جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: واژه مکر در قرآن کریم در مورد خداوند به چه معناست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    واژه مکر در قرآن کریم در مورد خداوند به چه معناست؟




    واژه مکر در قرآن کریم در مورد خداوند به چه معناست؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    " مكر" در لغت عرب با آنچه در فارسى امروز از آن مى‏فهميم تفاوت بسيار دارد" در فارسى امروز مكر" به نقشه‏هاى شيطانى و زيان بخش گفته مى‏شود، در حالى كه در لغت عرب هر نوع چاره‏انديشى را" مكر" مى‏گويند كه گاهى خوب و گاهى زيان‏آور است.
    در كتاب مفردات" راغب" مى‏خوانيم: المكر صرف الغير عما يقصده:" مكر اين است كه كسى را از منظورش باز دارند" (اعم از اينكه منظورش خوب باشد يا بد)
    در قرآن مجيد نيز گاهى" ماكر" با كلمه" خير" ذكر شده مانند:" وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ" (خداوند بهترين چاره‏جويان است) و گاهى" مكر" با كلمه" سيئ" آمده‏ است مانند:" وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ" (نقشه و انديشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد كرد)
    از طرفی مکر و نیرنگ برای کسی است که در مقابل دشمن خود عاجز است و برای غلبه بر دشمن خود اقدام به مکر و نیرنگ می کند اما این معنا در مورد خداوند متعال که بر همه چیز مسلط و قادر است صحیح نمی باشد.
    بنا بر اين منظور از " مكر" در آیاتی که مکر را به خدا نسبت مى‏دهد یکی از معانی زیر است :
    1- نقش بر آب کردن نقشه دشمنان(تفسیر نمونه )
    2- مجازات نمودن بر مکر مکاران(مجمع البیان)
    3- املا و استدراج یعنی خداى تعالى وقتى مكر مى‏كند به همان چيزهايى مکر مى‏كند كه دشمن خدا آن را سعادت خود مى‏داند، و در نتيجه آنچه اوتلاش مى‏كند براى رسيدن به هدفى است كه آن را رستگارى خود مى‏داند، ولى عين بدبختى او است و خودش نمى‏فهمد(المیزان)

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۸/۱۱/۰۲ در ساعت ۲۲:۰۷

  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    28
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    160



    «مكر» به معناى تدبير و چاره انديشى در كارهاى خوب يا بد مى باشد. و به همين جهت در قرآن نيز همراه با وصف «السَّيئى» بكار رفته است.
    مكر الهى:

    آيات متعددى كه
    «مكر» را به خدا نسبت مى دهند، منظورشان تدبير كلّى خداست. چون او مالك تدبير است، و هيچ تدبيرى از دايره ى تدبير او خارج نمى باشد. لذا خداوند تبارك و تعالى فوق هر تدبير كننده ى است كه: «الله خير الماكرين» و خداوند تبارك و تعالى مى فرمايند: «پيش از آنان نيز كسانى طرح ها و نقشه ها كشيدند؛ ولى تمام طرح ها و نقشه ها از آن خداست؛ او از كار هر كس آگاه است؛ و به زودى كفّار مى دانند سرانجام نيك در سراى ديگر از آن كيست» اين آيه صراحت دارد كه تدبير كلّى مال خداست و تدبير ديگران در مقابل تدبير خدا كارى از پيش نمى برد.
    جواب تفصيلى


    :
    معناى مكر


    : «مكر» در لغت به معناى تدبير است. اعمّ از آنكه اصل تدبير خوب باشد يا بد، و يا اين تدبير در كار بد باشد و يا در كار خوب. گرچه بعضى مكر را به فريب دادن معنا كرده اند و چنانچه به خدا نسبت داده شود به معناى پاداش و كيفر نيرنگ و فريب مى باشد.
    مى خواستند حضرت رسول


    (صلى الله عليه وآله) را بكشند يا زندانى كنند و مراد از «يمكر الله» همان تدبير خداوند است كه آن حضرت را مأمور به هجرت نمود. و همين كه مى بينيم كلمه ى «مكر» همراه با وصف «السَّيئّى» در قرآن بكار رفته دليل بر آن است كه «مكر» گاهى بد و گاهى خوب است. بنابراين، آيات متعددى كه آيه ى شريفه سوره رعد) 74 (صريحاً دلالت دارد بر اينكه تدبير كلّى مال خداست و تدبير ديگران در مقابل تدبير خدا هيچ است و كارى از پيش نمى تواند ببرد.
    به نقل از سايت تبيان
    كاربرد «مكر» در مورد خداوند با كاربرد آن در مورد آدميان، كاملًا متفاوت است. مكر در آدميان، نوعاً از موضع ضعف صورت مىگيرد كه آنان با ترفندهايى، قصد غلبه و رسيدن به هدف خود را دارند. ولى در ذات سبحان خداوند، ضعف و قصورى وجود ندارد تا براى رسيدن به اهداف به ترفند متوسل شود. ازاينرو معناى مكر و كلمات مشابه آن در قرآن (كيد، استهزا و)، همان برنامه و سنن الهى در آفرينش است كه مكر كنندگان با آن مواجه خواهند شد ولى از آن جهت كه جريان اين امور قدرى پيچيده و دور از انظار است، كلمه «مكر» درباره آن به كار رفته است. پس معناى آيه فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ آن است كه: تنها زيانكاران خود را از مواجهه با سنتهاى الهى در امان مىبينند، در حالى كه حتى پيامبران و اوليا نيز خود را مصون نمىدانند. معناى جمله لاتمكر بى فى حيلتك نيز آن است كه مرا مستحق كاربرد مكر خود نگردان (مانند عذاب و سنن ديگر، نه آن كه مرا از مكر خود ايمن نگه دار.

    ویرایش توسط مدیر سایت : ۱۳۸۸/۱۰/۱۲ در ساعت ۱۰:۴۸

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    joke
    نوشته
    65
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    49



    در آیه 54 آل عمران , خداوند از مرک دشمنان و سپس مکری که در مقابل چنین مکری از سوی خدا امده است صحبت می شود.
    درواقع معنای تدبیر دور از ذهن است. زیرا در این آیه بیان شده است که دشمنان مکر کرده اند ( قصد توطئه داشتند ) و خداوند هم با آنها مکر کرد . و خداوند بالاترین مکر کنندگان است.
    پس مکر خدا بالاتر از مکر دشمنان قرار می گیرد. و دشمنان هم از روی خیرخواهی مکر نمی کنند! پس همان معنی منفی مکر در اینجا مورد نظر است.
    البته چون هنوز مسلمانان با ادبیات خدا در قرآن آشنا نیستند تصور می کنند که معنای مثبتی بر آن است!
    درواقع برای فهمیدن اینکه آیا مکر معنای مثبتی در این آیه دارد یا خیر باید سری به آیات دیگر قرآن زد و نوع ادبیات قرآن را بکل مد نظر گرفت. ادبیاتی که کافران را خوک و چهارپا و... می نامد. و یا خطابی که قرآن در سوره مسد بر ابو لهب و زنش روا می دارد.
    خدایم عدلت گواه هست. خود نیز گواه باش...

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    با سلام به جناب joker
    قیاس و استحسانات را نمی توان به عنوان دلیل ذکر کرد و هیچکدام حجیت ندارند و هیچگاه مقصود و مراد خداوند متعال را بیان نمی کند و چنین تفسیر کردن قرآن تفسیر به رای است.
    (قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین)

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۸/۱۰/۱۹ در ساعت ۲۳:۲۹

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما واژه مکر خدا در قرآن به چه معناست؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط joker نمایش پست ها
    در آیه 54 آل عمران , خداوند از مرک دشمنان و سپس مکری که در مقابل چنین مکری از سوی خدا امده است صحبت می شود.
    درواقع معنای تدبیر دور از ذهن است. زیرا در این آیه بیان شده است که دشمنان مکر کرده اند ( قصد توطئه داشتند ) و خداوند هم با آنها مکر کرد . و خداوند بالاترین مکر کنندگان است.
    پس مکر خدا بالاتر از مکر دشمنان قرار می گیرد. و دشمنان هم از روی خیرخواهی مکر نمی کنند! پس همان معنی منفی مکر در اینجا مورد نظر است.
    البته چون هنوز مسلمانان با ادبیات خدا در قرآن آشنا نیستند تصور می کنند که معنای مثبتی بر آن است!
    درواقع برای فهمیدن اینکه آیا مکر معنای مثبتی در این آیه دارد یا خیر باید سری به آیات دیگر قرآن زد و نوع ادبیات قرآن را بکل مد نظر گرفت. ادبیاتی که کافران را خوک و چهارپا و... می نامد. و یا خطابی که قرآن در سوره مسد بر ابو لهب و زنش روا می دارد.
    بنام خدا

    خداوند در قرآن می فرماید: "لیس کمثله شیء؛ در عالم، هیچ چیزی مثل و مانند او نیست."


    اصولاً جنس کارهای بشری با جنس کارهای خدا متفاوت است. محبت و دوست داشتن بشر از سر نیازمندی و عجز و ناتوانی و غضبش نیز از سر ترس و زبونی و جهل است.

    اما محبت و غضب خدا از سر علم، بی نیازی و اراده و قدرت اوست.

    به همین جهت، مکر و حیله گری انسان، بدلیل ضعف و زبونی و از سر نیاز اوست، و تعبیر مکر که در قرآن به خدا نسبت داده شده، (والله خیر الماکرین) برای تقریب به ذهن است نوعی مقابله به مثل، در برابر مکر کفار و منافقان.

    مکر و حیله از شقوق تدبیر و اندیشیدن است اما در جهت رذالت و پستی و از صفات رذیله بشری است، و ذات خداوند از هر گونه رجس و آلودگی پاک و مبراست.

    زیرا در جای خود ثابت شده است که رجس و آلودگی نتیجۀ جهل و نادانی و فقر و عجز است، در حالیکه ذات خداوند بی نیاز مطلق، قادر متعال و دانای جهان آفرین است.

    پس مقصود آیۀ مبارکه "و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین" اینست که خدا در برابر مکر کفار و منافقان، تدبیر بزرگتر و مؤثرتری می اندیشد و لا غیر.

    موفق باشید ...

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۱۰/۱۳ در ساعت ۰۱:۴۹ دلیل: فونت
    واژه مکر در قرآن کریم در مورد خداوند به چه معناست؟

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    133
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    791



    با سلام خدمت همه دوستان خوب قرآن پژوه


    ضمن تشکر از پرسشگر محترم که سوال خوبی را طرح نموده و کارشناسان و کاربران عزیز هم به خوبی به آن پرداخته اند فقط نکته ای که قابل توجه است این است که همانطور که جناب joker اشاره نمودند قران دارای زبان مخصوص به خود است که هنگام پاسخگویی باید به آن هم توجه داشت .

    بنابراین با توجه به 43 کلمه ای که از این ماده در قرآن بکار رفته ؛ و ضمن توجه به اینکه بعضی از قرآن به واسطه بعض دیگر آن تفسیر میشود ؛ باید به این پرسش پاسخ داده شود .

    همانطور که همه شما دوستان آگاهید الفاظ دارای بار های مثبت و منفی هستند به طور مثال کلماتی مانند عدل ، احسان و ... دارای بار مثبت و کلماتی مانند ظلم ، کینه و ... دارای بار منفی است .کلمه [ مکر ] اگرچه همانطور که دوستان از کتاب های لغت استفاده نموده بودند و بیان داشتند که به معنای تدبیر می آید ولی همه از این مکر یک بار منفی را استنباط می کنند که در تدبیر ،این بار ، مثبت است . بنابر این با استفاده از کاربردهای واژه مکر در قرآن شاید بتوانیم به یک معنای جامعی برسیم .


    آنچه که از این توجه و دقت بدست می آید اینست که مکر اگرچه به معنای تدبیر است ولی تدبیری مخفیانه و پنهانی به طوریکه ظاهری زیبا دارد ولی باطنی ناخوشایند که این معنی با اکثر واژهها در قرآن مطابقت دارد . و شما قرآن پژوه عزیز با اندک تاملی میتوانید این معنی را به خوبی در این واژهها بکار برید به عنوان نمونه به یک آیه اشاره می کنم .


    و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین ( آل عمران / 54 )


    و ( یهود و دشمنان مسیح ؛ برای نابودی او و آیینش ) تدبیری مخفیانه و پنهانی کردند و خداوند تدبیری پنهانی نمود و خداوند بهترین تدبیرگر پنهانی است .


    نکته قابل توجه


    چون ترجمه [ برگردان کلمات از زبان مبدا به زبان مقصد] دقیق معمولا نیازمند بکار بردن تعداد کلمات بیشتری است برای همین ترجمه فوق طولانی تر از متن اصلی به نظر میرسد و هنوز نیازمند بعضی از توضیحات است که در ذیل به بخشی از آن می پردازیم .


    تدبیر پنهانی خدا نسبت به چنین افرادی متناسب با حال خود آنهاست و در حقیقت جزای کار آنهاست و مطابق با عدالت نیز هست که در قرآن هم به آن اشاره شده است .

    ( جزاء سیئه سیئه مثلها ) شوری /40

    جزای هر بدی همانند آنست .

    و خداوند با این دسته از افراد تدبیری پنهانی خواهد داشت که ظاهرش زیبا ولی باطنی نا خوشایند چنانکه از آیات قرآن چنین استفاده می شود .

    ولا یحسبن ا لذین کفروا انما نملی لهم خیر لانفسهم انما نملی لهم لیزدادوا اثما ولهم عذاب مهین ( آل عمران /172 )


    آنها که کافر شدند تصور نکنند اگر به آنان مهلت می دهیم ؛ به سودشان است ؛ ما به آنان مهلت می دهیم فقط برای اینکه بر گناهان خود بیفزایند و برای آنها عذاب خوار کننده ای ( آماده شده ) است .

    و الذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم من حیث لا یعلمون و املی لهم ان کیدی متین ( اعراف / 182 )


    و آنها که آیات ما را تکذیب کردند ، به تدریج از جایی که نمی دانند گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد .


    و البته این رفتار ظلم از ناحیه خداوند نیست بلکه محصول عملکرد خود آنهاست چنانکه قران در چند جا بدان اشاره می نمایید .

    و ما ظلمناهم ولکن ظلموا انفسهم ( هود / 103 )


    امیدوارم طولانی شدن بحث موجب ملال شما نگردد .


    موفق باشید .
    ویرایش توسط ایمان : ۱۳۸۸/۱۰/۱۴ در ساعت ۰۲:۲۶

  15. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204

    پست جمع بندي شده.




    پرسش:
    واژه مکر در قرآن کریم در مورد خداوند به چه معناست؟

    پاسخ:
    مكر در لغت عرب با آنچه در فارسى امروز از آن می ‏فهميم تفاوت بسيار دارد در فارسى امروز مكر به نقشه ‏هاى شيطانى و زيان بخش گفته می ‏شود ، در حالى كه در لغت عرب هر نوع چاره ‏انديشى را مكر می گويند كه گاهى خوب و گاهى زيان‏ آور است .
    در كتاب مفردات راغب می خوانيم : المكر صرف الغير عما يقصده : مكر اين است كه كسى را از منظورش باز دارند ( اعم از اينكه منظورش خوب باشد يا بد ) .
    در قرآن مجيد نيز گاهى ماكر با كلمه خير ذكر شده مانند : و الله خير الماكرين ( خداوند بهترين چاره‏ جويان است) و گاهى مكر با كلمه سيى‏ء آمده‏ است مانند : و لا يحيق المكر السيى‏ء الا باهله ( نقشه و انديشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد كرد ) .
    بنابر اين منظور از آيه مورد بحث و آيات متعدد ديگرى كه مكر را به خدا نسبت می ‏دهد اين است كه دشمنان مسيح با طرح هاى شيطانى خود می ‏خواستند جلو اين دعوت الهى را بگيرند اما خداوند براى حفظ جان پيامبر خود و پيشرفت آيينش تدبير كرد و نقشه‏ هاى آنها نقش بر آب شد و همچنين در موارد ديگر .(1)

    پرسش:
    معنای تدبیر دور از ذهن است،و معنی منفی مکر در اینجا مورد نظر است.

    پاسخ:
    خداوند در قرآن می فرماید: "لیس کمثله شیء؛ در عالم، هیچ چیزی مثل و مانند او نیست."
    اصولاً جنس کارهای بشری با جنس کارهای خدا متفاوت است. محبت و دوست داشتن بشر از سر نیازمندی و عجز و ناتوانی و غضبش نیز از سر ترس و زبونی و جهل است.

    اما محبت و غضب خدا از سر علم، بی نیازی و اراده و قدرت اوست.

    به همین جهت، مکر و حیله گری انسان، بدلیل ضعف و زبونی و از سر نیاز اوست، و تعبیر مکر که در قرآن به خدا نسبت داده شده، (والله خیر الماکرین) برای تقریب به ذهن است نوعی مقابله به مثل، در برابر مکر کفار و منافقان.

    مکر و حیله از شقوق تدبیر و اندیشیدن است اما در جهت رذالت و پستی و از صفات رذیله بشری است، و ذات خداوند از هر گونه رجس و آلودگی پاک و مبراست.

    زیرا در جای خود ثابت شده است که رجس و آلودگی نتیجۀ جهل و نادانی و فقر و عجز است، در حالیکه ذات خداوند بی نیاز مطلق، قادر متعال و دانای جهان آفرین است.

    پس مقصود آیۀ مبارکه "و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین" اینست که خدا در برابر مکر کفار و منافقان، تدبیر بزرگتر و مؤثرتری می اندیشد و لا غیر.


    منبع:

    1. تفسير نمونه ج : 2 ص : 567


    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ در ساعت ۲۰:۵۲
    واژه مکر در قرآن کریم در مورد خداوند به چه معناست؟

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۵/۱۲/۲۹, ۰۷:۳۳ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود