صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حسن صدق ،واقعیتی در خارج ندارد وهمه اخلاقیت مدلول جمله خوشم می آید است

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937

    حسن صدق ،واقعیتی در خارج ندارد وهمه اخلاقیت مدلول جمله خوشم می آید است




    چرا دلیلی دارید که که صدق حسن است و کذب قبیح؟
    به نظر من خوب یعنی خوشم می آید و بد یعنی بدم می آید
    شما باید دلیلی بیاورید که قبح ذاتی دروغ است و صرف ادعا کافی نیست
    احتمال پاسخ:
    این یک امر فطری است و همه به آن اذعان دارند
    پاسخ:
    اولا اصلا فطرت یعنی چه؟بعضی ها اصلا وجود فطرت در انسان را قبول ندارند
    ثانیا ممکن است اذعان همه مدلول تلقین زیاد جامعه باشه کما اینکه خیلی ها از کذب خوشششان می آید واز صدق بی زارند



  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    مباحث خداشناسی، کامپیوتر، استقلال
    نوشته
    40
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    چرا دلیلی دارید که که صدق حسن است و کذب قبیح؟

    به نظر من خوب یعنی خوشم می آید و بد یعنی بدم می آید
    شما باید دلیلی بیاورید که قبح ذاتی دروغ است و صرف ادعا کافی نیست
    احتمال پاسخ:
    این یک امر فطری است و همه به آن اذعان دارند
    پاسخ:
    اولا اصلا فطرت یعنی چه؟بعضی ها اصلا وجود فطرت در انسان را قبول ندارند
    ثانیا ممکن است اذعان همه مدلول تلقین زیاد جامعه باشه کما اینکه خیلی ها از کذب خوشششان می آید واز صدق بی زارند


    اثبات حسن و قبح ذاتی با اثبات حسن و قبح ذاتی صدق و کذب دو مقوله جداست
    بنظر من بعضی کارها ذاتا خوبه مثل صداقت چون مطابقت با حقیقت و وجود داره
    بعضی کارها ذاتا بده مثل دروغ چون هیچ ما بازای حقیقی نداره
    بعضی کارها به زور تبلیغ و تهدید و رشوه و ... خوب یا بده مثل واجبات و محرمات ادیان باطل در طول تاریخ
    بعضی کارهام مشکوکه ( یعنی محل بحثه ) مثله بد بودن دزدی یا خوب بودن سکس

  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    من که نظر خواهی نکردم
    دلیل عقلی می خواهم

  7. صلوات


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    مباحث خداشناسی، کامپیوتر، استقلال
    نوشته
    40
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    من که نظر خواهی نکردم
    دلیل عقلی می خواهم

    »عذرت میخوام
    شکر خوردم نظرم را گفتم

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    مباحث خداشناسی، کامپیوتر، استقلال
    نوشته
    40
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    سلام به همه دوستان
    درسته که تازه عضو شدم ولی واقعا تلاش کردم تا بتونم چند نفر آدم بدردبخور برای مباحثه پیدا کنم
    هر چند که تعدادی هم هستن ولی متاسفانه قاطبه و شاکله نویسندگان افرادی ... هستن
    لطفا اینجا را ببینید
    http://www.askdin.com/thread13586-22.html#post194287
    با تشکر از توجهتون
    برای همیشه بای

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    به نظر من خوب یعنی خوشم می آید و بد یعنی بدم می آید شما باید دلیلی بیاورید که قبح ذاتی دروغ است و صرف ادعا کافی نیست
    با سلام خدمت شما و کارشناسان محترم
    شما میخواهید بگویید که راستگویی حسن ذاتی ندارد. خوب میتوانید بگویید ما چه چیز های ذاتی در دنیا داریم؟ آیا ذاتیات فقط منحصر در تجربیات است؟ مثلا شاید نظر شما این باشد که فقط امور تجربی ذاتی هستند؟ مثل درجه به جوش آمدن آب
    لطفا یه خورده در مورد تصور خودتون از معنای ذاتی توضیح بدهید. شاید تصور شما از ذاتی اشتباهه

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    ذاتی یعنی آنچه داخل در ماهیت است و ماهیت بدون آن ها قابل تصور نیست ذاتی می گویند

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    386
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1264



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    چرا دلیلی دارید که که صدق حسن است و کذب قبیح؟ به نظر من خوب یعنی خوشم می آید و بد یعنی بدم می آید شما باید دلیلی بیاورید که قبح ذاتی دروغ است و صرف ادعا کافی نیست
    با سلام
    یک نکته لازم به ذکر است که هر صدقی، حسن نیست، بلکه صدقی حسن است که تحت عنوان عدل قرار گیرد. به خاطر همین اشکال شما از پایه مشکل دارد. چون اولا هیچ کس نگفته راستگویی به طور کلی حسن است بلکه اگر مطابق با عدالت باشد حسن است. پس بهتر است سوال خود را عوض کنید و بگویید که آیا عدل حسن ذاتی دارد یا ندارد؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    ثانیا ممکن است اذعان همه مدلول تلقین زیاد جامعه باشه کما اینکه خیلی ها از کذب خوشششان می آید واز صدق بی زارند
    فرض کنید یک نفر در دادگاه محکوم به اعدام شده است، وقتی شاهدان به دروغ بر علیه او شهادت دهند، آیا متهمی پیدا میشود که بگوید من از دروغگویی این شاهد ها راضی هستم چون در نظر من دروغگویی قبیح نیست؟
    پس اینکه شما میگویید خیلی ها از دروغگویی خوششان می آید، به خاطر عدم اطلاع از ضرر های دروغگویی است و اینکه ممکن است همین دروغ روزی به ضرر خودشان تمام شود.
    پس به صرف اینکه عده ای از دروغگویی خوششان بیاید سبب از بین رفتن قبح ذاتی آن نمیشود.
    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    ذاتی یعنی آنچه داخل در ماهیت است و ماهیت بدون آن ها قابل تصور نیست ذاتی می گویند
    این تعریف هم یک مشکل دارد، شما گفتید که ذاتی آن است که بدون آن ماهیت تصور نشود. خوب در مثال ما، نقطه جوش آب 100 درجه است و این ذاتی آب است، حالا آیا ما میتوانیم آبی را تصور کنیم که در 110 درجه جوش بیاید. بله. پس باید بگویید در 100 درجه جوش آمدن ذاتی آب نیست. اگر بگویید ذاتی آب نیست پس چرا هیچ موقع این قانون عوض نمیشود؟
    ویرایش توسط muhammad-aga : ۱۳۹۰/۱۲/۱۳ در ساعت ۱۹:۳۳

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    چرا دلیلی دارید که که صدق حسن است و کذب قبیح؟
    به نظر من خوب یعنی خوشم می آید و بد یعنی بدم می آید
    شما باید دلیلی بیاورید که قبح ذاتی دروغ است و صرف ادعا کافی نیست
    احتمال پاسخ:
    این یک امر فطری است و همه به آن اذعان دارند
    پاسخ:
    اولا اصلا فطرت یعنی چه؟بعضی ها اصلا وجود فطرت در انسان را قبول ندارند
    ثانیا ممکن است اذعان همه مدلول تلقین زیاد جامعه باشه کما اینکه خیلی ها از کذب خوشششان می آید واز صدق بی زارند



    ولايت گرامي
    بفرماييد پس زمينه فكرتون و اين بحثي كه مطرح فرموديد چيست؟

    مقدمه اي كه داراي توضيح بحث باشد بنويسيد تا متوجه شويم مورد سوال شما دقيقا چيست؟

    بر حسن و قبح صدق اشاره داريد يا حسن و قبيح را به طور مطلق در نظر داريد؟



  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    فرض کنید یک نفر در دادگاه محکوم به اعدام شده است، وقتی شاهدان به دروغ بر علیه او شهادت دهند، آیا متهمی پیدا میشود که بگوید من از دروغگویی این شاهد ها راضی هستم چون در نظر من دروغگویی قبیح نیست؟
    پس اینکه شما میگویید خیلی ها از دروغگویی خوششان می آید، به خاطر عدم اطلاع از ضرر های دروغگویی است و اینکه ممکن است همین دروغ روزی به ضرر خودشان تمام شود.
    پس به صرف اینکه عده ای از دروغگویی خوششان بیاید سبب از بین رفتن قبح ذاتی آن نمیشود.
    پاسخ:طبق بیان شما خوبی به معنای منفعت شخصی است و مثلا اگر دروغی به نفع من باشد ذاتا قبیح نیست
    ین تعریف هم یک مشکل دارد، شما گفتید که ذاتی آن است که بدون آن ماهیت تصور نشود. خوب در مثال ما، نقطه جوش آب 100 درجه است و این ذاتی آب است، حالا آیا ما میتوانیم آبی را تصور کنیم که در 110 درجه جوش بیاید. بله. پس باید بگویید در 100 درجه جوش آمدن ذاتی آب نیست. اگر بگویید ذاتی آب نیست پس چرا هیچ موقع این قانون عوض نمیشود؟
    پاسخ:100 درجه جوش آمدن آب ذاتی آب نیست فلذا در درجه های دیگر هم جوش می آید اصلا با علوم تجربی نمی شه ذاتی اشیا را پیدا کرد
    بفرماييد پس زمينه فكرتون و اين بحثي كه مطرح فرموديد چيست؟
    یعنی چه بحث واضحه دیگه
    مقدمه اي كه داراي توضيح بحث باشد بنويسيد تا متوجه شويم مورد سوال شما دقيقا چيست؟
    همینی که گفتم
    اگر جاییش ابهام داره بگین توضیح بدم

    بر حسن و قبح صدق اشاره داريد يا حسن و قبيح را به طور مطلق در نظر داريد؟

    پاسخ:حسن و قبح اشیا به طور مطلق و یکی از مصادیقش صدق است

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود