صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثبات و یقین به وجود حضرت محمد در تاریخ(کارشناس صدر)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937

    اثبات و یقین به وجود حضرت محمد در تاریخ(کارشناس صدر)




    در گزاره های تاریخی تردیدهای جدی ای است که با توجه به آن شبهات نمی توان به هیچ گزاره تاریخی یقین کرد ودرنتیجه نمی توان یقین کرد حضرت محمدی در تاریخ بوده نه حضرت علی ای نه...:
    الف)اشکال اول

    فخر رازی می گوید:
    هیچ خبر، مفید علم نیست،لکن غایت فایده خبر ظن باشد و بر ظن اعتقاد کردن جایز نبود.(البراهین فی علم الکلام،ص4)
    ب)اشکال دوم
    در نقل های تاریخی احتمال خطای ناقلان فراوان است برای اینکه بر فرض تواتر گزارش تاریخی و راستگو بودن گزارش کننده،احتمال خطای نا آگاهانه ناقلان خبر و هم چنین مشاهده کنندگان واقع تاریخی وجود دارد چرا که معرفت های انسان به دلیل مادی بودنش ،محدود و متأثر از علل شناخته شده و علل ناشناخته است که احتمال کذب و عدم تطابق خبر را تشدید می کند مانند دیدن سراب و چوب به صورت شکسته در آب و نظائر آن.
    ازاوایل قرن بیستم علم فراروانشناسی به تحقیق و بررسی خطاهای ذهن و روان انسان پرداخت که دو شاخه عمده آن یعنی علم تحقیقات روحی و روان شناسی نا بهنجاران(این علم احساسات و عواطف انسانیی را بررسی می کند که مورد آگاهی و توجه خود شخص نیست مانند تنفر یا محبت نسبت به یک شخص در اولین نگاه)در اواسط آن قرن به موفقیت هایی دست یافت برخی از دستاوردهای او عبارتند از:
    1.اثبات و تأیید خطای نقل خلاف واقع از سوی شاهدان یک واقعه ،هر چند آن شاهدان از انسانهای عالم و فرهیخته باشند به قول سعدی: من در میان جمع و دلم جای دیگر است.(از علتهای خطا می توان به دو علت اشاره کرد:الف:عدم مشاهده واقعه در ذهن ،مانند نشنیدن کلام شخص دیگر؛ب:فرق مقام تجربه و تعبیر ،مثلا وقتی به شما خبر می دهند که علی-که پیوسته با ماشین مسافرت می کرد-به مسافرت رفته است،شما به سرعت سفر وی را با ماشین تصور می کنید(در حالی که ممکن است با ماشین نرفته باشد))
    2.علم نابهنجاران،تأثیر انگیزه ها ،علایق و روحیات نفسانی ودینی را در نوع مشاهده و شنیدن واقعیت ها و اخبار تأیید کرد(حب الشی یعمی و یصم)
    نتایج دو علم مزبور موجب می شود که انسان در خبرهایی که از افراد در تاریخ نقل می کنند دچار تردید و شک شود.چالرز براد که خود رئیس انجمن تحقیقات علم روحی انگلیس بود بعد از تشریح نتایح دو علم فوق می گوید:
    محبتی که اصحاب یک پیامبر نسبت به او دارند موجب می شود که امور را دقیق و صحیح نقل نکنند ،زیرا محبت به پیامبر باعث می شود واقع را خلاف ببینند(جزوه علم ودین،ص80)
    هیوم بعد از احتمال دادن تأثیر احساسات و عواطف درباره تأثیر روحیه دینی می نویسد:
    اگر روح دین با عشق به حیرت انگیزی پیوند یابد ،پایان عقل سلیم فرا می رسد در این شرائط گواهی انسانی تمام شایستگی خود را برای مرجع موثق بودن از دست می دهد . ممکن است به کذب داستان خود عالم باشد و با وجود این ،با منتهای صداقت به خاطر وجود آوردن سببی چنین مقدس در آن اصرار ورزد(فلسفه دین،ص91 و 92)
    (کل اشکال مذکور:معجزه در قلمرو عقل و دین،ص182 و183)
    اشکال سوم
    در مورد نقلهای متواتر می گویم: چه دلیل عقلی ای داریم که اجتماع ناقلان بر کذ ب محال است؟یا حتی بعید است؟ خب ممکن است همه اشتباه نقل کرده باشند و خطا کرده باشند .
    اشکال چهارم
    برفرض اینکه اجتماع ناقلان بر کذب بعید است احتمال کم دلیل بر نادیده گرفتن آن امر نیست برای مثال :برداشتن یک کارت با شماره 999 از میان یک میلیارد کارت.نگاه کنید احتمال در آوردن کارت فوق(999)تنها یک در میلیارد محتمل است که احتمال بعیدی به نظر می رسد ،اما همین احتمال بعید با کشیدن آن به بیرون ، به قطع و واقع می پیوندد .پس صرف احتمال بعید موجب نمی شود که آن محتمل محقق نشود.
    پس همین احتمال کم در گزاره های تاریخی سبب می شود شما یقین نکنی که هیچ کدام از گزاره های تاریخی مطابق با واقع است.و در نتیجه نمی توان به عدالت هیچ کس در تاریخ یقین کرد.
    احتمال پاسخ:
    عقلا به ان احتمال اهمیت نمی دهند
    پاسخ:
    1.عقلا چه کسانی هستند مگر فقط شما عاقلید یک گروه بزرگی در غرب هستند که معتقدند به گزاره های تاریخی نمی توان یقین حاصل کرد
    2.هیچ دلیل عقلی نداریم که عقلا مطابق واقع حکم کنند احتمال دارد همه شان خطا کرده باشند
    3.در منطق حرف عقلا و مردم یعنی همان مشهورات را جزو مبادی جدل قرار داده اند که کارش (یعنی جدل)اسقاط خصم است نه تحری حقیقت
    4.نحن ابناء الدلیل نه ابناء العقلا
    اشکال پنجم
    همانطور که معلوم است نقل متواتر از انسانهای دروغگو حجت نیست لذا علما می گویند نقل متواتر از عادلها حجت است اما در این جا یک اشکال است: شما از کجا می فهمی زید عادل است (زیدی که در زمان پیامبر بوده)خب از شخص دیگری که در گذشته بوده شنیدی خب اون شخص از کی شنیده همین جور تسلسل پیش می آید.
    اشکال ششم
    بر فرض اینکه یقین کردیم زید زمان پیامبر عادل است خب عدالت زید را از کجا می فهمیم از اینکه مثلا مدتی زید دروغ نگویید در این جا می توان اشکال کرد که: از کجا معلوم شخصی که تا مدتی دروغ نگفته الان هم دروغ نگوید شاید این حرف اولین دروغ او باشد.

    نتیجه:
    ما نمی توانیم به وجود هیچ واقعه ای در تاریخ یقین کنیم و حداکثر ظن پیدا می کنیم پس ما تنها می توانیم به وجود حضرت محمد صلی الله علیه و آله در تاریخ ظن پیدا کنیم(در حالی که همین ظن هم قابل خدشه است)و به ظن نمی شود اعتقاد و یقین پیدا کرد چون هر خبری که می آید احتمال دارد جزو خبرهای کاذب باشد پس هیچ کس نمی تواند به حقانیت دین اسلام و هردین تاریخی دیگری مثل یهودیت و مسیحیت یقین پیدا کند

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۱۲/۱۸ در ساعت ۲۱:۱۴

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    مباحث خداشناسی، کامپیوتر، استقلال
    نوشته
    40
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    با سلام

    کمپلت باهات مخالفم
    وجود پیامبر اسلام قطعیست
    ولی مثلا در باب وجود حضرت موسی تشکیکات بسیار بسیار جدی ای وجود دارد

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    چرا با هام مخالفی
    من دلایلی برای اثبات حرف خودم آوردم
    اگر شما دلیل داری آنها را رد کن تا باهم به بحث بنشنینیم
    نه که به طور کلی بگویی فلان چیز یقینی است و فلان چیز نه!!!!!

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    Programming
    نوشته
    522
    حضور
    5 روز 17 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1291



    منم میگم خورشید نیست !!!

  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    مباحث خداشناسی، کامپیوتر، استقلال
    نوشته
    40
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    چرا با هام مخالفی
    من دلایلی برای اثبات حرف خودم آوردم
    اگر شما دلیل داری آنها را رد کن تا باهم به بحث بنشنینیم
    نه که به طور کلی بگویی فلان چیز یقینی است و فلان چیز نه!!!!!
    قبل از اینکه از من بخواهی جوابت رو بدم و حرفت رو رد کنم بهتره خودت از جهت روش شناسی فکر کنی من چی میتونم بگم
    تو داری سعی میکنی بنوعی زیر آب علم تاریخ رو بزنی
    من برای مقابله نمیتونم به خود تاریخ استناد کنم. اسلام هم بگونه ای نیست که آثار از بین رفته و کشف شده ای داشته باشه ( یعنی همه چیش حفظ و نگهداری شده و مثلا این نیست که خونه کعبه الان نباشه بعد باستان شناسان پیداش کنن تا مدرکی دال بر وجودش بشه ) پس تنها راهم اینه که بگم منطقا دلیلی وجود نداره که ما رو به این سمت و سو ببره که کسی بنام محمد بن عبدالله 14 قرن پیش ادعای رسالت نکرده است
    تمام حرفهای شما هم در تضعیف علم تاریخ زده شده در حالیکه بفرض حتی اگر علم تاریخ علمی غیر قابل اطمینان باشه بهر حال سیر گذر جهان در قرون گذشته نشون میده که تو یک دوره ای در میان عربها اتفاقاتی افتاده منجر شده اونها تو بعضی آداب و رسومشون تغییر بدن و بعد به دیگر ملل حمله کنن و اعتقادات جدیدشون رو گسترش بدن و ایرانی ها رو بهر نحو راضی یا مجبور کنن که در روز چند باری با زبان آنها اورادی رو زمزمه کنن
    همه این شواهد بخوبی حاکیست که بالاخره این مسائل مسببی داشته. حال شما اسم او را محمد بن عبدالله نذار. بذار عمر فاروق یا ابوبکر صدیق یا عثمان بن عفوان یا ولید بن عقبه یا مروان بن حکم یا هر کی دیگه

    توصیه آخرم اینکه بعضی حرفات که خوندم حرفای قوی و خوبی بودن بهتره اونها رو ادامه بدی و تبیینشون کنی. این بحث و همچنین بحث حسن و قبح ذاتی خیلی بحث های قوی ای نیستن
    موفق باشی

  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    مباحث خداشناسی، کامپیوتر، استقلال
    نوشته
    40
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    واقعا کاش همونطور که ما میگیم مثلا صد نوع مورچه داریم یا 20 نوع خر داریم و همینطور تا آخر برای انسان هم انواعی وجود داشت تا همه به یکسان و با یک ویژگی شناخته نشن
    واقعا انسانها با هم متفاوتند و بنظرم در آینده قطعا به دسته ها و گروه هایی زیادی تقسیم میشن. مثلا انسانهایی که از میمون تکامل یافتن. انسانهاییکه از خر تکامل یافتن انسانهاییکه از مگس تکامل یافتن و الی آخر
    ویرایش توسط ali_tehran : ۱۳۹۰/۱۲/۱۲ در ساعت ۱۹:۵۴

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    مباحث خداشناسی، کامپیوتر، استقلال
    نوشته
    40
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    نقل قول نوشته اصلی توسط ftmh_mohammadi نمایش پست ها
    منم میگم خورشید نیست !!!


    از شما واقعا بعید بود
    امیدوارم هر چه زودتر این حرفتون را اصلاح یا حذف کنید

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    271
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    841



    سلام دوست خوب ما سر احاديث بحث ميكنيم ميگن احاديث كاملا پاك سازي شده ديگه هرچي بزرگان بگن قبوله بعد شما انتظار داري كسي منطقي بحث كنه؟فكر نكنم به جوابت برسي

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    سلام اقای تهرانی
    شما گفته ای
    تمام حرفهای شما هم در تضعیف علم تاریخ زده شده در حالیکه بفرض حتی اگر علم تاریخ علمی غیر قابل اطمینان باشه بهر حال سیر گذر جهان در قرون گذشته نشون میده که تو یک دوره ای در میان عربها اتفاقاتی افتاده منجر شده اونها تو بعضی آداب و رسومشون تغییر بدن و بعد به دیگر ملل حمله کنن و اعتقادات جدیدشون رو گسترش بدن و ایرانی ها رو بهر نحو راضی یا مجبور کنن که در روز چند باری با زبان آنها اورادی رو زمزمه کنن

    پاسخ:خود اینکه در گذشته اعراب یک اداب و رسومی داشتن و یک اتفاقی افتاده که سبب شده این اداب و رسوم را تغییر بدن تاریخ است
    شاید از همان ابتدا داری رسم و سوم عالی و زیبا بوده اند و هیچ تغییر و تحولی در انها اتفاق نیفتاده اند .
    توصیه آخرم اینکه بعضی حرفات که خوندم حرفای قوی و خوبی بودن بهتره اونها رو ادامه بدی و تبیینشون کنی. این بحث و همچنین بحث حسن و قبح ذاتی خیلی بحث های قوی ای نیستن
    پاسخ:به نظرم این دو بحث مطروحه بحث های بسیار مهم و اسای هستند اسای از آن جهت که این پستم زیراب کل ادیان را می زنی و بحث قبلی ام زیراب کل اخلاق را می زنه
    یاعلی




  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    مباحث خداشناسی، کامپیوتر، استقلال
    نوشته
    40
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    سلام اقای تهرانی
    شما گفته ای
    تمام حرفهای شما هم در تضعیف علم تاریخ زده شده در حالیکه بفرض حتی اگر علم تاریخ علمی غیر قابل اطمینان باشه بهر حال سیر گذر جهان در قرون گذشته نشون میده که تو یک دوره ای در میان عربها اتفاقاتی افتاده منجر شده اونها تو بعضی آداب و رسومشون تغییر بدن و بعد به دیگر ملل حمله کنن و اعتقادات جدیدشون رو گسترش بدن و ایرانی ها رو بهر نحو راضی یا مجبور کنن که در روز چند باری با زبان آنها اورادی رو زمزمه کنن

    پاسخ:خود اینکه در گذشته اعراب یک اداب و رسومی داشتن و یک اتفاقی افتاده که سبب شده این اداب و رسوم را تغییر بدن تاریخ است
    شاید از همان ابتدا داری رسم و سوم عالی و زیبا بوده اند و هیچ تغییر و تحولی در انها اتفاق نیفتاده اند .
    توصیه آخرم اینکه بعضی حرفات که خوندم حرفای قوی و خوبی بودن بهتره اونها رو ادامه بدی و تبیینشون کنی. این بحث و همچنین بحث حسن و قبح ذاتی خیلی بحث های قوی ای نیستن
    پاسخ:به نظرم این دو بحث مطروحه بحث های بسیار مهم و اسای هستند اسای از آن جهت که این پستم زیراب کل ادیان را می زنی و بحث قبلی ام زیراب کل اخلاق را می زنه
    یاعلی
    سلام دوست عزیز
    شما بگو روشا چطوری میشه ثابت کرد که محمدی در کار بوده تا من از اون روش به شما ثابت کنم
    این روش بحث رو فکر کنم یا از کا ام ام گرفتی یا بینا88

    بهتره شما بقصد زیر آب زدن ننویسی
    من بشخص برای سرگرمی مینویسم چون با این چیزها حال میکنم و مطمئنمم هیچ تاثیری رو کسی نداره
    البته متاسفانه سطح مدافعین کمی پائینه و انگیزمو پائین آورده
    موفق باشی

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود