امتحان تعبیر کرده و می فرماید
    "...كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُون"(2)...
    اين چنين آنها را به چيزى آزمايش كرديم كه نافرمانى مى‏كردند" لذا انتظار آنکه بتوان برای جزء جزء احکام، فلسفه ای عقلی بیان کرد، امری غیر منطقی است و در این میان یگانه ملاک برای عمل ما مکلفین، همان دستورات مراجع تقلید است که به عنوان حجت دینی معرفی شده اند.


    پی نوشت :
    1. امام خميني(ره).تحرير الوسيله.موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره).چاپ اول .1379.ج2.ص526.

    2.اعراف(2)آیه 163.

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    در مورد سرمایه گذاران پتروشیمی و نفت و ... درست است که زکات ندارد اما در بسیاری از موارد باید خمس خود را پرداخت کنند که گاهی مبلغ آن بیش از زکات می شود .
    با سلام خدمت کارشناس محترم، خیلی ممنون
    یه سوال دیگه به ذهنم رسید، کشاورز هم باید زکات بده و هم اگر یک سال گذشت و خرماهاش سر جاش بود باید خمسش رو هم بده؟ پس باز به کشاورز ظلم میشه؟
    مشکل بعدی اینه که مصرف زکات با خمس فرق میکنه. اون کسی که کارخونه پتروشیمی داره باید خمس بده و مصرف خمس معمولا برای ترویج دینه، در حالی که زکات به طور عمده برای ریشه کن کردن فقره. پس خمس جای زکات رو نمیگیره.

    یک سوال دیگه داشتم، این درسته که آیة الله سیستانی در مازاد درآمد زکات رو واجب میدونند؟
    ویرایش توسط muhammad-aga : ۱۳۹۱/۰۱/۰۸ در ساعت ۰۹:۵۸
    یک چند در این مدرسه ها گردیدم....از اهل کمال نکته ها پرسیدم

    یک مسئله ای که بوی عشق آید از آن .... درعمر خود از مدرّسی نشنیدم

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    با سلام خدمت کارشناس محترم، خیلی ممنون یه سوال دیگه به ذهنم رسید، کشاورز هم باید زکات بده و هم اگر یک سال گذشت و خرماهاش سر جاش بود باید خمسش رو هم بده؟ پس باز به کشاورز ظلم میشه؟ مشکل بعدی اینه که مصرف زکات با خمس فرق میکنه. اون کسی که کارخونه پتروشیمی داره باید خمس بده و مصرف خمس معمولا برای ترویج دینه، در حالی که زکات به طور عمده برای ریشه کن کردن فقره. پس خمس جای زکات رو نمیگیره.

    با عرض سلام و احترام خدمت جناب muhammad-aga گرامی و تشکر از سئوال مجددتان

    چرا ظلم !؟ ظلم در جایی معنا پیدا می کند که بر خلاف حق باشد در حالی که خمس و زکات جزء دین الهی و حقی است که خداوند و فرستادگان الهی بر آن صحه گذاشته اند .

    علاوه بر این کشاورز می تواند قبل از فرا رسیدن سال خمسی خود ، محصول را بفروشد یا به مصارف دیگر برساند تا خمس بر عهده اش واجب نگردد . البته اگر نگوییم معمولا نگه داشتن محصول خود نشانه عدم نیاز و احتیاج فوری کشاورز به فروش آن است .

    با وجودی که هم خمس را و هم زکات را می توان برای ترویج دین و رفع فقر استفاده کرد و فقیه اگر شرایطش مهیا باشد چنین می کند ، ضرورتی ندارد که خمس حتما جای زکات استفاده شود اگر از خمسِ سرمایه گذار به فرموده شما برای ترویج دین که نیاز مهمی است ، استفاده شود ، بسیار بجا و عقلایی خواهد بود . از زکات دیگران هم برای رفع فقر استفاده خواهد شد و این روند درستی است که به تعادل جامعه کمک می کند .

  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    نویسندگی، مطالعه و تحقیق
    نوشته
    1,375
    حضور
    1 روز 7 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    245
    آپلود
    28
    گالری
    423
    صلوات
    11370



    به نام علی اعلی

    سلام و درود!

    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    یک سوال دیگه داشتم، این درسته که آیة الله سیستانی در مازاد درآمد زکات رو واجب میدونند؟

    ببخشید این قسمت دوم سوال جناب muhammad-aga بی جواب موند!

    البته همانطور که گفته شد، اصلا زکات در مورد مازاد درآمد نیست و فقط در همان مورد نه گانه هستش.

    با تشکر

    یا علی

    می خـواسـتــم ز آدمیــان دلـبـری کنـم

    گفتـم که «یـا عـلـی» دل پروردگار رفت






  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط حاج علی نمایش پست ها
    ببخشید این قسمت دوم سوال جناب muhammad-aga بی جواب موند! البته همانطور که گفته شد، اصلا زکات در مورد مازاد درآمد نیست و فقط در همان مورد نه گانه هستش. با تشکر یا علی

    با عرض سلام و احترام خدمت جناب حاج علی گرامی و تشکر از یادآوری تان

    تأخیر در پاسخ ، نشانه عدم توجه نیست بلکه در بسیاری از موارد چون پرسش ، نیاز به تحقیق بیشتری جهت اطمینان و زدودن تردیدها دارد و یا مستند آن در دسترس نیست مجبوریم که پاسخ عزیزان را با تأنی بیشتری بدهیم .

    همیشه سالم و موفق باشید

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط muhammad-aga نمایش پست ها
    یک سوال دیگه داشتم، این درسته که آیة الله سیستانی در مازاد درآمد زکات رو واجب میدونند؟
    آیت الله سیستانی قائل به زکات در موارد ده گانه هستند و مال التجاره را هم بنابر احتیاط لازم ، جزء موارد زکات وجوبی می دانند اما در مورد مازاد درآمد قائل به وجوب زکات نیستند .

    مالى كه انسان به عقد معاوضه مالك مى ‏شود ، و براى تجارت و منفعت بردن نگاه مى‏ دارد بايد ـ بنابر احتياط واجب ـ با چند شرط زكات آن را بدهد ـ و آن يك چهلم است ـ :

    ۱ ـ مالك بالغ و عاقل باشد .
    ۲ ـ مال حداقل به اندازه (۱۵) مثقال طلاى مسكوك يا (۱۵) مثقال نقره مسكوك قيمت داشته باشد .
    ۳ ـ يك سال از وقتى كه قصد منفعت بردن كرده است بر آن مال گذشته باشد .
    ۴ ـ قصد منفعت بردن در تمام سال باقى باشد ، پس اگر در ميان سال از آن قصد منصرف شود ، و مثلاً قصد صرف آن را در مؤنه نمايد ، زكات واجب نيست .
    ۵ ـ مالك بتواند در تمام سال در آن تصرف كند .
    ۶ ـ در تمام سال به مقدار سرمايه يا بيشتر از آن ، خريدار داشته باشد ، پس اگر در قسمتى از سال به مقدار سرمايه ، خريدار نداشته باشد ، واجب نيست زكات آن را بدهد .

    همیشه سالم و موفق باشید

    پی نوشت:
    1. آیت الله سیستانی ، توضیح المسائل م 1819 به بعد

    ویرایش توسط سجاد : ۱۳۹۱/۰۱/۰۸ در ساعت ۱۸:۳۴

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    - یک‌صد شتر
    سلام

    ماجرای این را که از زمان حضرت عبدالله بن عبدالمطلب بود

    بقیه از کجا امده؟
    آیا داستانی دارد؟ یا وضع شده توسط حضرت محمد(ص) است؟

    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها
    چرا ظلم !؟ ظلم در جایی معنا پیدا می کند که بر خلاف حق باشد در حالی که خمس و زکات جزء دین الهی و حقی است که خداوند و فرستادگان الهی بر آن صحه گذاشته اند .
    با سلام آقای سجاد
    خیلی ممنون از جواب خوبتون، این کلمه ظلم فکر کنم اشتباه لپی بود. اما برام عجیب بود که آدمی که درآمدش کمتره باید هم خمس بده هم زکات و آدمی که درآمدش بیشتره باید فقط خمس بده. ولی متوجه شدم که این موارد نه گانه مهم هستند و ربطی و به فقر یا ثروت انسان نداره.

    اما جوابهاتون خیلی خوب بود، واقعا زحمت کشیدید.
    یک چند در این مدرسه ها گردیدم....از اهل کمال نکته ها پرسیدم

    یک مسئله ای که بوی عشق آید از آن .... درعمر خود از مدرّسی نشنیدم

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    سلام ماجرای این را که از زمان حضرت عبدالله بن عبدالمطلب بود بقیه از کجا امده؟ آیا داستانی دارد؟ یا وضع شده توسط حضرت محمد(ص) است؟
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب mkk1369 گرامی و تشکر از سئوال شما

    برای پاسخ به پرسش شما به نقل روایتی بسنده می کنم :

    كَانَتِ الدِّيَةُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ مِائَةً مِنَ الْإِبِلِ فَأَقَرَّهَا رَسُولُ اللَّهِ ص ثُمَّ إِنَّهُ فَرَضَ عَلَى أَهْلِ الْبَقَرِ مِائَتَيْ بَقَرَةٍ وَ فَرَضَ عَلَى أَهْلِ الشَّاةِ أَلْفَ شَاةٍ ثَنِيَّةٍ وَ عَلَى أَهْلِ الذَّهَبِ أَلْفَ دِينَارٍ وَ عَلَى أَهْلِ الْوَرِقِ عَشَرَةَ آلَافِ دِرْهَمٍ وَ عَلَى أَهْلِ الْيَمَنِ الْحُلَلَ مِائَةَ حُلَّةٍ قَالَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ الْحَجَّاجِ فَسَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَمَّا رَوَى ابْنُ أَبِي لَيْلَى فَقَالَ كَانَ عَلِيٌّ ع يَقُولُ الدِّيَةُ أَلْفُ دِينَارٍ وَ قِيمَةُ الدِّينَارِ عَشَرَةُ دَرَاهِمَ وَ عَشَرَةُ آلَافِ [دِرْهَمٍ‏] لِأَهْلِ الْأَمْصَارِ وَ عَلَى أَهْلِ الْبَوَادِي الدِّيَةُ مِائَةٌ مِنَ‏ الْإِبِلِ وَ لِأَهْلِ السَّوَادِ مِائَتَا بَقَرَةٍ أَوْ أَلْفُ شَاةٍ (1)
    دیه در زمان جاهلیت ، صد شتر بود که رسول گرانقدر اسلام صلی الله علیه و آله آن را برای دین اسلام هم تثبیت کردند . سپس بر گاوداران ، دویست شتر و بر گوسفند داران ، هزار .....

    همیشه سالم و موفق باشید

    پی نوشت:
    1. کلینی ره ، الكافي ج : 7 ص : 281


  21. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود