صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قبر وزیر حضرت سلیمان(ع)، جناب عاصف بن برخیا کجاست ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    13

    مطلب قبر وزیر حضرت سلیمان(ع)، جناب عاصف بن برخیا کجاست ؟




    بنام خدای داود وحضرت سلیمان

    قبرمحترم وزیر حضرت سلیمان عاصف بن برخیا درکدام شهروروستا واقع است؟

  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    نوشته
    27
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    177



    سلام

    با توجه به محل حکوت حضرت سلیمان ع در اورشلیم به احتمال زیاد قبر ایشون هم باید همونجا و یا درنقطه ای در فلسطین باشه.

    یا علی مددی
    شیعه شناسنامه ای
    اومدم اینجا
    که
    بدونم

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    چون مرگ آصف نزدیک شد به او وحی شد که فرزندش را جانشین خود کند و آنچه از نور و حکمت نزدش بود به او واگذارد(1)
    به گفته بعضي ها آرامگاه آصف بن برخیا در روستای پاسنگ بالا از دهستان قرولان شهر ستان گالیکش استان گلستان قرار دارد و برای مردم بومی با نام بابا تکیه شناخته می شود. (1)
    از محل دفن «آصف بن برخيا» اطلاع دقيقى به دست نيامده است ولي بعضي نيز مي گويند قبري در روستاى مزار - از توابع شهرستان گناباد، استان خراسان رضوى - منسوب به ايشان است، تنها يك شهرت قديمى در اين منطقه است.
    در اين باره كرامات زيادى از اهالى منطقه نقل شده است و اكنون نيز اعتقادات خاصى در اين باره دارند، و از قديم‏الايام بزرگان منطقه وصيت مى‏كردند كه بدنشان كنار «پير آصف» در روستاى مزار دفن شود؛ زيرا اين منطقه را متبرّك مى‏دانستند.

    ولي هيچکدام سند تاريخي ندارد و بعيد به نظر مي رسد که دست باشد
    1.اعلام قرآن، مرکز فرهنگ و معارف، پیشین، ص 111.
    2. ويکي فقه دانشنامه حوزوي به نقل از پژوهشکده باقرالعلوم عليه السلام

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    مجدد بنده منابع تاریخی وتفسیری را گشتم ولی از محل دفن آصف گزارشی نیامده است ، این گزارش برایم جالب بود که درصورت درست بودنش آصف غایب شده است
    حديث مفصّلى در كافى از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده كه مختصر مفاد آن اينست كه آصف بن برخيا وصى حضرت سليمان مدتى در بنى اسرائيل بود پس از آن مدتى غائب شد باز ظاهر گرديد و مدتى بين آنها بود سپس با آنها وداع كرد و گفت ديگر ملاقات نزد صراط و بخت النصر بر بنى اسرائيل مسلط شد
    أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏3، ص: 28


  9. صلوات ها 7


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام


    آصف، نام وزیر یا کاتب یا ندیم حضرت سلیمان (ع) است و در روایات و داستانهای حضرت سلیمان (ع) نام او برده شده است.[1]
    ظاهراً او یکی از نزدیکان و دوستان خاص سلیمان (ع)‌بوده و می‌گویند خواهرزاده سلیمان نبی (ع) بوده است.[2] او نزد سلیمان دارای مقام و منزلت بوده در حضور و غیاب سلیمان هر وقت می‌خواستم وارد خانه او می‌شده[3].
    در روایات و تفاسیر همه جا آصف وزیری خردمند، سیاستمدار و مدبر معرفی شده است. آصف از بنی‌اسرائیل و براساس بعضی منابع، هم دوران کودکی سلیمان بوده است.[4]

    آصف بن برخیا در قرآن
    نام آصف در قرآن صریحاً‌ ذکر نشده ولی در داستان حضرت سلیمان (ع) آمده است که ایشان، از اطرافیان خود می‌خواهد تخت ملکه سبأ (بلقیس) را به آنجا بیاورند:
    « قَالَ يَا أَيُّهَا المَلَؤُا أَيُّكُمْ يَأْتِينِي بِعَرْشِهَا قَبْلَ أَن يَأْتُونِي مُسْلِمِينَ »[5]
    «(سلیمان گفت) ای بزرگان کدام یک از شما تخت او را برای من می‌آورد پیش از آنکه به حال تسلیم نزد من آیند»
    ابتدا یکی از جنیان می‌گوید:
    «قَالَ عِفْريتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِكَ»[6]
    «عفریتی از جن گفت: من آن را نزد تو می‌آورم پیش از آنکه از مجلست برخیزی »
    اما در مقابل شخص دیگری می‌گوید من تخت بلقیس را در کمتر از یک چشم به هم زدن نزد آنها حاضر خواهم نمود که قرآن کلام او را چنین نقل می‌کند:
    « قَالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَن يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ »[7]
    «کسی که دانشی از کتاب داشت گفت: پیش از آنکه چشم بر هم زنی آن را نزد تو خواهم آورد»

    علم آصف بن برخیا:
    اینکه این علم چه علمی بوده، در آن بحث وجود دارد، برخی گویند منظور آگاهی او بر کتب آسمانی است، بعضی احتمال داده‌اند لوح محفوظ باشد و نیز بسیاری از مفسران و غیر آنها گفته‌اند؛ این مرد با ایمان از اسم اعظم الهی باخبر بوده (همان نام بزرگی که هر چیز در برابر آن خاضع می‌گردد).[8]
    به هر حال آنچه آصف می‌دانست از علم سلیمان (ع) بود که به فرمان خدا نزد آصف به ودیعه نهاده شده بود تا مردم در امامت و جانشینی او اختلاف نکنند.[9]
    بنابراین معلوم می‌شود آصف دارای ارتباطی با خداوند بوده که هر چه از پروردگارش درخواست می‌کرده و برآورده می‌‌شده و این علم از سنخ علوم فکری و اکتسابی نبوده است.[10]
    اینکه خود سلیمان (ع) تخت را نیاورد و مأموریت را به آصف واگذار کرد ممکن است به خاطر این بوده باشد که آصف وصیََّ او بود و سلیمان می‌خواست در این لحظه حساس، موقعیت او را به همگان معرفی کند، به علاوه استاد، شاگردان خود را در مواقع لازم می‌‌آزماید تا شایستگی آنها را به دست آورد.[11]
    گفته‌اند آصف وضو گرفت و دو رکعت نماز خواند، آنگاه دعا کرد و در یک چشم برهم زدن تخت ظاهر شد.[12]
    برخی گویند اسم اعظمی که آصف خداوند را با آن خواند «یا حی یا قیوم» بوده و یا «الله الرحمن» و به عقیده برخی «ذالجلال والاکرام» و به عقیده برخی دیگر «یا الهنا واله کل شیء الهً واحداً لا اله الا انت» بوده است.[13]
    در روایات بسیاری می‌خوانیم اسم اعظم 73 حرف است که یک حرف آن نزد آصف بن برخیا بود و 72 حرف آن نزد امامان (ع) است و یک حرف مخصوص ذات پاک خداست.[14]
    چون مرگ آصف نزدیک شد به او وحی شد که فرزندش را جانشین خود کند و آنچه از نور و حکمت نزدش بود به او واگذارد.[15]

    [1] . خرمشاهی، بهاءالدین، دانش‌نامه قرآن و قرآن پژوهی، تهران، دوستان و ناهید، 1377، چاپ اول، ج 1، ص 39.
    [2] . مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1374، چاپ دوازدهم، ج 15، ص 469.
    [3] .شبستری، عبدالحسین، اعلام قرآن، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1379، چاپ اول،‌ص 20.
    [4] . مرکز فرهنگ و معارف، اعلام قرآن از دایره المعارف قرآن، قم، بوستان کتاب، 1385، ج1، ص 109.
    [5] . نمل/ 38 (ترجمه آیات از آیت الله مکارم شیرازی می‌باشد)
    [6] . نمل/39.
    [7] .نمل/40.
    [8] .تفسیر نمونه، پیشین، ص 470- 49.
    [9] . اعلام قرآن، مرکز فرهنگ و معارف، پیشین، ص 112.
    [10] . طباطبائی، محمدحسین؛ تفسیر المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی،‌بی‌جا، نشر بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی، 1370، چاپ چهارم، 15، ص 563.
    [11] . تفسیر نمونه، پیشین، ص 471.
    [12] .اعلام قرآن، مرکز فرهنگ و معارف،‌پیشین، ص 113.
    [13] .اعلام قرآن، مرکز فرهنگ و معارف،‌پیشین، ص 111.
    [14] . تفسیر نمونه، پیشین، ص 473.
    [15] . اعلام قرآن، مرکز فرهنگ و معارف، پیشین، ص 111.

    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۱۱/۱۵ در ساعت ۲۳:۴۳
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    مقبره آصف

    از محل دفن «آصف بن برخیا» اطلاع دقیقى به دست نیامده است و آنچه امروزه در روستاى مزار - از توابع شهرستان گناباد، استان خراسان رضوى - منسوب به ایشان است، تنها یک شهرت قدیمى در این منطقه است.
    در این باره کرامات زیادى از اهالى منطقه نقل شده است و اکنون نیز اعتقادات خاصى در این باره دارند، و از قدیم‏الایام بزرگان منطقه وصیت مى‏کردند که بدنشان کنار «پیر آصف» در روستاى مزار دفن شود؛ زیرا این منطقه را متبرّک مى‏دانستند.
    در کتاب «تاریخ و جغرافیاى گناباد» آمده است:
    «آقاى حاجى على توکلى دبیر فرهنگ قدیم گناباد مى‏گوید: قدمت این روستا به هفت قرن مى‏رسد و لوح سنگى یافت شده است که به زحمت خوانده مى‏شود و مربوط به 500 سال قبل بوده است».
    در تحقیقاتى که درباره این سنگ نوشته در سال 1373 انجام گرفت، تنها
    برخى از سالخوردگان روستا گفتند: در قدیم سنگ نوشته‏اى در کنار حوض روستا بود که این اشعار بر آن حک شده بود:
    تو امیرى و پادشاهِ همه‏
    خسرو از تو پناه مى‏طلب‏
    اى پناه من و پناهِ همه‏
    و در پایان آن، نوشته شده بود : عزت شاه ولد خواجه على.
    * بعضى احتمال داده‏اند که قبر «آصف بن برخیا» در این منطقه نیست و شاید قبر دیگرى باشد مانند: قبر خواجه خزراء یا یکى از پیروان حسن صباح، ولى با توجه به مستندات تاریخى صحیح نیست.
    تابنده، سلطان حسین؛ تاریخ و جغرافیاى گناباد: 125.

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    نوشته
    611
    حضور
    6 روز 17 ساعت 36 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1951



    سلام من رفتم سر قبر عاصف بن برخيا توي گاليكش

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    علاقه
    کتاب , ورزش, فیلم و ...زیاده!!
    نوشته
    35
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    186



    جایی خونده بودم عاصف بن برخیا جن بوده..فکر می کنم توی بحارالانوار بود...آیا جن بوده یا انسان؟

  17. صلوات


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    شاید منظورتان از قبر آصف دو قبری است که در ایران منسوب به ایشان است:
    یک: در روستای پاسنگ بالا از دهستان قرولان شهرستان گالیکش استان گلستان قرار دارد و برای مردم بومی با نام بابا تکیه شناخته می شود.(1)
    دو: بعضي نيز مي گويند قبري در روستاى مزار - از توابع شهرستان گناباد، استان خراسان رضوى - منسوب به ايشان است،

    سه: مزاری نیز منسوب به آن حضرت در بخش زاوه واقع در 70 کیلومتری شرق تربت حیدریه واقع در خراسان رضوی قرار دارد. این مکان در مجاورت روستاهای «ساق» و «قلعه ی آقا حسن» در دامنه کوهی معروف به کوه چشمه واقع شده است.
    ساختمان مزار منسوب به آصف بن برخیا (علیه السلام) در طول صد سال گذشته سه بار بازسازی شده است. تذکره ای درباره ی این بقعه با استناد به اظهارات یکی از مُعمِّرین این منطقه به نام حاج غلامحسین عمرانی از اهالی روستای ساق که بیش از 100 سال از عمر وی می گذرد، تنظیم گردیده و در آن آمده است:

    ولي ظاهراً اين سه موضوع تنها يك شهرت قديمى در اين مناطق است و مستندات تاريخي ندارند.


    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۴/۰۳/۰۶ در ساعت ۱۱:۱۶

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,136
    حضور
    45 روز 18 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط Dexter2009 نمایش پست ها
    جایی خونده بودم عاصف بن برخیا جن بوده..فکر می کنم توی بحارالانوار بود...آیا جن بوده یا انسان؟
    به بعضی ایشان را از جنیان مومن دانسته اند(1) ولی اختلافی است
    1. البدايةوالنهاية،ج‏2،ص:23


  21. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۶/۲۶, ۲۱:۳۵ : 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود