جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رجعت شهدا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    197
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    48
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1205

    رجعت شهدا




    با سلام و عرض احترام . بارها و بارها در كتاب ها و صحبت دوستان و ... شنيدم كه بعضي از شهداي ما رجعت كردند . مثلا در مورد شهيد آويني گفتند يا ديگر بزرگواران . سوال من اينه كه آيا اين چيزها كه به اين شهدا نسبت مي دهند درسته ؟ من كمي ترديد دارم ولي راستش نمي تونم هم قبول نكنم . نمي دونم چرا ؟؟ لطفا در اين زمينه كمي توضيح بديد و اين شبهه را از بين ببريد . ممنون
    آقا می شه ما را هم دعا کنی .........

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلبهار نمایش پست ها
    با سلام و عرض احترام . بارها و بارها در كتاب ها و صحبت دوستان و ... شنيدم كه بعضي از شهداي ما رجعت كردند . مثلا در مورد شهيد آويني گفتند يا ديگر بزرگواران . سوال من اينه كه آيا اين چيزها كه به اين شهدا نسبت مي دهند درسته ؟ من كمي ترديد دارم ولي راستش نمي تونم هم قبول نكنم . نمي دونم چرا ؟؟ لطفا در اين زمينه كمي توضيح بديد و اين شبهه را از بين ببريد . ممنون
    با سلام و عرض ادب
    «رجعت» از عقائد معروف شيعه است و تفسيرش در يك عبارت كوتاه چنين است: بعد از ظهور حضرت مهدى عليه السلام گروهى از «مؤمنان‏خالص» و «كفار و طاغيان بسيار شرور» به اين جهان بازمى‏گردند.[1]گروه اول مدارجى از كمال را طى مى‏كنند، و گروه دوم كيفرهاى شديدى مى‏بينند.
    مرحوم «سيد مرتضى» كه از اقدم بزرگان شيعه امامیه است، چنين مى‏گويد: «خداوند متعال بعد از ظهور حضرت مهدى عليه السلام گروهى از كسانى كه قبلًا از دنيا رفته‏اند را به اين جهان بازمى‏گرداند، تا در ثواب و افتخارات يارى او و مشاهده حكومت حق بر سراسر جهان، شركت جويند، و نيز گروهى از دشمنان سرسخت را بازمى‏گرداند تا از آنها انتقام گيرد.
    سپس مى‏افزايد: دليل بر صحت اين مذهب اين است كه: هيچ عاقلى نمى‏تواند قدرت خدا را بر اين امر انكار كند؛ چرا كه اين مسأله محالى نيست، در حالى كه بعضى از مخالفين ما، چنان اين موضوع را انكار مى‏كنند كه گوئى آن را محال و غير ممكن مى‏شمرند.
    بعد اضافه مى‏كند: دليل بر اثبات اين عقيده، اجماع اماميه است؛ زيرا احدى از آنها با اين عقيده مخالفت نكرده است». [2]
    ادعای اینکه شهدای عزیز ما، چنین رجعتی قبل از قیام حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) داشته باشند، ادعایی گزاف است که هیچ دلیلی بر آن قائم نیست.
    البته شهدا به نص قرآن کریم زنده اند و عند ربهم یرزقون هستند. و از احوالات دنیا نیز با خبرند و احیانا کراماتی نیز از آنها مشاهده شده است ولی این ربطی به مسالۀ رجعت ندارد.
    موفق باشید.

    [1].البته رجعت اصلی که جزو اعتقادات شیعه است آن است که بعد از رحلت یا شهادت حضرت مهدی علیه السلام ائمه اطهار به دنیا باز می گردند و در دنیا حکومت می کنند.

    [2]. « سفينة البحار»، جلد 1، صفحه 511( ماده رجع).

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۱۲/۰۷ در ساعت ۲۰:۲۲
    رجعت شهدا
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    آنچه از روايات اهل بيت ـ عليهم السلام ـ استفاده مي شود اينست كه رجعت همانند معاد نيست كه عمومي و همگاني باشد بلكه مخصوص كساني است كه ايمان محض و خالص يا كفر خالص دارند، چنانچه از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل شده كه فرمود: «ان الرجعه ليست بعامه و هي خاصه لا يرجع الا من محض الايمان او محض الشرك محضا»(1) رجعت عمومي نيست بلكه جنبه خصوصي دارد. تنها گروهي بازگشت مي كنند كه ايمان خالص يا شرك خالص دارند.


    رجعت در لغت يعني بازگشت پس از رفتن(1) و در اصطلاح يعني ـ خداوند در هنگام ظهور امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ گروهي از شيعيان را كه پيش از قيام آن حضرت از دنيا رفته اند به دنيا باز مي گرداند تا آنان به پاداش ياوري و همراهي و درك حكومت آن وجود مقدس نايل آيند و نيز برخي از دشمنان حضرتش را زنده مي كند تا از ايشان انتقام گيرد. بدين ترتيب كه آشكاري حق و بلندي مرتبه پيروان حق را بنگرند و اندوهگين شوند.(2)

    زمان وقوع رجعت طبق روايات از آغاز ظهور حضرت مهدي ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ شروع مي شود و تا مدتي قبل از رستاخيز ادامه دارد. در روايات آمده است كه وقتي حضرت ظهور مي فرمايد خبر مسرّت بخش ظهور در قبرها به اموات مي رسد «و لا يبقي ميت الا دخل عليه تلك الفرحة في قبره و هم يتزاورون في قبورهم و يتباشرون بقيام القائم» يعني ميتي نيست مگر اين كه خبر ظهور حضرت در قبرش به او مي رسد و آن ها در قبرها به زيارت هم رفته و قيام حضرت را به هم مژده مي دهند و بعد از آن به آن دسته از اموات مؤمني كه قابليت برگشت دارند و شايسته آن فضيلت عظمي هستند اختيار برگشت داده مي شود. تا به زيارت معشوق شان بشتابند و در خدمت او و زير پرچم پر صفاي او به ياري دين خدا و ولي برگزيده او بپردازند و آن ها با ميل و رغبت فراواني اين فرصت گران مايه را غنيمت دانسته و از آن استقبال مي كنند.(3)

    و نيز بعد از حضرت صاحب الامر ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف ـ ائمه معصومين و حضرت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ رجعت خواهند فرمود و عصر هر معصومي كه رجعت مي كند بدان و نيكان كه سابقاً در حيات اوليه آن انوار پاك الهي حيات داشتند در رجعت نيز برخواهند گشت و در اين هنگام خوبان و نيكان از بدان و اشرار انتقام ظلم و ستم شان را خواهند گرفت و حق و پاكي بر ظلم و ناپاكي پيروز خواهد شد. و مدت ها حكومت حق و فضيلت ادامه خواهد داشت. و طبق برخي روايات وارده در اين باب مدت حكومت حق چندين برابر بيشتر از زماني است كه به ظاهر حق و اهل آن مظلوم واقع شده بودند.(4)

    و ناگفته نماند كه اولين رجعت كننده از معصومين كه از روايات استفاده مي شود. امام حسين ـ عليه السلام ـ است كه در زمان حضرت زنده مي شود و نيز اصحاب و ياران امام ـ عليه السلام ـ به علاوه دشمنانش به دنيا باز مي گردند و مقاتله بين آن ها رخ خواهد داد و انتقام مظلوميت امام و يارانش گرفته خواهد شد.

    از امام صادق ـ عليه السلام ـ نقل است كه فرمودند:اولين كسي كه به دنيا بر مي گردد امام حسين ـ عليه السلام ـ و اصحاب آن حضرت هستند و نيز يزيد بن معاويه و اصحابش. حضرت آن ها را يك به يك به هلاكت خواهد رساند.(5) و نيز از روايات استفاده مي شود كه حضرت سيد الشهدا مدتي در عصر ظهور حضرت حجت زندگي مي كنند و اين گونه نيست كه در آخرين لحظات عمر آن حضرت امام حسين رجعت كنند. و زماني كه مردم امام حسين ـ عليه السلام ـ را شناختند و به حضرت معرفت لازم را پيدا كردند آن وقت امام زمان ـ عجل الله تعالي فرجه الشريف رحلت مي كنند و امام حسين حكومت مي كند.(6)

    پاورقی:
    1. معجم مقاييس اللغه.
    2. بهارانچي، سید محمد حسین، دولة المهدی یا حکومت امام زمان، انتشارات بوستان کتاب، ص240.
    3. مرحوم مجلسی، بحار الانوار، ج 1، ص 35.
    4. بهارانچی، سید محمد حسین، دولة المهدی یا حکومت امام زمان، انتشارات بوستان کتاب، ص 250.
    5. مرحوم مجلسی، بحار الانوار، ج 53، ص 76.
    6. مغیثی، غلام رضا، رجعت از نگاه عقل ودین، انتشارات قم، ص 94.
    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۰/۱۲/۰۷ در ساعت ۲۳:۴۱

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    197
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    48
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1205



    سلام . ممنون از راهنماييتون . اينكه شهيد سروقت يه جايي مي ياد و يه چيزي مي نويسه يا يه كاري مي كنه هم از مصاديق رجعت مي شه يا نه ؟؟!!!
    آقا می شه ما را هم دعا کنی .........

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    197
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    48
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1205



    سلام . كسي در اين مورد نظري نداره؟؟!!!
    آقا می شه ما را هم دعا کنی .........

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413



    سلام
    من فکر نمیکنم اسمش رجعت به اون معنا باشه..
    اما موارد بسیار دیدم که نشان از این داره که شهدا زنده هستند...شاید بشه گفت رجعت حضور جسمانی است و مواری که شما میفرمایید و بیان کردید روحانی است..ضمنا اگر رجعت دور از ذهن نیست ،حتی اگر جسمانی هم باشه این هم دور از ذهن نیست..

    اینم تاپیکی که از اون نمونه کرامات شهدا در اون هست:

    http://www.askdin.com/thread11723.html





    ویرایش توسط تنهاترین سردار : ۱۳۹۰/۱۲/۰۹ در ساعت ۱۷:۱۳

    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  13. صلوات ها 6


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    197
    حضور
    3 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    48
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1205



    نقل قول نوشته اصلی توسط تنهاترین سردار نمایش پست ها
    رجعت حضور جسمانی است و مواری که شما میفرمایید و بیان کردید روحانی است..
    سلام
    در اون صورت آيا منافاتي با بحث رجعت نداره اين طور كه جناب رسا و صدرا فرمودند؟؟؟
    لازمه ي نوشتن يا .... تصرف در دنياي مادي نيست ؟؟ آيا اين مورد با رجعت روحاني تطابق داره ؟؟؟ مثلا اگه مي گفتيم كه شهدا رو در خواب يا حالتي مثل مكاشفه و ..... مي ديديم و صحبت مي كرديم درست ، ولي چطور مي شه كه شهدا بدون رجعت جسماني در دنياي ما وارد مي شن و كاري انجام مي دن كه مستلزم حضور فيزيكي است ؟؟!!!! صد البته با قدرت و اراده ي خدا اين بحث ها حل مي شه اما مي خوام بدونم آيا چيزي مشابه با بحث رجعت در اين زمينه وجود داره يا نه ؟ممنون
    آقا می شه ما را هم دعا کنی .........

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413



    این موارد تا جایی که میدونم با بدن مثالی وبا اذن خدا صورت میگیره..
    جسم مثالی بدنی است که در برزخ با آن ادامه حیات میدهیم
    از جهاتی شبیه جسم مادی و عنصری است که در دنیا داریم ولی ماده این بدن از عنصریات تشکیل نشده
    جسم لطیفی است که به وسیله ابزار هم قابل لمس نیست..
    در برزخ تا قیامت ما با این بدن زندگی میکنیم..
    البته به طور قطع نمیشه گفت ،چون بدون جسم مثالی هم میشود تاثیر داشت در دنیا ...ولی به احتمال خیلی زیاد مربوط به همان جسم مثالی است...
    اما به طور حتم بدانید چیزی که شما فرمودید یعنی رجعت که بازگشت روح به بدن و جسم دنیایی است اتفاق نیفتاده...

    نقل قول نوشته اصلی توسط گلبهار نمایش پست ها
    در اون صورت آيا منافاتي با بحث رجعت نداره اين طور كه جناب رسا و صدرا فرمودند؟؟؟

    نخیر منافاتی نداره ،اتفاقا جواب خوبی هست برای انکار کننده های رجعت..

    ویرایش توسط تنهاترین سردار : ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ در ساعت ۱۱:۲۶

    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلبهار نمایش پست ها
    سلام
    در اون صورت آيا منافاتي با بحث رجعت نداره اين طور كه جناب رسا و صدرا فرمودند؟؟؟
    لازمه ي نوشتن يا .... تصرف در دنياي مادي نيست ؟؟ آيا اين مورد با رجعت روحاني تطابق داره ؟؟؟ مثلا اگه مي گفتيم كه شهدا رو در خواب يا حالتي مثل مكاشفه و ..... مي ديديم و صحبت مي كرديم درست ، ولي چطور مي شه كه شهدا بدون رجعت جسماني در دنياي ما وارد مي شن و كاري انجام مي دن كه مستلزم حضور فيزيكي است ؟؟!!!! صد البته با قدرت و اراده ي خدا اين بحث ها حل مي شه اما مي خوام بدونم آيا چيزي مشابه با بحث رجعت در اين زمينه وجود داره يا نه ؟ممنون :gol::gol::gol:
    با سلام و عرض ادب
    همچنان که جناب تنها ترین سردار فرمودند این موارد رجعت اصطلاحی نخواهد بود؛ بلکه این امور در کرامات اولیای الهی که بسیار زیاد است، نمودبیشتری دارد، ولی این موارد رجعت نخواهد بود؛ زیرا در رجعت اولیا با بدن مادی خود حضور می یابند.
    اما اینکه حقیقت این تصرفات چگونه است؟ می توان گفت: امری است که به اشراف روح صورت می پذیرد؛ همچنان که کرامات آنان در حیات دنیویشان نیز به اشراف روحشان صورت می پذیرفت.
    موفق باشید.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۱۲/۰۹ در ساعت ۲۰:۴۹
    رجعت شهدا
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  19. صلوات ها 4


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود