صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا غدیر و نوروز در یک روز رخ داده اند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134

    آیا غدیر و نوروز در یک روز رخ داده اند؟




    با سلام خدمت کارشناسان محترم تاریخ و دوستان عزیز

    مدتی پیش در جمعی بحثی درگرفت در مورد اینکه آیا روزی که پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را به امامت و خلافت برگزید (غدیر خم)، همان روز عید نوروز در ایران بوده است.
    کار حتی به محاسبه ریاضی کشید، اما بحث به نتیجه ای نرسید. دوستان آیا کسی در این مورد اطلاع دقیقی دارد؟

    همچنین اینکه آیا روز شکستن بتهای کعبه به دست پیامبر در جریان فتح مکه و عید نوروز ایرانیان مقارن بوده است؟

    ویرایش توسط ضرب المثل : ۱۳۹۰/۱۱/۱۴ در ساعت ۲۲:۰۹
    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط ضرب المثل نمایش پست ها
    با سلام خدمت کارشناسان محترم تاریخ و دوستان عزیز

    مدتی پیش در جمعی بحثی درگرفت در مورد اینکه آیا روزی که پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را به امامت و خلافت برگزید (غدیر خم)، همان روز عید نوروز در ایران بوده است.
    کار حتی به محاسبه ریاضی کشید، اما بحث به نتیجه ای نرسید. دوستان آیا کسی در این مورد اطلاع دقیقی دارد؟

    همچنین اینکه آیا روز شکستن بتهای کعبه به دست پیامبر در جریان فتح مکه و عید نوروز ایرانیان مقارن بوده است؟
    با سلام

    امام صادق ـ عليه السّلام ـ به معلي فرمود: روز نوروز، روزي است كه رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ براي امام علي ـ عليه السّلام ـ در غدير پيمان گرفت و مردم به ولايت او اعتراف كردند، خوشا به حال كسي كه بر آن پيمان باقي ماند و بدا به حال كسي كه آن عهد را شكست. روز نوروز، روزي است كه رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ امام علي ـ عليه السّلام ـ را به وادي جن فرستاد و او از آنها عهدها و پيمانها گرفت. روز نوروز، روزي است كه بر خوارج غلبه يافت و ذو الثديه را كشت. روز نوروز، روزي است كه قائم ما از اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ قيام خواهد كرد و خداوند او را بر دجال پيروز خواهد نمود و دجال را بر كناسة كوفه به دار خواهد زد. هيچ نوروزي نخواهد آمد جز آن كه ما انتظار فرجي در آن داريم. اين از روزهاي متعلق به ماست كه فارسيان آن را حفظ كردند و شما (عربها) آن را ضايع كرديد.
    (بحار الانوار، ج 56، ص 91)


  5. صلوات ها 13


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134



    پس این اعتقاد ناشی از حدیثی است که ذکر فرمودید

    اما به نظر حدیث چندان معتبری نمیاد

    و باور رایجی هم میان شیعیان نیست...
    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  7. صلوات ها 8


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    اگر دسترسي به نرم افزارهاي تبديل ماه قمري به شمسي داشته باشيد مي توانيد حساب کنيد که جريان غدير در روزهاي پاياني اسفند اتفاق افتاده است
    پیامبر اسلام(ص) بعد از سپری شدن 3524 روز از مبدأ هجرت ، در عید قربان سال دهم برابر با 19/12/10 شمسی مشغول مناسک حج بود. ایشان به هنگام بازگشت از حجه الوداع در روز 18 ذی حجه ، در حالی که 3532 روز از مبدأ هجرت گذشته بود، برابر با 27/12/10 شمسی و مطابق با 18 مارس 632 میلادی ، وقتی به نزدیک محل جحفه که ((غدیر خم)) در آن قرار دارد ، رسید ، فرشته وحی از جانب پروردگار با این پیام نازل شد :
    « یا ایُّها الرّسول بَلِّغ ما اُنزِلَ إلیکَ مِن رَبِّکَ وَ إن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رسالته» (مائده - 67)
    مضمون آیه این است که ای رسول محترم! علی را باید رسماً جانشین خود سازی ، پیامبر(ص) که در وسط قافله حجاج حرکت می کرد، طبق همین فرمان دستور فرمود که مردم فرود آیند ، جلو رفتگان را فراخواند ، عقب ماندگان نیز رسیدند. آن حضرت ، مراسم خلافت را در محل مزبور ، مقابل دیدگان و حضور قریب به صد هزار - طبق مشهور - از حجاجی که همراه او اعمال حج را به جا آورده بودند به انجام رسانید ، سپس فرمان داد تا مردم با علی (ع) به عنوان ((امیرالمؤمنین)) بیعت کنند. (علامه شعرانی نوشته است: من از زیج هندی استخراج کردم که تحویل آفتاب به برج حمل در سال دهم هجری ، چهارشنبه 21 ذی حجه ، سه روز پس از غدیر خم بود و جشن گرفتن پس از سه روز هم مناسب است.)
    بنابراین ، عید سعید غدیر با ایام نوروز کاملاً انطباق دارد ، به ویژه که با ((حرکت تقدیمی)) نقطه اعتدال بهاری به پیشواز این عید سعید ، وارد برج حوت شده است.

  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط ضرب المثل نمایش پست ها
    همچنین اینکه آیا روز شکستن بتهای کعبه به دست پیامبر در جریان فتح مکه و عید نوروز ایرانیان مقارن بوده است؟
    علامه مجلسی پس از آن که نوروز را روزی شناخته شده در بین مردمان دانسته، روایت زیر را از امام صادق(ع) نقل می کند :
    إنّ یوم النیروز هو الیوم الذی أخذ فیه النبی(ص) لأمیرالمؤمنین(ع) العهد بغدیر خم، فاقرّو له بالولایة، فطوبی لمَن ثَبَتَ علیها، والویل لِمَن نکثها...
    روز نوروز، همان روزی است که پیامبر(ص) برای خلافت علی(ع) از مردم عهد و میثاق گرفت و مردم بر ولایت و جانشینی او اقرار کردند ، خوشا به حال کسی که بر این عهد و میثاق ایستاد و وای بر حال کسی که این عهد را شکست. این همان روزی است که در آن پیامبر(ص)، علی(ع) را به سرزمین جن فرستاد و علی از جن, عهد و میثاق گرفت و به دین خدا هدایت فرمود، این همان روزی است که علی(ع) به نهروانیان چیره شد و ذی الثّدیه را کشت, این همان روزی است که قائم ما اهل بیت ظهور میکند و خداوند او را بر دجّال غالب می گرداند و دجّال را در کناسه کوفه به دار مجازات می آویزد، هیچ نوروزی نیست جز این که ما انتظار فرج او را داریم. نوروز از روزهای ماست که ملت فارس(ایران) آن را پاس داشتند و شما ضایع ساختید... این روز نخستین روز از سال فارس است. (بحارالانوار . ج 56 . ص 119)

    این همان روزی است که کشتی نوح(ع) در آن (پس از طوفان) بر کوه جودی قرار گرفت.
    - این همان روزی است که در آن خداوند متعال چندین هزار نفر را که از ترس مرگ گریخته بودند و خداوند به ایشان فرموده بود بمیرید و مردند، حیات تازه بخشید.
    - این همان روزی است که در آن جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد.
    - در این روز، رسول الله (ص)، علی(ع) را بر شانه خود بالا برد و علی(ع) بت های قریش را از بالای کعبه به زیر انداخت و درهم کوبید ، هم چنین حضرت ابراهیم(ع) در این روز بت های مشرکان را شکست.
    - این همان روزی است که پیامبر(ص) به اصحاب خویش دستور فرمود تا با علی(ع) به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کنند.
    - این همان روزی است که پیامبر(ص)، علی(ع) را به وادی جنّیان فرستاد تا از آنان بیعت بگیرد.
    (بحارالانوار . ج 56 . ص 92 - ج 38 . ص 78 - ج 9 . ص 175)

  11. صلوات ها 11


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134



    با تشکر از توضیحات کارشناسان محترم، اما آنجایی از این حدیث که انسان رو به فکر وا میدارد اینهاست:


    نقل قول نوشته اصلی توسط رسا نمایش پست ها
    با سلام
    اين از روزهاي متعلق به ماست كه فارسيان آن را حفظ كردند
    ...این روز متعلق به زرتشتیان آتش پرست بوده که آیین آنها چندان مطابقتی با اسلام ندارد.

    و شما (عربها) آن را ضايع كرديد.
    چرا امام که خود عرب است از این خطاب استفاده کرده است...؟!

    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    42
    حضور
    46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    68



    نقل قول نوشته اصلی توسط رسا نمایش پست ها
    با سلام

    امام صادق ـ عليه السّلام ـ به معلي فرمود: روز نوروز، روزي است كه رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ براي امام علي ـ عليه السّلام ـ در غدير پيمان گرفت و مردم به ولايت او اعتراف كردند، خوشا به حال كسي كه بر آن پيمان باقي ماند و بدا به حال كسي كه آن عهد را شكست. روز نوروز، روزي است كه رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ امام علي ـ عليه السّلام ـ را به وادي جن فرستاد و او از آنها عهدها و پيمانها گرفت. روز نوروز، روزي است كه بر خوارج غلبه يافت و ذو الثديه را كشت. روز نوروز، روزي است كه قائم ما از اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ قيام خواهد كرد و خداوند او را بر دجال پيروز خواهد نمود و دجال را بر كناسة كوفه به دار خواهد زد. هيچ نوروزي نخواهد آمد جز آن كه ما انتظار فرجي در آن داريم. اين از روزهاي متعلق به ماست كه فارسيان آن را حفظ كردند و شما (عربها) آن را ضايع كرديد.
    (بحار الانوار، ج 56، ص 91)


    یعنی منظور حضرت همین روزی هست که ایرانیان نوروز می گیرند؟ یا بعضی از صفات نوروز برای این روزها هست؟ مثل عید بودن
    در این صورت معنا این می شود که این روز (اول فروردین) نوروز نیست نوروز روزی است که فلان و ...


    علاوه بر اینه سند حدیث چطوره؟ نهضت شعوبیگری و مقابله با آن و ... می تونه انگیزه ای برای چنین جعلی باشه

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن و عترت علیهم السلام
    نوشته
    845
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3654



    نقل قول نوشته اصلی توسط ضرب المثل نمایش پست ها
    ...این روز متعلق به زرتشتیان آتش پرست بوده که آیین آنها چندان مطابقتی با اسلام ندارد.


    با سلام

    اهمیت نوروز که امام (ع) می فرماید:« مَا مِنْ يَوْمِ نَيْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِيهِ الْفَرَجَ لِأَنَّهُ مِنْ أَيَّامِنَا وَ أَيَّامِ شِيعَتِنَا حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ وَ ضَيَّعْتُمُوهُ أَنْتُم‏» به اعتبار حوادث مهم و خوبی است که اتفاق افتاده(همچون حادثه غدیر) یا اتفاق خواهد افتاد(همچون فرج).

    با توجه به همین رویدادهاست که امام (ع)، در اینجا عجم ها را مقدم بر عربها دانستند

    ویرایش توسط رسا : ۱۳۹۰/۱۱/۱۶ در ساعت ۲۱:۴۶

  17. صلوات ها 9


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام
    بنده در این مورد به پژوهشی بر خوردم که امیدوارم مفید واقع شود


    پژوهشی در همگاهی غدیر خم و عید نوروز(1)




    غدیر خم

    پیامبر اسلام(ص) بعد از سپری شدن 3524 روز از مبدأ هجرت ، در عید قربان سال دهم برابر با 19/12/10 شمسی مشغول مناسک حج بود. ایشان به هنگام بازگشت از حجه الوداع در روز 18 ذی حجه ، در حالی که 3532 روز از مبدأ هجرت گذشته بود، برابر با 27/12/10 شمسی و مطابق با 18 مارس 632 میلادی ، وقتی به نزدیک محل جحفه که ((غدیر خم)) در آن قرار دارد ، رسید ، فرشته وحی از جانب پروردگار با این پیام نازل شد :
    « یا ایُّها الرّسول بَلِّغ ما اُنزِلَ إلیکَ مِن رَبِّکَ وَ إن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رسالته» (مائده - 67)
    مضمون آیه این است که ای رسول محترم! علی را باید رسماً جانشین خود سازی ، پیامبر(ص) که در وسط قافله حجاج حرکت می کرد، طبق همین فرمان دستور فرمود که مردم فرود آیند ، جلو رفتگان را فراخواند ، عقب ماندگان نیز رسیدند. آن حضرت ، مراسم خلافت را در محل مزبور ، مقابل دیدگان و حضور قریب به صد هزار - طبق مشهور - از حجاجی که همراه او اعمال حج را به جا آورده بودند به انجام رسانید ، سپس فرمان داد تا مردم با علی (ع) به عنوان ((امیرالمؤمنین)) بیعت کنند. (علامه شعرانی نوشته است: من از زیج هندی استخراج کردم که تحویل آفتاب به برج حمل در سال دهم هجری ، چهارشنبه 21 ذی حجه ، سه روز پس از غدیر خم بود و جشن گرفتن پس از سه روز هم مناسب است.)
    بنابراین ، عید سعید غدیر با ایام نوروز کاملاً انطباق دارد ، به ویژه که با ((حرکت تقدیمی)) نقطه اعتدال بهاری به پیشواز این عید سعید ، وارد برج حوت شده است.
    ما می توانیم نتیجه پژوهش به عمل آمده را از طریق ریاضی نجوم ، در جدول زیر تنظیم کنیم:

    http://www.edim.ir/show.php?id=223

    هم چنین از جدول، به دست می آید که : 1- روز خروج پیامبر(ص) از مدینه به جانب مکه ، شنبه بوده.
    2- روز پنج شنبه ، اول ذیحجه بوده است.
    3- روز عرفه(نهم ذی حجه) بوده است.
    4- روز عید حجه الوداع شنبه بوده است.
    5- بنابراین، روز عید غدیر به امر وسط روز یکشنبه می باشد.
    6- چنان که روز اول محرم سال 11 نیز شنبه بوده است.


    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۱۱/۱۶ در ساعت ۲۲:۰۰
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    الف) شواهد تاریخی و نجومی بر روزهای یاد شده
    نتتایجی که تاکنون به دست آمد همه از راه محاسبات ریاضی صورت گرفت. علاوه بر این ، شواهد نجومی و تاریخی نیز می تواند محاسبات فوق را تأیید نماید.
    در فن نجوم، یک سلسله قوانین ، قواعد ، جدول ها و فرمول هایی وجود دارد که هر یک در جای خود بسیار سودمند است و به عنوان مرجع و منبع از آن ها استفاده می شود و همه در کتابی به نام ((زیج)) گردآوری شده است. زیج ، بیانگر تلاش هزاران دانشمند فلکی ، هیوی و ریاضی است.
    در این فن شریف ، داده های جدولی ، همه بر اساس امر وسط می باشند و منجم هنگام استفاده از آن ها ناچار است ریزه کاری هایی را نیز مورد دقت قرار دهد و به کار گیرد و به تعبیر فنی ، منجم ناگزیر است ((تعدیلاتی)) را استخراج کند تا محاسبه ، دقیق و کارآمد گردد.
    بر این اساس ، در جدول فوق مثلاً اول محرم سال 11 هجری قمری روز شنبه است. این کار، بر پایه ریاضی انجام گرفت اما اگر از زیج استفاده کنیم خواهیم دید در زیج بهادری نیز که یکی از معتبرترین و دقیق ترین زیج های جهان به شمار می رود ، اول محرم سال یازدهم شنبه است . یعنی موافق بودن محاسبات ریاضی با زیج یکی از دلایل دقت محاسبه ماست و زیج می تواند تأیید خوبی بر آن باشد.
    گفتنی است با توجه به بحث تعدیلات ، هیچ مانعی وجود ندارد که چند ماه پی در پی هر کدام 29 یا 30 روز واقع شوند، مثلاً سه ماه پشت سر هم سی روز باشند یا 29 روز ، اما محاسبه با جدول یا محاسبات ریاضی و امر وسط در برخی از ماه ها با محاسبه تعدیلات و رؤیت، یک روز اختلاف دارند و در بسیاری از ماه ها با هم موافق اند، با این همه ، شواهد فراوانی در تاریخ وجود دارد که دلالت می کند ماه ذی قعده و ذی حجه در حجه الوداع با محاسبه به امر وسط هیچ اختلاف ندارند.
    از جمله:

    1- در پژوهش ارزشمندی که در ((فصلنامه تاریخ اسلام)) به عمل آمده میخوانیم : مشهورترین قول نزد اهل سنت آن است که پیامبر(ص) 5 روز به جای مانده از ذی قعده (پنج روز قبل از آغاز ذی حجه) از مدینه خارج شد، که این روز را نیز بیشتر مورخان، روز ((شنبه)) دانسته اند. از دانشمندان شیعه، شیخ مفید نیز تاریخ خارج شدن پیامبر(ص) را 5 روز به جای مانده از ذیقعده ذکر کرده است که از این جهت، موافق قول مشهور اهل سنت است ولی هیچ اشاره ای به این که دقیقاً در چه روزی از هفته بوده نکرده است.


    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود