صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اصرار زیاد بر خواسته های خود از خدا اشكالی دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135

    اصرار زیاد بر خواسته های خود از خدا اشكالی دارد؟




    اصرار زیاد بر خواسته های خود از خدا اشكالی دارد؟
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  2. صلوات ها 20


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    سلام

    اشکالش این است که خداوند به خاطر اصرار زیاد ممکنه دعایمان ر ومستجاب کند ولی این دعا ممکنه خیر نباشد برای همینه که همیشه میگویند دعا کنید خدایا هر چه خیره در حقمان برآورده کن این مصداق امروزی دعاهای ما ادم هاست بعضی ها میگویند خدایا ما چرا هر چه دعا میکنیم تو پاسخ نمیدهی یا مثلا میگویند خدا حرفای ما ر ونمشنود که خودشان هم میدونند اینگونه نیست منتها چون ما ادم ها جاهل هستیم و علم نداریم نمیدانیم چی به صلاح هست و چی به صلاح نیست ولی خداوند که علم ش حظوری می باشد میبینید برای همین است که ممکنه بعضی دعاهایمان مستجاب نشود البت هدلایل دیگری هم دارد که در ین بحث نمیگنجد روی هم رفته ادم خوبه همیشه دعاهای کلی کنه و اگرم موردی دعا کرد اصرار ولجاجت نکنه و راضی به رضای خداومند باشه
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۸۸/۰۹/۳۰ در ساعت ۱۲:۲۶

  5. صلوات ها 18


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    فقه جعفري
    نوشته
    3,117
    حضور
    52 روز 22 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    11214



    در طرائف الحكم از حضرت رسول روايت شده كه :
    «خداوند تبارك وتعالي سائلي را كه در دعا كردن اصرار مي ورزد دوست مي دارد».
    امام صادق (ع) مي فرمايند:«خداوند عزّوجل خوشش نمي ايد كه بندگانش در خواسته هاي خود از يكديگر خواهش و تمنا كند ولي همين امر را در مورد خودش دوست مي دارد».
    همچنين در تعقيبات مشترك نماز امده :
    يا مَن لا يُبرِمُه اِلحاحُ المُلِحّين
    يعني اي خدايي كه اصرار كسي او را خسته نكند وبه ستوهش درنياورد
    پس اصرار بر دعا نه تنها ناپسند نيست بلكه سفارش هم شده است.
    ویرایش توسط شفا : ۱۳۸۸/۱۰/۰۲ در ساعت ۰۸:۳۵

  7. صلوات ها 21


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    معرف دینی وقرآنی
    نوشته
    250
    حضور
    8 روز 20 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    486

    اشاره آموزش دعا (توسط خدای متعال)




    ما این وصف را در دعاها می‎بینیم و حتّی این یک تعلیم الهی است. یعنی وقتی خواستی دعا کنی، خدا را با آن صفت ربوبیّتش خطاب کن. من به عنوان نمونه چند آیه را عرض می‎کنم، اگر چه در جلسه گذشته آیه «وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ ضُرٌّ دَعا رَبَّهُ مُنيباً إِلَيْه»[1] را گفتم؛ ولی حالا من به این مطلب تکیه می‎کنم، چون می‎خواهم آن را توضیح دهم.
    در سوره مؤمنون می‏فرماید: «وَ قُلْ ربّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمين».[2] یعنی وقتی می‎خواهی دعا کنی، این‎طور بگو. باز در همان سوره مؤمنون دارد: «وَ قُلْ ربّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّياطين».[3] یا در سوره طه می‎فرماید: «وَ قُلْ ربّ زِدْني‏ عِلْماً».[4] خطاب به پیغمبراکرم است و می‏فرماید وقتی می‎خواهی دعا کنی و از خدا چیزی می‎خواهی، این‎طور بگو. نمی‎گوید: «قل اللهم زدنی علما»؛ بلکه بر «ربّ» تکیه می‏کند.
    آیات زیادی داریم و این‏ها فقط چند نمونه بود. این خطاب‎ها جنبه فردی داشت. در آیات دیگری می‎بینیم که جنبه عمومی مطرح است و دیگر جنبه فردی نیست. مثلاً می‏فرماید: «رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً»؛[5] یا در آیه دیگر دارد: «رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّاب».[6] در همه اینها، چه فردی و چه جمعی، کلمه «ربّ» مطرح شده است.
    «ربّ» در دعاهای انبیا
    حالا می‎رویم سراغ انبیا و دعاهایی که آن‏ها کرده‏‏اند. آنجا هم می‎بینیم که ایشان در دعاهایشان خطابی که به خدا می‎کنند، تحت همین وصف است. «وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْماعيلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليم»،[7] بعد هم می‏فرماید: «رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَك».[8] باز در آیه بعد می‏فرماید: «رَبَّنا وَ ابْعَثْ فيهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِك».[9] در همه این دعاها، خدا را با «ربّ» مورد خطاب قرار داده‏اند.
    وقتی حضرت ابراهیم مأمور بود همسر و فرزندش را در مکه بگذارد و برود، هنگام رفتن از آن بیابان بی آب و علف می‎گوید: «رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ»؛ اینجا خبر است، امّا در ادامه دارد: «رَبَّنا لِيُقيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُون».[10] اینجا دیگر شروع به دعا کردن می‎کند. باز با همان خطاب «ربّنا» شروع می‎کند. «رَبَّنا إِنَّكَ تَعْلَمُ ما نُخْفي‏ وَ ما نُعْلِن»[11] بعد هم در آخر می‏فرماید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي وَهَبَ لي‏ عَلَى الْكِبَرِ إِسْماعيلَ وَ إِسْحاقَ إِنَّ رَبِّي لَسَميعُ الدُّعاء».[12] دوباره دارد: «ربّ اجْعَلْني‏ مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي‏ رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ».
    (بر گرفته از سایت آیةالله مجتبی تهرانی)

  9. صلوات ها 6


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۶
    علاقه
    تحقیق
    نوشته
    2,487
    حضور
    14 روز 3 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8530



    بعدازاین مراحل باید دعا کرد:
    الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ (191آل عمران)
    آنان كه همواره خدا را ايستاده و نشسته و به پهلو آرميده ياد مى‏كنند، و پيوسته در آفرينش آسمان‏ها و زمين مى‏انديشند، [و از عمق قلب همراه با زبان مى‏گويند:] پروردگارا! اين [جهان با عظمت‏] را بيهوده نيافريدى، تو از هر عيب و نقصى منزّه و پاكى پس ما را از عذاب آتش نگاهدار

  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    509
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    2417



    سلام
    تا اینجا پس دو معنا از اصرار ارائه شد
    یک معنا توسط گمنام
    و یک معنا توسط کارشناس محترم
    معنای اول اصرار در خواسته است! من یک خواسته ای دارم(یک ال نود) یه روز با گریه یه روز با نذر یه روز با گله خلاصه مصر باشم خدا خواسته ام رو برآورده کنه!
    خیلی مواقع خدا خواسته کسی که اصرار داره رو میده(وجوائزالسائلین عندک موفرة)
    چه بسا اگه نده طرف برگرده از دین و خدا!
    حکایت همان فقیهی که گفت برایم یک مشکل علمی پیش آمده بود دنبال کتابی بودم! رفتم حرم امام(ع) و شروع کردم به استغاثه در همان حال عربی امد و با لحن بی ادبانه خواسته اش را از اقا خواست رو رفت...
    فرداش دوباره رفتم برای دعا و استغاثه دیدم همان عرب آمد و از آقا شکر و سپاسگذاری کرد... ناراحت شدم و با آقا قهر کردم با خودم گفتم من برای دین و معارف شما خواسته ای دارم برآورده نمی کنید! حاجت این عرب گستاخ رو برآورده کردید...
    بعد مدتی خجالت کشیدم ! این چه برخوردی با اقا بود! من که عالم هستم چرا باید همچین بی ادبی کنم... برگشتم و از آقا عذر خواستم
    فرداش همسایه مون آمد گفت شیخ این چند تا کتاب بلا استفاده ماست گفتیم شاید به درد شما بخوره, یکیش همون کتابی بود که حقیرپی آن بودم
    ظاهرا بعدا در رویا آقا رو خواب می بینه که به ابشان گفته اند: آن مرد اگر بی حاجت می رفت دینش کم رنگ میشد.
    اما آنچه کارشناس محترم از اصرار معنا کردند! در خصوص نفس دعا کردن و اصرار در آن است. که این از کمالات و بهترین حالاتی است که خدا به هر بنده ای عطا نمی کند.


  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    از علایق دنیوی ام طبیعت است و گل و گیاه
    نوشته
    65
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    407



    نقل قول نوشته اصلی توسط سید علی جان نمایش پست ها
    معنای اول اصرار در خواسته است! من یک خواسته ای دارم(یک ال نود) یه روز با گریه یه روز با نذر یه روز با گله خلاصه مصر باشم خدا خواسته ام رو برآورده کنه! خیلی مواقع خدا خواسته کسی که اصرار داره رو میده(وجوائزالسائلین عندک موفرة) چه بسا اگه نده طرف برگرده از دین و خدا!
    اما آنچه کارشناس محترم از اصرار معنا کردند! در خصوص نفس دعا کردن و اصرار در آن است. که این از کمالات و بهترین حالاتی است که خدا به هر بنده ای عطا نمی کند.
    ممنون از بحثتون
    اما فرق این دوتا معنا چیه ؟منظورتون تفاوت در دنیایی و یا اخروی بودن خواسته هست ؟
    گاهی آدم یه خواسته ای داره و برای بدست آوردنش دعا میکنه ، مثلا رفاه در زندگی ،ازدواج ،فرزند و... که بسته به نیت شخص میشه در گروه خواسته های دنیوی و یا اخروی قرار بگیره. برای اینا هم نباید زیاد اصرار کرد؟

    ویرایش توسط golenarges.a65 : ۱۳۹۰/۱۲/۱۴ در ساعت ۱۶:۵۶
    اللهم فاجعل نفسی مطمئنة بقدرک...

  15. صلوات ها 5


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    علاقه
    خواندن
    نوشته
    33
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    180



    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    در طرائف الحكم از حضرت رسول روايت شده كه :
    «خداوند تبارك وتعالي سائلي را كه در دعا كردن اصرار مي ورزد دوست مي دارد».
    امام صادق (ع) مي فرمايند:«خداوند عزّوجل خوشش نمي ايد كه بندگانش در خواسته هاي خود از يكديگر خواهش و تمنا كند ولي همين امر را در مورد خودش دوست مي دارد».
    همچنين در تعقيبات مشترك نماز امده :
    يا مَن لا يُبرِمُه اِلحاحُ المُلِحّين
    يعني اي خدايي كه اصرار كسي او را خسته نكند وبه ستوهش درنياورد
    پس اصرار بر دعا نه تنها ناپسند نيست بلكه سفارش هم شده است.

    بنام خدا
    سلام

    ببخشید یه سوال

    پس اون که میگن همیشه بگید خدایا هر چی به صلاحمه چی میشه؟؟؟؟
    اون وقت این اصرار با هر چی رضای تو هست رضای منه بنده هست تناقضی نداره؟؟؟؟

    یعنی مگه نمیگن بگم خدایا راضیم به رضای تو
    که خدا بهترین رو بهت میده

    ولی این طرفم میگن بر خواستتون اصرار کنید

    من دقیقا الان یه همچین مشکلی دارم


    ممنون

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    علاقه
    خواندن
    نوشته
    33
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    180





  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    28
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    116



    به نظر من دعا و براورده شدن حاجت خیلی بهم ربطی نداره
    اگر هم این روایتها را ائمه فرمودند:

    نقل قول نوشته اصلی توسط شفا نمایش پست ها
    در طرائف الحكم از حضرت رسول روايت شده كه : «خداوند تبارك وتعالي سائلي را كه در دعا كردن اصرار مي ورزد دوست مي دارد». امام صادق (ع) مي فرمايند:«خداوند عزّوجل خوشش نمي ايد كه بندگانش در خواسته هاي خود از يكديگر خواهش و تمنا كند ولي همين امر را در مورد خودش دوست مي دارد». همچنين در تعقيبات مشترك نماز امده : يا مَن لا يُبرِمُه اِلحاحُ المُلِحّين يعني اي خدايي كه اصرار كسي او را خسته نكند وبه ستوهش درنياورد پس اصرار بر دعا نه تنها ناپسند نيست بلكه سفارش هم شده است.
    این به این معنا نیست که اصرار کنید دعا کنید خدا هم حاجتتونو میده
    فلسفه دعا کردن نزدیکی به خداست اگر هم این وسط حاجتی براورده شدتقدیر این بوده که اون جوری بشه یعنی ما چه دعا می کردیم چه نمی کردید اون اتفاق می افتاد
    چون قبل از اینکه اصلا ما به دنیا بیایم سرنوشت ما (اتفاقات مهم و سرنوشت ساز) نوشته شده

    البته این فقط اعتقاد شخصی من هست نمی دونم درسته یا نه پس فعلا کسی باور نکنه

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود