صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بازتاب هاي فكري يك مسيحي سابق و مسلمان اسبق

  1. #1

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511

    مطلب بازتاب هاي فكري يك مسيحي سابق و مسلمان اسبق




    با سلام

    مقاله مورد بحث، مسائلی را راجع به مسیحیت، اسلام، شیطان و کثرت ادیان الهی مطرح می­کند و در نهایت نتیجه می‌گیرد که خدایی وجود ندارد و این امور همگی ساخته و پرداخته ذهن انسان است.
    در این مقال ما به بررسی ایرادات وارده پرداخته­ایم و سعی در پاسخ‎گویی بدان‎ها از منظر اسلام داریم.

    مقدمه
    نویسنده مقاله مدعی است که از پدر و مادری مسلمان، زاده شده و از این رو، طبعاً مسلمان بوده است. سپس تغییر عقیده داده، مسیحی می­شود.
    آنگاه از مسیحیت هم دست کشیده و پی می­برد که اساساً خدایی نیست!
    ما در خلال این مقال، ایرادات ایشان را مطرح نموده و به بررسی صحت و سقم آنها می­پردازیم.
    از نکته­های شگفت­ آور این است که – چنانکه خود نویسنده، در ابتدای بحث بیان کرده است - ایشان ابتدا از اسلام به مسیحیت تغییر عقیده می­دهد و سپس! به مطالعه انجیل می­پردازد. و پس از تأمل در انجیل، از مسیحیت نیز رویگردان می­شود.
    علت رویگردانی ایشان از اسلام نیز شنیدنی است: «توسط این دین اصلاً نمی­توانم با خدا ارتباط برقرار کنم و به قولی خوشحال نبودم.» البته ایشان ذکر نکرده­اند که چه مشکلی در اسلام است که امکان ارتباط با خدا در آن نیست.
    خوب بود ایشان به ما می­گفت که: چطور این همه مسلمان در طول قرن‎ها با این دین زیسته­اند و با خدا ارتباط برقرار کرده­اند؟
    و بالاتر از این، خوب بود ایشان، تاریخ عرفای مسلمان را نیز توجیه می­نمود. چرا که وجود عرفان در یک دین، می­تواند نشان از ظرفیت و توانایی مفاهیم آن دین برای برقراری ارتباط باطنی اشخاص با خداوند باشد.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    به راستی آیا امثال مولوی­ها، حافظ­ها، سعدی­ها، شبستری­ها، فاقد هر گونه احساس ارتباط با خدا بوده­اند؟!
    آیا بدون احساس گداختگی می­توان چنین «مثنوی» سرود؟
    بنابراین، چنین ایرادی در صورت صحت گفته ایشان، به خود شخص و باورهای وی بر می­گردد که فهمی نادرست از اسلام داشته است. شیوه ارتباط انسان با خدا به آسان­ترین وجهی در قرآن بیان شده است:
    «ادعونی استجب لکم»[1]
    مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم
    نه نیازی به کلیسا رفتن است و نه آبروی خویش را نزد کشیش ریختن. فقط و فقط ارتباط درونی انسان با آفریدگار خویش است؛ آفریدگاری که از رگ گردن به انسان نزدیک­تر است و از کوچکترین اندیشه­های انسان آگاه است.[2]
    بنابراین، همچنانکه نویسنده این مقال، بدون مطالعه انجیل، به مسیحیت گرویده است، بدون مطالعه و تأمل در اسلام، از این دین روی گردانیده است.


    ادامه دارد...!
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511




    خلقت آدم و گناه نخستین
    نویسنده در ادامه بحث به داستان خلقت آدم و گناه نخستین در کتاب مقدس مسیحیت اشاره می­کند و ایراداتی بر این داستان وارد می­کند.
    لازم به بیان است که داستان خلقت آدم در قرآن کاملاً متفاوت با آن چیزی است که در کتاب مقدس فعلی مسیحیت است.
    آنچه در کتاب مقدس موجود آمده، این است که: پس از اینکه خداوند، آدم را آفرید وی را در باغ عدن گذاشت و او را گفت: از همه میوه­های درختان باغ بخور، بجز میوه درخت شناخت نیک و بد، زیرا اگر از میوه آن بخوری، مطمئن باش خواهی مُرد.
    آدم و حوّا در بهشت، برهنه بودند بی آنکه احساس شرم نمایند.
    سرانجام، مار، حوّا را فریفت و حوّا همسرش آدم را؛ و با خوردن از آن درخت، چشمان آن دو باز شد و از برهنگی خود آگاه شدند.
    عصر همان روز، آدم و زنش صدای خداوند را که در باغ فردوس می­خرامید شنیدند و خود را لابلای درختان پنهان کردند. خداوند آدم را ندا داد: ای آدم! چرا خود را پنهان می­کنی؟
    آدم جواب داد: صدای تو را در باغ شنیدم و ترسیدم، زیرا برهنه بودم؛ پس خود را پنهان کردم.
    خداوند فرمود: چه کسی به تو گفت که برهنه­ای؟
    آیا از میوه آن درختی خوردی که به تو گفته بودم از آن نخوری؟ ... [3]
    این خلاصه­ای از سرگذشت حضرت آدم و همسرش است طبق آنچه در اوائل سفر پیدایش تورات،[4] آمده است.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    آنچه در قرآن می­خوانیم حقیقتاً چیزی دیگر است.
    اگر ما بودیم و این داستان برساخته­ی یهودی‎ها و مسیحی‎ها، نه از توحید الهی خبری بود و نه از علم مطلق حق اثری.
    از قرآن می­آموزیم که: قبل از سکونت آدم در بهشت، وی اسم‎هایی را از خداوند آموخته بود که ملائکه مقرب درگاه او آنها را نمی­دانستند و بدین طریق بود که برای آدم سجده کردند.[5]
    بنابراین، برخلاف آنچه در تورات آمده است چنین نیست که درخت ممنوع، درخت دانایی بوده باشد.
    همچنین، قرآن چنین می­گوید که: آدم و حوا قبل از خوردن از درخت ممنوع، نه تنها لباس برتن داشتند، بلکه ‎افتادن در این فتنه شیطانی، باعث برکندن لباس‎شان و نمایان شدن عورت‎هایشان شد.[6]
    به علاوه، خداوند، غافل از احوال آنها نبود که با پنهان شدن آدم از کارشان با خبر شود؛ بلکه چون آنها از درخت ممنوع خوردند و برهنگی­هایشان بر آنان آشکار شد، و به چسبانیدن برگ‎های درختان بهشت بر خود آغاز کردند، پروردگارشان بر آن دو بانگ زد: «مگر شما را از این درخت منع نکردم و به شما نگفتم که در حقیقت شیطان برای شما دشمنی آشکار است.»[7]


    ادامه دارد...!
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511




    بنابراین، نه آنچه آدم خورد، میوه دانایی بود؛ و نه خدا غافل از آدم و حوا در باغ فردوس می­خرامید. به علاوه طبق قرآن، گناه نخستینِ آدم در ژن فرزندان و عقوبت آنها اثری نه گذاشته و نه می ‎گذارد. آنچه اسلام به ما می­گوید، این است که هر کسی مسؤول اعمال خویش است:
    «کل نفس بما کسبت رهینة»[8]
    هر کسی در گروِ دستاورد خویش است
    کاری که حضرت آدم(ع) در بهشت انجام داد، خواه گناه دانسته شود یا ترک اولی،[9] خودش مسؤول آن است و البته از قرآن کریم چنین می­آموزیم که خداوند اسباب توبه او را فراهم نمود و توبه­اش را پذیرفت.
    از این رو، نه تنها فرزندانش راجع به عمل او مورد مؤاخذه قرار نمی­گیرند، بلکه خود او نیز بخشیده شده است و از انبیاء و مقربان درگاه الهی است. بنابراین، عمده اشکالات مطرح شده در مقاله، متوجه مسیحیت موجود است.
    اگر پرسیده شود که چرا پس از قبول توبه حضرت آدم(ع)، او به بهشت برگردانده نشد، می­توان پاسخ داد که چنین چیزی درست نیست، چرا که سرانجام آن حضرت، بازگشت به بهشت است؛ اما ظاهراً اراده الهی بر این قرار گرفته تا از آن پس، قبل از ورود به بهشت، آن حضرت و سایر فرزندانش ابتدا مورد آزمون قرار گیرند و سپس آنهایی که از پس آن بر آمده­اند وارد بهشت شوند.
    به عبارت دیگر، پذیرفته شدن توبه به معنای بازگشت تمام و کمال به حالت اولیه نیست و چه بسا متناسب با شرایط فعلی حکمی در خور نیز صادر شود، اما در هر حال سرانجام انسان‎های نیک کردار، بهشت است.


    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    محدوده­ای بودن دعوت انبیاء
    نویسنده در ادامه بحث، بر ادعای میسحیت که حضرت عیسی(ع) را خدا می­پندارند این ایراد را وارد می­کند که چرا خدا فقط برای برخی از مردم زمین و آن هم فقط قوم یهود تبلیغ می­کرد؟
    تکلیف دیگر مردمان چیست؟
    چرا مردم بقیه‌ی نقاط زمین وارد ملکوت خدا نشوند؟
    اساس ایرادات فوق نیز ناشی از مسیحیت تحریف شده موجود است؛ چرا که در اسلام چنین چیزی به هیچ وجه مطرح نیست که چیزی به نام «ملکوت خدا» صرفاً از آنِ مسلمانان باشد؛ بلکه خداوند نسبت به کسانی که دلیل و حجتی از اسلام به آنان نرسیده است بخشنده و مهربان است و چنانکه خود در قرآن تصریح می­فرماید:
    «و ما کنا معذبین حتی نبعث رسولاً»[10]
    و ما تا پیامبری برنگزینیم، به عذاب نمی­پردازیم
    از این رو، نه تنها تکلیف ساکنان نقاط دیگر کره زمین، مطابق عقل و عقلانیت است بلکه تکلیف ساکنان احتمالی دیگر کرات نیز روشن است.


    ادامه دارد...!
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511




    خدای واحد و کثرت ادیان
    در ادامه بحث، نویسنده مقاله سخن از تعدد ادیان را به میان می‎آورد و می‎پرسد چرا خدا از اول یک دین را طراحی ننموده و چرا این ‎همه تفاوت میان ادیان است؟
    مگر همه ادیان از طرف خدا نیست؟

    سیستم بدنی انسان‎ها یکسان است پس چرا باید ادیان مختلف داشته باشند؟
    اولاً باید متذکر شویم که همه ادیان از طرف خدا نیست؛ مثلاً ما آیین بودا را جزء ادیان الهی نمی­دانیم. آنچه که مدعای ماست و طبعاً باید نسبت به آن پاسخ‎گو باشیم، این است که از ادیان موجود، ادیان ابراهیمی از طرف خدا بوده است؛ اما تفاوت‎های آنها از نظر ما چنان نیست که نویسنده پنداشته است؛ زیرا ما یهودیت و مسیحیت موجود را تحریف شده می­دانیم؛ همچنان‌که با اندک تأملی در عهدین موجود، این مسأله روشن می­شود، و امروزه اسناد تاریخی نیز روشنگر این امر است.[11]
    بنابراین، نمی­توان با توجه به عهدین موجود راجع به اختلاف ادیان، بحثی علمی مطرح نمود.
    ثانیاً مسأله­ای که نویسنده مقاله بدان توجهی نداشته این است که کثرت ادیان چگونه کثرتی است؟
    آیا کثرتی ماهوی و گوهرین است، یا اینکه کثرتی دیگر است؟
    آنچه ما از قرآن می­آموزیم این است که همه انبیاء الهی انسان‎ها را به توحید فراخوانده­اند، و به عبادت خدایی یگانه که آفریدگار آنهاست، و ایمان به روزی که بازگشتگاه همه انسان‌هاست.
    از این رو، آموزه­های محوری همه ادیان الهی یکسان بوده است. پس فرق آنها در چه بوده است؟
    تفاوت‎های ادیان الهی، در نحوه آزمایش‎هایی بوده است که خداوند متعال، بنا بر حکمت خویش و با توجه به احوال بندگان از آنها به عمل می­آورده است. البته لازم به ذکر است که این آزمایش‎ها چندان مقابل یکدیگر نبوده­اند که چنانکه نویسنده گفته است: «دو هزار سال پیش خدا این‌قدر از خوبی و بخشش می­گوید و ناگهان بعد از ششصد سال یک دفعه تغییر عقیده داده و همواره از ترس و آتش و سوختن و عذاب حرف می­زند.»

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۱/۰۱/۰۸ در ساعت ۲۳:۴۱
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نه حضرت عیسی(ع) آن بوده است که مسحیت امروز می­گوید و نه فرستاده خاتم(ص) این بوده است که در ذهن نویسنده است. چنانکه در روایات، آمده است حضرت یحیی(ع) که معاصر حضرت عیسی(ع) بوده است، چنان از خوف خدا می­گریست که بر گونه­هایش اثر گریه هویدا بود.[12]
    این گریه­ها از ترس عذاب الهی و آتش دوزخ بود.
    پس خدای زمان حضرت عیسی(ع)، عقیده متفاوتی!! با خدای ششصد سال بعد نداشته است. البته این نکته قابل ذکر است که چه بسا پیامبری رحمت خدا در نظرش بیشتر جلوه­گر باشد، و بشاشیت وجهش دائماً نمودار؛ اما پیامبری دیگر، ترس از کوتاهی­اش در درگاه الهی بر او فائق باشد و از این رو، خوفناک از قدرت قاهره حق باشد که مبادا او را در غفلت فراگیرد.
    در هر حال، نباید فراموش کنیم که انبیاء الهی داعیه فوق بشری نداشته­اند:
    «قل انّما انا بشر مثلکم یوحی الیّ»[13]
    بگو: من هم مثل شما بشری هستم و[لی] به من وحی می شود

    بنابراین، خدای ابراهیم(ع) و موسی(ع) و عیسی(ع) و محمد(ص) یک خداست و لاغیر.
    اما این خدا در طول تاریخ، پیامبرانی را به سوی اقوامی با فرهنگ‎ها و آیین‎های متفاوت فرستاده است که هر کدام مقتضیات و لوازم خاص خود را داشته­اند و از این رو، جزئیات احکام و آزمون‎های الهی برای آنها گونه­گون شده است.
    امروزه بر ماست که با تحقیق و کاویدن آثار بجا مانده از ادیان و آموزه­های‎شان نسبت آنها را با حقیقت بسنجیم. البته در مسیر تحقیق بی­طرفانه، بی­تعصبی به علائق و گرایش‎ها و پیش‎داوری‎های شخصی و دیگر شروط و لوازم پژوهش، امری بایسته است. قرآن کریم بارها ما را به اندیشیدن در این کتاب الهی، فرا می­خواند:
    «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها»[14]

    آیا به آیات قرآن نمی­اندیشند؟
    یا [مگر] بر دل‌هایشان قفل‌هایی نهاده شده است؟‌
    از این‎رو، بهتر است بجای نوشته­ها و گفته­های احساساتی، آثار ادیان را بر گیریم و آموزه­های بنیادین آنها را در کنار هم نهیم. در اینجا است که فرق توحید ارائه شده در عهدین، و توحید قرآنی روشن می­گردد و پی می‎بریم که آنچه آنها معرفی می­نمایند، شرکی بیش نیست.

    ادامه دارد...!
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511





    شیطان
    پرسش‎های دیگری که نویسنده مطرح نموده، راجع به شیطان است.
    بحث شیطان و پرسش‎های پیرامونش از دیرباز اذهان اندیشمندان ادیان مختلف را به خود مشغول داشته است: شیطان کیست؟
    آیا شیطان خالق شر است؟
    آیا خدا شیطان را آفرید؟
    اگر پاسخ، مثبت است، چرا او را آفرید؟
    و ... . نه تنها در میان اندیشمندان ادیان مختلف، بلکه در میان اندیشمندان مسلمان نیز پاسخ یکسانی به همه این پرسش‎ها داده نشده است.
    در اسلام، مسلّم است که شیطان، مخلوق خداست، و خالق چیزی هم نیست، اما پاسخ دیگر پرسش‎ها را نمی­توان بدین سادگی و صراحت داد.
    شیطان از جنّیانی است که سال‎ها خداوند را عبادت کرده و در بارگاه قرب او بوده است؛ ولی اکنون از دستور الهی سرپیچی کرده و خداوند او را از درگاه خویش رانده است.
    حال با توجه به اینکه سالیانی دراز، از عابدان درگاه حق بوده است، در مقابل این طاعات طولانی، حاجتی از خدا دارد.
    آیا درست است که همین یک درخواست او رد شود تنها به این دلیل که دیگران را گمراه می­کند؛ در حالی که این دیگران، انسان‌هایی­ هستند دارای عقل­ و اراده­ که می‎توانند از مکر و حیله او در امان باشند؟
    مقصود ما این نیست که در مقابل طاعات وی باید درخواستش اجابت می‎شد، بلکه بحث بر این است که با اجابت این درخواست به چه کسی ظلم شده است؟
    خداوند متعال، کسی است که هر چه بخواهد انجام می­دهد[15] و کسی را یارای چون و چرا کردن در حکمش نیست.[16]
    با این وجود، وی بر بندگان خویش به هیچ عنوان ستم روا نمی­دارد.[17] باید توجه دقیق داشته باشیم که انسان در این عالم برای آزموده شدن پا نهاده است و موجودی است مختار که با قوه عقلش امکان انتخاب راه سپاس و ناسپاسی برایش فراهم شده است. طبیعی است که در این آزمون، موانعی سر راه او قرار دارد. اساساً آزمون بدون مانع، چیزی بی­معناست.[18]
    قلمروی شیطان، «تشریع» است نه «تکوین»، یعنی قلمروی شیطان فعالیت‎های تشریعی و تکلیفی بشر و محدود به اندیشه بشر است نه تن و بدن او.
    نفوذ شیطان در اندیشه بشر نیز منحصر است به حد وسوسه کردن و خیال یک امر باطلی را در نظر جلوه دادن.
    شیطان چنین قدرتی ندارد که به شکل یک قدرت قاهره بتواند بر وجود بشر مسلط شود و بتواند او را بر کار بد اجبار و الزام نماید.
    این امر از حوزه قدرت شیطان خارج است. تسلط شیطان بر بشر محدود است به اینکه خود بشر بخواهد دست ارادت به او بدهد:[19]
    «إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذينَ آمَنُوا وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ»[20]
    او [= شیطان] را بر کسانی که ایمان آورده­اند، و بر پروردگارشان توکل می­کنند، تسلطی نیست. تسلط او فقط بر کسانی است که وی را به سرپرستی بر می­گیرند، و بر کسانی که آنها به او [= خدا] شرک می­ورزند
    از این آیات می­آموزیم که اگر شیطان تسلطی بر انسان‎ها دارد این تسلط منوط به این است که خود انسان این تسلط را بپذیرد؛ یعنی در نهایت، اختیار با خود انسان است که با اراده خویش این سیطره را محقق سازد و برده او شود.
    پرسش از چرایی خلقت شیطان، بدین پرسش عام­ بر می­گردد که چرا خدا کافر را می­آفریند با این که می­داند فرجامش آتش است.
    حکمت این خلقت چیست؟

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    مفسر بزرگ معاصر ما، علامه طباطبائی‎، در پاسخ به این شبهه می­فرماید: مراد از حکمت[21] در آفرینش، یا حکمت در آفرینش کل عالمِ مخلوق است و یا حکمت در آفرینش انسان.
    در صورت اول [پرسش از حکمت کل عالم آفرینش باشد] می‎توان پاسخ داد که با دلیل عقلی اثبات شده است که خداوند، فاعل تام برای همه مخلوقات خود است و در فاعلیتش نیاز به متمّمی ندارد
    . از این رو، مبدأ برای ماسوای خویش است و ذاتاً منبع هر خیر و رحمت و جود و بخششی است.
    اثر این جود و بخشش این است که مستحقین طبق استعداد و استحقاقشان بهره­مند می‎شوند. پس اختلاف مستحقین طبق اختلاف استحقاقشان، امری است که به آنها بر می‎گردد نه به ذاتی که مبدأ خیر است.
    اما در صورت دوم [پرسش از حکمت آفرینش انسان باشد]، از آنجا که خداوند ذاتاً غنیّ است، بدون اینکه فائده­ای از خلقت انسان نصیبش شود، از ماده پست زمینی، ترکیب خاصی می‎آفریند که با سلوک در طریق کمال، به مرتبه والای کمالی خویش نائل شود و با کمالش بر هر موجودی برتری یابد. این غایت نوع انسان است.
    آشکار است که با توجه به اینکه این دنیا، عالم تزاحم است، و علل و اسباب گوناگونی با هم در کارند، همگان به سعادت نمی­رسند و این امر نه تنها در مورد انسان، بلکه در دیگر موجودات نیز چنین است.
    انواع حیوانات و گیاهان و همه ترکیبات معدنی دارای غایات نوعی­ای هستند که فقط برخی از مصادیق، بدین غایت می­رسند و نه همه.
    اگر فرض شود که [توسط خدا] از موانع رسیدن به غایت افراد جلوگیری شود، این امر به معنای فرو ریختن قانون آفرینش و ایجاد خلل در علل و اسباب است و این معنایی جز ابطال نظام عالم ندارد.
    بنابراین، حکمت آفرینش انسان، رسیدن به غایت کمال است، و علم الهی به اینکه بسیاری از افراد به آتش در می­آیند، باعث نمی­شود که مراد او از آفرینش نوع انسانی مختل شود؛ چرا که انسان موجودی مختار است و در نهایت، خود اوست که تصمیم می­گیرد و راه خود را انتخاب می­کند.[22]
    طبیعی است که بنای خداوند به عنوان خالقی بی همتا و با اوصافی بی‎بدیل، بر این بوده تا عالمی تمام و کمال را با همه لوازمش بیافریند. روشن است که وجود موجوداتی «مختار» در این عالم، کمال آن تلقی می­شود و نه نقصان.
    شیطان و انسان هر دو موجوداتی مختار هستند که استحقاق آفرینش داشته­اند. از این رو، اگر خداوند آنها را نمی‎آفرید، در واقع از جود و بخشش، دریغ شده بود.
    اما اکنون که به مقتضای حکمت و جود او، اینها آفریده شده­اند، طبعاً خودشان به مقتضای «اختیارشان» بایستی مسئول اعمال خویش باشند. نکته دقیق همین جا است که موجود مختار، به اختیار خود، کار می­کند.
    علاوه بر این، نادانی ما نسبت به حکمت یک مصداق خاص، دلیل بر بی‎حکمت بودن آن نیست.
    چه بسیار چیزهایی که ما انسان‎ها به چرایی وجود آنها واقف نبودیم و اکنون هستیم و همین طور چه بسیار اموری که اکنون نمی­دانیم و گذشت روزگاران آنها را بر ما آشکار سازد. ندانستن، دلیلی بر بی­حکمت بودن نیست.


    ادامه دارد...!
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. از يك مسيحى كمتر نباشيم!
    توسط سادات در انجمن حکایات و توصیه های اخلاقی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۳/۱۹, ۱۸:۲۸
  2. فضيلت فقر و عاقبت نيك آن‏
    توسط sorkh91 در انجمن احادیث معصومین (ع)
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۰۷, ۱۵:۳۳
  3. ✍عمليات در محور كرخه - دزفول✦دومين عمليات غير كلاسيك محدود✦
    توسط افلاکیان در انجمن عملیات ها و یادمان های دفاع مقدس
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۱۳, ۲۲:۲۱
  4. يك بهانه گير را ارشاد كنيد...!!!
    توسط alex در انجمن روابط دختر و پسر
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۲۴, ۱۷:۳۸
  5. يك كشف جالب در مورد حروف مقطعه قرآن
    توسط sshr در انجمن ساير موارد
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۶/۱۸, ۰۰:۱۴

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود