صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هشدار به دوستان جهت برخی از گوشت های موجود در بازار...لطفا اطلاع رسانی کنید

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413

    هشدار به دوستان جهت برخی از گوشت های موجود در بازار...لطفا اطلاع رسانی کنید




    سلام به همه دوستان
    عنوان تاپیک این بود:هشدار به دوستان جهت گوشت های موجود در بازار....

    حدود دو ماه پیش اتفاقی مطلبی رو دیدم که یکی از کاربران از استاد سجاد پرسیده بود که استاد گوشت کوسه حلال هست یا حرام؟؟
    پاسخ استاد سجاد این بود که خوردن این گوشت حرام است.

    بنده تا قبل از این فکر میکردم که گوشت همه ماهی ها یا حلال است یا مکروه و خب این برمیگرده به کوتاهی خود من از جدیت در فراگیری احکام و ضربه این موضوع رو هم خوردم

    ........
    ویرایش توسط تنهاترین سردار : ۱۳۹۰/۱۱/۱۹ در ساعت ۱۸:۲۷

    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  2. صلوات ها 34


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413

    من گوشت حرام خوردم!




    ضربه ای که بنده از این موضوع کم کاری در یاد گیری احکام خوردم این بود که ندونسته گوشت کوسه ای رو خوردم که حرام است....

    راجب چیزی که میگم الان تحقیق فراوان کردم و هیچ شکی در اون ندارم...
    دوستان توی بازار ماهی گوشت کوسه بسیار زیاد فروخته میشه..
    این گوشت رو نه به اسم گوشت کوسه،بلکه به عنوان گوشت فیله ماهی میفروشند و خیلی از ما با این تفکر که این گوشت در بازار مسلمانان فروخته میشه این گوشت رو حلال میدونیم و میخریم..
    پوست کوسه ماهی شکل کاملا مشخصی داره،اگر فیله رو با پوست به شما بدهند وقتی دست روی پوستش میکشیم هیچ پولکی نداره،مثل ریشی که زده شده هست پوستش..
    این فیله رو من توی شهر خودمون تا دلتون بخواد دیدم....

    چقدر زیاد هستن کسانی که نمیدونن و میخرن این گوشت رو...و لقمه حرام سر سفره ها میگذارند...

    دوستان قبل از خریدن ماهی حتما دقت کنید،سعی کنید ماهی کامل بخرید یا بدونید ماهی باید پولک داشته باشه ...و حتما به همه دوستان اطلاع رسانی کنید

    ویرایش توسط تنهاترین سردار : ۱۳۹۰/۱۱/۱۹ در ساعت ۱۸:۴۲

    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  5. صلوات ها 29


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413

    مواظب باشید از کجا و چه گوشتی میخرید!




    دوستان گرامی ذبح بعضی از گوشت هایی که در بازار فروخته میشه ایراد داره..
    پس مواظب باشید از چه مکان هایی این گوشت سفید و قرمز رو تهیه میکنید
    خوردن گوشتی که ذبح شرعی نداشته باشد حکم خوردن گوشت مردار را دارد و همینطور که همه میدانیم مردار از نجاسات محسوب میشود....
    پس در انتخاب گوشتی که میخرید دقت کنید،تا جایی که میشه و امکانش هست سعی کنید خودتون بکشید و اگر این امکان فراهم نیست دقت کنید از کجا میخرید...

    نحوه کشتن مرغ در خیلی از مرغداری ها ذبح شرعی نیست و متاسفانه اصلا حساستی که باید از طرف مسولین اعمال نمیشه..
    مرغ رو به صورت وارانه آویزان میکنند و قبل از سر بریدن یه شوک برقی به این مرغ میدهند،اصلا اعتباری نیست این مرغ با این شوک برقی سکته کنه و بمیره یا اصلا این مرغ زنده باشه که سرش بریده میشه،چون کار ذبح کردن خیلی سریع انجام میشه...
    من با صاحب یکی از مرغداری ها حرف زدم،ایشون در جواب حساست من گفتن اینها چرند هست که توی گوش شما کردند..
    پس خیلی مواظب باشید که لقمه حرام یا نجس سر سفره ما وارد نشه..


    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  7. صلوات ها 17


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413

    گوشت های وارداتی!!




    در مورد گوشت های وارداتی که از کشور های غیر اسلامی وارد میشه باید بگم ،نمیتونم قطعا گفت ذبحی شرعی دارند یا نه،یعنی اطمینانی نیست،اینجا که یک کشور صد در صد اسلامی هست بعضا تخلفاتی هست وای به حال اونجا که من شنیدم فقط یه روحانی هست و کلی سالن و هزار هزار ذبح در روز،با عقل جور در نمیاد بشه روی تک تک ذبح ها نظارت کرد..
    هر چند قیمت ارزانتری دارند ،اما در خوردنشون احتیاط کنیم،کم بخوریم و سالم بخوریم
    حرف های بسیاری هست در مورد آثار ذبح حرام و مردار بر جسم انسان و بالا نرفتن دعا و ....
    إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْکُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ

    به تحقیق ، خدا حرام گردانید بر شما مردار و خون و گوشت خوک را و آنچه را که به اسم غیر خدا کشته باشند ، پس هر کس که به خوردن آنها محتاج و مضطر شود در صورتی که به آن تمایل نداشته و ( از اندازه رمق ) تجاوز نکند گناهی بر او نخواهد بود ( که به قدر احتیاج صرف کند که ) محققا خدا آمرزنده و مهربان است. سوره : بقرة ایه 173


    بدون شک ما از کسانی نیستیم که در قسمت انتهای آیه فرموده شده پس باید خیلی دقت کنیم که چه لقمه ای رو برمیداریم..

    ویرایش توسط تنهاترین سردار : ۱۳۹۰/۱۱/۱۹ در ساعت ۱۹:۱۶

    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  9. صلوات ها 15


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    727
    حضور
    33 روز 5 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    3
    صلوات
    6544



    بنام خدا وند سبحان

    سلام به همه ی دوستان عزیز

    و ممنون از مطالب جناب تنهاترین سردار گرامی

    اما ایا در احکام شرعی داشتن این میزان دقت و اطمینان از ما خواسته شده است ؟
    یا همینکه مطمئن نیستیم که ذبح غیرشرعیست کفایت می کند و باید بنا را بر حلال بودن بگذاریم ؟؟!

    دقت فرمایید سوال من در مورد گوشت کوسه نیست در موردمطلب شما پیرامون اطمینان از ذبح شرعی حلال گوشتان است !!
    ویرایش توسط معلم شهید : ۱۳۹۰/۱۱/۲۰ در ساعت ۰۸:۳۵
    درسایه ی رضا ع یم و همسایه ی رضا ع
    این سایه را به سایه ی طوبی نمی دهم

  11. صلوات ها 11


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413



    اثرات وضعی لقمه حرام بر روح انسان



    ایا خوردن غذاهایی، که ظاهر آن پاک و خوردنش حلال، اما در باطن حرام و ناپاک باشد و ما از بطن آن بی خبر باشیم، در روح ما اثر می گذارد؟



    1- اعمال آدمی دارای آثار اعتباری و تکوینی می­باشند.
    احکام تکلیفی احکامی اعتباری هستند و آثار تکلیفی هر عمل از قبیل آثار اعتباری می­باشند.
    آثار وضعی نیز همان آثار تکوینی و واقعی عمل هستند. مثلا شراب به لحاظ تکلیف حرام و به لحاظ وضعی مست کننده می باشد.
    احکام تکلیفی همیشه منوط به علم و آگاهی می باشند و تنها متوجه کسانی نمی شوند که، علم به موضوع یا حکم ندارند و در جهل خود قاصر اند و مقصر نیستند.[1]
    2- افعال انسان از جهت رابطه ای که آثار وضعی با علم دارند، دو گونه­اند:
    الف- اعمالی که آثار وضعی آنان منوط به علم و آگاهی است و بدون علم و آگاهی به موضوع یا حکم، آثار وضعی ندارند، احکامی مثل طهارت و نجاست بدن و لباس از این نوع هستند. مثلا اگر لباس یا بدن کسی نجس باشد و بدون آگاهی با آن نماز بخواند، نمی تواند اثر واقعی داشته باشد، و به اصطلاح، موضوع بودن این مسائل همراه با معلوم بودن آنان است یعنی نجاست معلوم، آثار وضعی دارد ولی اگر نجاست نامعلوم باشد و مجهول قلمداد شود، نه اثر وضعی دارد و نه اثر تکلیفی.
    اما اگر دانسته به این عمل دست زند در واقع اثر وضعی آن «عدم انقیاد» است که روحیه ای نامطلوب و اثرگذار در شخصیت آدمی است، در امور اعتباری وضع به همین منوال است.
    ب- موضوع به گونه ای است که آثار واقعی و تکوینی دارد مثل نوشیدن شراب، قهراً در این موارد اگر همراه علم و آگاهی باشد دو اثر خواهد داشت:


    الف- اثر واقعی و تکوینی مانند مست شدن یا قساوت قلب و کدورت روح و....
    ب- اثر روحی و روحیه «عدم انقیاد» و «طغیان در برابر حق» آن هم آثار مخرب خود را بر روح و نفس آدمی دارد.
    و اگر از جهالت و نادانی به حکم یا موضوع (آن هم جهل قاصرانه) باشد قطعا تنها اثر مربوط به مورد اول است و از آن چاره ای نیست.
    مثلا کسی گوسفندی را ذبح شرعی کرده است و از آن غذایی فراهم نموده و ما از آن به عنوان یک غذای حلال تناول می کنیم، حال اگر به لحاظ اعتباری حرام باشد، مثلا این گوسفند غصبی است و ما از غصب آن خبر نداریم، آیا برای ما آثار وضعی و تخریبی دارد؟ به نظر می رسد مادامی که ما از این حرمت اعتباری بی خبر باشیم، از آثار وضعی یا روحیه عدم انقیاد و طغیان در برابر حق مصون هستیم، آثار تکوینی دیگر هم که اساساً منتفی است. ولی اگر این گوسفند مردار باشد، اگر چه اثر عدم انقیاد را ندارد ولی آثار دیگر خوردن مردار که در حیطه تکوین و نه اعتبار هستند، باقی خواهند ماند.


    .......................................
    -مقصر کسی است که در بدست آوردن دانش کوتاهی کرده است اما قاصر کسی است که در تحصیل دانش کوتاهی نکرده است بلکه کوتاه بوده است.
    می توان جاهل قاصر را در موارد سه گانه ذیل شمارش کرد:
    الف: کسانی که به لحاظ فکری مستضعف هستند و توان دریافت و فهم مفاهیم دینی را ندارند.
    ب- کسانی که به لحاظ زمانی و مکانی مهجور هستند و دسترسی به تحقیق و آموزش حقایق و تکالیف را ندارند.
    ج- کسانی که در جهل مرکب هستند؛ یعنی یقین دارند که «الف ب است» و اتفاقا «الف ج است نه ب»، این افراد هم در زمره جاهلان قاصر قرار می گیرند.


    منبع :howzah.net
    ویرایش توسط تنهاترین سردار : ۱۳۹۰/۱۱/۱۹ در ساعت ۲۰:۲۵

    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  13. صلوات ها 15


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413



    نقل قول نوشته اصلی توسط sama85 نمایش پست ها
    اما ایا در احکام شرعی داشتن این میزان دقت و اطمینان از ما خواسته شده است ؟ یا همینکه مطمئن نیستیم که ذبح غیرشرعیست کفایت می کند و باید بنا را بر حلال بودن بگذاریم ؟؟!
    سلام بر شما
    بله شاید تکلیف از روی دوش ما برداشته بشه،اما بر ما است که بدونیم چی میخوریم و بسیار دقت کنیم و تلاش کنیم بر این که گوشت حلال بخوریم...
    اما حتی اگر تکلیف هم نداشته باشه،آثار حرام و مردار را بر جسم ما خواهد گذاشت...

    جناب علامه حسن زاده آملی در کتاب شرح مراتب طهارت(جلد اول)میفرمایند:

    آیه 261 سوره بقره :
    و [ یاد کن ] آن گاه که ابراهیم گفت: «پروردگارا ، به من نشان ده چگونه مردگان را زنده می کنی؟» فرمود: «مگر ایمان نیاورده ای؟» گفت: «چرا ، ولی تا دلم آرامش یابد.» فرمود: «پس ، چهار پرنده برگیر ، و آنها را پیش خود ، ریز ریز گردان سپس بر هر کوهی پاره ای از آنها را قرار ده آن گاه آنها را فرا خوان ، شتابان به سوی تو می آیند ، و بدان که خداوند توانا و حکیم است.»

    همانگونه در ظاهر آیه شریفه آمده جناب ابراهیم علیه السلام از خدا میخواد زنده شدن مرده گان رو به وی نشان دهد....لذا به حضرتش گفته شد چهار مرغ که عبارتند از:کرکس ،طاووس،اردک و خروس را بگیر و پاره پاره کن و گوشتهای آن ها رو در هم بنما و روی هر کوهی قسمتی از آن را بگذار ،سپس آنها را بخوان تا به سوی تو شتابان پرواز کنند..
    نکته ای که در فهم این قصه قرآنی هست این است که ابراهیم علیه السلام مقام خلیل الله داشتن و شکی نداشتند پس منظور از این آیه چه بوده؟
    امام صادق علیه السلام میفرمایند:حیوانات صور و مثل اعمال شما هستند...
    حال ما بیایم صفات آن پرندگان رو بررسی کنیم:
    طاووس:اهل زر و زیور و دنیا.............
    خروس:شهوت رانی.......
    اردک:لجن خواری.............
    کرکس:مرده خواری................


    این چهار پرنده توی وجوی همه ما هست که ما هم اگر مثل حضرت ابراهیم اون ها رو توی وجودمون بکشیم دل ما آرام خواهد گرفت و به یقین در مورد خدا خواهیم رسید
    همانطور که ملاحضه میکنیم دو مورد آخر رو میشه به مواردی که میخوریم ربط بدیم..
    به قول خود جناب علامه حسن زاده آملی:

    بکش این چار مرغ بی ادب را.....................که تا یابی حیات بوالعجب را

    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  15. صلوات ها 13


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    نوشته
    533
    حضور
    7 روز 4 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2119



    نقل قول نوشته اصلی توسط تنهاترین سردار نمایش پست ها
    سلام به همه دوستان
    عنوان تاپیک این بود:هشدار به دوستان جهت گوشت های موجود در بازار....

    حدود دو ماه پیش اتفاقی مطلبی رو دیدم که یکی از کاربران از استاد سجاد پرسیده بود که استاد گوشت کوسه حلال هست یا حرام؟؟
    پاسخ استاد سجاد این بود که خوردن این گوشت حرام است.

    بنده تا قبل از این فکر میکردم که گوشت همه ماهی ها یا حلال است یا مکروه و خب این برمیگرده به کوتاهی خود من از جدیت در فراگیری احکام و ضربه این موضوع رو هم خوردم
    ........
    من شنیده ام که چندی پیش مراجع تقلید آن را حلال اعلام کرند. الان در بازار شهر ما (در خوزستان) هست.

    شنیده ام که ملاک حلال بودن گوشت جانور آبزی، پولک داشتن آن جانور است و مدتی قبل برای مجتهدین محرز شده که کوسه پولکهای ریزی دارد.

  17. صلوات ها 13


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    نقل قول نوشته اصلی توسط طوفان خورشیدی نمایش پست ها
    شنیده ام که ملاک حلال بودن گوشت جانور آبزی، پولک داشتن آن جانور است و مدتی قبل برای مجتهدین محرز شده که کوسه پولکهای ریزی دارد.
    1- يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ: القرارات كلها ما كانت صالحة ربانية إليكم، أو منكم مع اللّه، أو بعضكم مع بعض، إيجابية أو سلبية، و من العقود السلبية أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ و هي النعم الحيوانية، غير النقم منها و هي المفترسة، و تحليلها هو من" العقود" حيث قرر اللّه حلّها لعباده بعد ما حرم بعضا منها المشركون إِلَّا ما يُتْلى‏ عَلَيْكُمْ في القرآن، و منها الصيد، و لكن غَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَ أَنْتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ ما يُرِيدُ لا ما تريدون، ف" إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ" فالصيد من الأنعام دون اختصاص بأنعام خاصة كما يزعم، بل كل نعمة حيوانية، برية و جوية و بحرية هي حلّ إلا ما يتلى كالصيد حالة الإحرام و في الحرم، فالحيوان المفترسة مطلقا، و التي هي غير نعمة أم هي نقمة مهما لا تفترس، إنها غير محللة، فما لم يتل علينا من مثلث الأنعام، هي حل لا يحرمه حديث و سواه.1

    معنی قرمز دوم: حیوان مفترس(درنده) چه دریایی یا .... مطلقا حرام است

    کوسه واضح است که مفترس است!!!
    -------------------------------------------------
    1. تفسیر البلاغ لسان المحققین آیة الله العظمی صادقی تهرانی
    ویرایش توسط مهدی عباس زاده : ۱۳۹۰/۱۱/۱۹ در ساعت ۲۲:۱۶ دلیل: منبع یادم رفته بود!!
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  19. صلوات ها 11


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1,108
    حضور
    19 روز 9 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    19
    صلوات
    11413



    نقل قول نوشته اصلی توسط طوفان خورشیدی نمایش پست ها
    من شنیده ام که چندی پیش مراجع تقلید آن را حلال اعلام کرند. الان در بازار شهر ما (در خوزستان) هست. شنیده ام که ملاک حلال بودن گوشت جانور آبزی، پولک داشتن آن جانور است و مدتی قبل برای مجتهدین محرز شده که کوسه پولکهای ریزی دارد.
    سلام
    جناب طوفان خورشیدی نه فقط در شهر شما بلکه در تمام کشور و در خیلی از رستوران های بزرگ کشور این غذا داره سرو میشه...
    خیر دوست گرامی مطابق آخرین فتوای مراجع گوشت کوسه و خرچنگ حرام میباشند


    "و روی انها ما زالت بعد ابیها معصبه الراس ، ناحله الجسم ، منهده الرکن ، باکیه العین ، محترقه القلب .."

    ناحلة الجسم یعنی.... ---------------------
    باکیة العین یعنی ...
    نحیف و دلشکسته میری-------------- بارون غصه ها می باره
    جوونی اما مادر پیری---------------- چشای مادر ما تاره
    بهونه ی سفر می گیری--------------- دیگه علی شده بیچاره

  21. صلوات ها 9


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود