صفحه 1 از 41 123112131 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عصمت حضرت فاطمه ی زهرا (س)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    57
    حضور
    4 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    201

    عصمت حضرت فاطمه ی زهرا (س)




    سلام

    عصمت انبیا و امامان معصوم با توجه به وظیفه ی راهنمایی و الگو بودن ایشان اثبات میشه ولی چه دلیلی برای عصمت حضرت فاطمه ی زهرا وجود داره ؟

  2. صلوات ها 12


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط نخودسیاه نمایش پست ها
    سلام

    عصمت انبیا و امامان معصوم با توجه به وظیفه ی راهنمایی و الگو بودن ایشان اثبات میشه ولی چه دلیلی برای عصمت حضرت فاطمه ی زهرا وجود داره ؟
    با سلام و عرض ادب

    برداشت اول
    نخست بايد توجه داشت که منظور از عصمتي که درباره‏ي انبيا و اوليا عليهم‏السلام گفته مي‏شود، چيست؟
    آيا معناي لغوي آن، يعني مصون و محفوظ بودن منظور است، که در مورد انبيا و اوصيا مصون بودن از مطلق خطاهاي مادي و معنوي قصد بشود، و يا فقط محفوظ و مصون بودن از خطاهاي معنوي منظور است.

    به عبارت ديگر: آيا ايشان حتي در امور ظاهري که مربوط به جهات عالم طبيعت و زندگي روز مره غير مرتبط به مسائل معنوي و توحيدي و ديني هست، نيز عصمت دارند، و يا تنها در امور معنوي که منافي با استوار بودن باطني و فطري بر طريق توحيد و صراط مستقيم هست، عصمت دارند؟

    آنچه از ظاهر آيات و روايات در اين باره استفاده مي‏شود، همان معناي دوم است،و دليلي بر اينکه نسبت به امور ظاهري هم از خطاها بايد عصمت داشته باشند، نداريم (هر چند اگر بخواهند، مي‏توانند باذن الله نسبت به آن امور نيز آگاه شوند.)
    زيرا ريشه‏ي عصمت، اين بزرگواران، به عدم انحراف از فطرت بازگشت مي‏کند، آن فطرتي که قرآن شريف درباره‏ي آن مي‏فرمايد:
    (فاقم وجهک للدين حنيفا، فطرت الله التي فطر الناس عليها، لا تبديل لخلقالله، ذلک الدين القيم، ولکن اکثر الناس لا يعلمون»؛[1]استوار و مستقيم روي (و تمام وجود) خود را به سوي دين کن، همان سرشت و فطرتي که خداوند مردم را بر آن آفريد، و در خلقت الهي تبديل و تغييري نيست. اين است دين قيم و استوار، ولي اکثر مردم (از اين حقيقت) آگاه نيستند.

    در احاديث نيز «فطرت» را به «توحيد» و «اسلام» و «معرفت ربوبي» تفسير نموده‏اند. [2]

    به عبارت ديگر: ريشه خطا و گناه، غفلت از فطرت توحيدي است، و اين امر در انبيا و اوليا عليهم‏السلام راه ندارد، زيرا ايشان در عين اينکه زندگي عادي ميان مردم را داشته‏اند، از بدو تولد تا زمان رحلتشان، هرگز توجهي به عالم طبيعت نداشته، و در نتيجه هيچ‏گونه حجابي ميان آنها و فطرتشان حائل نشده است، تا لحظه‏اي غفلت براي آنها حاصل شده باشد و يا خطايي از آنها سر زند، لذا از خطا که منشأش غفلت از توحيد است، محفوظ بوده‏اند.[3]

    و «دين» نيز، که عبارت از يک سلسله دستورات خاصي است، بازگشت واساس آن- چنان که ظاهر آيه‏ي مورد بحث نيز بر آن دلالت دارد- همان موافقت با فطرت توحيدي مي‏باشد.

    و «دين قيم»، همان خود فطرت و استوار بودن بر فطرت توحيد و جدايي نگرفتن از آن است که انبيا و اوليا چنين هستند، چنانکه قرآن شريف درباره‏ي حضرت يحيي عليه‏السلام مي‏فرمايد:
    «و سلام عليه يوم ولد، و يوم يموت، و يوم يبعث حيا»؛[4] و سلام بر او روزي که متولد شد، و روزي که رحلت مي‏کند، و روزي که زنده، مبعوث و برانگيخته مي‏شود.

    و نيز از زبان حضرت عيسي عليه‏السلام درباره‏ي وي چنين مي‏فرمايد:
    «والسلام علي يوم ولدت، و يوم اموت، و يوم ابعث حيا»؛[5] و سلام بر من روزي که به دنيا آمدم، و روزي که از دنيا رحلت مي‏کنم، و روزي که زنده، مبعوث و برانگيخته مي‏شوم.

    و سلامهاي ديگري که درباره‏ي انبياي ديگر ذکر مي‏فرمايد، همگي به اين معنا اشاره دارد، زيرا «سلام الهي» به معناي امنيت مطلق و سلامتي و مصونيت از همه خطاهايي است که انسان را از فطرت توحيدي خود دور مي‏کند، و کسي که مخاطب سلام الهي قرار گيرد از همه پليديها به دور است.

    به اين ترتيب: غير از انبيا و اوليا که از بدو تولد از عصمت الهي برخوردارند، ديگران نيز (که قبل از اين عالم چنانکه باز از آيات و روايات استفاده مي‏شود به فطرت توحيد آشنا بوده و هيچ حجابي ميان آنها و فطرتشان نبوده، ولي با آمدن به اين عالم، آن عصمت را از دست داده‏اند) اگر با توجه به دستوراتي که شارع مقدس تشريع نموده، مجاهده کرده و حجابهاي غفلت ميان خود و فطرت توحيديشان را که نتيجه‏ي گناه و توجه به عالم طبيعت است، پاک کرده و دوباره به فطرتشان بازگردند، و هيچ گونه حجابي ميان آنها و فطرتشان نماند، از همان لحظه معصوم به حساب مي‏آيند. چنانکه در ادعيه تمناي چنين معنايي را از خداوند نموده و عرض مي‏کنيم:

    «و تعصمني من کل ما نهيتني عنه»؛[6] و مرا با عصمت خود، از تمام چيزهايي که نهي فرمودي حفظ کني.
    و در جاي ديگر عرض مي‏کنيم:
    «و اعصمني ان أخطي‏ء»؛[7]مرا از خطا، معصوم و محفوظ بدار.
    و يا عرض مي‏کنيم:
    «و اعصمني فيما بقي من عمري»؛[8]و مرا در باقي مانده عمرم معصوم نما.


    [1]. الروم: 30.

    [2]. اصول کافي، ج 2، ص 12، باب «فطره الخلق علي التوحيد».

    [3]. اميرالمومنين علي عليه‏السلام خطاب به کميل- رضوان الله عليه- درباره‏ي آنها چنين مي‏فرمايد:«صحبوا الدنيا بابدان ارواحها معلقه بالمحل الاعلي»: (آنان با بدنهايي که ارواحشان به محل اعلي متّصل است، با دنيا (يا: در دنيا) مصاحبت و معاشرت کردند.) نهج‏البلاغه، ص 497، از کلام 147.
    و در جاي ديگر در وصف زهاد مي‏فرمايد: «کانوا قوماً من اهل الدنيا و ليسوا من اهلها، فکانوا فيها کمن ليس منها... تقلب ابدانهم بين ظهراني أهل الاخرة...»: آنان گروهي از اهل دنيايند، ولي اهل دنيا (و شيفته آن) نيستند، لذا در دنيا مثل کسي که از دنيا نباشد زندگي مي‏کنند... بدنهاي ايشان ميان اهل آخرت و در وسط جمع آنان است. نهج‏البلاغه ص 352، از خطبه 230.


    [4]. مريم: 15.

    [5]. مريم: 33.

    [6]. اقبال الأعمال، دعاي هنگام استهلال و روز اول محرم، ص 546.

    [7]. اقبال الأعمال، ص 550.

    [8]. اقبال الاعمال، دعاي روز بيست و سوم ماه مبارک رمضان، ص 216.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۱۲/۰۲ در ساعت ۲۱:۲۶
    عصمت حضرت فاطمه ی زهرا (س)
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها

    با توجه به آیۀ تطهیر و روایات وارده در مورد عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها ، پي خواهيم برد که وي قطعاً عصمتي را که انبيا و اوليا از آن برخوردار بوده‏اند، داشته است، زيرا فاطمه عليهاالسلام در اين احاديث، از جهت مقام و منزلت نورانيت و ولايت، همرديف با ايشان بلکه بالاتر بوده و همرديف با رسول‏الله صلي الله عليه و آله و سلم و ائمه‏ي اطهار (از نظر معنويت نه نبوت و وصايت که منصب الهي است) معرفي شده است. و اين بدان معناست که هيچ حجابي ميان او و فطرتش، در هيچ زماني حائل نشده تا خطايي و حتي غفلتي از او صادر شده باشد.

    فاطمه عليهاالسلام، معصومه‏اي است که طينتش از اعلي عليين خلق شده. او طاهره و مطهره‏اي است که به هيچ پليدي آلوده نشده است و تعبيرات ديگري که همه اشاره به اين است که فطرتش دست نخورده باقي مانده است.

    خلاصه آنکه: اگر نه اين بود که اراده‏ي حق سبحانه بر اين قرار گرفته است که نبوت و وصايت منصب خاص مردان باشد، به حضرت زهرا عليهاالسلام نيز عطا مي‏شد.[1]

    [1].برگرفته از کتاب جلوۀ نور تالیف: عارف واصل آیت الله علی سعادت پرور(رضوان الله تعالی علیه).

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۱۲/۰۲ در ساعت ۲۱:۳۰
    عصمت حضرت فاطمه ی زهرا (س)
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  7. صلوات ها 11


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    با سلام

    امام صادق علیه السلام فرمودند : ما حجت خدا بر مردم و مادرمان فاطمه -سلام الله علیها-- حجت خدا بر ماست

    حال که به فرمایش شما حجت بر مردم باید معصوم باشد حجت بر حجت که دیگر باید فراتر از این حرفها باشد



    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  9. صلوات ها 13


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    رجال و حدیث، فقه و کلام در حوزه اهل سنت
    نوشته
    2,857
    حضور
    47 روز 14 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10620



    نقل قول نوشته اصلی توسط نخودسیاه نمایش پست ها
    سلام

    عصمت انبیا و امامان معصوم با توجه به وظیفه ی راهنمایی و الگو بودن ایشان اثبات میشه ولی چه دلیلی برای عصمت حضرت فاطمه ی زهرا وجود داره ؟
    برداشت دوم: فاطمه حجت خدا[1]
    اگر خداوند متعال در ميان امت اسلامي چهارده نفر «حجت معصوم» آفريده، بدون ترديد فاطمه‏ي زهرا عليهاالسلام جزو برترين آنان است و پس از رسول‏خدا و اميرالمومنين عليه‏السلام سومين شخصيت جهان هستي به حساب مي‏آيد و حتي برتري مقام او بر تمام پيامبران پيشين و حضرات ائمه، غير از علي عليه‏السلام ثابت است.

    حضرت امام باقر عليه‏السلام در عظمت و جلالت مادرش فاطمه عليهاالسلام مي‏فرمايند:«لقد کانت عليهاالسلام مفروضه الطاعة علي جميع من خلق‏اللَّه من الجن و الانس و الطير و الوحش و الانبيا و الملائکه»؛[2] اطاعت فاطمه عليهاالسلام بر تمام بندگان الهي حتي جن و انس، پرندگان و حيوانات، پيامبران و ملائکه واجب است.

    اگرچه اين اطاعت، «اطاعت تشريعي» نيست، بلکه منظور از آن «اطاعت تکويني» است ولي تقدم او را بر انبياي ديگر نشان مي‏دهد. و لذا حضرت امام حسن عسکري عليه‏السلام در اين باره مي‏فرمايد:«نحن حجه‏اللَّه و فاطمة حجة علينا»؛[3]ما حجت خدا و فاطمه عليهاالسلام حجت ما مي‏باشد.

    و حضرت امام زمان - عجل‏اللَّه تعالي فرجه الشريف - در توقيع مبارکشان مي‏فرمايند:
    «و في ابنه رسول‏اللَّه (ص) اسوة حسنه»؛[4] (فاطمه) دختر پيامبر خدا صلي اللَّه عليه و آله الگو و اسوه زيبا براي مردم است. اين احاديث سه‏گانه (به عنوان نمونه)، نشان مي‏دهد حضرت فاطمه‏ي زهرا عليهاالسلام يکي از حجتهاي خداوندي است و جنبه‏ي الگويي و رهبري دارد و حضرات ائمه‏اطهار عليهاالسلام او را بر خود مقدم، اعمال و رفتار وي را سرمشقشان قرار مي‏دادند... و پيامبر صلي اللَّه عليه و آله، نيز مي‏فرمايند: خداوند متعال علي، همسر و فرزندانش را حجت خود در ميان مردم قرار داده است. [5]




    [1]. تحلیل سیرۀ فاطمةالزهرا، علی اکبر بابایی.

    [2]. عوالم، ج 11،ص 190، دلائل الامانه، ص 28.

    [3]. تفسير اطيب البيان، ج 13، ص 235.

    [4]. غيبت شيخ طوسي، ص 173.

    [5]. ان اللَّه جعل عليا و زوجته و ابنائه حجج علي خلقه. (عوالم ج 11، ص 78.).

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۱۲/۰۲ در ساعت ۲۱:۲۶
    عصمت حضرت فاطمه ی زهرا (س)
    مناجات العارفین لمولانا علی بن الحسین (علیهما السلام)

    «إلهى! فَاجْعَلْنا مِنَ الَّذينَ تَوَشَّحَتْ [تَرَسَّخَتْ‏] أشْجارُ الشَوْقِ إلَيْكَ فى حَدآئِقِ صُدُورِهِمْ، وَأخَذَتْ لَوْعَةُ مَحَبَّتِكَ بِمَجامِعِ قُلُوبِهِمْ»؛

    (معبودا! پس ما را از آنانى قرار دِهْ كه نهالهاى شوق به تو در باغ دلشان سبز و خرّم [يا: پايدار] گشته، و سوز محبّتت شراشر قلب آنها را فرا گرفته است).

    بحارالانوار، ج91، ص150.





  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    عصمت حضرت زهرا(س)

    فاطمه زهرا(س) ، سيده زنان اهل بهشت و عاري از هر گوه زشتي و پليدي و الگو براي تمام عالميان است.فضايل و احاديث كه در كتب شيعه و سني در مورد حضرت زهرا(س) وجود دارد خود بيانگر عصمت حضرت زهرا(س) مي باشد.

    يكي از دلايلي كه مي توان براي اثبات عصمت حضرت زهرا(س) ذكر كرد آيه تطهير است و به اتفاق تمام مسلمين حضرت زهرا (س) جزو اهل بيت هستند.

    "انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا"
    "همانا خداوند فقط و فقط می‌خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دور سازد و شما را قطعاً پاکیزه سازد."
    (سوره‌ی احزاب قسمتی از آیه‌ی 33 (معروف به آ یه‌ی تطهیر))

    نكاتي كه از اين آيه به دست مي آيد چنين است:

    1- در این بخش از آیه دو ضمیر جمع به کار رفته است که هر دو به صورت جمع مذکر آمده است، و ربطی به همسران پیامبر (ص) پیدا نمی کند.


    2-همچنین تعبیر به “انّما” که معمولاً برای حصر است و امروز در فارسی به جای آن «فقط» یا «تنها» گفته می‏شود، دلیل بر آن است: موهبتی که در این آیه آمده ویژه ی خاندان پیامبر (ص) است و شامل دیگران نمی‏شود.


    3-جمله «یرید» (خداوند اراده دارد و می‏خواهد ….) اشاره به اراده تکوینی پروردگار است ، یعنی خداوند با یک فرمان تکوینی اراده کرده است که شما را از هر گونه آلودگی پاک و مصون دارد، نه اراده تشریعی، زیرا اراده تشریعی، به معنی مکلف ساختن آنها به حفظ پاکی خویش است و می‏دانیم این تکلیف منحصر به خاندان پیامبر(ص) نیست، همه مسلمانان مکلف و موظفند که خود را پاک نگه دارند.


    4-و اما «رجس» در لغت به معنی شیء ناپاکاست و اگر در بعضی از کلمات بزرگان رجس به معنی «گناه» یا «شرک» یا «اعتقاد باطل» یا «بخل و حسد» تفسیر شده در حقیقت بیان مصداق هایی از این مفهوم وسیع و گسترده است.
    به هر حال با توجه به الف و لام جنس که بر سر این کلمه آمده (اَلرِّجْس) و در این جا معنی عموم را می‏رساند مفهوم آیه چنین است که خداوند اراده کرده هرگونه و هر نوع از انواع آلودگی را از آنان دور سازد.


    5-جملة «وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» با توجه به این که معنی «تطهیر» پاک ساختن است تأکید مجددی است بر مسألة نفی رجس و نفی همه پلیدی‏ها که در جمله قبل آمده است ،
    و واژه «تطهیراً» که به اصطلاح مفعول مطلق است باز هم تأکید دیگری بر این معنی است.



    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    نتیجه این که خداوند با انواع تأکیدها اراده فرموده است که اهل بیت پیامبر اسلام (ص) را از هر گونه پلیدی و آلودگی پاک و مبّرا سازد.

    طبق روایاتى که از اهل سنت نقل شده است، عایشه و ام سلمه به صراحت اعلام داشتند که آیۀ تطهیر در شأن آنها نازل نشده است.[
    بدران، عبدالقادر، تهذیب تاریخ دمشق، ج ۴، ص ۹۰۸؛ مجمع البیان، ج ۸، ص ۳۵۶؛ قندوزى، ینابیع المودة، ص ۲۴۹؛ ابن حجر عسقلانى، الصواعق المحرقه، ص ۱۴۱ و… اهل بیت در آیۀ تطهیر، ص ۲۸ – ۲۰؛ طباطبایی، المیزان، ج ۱۶، ص ۳۲۴ – ۳۱۶٫]

    البته ادله ی دیگر این نکته را به وضوح بیان می کنند که اهل بیت پیامبر (ص) در چهارده معصوم منحصر است.


    با توجه به استدلالی که دربارۀ آیۀ تطهیر عرض شد و اعتراف همه که حضرت زهرا(س) از اهل بیت پیامبر است. می توان عصمت حضرت را نتیجه گرفت.
    در باره نزول آیه تطهیر در شأن اهل بیت، سخنان و احادیث بسیاری آمده است. یک سخن آن است که امام صادق از پدرش امام باقر از جابر بن عبداللّه‏ انصاری روایت می‏کند.

    جابر گوید من در اتاق ام سلمه (همسر پیامبر) نزد رسول اللّه‏ بودم که خداوند این آیه را نازل فرمود: «إِنَّما یُریدُ اللّه‏ُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً؛ همانا خداوند می‏خواهد از شما اهل بیت پلیدی را بزداید و شما را پاکیزه و مطهّر گرداند.» در این هنگام رسول اللّه‏، حسن و حسین و فاطمه را فرا خواند جلوی خود نشاند، علی را فرا خواند و پشت سر خود نشاند و گفت: خداوند! اینان اهل بیت منند پلیدی را از آنان دور دار و آنان را پاکیزه گردان. ام سلمه که شاهد صحنه بود پرسید: ای رسول خدا! آیا من هم با آنانم؟ پیامبر پاسخ داد: تو به راه خیر هستی. جابر گوید من گفتم: ای پیامبر خدا! خداوند این خاندان پاکیزه و ذریّه مبارک را حرمت و اکرام کرد که پلیدی را از آنان دور ساخت. فرمود: ای جابر! زیرا آنان خاندان من و از گوشت و خون من هستند، برادرم علی بزرگ اوصیا، دو پسرم (حسن و حسین) بهترین نوادگانِ (پیامبران)، و دخترم فاطمه بزرگ بانوان است، و مهدی از ماست. جابر گوید پرسیدم: ای رسول خدا! مهدی کیست؟ امامان بعد از من از نسل حسین هستند. نُهمین آنان قائم است که سراسر زمین را از عدالت پر کند، و بر تأویل قرآن قتال کند چنان که من بر تنزیل آن قتال کردم.[
    کفایة الأثر، ص 65-66]

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    این روایت با تفاوت های اندکی همچون این مورد که پیامبر این چهار نفر را در کنار خود در زیر کساء (عبای خود) جای داد و آنگاه آیه را تلاوت نمود در منابع شیعه و سنی زیادی همچون کتاب سلیم؛ ابن باویه، کمال...، الخصال؛ طوسی، الامالی(از منابع شیعه) و طبری، تفسیر؛ حاکم نیشابوری، المستدرک علی صحیحین؛ طبرانی، المعجم؛ ابوبشر دولابی، الذریة الطاهرة(از منابع اهل سنت) آمده است.(محمد انصاری، تطهیر، دایرة المعارف بزرگ اسلامی، تهران، ج 15، ص 564)


    چون خليفه‏ ى اول پس از رحلت پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فدك را غصب كرد و حضرت فاطمه‏ ى زهرا(س) با او به محاجه و مناظره پرداخت، اميرالمؤمنين على عليه ‏السلام نيز پس از سخنرانى و خطبه فاطمه عليهاالسلام در مسجد، به مسجد رفت و از جمله‏ ى سخنانش خطاب به ابوبكر فرمود:
    يا ابابكر! بگو ببينم قرآن خوانده‏ اى؟
    ابوبكر: بلى خوانده ‏ام.
    على عليه ‏السلام: بگو ببينم آيه‏ ى تطهير: «انما يريداللَّه ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا، در حق ما نازل شده، يا در حق ديگران؟
    ابوبكر: در حق شما نازل شده.
    على عليه ‏السلام: اگر كسى شهادت دهد كه فاطمه عليهاالسلام كار بدى انجام داده چه مى ‏كنى؟ آيا شهادت او را مى ‏پذيرى يا نه؟
    ابوبكر: بلى، مى ‏پذيرم و براى فاطمه عليهاالسلام مانند ديگران حد جارى مى ‏كنم.
    على عليه ‏السلام: در اين صورت در پيشگاه خدا كافر مى ‏شوى.
    ابوبكر: چرا؟
    على عليه‏ السلام: زيرا در اين فرض، تو شهادت خدا را كه به پاكى فاطمه عليهاالسلام گواهى داده قبول نكرده و گواهى مردم را گرفته ‏اى، همان طورى كه شهادت خدا و پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را در اين مورد ناديده گرفته و فدك را از فاطمه عليهاالسلام به يغما برده‏ اى؟
    ابوبكر! مگر فدك در دست فاطمه عليهاالسلام نبود؟ چرا و چگونه چيزى كه در دست او است، از او بينه و شاهد مى ‏خواهى؟
    مردم چون اين مناظره و سخنان على و ابوبكر را مى ‏شنيدند، بر روى يكديگر نگاه كرده و گفتند: «صدق واللَّه على بن ابى‏ طالب؛ سوگند به خدا كه حق با على عليه‏ السلام است. (احتجاجات طبرسى، چاپ نجف، ج 1، ص 122- 123)

    براي اطلاعات بيشتر رجوع شود به :
    کتاب اهل بیت در آیه تطهیر، علامه سید جعفر مرتضی عاملی
    آیه تطهیر، پایگاه اسلامی - شیعی رشد

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    1,278
    حضور
    1 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    0
    گالری
    5
    صلوات
    3932



    با توجه به مناقبی که در کتب اهل سنت ذکر شده است نیز می توان این عصمت را ثابت کرد. همان طور که در مناقب حضرت در کتب اهل سنت موجود است ، خداوند با غضب ایشان غضبناک می شود.[حاکم، مستدرک حاکم، ج ۴، ص: ۱۳۹، شماره ی حدیث: ۴۷۸۳] اگر ایشان شخص غیر معصومی باشد و مانند افراد عادی زندگی کند، پس چه بسا به خاطر امور فراوان وپیش پا افتاده ای که چه بسا ظالمانه و غیر عادلانه نیز باشد عصبانی شود. حال اگر بپذیریم که خداوند نیز با عصبانیت این شخص، عصبانی شود، به این معنا است که -معاذ الله- خداوند نیز ظالمانه عصبانی شود و طرف مقابل را مورد خشم قرار دهد، امری که با حکمت، قدرت، و….خداوند ناسازگار است و همۀ ادله توحید و صفات خداوند این را رد می کند.


    در بیان بعضی از علمای اهل سنت نیز اعتراف ضمنى به عصمت حضرت زهرا وجود دارد مثلا آلوسى – یکى از پرآوازه ترین مفسران اهل سنت – در تفسیر آیه ۴۲سوره آل عمران، از یکسو حضرت مریم(علیها السلام) را معصوم از گناه شمرده، از تمامى پلیدى هاى حسّى، معنوى و قلبى پاک مى داند و از سوى دیگر، بر دیدگاه کسانى که وى را سرور تمامى زنان جهان، از آغاز تا انجام مى شمارند، مى تازد و با اقامه شواهد گوناگونى چنین نتیجه مى گیرد که این ویژگى شایسته فاطمه زهرا(علیها السلام) است.[آلوسی ، سید محمود،روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج‏۲، ص ۱۴۹] پرواضح است که جمع میان این دو سخن، جز با پذیرش عصمت حضرت زهرا(علیها السلام) سازگار نیست.

    اللهم صل علي محمد و آل محمد

  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    تاريخ ومباحث اعتقادي
    نوشته
    35
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    104

    مطلب




    نقل قول نوشته اصلی توسط نخودسیاه نمایش پست ها
    سلام

    عصمت انبیا و امامان معصوم با توجه به وظیفه ی راهنمایی و الگو بودن ایشان اثبات میشه ولی چه دلیلی برای عصمت حضرت فاطمه ی زهرا وجود داره ؟
    سلام
    عصمت منحصر در انبياء وامامان نيست وهر كسي كه اين قابليت را داشتعه باشد خداوند او را معصوم قرار مي دهد.چنانچه خداوند متعال درآيه42 سوره آل عمران تصريح مي كند كه حضرت مريم پاك از گناه بود واذ قالت الملائكه يا مريم انّ الله اصطفاك وطهرك واصطفاك علي نساء العالمين .
    زماني كه فرشته ها به مريم گفتند:اي مريم همانا خداوند تورا برگزيد واز گناهان پاك كرد وتورا بر تمام زنان عالم برتري بخشيد.
    براي عصمت حضرت زهراأ(س)دلائل متعددي وجود دارد:
    1-آيه تطهير:كه دوستان به آن اشاره كردند.
    2-اولويت: درحديثي امام صادق عليه السلام به نقل از فرشتگان مي فرمايد:فرشتگان ندا مي دهند مريم بهترين زن عصر خودبود اما فاطمه (س)بهترين زنان عصر خود وزنان زمان حضرت مريم وزنان كل عالم در اين دنيا وسراي آخرت است.(بحارالانوارج14ص206به نقل از علل الشرايع)
    مگر مي شود مريمي كه مقامش پايين تر ازفاطمه(س)است معصوم باشد ولي حضرت زهرامعصوم از گناه نباشد.پس به طريق اولي آن حضرت معصوم مي باشد.
    3-آيه مباهله:سوره آل عمران آيه61مفسران شيعه وسني قائلند به اينكه منظور از نسائنا در آيه شريفه حضرت زهرا(س)مي باشد.باتوجه به اينكه كساني كه رسول خدا همراه خود آورده بود معصوم بودندپس به قرينه حاليه مي توان فهميد كه حضرت زهرا نيز معصوم بوده است.
    4- حديث ثقلين:درحديث ثقلين كه متواتر بين شيعه وسني است وهمه معتقدند يكي از مصاديق اهل بيت دراين حديث حضرت زهرا مي باشدودر اين حديث رسول خدا اهل بيت را دركنا رقرآن بعنوان دو يادگار خود معرفي مي كندوبه طور مطلق او به اطاعت آنها مي كند واين نشانگر عصمت اهل بيت است.
    اني تارك فيكم الثقلين كتا ب الله وعترتي ما ان تمسكتم بهمالن تضلوا ابدا(صحيح مسلم باب فضائل علي بن ابي طالب حديث2408،عبقات الانوارج20ص24،مستدرك حاكم ج3ص110)

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 41 123112131 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود