صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثرات لقمه حرام بر انسان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    24
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    119

    اثرات لقمه حرام بر انسان









    معصیت‌ها مثل آهن ربا و لقمه حرام مانند ذرّات آهن است، وقتی که انسان در وجودش لقمه حرام نباشد، می‌تواند از کنار معصیت‌ها عبور کند و خود را نگه دارد، امّا وقتی که لقمة حرامی را خورد، از کنار معصیت که می‌گذرد، مجذوب آن می‌شود، این خاصیت درونی نان و لقمه حرام است.
    آهن ربا، ذرّه آهن را هر کجا که باشد، به سمت خود می‌کشد. اگر یک مقدار پنبه را از کنار یک آهن ربا عبور دهید، آهن ربا کششی نسبت به پنبه ندارد، امّا اگر مقداری خرده آهن را درون پنبه قرار دهیم، در این حالت پنبه به سمت آهن ربا کشیده شده و جذب آن می‌شود.
    در این‌جا خود پنبه جذب نمی‌شود؛ بلکه براده‌های آهنی که با خود آهن ربا هم جنس هستند، به سمت آن کشیده می‌شوند.
    معصیت‌ها مثل آهن ربا و لقمه حرام مانند ذرّات آهن است، وقتی که انسان در وجودش لقمه حرام نباشد، می‌تواند از کنار معصیت‌ها عبور کند و خود را نگه دارد، امّا وقتی که لقمة حرامی را خورد، از کنار معصیت که می‌گذرد، مجذوب آن می‌شود، این خاصیت درونی نان و لقمه حرام است.
    امّا لقمه صددرصد حلال که انسان کار صحیح درستی را انجام داده است و اجرت طیّب و صحیح و طاهری را در مقابل آن به انسان داده‌اند؛ وقتی که این لقمه را انسان مصرف می‌کند، از کنار عبادات که می‌گذرد، عبادات او را جذب می‌کنند، از کنار امامزاده که می‌گذرد، به زیارت آن میل و گرایش پیدا می‌کند. میل و گرایش به مسجد، روضه و تربت شهدا پیدا می‌کند و این جزو خاصیت و ذات لقمه‌ای است که از همه جهت حلال باشد.
    هنگامی که انسان آن را مصرف می‌کند، در او نوری را ایجاد می‌کند. همه طاعات و عبادات، جذابیّت و گیرایی دارند؛ ولی همه آن‌ها با لقمه حلال سنخیّت دارند، نه تنها با لقمه حلال، با مسکن و لباس حلال و امثال این‌ها هم سنخیّت دارند. در محلّی که از راه حلال به دست آورده‌اید، موقع نماز که فرا می‌رسد، نسبت به نماز شوق و رغبت پیدا می‌کنید، امّا اگر از راه حرام به دست بیاید، وقتی که در آن محل غیبت انجام شود، نسبت به غیبت میل پیدا می‌کنید و قوه جلوگیری کم می‌شود. حلال و حرام وقتی مخلوط شود، طاعات و معصیت هم با هم مخلوط می‌شود.
    منبع:کتاب «پندها و اندرزها» – آیت الله حائری شیرازی

    تفنگ های پر برای شلیک به مغزهای پر ساخته شده اند و مغزهای خالی برای پرکردن این تفنگ ها
    از کسی که کتابخانه داردو کتاب های زیادی میخواند نباید هراسید
    اما ازکسی باید ترسیدکه تنهایک کتاب دارد و آن را "مقدس" میپندارد و هرگز آن را نخوانده است

  2. صلوات ها 16


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن ، اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,921
    حضور
    15 روز 23 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    38
    آپلود
    0
    گالری
    115
    صلوات
    9229

    اشاره




    بسمه تعالی

    یکی از امور بسیار مهم برای تهذیت نفس و اخلاق تغذیه مشروع و حلا ل و پرهیز از نجاسات و آلودگیها و حتی دقت نسبت به غذاهای حلال است همچنانکه یکی از موارد آن که تهذیب اخلاق را دشوار می کند تغذیه حرام و رعایت نکردن دستورات خداوند نسبت به غذاهای حرام و همچنین پرخوری حتی از غذاهای حلال است آیه شریفه قران الذین یاکلون الربا لا یقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس سوره بقره آیه 275

    و یا آیه شریفه51 سوره مومنون که میفرماید یا ایها الرسل کلو من الطیبات و اعملوا صالحا که تمام اینها مشعر به این مطلب هست که بین ایمان و در امان ماندن از وساوس شیطان و پر کردن شکم از غذاهای حرام رابطه مستقم وجود دارد

    پیامبر فرمود یک لقمه حرام مانع قبول چهل شب نماز می شود
    میزان الحکمه حدیث 3660

    و با ز از پیامبر نقل است که فرمود مال حرام مانع قبول حج و عمره و صله رحم است و حتی در نطفه اثر میگذارد

    میزان الحکمه حدیث 3666

    و این را هم باید بدانیم که لذت شکم آن هم حرامش از پست ترین ومذمومترین لذائذ دنیوی می باشد و انسان مدام میان دو گرفتاری دست و پا میزند مدام شکم فریاد میزند پر شدم خالی کن ، خالی شدم پر کن ، و چه حمالی و فعلگی از این بدتر و در لسان اولیاء الهی وارد شده که شکم پرست ارذل الناس است و لذا هیچ عاقلی این مطلب را صفت کمال نمی شمارد
    پیامبر فرمود ما من ملاء بن آدم وعاء شرا من بطنه حسب آدم لقیمات یقمن صلبه فان کان هو فاعله لامحاله فثلث لطعامه و ثلث لشرابه و ثلث لنفسه

    بحار الانوار علامه مجلسی باب اکل و لواحقها حدیث 33

    امیر المومنین علی (ع) نیز در خطبه 151 نهج البلاغه در بر حذر داشتن از گمراهی میفرماید ... و اتقوا مدارج الشیطان و مهابط العدوان و لاتدخلوا بطونکم لعق الحرام فانکم بعین من حرم علیکم المعصیه
    ... از افتادن در دامهای شیطان و قرار گرفتن در وادی دشمنی ها بپرهیزید و لقمه های حرام را به شکم خود راه ندهید چون شما در برابر دیدگان خداوندی قرار دارید که گناهان را حرام کرده است

    و یا در خطبه 183 میفرماید اسهروا عیونکم و اضمروا بطونکم
    یعنی بوسیله شب زنده داری و پرهیز از شکم پرستی به عبادت خدا برخیزید

    و یا در خطبه 153 میفرماید ان البهائم همها بطونها
    یعنی همانا حیوانات در تلاش برای پر کردن شکم هایشان هستند

    تمام این احادیث و روایات و در مذمت شکم پرستی هست علاوه براینکه اگر خدای نکرده شکم از حرام و یا شبهه ناک پر شود که کار بسیار خطرناک می شود
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و جعلنا من انصاره اعوانه

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247



    مال حرام چیست؟


    (آشنایی با حرام‌های مالی -1)
    اثرات لقمه حرام بر انسان


    «لقمه حرام»؛ با شنیدن این واژه فوراً غذایی تصور می‌شود که از راه حرام به دست آمده و خوردن آن شرعاً ممنوع است؛ یعنی نباید خورد. اما این تمام داستان نیست. لقمه حرام مدخلیست برای ورود به بحثی گسترده و دامنه دار و البته بسیار مهمی به نام «مال حرام».در فرهنگ تعالی بخش اسلام، لقمه حرام مختص مواد خوراکی نبوده و حرام بودنش هم منحصر در روانه کردن آن به دستگاه گوارش نمی‌باشد. لقمه حرام، اصطلاحاً به مالی گفته می‌شود که از راه غیر شرعی به دست آمده و هرگونه تصرف در آن (نه فقط خوردن) نیز ممنوع است و حرام.
    دلیل این گستردگی در عنوان بحث، همترازی واژه‌هایی نظیر «لقمه حرام» و «اللقمة من الحرام» با «أکل مال به باطل» یا «أکل سحت(1)» در آیات و روایات است که این تعابیر را می‌توان با عبارت‌هایی مانند «أکل ... بالباطل» و «أکل السحت» در منابع قرآنی و حدیثی جستجو کرد.

    توضیح واژگان


    «أکل» بر خلاف تصور عمومی که آن را منحصر در خوردن از راه دستگاه بلع و گوارش می‌دانند؛ در خوردن خلاصه نشده(2) و دامنه معنائیش هر گونه تصرف را شامل می‌شود؛ خواه این تصرف، خوردنی باشد؛ خواه پوشیدنی و خواه هر گونه دخل و تصرف دیگر.(3) به عبارت دیگر این واژه در عربی همان کاربردی را دارد که ما در فارسی داریم. ما نیز وقتی می‌گوییم پول فلانی را خوردند منظورمان وارد کردن آن در دهان نیست بلکه منظورمان از خوردن یک تعبیر عرفی برای هر گونه تصرف و مال خود کردن است.
    قرآن کریم هم برای بیان هر گونه تصرف در مال دیگری از واژه «أکل» استفاده کرده است؛ مانند این آیه که می‌فرماید «وَ لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِل»(4)؛ بر اساس این آیه؛ هر گونه تصرف در اموال دیگران از غیر طریق صحیح و به ناحق؛ مورد نهی خداوند متعال قرار گرفته است.(5)
    بنابراین لقمه حرامی که با تعابیر گوناگون در آیات و روایات مشاهده می‌شود محدود به چند دانه برنج و لقمه‌ای نان نمی‌شود؛ بلکه مراد از این واژه هر گونه ما لیست که از راهی ناحق و بدون مجوز شرعی به دست آید و مراد از خوردن آن نیز فرو بردن آن به داخل گلو نمی‌باشد بلکه منظور هر گونه تصرف در آن مال، بدون مجوز شرعی و رضایت صاحب آن است.
    مال حرام مالی است که از راه نامشروع به دست آید و مطلق تصرّف در آن، حرام است. خواه به مصرف خوردن و آشامیدن برسد، خواه صرف پوشاک و مسکن و نظیر آن شود. و حرام‌خوار علاوه بر اینکه گناه بزرگی مرتکب شده است، از مال حرام که در آن تصرّف نموده، نفع نمی‌برد و آن مال برکت ندارد.

    پس اگر کسی پولی را ظالمانه به دست آورد؛ اما آن را خرج خوراک نکرد؛ بلکه لباسی خرید و پوشید یا با آن کرایه ماشین داد او نیز مصداق خورنده مال حرام محسوب می‌شود و این همان تعبیری است که آیات و روایات هماهنگ با فرهنگ محاوره مردم از آن استفاده کرده است و می‌گوید که او پول مردم را خورد در حالی که ریالی از این پول لقمه‌ای نشد و از گلوی او پایین نرفت.
    با این مقدمه وارد گستره عظیم و مهمی به نام مال حرام می‌شویم.
    اثرات لقمه حرام بر انسان
    مال حرام چیست؟


    مال حرام مالی است که از راه نامشروع به دست آید و مطلق تصرّف در آن، حرام است. خواه به مصرف خوردن و آشامیدن برسد، خواه صرف پوشاک و مسکن و نظیر آن شود. و حرام‌خوار علاوه بر اینکه گناه بزرگی مرتکب شده است، از مال حرام که در آن تصرّف نموده، نفع نمی‌برد و آن مال برکت ندارد.(6)
    دلیل حرمت


    در اسلام، أکل یا همان مطلق تصرف در این‌گونه اموال، حرام است زیرا آیات و روایات فراوانی با صراحت تمام مردم را از هر گونه تصرف در اموالی که از راه نامشروع به دست آمده و مصداق مال حرام شده‌اند باز می‌دارند و اجازه چنین کاری را به آن‌ها نمی‌دهند.
    لقمه حرامی که با تعابیر گوناگون در آیات و روایات مشاهده می‌شود محدود به چند دانه برنج و لقمه‌ای نان نمی‌شود؛ بلکه مراد از این واژه هر گونه ما لیست که از راهی ناحق و بدون مجوز شرعی به دست آید و مراد از خوردن آن نیز فرو بردن آن به داخل گلو نمی‌باشد بلکه منظور هر گونه تصرف در آن مال، بدون مجوز شرعی و رضایت صاحب آن است.

    نمونه‌ای از آیات و روایات بازدارنده


    1. «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَکُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْکُمْ »(7): ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر گونه تصرف در مال دیگری که بدون حق و بدون یک مجوز شرعی باشد ممنوع است مگر آنکه بر اساس تجارتی از روی خشنودی و رضایت میان خودتان انجام بگیرد.(8)
    2. امیر المومنین علیه السلام می‌فرماید: «لَا تُدْخِلُوا بُطُونَکُمْ لُعَقَ الْحَرَامِ»
    «لُعَق» جمع «لعقه‌ی» است و لعقة به مقدار کمی از غذا می‌گویند که در یک قاشق یا بین انگشتان جا می‌شود.(9) که اینجا کنایه از نهایت کوچکی آن مال حرام است. امیرالمومنین علیه السلام در این فراز از کلام گهربارشان مردم را از هر گونه تصرف حتی در ذره‌ای از مال حرام هم نهی می‌کند. سپس برای آنکه شنونده از پشتوانه ایمانی بیشتری برخوردار شود و این معصیت را راحت‌تر ترک کند بلافاصله فرمودند: «فَإِنَّکُمْ به عین مَنْ حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَعْصِیَةَ وَ سَهَّلَ لَکُمْ سُبُلَ الطَّاعَةِ »(10)؛ زیرا در برابر مراقبت خداوندی هستید که گناه را بر شما حرام کرده و راه بندگی را بر شما آسان نموده است.


    پی نوشت ها:
    (1) «کل ما لا یحل کسبه: هر آنچه که به دست آوردن آن حرام باشد. محمع البحرین 2/204؛ مراد از سحت در آیات قرآن کریم، حرام است. قاموس قرآن 3/237
    (2) لیس المراد خصوص الأکل بمعناه الحقیقی و هو عن طریق الفم ؛ الفقه، السلم و السلام، ص 197
    (3) الأکل: حظّ الرجل و ما یعطاه من الدنیا: هر گونه بهره و هر چیزی که فرد از دنیا می‌برد. مقاییس اللغة به نقل از التحقیق 1/103
    (4) بقره /188
    (5) تفسیر نمونه ج2 ص4
    (6) عصاره دین، آیت الله العظمی مظاهری، مساله 31
    (7) نساء/29
    (8) ر.ک: تفسیر نمونه 3/355
    (9) الشیء القلیل به قدر ما تأخذه الملعقه‌ی أو الإصبع. المعجم الوسیط ص 828
    (10) نهج البلاغه خطبه 151


    خداوندا. من بنده حقیری هستم که در مقابل عظمت و مهربانی تو سر به سجده می اورم چرا که تنها تو هستی که من را وجود بخشیدی و من تورا همیشه در همه حال می بویم و میستایم.

  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    44
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    213



    باسمه تعالی
    لقمه کامد از طریق مشتبه
    خاک خور خاک وبرآن دندان منه
    کان تو را در راه دین مغبون کند
    نور ایمان از دلت بیرون کند
    (شیخ بهایی کتاب نان وحلوا)
    پیغمبر گرامی اسلام (ص)فرموده اند کسی که لقمه حرام بخورد نماز او تا چهل شب قبول نمی شود و دعای او تا چهل روز مستجاب نمی گردد
    (بحار الانوار ج 66 ص 313)
    حضرت علامه حسن زاده آملی در ضمن مقاله ولایت تکوینی می فرماید یکی از اهم مراقبات این است که انسان واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد آن لقمه نانی را که به دهان می گذارد اگر از روی حساب نباشد هرزه خوار می شود و انسان هرزه خوار هرزه گو می گرددآن دهانی که وارداتش آلوده است صادراتش هم آلوده است
    گر بگیرد خون جهان را مال مال
    کی خورد مرد خدا الّا حلال
    (شاه نعمت الله ولی)
    پیغمبر گرامی اسلام (ص)فرمودند زمانی که لقمه حرامی در شکم بنده ای وارد شد همه ملائکه در آسمان وزمین او را لعن می کنند
    وتا زمانی که این لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نمی کند
    (مکارم الخلاق ص 150)
    در روز عاشورا امام حسین علیه السلام خطبه هایی را برای سپاه عمر سعد ایراد می فرمودند ولی آنها در مقابل فرمایش امام همهمه و هلهله می کردند تا حتی سخنان حجت خدارا نشوند امام یکی از علل گمراهی دشمنانش را پر بودن شکم هایشان از مال های حرام بیان کردند
    (ملئت بطونکم من الحرام فطبع الله علی قلوبکم ....)
    خطبه دوم روز عاشورا
    حرام خوری کار آنها را به جایی رسانده بود که حتی کلام حجت خدا هم اثر نمی بخشید



  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    با سلام


    در بين معاصي و گناهان، مال و لقمه حرام از ويژگي هاي خاصي برخوردار است از جمله:



    1ـ بر خلاف بعضي گناهان كه انجام آنها موجب ضايع شدن «حق الله» مي شود در ارتكاب لقمه حرام، علاوه بر «حق الله»، مسئله «حق الناس» هم وجود دارد.
    2ـ لقمه حرام جزئي از بدن و وجود انسان مي شود و گوشت و پوست و استخوان از آن رشد و نمو مي كند. حضرت علي «عليه السلام» مي فرمايد: «الحرام سحت»(1), مال حرام خبيث و ناپاك است، و لذا كساني كه از خوردن مال حرام ابا و پروايي ندارند، سراسر وجودشان را خباثت و ناپاكي ها فرا مي گيرد.



    اثرات لقمه حرام بر روح و جان، دو گونه است، يكي اثراتي كه به كل گناهان تعلق دارد كه همان مخالفت با دستورات خداوند و تجاوز به حريم محرمات الهي است. دوم اثراتي كه مخصوص لقمه حرام است و آن ضايع كردن حق الناس است. در روايات اثرات و مضراتي براي مال و لقمه حرام ذكر شده كه به بعضي از آن ها اشاره مي كنيم:

    الف: اثرات عمومي


    1ـ از بين رفتن لذت و حلاوت عبادت و ايمان: رسول گرامي اسلام «صلي الله عليه و آله» مي فرمايد: «حرام علي قلوبكم ان تعرف حلاوة الايمان حتي تزهد في الدنيا»(2), ممكن نيست كه قلوب شما شيريني و حلاوت ايمان و عبوديت را درك كند مگر اينكه از گناهان بپرهيزيد و زهد و تقوي پيشه كنيد.


    2ـ زنگار زدن و تاريك شدن قلب: از امام صادق «عليه السلام» نقل شده: «ان القلوب لترين كما يرين السيف»(3), همانا قلوب انسانها زنگار مي گيرد، همانطور كه شمشير چنين مي شود، و گناهان عامل مهمي در پيدايش اين آفت، در قلوب انسانهاست.


    3ـ از بين رفتن حجب و حيا و كم رنگ شدن قبح گناهان: در فرازي از دعاي كميل مي خوانيم: «اللهم اغفر لي الذنوب التي تهتك العصم», خداوند بر من ببخشاي گناهاني را كه پرده هاي حجب و حيا را مي درند.


    4ـ سلب توفيق در انجام مستحبات: امام صادق «عليه السلام» مي فرمايد: «ان الرجل يذنب الذنب فيحرم صلاة الليل»(4), گاهي اوقات، گناهي انجام مي دهد كه باعث محروم شدن از اقامه نماز شب مي شود.

    ب: اثرات مخصوص لقمه حرام


    1ـ عدم قبولي نماز تا چهل روز: در حديثي از پيامبر «صلي الله عليه و آله» نقل شده: «من اكل لقمة حرام لم تقبل له صلوة اربعين ليلة»(5), كسي كه لقمه حرامي مي خورد تا چهل روز نماز او در درگاه حق تعالي پذيرفته نمي شود.


    2ـ مستجاب نشدن دعا: در حديثي قدسي خداوند مي فرمايد: «فمنك الدعاء و علي الاجابة فلا تحجب عني دعوة اِلاّ دعوة آكل الحرام»(6), از شما دعا كردن و از من اجابت آن، پس هيچ كس از اجابت من محروم نمي شود، مگر شخص حرام خوار.



    3ـ قساوت قلب و عدم پذيرش حق: در جريان واقعه عاشورا امام حسين «عليه السلام» خطاب به لشكر يزيد چنين فرمود: «فقد ملئت بطونكم من الحرام و طبع علي قلوبكم»(7), شكم هايتان از حرام پر شده و قلب هايتان از پذيرش حق گريزان شده است.



    4ـ دوري از خدا: امير بيان علي «عليه السلام» مي فرمايد: «من أدخل بطنه النار فأبعده الله»(8), كسي كه در درون آتش (مال حرام) بريزد، خداوند او را از خود دور مي كند.



    5ـ متزلزل شدن عبادات: پيامبر اكرم «صلي الله عليه و آله» مي فرمايد: «العبادة مع اكل الحرام كالبناء علي ارمل»(9), عبادت كردن با حرام خواري، همچون بنا كردن بر روي خاك سست است، و روشن است كه چنين بنايي با اندكي لرزش، واژگون مي شود.



    در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه اثرات ذكر شده براي خورنده و مال حرام، ممكن است به گناهان ديگري چون دزدي و غيبت و... هم بيانجامد. در هر حال خوردن مال حرام از گناهان كبيره اي است كه هم به حق الله تصرف و تجاوز شده و هم به حق الناس و چون به حق ديگر ظلم و تعدي شده تا صاحبان مال، رضايتشان جلب نشود هرگز خداوند اين چنين انسانهايي را نمي بخشد، اگر چه به ظاهر توبه و استغفار كنند.


    پاورقی:
    1. آمدي، عبد الواحد، غرر الحكم، مكتب الاعلام الاسلامي، ح8102.

    2. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، دار احياء التراث العربي، ج73، ص 49.
    3. عروسي حويزي، عبد علي جمعه، نور الثقلين، اسماعيليان، ج5، ص 513، ذيل آيه 14 مطففين.
    4. مجلسي، بحار الانوار، ج70، ص330.
    5. همان، ج63، ص 313.
    6. ابن فهد حلي، عدة الداعي، مؤسسه معارف اسلامي، چاپ اول، 1420 هـ، ص171.
    7. مجلسي، بحار الانوار، همان، ج45،ص8.
    8. مجلسي، بحار الانوار، ج40، ص340.
    9. مجلسي، بحار الانوار، ج100، ص 16.



    پس تا مى‏توانيد از خدا پروا بداريد و بشنويد و فرمان ببريد، و مالى براى خودتان [در راه خدا] انفاق كنيد، و كسانى كه از خسّت نفس خويش مصون مانند، آنان رستگارانند. (تغابن/16)

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    خداوند
    نوشته
    228
    حضور
    22 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    976



    با سلام

    خب کسی که به مهمانی فامیلش میره و یقین داره مخاطب اون منافق است... که امروزه اکثر مردم هستند... و احتمال میده که به احتمال زیاد مال اونها حرام هست... اون فرد یعنی باید جلوی اینهمه آدم لب به شام مخاطب نزنه؟ یعنی ما اینهمه دعا و نیایش و نماز می خونیم و زحمت می کشیم برای خدا و به راحتی با یک مهمانی رفتن و یا خوردن یک شکلات نظری حرام همه می پره؟ خب این که باعث نا امیدی میشه... اگر اینطور باشه پس همه باید بریم جهنم چون خیلی از نمازهامون قبول نشده...

    نظر شما چیست؟

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    خداوند
    نوشته
    228
    حضور
    22 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    17
    صلوات
    976



    با سلام مجدد

    این متن رو از جایی پیدا کردم:


    امروز خیلی روز سختی بود. صبح زود که از خانه بیرون رفتم. از 8صبح کلاس داشتم تا5بعد از ظهر. بعد هم که طبق معمول ماندم در ترافیک و ساعت 7:30 رسیدم خانه به امید استراحت کردن، اما قبل از اینکه لباس هایم را عوض کنم.
    مادرم گفت: "دخترم حاضر شو بریم که عموت منتظره" اما من حوصله نداشتم، خسته هم بودم تازه از طرفی هم نمی دانستم که مال عمویم از راه حلال به دست می آید یا نه. دوست نداشتم بروم اما پدرم هم گفته بود: "همه باهم باید بریم." واقعا نمی دانستم چه کار کنم. این بود که به رساله مرجع تقلیدم سر زدم تا تکلیفم را بدانم.

    خوردن از مال کسی که پول حرام دارد، چه حکمی دارد؟

    آیه الله خامنه ای: اگر یقین به حرام بودن مال دارید، خوردن مال آن حرام است. اگر مالش هم حلال بود و هم حرام و شما نمی دانید این غذا از مال حرام است یا حلال، خوردن آن مشکی ندارد.
    آیه الله مکارم شیرازی: اگر مطمئن نباشید که مالش را از راه حلال به دست آورده یا حرام، خوردن از مالش مشکلی ندارد.
    آیه الله وحید خراسانی: اگر یقین دارید که مالش حرام است و هیچ درآمد حلالی ندارد، خوردن مال ایشان حرام است اما اگر هم مال حلال داشته باشد و هم حرام، خوردنش اشکالی ندارد.
    آیه الله فاضل لنکرانی: اگر هرچه او دارد حرام باشد، نمی توانید از مالش بخورید، اما اگر هم مال حلال دارد و هم حرام، چون نمی دانید که غذا از مال حلالش است یا حرام خوردنش اشکالی ندارد.
    آیه الله بهجت: اگر شک دارید که مال حرام است، خوردن آن غذا مشکل ندارد اما اگر یقین دارید که مال حرام است پول غذایی که در آن خانه خوردید به صورت رد مظالم به یک فقیر بدهید.
    آیه الله سیستانی: اگر شک دارید مال حرام است اشکال ندارد اما اگر مطمئن هستید که مال فرد حرام است جایز نیست در خانه اش چیزی بخورید.
    آیه الله صافی گلپایگانی: اگر کارش حرام است مثلاَ مشروب فروش است و یا فقط نزول می گیرد به هیچ وجه نباید از مالش چیزی بخورید. اگر کار حلال و مال حلال دارد و در این بین گاهی مال حرام هم به دست می آورد به منزلش بروید و از مالش بخورید . بنا را بگذارید بر اینکه مالش حلال است.
    اونوقت اگر ما مطمئن نباشیم و بر حسب اتفاق حرام هم بوده باشه... چه خاکی بر سر کنیم؟! یعنی تا 40 روز همه نمازها و کارهای عبادی پریده؟!
    ویرایش توسط ماه نورد : ۱۳۹۱/۱۰/۰۳ در ساعت ۰۳:۲۸

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    علاقه
    .
    نوشته
    312
    حضور
    30 روز 7 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    2
    صلوات
    2316



    نقل قول نوشته اصلی توسط ☀ مهدی ☀ نمایش پست ها
    با سلام

    خب کسی که به مهمانی فامیلش میره و یقین داره مخاطب اون منافق است... که امروزه اکثر مردم هستند... و احتمال میده که به احتمال زیاد مال اونها حرام هست... اون فرد یعنی باید جلوی اینهمه آدم لب به شام مخاطب نزنه؟ یعنی ما اینهمه دعا و نیایش و نماز می خونیم و زحمت می کشیم برای خدا و به راحتی با یک مهمانی رفتن و یا خوردن یک شکلات نظری حرام همه می پره؟ خب این که باعث نا امیدی میشه... اگر اینطور باشه پس همه باید بریم جهنم چون خیلی از نمازهامون قبول نشده...

    نظر شما چیست؟

    با سلام:)

    از نظر بنده وقتی علم به چیزی داریم>> مسئولیتی هم بر دوشمون هست...

    اگر دانسته کار خطایی بکنیم باید جواب پس بدیم...!

    بنابراین اگر حتی احتمال میدیم که ممکنه چیزی اشتباه و حرام باشه و رضای خــــدا در اون نیست>> باید پرهیز کنیم.

    (70سال عبادت 1شب به باد میره...بیخود نیست دیگه!)

    اگر قرار بود این مسائل اهمیت نداشته باشه چون باقی اعمال ما مثل نماز و...درست هست:

    پس دیگه اصلا چرا بحث حلال و حرام و ... در دین کامل ما مطرح شده؟؟!

    باید محتاط باشیم همیشه...(در همین مواقع هست که تفاوت بنده های خدا مشخص میشه...)

    یادمون نره خــــدامون داره مارو محک میزنه و امتحان میکنه...

    پیروز باشید.یا علـــــــی


    http://s5.picofile.com/file/81512909...50d8dd89_l.jpg


    متحول شدن زندگی شما فقط در گرو یک نفر است :

    خــودتان !



  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۱
    علاقه
    مسایل مذهبی
    نوشته
    178
    حضور
    2 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1882



    سلام
    چند وقت پیش از عالمی شنیدم که فرمودند:
    روایتست زمان نزدیک به ظهور حضرت حجت (عج) ربا چنان در زندگی مردم جاریست که بوی گند آن، در تمام مردم جامعه استشمام می شود.
    حالا باید به وام های بانکی مون نگاه کنیم، تازه اگه بتونیم کلاه شرعی واسش بزاریم با جریمه تاخیر در قسط هاش چه کنیم؟ اینو که همه مراجع فرمودند رباست.
    چند نفر رو می شناسید خمس و سهم امام (عج) رو میدهند؟؟
    اگه خودمون حرام نخوریم خونه کسانی می رویم و نا خواسته حرام به وجودمان نفوذ می کند...

    اللهم عجل لولیک الفرج

    ویرایش توسط majid-torabi : ۱۳۹۱/۱۰/۰۳ در ساعت ۰۸:۲۴
    اندکی صبر سحر نزدیک است...

  19. صلوات ها 8


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعه
    نوشته
    15
    حضور
    19 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    51



    آیا راهی است که متوجه شوم مال حرامی در وجودم هست یا نه!؟
    مثل آزمایشی!؟ سی تی اسکنی!؟
    آیا با استغفار میتونم آثار مال حرام رو در وجودم پاک کنم!؟ با چه اعمالی زودتر میتونم پاکسازی رو انجام بدم؟


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۳/۰۴/۱۰, ۱۷:۵۰ : 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود