جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر برخی از علماء در مورد عزاداری

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229

    نظر برخی از علماء در مورد عزاداری




    - آيت الله ميرزا محمد حسين نائيني:
    در فتواي خود ضمن تأييد شبيه خواني، اين قيد را بيان نموده كه شعائر مزبور بايد از هرگونه امور ناپسند كه شايسته چنين شعاري نيست پاك شود. 1

    - آيت الله سيد محسن حكيم:
    ضمن تأييد فتواي ميرزاي نائيني مي افزايد؛ بعضي مناقشاتي كه مي شود ناشي از منضم گشتن برخي چيزها و كارهايي است كه چه بسا با عزاداري و سوگواري براي سيدالشهدا مغايرت دارد.2


    - در رساله ذخيره العباد، آيت الله زين العابدين مازندراني با حواشي آيت الله ميرزا محمد تقي شيرازي، آيت الله سيد محمد كاظم يزدی و آيت الله سيد اسماعيل صدر، شبيه خواني به عنوان اعمالي ممدوح معرفي شده، مادامي كه مشتمل بر حرامي چون غنا و مانند آن نباشد.
    در اين نوشتار بيان مصائب به زبان حال امام در صورتي جايز است كه با شؤونات آن بزرگوار تناسب داشته باشد.3

    - آيت الله شيخ عبدالكريم حائري يزدي:
    : «گمان ندارم كسي منكر خوبي آن باشد، مادامي كه برخي از محرمات شرعي را در بر نداشته باشد؛ مانند استعمال لهو و غير آنها» .4


    - علامه سيد محسن امين، تأكيد مي نمايد :
    كه در عزداري ها بايد از سيره ائمه(ع) پيروي كرد و اگر آن بزرگواران تصريحي در اين امور نكرده اند، بايد از شيوه اي منطقي و عاقلانه متابعت نمود.5

    - آيت الله سيد عبدالحسين شرف الدين عاملي خاطرنشان مي نمايد:
    اگر رويدادهاي ملال انگيز اهل بيت به صورت نمايش برگزار شود، اثر خوبي بر دل ما خواهد گذاشت، ولي اين برنامه بايد از روي اصول صحيح به اجرا درآيد.6


    پی نوشت:

    1 -در اين خصوص ر.ك: كتاب بكاء الحسيني، سيد حسين طباطبايي، ص 482 - 502.
    2 - فتاوي علماي سلف درباره عزاداري و شبيه خواني، فصلنامه هنر، ص 297.
    3 - الدعاه الحسينيه، شيخ محمد علي نخجواني، ص 126 و 131.
    4 - (همان).
    5 -التنزيه لاعمال الشبیه، تأليف شده به سال 1347 ق (1307ش) كه در سال 1322ش توسط جلال آل احمد با عنوان عزاداري هاي نامشروع ترجمه و انتشار يافت.
    6 -المجالس الفاخره في ماتم العتره الطاهره، سيد عبدالحسين شرف الدين، مقدمه.


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    - آيت الله كاشف الغطاء:
    «سعي كنيد عزاداري را از كارهايي كه با حزن و عزا جور در نمي آيد، جدا كنيد. زيرا عزاداري براي زنده ساختن فلسفه قيام امام حسين(ع) است،

    نه براي قصه گويي، نمايش و وقت گذراني. بكوشيد مراسم سوگواري را بدون نقطه ضعف برگزار كنيد و مردم را به ياد خدا بياندازيد و ايمان آنها را زياد كنيد».1



    - آيت الله ميرزا محمد علي شاه آبادي - استاد عرفان امام خميني - وقتي مشاهده كردند در صحن مطهر امام زاده حمزه(ع) مراسم تعزيه خواني با تحريفات و مضامين موهن برگزار مي شود، مانع اجراي آن گرديد و مجلس مذكور را به كانون وعظ و خطابه تبديل نمود.2


    - آيت الله بروجردي نيز وقتي ملاحظه نمود شبيه خواني هاي قم وضع نگران كننده اي دارند و توأم با بدعت و تحريف اجرا مي شوند،

    دست اندركاران تعزيه را فرا خواند و به آنان تأكيد نمود شبيه خواني با اين شكل حرام است
    و بايد يا اصلاح گردد و يا از برگزاري آنها با اين روند مخرب اجتناب شود و اجازه نمي دادند عزاداري هاي آفت زده اجرا شود.3


    - شهيد مطهري در خصوص پالايش و پيرايش تعزيه هشدار مي دهند:
    «علما بايد با عوامل پيدايش تحريف مبارزه كنند، جلو تبليغات دشمنان را بگيرند، با اسطوره سازي ها مبارزه كنند...».4


    - حضرت امام خميني در بخشي از بيانات خود فرموده اند:
    «اينجا بايد سخني هم در خصوص عزاداري و مجالسي كه با نام حسين بن علي(ع) برپا مي شود بگوييم.
    ما و هيچ يك از دين داران نمي گوييم كه با اين اسم، هر كس هر كاري مي كند خوب است.
    چه بسا علماي بزرگ و دانشمندان، بسياري از اين كارها را ناروا دانسته و به نوبت خود از آن جلوگيري كرده اند،
    چنانچه همه مي دانيم كه در بيست و چند سال پيش از اين عالم بزرگوار مرحوم حاج شيخ عبدالكريم حائري در قم شبيه خواني را منع كرد و يكي از مجالس بسيار بزرگ را مبدل به روضه خواني كرد...».5


    - حضرت آيت الله خامنه اي فرموده اند:
    اگر مراسم شبيه خواني مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشد و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند اشكال ندارد

    ولي در عين حال بهتر است كه به جاي آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصائب حسيني و مرثيه خواني برپا شود.6


    - از ديدگاه آيت الله مكارم شيرازي:
    ، شبيه خواني، اگر امر خلاف شرعي در آن نباشد و موجب هتك مقدسات نشود اشكال ندارد.7


    - از نظر آيت الله ميرزا جواد تبريزي:
    تعزيه و شبيه خواني چنانچه مشتمل بر حرام نبوده و وهن به معصومين(ع) نباشد مانعي ندارد.8



    پی نوشت:

    1 -كاشف الغطاء، سوره خشم، محمد رضا سماك اماني، ص 72.
    2 -روايت فضيلت، غلامرضا گلي زواره، مجله پاسدار اسلام، ش 160، ص 41.
    3 - حماسه حسيني، شهيد مطهري، ج 1، ص 185.
    4 - همان، ج 3، ص 293.
    5 - قيام عاشورا در كلام و پيام امام خميني، ص 92.
    6 -اجوبه الاستفتاآت، ص 322.
    7 - استفتاآت جديد، آيت الله مكارم شيرازي، 1381، ج 1، ص 158، ش 573.
    8 - استفتاآت جديد، آيت الله ميرزا جواد تبريزي، ص 458، ش 2019.



  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    219
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    2316




    عزاداران حسین(ع)
    در عزاداری هم تابع علما دین اند

    ما به تکلیف عمل می کنیم



    چهره ها با اشک زیبا می شود
    عشق با تصویر معنا می شود


  7. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود