صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تحقیقی درباره کتاب سلیم بن قیس هلالی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    ولایت، فلسفه،شهدا، طلبگی
    نوشته
    101
    حضور
    1 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    554

    اشاره تحقیقی درباره کتاب سلیم بن قیس هلالی




    بسم الله

    کارشناسان محترم لطفا پاسخ دهید:

    عده ای معتقدند کتاب سلیم بن قیس هلالی که در حال حاضر با نام « اسرار آل محمد(ص)» موجود است همان کتاب اصلی سلیم که اولین کتاب تاریخی شیعه و مورد تایید ائمه علیهم السلام بوده ، نیست.

    آیا درست است؟ در عین حال معارف عظیمی نیز در کتاب حاضر آمده است.

    در چنین مواقع که یقین نداریم چه باید کرد؟

    آیا همین که با استناد به این فرمایش « انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال» عمل کنیم و آن را مطالعه کنیم صحیح است؟
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۶/۲۵ در ساعت ۱۵:۱۵
    امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف):

    هر یک از شما باید کاری کند که با آن

    به محبت ما نزدیک شود.

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    درست فرمودید که اقوال در این باب مختلف است اما اینجانب در چنین مواردی بدنبال شواهد میگردم ودرباره آحاد و شواذ نظری نمیدهم .

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    ولایت، فلسفه،شهدا، طلبگی
    نوشته
    101
    حضور
    1 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    554



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    اما اینجانب در چنین مواردی بدنبال شواهد میگردم
    منظورتون از شواهد چیه؟ میشه لطفا بشتر توضیح بفرمایید؟
    امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف):

    هر یک از شما باید کاری کند که با آن

    به محبت ما نزدیک شود.

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    باسمه تعالی

    عنوان:کتاب سلیم بن قیس هلالی

    موضوع:بررسی اشکالات وارده به کتاب

    محمدحسین انتصاری ، مجتبی یوسفی

    فصل اول : کوتاه درباره سلیم بن قیس

    سلیم فرزند قیس از طایفه بنی هلال بن عامر دو سال قبل از هجرت، در حوالی کوفه فعلی[1] متولد شد و او را ابوصادق کنیه دادند، او حضرت رسول«صلّی الله علیه و آله» را درک نکرده است و برای اولین بار در حدود 15 سالگی وارد شهر مدینه شده.

    او از یاران با وفای حضرت علی«علیه السلام» بوده و علاوه بر اینکه از نخستین نویسندگان تاریخ اسلام است، همواره در صف نخست جنگ ها به همراه مولایش پیکار نموده است.

    وی 60 سال از عمر 88 ساله خود را صرف جمع آوری و تدوین کتاب خود کرده و در این مدت محضر پنج امام را درک نموده و بنابر بعضی نقل ها کتاب خویش را بر بعضی از این بزرگواران عرضه کرده و مهر تأیید بر آن دریافت نموده است.[2]

    در زمان حکومت یافتن حجاج بن یوسف بر کوفه، او به سمت ایران گریخت و در نوبند جان بانو [3]جوانی به نام «أبان بن أبی عیاش» (متوفای 138ه.ق در بصره) آشنا شد و در اواخر عمر کتاب خود را به گرفتن عهد و پیمان از وی به او سپرد.[4]


    فصل دوم : اشکالات وارد شده بر کتاب (سلیم بن قیس)

    در این فصل به بیان 3 اشکال عمده بر کتاب مذکور وارده کرده اند پرداخته و از زبان بزرگان جواب هایی داده شده را ذکر می نماییم.

    (1 اشکال فرضی بودن نویسنده کتاب و عدم وجود خارجی

    در بیان بی اساس بودن این اشکال از کلام بزرگان علم رجال بهره می بریم:


    • أ‌) آیت الله العظمی خوئی در معجم رجال الحدیث:


    ایشان در تأیید شخصیت سلیم بن قیس عبارات شیخ مفید ، شیخ طوسی ، کشّی ، ابن شهرآشوب ، علامه حلی، نجاشی و ... را مطرح کرده اند و همچنین در رد مناقشات عباراتی اینگونه دارند.


    • - جناب سلیم بن قیس ثقه ، جلیل القدر ، عظیم الشأن است و در این مطلب شهادت برقی(صاحب المحاسن) بر اینکه ایشان از اولیاء اصحاب امیرالمؤمنین«علیه السلام» هستند کافی است.
    • - کتاب ایشان بنابر آنچه نعمانی ذکر کرده است از اصول معتبره شیعه بلکه از اکابر اصول است و تمام آنچه در آن آمده صحیح و صادره از معصوم«علیه السلام» است یا از کسی که چاره ای جز تصدیق نیست.[5]
    • ب‌) شیخ عباس قمی در الکنّی و الالقاب :


    «این کتاب بین محدثین معروف است و شیخ کلینی و صدوق و غیر اینها از قدماء بر آن اعتماد کرده اند.»[6]

    ج) خیرالدین زِرِکلی در الاعلام:

    «وی از اولین مصنفین اسلام است و از اصحاب علی«علیه السلام» می باشد و در کوفه زندگی می­کرده ، کتاب او از اصول کتب شیعه است که شیعان بدان رجوع می کنند.»[7]

    د) میرزا محمدعلی مدرس در «ریحانه الادب»

    «از اجلای محدثین شیعه و از اکابر اصحاب حضرت امیرالمؤمنین ، حسنین و امام سجاد و امام باقر«علیه السلام» می باشد که نزد آن بزرگواران بسیار محبوب و به منزله ارکان اربعه و اخبار بسیاری در مدح او وارد شده است ، کتاب او از اصول چهارگانه مشهور است.»[8]

    ه) شیخ آقابزرگ تهرانی در الذریعه:

    بعد از ذکر روایات ائمه«علیهم السلام» در مدح او و کتابش ، «کتاب سلیم از اصول مشهور در نزد خاصه و عامه است و ابن ندیم گفته: این کتاب اولین کتاب شیعه است.»[9]

    علمای دیگری چون نجاشی ، کشّی ، شیخ نعمانی و ... نیز از وی در کتاب خود نام برده اند.

    2) اشکال ذکر تعداد امامان به 13 نفر

    این اشکال و اشکال بعدی توسط شخصی به نام ابن غضایری مطرح شده است.[10] قبل از پاسخگویی به اشکال ، مقداری با ابن غضایری آشنا شویم.


    • - ابن غضایری؟


    وی احمد بن حسین بن عبیدالله غضایری است. پدرش را شخصی مورد اعتماد ، ثقه ، و از شیوخ اجازه دانسته اند، اما در مورد خود او میان علماء اختلاف است. حتی کتاب رجالی که به وی منصوب است مورد تردید است که متعلق به وی باشد.

    بعضی از رجالیون نه تنها ثقه ، بلکه او را ممدوح نیز ندانسته اند.

    أ) جناب مجلسی اول: «او آشنایی به بزرگان اصحاب و به جرح آنها نداشته است.»[11]

    ب) جناب مجلسی دوم: « اعتماد بر کتاب ابن غضایری موجب می شود که اکثر کتب اخبار را رد کنیم.»[12]

    ج) علامه وحید بهبهانی: « کمتر کسی از اشکال ابن غضایری سالم مانده و از قدحش نجات پیدا کرده است و ملاحظه حال او ، اعتماد را نسبت به کلام وی سلب می کند.»[13]

    د) علامه سید محسن امینی عاملی: «حال ابن غضایری معلوم است که با هرچیزی تضعیف می کند و احدی از دست او سالم نمانده بنابراین اعتمادی به تضعیف او نیست.»[14]

    ه) آیت الله موحد ابطحی: « ابن غضایری اضافه بر این که اشکالش ضعیف است ، در مدعای خود منحصر به فرد است و کسانی که بعد از او آمده اند او را انکار کرده اند.»[15]

    و) آیت الله خویی: «در نسبت دادن کتاب رجال به ابن غضایری تردید هست.»[16]

    ز) علامه عبدالله مامقانی: «ایشان نیز به نقد شخصیت ابن غضایری با مطرح کردن اقوال علمای دیگر می پردازند.»[17]

    پاسخ به اشکال:

    جناب ابن غضایری مشخص نکردند که سلیم در کجای کتاب چنین عبارتی را آورده و یا کدام عبارت تضمناً یا الزاماً بدان اشاره دارد: با نگاهی به احادیث کتاب ، چند مورد را می توان مقصود کلام ابن غضایری در کتاب رجالی منسوب به وی دانست:


    • 1- حدیث 16: «سپس [راهب] سیزده مرد از فرزندان اسماعیل بن ابراهیم خلیل الله را نام برد که اینان بهترین مخلوق خدایند و از همه مخلوقات خداوند بیشتر مورد رحمت خدا هستند ... »[18]


    برای تفسیر نام این سیزده مرد احتیاج به تلاش زیادی نیست ، زیرا که خود راهب در ادامه این سیزده نفر را معرفی می کند و جای تردید نمی گذارد که منظور حضرت محمد«صلّی الله علیه و آله» و دوازده امام«علیهم السلام» هستند.


    • 2- حدیث 25: «پیامبر«صلّی الله علیه و آله» فرمود: مقصود خداوند سیزده نفر است؛ من و یازده نفر از فرزندانم.»[19]
    • 3- حدیث 45: «بدانید خداوند نگاهی به اهل زمین انداخت و دو نفر از میان آنان انتخاب کرد، یکی مرا که به رسالت و پیامبری مبعوث کرد و دیگری علی بن ابی طالب«علیه السلام» ... بدانید خداوند نظر دومی به زمین نمود و بعد از ما ، دوازده نفر جانشین و اهل بیتم را انتخاب کرد و آنان را برگزیدگان امتم قرار داد ، یکی پس از دیگری همچون ستارگان آسمان»[20]


    جواب ها: حدیث تصریحی در عدد سیزده ندارد و منشأ کلام از کلمه بعد از ما است که علی الظاهر منظور بعد از حضرت رسول و امام علی«علیه السلام» می­باشد، بنابراین محور اشکال کلمه بعد از ما است .

    1)احتمالاً «بعدنا» اشتباه در استنساخ است که در اصل کلمه «بعدی» بوده است.

    قرائن:

    - صاحب وسائل تصریح به عدم وجود فساد در آن کرده اند، (نسخه ایشان این مشکل را نداشته است و همچنین کتاب کسانی چون نعمانی)

    - خود جناب سلیم در جاهای دیگر کتاب مانند حدیث 16 که گذشت یا حدیث 25 تصریح به دوازده نفر بودن امامان«علیه السلام» دارند.

    2) کلمه «بعدنا» به عنوان مجاز می باشد یعنی منظور از «ما» خود حضرت رسول«صلّی الله علیه و آله» می باشد و یا بعد از سلسله پیامبران که مجاز هم نیست.

    3) همین حدیث به صورت دیگری در حدیث 14 آمده که اشکال فوق را ندارد.[21]

    4) نهایت امر این است که نسخه موجود در نزد ابن غضایری دارای این اشکال بوده است.[22] و سایر نسخ همچون نسخه صاحب وسائل از تحریف یا اشتباه استنساخ در امان بوده.

    5)جناب نعمانی در کتاب «الغیبه» احادیث مورد مناقشه را از سلیم بن قیس نقل کرده اند که در آن تصریح شده تعداد امامان دوازده نفر و به همراه رسول الله سیزده نفر می شوند.[23]

    6)با فرض وارد بودن اشکال به حدیث ، وجود چند اشتباه روائی در کتابی باعث قدح آن کتاب نخواهد شد زیرا در غیر این صورت باید کتبی همچون کافی شریف یا رجال کشّی و ... را نیز مورد قدح بدانیم ، همانگونه که علمایی چون مجلسی دوم نیز به این نکته تذکر داده اند.[24]



    3) شبهه وعظ و تلقین محمدبن ابی بکر به پدرش هنگام مرگ:

    در حدیث 37 آمده که محمدبن ابی بکر هنگام مرگ پدرش جمله شریفه «لااله الا الله» را به وی تلقین می کند و ابوبکر در پاسخ می گوید: « ابداً آنرا نخواهم گفت ... » و محمد او را وعظ می دهد.

    این در حالی است که محمد بن ابی بکر در سال حجه الوداع به دنیا آمده و در هنگام مرگ پدر دو یا سه ساله بوده است.

    جواب ها:


    • 1) در تاریخ تولد محمد بن ابی بکر اختلاف است و سن وی را در هنگام مرگ پدر تا پنج سال نیز ذکر کرده اند.[25]
    • 2) ابوبکر وصیّت کرده بود که وی را زنش اسماء غسل دهد و اگر عاجز شد ، پسرش محمد وی را کمک کند.[26] پرواضح است که بچه 2 ساله توانایی کمک کردن به مادر در تغسیل را ندارد بنابراین 2 ساله بودن وی محل اشکال است.
    • 3) آنچه بعضی از محققین مانند فاضل تفرشی در نقد الرجال و میرزا در کتاب رجال کبیر خود بیان کرده اند این است که ، در نسخه ای از کتاب سلیم که به آنها رسیده عبدالله بن عمر پدرش را وعظ می­کند.[27] این مطلب حتی اگر هم درست نباشد ، قرینه­ای محکم بر وجود اشتباه ناسخ و اختلاف نسخه ها است و نه اشکال در اصل کتاب.
    • 4) وعظ محمد بن ابی بکر اگر درست باشد که چه بهتر و اگر عادتاً ممکن نباشد ، از راه خرق عادت و کرامت ممکن است . [برای پیدا شدن باطن خلیفه اول برای مردم].[28]


    استفتاء از حضرت آیت الله العظمی روحانی:

    سؤال : نظر شما در مورد کتاب «سلیم بن قیس هلالی» از نظر سند و دلالت متن آن - که پاره ای از علما در برخی اسناد و یا دلالت برخی از روایات آن مناقشه می کنند- چیست؟ به نظر می رسد مهم ترین مناقشه همان است که از سوی امام خویی «قدّس سرّه» در این مورد صورت گرفته است، و ما دوست داریم دیدگاه شما را هرچه زودتر در این مورد بدانیم.

    جواب : مرحوم آیت الله خویی«قدّس سرّه» گرچه بر کتاب «سلیم بن قیس هلالی» اشکال هایی وارد نموده ، اما بسیاری از اشکال ها را نیز از آن کتاب برطرف ساخته است ، آن بزرگوار در آن کتاب در چیزی مناقشه کرده است که سستی و نادرستی آن روشن است ، و با این کار خودش ، سستی و بی بنیانی ایرادهای دیگر را نشان داده و با این روش عالمانه خود، به آن کتاب سود رسانده است ، مرحوم مجلسی نیز نسبت به کتاب «سلیم بن قیس هلالی» گامی سودبخش برداشته که هیچ کس پس از ملاحظه کار آن بزرگوار در مورد آن کتاب، دیگر به تردید و تزلزل نمی افتد. او روایتی از امام صادق«علیه السلام» آورده است که می فرمایند: هرکس از شیعیان ما کتاب «سلیم بن قیس هلالی» را نزد خود نداشته باشد، در حقیقت چیزی از امر و اسرار ما نزد او نیست ، و چیزی از اسرار ما را نمی داند؛ چراکه این کتاب حروف ابجد یا فشرده معلومات شیعه و اخبار و اسرار آن است!

    مرحوم علامه مامقانی نیز در کتاب رجال خود ، چیزی در این مورد می نویسد که باعث اطمینان انسان می گردد که همین کتابی که اینک در دست ما می باشد ، به اتفاق آراء ، همان کتاب «سلیم بن قیس هلالی» است. بر آنچه آمد، این نکته را نیز بیفزای که موضوع شکستن پهلو و دنده بزرگ بانوی اسلام، موضوعی است که روایات بسیاری در ثبوت آن در پاسخ بر پرسش های گذشته آوردیم، پس به آنها بازگرد و نیک بنگر.[29]



    استفتاء از حضرت آیت الله العظمی سیدمحمود شاهرودی:

    سؤال : نظر تفصیلی حضرتعالی درباره کتاب «سلیم بن قیس هلالی» چیست؟

    جواب : سلیم بن قیس انسانی بلندمرتبه ، ارجمند و مورد اعتماد (ثقه) می باشد. در مقام او ، گواهی «برقی» به اینکه وی از اولیاء و بزرگان اصحاب امیرالمؤمنین«علیه السلام» است، کافی باشد. همچنین علامه حلی، به عدالت او حکم نموده است . کتاب سلیم بنابر گفته نعمانی در کتاب غیبت، از اصول معتبر بلکه از بزرگ ترین آنهاست و تمام محتوایش صحیح است و از معصوم ، یا از کسی که چاره ای جز تصدیق و قبول روایتش نیست صادر شده است. صاحب وسائل الشیعه ، در خاتمه کتاب می گوید: کتاب سلیم، از کتاب های قابل اعتمادی است که قرائن بر ثبوتش استوار، و از مؤلفینش به تواتر رسیده است و یا علم داریم که نسبت آن به مؤلفینش صحیح است، به گونه ای که شکی در آن باقی نمی ماند.

    البته در بعضی نسخه ها ، دو مطلب وجود دارد:


    • 1) این که ، ائمه«علیهم السلام» سیزده نفرند، البته این نسخه غلط دارد . صاحب وسایل فرموده است: «آنچه به ما رسیده از نسخه کتاب سلیم، هیچ فسادی در آن نیست، و شاید موضوع فاسد، غیر آن باشد . برای همین هم ، شهرت نیافته و به ما نرسیده است.
    • 2) و شاید مراد این باشد که ائمه«علیهم السلام» با پیامبر«صلّی الله علیه و آله» سیزده نفرند، چنانکه در نسخه­های دیگر است که ائمه از فرزندان اسماعیل اند و با پیامبر«صلّی الله علیه و آله» سیزده نفر هستند.
    • 3) کتاب شامل پندی از محمد بن ابی بکر به پدر در حال مرگش، با اینکه عمرش کمتر از سه سال بود، اما این هم خدشه ای به کتاب نمی­زند، زیرا نهایتش این است که بگوییم این نسخه مخدوش است ، اما نسخه های دیگر خالی از این گونه مطلب است .


    برخی از بزرگان رجالی(میرزا در رجال کبیر) گفته اند: آنچه به ما رسیده است - از کتاب سلیم- بیانگر این است که عبدالله بن عمر ، پدرش را هنگام مرگ پند داد و چنین امری ممکن بوده است و مقتضی حکم به ساختگی بودن نیست. همچنین تفرشی (سیدمصطفی حسینی تفرشی از علمای حدود سده یازدهم هجری، صاحب کتاب نقدالرجال است) در حاشیه «نقدالرجال» گفته است: اغلب احادیث سلیم به طریق دیگری در کتاب های شیعه و سنی روایت شده است، این خود صحت این کتاب را تأیید می کند.[30]















    منابع


    • 1- سلیم بن قیس هلالی، مترجم: اسماعیل انصاری زنجانی خوئینی ، ترجمه کتاب سلیم بن قیس هلالی ، قم ، دلیل ما، چاپ سوم، 1381
    • 2- سید ابوالقاسم موسوی خوئی، معجم رجال الحدیث، مرکز نشر ثقافه الاسلامیه، چاپ پنجم، 1413 ه.ق
    • 3- میرزا محمد علی مدرس،ریحانه الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه و اللقب، تهران ، خیام، چاپ سوم ، 1369 ه.ش
    • 4- الاعلام ، خیرالدین زِرِکلی، بیروت، دارالعلم للملابین، چاپ ششم، 1984م
    • 5- شیخ آقا بزرگ تهرانی ، الذریعه الی تصانیف الشیعه، بیروت، دارالاضواء
    • 6- احمد بن حسین بن عبیدالله عضائری،رجال ابن غضائری ، انتشارات دارالهدی، 1380
    • 7- ابن سعد کاتب، طبقات الکبری، بیروت ، دارالصادر،1377 ه.ق
    • 8- علامه عبدالله مامقانی ، تنقیح المقال فی علم الرجال ، قم، مؤسسه آل البیت لإحیاء التراث ، 1423 ه.ق
    • 9- محمدعلی عالمی دامغانی، شاگردان مکتب ائمه «علیه السلام»





    [1] . کوفه در سال 14 هجری بنا نهاده شده است و در زمان ولادت سلیم شهری به این نام نبوده.

    [2] . آنچه مسلم است این است که ابن ابی عیاش ( کسی که سلیم کتابش را پس از مرگ به وی سپرد) این کتاب را بر امام سجاد(ع) عرضه کرده است.

    [3] . شهری در نزدیکی شیراز که اکنون به نام نوبندگان معروف است.

    [4] . مطالب از مقدمه آقای اسماعیل انصاری بر همین کتاب اخذ شده است.

    [5] . معجم رجال الحدیث ، 9، صفحات 220 به بعد.

    [6] . الکنّی و الالقاب ، 3،243.

    [7] . الاعلام، 3 ، 119

    [8] . ریحانه الادب ، 6 ، 369.

    [9] . الذریعه، 2، 152

    [10] . رجال ابن غضایری، 76، {اشکال اول هم به گونه ای در اینجا مطرح شده}

    [11] . ترجمه کتاب سلیم بن قیس، 132.

    [12] . همان .

    [13] . همان.

    [14] . همان.

    [15] . همان ، 133.

    [16] . معجم الرجال الحدیث، 9 ، 230.

    [17] . تنقیح المقال،6 ، 41

    [18] . ترجمه کتاب سلیم بن قیس، 303.

    [19] . همان ، 361.

    [20] . همان ، 462.

    [21] . 3 جواب مذکور از مقدمه کتاب سلیم بن قیس.

    [22] . معجم رجال الحدیث، 9، 234.

    [23] . همان ، 9، 231.

    [24] . بحارالانوار،42،150- قاموس الرجال،454،4- الذریعه،152،2

    [25] . مقدمه کتاب سلیم بن قیس.

    [26] . طبقات ابن سعد، 8، 284.

    [27] . معجم رجال الحدیث، 3 ، 230.

    [28] . همان ، 9 ، 234.

    [29] . منبع : www.rohani.ir.

    [30] . منبع : www.shahroudi.ir.

    خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

  9. صلوات ها 12


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    منظورتون از شواهد چیه؟ میشه لطفا بشتر توضیح بفرمایید؟


    با سلام

    همچنانکه خودتان فرمودید که معارف عظیمی در این کتاب آمده ما هم موافقیم اما بعضی مطالبش منحصر بفرد است که باید بدنبال شواهد و قرائن باشیم .

    مثل شیخ مفید( رحمه الله ) که فرمود :
    في آخر كتابه ( تصحيح الاعتقاد ) : " وأماما
    تعلق به أبوجعفر ( رحمه الله ) من حديث سليم الذي رجع فيه إلى الكتاب
    المضاف اليه برواية أبان بن أبي عياش ، فالمعنى فيه صحيح غير أن هذا الكتاب
    غيرموثوق به وقد حصل فيه تخليط وتدليس فينبغي للمتدين أن يجتنب العمل
    بكل ما فيه ولا يعول على جملته والتقليد لروايته ، وليفزع إلى العلماء فيما تضمنه
    من الاحاديث ليوقفوه على الصحيح منها والفاسد والله الموفق للصواب .


  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,906
    حضور
    84 روز 15 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    با سلام

    کتاب سلیم بن قیس هلالی حاوی روایاتی است درباره فضایل اهل بیت، امام شناسی، اخباری درباره حوادث پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و مطالبی از این دست که جمع آوری آنها در آن زمان جرم به شمار می‌آمد.
    از این رو سلیم هنگام مرگ، این کتاب را به رسم امانت و به نام «سرّ» (امر مخفی) به ابان بن ابی عیاش سپرد و او نیز هنگام مرگ آن را نزد عمر بن اذینه به ودیعت نهاد، و تا امروز که به دست ما رسیده در میان شیعیان کتابی شناخته شده بوده است.
    نام اصلی کتاب را « کتاب السقیفه » و برخی «کتاب اسرار آل محمد» دانسته اند، ولی در روایات از آن به «کتاب سلیم بن قیس » یاد شده است.
    سلیم بن قیس در جمع‌آوری روایات این کتاب زحمت زیادی کشید و برای اطمینان، گاهی یک مطلب را از چند نفر می‌پرسید.
    پس از جمع آوری نیز یک بار نتیجه تلاش خود را به امام علی علیه السلام عرضه کرد و امام درستی آن را تایید فرمود.
    از این رو کتاب وی یکی از اصول حدیث شیعه به شمار می‌رود و غالب علمای شیعه به آن اعتماد کرده اند. گروهی نیز که بر آن خرده گرفته اند، به سبب تحریف‌هایی بوده که در برخی نسخه های آن وارد شده است.
    از مطالعه فهرست کتاب‌هایی که به دست ما رسیده چنین بر می‌آید که این کتاب قدیمی‌ترین کتابی است که به دست مسلمانان نوشته شده و متن اصلی آن هنوز باقی است، و هیچ کدام از کتب اسلامی موجود، قدمت آن را ندارند.
    ابان بن ابی عیاش این کتاب را با حضور جمعی از بزرگان شیعه برای امام سجاد علیه السلام خواند.
    این کار سه روز به دراز کشید. امام همه مطالب کتاب را تایید کرد و گواهی داد که سلیم بن قیس راست گفته است.
    عمر بن اذینه نیز بار دیگر آن را برای امام باقر علیه السلام خواند. امام باقر نیز با شنیدن مطالب آن گریان شد و به درستی آن گواهی داد.
    امام صادق علیه السلام نیز فرمود:«آن کس از دوستان و شیعیان ما که کتاب سلیم بن قیس هلالی نزدش نباشد، چیزی از امر (ولایت) ما نزدش نیست.
    این کتاب الفبای شیعه و یکی از اسرار آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است.»

    منابع:‌
    مقدمه کتاب سلیم بن قیس به قلم علوی حسینی نجفی چاپ دارالکتاب الاسلامیه؛ معجم رجال الحدیث 8 /216؛
    سفینه البحار 4 / 260؛
    قاموس الرجال 5/ 227

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 8


  14. #7

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,906
    حضور
    84 روز 15 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40521



    در چند روز آینده در این مورد بیشتر توضیح خواهم داد

    یگانه راوی « کتاب سلیم بن قیس »، ابان بن ابی عیاش است
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۱۱/۱۸ در ساعت ۲۲:۲۵
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    ولایت، فلسفه،شهدا، طلبگی
    نوشته
    101
    حضور
    1 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    554



    نقل قول نوشته اصلی توسط خیر البریه نمایش پست ها
    مثل شیخ مفید( رحمه الله ) که فرمود : في آخر كتابه ( تصحيح الاعتقاد ) : " وأماما تعلق به أبوجعفر ( رحمه الله ) من حديث سليم الذي رجع فيه إلى الكتاب المضاف اليه برواية أبان بن أبي عياش ، فالمعنى فيه صحيح غير أن هذا الكتاب غيرموثوق به وقد حصل فيه تخليط وتدليس فينبغي للمتدين أن يجتنب العمل بكل ما فيه ولا يعول على جملته والتقليد لروايته ، وليفزع إلى العلماء فيما تضمنه من الاحاديث ليوقفوه على الصحيح منها والفاسد والله الموفق للصواب .
    سلام به همه دوستان و تشکر از همگی

    با توجه به نوشته جناب خیرالبریه و تاییدات جناب رضا بالاخره متوجه نشدم خوندن این کتاب درسته یا نه؟

    در ضمن تاییداتی که جناب رضا آورده اند رو در ابتدای خود کتاب خوانده ام. ممنون
    ویرایش توسط صالحه : ۱۳۹۰/۱۱/۱۸ در ساعت ۲۳:۲۱
    امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف):

    هر یک از شما باید کاری کند که با آن

    به محبت ما نزدیک شود.

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با توجه به نوشته جناب خیرالبریه و تاییدات جناب رضا بالاخره متوجه نشدم خوندن این کتاب درسته یا نه؟

    با سلام


    گفتیم که موارد شاذ را عمل نمیکینم . شما هر کتابی را که در نظر بگیرید بجز قرآن مجید، مثلا معتبرترین کتاب شیعه که اصول کافی است دارای مطالبی ضعیف ونادرست است بنابراین بصرف وجود چند خبر ضعیف وجعلی نمیتوان همه کتاب را دور ریخت .

  19. صلوات ها 4


  20. #10

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    ولایت، فلسفه،شهدا، طلبگی
    نوشته
    101
    حضور
    1 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    554



    سلام

    من هم میدانم که نمیتوان همه کتاب را دور ریخت و چون علم تشخیص احادیث و مطالب ضعیف را از درست ندارم،نمیدانم چه باید بکنم.

    همه اش رو بخونم بدون اینکه بهش اعتماد کنم؟
    امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف):

    هر یک از شما باید کاری کند که با آن

    به محبت ما نزدیک شود.

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود