صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هیچ دلیلی بر امی بودن پیامبر وجود ندارد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937

    هیچ دلیلی بر امی بودن پیامبر وجود ندارد




    امی بودن پیامبر
    1.
    اين مدعا را ـ كه پيامبر درس‌ناخوانده و تعليم‌نايافته بود و خواندن و نوشتن نمي‌دانست ـ نمي‌توان به گونه‌اي قطعي و خدشه‌‌ناپذير اثبات كرد، و همين نكته مهم، دليل فوق را از اعتبار ساقط مي‌كند. ما از دوران نوجواني و جواني پيامبر اسلام چيز زيادي نمي‌دانيم و اسناد و مدارك تاريخي معتبري در مورد جزئيات زندگي آن حضرت قبل از چهل سالگي (بعثت) موجود نيست، جز همان كتب تاريخي و روايي مسلمانان كه اولين آنها (سيرةابن اسحاق) در حدود يكصد و بيست سال پس از پيامبر و از روي نقل‌هايي كه بصورت شفاهي و سينه به سينه از يك نسل به نسل بعدي منتقل مي‌شد، نوشته شده است. بنابراين حقايق مربوط به دوران جواني پيامبر در هاله‌اي از شك و ابهام مي‌ماند و كتب تاريخي مسلمانان به لحاظ منطقي حتي براي خودشان اعتبار چنداني نمي‌تواند داشته باشد، چه رسد براي مخالفان (كه قاعدتاً بايد از ميان منابع و اسناد و مدارك تاريخ‌نويسان سكولار يا حد‌اقلغيرمسلمان_ که هم‌عصر پيامبر بوده باشند _ براي آنها شاهد آورد). بگذريم از اينكه اطلاعات موجود در منابع تاريخي مسلمانان نيز بسيار اندك و ناچيز است.

    2. فرض كنيم پيامبر اسلام پيش از نبوت، بگونه‌اي رسمي مكتب نرفته بود و خواندن و نوشتن هم نمي‌دانست. اما آيا در چهل سالگي _ كه ادعاي پيامبري كرد _ فردي كاملاً عامي، بي‌سواد، بي‌تجربه، بي‌استعداد و بي‌خبر از همه چيز و همه جا بود؟ آيا در طول چهل سال زندگي، با هيچ عالم و حكيم و راهب و تاجر و شاعر و پير و جواني ملاقاتي نداشته و هيچ نكته‌اي از كسي نياموخته و با تعاليم تورات و انجيل ـ با آنكه در شهر و ديارش هزاران يهودي و مسيحي زندگي مي‌كردند و حتي عموي همسرش (ورقه بن نوفل ) يک دانشمند مسيحي بود ـ هيچگونه آشنايي نداشت؟ آيا در اين مدت، به نمايندگي از طرف همسر ثروتمندش به سفرهاي داخلي و خارجي نرفته بود؟ آيا دانش و تجربة پيامبر در حد عرب بيابانگردي بود كه جز شترچرانيچيزديگري نمي‌دانست؟ پاسخ همة اين سؤالات معلوم است. مي‌توان به راحتي فرض كرد كه پيامبر درس نخوانده بود و خواندن و نوشتن نيز نمي‌دانست، اما استعداد و نبوغ ذاتي و هوش سرشار و زندگيپرفراز و نشيب او در طول چهل سال برايش كوله‌باري از دانش و معرفت و تجربه به ارمغان آورده بود و مي‌دانست (يا گمان مي‌كرد) كه براي رسيدن به اهداف خود راهي جز ادعاي نبوت ندارد. بسياري از شخصيت‌هاي بزرگ تاريخ، افرادي مكتب‌نرفته و درس‌ناخوانده بودند و خواندن و نوشتن نيز نمي‌دانستند، اما تبديل به چهره‌هاييماندگار شدند.

    به بيان ديگراُمي بودن (همانطور که در مقدمه اول آمد) به معناي اين است که فرد، فاقد معلومات اکتسابي‌اي است که در پرتو قدرت بر خواندن و نوشتن بدست آمده باشد، نه اينکههيچچيزي از هيچ کس نياموخته و هيچ دانش و معلومات و تجربياتي نداشته باشد. بنابراين ممکن است شخصي اُمي باشد، اما هوش و ذکاوت و دانش و معلوماتش از هزار فرد غير اُمي بيشتر باشد. پس اُمي بودن پيامبر اسلام اگر هم واقعيت داشته باشد، چيزي را اثبات نمي‌کند.

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۲/۲۰ در ساعت ۲۰:۰۶

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    مباحث خداشناسی، کامپیوتر، استقلال
    نوشته
    40
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    بنظر من اصلا امی بودن یا نبودن پیامبر اهمیتی نداره
    البته از این جهت که اگر امی بوده نشون دهنده این بوده که دنبال علم و دانش نرفته مهمه
    ولی از این جهت که امی بودن یا نبودن پیامبر تاثیری بر نتیجه اعجاز بودن یا نبودن قرآن میذاره بنظرم اهمیتی نداره

    ضمنا امی منحصرا به معنای بیسواد نیست و حتی خود علمای شیعه هم احتمالات دیگه ای براش قائل شدن

    "الذی جعل فی الامیین رسول منهم" سوره جمعه

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    سلام
    به نظر شما چرا قرآن خارق العاده است
    می دونید تعریف خارق العاده چیست؟خارق العاده عملی است که خرق و عادت مردم را در مورد مسئله ای بشکند
    اما آیا قرآن خارق العاده است
    کدام عادت مردم را خرق کرده است آیا مردم عادت داشته اند که هر کتابی مثلش اورده شود و در مورد قران این مورد خرق شد
    معلوم است که چنین نیست
    درست است شرط دیگر اعجاز یعنی عدم معارضه را دارد اما شرط مهم دیگر معجزه یعنی خرق عادت را ندارد
    این در حالی است که علمای بزرگ شیعه خارق العاده بودن را به عنوان شرط اساسی معجزه عنوان نموده اند:
    شیخ مفید(م412ق):
    المعجزه هو الامر الخارق للعاده المطابق للدعوی المقرون بالتحدی المتعذر علی الخلق اتیان مثله
    سیدمرتضی(م436ق):
    المعجزه الفعل الناقض للعاده یتحدی به الظاهر فی زمان التکلیف لتصدیق مدع فی دعواه
    محقق طوسی(م672ق):
    هو ثبوت ما لیس او نفی ما هو معتاد مع خرق العاده و مطابقه الدّعوی
    علامه حلی(م726 ق):
    المعجز هو الاتیان بما یخرق العاده مطابقا للدعوی
    فاضل مقداد:
    و عرفوه بانه امر خارق للعاده مطابق للدعوی مقرون بالتحدی متعذر علی الخلق الاتیان بمثله جنساً و صفتاً
    آیت الله مصباح یزدی:
    امر خارق العاده‌اى كه با اراده خداى متعال از شخص مدّعى نبوت، ظاهر شود و نشانه صدق ادّعاى وى باشد(کتاب عقاید)
    آیت الله سبحانی:
    امري كه خارق (ضد و شكننده) عادت و همراه با ادعا تحدي (مبارز طلبي) است و نمي شود با آن مبارزه و معارضه كرد
    البته در معنای خارق العاده تعریف معجزه به آن خدشه هایی توسط آقای قراملکی در کتاب معجزه در قلمرو عقل و دین صورت گرفته است که دیگر ما به آن نمی پردازیم.
    *اسناد این سخنان در کتاب معجزه در قلمرو عقل و دین تالیف آقای قراملکی نشر بوستان کتاب موجود می باشد
    اما اگر از یک فرد امی چنین متنی و بیانی صادر شود خرق عادت خواهد بود(دقت کنید)
    حالا فهمیدید چه نیازی به امی بودن پیامبر داریم
    در ضمن می توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد به کتاب قران شناسی آیت الله مصباح درس دوازدهم ؛عنوان درس:اعجاز از جهت امی بودن پیامبر مراجعه نمایید


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    مباحث خداشناسی، کامپیوتر، استقلال
    نوشته
    40
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    سلام به همه دوستان
    درسته که تازه عضو شدم ولی واقعا تلاش کردم تا بتونم چند نفر آدم بدردبخور برای مباحثه پیدا کنم
    هر چند که تعدادی هم هستن ولی متاسفانه قاطبه و شاکله نویسندگان افرادی ... هستن
    لطفا اینجا را ببینید
    http://www.askdin.com/thread13586-22.html#post194287
    با تشکر از توجهتون
    برای همیشه بای

  9. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    واژه ي امي از ماده امّ به معناي مادر يا از امت به معناي جمعيت گرفته شده است. دانشمندان درباره معناي امّي اختلاف دارند. جمعي آن را به معناي درس نخوانده مي‌دانند. يعني امي كسي است كه به همان حالتي كه از مادر متولد شده باقي مانده و مكتب و استادي را نديده است. بعضي آن را به معناي كسي دانسته است كه از ميان امت و توده برخاسته است نه از ميان اشراف، ثروتمندان.

    اما معناي مناسب براي امي همان معناي اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر مي‌باشد.(1) زيرا يكي از نكات روشن زندگي رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ اين است كه آن حضرت به مكتب نرفته و درس نخوانده و نزد هيچ استاد و معلمي، تلمذ و شاگردي نكرده است و با هيچ نوشته و كتابي آشنا نبوده است و احدي از مورخان مسلمان و غيرمسلمان مدعي نشده است كه آن حضرت در دوران كودكي يا جواني، چه رسد به دوران كهولت و پيري كه دوره رسالت است، نزد كسي خواندن يا نوشتن آموخته است و همچنين احدي ادعا نكرده و موردي را نشان نداده است كه آن حضرت قبل از دوران رسالت يك سطر خوانده و يا يك كلمه نوشته باشد.

    مردم عرب و بالاخص عرب حجاز در آن عصر، به طور كلي بي‌سواد بودند و افرادي از آنها كه مي‌توانستند بخوانند و بنويسند انگشت شمار و انگشت‌نما بودند ممكن نيست كه شخصي در آن محيط اين فنّ را بياموزد و در ميان مردم به اين صفت معروف نشود.»(2)

    قرآن كريم نيز امي بودن پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ . يعني درس نخواندن وي قبل از بعثت را تأييد مي‌كند. در سورة عنكبوت مي‌فرمايد: و ماكنت تتلوا من قبله من كتابٍ و لاتخطه بيمينك اذا لارتاب المبطلون(3) .
    يعني تو هرگز پيش از اين كتابي نمي‌خواندي، و با دست خود چيزي نمي‌نوشتي، مبادا كساني كه در صدد تكذيب و ابطال سخنان تو هستند، شك و ترديد كنند.

    زماني كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ در مكه مي‌زيست تعداد باسوادان آن سرزمين بسيار اندك و انگشت‌شمار بودند. بر اساس آنچه در تاريخ آمده است، تعداد مرداني كه خواندن و نوشتن را مي‌دانستند فقط 17 نفر و تعداد زناني كه با خواندن و نوشتن آشنا بودند فقط يك نفر بود و اسامي آنها در تاريخ آمده است، پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ جزء آن عده نيست.

    مسلماً در چنين محيطي اگر پيامبر اكرم خواندن و نوشتن مي‌دانست كاملاً معروف و مشهور مي‌شد. و سخن صريح قرآن كريم كه وي را «امي»(4) خوانده است، مورد اعتراض مردم قرار مي گرفت، در حالي كه چنين حادثه ي رخ نداد. اين نيز خود تأييدي بر اين مطلب است كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ با خواندن و نوشتن آشنايي نداشته است.

    اين مطلبي بود كه نسبت به دوران قبل از بعثت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ بيان شد. اما نسبت به دوران بعد از رسالت او (چه دوران سيزده ساله‌اي كه در مكه زندگي كرد و چه دوران ده ساله زندگي كه در مدينه بود) نيز هيچ‌يك از مورخان ننوشته‌اند كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ خواندن و نوشتن را از كسي فراگرفته باشد. بنابراين، پيامبر (ص) به همان حال امي بودن تا پايان عمر باقي مانده است.

    اما نكته ي قابل توجه اين است كه درس نخواندن غير از بي‌سواد بودن است رسول گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ احتمالا توانايي بر خواندن و نوشتن از طريق تعليمات الهي داشت، بدون آنكه نزد انساني آن را فرا گرفته باشد.
    هر چند در هيچ تاريخي ديده نشده است كه او از اين علم و دانشش استفاده كرده باشد، چيزي را از رو بخواند و يا با دست خود نامه اي بنويسد، و شايد پرهيز پيامبر (ص) در تمام عمرش از اين كار باز براي اين بود كه دستاويزي به دست بهانه جويان ندهد.(5)

    بنابراين پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ چه در مدينه و چه در مكه نزد هيچ انساني به فراگيري خواندن و نوشتن نپرداخته است. زيرا تعداد افراد باسواد مكه، در زماني كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ در آن محيط زندگي، مي‌كرد فقط 17 نفر مرد و يك نفر زن بوده است و تعداد افراد باسواد مدينه از ميان دو قبيله اوس و خزرج كه دو قبيله معروف ساكنان مدينه بودند، فقط يازده نفر بود كه بلاذري در تاريخ خود نام آن ها را بيان نموده است و نيز نام كساني را كه سمت دبيري پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ را داشتند بيان مي كند و مشخص و روشن مي شود كه خط و فن خواندن و نوشتن تازه وارد حجاز گرديده بوده است و از آن جهت اگر كسي خواندن و نوشتن مي دانست معروف و زبانزد خاص و عام مي شد.

    و از اينكه اسم آن حضرت جزء افراد با سواد مدينه ثبت نشده است روشن مي‌شود كه آن حضرت در مدينه هم خواندن و نوشتن را فرا نگرفته است.(6)
    از مجموع قرائن به دست مي‌آيد كه آن حضرت در دوران رسالت نيز نه خواند و نه نوشت و اين مطلب مورد اتفاق تمام دانشمندان شيعه و سني مي‌باشد.
    و از نصوص تاريخي معتبر به دست مي‌آيد كه رسول خدا در مدينه گروهي به نام دبير داشته است. دبيران پيامبر وحي الهي، سخنان پيامبر اكرم، عقود و معاملات مردم، عهدها و پيمان نامه‌هاي رسول خدا با مشركين و اهل كتاب، دفاتر صدقات و ماليات و خمس، و نامه‌هاي فراوان آن حضرت به سران قبايل و كشور هاي هم جوار، را، مي‌نوشتند.

    امروزه علاوه بر وحي و سخنان حضرت، كه نوشته شده و باقي است، عهدنامه‌ها و بسياري از نامه‌هاي رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نيز در متن تاريخ ثبت شده و باقي است كه محمد بن سعد در طبقات‌الكبري در حدود صدنامه را ذكر كرده است.(7) نكته قابل دقت اين است كه از اين همه نامه و سخنان حضرت كه در تاريخ آمده است هيچ كدام به خط خود وي نوشته نشده است و اگر حضرت در دوران بعد از رسالت به فراگيري خواندن و نوشتن پرداخته بود لااقل يك نامه يا يك آيه يا سخن از خود حضرت، به خط خود آن حضرت نوشته مي‌شد.

    نتيجه اين كه مراد از امي بودن پيامبر (ص) كه در قرآن كريم يا در احاديث آمده است همان درس نخوانده و مكتب نديده است و بين درس نخواندن با بي‌سوادي فرق وجود دارد.



    پاورقی:
    1. مكارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، انتشارات اسلاميه، ج 6، ص 395.
    2. مطهري، مرتضي، پيامبر امي، انتشارات صدرا، ص 9.
    3. عنكبوت: 48.
    4. اعراف: 157.
    5. تفسير نمونه، ج 16، ص 305.
    6. طباطبائي، سيد محمد حسين، ترجمه الميزان، ج 1، ص 337.
    7. پيامبر امي، ص 18-21.


  10. صلوات ها 5


  11. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    اما معناي مناسب براي امي همان معناي اول است كه با موارد استعمال اين كلمه نيز سازگارتر مي‌باشد.(1) زيرا يكي از نكات روشن زندگي رسول اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ اين است كه آن حضرت به مكتب نرفته و درس نخوانده و نزد هيچ استاد و معلمي، تلمذ و شاگردي نكرده است و با هيچ نوشته و كتابي آشنا نبوده است و احدي از مورخان مسلمان و غيرمسلمان مدعي نشده است كه آن حضرت در دوران كودكي يا جواني، چه رسد به دوران كهولت و پيري كه دوره رسالت است، نزد كسي خواندن يا نوشتن آموخته است و همچنين احدي ادعا نكرده و موردي را نشان نداده است كه آن حضرت قبل از دوران رسالت يك سطر خوانده و يا يك كلمه نوشته باشد.
    پاسخ:شماره 1 مطلب مرا دوباره بخوانید
    بعد هم آنچه در تاریخ نیامده دلیل بر عدم وجودش نیست شاید پیامبر می خوانده ولی مردم نفهمیدن یا فهمیدن و نقل نکردن
    مردم عرب و بالاخص عرب حجاز در آن عصر، به طور كلي بي‌سواد بودند و افرادي از آنها كه مي‌توانستند بخوانند و بنويسند انگشت شمار و انگشت‌نما بودند ممكن نيست كه شخصي در آن محيط اين فنّ را بياموزد و در ميان مردم به اين صفت معروف نشود.
    پاسخ:ممکنه پیامبر از اون انگشت شمارها بوده
    قرآن كريم نيز امي بودن پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ . يعني درس نخواندن وي قبل از بعثت را تأييد مي‌كند. در سورة عنكبوت مي‌فرمايد: و ماكنت تتلوا من قبله من كتابٍ و لاتخطه بيمينك اذا لارتاب المبطلون(3) .
    يعني تو هرگز پيش از اين كتابي نمي‌خواندي، و با دست خود چيزي نمي‌نوشتي، مبادا كساني كه در صدد تكذيب و ابطال سخنان تو هستند، شك و ترديد كنند.

    پاسخ:سوال من برون دینی است
    زماني كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ در مكه مي‌زيست تعداد باسوادان آن سرزمين بسيار اندك و انگشت‌شمار بودند. بر اساس آنچه در تاريخ آمده است، تعداد مرداني كه خواندن و نوشتن را مي‌دانستند فقط 17 نفر و تعداد زناني كه با خواندن و نوشتن آشنا بودند فقط يك نفر بود و اسامي آنها در تاريخ آمده است، پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ جزء آن عده نيست.
    پاسخ:شاید پیامبر جزو آن 17 نفر بوده یا اگر نبوده سهو مورخین بوده یعنی شاید خواندن و نوشتن بلد بوده و مورخین می دونستن ولی به دلایلی نقل نکرده اند
    مسلماً در چنين محيطي اگر پيامبر اكرم خواندن و نوشتن مي‌دانست كاملاً معروف و مشهور مي‌شد. و سخن صريح قرآن كريم كه وي را «امي»(4) خوانده است، مورد اعتراض مردم قرار مي گرفت، در حالي كه چنين حادثه ي رخ نداد. اين نيز خود تأييدي بر اين مطلب است كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ با خواندن و نوشتن آشنايي نداشته است.
    پاسخ:خب یواشکی خوندن که کسی نفهمه(ااحتمالش که هست)
    اين مطلبي بود كه نسبت به دوران قبل از بعثت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ بيان شد. اما نسبت به دوران بعد از رسالت او (چه دوران سيزده ساله‌اي كه در مكه زندگي كرد و چه دوران ده ساله زندگي كه در مدينه بود) نيز هيچ‌يك از مورخان ننوشته‌اند كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ خواندن و نوشتن را از كسي فراگرفته باشد. بنابراين، پيامبر (ص) به همان حال امي بودن تا پايان عمر باقي مانده است.
    پاسخ: بحث در مورد قبل بعثت است
    اما نكته ي قابل توجه اين است كه درس نخواندن غير از بي‌سواد بودن است...
    پاسخ:باشه امی به معنای معلم ندیده است من با همین مفهوم مشکل دارم




  12. صلوات


  13. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

    الآن ما با دو مطلب رو خلط شده میبینیم.

    1. اعجاز
    2. معنای امی

    آیا تنها راه اثبات اعجاز اثبات امی بودن پیامبر است؟ اگر پیامبر امی نبودن اعجاز قرآن بالکل زیر سوال بود؟ امی به چه معناست؟

    اگر قران از خدا نبود در آن اختلاف کثیر یافت میشد چرا که بالاخره بشر ممکن الخطا است زیرا هیچ چیزی محض نیست از نگاه برون دینی هیچ انسانی نمیتواند از خطا مصون بماند.

    اما اگر شما عصمت ایشان را قبول دارید (چرا که اگر قبول کنیم که ایشون توی این همه آیات خطا نکرده اند و سخن به خلاف ادعای خود نگفته اند با آن که به قول شما خواندن و نوشتن هم بلد نبودند پس لابد معصوم هستند) این شخص لایق پیروی نیست؟

    آیا از سخن گفتن گاها با یک اهل کتاب میتوان کتابی مانند قرآن آورد؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    بعد هم آنچه در تاریخ نیامده دلیل بر عدم وجودش نیست شاید پیامبر می خوانده ولی مردم نفهمیدن یا فهمیدن و نقل نکردن
    از نگاه برون دینی عقلا غیر ممکن نیست اما احتمالش بسیار ضعیف است آیا عاقل میپذیرد به صرف احتمال بسیار ضعیف احتمال قوی را رها کند؟ آیا اگر صد نفر به شما بگویند که شیری آن طرف دارد به سمت ما می اید و خودشان هم در حال فرار بودند شما باز به سمت شیر میروید یا مانند ایشان فرار میکنید؟ آیا رفتن به سمت شیر در این صورت احمقانه نیست؟(هرچند که احتمال نبودنش عقلا منتفی نیست)

    التماس دعا
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  14. صلوات ها 2


  15. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    آیا تنها راه اثبات اعجاز اثبات امی بودن پیامبر است؟ اگر پیامبر امی نبودن اعجاز قرآن بالکل زیر سوال بود؟ امی به چه معناست؟
    همانطور که قبلا گفتم:
    به نظر شما چرا قرآن خارق العاده است
    می دونید تعریف خارق العاده چیست؟خارق العاده عملی است که خرق و عادت مردم را در مورد مسئله ای بشکند
    اما آیا قرآن خارق العاده است
    کدام عادت مردم را خرق کرده است آیا مردم عادت داشته اند که هر کتابی مثلش اورده شود و در مورد قران این مورد خرق شد
    معلوم است که چنین نیست
    درست است شرط دیگر اعجاز یعنی عدم معارضه را دارد اما شرط مهم دیگر معجزه یعنی خرق عادت را ندارد
    این در حالی است که علمای بزرگ شیعه خارق العاده بودن را به عنوان شرط اساسی معجزه عنوان نموده اند:
    شیخ مفید(م412ق):
    المعجزه هو الامر الخارق للعاده المطابق للدعوی المقرون بالتحدی المتعذر علی الخلق اتیان مثله
    سیدمرتضی(م436ق):
    المعجزه الفعل الناقض للعاده یتحدی به الظاهر فی زمان التکلیف لتصدیق مدع فی دعواه
    محقق طوسی(م672ق):
    هو ثبوت ما لیس او نفی ما هو معتاد مع خرق العاده و مطابقه الدّعوی
    علامه حلی(م726 ق):
    المعجز هو الاتیان بما یخرق العاده مطابقا للدعوی
    فاضل مقداد:
    و عرفوه بانه امر خارق للعاده مطابق للدعوی مقرون بالتحدی متعذر علی الخلق الاتیان بمثله جنساً و صفتاً
    آیت الله مصباح یزدی:
    امر خارق العاده‌اى كه با اراده خداى متعال از شخص مدّعى نبوت، ظاهر شود و نشانه صدق ادّعاى وى باشد(کتاب عقاید)
    آیت الله سبحانی:
    امري كه خارق (ضد و شكننده) عادت و همراه با ادعا تحدي (مبارز طلبي) است و نمي شود با آن مبارزه و معارضه كرد
    البته در معنای خارق العاده تعریف معجزه به آن خدشه هایی توسط آقای قراملکی در کتاب معجزه در قلمرو عقل و دین صورت گرفته است که دیگر ما به آن نمی پردازیم.
    *اسناد این سخنان در کتاب معجزه در قلمرو عقل و دین تالیف آقای قراملکی نشر بوستان کتاب موجود می باشد
    اما اگر از یک فرد امی چنین متنی و بیانی صادر شود خرق عادت خواهد بود(دقت کنید)
    حالا فهمیدید چه نیازی به امی بودن پیامبر داریم
    در ضمن می توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد به کتاب قران شناسی آیت الله مصباح درس دوازدهم ؛عنوان درس:اعجاز از جهت امی بودن پیامبر مراجعه نمایید
    اگر قران از خدا نبود در آن اختلاف کثیر یافت میشد چرا که بالاخره بشر ممکن الخطا است زیرا هیچ چیزی محض نیست از نگاه برون دینی هیچ انسانی نمیتواند از خطا مصون بماند.
    پاسخ:احتمالش که هست
    از نگاه برون دینی عقلا غیر ممکن نیست اما احتمالش بسیار ضعیف است آیا عاقل میپذیرد به صرف احتمال بسیار ضعیف احتمال قوی را رها کند؟ آیا اگر صد نفر به شما بگویند که شیری آن طرف دارد به سمت ما می اید و خودشان هم در حال فرار بودند شما باز به سمت شیر میروید یا مانند ایشان فرار میکنید؟ آیا رفتن به سمت شیر در این صورت احمقانه نیست؟(هرچند که احتمال نبودنش عقلا منتفی نیست)
    پاسخ:اونقدام که شما می گی احتمالش ضعیف نیست بلکه به نظر من قوی است چون دلیلی نداریم که مورخها همه چی را نقل کنند بلکه موید بر این حرف داریم که مورخین همه چی را نقل نمی کنند
    بعد هم در مورد شیر،نرفتن من به دنبال شیر یه حرفه وجود شیر در نفس الامر یه حرفه دیگر است
    من به طرف شیر نمی روم اما با ظن
    اما این دلیل نمی شود شیر در نفس الامر وجود داشته باشد
    من دلیل می خواهم که در نفس الامر این اتفاق افتاده است
    نه به خاطر ترسم قبول کنم خدا هست و...
    که به قول فخر رازی:ظن را اعتقاد نشاید


  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    130
    حضور
    5 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    490



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    سلام

    اما اگر از یک فرد امی چنین متنی و بیانی صادر شود خرق عادت خواهد بود(دقت کنید)
    حالا فهمیدید چه نیازی به امی بودن پیامبر داریم
    در ضمن می توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد به کتاب قران شناسی آیت الله مصباح درس دوازدهم ؛عنوان درس:اعجاز از جهت امی بودن پیامبر مراجعه نمایید
    با سلام خدمت دوستان
    همانطور که گفته شده معجزه امری خارق عادت است از طرف کسی که مدعی نبوت است، معجزۀ جاوید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرآن است، که قرآن با حقائق و معارف الهی موجود در آن و اسلوب و نحوۀ بیان آن امری خارق عادت است؛ چه اینکه اگر خارق عادت نبود در همان سالهای آغازین ارسال آن، تحدی آن مورد نقض واقع می شد؛ زیرا عرب آن دوران لااقل در بحث فصاحت و بلاغت سر آمد تمام دوران بوده است.
    اما اینکه اعجاز قرآن را متوقف بر امی بودن پیامبر صلی الله علیه و آله بدانیم مبنای علمی ندارد چه اینکه پیامبر چه امی می بود و چه نبود قرآن معجزه است و خلاف عادت بشر است، اما امی بودن آن برای نفی اتهام غیر الهی بودن آن است.

    در مورد امی بودن پیامبر (ص) رجوع به این لینکها مناسب است:
    http://quran-journal.com/orientalist...tid=48&lang=fa

    http://www.taqrib.info/persian/index...mad&Itemid=391

    http://maaref.ac.ir/Upload/Quarterly...4383142242.doc
    ویرایش توسط گلشن : ۱۳۹۰/۱۲/۱۵ در ساعت ۱۹:۲۶

  18. صلوات ها 4


  19. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    همانطور که گفته شده معجزه امری خارق عادت است از طرف کسی که مدعی نبوت است، معجزۀ جاوید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرآن است، که قرآن با حقائق و معارف الهی موجود در آن و اسلوب و نحوۀ بیان آن امری خارق عادت است؛ چه اینکه اگر خارق عادت نبود در همان سالهای آغازین ارسال آن، تحدی آن مورد نقض واقع می شد؛ زیرا عرب آن دوران لااقل در بحث فصاحت و بلاغت سر آمد تمام دوران بوده است.
    این بحث را ذیل این پست بررسی کرده ام :مثل اوری به چه معناست؟
    از کجا معلوم آینده مانند قران نمی اید

    اما اینکه اعجاز قرآن را متوقف بر امی بودن پیامبر صلی الله علیه و آله بدانیم مبنای علمی ندارد چه اینکه پیامبر چه امی می بود و چه نبود قرآن معجزه است و خلاف عادت بشر است، اما امی بودن آن برای نفی اتهام غیر الهی بودن آن است.
    توصیه می کنم یک بار دیگر متن من را بخوانید من برای ادعایم دلیل اوردم اگر دلیلی دارید دلیل مرا رد کنید


  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود