صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: استناد روز حدیث و جلوگیری از سوء استفاده

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17

    استناد روز حدیث و جلوگیری از سوء استفاده




    با سلام و صلوات بر محمد وآل محمد و درود فروان بر یگانه منجی عالم حضرت بقیه الله الاعظم

    مدتی ست که تعدادی چند که آمارشان از انگشتان دست هم متجاوز نیست به سو استفاده از احادیث و روایات و تبلیغ بد و همچنین تفسیر نا درست آنها در صفحات اشتراک عمومی و بعضا اجتماعی میپردازند

    از نظر بنده حقیر این یک برهه است تا با استفاده از مرجع، علم اسلامی روز و همچنین نظر مراجع اسلامی در تفسیر این موضوع پژوهش شود تا سوء استفاده و همچنین غلت نگری در افکار عمومی که خود میتواند مشکل ساز باشد جلوگیری شود

    حال اینجانب به بیان تعدادی از این مسایل در ادامه میپردازم که نظر من در چند جهت قابل تامل و پیگیری ست

    اولا" صحت حدیث مربوطه یا مشابه آن

    دوما" تفاوت کاربرد یا نوع استفاده از آن در حال یا مشابه آن

    سوما" نظر علما و مراجع نظام نسبت به این مسله

    آخرا" چگونگی وجود آن در جامعه عمومی بسا غلت و چه بسا درست


    این مهم نیازمند یک همت انسانی عظیم است تا با توجه و عنایت پروردگار حق بینی مشخص شود تا باعث گمراهی امثال من و دیگران نشود

    التماس دعا
    ویرایش توسط يوسف زهرايي : ۱۳۹۰/۱۲/۰۲ در ساعت ۱۸:۲۱

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    در ابتدا شروع میکنم از این حدیث به طور کامل از زبان گوینده:


    سلا م دوستان:چندتاحدیث درموردحروم بودن شطرنج(لعنت بریزید)وحروم بودن موسیقی.

    رسول اکرم(ص):درضمن حدیث مناهی فرمودند:شماراازبازی بانردوشطرنج وورق ونواختن در طبل وعودوطنبورواستفاده بردن ازتاروسه تارهمچنین خریدوفروش آنها نهی میکنم.ترجمه من لا یحضره الفقیه جلد5صفحه 309،امالی شیخ صدوق صفحه 424 مجلس شصت وششم،فروع کافی،مستدرک الوسائل کتاب تجارت باب 79،گناهان کبیره جلد1صفحه 285

    امام صادق (ع):فروختن شطرنج حرام است وپولی هم که ازفروختنش بدست می آیدحرام است وداشتن ونگاه داشتن شطرنج کفراست وشطرنج بازی کردن شرک است وسلام کردن بر کسی که شطرنج بازی میکندگناه کبیره هلاک کننده است وکسی که شطرنج بازی می کند و دست درمیان آن میبردچنان است که دست درمیان گوشت خوک برده باشد.وکسی که شطرنج بازی میکندنمازش قبول نیست تااینکه دست خودرابشویدوکسی که به شطرنج نگاه میکند ماننداین است که به عورت مادرخودنگاه می کندوکسی که نگاه می کندبه کسانی که درحال بازی شطرنج هستندوبه آنهاسلام می کنددرآن حال گناهش باکسی که شطرنج بازی می کند یکسان است.وکسی که بنشیندبه قصدبازی کردن شطرنج جای خودرادرجهنم آماده کرده است و این زندگانی باعث حسرت او در قیامت است ( به سبب اینکه چرا معصیت هاراانجام داده است )وازهمنشینی قماربازبپرهیززیراازجمله مجالسی است که اهلش موردغضب الهی شده اند و هرساعت منتظرغضبند( بلا )وچون نازل شودتوراوایشان رافراخواهد گرفت.وسائل الشیعه کتاب تجارت جلد 12 صفحه 241 حدیث 4 ، حق الیقین صفحه 568 ، گناهان کبیره جلد 1 صفحه 276 ، من لایحضرالفقیه ، حلیة المتقین صفحه 331
    رسول اکرم(ص):در ضمن حدیث مناهی فرمودند:شماراازبازی بانردوشطرنج ونواختن درطبل و عودوطنبوروهمچنین خریدوفروش آنهانهی میکنم.منبع:ترجمه من لا یحضره الفقیه جلد 5صفحه 308

    امام صادق(ع):هنگامی که آدم(ع)ازدنیارفت ابلیس وقابیل ازمرگ اواظهارشادمانی کردندودرزمین به هم پیوستندبرای همین شیطان اولین آلت موسیقی رابه شکل طنبوراختراع نمودوشروع به نواختن کردوقابیل باشنیدن نوای سازشیطان اقدام به خوانندگی نمودپس هرچه درزمین ازاین قبیل وسائل باشدکه مردم ازآن لذت میبرندازهمان زمان منشإ میگیرد . منبع: فروع کافی جلد 4صفحه 431


    خوب مسله ای که در اینجا مهم هست در ابتدا استناد واقعی آن و همچنین وجود این مسله در زمان حال و پوشش بزرگ فعلی است

    لطفا با استناد به 4 تبصره معیار به بررسی بپردازید

  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431




    با سلام وتشكر

    قبلا بحثهايي شده مطالعه كنيد اگر به جواب نرسيديد دوباره مطرح كنيد تا اساتيد پاسخگو باشند :

    http://www.askdin.com/thread10493.html

  7. صلوات ها 2


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    صحبتها کاملا مفید و کامل بود اما...

    سوال بزرگ اینجاست که اگر بیشتر علما و مراجع نظر به حرام بودن آنها دارند پس چرا در مملکتی که پایه و اساس آن بر اصول قرآن و احکام الهی بنا شده بر ترویج آن در جامعه و همچنین پوشش های خبری و بصری آن

    چه در عموم و چه در خفا حمایت میکند . این مسله دستاویزی شود برای کسانی که به اسم دین دنبال ضربه زدن به درخت دین میباشند؟

    اگر حرام است یعنی حرام!
    پوشش جامعه فعلی از برای چه ست؟

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431



    نقل قول نوشته اصلی توسط يوسف زهرايي نمایش پست ها
    اگر حرام است یعنی حرام! پوشش جامعه فعلی از برای چه ست؟


    با سلام

    اسلام بر تقوای فردی که زمینه تقوای اجتماع است تاکید زیادی دارد اما اگر جامعه فاسد بود دلیل گناه کردن ما نمیشود .

    منظور از پوشش جامعه چیه ؟ هرکس باید مقلد مرجعش باشد واز لغو اعراض کند و فساد اکثریت دلیل گناه نیست.

    قبلا گفتیم که شاید حرمت شطرنج بخاطر تمثال برهنه مهره ها و استفاده در قمار وشرط بندی بر روی ناموس بوده ... در هر حال انسان عاقل به اهم میپردازد تا مهم و پست.


    به این روایت توجه کنید :

    محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن ابن فضال، عن علي بن عقبة، عن ابن بكير، عن زرارة، عن أبي عبدالله عليه السلام أنه سئل عن الشطرنج وعن لعبة شبيب التي يقال لها: لعبة الامير وعن لعبة الثلاث فقال: أرأيتك إذا ميز الحق من الباطل مع أيهما يكون؟ قال: قلت: مع الباطل، قال: فلا خير فيه.

    روايت سندش معتبر است سئل عن الشطرنج از امام صادق عليه السلام از شطرنج سؤال شد و عن لعبة شبيب، لعبه شبيب چيست؟ التى يقال لها لعبة الامير يك نحو شطرنجى بوده كه اين مختص به آقاى شاه بوده و عن لعبة الثلاث، اينها را ما بلد نيستيم چه جور بوده يك قسمى از آلت قمار بوده براى اين كه آلات قمار براى مترفين خيلى بود لعبه شاهين. لعبه امير و لعبه ثلاث حالا چرا ثلاثش مى‏گويند شايد خانه‏هاى آن مثل شطرنج )من شطرنج بلد نيستم( خانه هايش سه تا سه تا بوده حالا على كل حال يك آلتى ازآلات قمار بوده است. بنى العباس با زنهايشان حالا يا تنها يا در ميان مردم شطرنج بازى مى‏كردند مى‏گفتم كه همين زبيده كه زن خوبى هم بوده البته خوب به اين معنا كه آدم سخى بوده آدم عفيفى بوده اما خب ديگر زن هارون الرشيد بوده است. اين با هم شطرنج بازى مى‏كردند اما پول گذاشتند در بين، پول به اين معنا كه هارون معلوم مى‏شود خيلى بى غيرت بوده گفت كه با هم بازى مى‏كنيم اگر باختى بايد لخت و برهنه و عريان بشوى - بناها داشتند بنايى مى‏كردند - يك مقدار گِل روى سرت بگذارى از نردبان بروى بالا و زبيده باخت و همين كار را هم كرد. مسخره بازى در آورده بودند ديگر بعد دو دفعه آمد انتقام‏گيرى كند گفت كه اگرباختى با اين كنيزك بايد در مقابل همه زنا بكنى، - اگر كنيز خودش بود ديگر زنا هم نبود - و اتفاقاً هارون باخت و اين كار را كرد نطفه مأمون ازآنجا منعقد شد لذا اين زن و شوهرها كه ايشان مى‏گويند همين‏ها هم حرام است ديگر اگر قمار بازى باشد ديگر بين زن و شوهر و بين خويش و قوم و غير خويش و قوم ندارد.

    http://38.99.139.25/feqh/Archive/Text/Mazaheri/22/




  11. صلوات


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    سرور گرامی به نکته من توجه کنید

    از سخنان شما چنین متوجه شدم که شطرنج تمثال های زیادی دارد و منظور حال و ماضی کمی متفاوت هست

    اما متوجه جواب این نشدم که چرا پوشش مطلوب و صحیح میدهند

    شما ببینید اگر فسادی در میان باشد همه از رکن آن باخبرند یا حداقل متوجه جرائم آن هستند یا شاید حتی صدای کسی هم در بیاید


    اما چرا در این مورد بیشتر سکوت جلب توجه میکند؟

  13. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    ترديدي نيست كه احكام حلال و حرام اسلام همانند خاتميت پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ تا روز قيامت ثابتند و قابل تغيير نيستند.(1) منتها گاهي فقها و مجتهدان بر اساس برداشت‌هاي فقهي معتبر چيزي را كه حرام بود، فتوي به حليت آن مي‌دهند. اين تغيير فتوي چنين مي‌نماياند كه نعوذبالله حكم تغيير كرده و حلالي به حرام يا حرامي به حلال تبديل شده است. در صورتي كه در واقع چنين نيست و آن چه كه تغيير كرده موضوع حكم است نه خود حكم.

    فقها عظام تصريح مي‌كنند كه اگر موضوع حكمي تغيير كند يا موضوعي كه مقيد به قيدي است قيدش از بين برود، حكمي كه وابسته به آن موضوع است نيز تغيير مي‌كند.

    براي نمونه، مي‌دانيم كه شراب حرام است اما اگر همين شراب به سركه تبديل شود، حكم حرمت از آن زايل شده و تبديل به حليت مي‌شود. در اين مثال تبديل موضوع باعث تغيير حكم در اين مورد خاص شد. اما خود حكم (حرمت شراب)، به قوت خود باقي است، هر موقع شراب با خصوصياتي كه فقها آن را حرام دانسته‌اند وجود يافت، حرام خواهد شد.

    از جمله چيزهايي كه در روايات و فتواي فقها به حرمت آن تصريح شده است قمار است. قمار به شكلهاي متفاوتي (پاسور، ...، شطرنج و...) انجام مي‌گيرد. هر يك از مصاديق قمار همان گونه كه در زمان پيامبر اكرم و امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ حرام بود، اكنون نيز در صورتي كه آلت قمار و وسيله برد و باخت به حساب آيد، بدون شك حرام است.

    منتها برخي از مراجع عظام فتوا داده‌اند تا وقتي كه شطرنج در عرف متدين جامعه عنوان آلت قمار را دارد، بازي با آن گرچه بدون برد و باخت باشد حرام است. اما اگر در جامعه طوري شد كه شطرنج عنوان آلت قمار بودنش را از دست داد و هيچ كس آن را آلت قمار به حساب نياورد، بلكه به عنوان يك ورزش فكري تلقي شد، در اين صورت موضوع عوض شده و حرمت آن نيز تغيير خواهد كرد.(2)

    بر اساس ديدگاه اين عده از مراجع، رواياتي كه دربارة شطرنج وجود دارد خود شطرنج را موضوع حرمت قرار نمي‌دهد، بلكه آن را به عنوان يكي از مصاديق قمار مشمول حرمت قرار مي‌دهد. بر اين اساس اگر در زماني شطرنج از موضوع آلت قمار بودن خارج شود، ‌بازي با آن حلال خواهد بود.
    البته هنوز برخي از مراجع بازي با شطرنج را مطلقا حرام مي دانند.





  14. صلوات ها 4


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    دوستان حدیثی دیگر

    امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
    آیا هیچ یک از شما جغد را در روز دیده؟عرض کرده شد که:در روز دیده نمیشود،در شب دیده میشود،امام(علیه السلام) فرمودند:اما او همیشه در آبادی ها جای داشت.چون حسین(علیه اسلام)کشته شد سوگند یاد کرد که دیگر در آبادی ها جای نگیرد مگر در خرابه ها.پس او همیشه روزهای خود را روزه دار و محزون است و چون شب او را فرو گیرد تا صبح برای حسین(علیه السلام) گریه میکند!!!
    کامل الزیارات،ص 98،ح2.
    بحار الانوار،ج 45،ص213،ح33


    التماس دعا

  16. صلوات ها 2


  17. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8431




    با سلام

    اگر منظورتان متن و سند حدیث است بله ممکن است حدیثی در سند ضعف داشته باشد اما نمیتوان متنش را مردود دانست وبالعکس .

    اصولا در برخورد با چنین اخباری اگر یقین به جعل آنها نداشته باشیم باید توقف کنیم چون خبر واحد وشاذ اگر مقرون به شواهدی دیگر نباشد قبل اتکا نیست هرچند که صحبت حیوانات و تسبیح هستی و ... از آیات قرآن واحادیث دیگر استخراج میشوند.

    بنابراین خبر فوق را نمیتوان باطل دانست .

  18. صلوات ها 3


  19. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17



    درود خدا بر شما

    سوال اینست که اگر سندیت با مشکل مواجه هست آیا حدیثی مشابه هم وجود دارد که شاید با آن تداخل پیدا کرده باشد

  20. صلوات ها 3


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود