جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نیازی نیست پیش گو عالم غیب باشد!!!!

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937

    نیازی نیست پیش گو عالم غیب باشد!!!!




    سلام
    شما نمی توانید هیچ کدام از پیش گویی های قران و هر کس دیگر را دلیل بر اعجاز بدانید چون احتمال دارد پیشگویی او اتفاقا با واقع مطابق شده باشد و همین احتمال کافی است که من یقین نکنم سخن یک پیش گو به دلیل علم غیب اوست
    مانند این که من به شما بگویم (الکی)فردا می میری و اتفاقا فردا مردی آیا این به این دلیل است که من علم غیب دارم؟
    احتمال پاسخ:
    اگر یکی دوتا خبر بود می شه این سخن را زد ولی وقتی شد 100 تا نه
    پاسخ:
    اولا این که الاتفاقی لایدوم که مرحوم مظفر می گوید یک ادعای بدون دلیل است
    ثانیا هر چه هم زیاد باشد شاید احتمال سخن من کم شود و لی صفر نمی شود وهمین احتمال ولو کم کافی است که یقین نکنم کسی که خبر از آینده مطابق باواقع داده علم غیب و معجزه دارد
    یاعلی

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,859
    حضور
    55 روز 20 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    42
    آپلود
    2
    گالری
    344
    صلوات
    19564



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    ثانیا هر چه هم زیاد باشد شاید احتمال سخن من کم شود و لی صفر نمی شود وهمین احتمال ولو کم کافی است که یقین نکنم
    سلام
    از آنجا که تاکنون تمام پیشگویی های قرآن صحیح بوده و نقض نشده اند از دید عقلا نمی توان پذیرفت این پیشگویی ها به صورت اتفاقی صحیح بوده است. علی الخصوص اینکه پیشگوییهای قرآن دارای نشانه هایی است که قابل انکار نمی باشند.
    نمونه ای از پیشگوییهای قرآن:


  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    222 روز 3 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7886



    به نام خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    سلام
    شما نمی توانید هیچ کدام از پیش گویی های قران و هر کس دیگر را دلیل بر اعجاز بدانید چون احتمال دارد پیشگویی او اتفاقا با واقع مطابق شده باشد و همین احتمال کافی است که من یقین نکنم سخن یک پیش گو به دلیل علم غیب اوست
    مانند این که من به شما بگویم (الکی)فردا می میری و اتفاقا فردا مردی آیا این به این دلیل است که من علم غیب دارم؟
    احتمال پاسخ:
    اگر یکی دوتا خبر بود می شه این سخن را زد ولی وقتی شد 100 تا نه
    پاسخ:
    اولا این که الاتفاقی لایدوم که مرحوم مظفر می گوید یک ادعای بدون دلیل است
    ثانیا هر چه هم زیاد باشد شاید احتمال سخن من کم شود و لی صفر نمی شود وهمین احتمال ولو کم کافی است که یقین نکنم کسی که خبر از آینده مطابق باواقع داده علم غیب و معجزه دارد
    یاعلی
    اينكه چه كسي پيشگويي ميكند مهم است. ببينيد ، قرآن ادعاي الهي بودن ميكند. اگر يكي ، حتي يكي از پيشگويي هايش غلط از آب دربيايند فاتحه تمام حرف هايش خوانده شده است. مگر نه؟ تازه در فضاي عربستان كه به صورت عادي مردم همديگر را ميكشتند. اگر همچو اتفاقي مي افتاد چقدر بد ميشد. پس آدم عاقل از اين ريسك ها نميكنه. يعني منبع اين پيشگويي ها مطمئن بوده از وقوع اتفاق ها.

    با تشكر ، ستايشگر
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    آقای عباس زاده
    با توجه به این اشکالات اطمینانی حاصل نمی شود؟
    بقیه هم که جوابشان اشکال دارد مثلا:
    سلام
    از آنجا که تاکنون تمام پیشگویی های قرآن صحیح بوده و نقض نشده اند از دید عقلا نمی توان پذیرفت این پیشگویی ها به صورت اتفاقی صحیح بوده است. علی الخصوص اینکه پیشگوییهای قرآن دارای نشانه هایی است که قابل انکار نمی باشند.

    پاسخ:در مورد احتمال عقلا در تاپیک عدم اثبات وجود حضرت محمد در تاریخ صحبت کردم
    اينكه چه كسي پيشگويي ميكند مهم است. ببينيد ، قرآن ادعاي الهي بودن ميكند. اگر يكي ، حتي يكي از پيشگويي هايش غلط از آب دربيايند فاتحه تمام حرف هايش خوانده شده است. مگر نه؟ تازه در فضاي عربستان كه به صورت عادي مردم همديگر را ميكشتند. اگر همچو اتفاقي مي افتاد چقدر بد ميشد. پس آدم عاقل از اين ريسك ها نميكنه. يعني منبع اين پيشگويي ها مطمئن بوده از وقوع اتفاق ها.
    پاسخ:اتفاقا همه اش درست از آب درامده

    ویرایش توسط velayat : ۱۳۹۰/۱۲/۲۶ در ساعت ۰۰:۰۱
    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    ریاضی
    نوشته
    1,536
    حضور
    222 روز 3 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7886



    به نام خدا.

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    آقای عباس زاده
    با توجه به این اشکالات اطمینانی حاصل نمی شود؟
    بقیه هم که جوابشان اشکال دارد مثلا:
    سلام
    از آنجا که تاکنون تمام پیشگویی های قرآن صحیح بوده و نقض نشده اند از دید عقلا نمی توان پذیرفت این پیشگویی ها به صورت اتفاقی صحیح بوده است. علی الخصوص اینکه پیشگوییهای قرآن دارای نشانه هایی است که قابل انکار نمی باشند.

    پاسخ:در مورد احتمال عقلا در تاپیک عدم اثبات وجود حضرت محمد در تاریخ صحبت کردم
    اينكه چه كسي پيشگويي ميكند مهم است. ببينيد ، قرآن ادعاي الهي بودن ميكند. اگر يكي ، حتي يكي از پيشگويي هايش غلط از آب دربيايند فاتحه تمام حرف هايش خوانده شده است. مگر نه؟ تازه در فضاي عربستان كه به صورت عادي مردم همديگر را ميكشتند. اگر همچو اتفاقي مي افتاد چقدر بد ميشد. پس آدم عاقل از اين ريسك ها نميكنه. يعني منبع اين پيشگويي ها مطمئن بوده از وقوع اتفاق ها.
    پاسخ:اتفاقا همه اش درست از آب درامده
    1 - دليلتون براي اينكه اتفاقي همش درست از آب در اومد چيه؟
    2 - دقت بفرماييد دوست عزيز ، عرض كردم آدم عاقل تو اون شرايط ( فرهنگ حاكم بر عربستان ) با اون ادعا ( الهي بودن قرآن ) ريسك نميكنه كه رو هوا پيشگويي بكنه. يعني حتما بايد مطمئن باشه از نتيجه.


    با آرزوي موفقيت ، ستايشگر
    ویرایش توسط ستايشگر : ۱۳۹۰/۱۲/۲۶ در ساعت ۱۰:۰۹
    اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله و اعنا علی ذلک بفتح منک تعجله و بضر تکشفه و نصر تعزه و سلطان حق تظهره، و رحمه منک تجللناها و عافیه منک تلبسناها، برحمتک یا ارحم الراحمین.

    من بیچاره ترین موجود در عالم بودم و خدایا، محبت حسین (ع) رو در دل من گذاشتی و من خوشبخت ترین فرد زمین شدم.

  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,860
    حضور
    47 روز 17 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10623



    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    سلام
    شما نمی توانید هیچ کدام از پیش گویی های قران و هر کس دیگر را دلیل بر اعجاز بدانید چون احتمال دارد پیشگویی او اتفاقا با واقع مطابق شده باشد و همین احتمال کافی است که من یقین نکنم سخن یک پیش گو به دلیل علم غیب اوست
    مانند این که من به شما بگویم (الکی)فردا می میری و اتفاقا فردا مردی آیا این به این دلیل است که من علم غیب دارم؟
    احتمال پاسخ:
    اگر یکی دوتا خبر بود می شه این سخن را زد ولی وقتی شد 100 تا نه
    پاسخ:
    اولا این که الاتفاقی لایدوم که مرحوم مظفر می گوید یک ادعای بدون دلیل است
    ثانیا هر چه هم زیاد باشد شاید احتمال سخن من کم شود و لی صفر نمی شود وهمین احتمال ولو کم کافی است که یقین نکنم کسی که خبر از آینده مطابق باواقع داده علم غیب و معجزه دارد
    یاعلی
    با سلام و عرض ادب
    قرآن، از روند تاريخ و از آينده‏هاى دور و نزديك آن، گاه‏گاه خبرهاى قاطعى داده است اين پيشگوييها يكى از ابعاد اعجاز قرآن مجيد است بدين جهت كه:
    الف: اين پيشگوييها قاطع و محكم است و ترديد و شايد و گمان در آنها نيست.
    ب: اعجاز پیشگویی بعد از تحقق آن است وگرنه صرف پیشگویی که تحقق پیدا نکره باشد و محکم و قاطع نیز نباشد دلیلی بر اعجاز نخواهد بود.
    ج: اين پيشگوييها متكى به آمار و شواهد و قرائن نيست خبرهايى از تاريخ است. بدون هيچ زمينه وجودى.
    مثلا هنگامى كه پيامبر اكرم- صلى اللّه عليه و آله- در اوج ضعف است سوره كوثر فرود مى‏آيد و خبر مى‏دهد كه دشمنان پيامبر، ناكام و نافرجام و ابتر مى شوند. و خداوند به پيامبر- صلّى اللّه عليه و آله- نسل گسترده، نام و آوازه بلند و فراگير و يا ... مى‏بخشد.و موارد متعدد دیگری که در قرآن کریم آمده.
    د: پیشگویی های پیشگویان قائم به حدسیات خودشان است در حالی که پیشگویی های قرآن قائم به آورنده آن نیست بلکه خود وحی الهی است. و این امر در سایر پیشگویی های رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله که عنوان قرآنی نداشته وجود دارد.
    معمولا اساس استدلای شما را احتمال تشکیل می دهد، احتمالاتی که به قول خودتان بالاتر از صفر است. اما عجیب این است که شما به احتمالات بالاتر از صفر ارزش قائل می شوید و از آن طرف برای ظن خود اگر نگوئیم علم ارزشی قائل نیستید؟
    موفق باشید
    نیازی نیست پیش گو عالم غیب باشد!!!!
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    قرآن، از روند تاريخ و از آينده‏هاى دور و نزديك آن، گاه‏گاه خبرهاى قاطعى داده است اين پيشگوييها يكى از ابعاد اعجاز قرآن مجيد است بدين جهت كه:
    الف: اين پيشگوييها قاطع و محكم است و ترديد و شايد و گمان در آنها نيست.
    پاسخ:خب که چی؟
    ب: اعجاز پیشگویی بعد از تحقق آن است وگرنه صرف پیشگویی که تحقق پیدا نکره باشد و محکم و قاطع نیز نباشد دلیلی بر اعجاز نخواهد بود.
    ج: اين پيشگوييها متكى به آمار و شواهد و قرائن نيست خبرهايى از تاريخ است. بدون هيچ زمينه وجودى.
    مثلا هنگامى كه پيامبر اكرم- صلى اللّه عليه و آله- در اوج ضعف است سوره كوثر فرود مى‏آيد و خبر مى‏دهد كه دشمنان پيامبر، ناكام و نافرجام و ابتر مى شوند. و خداوند به پيامبر- صلّى اللّه عليه و آله- نسل گسترده، نام و آوازه بلند و فراگير و يا ... مى‏بخشد.و موارد متعدد دیگری که در قرآن کریم آمده.
    پاسخ:می گوییم در هنگامی که متکی به شواهد و قراین نیست ممکن است اتفاقا ادعا با خارج مطابقت پیدا کند
    د: پیشگویی های پیشگویان قائم به حدسیات خودشان است در حالی که پیشگویی های قرآن قائم به آورنده آن نیست بلکه خود وحی الهی است. و این امر در سایر پیشگویی های رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله که عنوان قرآنی نداشته وجود دارد.
    پاسخ:اگر قرار باشد این پیشگویی ها وجهی از اعجاز بیان شود دور پیش می اید یعنی اعجاز قران متوقف بر الهی بودن پیشگویی ها است و الهی بودن پیش گویی ها متوقف بر اعجاز قران
    معمولا اساس استدلای شما را احتمال تشکیل می دهد، احتمالاتی که به قول خودتان بالاتر از صفر است. اما عجیب این است که شما به احتمالات بالاتر از صفر ارزش قائل می شوید و از آن طرف برای ظن خود اگر نگوئیم علم ارزشی قائل نیستید؟
    پاسخ:ان الظن لا یغنی من الحق شیئا


    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

    نقل قول نوشته اصلی توسط velayat نمایش پست ها
    ان الظن لا یغنی من الحق شیئا
    از کجا معلوم که این آیه در مقام رد ظنی نیست که در مقابل احتمال بالاتر واقع است؟ یا در مقابل اصالت ها(مثل اصالت حلیت و یا ایمان مومن و احصانش و ....)

    کما این که میفرماید:الحجرات : 12 يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ

    پرهیز کنید بسیاری از ظنون رو که براستی که بعضی از گمانها ....

    در هر صورت به طور کلی پیروی از ظن بهتر از پیروی از وهم است این را هر عاقلی میداند.
    (البته بنده پاسخی دیگر نخواهم داد انشاء الله)

    نقل قول نوشته اصلی توسط ma_214 نمایش پست ها
    شما از چه طریق اثبات می کنید؟
    ببخشید بنده متوجه فرمایش شما نشدم ولی دیگر مجال سخن گویی را ندارم
    التماس دعا
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    فلسفه
    نوشته
    927
    حضور
    6 روز 13 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    937



    در هر صورت به طور کلی پیروی از ظن بهتر از پیروی از وهم است این را هر عاقلی میداند.
    پاسخ:سگ برادر شاغل
    هیچکدام انسان را به حق نمی رسانند
    فلذا باید فقط به یقین عمل کرد
    و درمورد امور ظنی و وهمی و... سکوت کرد و گفت لا ادری

    [CENTER]خیام:[COLOR=#ff0000][B][SIZE=3][SIZE=2]قومی به گمان فتاده در راه یقین!

  19. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود