صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه می توان به احادیث اعتماد کرد؟(کارشناس:مجید)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    249
    حضور
    2 روز 15 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    997

    راهنما چگونه می توان به احادیث اعتماد کرد؟(کارشناس:مجید)




    ما چگونه می توانیم احادیث را باور کنیم و بدانیم این احادیث صحت دارند طبق چه ادله ای باید احادیث را باور داشت؟
    کارشناسان نظر دهید لطفا
    ویرایش توسط omid_rch : ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ در ساعت ۱۶:۲۶ دلیل: عدم پاسخگویی به این پست از طرف صاحبنظران و کارشناسان حدیث
    سلام

    گروه مهدی کیست؟
    می خواهم یک کمپین تشکیل بدم برای جهانی کردن ظهور کسانی که مایلند در نظرات وبلاگ زیر و یا به بنده اطلاع بدهند.
    کمپین جهانی ظهور کلیک کنید
    ممنون omid_rch

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    249
    حضور
    2 روز 15 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    997

    راهنما کارشناسان حدیث لطفا پاسخ دهید(احادیث را طبق چه چیزی قبول کنیم؟)




    ما باید برای قبول یک حدیث از امامان به چه صورت آنها را قبول کنیم؟
    چگونه باید قبول کنیم احادیث راست هستند و تحریف در آنها نیست؟
    سلام

    گروه مهدی کیست؟
    می خواهم یک کمپین تشکیل بدم برای جهانی کردن ظهور کسانی که مایلند در نظرات وبلاگ زیر و یا به بنده اطلاع بدهند.
    کمپین جهانی ظهور کلیک کنید
    ممنون omid_rch

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    ایمان ، اخلاق ، عمل ، امر به معروف و نهی از منکر
    نوشته
    1,947
    حضور
    3 روز 22 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    75
    صلوات
    10621



    معیارهایی برای حصول یقین به صحت احادیث منتسب به ائمه(ع)

    پرسش:چگونه به تاریخ و احادیث نقلی، از جهت صحت انتساب به معصومین(ع) یقین حاصل کنیم؟
    پایگاه حوزه5241، 5241پاسخ:

    1- حوادث تاریخی و احادیث منقول از اولیاء خداوند به جهت صحت انتساب و عدم آن یکدست نیستند دسته ای از آنان قطعی و متواتر هستند و جای تردیدی در این حوادث یا اخبار نیست چنان چه در تاریخ بشری چنین قضایایی کم نیستند. این که کورش کبیر پادشاه ایران بوده است جای تردید ندارد و این که اسکندر مقدونی به ایران حمله کرده است جای تردید و دو دلی وجود ندارد. دسته ای دیگر از اخبار و حوادث تاریخی از این قطعیت برخوردار نیستند که برای دست یابی به صحت و سقم آنان باید از راههای دیگر بهره جست.

    2- حوادث تاریخی و اخبار مربوط به اولیاء خداوند باید اولاً معقول و ثانیاً سازگار با قرآن کریم و اخبار قطعی و اصول مسلم دینی باشند و ثالثاً باید قرینه های تاریخی و نقلی بر صحت آنان اقامه شود. و در خصوص راویان و افکار و منش آنان تحقیق جدی شود که اصطلاحاً در علم «رجال» این مهم مورد رسیدگی قرار می گیرد.

    3- به طور کلی هم مضمون و هم راویان و هم قراین نقلی در صحت انتساب یک خبر یا حادثه به معصومین مؤثر است و این کار به عهده انسانهای خبره و دانشمند این رشته است که مجموعه قواعد و شیوه های اثبات حدیث صحیح از ناصحیح در علم «درایة الحدیث» تدوین شده است. شما می توانید به کتاب «درایة الحدیث» مرحوم کاظم مدیر شانه چی مراجعه فرمایید.

    منبع
    ویرایش توسط حرم امن الهی : ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ در ساعت ۱۶:۵۰
    قَد تَّبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ

    قال الامام الباقر (ع): ان حدیثنا یحیی القلوب


    صبا از نكهت كویت نسیمی سوی ما آورد
    ز سوز شعلة شوقت چو تاب افتاد در دلها

    بار الها: از تو پوزش می خوام که به اصرار می خواستم اراده خودم بر زندگیم حاکم باشه!خدایا اینک سکان زندگی طوفان زده ام را به تو می سپارم!باشد که آرامش نتیجه این اعتماد و توکل باشد.من وثق بالله اراه السرور و من توکل علیه کفاه الامور

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    249
    حضور
    2 روز 15 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    997

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط نیایش سبز نمایش پست ها
    معیارهایی برای حصول یقین به صحت احادیث منتسب به ائمه(ع)

    پرسش:چگونه به تاریخ و احادیث نقلی، از جهت صحت انتساب به معصومین(ع) یقین حاصل کنیم؟
    پایگاه حوزه5241، 5241پاسخ:

    1- ((((حوادث تاریخی و احادیث منقول از اولیاء خداوند به جهت صحت انتساب و عدم آن یکدست نیستند؟؟؟؟؟؟؟؟))))))))) دسته ای از آنان قطعی و متواتر هستند و جای تردیدی در این حوادث یا اخبار نیست چنان چه در تاریخ بشری چنین قضایایی کم نیستند. این که کورش کبیر پادشاه ایران بوده است جای تردید ندارد و این که اسکندر مقدونی به ایران حمله کرده است جای تردید و دو دلی وجود ندارد. دسته ای دیگر از اخبار و حوادث تاریخی از این قطعیت برخوردار نیستند که برای دست یابی به صحت و سقم آنان باید از راههای دیگر بهره جست.
    (((درست فرموده اید ولی ما می خواهیم بدانیم آیا این احادیث از طرف امامزمان تایید شده اند و یا فقط طبق بحث و تحقیق و این مسائل به صحت و ثقم این مسائل رسیده اند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟))))

    2- حوادث تاریخی و اخبار مربوط به اولیاء خداوند باید اولاً معقول و ثانیاً سازگار با قرآن کریم و اخبار قطعی و اصول مسلم دینی باشند و ثالثاً باید قرینه های تاریخی و نقلی بر صحت آنان اقامه شود. و در خصوص راویان و افکار و منش آنان تحقیق جدی شود که اصطلاحاً در((( علم «رجال»؟؟؟؟؟؟؟؟)))) این مهم مورد رسیدگی قرار می گیرد.

    3- به طور کلی هم مضمون و هم راویان و هم قراین نقلی در صحت انتساب یک خبر یا حادثه به معصومین مؤثر است و این کار به (((عهده انسانهای خبره و دانشمند)))) این رشته است که مجموعه قواعد و شیوه های اثبات حدیث صحیح از ناصحیح در علم «درایة الحدیث» تدوین شده است. شما می توانید به کتاب «درایة الحدیث» مرحوم کاظم مدیر شانه چی مراجعه فرمایید.

    منبع
    ما می خواهیم در باره همین منابع بدانیم که این منابع را با چه ادله ای به اثبات رسانده اند و آنها را به مردم القا می کنند؟
    سلام

    گروه مهدی کیست؟
    می خواهم یک کمپین تشکیل بدم برای جهانی کردن ظهور کسانی که مایلند در نظرات وبلاگ زیر و یا به بنده اطلاع بدهند.
    کمپین جهانی ظهور کلیک کنید
    ممنون omid_rch

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432




    با سلام

    برای تقریب به ذهن همین زمان خودرا در نظر میگیریم و وقایعی را مثلا جنگ آمریکا علیه عراق وافغانستان ویا انتخابات ایران ویا .... ویا حوادثی مانند سونامی در ژاپن و.... ویا جنگ ایران و عراق و .... همانطور به عقب میرویم شما آیا این وقایع را انکار میکنید اگر نه از کجا به وجود چنین حوادثی پی برده اید ؟

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    249
    حضور
    2 روز 15 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    997

    راهنما نسل به نسل گشته تا به ما رسیده




    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    با سلام

    برای تقریب به ذهن همین زمان خودرا در نظر میگیریم و وقایعی را مثلا جنگ آمریکا علیه عراق وافغانستان ویا انتخابات ایران ویا .... ویا حوادثی مانند سونامی در ژاپن و.... ویا جنگ ایران و عراق و .... همانطور به عقب میرویم شما آیا این وقایع را انکار میکنید اگر نه از کجا به وجود چنین حوادثی پی برده اید ؟
    یعنیشما می گویید نقل شده نسل به نسل تابه ما رسیده درسته؟
    سلام

    گروه مهدی کیست؟
    می خواهم یک کمپین تشکیل بدم برای جهانی کردن ظهور کسانی که مایلند در نظرات وبلاگ زیر و یا به بنده اطلاع بدهند.
    کمپین جهانی ظهور کلیک کنید
    ممنون omid_rch

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    علاقه
    تدریس - تألیف - تحصیل
    نوشته
    1,916
    حضور
    34 روز 17 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    12300



    نقل قول نوشته اصلی توسط omid_rch نمایش پست ها
    یعنیشما می گویید نقل شده نسل به نسل تابه ما رسیده درسته؟
    سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش

    خیر بزرگوار در این صورت معمولا" رسم است که میگویند میشود یک کلاغ چهل کلاغ !!!!
    نسل به نسل و سینه به سینه که حدیث معتبر نمیشود .

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    نقل قول نوشته اصلی توسط omid_rch نمایش پست ها
    یعنیشما می گویید نقل شده نسل به نسل تابه ما رسیده درسته؟


    با سلام

    شما باید جواب دهید !

    آیا از راه دیگری به آن وقایع علم پیدا کرده اید ؟

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    پست 14
    مراجعه شود به این آدرس:
    http://www.askdin.com/thread17219.html
    _________________________________________________
    پست 21
    به نظر من به هیچ حدیثی نمی توان اعتماد کرد ولو اینکه بررسی سندی کرده یا خبر متواتر باشد به دلایل ذیل:

    الف)اشکال اول

    فخر رازی می گوید:
    هیچ خبر، مفید علم نیست،لکن غایت فایده خبر ظن باشد و بر ظن اعتقاد کردن جایز نبود.(البراهین فی علم الکلام،ص4)
    ب)اشکال دوم
    در نقل های تاریخی احتمال خطای ناقلان فراوان است برای اینکه بر فرض تواتر گزارش تاریخی و راستگو بودن گزارش کننده،احتمال خطای نا آگاهانه ناقلان خبر و هم چنین مشاهده کنندگان واقع تاریخی وجود دارد چرا که معرفت های انسان به دلیل مادی بودنش ،محدود و متأثر از علل شناخته شده و علل ناشناخته است که احتمال کذب و عدم تطابق خبر را تشدید می کند مانند دیدن سراب و چوب به صورت شکسته در آب و نظائر آن.
    ازاوایل قرن بیستم علم فراروانشناسی به تحقیق و بررسی خطاهای ذهن و روان انسان پرداخت که دو شاخه عمده آن یعنی علم تحقیقات روحی و روان شناسی نا بهنجاران(این علم احساسات و عواطف انسانیی را بررسی می کند که مورد آگاهی و توجه خود شخص نیست مانند تنفر یا محبت نسبت به یک شخص در اولین نگاه)در اواسط آن قرن به موفقیت هایی دست یافت برخی از دستاوردهای او عبارتند از:
    1.اثبات و تأیید خطای نقل خلاف واقع از سوی شاهدان یک واقعه ،هر چند آن شاهدان از انسانهای عالم و فرهیخته باشند به قول سعدی: من در میان جمع و دلم جای دیگر است.(از علتهای خطا می توان به دو علت اشاره کرد:الف:عدم مشاهده واقعه در ذهن ،مانند نشنیدن کلام شخص دیگر؛ب:فرق مقام تجربه و تعبیر ،مثلا وقتی به شما خبر می دهند که علی-که پیوسته با ماشین مسافرت می کرد-به مسافرت رفته است،شما به سرعت سفر وی را با ماشین تصور می کنید(در حالی که ممکن است با ماشین نرفته باشد))
    2.علم نابهنجاران،تأثیر انگیزه ها ،علایق و روحیات نفسانی ودینی را در نوع مشاهده و شنیدن واقعیت ها و اخبار تأیید کرد(حب الشی یعمی و یصم)
    نتایج دو علم مزبور موجب می شود که انسان در خبرهایی که از افراد در تاریخ نقل می کنند دچار تردید و شک شود.چالرز براد که خود رئیس انجمن تحقیقات علم روحی انگلیس بود بعد از تشریح نتایح دو علم فوق می گوید:
    محبتی که اصحاب یک پیامبر نسبت به او دارند موجب می شود که امور را دقیق و صحیح نقل نکنند ،زیرا محبت به پیامبر باعث می شود واقع را خلاف ببینند(جزوه علم ودین،ص80)
    هیوم بعد از احتمال دادن تأثیر احساسات و عواطف درباره تأثیر روحیه دینی می نویسد:
    اگر روح دین با عشق به حیرت انگیزی پیوند یابد ،پایان عقل سلیم فرا می رسد در این شرائط گواهی انسانی تمام شایستگی خود را برای مرجع موثق بودن از دست می دهد . ممکن است به کذب داستان خود عالم باشد و با وجود این ،با منتهای صداقت به خاطر وجود آوردن سببی چنین مقدس در آن اصرار ورزد(فلسفه دین،ص91 و 92)
    (کل اشکال مذکور:معجزه در قلمرو عقل و دین،ص182 و183)
    اشکال سوم
    در مورد نقلهای متواتر می گویم: چه دلیل عقلی ای داریم که اجتماع ناقلان بر کذ ب محال است؟یا حتی بعید است؟ خب ممکن است همه اشتباه نقل کرده باشند و خطا کرده باشند .
    اشکال چهارم
    برفرض اینکه اجتماع ناقلان بر کذب بعید است احتمال کم دلیل بر نادیده گرفتن آن امر نیست برای مثال :برداشتن یک کارت با شماره 999 از میان یک میلیارد کارت.نگاه کنید احتمال در آوردن کارت فوق(999)تنها یک در میلیارد محتمل است که احتمال بعیدی به نظر می رسد ،اما همین احتمال بعید با کشیدن آن به بیرون ، به قطع و واقع می پیوندد .پس صرف احتمال بعید موجب نمی شود که آن محتمل محقق نشود.
    پس همین احتمال کم در گزاره های تاریخی سبب می شود شما یقین نکنی که هیچ کدام از گزاره های تاریخی مطابق با واقع است.و در نتیجه نمی توان به عدالت هیچ کس در تاریخ یقین کرد.
    احتمال پاسخ:
    عقلا به ان احتمال اهمیت نمی دهند
    پاسخ:
    1.عقلا چه کسانی هستند مگر فقط شما عاقلید یک گروه بزرگی در غرب هستند که معتقدند به گزاره های تاریخی نمی توان یقین حاصل کرد
    2.هیچ دلیل عقلی نداریم که عقلا مطابق واقع حکم کنند احتمال دارد همه شان خطا کرده باشند
    3.در منطق حرف عقلا و مردم یعنی همان مشهورات را جزو مبادی جدل قرار داده اند که کارش (یعنی جدل)اسقاط خصم است نه تحری حقیقت
    4.نحن ابناء الدلیل نه ابناء العقلا
    اشکال پنجم
    همانطور که معلوم است نقل متواتر از انسانهای دروغگو حجت نیست لذا علما می گویند نقل متواتر از عادلها حجت است اما در این جا یک اشکال است: شما از کجا می فهمی زید عادل است (زیدی که در زمان پیامبر بوده)خب از شخص دیگری که در گذشته بوده شنیدی خب اون شخص از کی شنیده همین جور تسلسل پیش می آید.
    اشکال ششم
    بر فرض اینکه یقین کردیم زید زمان پیامبر عادل است خب عدالت زید را از کجا می فهمیم از اینکه مثلا مدتی زید دروغ نگویید در این جا می توان اشکال کرد که: از کجا معلوم شخصی که تا مدتی دروغ نگفته الان هم دروغ نگوید شاید این حرف اولین دروغ او باشد.

    نتیجه:
    ما نمی توانیم به وجود هیچ واقعه ای در تاریخ یقین کنیم و حداکثر ظن پیدا می کنیم پس ما تنها می توانیم به وجود حضرت محمد صلی الله علیه و آله در تاریخ ظن پیدا کنیم(در حالی که همین ظن هم قابل خدشه است)و به ظن نمی شود اعتقاد و یقین پیدا کرد چون هر خبری که می آید احتمال دارد جزو خبرهای کاذب باشد پس هیچ کس نمی تواند به حقانیت دین اسلام و هردین تاریخی دیگری مثل یهودیت و مسیحیت یقین پیدا کند

    یک اشکال که زیاد به بنده می شود:
    این احتمالات خیلی ضعیف هستند وکسی به آنها اعتنا نمی کند
    اما پاسخ:
    درست است بعض احتمالات ضعیف است ولی هر عاقلی به خود رجوع کند این احتمال خلاف را می دهد همین که احتمال خلاف را داد نمی تواند به آن امر یقین کند چون یقین یعنی 100 درصد این واقعه اتفاق افتاده و یک درصد هم احتمال خلاف ندارد اما اینکه مردم به این احتمال اهمیت نداده و به ظن خودشان عمل می کنند یک بحث دیگریست (این ظن منطقی را یقین عوامانه می نامند).
    اما به هر حال آن ظن ، تبدیل به یقین نمی شود و ما برای اعتقادات می خواهیم به یقین منطقی برسیم پس حتی یک احتمال ضعیف خلاف اعتقاد ما با عث فروریختن کاخ اعتقاد ما می شود.
    ولی شاید مردم عوام به این احتمالات بخندند جای تعجبی نیست این خاصیت یقین عوامانه است

    ویرایش توسط رحیق مختوم : ۱۳۹۱/۰۱/۰۲ در ساعت ۱۷:۵۵
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    249
    حضور
    2 روز 15 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    14
    صلوات
    997

    اشاره به دنبال جوابیم بفرمایید.




    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها

    با سلام

    شما باید جواب دهید !

    آیا از راه دیگری به آن وقایع علم پیدا کرده اید ؟
    علیکم سلام خدمت شما برادر خیر البریه
    اولا بنده می بایست به چه وقایع دیگری پی می بردم که شما گفته اید از راه دیگری به این وقایع پی برده اید؟
    ثانیا بنده توی طرح سوال گفتم که چگونه بتونیم به این احادیث که توی اکثر کتاب های حدیث از طرف بعضی افراد نوشته شده و آخوند ها و ملا ها از این احادیث روی منبر استفاده می کنند اعتماد کنیم که فلان حدیث یا فلان حدیث را واقعا امام ها گفته اند و از چه طریق این بفهمیم که این احادیث رو واقعا پیامبر گفته و مثلا توی وسایل الشیعه نوشته اند وما هم به این احادیث بسنده کردیم و می گوییم این حدیث را پیامبر یا امام گفته اند
    پس سوال ما این است که ما چطوری باید این امکانو بدیم که توی حدیثی تحریف نیست و توی اون کتاب نوشته شده و ما هم امروزه از این کتاب ها به عنوان مراجع احادیث ائمه استفاده می کنیم؟؟؟
    سلام

    گروه مهدی کیست؟
    می خواهم یک کمپین تشکیل بدم برای جهانی کردن ظهور کسانی که مایلند در نظرات وبلاگ زیر و یا به بنده اطلاع بدهند.
    کمپین جهانی ظهور کلیک کنید
    ممنون omid_rch

  21. صلوات


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود