جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از آیه پنجم سوره "ملک" چیست ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    134
    حضور
    18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    829

    پاسخ منظور از آیه پنجم سوره "ملک" چیست ؟




    سلام.

    منظور از آیه پنجم سوره "ملک" چیست ؟

    وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ


    ما آسمان پايين را با چراغهاي پرفروغي زينت بخشيديم، و آنها (شهب) را تيرهائي براي شياطين قرار داديم و براي آنان عذاب دوزخ فراهم ساختيم.



    توضیح بدین ممنون میشم..(منظورم قسمتیه که سبز رنگ کردم)

    مرسی
    ویرایش توسط حرم امن الهی : ۱۳۹۱/۰۱/۰۳ در ساعت ۱۱:۲۳ دلیل: جهت خوانا کردن فونت!
    امام صادق(ع) می فرمایند:

    زن مؤمن از مرد مؤمن كمياب تر است، و مرد مؤمن

    از طلاي سرخ ناياب تر. پس آيا كدام يك از شما

    طلاي سرخ را ديده است؟!

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ آيه پنجم سوره مباركه ملك




    وَ لَقَدْ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابِيحَ وَ جَعَلْناها رُجُوماً لِلشَّياطِينِ:

    در اين كه آيا بايد ظواهر اين الفاظ را حفظ كرد يا قرائنى در كار است كه بايد آنها را بر خلاف ظاهر تفسير كنيم، و از قبيل تمثيل و تشبيه و كنايه بدانيم؟
    در ميان مفسران نظرهاى مختلفى وجود دارد.


    بعضى ظاهر اين آيات را بر همان معانى كه در بدو امر به نظر مى‏رسد حفظ كرده‏اند و گفته‏اند: در آسمانهاى نزديك و دوردست گروه‏هايى از فرشتگان ساكنند و اخبار حوادث اين جهان پيش از آنكه در زمين صورت گيرد در آنجا منعكس است.
    گروهى از شياطين مى‏خواهند به آسمانها صعود كنند و با استراق سمع چيزى از آن اخبار را بدانند، و به كاهنان يعنى عوامل مربوط خود در ميان انسانها منتقل سازند، اينجا است كه شهابها كه همانند ستاره‏هاى متحرك و كشيده‏اى هستند به سوى آنها پرتاب مى‏شود، و آنها را به عقب مى‏راند، يا نابود مى‏كند.
    آنها مى‏گويند: ممكن است ما دقيقا مفاهيم اين تعبيرات را امروز درك نكنيم اما موظف هستيم ظواهر آنها را حفظ كرده و اطلاع بيشتر را به آينده واگذاريم.
    اين تفسير را مرحوم طبرسى در" مجمع البيان" و آلوسى در" روح المعانى" و سيد قطب در" فى ظلال" و بعضى ديگر انتخاب كرده‏اند.


    در حالى كه بعضى ديگر عقيده دارند آيات فوق شبيه آياتى است كه از" لوح" و" قلم" و" عرش" و" كرسى" سخن مى‏گويد، و از قبيل تمثيل و كنايه است.


    آنها معتقدند اين آيات از قبيل تشبيه" معقول" به" محسوس" است، و مصداق آيه 43 سوره عنكبوت مى‏باشد كه مى‏فرمايد وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ:" اينها مثلهايى است كه براى مردم مى‏زنيم و جز عالمان آن را درك نمى‏كنند"! آنها سپس افزوده‏اند: منظور از آسمانهايى كه فرشتگان ساكن آن هستند عوالم ملكوت است كه افقش برتر از اين عالم حسى است، و منظور از نزديك شدن شياطين به آسمان و" استراق سمع" و طرد شدن آنها به وسيله" شهب" اين است كه اين شياطين هر گاه به خواهند به عالم فرشتگان نزديك شوند تا از اسرار خلقت و حوادث آينده با خبر گردند به وسيله نور ملكوت كه طاقت تحمل آن را ندارد طرد مى‏شوند، و به واسطه حق، اباطيل آنها نفى مى‏گردد، ذكر اين ماجرا به دنبال بحث از گروه‏هاى فرشتگان را در آغاز اين سوره مؤيد اين معنى مى‏شمرند «1».


    اين احتمال نيز وجود دارد كه" سماء" در اينجا كنايه از آسمان ايمان و معنويت است كه همواره شياطين تلاش مى‏كنند به اين محدود راه بيابند، و از طريق وسوسه در دل مؤمنان راستين نفوذ كنند، اما پيامبران الهى و امامان معصوم ع و پيروان خط فكرى و عملى آنها با شهاب ثاقب علم و تقوى بر آنها هجوم مى‏برند و آنها را از نزديك‏شدن به اين آسمان منع مى‏كنند.


    __________________________________________________

    (1) تلخيص از تفسير" الميزان" جلد 17 صفحه 130.


    برگرفته از تفسير نمونه، ج‏19، ص: 21
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    سلام
    در روایت است که : ان الحسین ع مصباح الهدی
    با تطبیق این حدیث و آیه مد نظر بدست میآید که وجود مقدس ائمه معصومین ع بلکه مطلق اولیاء الهی از اسباب رجم و طرد شیاطین اند و ایشان اند که آسمان دنیا را به وجود مقدس و معنوی خود زینت بخشیده اند و در روایت هست که ائمه ع همچون ستارگان اند که اقتدای به ایشان مایه هدایت است .
    البته این تفسیر تفسیر آفاقی را نفی نمی کند هرچند کیفیت آن برای ما مشخص نیست
    موفق باشید
    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    114
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    269




    بنام خدا و سلام


    نقل قول نوشته اصلی توسط « نرگس » نمایش پست ها
    منظور از آیه پنجم سوره "ملک" چیست ؟ وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ ما آسمان پايين را با چراغهاي پرفروغي زينت بخشيديم، و آنها (شهب) را تيرهائي براي شياطين قرار داديم و براي آنان عذاب دوزخ فراهم ساختيم.




    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیق مختوم نمایش پست ها
    بعضى ظاهر اين آيات را بر همان معانى كه در بدو امر به نظر مى‏رسد حفظ كرده‏اند و گفته‏اند: در آسمانهاى نزديك و دوردست گروه‏هايى از فرشتگان ساكنند و اخبار حوادث اين جهان پيش از آنكه در زمين صورت گيرد در آنجا منعكس است. گروهى از شياطين مى‏خواهند به آسمانها صعود
    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیق مختوم نمایش پست ها
    كنند و با استراق سمع چيزى از آن اخبار را بدانند، و به كاهنان يعنى عوامل مربوط خود در ميان انسانها منتقل سازند، اينجا است كه شهابها كه همانند ستاره‏هاى متحرك و كشيده‏اى هستند به سوى آنها پرتاب مى‏شود، و آنها را به عقب مى‏راند، يا نابود مى‏كند. آنها مى‏گويند: ممكن است ما دقيقا مفاهيم اين تعبيرات را امروز درك نكنيم اما موظف هستيم ظواهر آنها را حفظ كرده و اطلاع بيشتر را به آينده واگذاريم. اين تفسير را مرحوم طبرسى در" مجمع البيان" و آلوسى در" روح المعانى" و سيد قطب در" فى ظلال" و بعضى ديگر انتخاب كرده‏اند.


    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیق مختوم نمایش پست ها
    آنها معتقدند اين آيات از قبيل تشبيه" معقول" به" محسوس" است، و مصداق آيه 43 سوره عنكبوت مى‏باشد كه مى‏فرمايد وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ:" اينها مثلهايى است كه براى مردم مى‏زنيم و جز عالمان آن را درك نمى‏كنند"! آنها سپس افزوده‏اند: منظور از آسمانهايى كه فرشتگان ساكن آن هستند عوالم ملكوت است كه افقش برتر از اين عالم حسى است، و منظور از نزديك شدن شياطين به آسمان و" استراق سمع" و طرد شدن آنها به وسيله" شهب" اين است كه اين شياطين هر گاه به خواهند به عالم فرشتگان نزديك شوند تا از اسرار خلقت و حوادث آينده با خبر گردند به وسيله نور ملكوت كه طاقت تحمل آن را ندارد طرد مى‏شوند، و به واسطه حق، اباطيل آنها نفى مى‏گردد، ذكر اين ماجرا به دنبال بحث از گروه‏هاى فرشتگان را در آغاز اين سوره مؤيد اين معنى مى‏شمرند «1».



    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیق مختوم نمایش پست ها
    اين احتمال نيز وجود دارد كه" سماء" در اينجا كنايه از آسمان ايمان و معنويت است كه همواره شياطين تلاش مى‏كنند به اين محدود راه بيابند، و از طريق وسوسه در دل مؤمنان راستين نفوذ كنند، اما پيامبران الهى و امامان معصوم ع و پيروان خط فكرى و عملى آنها با شهاب ثاقب علم و تقوى بر آنها هجوم مى‏برند و آنها را از نزديك‏شدن به اين آسمان منع مى‏كنند.



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    با تطبیق این حدیث و آیه مد نظر بدست میآید که وجود مقدس ائمه معصومین ع بلکه مطلق اولیاء الهی از اسباب رجم و طرد شیاطین اند و ایشان اند که آسمان دنیا را به وجود مقدس و معنوی خود زینت بخشیده اند و در روایت هست که ائمه ع همچون ستارگان اند که اقتدای به ایشان مایه هدایت است . البته این تفسیر تفسیر آفاقی را نفی نمی کند هرچند کیفیت آن برای ما مشخص نیست



    خیلی جالبه ، تا حالا شده چهار تعبیر یا تفسیر یا...مثل داستان فیل مولوی(اگر اشتباه نکنم) میماند.
    داستان از این قرار است که چند نفر وارد اتاق تاریکی می شوند که در آن فیلی بوذه است.در آن تاریکی چون فیل را نمی بینند هر یک به یکی از اعضای فیل دست میمالد و از ظن خویش آن را تعبیر می کند .
    یکی به پشتش دست می زند می گوید تخت است و دیگر ..........و این رشته (موضوع تعبیرات قرانی ) سر دراز دارد.بلاخره هم معلوم نمی شود کدام درست است کدام غلط است.....


    بهار سبز .نوروز پیروز
    ویرایش توسط دارا : ۱۳۹۱/۰۱/۰۴ در ساعت ۰۰:۰۶

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط دارا نمایش پست ها
    بنام خدا و سلام
    خیلی جالبه ، تا حالا شده چهار تعبیر یا تفسیر یا...مثل داستان فیل مولوی(اگر اشتباه نکنم) میماند.
    داستان از این قرار است که چند نفر وارد اتاق تاریکی می شوند که در آن فیلی بوذه است.در آن تاریکی چون فیل را نمی بینند هر یک به یکی از اعضای فیل دست میمالد و از ظن خویش آن را تعبیر می کند .
    یکی به پشتش دست می زند می گوید تخت است و دیگر ..........و این رشته (موضوع تعبیرات قرانی ) سر دراز دارد.بلاخره هم معلوم نمی شود کدام درست است کدام غلط است.....
    بهار سبز .نوروز پیروز
    با سلام

    جناب دارا اگر دقت كرده باشيد بنده مطالبم را از كتاب تفسير نمونه آورده ام ميتوانيد به همان آدرس مراجعه كنيد و مطالعه نمائيد و مطمئنا همكار بنده جناب حامد بزرگوار نيز با مستنداتي فرمايشاتشون رو نوشتن و اين تعبير شما با پاسخ هايي كه داده شده بسيار تفاوت دارد اونهايي كه توي تاريكي فيل را لمس ميكردن برداشت شخصي آنها از بدن فيل بود ولي جناب دارا ما در برابر تفسير آيات شريفه موظف به ارائه نظرات علماء فن و اقوال متقن هستيم نه برداشتهاي شخصي اين رشته سرش به همين مطالبي كه گفته شد ختم شد و مراء ظاهر امريست علي حده

    موفق باشيد
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    114
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    269



    بنام خدا و سلام


    نقل قول نوشته اصلی توسط رحیق مختوم نمایش پست ها
    برداشت شخصي آنها از بدن فيل بود ولي جناب دارا ما در برابر تفسير آيات شريفه موظف به ارائه نظرات علماء فن و اقوال متقن هستيم نه برداشتهاي شخصي اين رشته سرش به همين مطالبي كه گفته شد ختم شد
    البته برداشت علماء از درستی بیشتری برخوردار است ولی باز هم در نهایت براشت شخصی است.و البته این رشته به اینجا ختم نمی شود .نه تنها در مورد این موضوع و نه در هیچ موضوعی دیگر...البته منظورم با این روشی است که در برخورد با متن قران گذاشته شده است ..چرا که اگر اشتباه نکنم باور بر این است که قران را تا هفتاد بطن است با این حساب شصت و اندی تفسیر دیگه در رابطه با این موضوع باقی است....


    ارادتمند

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    134
    حضور
    18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    10
    صلوات
    829



    جناب حامد بزرگوار و جناب مختوم عزیز از پاسختون خیلی ممنونم...
    امام صادق(ع) می فرمایند:

    زن مؤمن از مرد مؤمن كمياب تر است، و مرد مؤمن

    از طلاي سرخ ناياب تر. پس آيا كدام يك از شما

    طلاي سرخ را ديده است؟!

  15. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تایید """""باطل""""" آری یا خیر ؟
    توسط حامد در انجمن مدیریت محتوا
    پاسخ: 12
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۰۰:۰۶
  2. پاسخ: 126
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۲۲, ۱۰:۲۴
  3. یک بحث داغ: "اسلام" و "ملی گرایی"
    توسط حامد در انجمن ولایت فقیه و حکومت اسلامی
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۲/۱۸, ۱۱:۲۵
  4. "مورچه" داناتر از ""سلیمان"" ؟؟؟
    توسط حامد در انجمن نبّوت خاصه
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۰۹, ۱۷:۳۹
  5. """""""+++راستی،مهدی کیست؟؟+++"""""""""""
    توسط ستاره زهراء در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۰۶, ۱۷:۳۶

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود