صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خدا هست ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    2,644
    حضور
    1 روز 12 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11247

    راه‌های اثبات خدا




    راه‌های اثبات خدا

    براهین و راه‌های اثبات وجود خدا بسیار زیادند تا جایی که میرزا مهدی آشتیانی نقل می‌کند فخر رازی تعداد این براهین را به هزار برهان رسانده است.[1]
    در یک دسته‌بندی کلی شهید مطهری این براهین را به سه قسم تقسیم کرده است:
    1- براهین فطرت یا براهین انفسی (راه دل و حسّ خداجویی)
    در این راه، انسان به وسیله شهود بی‌واسطه، خدا را درک می‌کند و در واقع، وجود خدا برای انسان بدیهی است. فطرت خداجویی و خداشناسی و خداپرستی در عمق وجود انسان قرار دارد و آیاتی از قرآن بر این حقیقت دلالت دارند. از جمله:

    "فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا" (روم/30)
    "روی خود را به سوی دین پاک خدای بازگردان، همان فطرت خداپرستی که خداوند همه انسان‌ها را بر آن آفریده است."

    نام "راه" شاید نسبت به "برهان" بر این طریقه ترجیح داشته باشد زیرا راه فطرت، برهان فلسفی نیست. البته می‌توانیم به وسیله براهین فلسفی وجود فطرت را در انسان اثبات کنیم.

    2- براهین خداشناسی از راه آثار یا خلقت خدا
    این نوع برهان، خود از راه‌های گوناگونی قابل تقریر است. برخی از این تقریرها عبارتند از:
    الف) از طریق حدوث عالم و مخلوقات
    ب) از طریق وجود نظم و تشکیلات فوق‌العاده جهان خلقت
    ج) از طریق توجه به غایات و اهداف موجودات
    در این نوع براهین، نوعی استدلال وجود دارد که خدا را به وسیله آیات و نشانه‌ها، اثبات می‌کند. در حقیقت همان آیات و نشانه‌ها واسطه اثبات وجود خدا قرار می‌گیرند.

    3- براهین فلسفی خداشناسی
    این راه عقلی و فلسفی محض و از طریق وجود و موجود به طور کلی طی می‌شود. در این راه هم اگرچه نوعی استدلال وجود دارد و خدا با واسطه اثبات می‌شود لکن آنچه واسطه قرار می‌گیرد آیات و نشانه‌ها نیستند (چنان‌که در براهین نوع دوم بود) بلکه واسطه‌ها، یک سلسله اصول عقلی (بدیهی یا نظری) هستند.[2]
    براهین فلسفی نیز خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:
    1- براهینی که از طریق غیر خدا، وجود خدا را اثبات می‌کنند مانند براهینی که تکیه بر ابطال دور و تسلسل دارند.
    2- براهینی که از طریق غیرخدا وجود را اثبات نمی‌کنند بلکه با تکیه بر اصل هستی خدا را اثبات می‌کنند که از آنها به "براهین صدیقین" یاد می‌شود.[3]
    اگر بخواهیم تقسیم فوق‌ را به نحو حصر عقلی بیان کنیم به گونه‌ای که شامل همه انواع براهین از جمله براهین وجود نیز شود چنین می‌گوئیم:
    براهین اثبات وجود خدا به دو دسته تقسیم می‌شوند:
    1- براهینی که مستقیماً به وجود خدا نمی‌پردازند بلکه به اثبات وجود فطرت خدا‌جویی می‌پردازند و این نکته را متذکر می‌شوند كه خدا از استدلال بی‌نیاز است (براهین فطري)
    2- براهینی که مستقیماً به اثبات وجود خدا می‌پردازند که این نوع براهين خود به دو قسم تقسیم می‌شود:
    1- براهيني كه از صرف تعريف و مفهوم خدا، وجود خدا را اثبات مي­كنند و براي اثبات وجود خدا بر هیچ شی‌ای در خارج تکیه نمی‌کنند. (براهین وجودی)
    3- براهینی که بر وجود شیء یا اشیائی در خارج از ذهن تکیه می‌کنند و با وجود آن خدا را اثبات می‌کنند که خود دو دسته‌اند:
    الف) براهینی که خدا را با تکیه بر وجود چیزی غیر از وجود خدا، اثبات می‌کنند به طوری که اگر آن شیء انکار شود براهین قادر به اثبات وجود خدا نیستند مانند براهین حدوث و امکان یا براهینی که به واسطه بطلان دور و تسلسل، وجود خدا را اثبات می‌کنند.
    ب) براهینی که وجود خدا را اثبات می‌کنند اما نه با تکیه بر وجود غیر او بلکه فقط با تکیه بر اصل واقعیت وجود خدا را اثبات می‌کنند. به طوری که اگر همه چیز (غیر از خدا) انکار شود باز هم وجود خدا اثبات می‌شود. که این دسته را "براهین صدیقین" می‌نامند.[4]

    نمودار این تقسیم عقلی بدین شکل می‌باشد:


    براهین اثبات وجود خدا:
    1- مستقیماً به اثبات وجود خدا نمی‌پردازند (براهین فطرت) (بلکه به اثبات وجود فطری خدایی می‌‌پردازند)
    2- مستقیماً به اثبات وجود خدا می‌پردازند:
    الف) بر وجود شیء‌ خارجی تکیه نمی‌کنند بلکه از مفهوم و تعریف خدا، خدا را اثبات می‌کنند (براهین وجودی)
    ب) بر وجود شی‌ای در خارج تکیه می‌کنند:
    - با تکیه بر چیزی غیر از خدا، خدا را اثبات می‌کنند (مانند براهینی که با تکیه بر حدوث یا ابطال دور و تسلسل خدا را اثبات می‌کنند)
    - وجود خدا را با خود خدا اثبات می‌کنند (براهین صدیقین)






    [1] . میرزا مهدی آشتیانی، تعلیفه بر شرح منظومه حکمت سبزواری، تهران، مؤسسه مطالعات اسلامی، ص 503.

    [2] . مطهری، مرتضی؛ شرح منظومه مجموعه آثار، ج 5، ص 486 – 480.

    [3] .برای رجوع به برخی براهین فلسفی و به ویژه براهین صدیقین ر.ک: ابن سینا، اشارات، نشر البلاغه، ج 3، ص 20، المشارع و المطارحات، شیخ اشراق، مجموعه مصنفات، ج1، ص 387 و ملاصدرا، اسفار، چ بیروت، ج 6، ص 26 و مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 7، ص 63 – 61 و جوادی آملی، عبدالله، توحید در قرآن؛ ص 196 – 130.

    [4] . عبودیت، عبدالرسول، اثبات وجود خدا به روش اصل موضوعی، قم، مؤسسه امام خمینی، ص 42 – 41.

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    درس
    نوشته
    3
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    16

    خدا هست ؟




    اگر خدا هست اثبات کنید


    همه ی انسان ها و آسمان را خدا آفریده خدا را کی آفریده از کجا آمده

    به من کمک کنید.

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۰
    علاقه
    ورزش،اینترنت گردی،مطالعه درمورد انواع لوازم جنگی،ماش�
    نوشته
    177
    حضور
    2 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    977



    سلام
    عنوان "اثبات وجود خدا" رو در قسمت جست وجوی بالای صفحه اصلی سایت بزنید اگر باز هم سوالی داشتید همونجا بپرسید کارشناسای سایت جواب میدن
    یاعلی(ع)
    اگر با طلوع خورشید بیدار شویم،نماز قضاست.

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بنام خدا.
    سلام.
    لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ.
    چیزی که تقریباً هر روز و همیشه تکرار میکنید در سوره توحید.

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    105
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    16
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    698

    راهنما آفریننده آفریننده ای ندارد.




    نقل قول نوشته اصلی توسط شاخه ی گل نمایش پست ها


    همه ی انسان ها و آسمان را خدا آفریده خدا را کی آفریده از کجا آمده
    به نام خدا
    با سلام و احترام
    برای این که بتوان بهتر به سوال شما پاسخ داد لازم است با اصطلاحاتی نظیر واجب الوجود و ممکن الوجود آشنایی داشت.
    هرچیزی که بتوان آن را "موجود" دانست،از دوحال خارج نیست: یا وجود برای ان ضرورت دارد و خود بخود موجود استٰ و "واجب الوجود" نامیده می شود، و یا وجودش ضرورت ندارد و مرهون موجود دیگری است و "ممکن الوجود" گفته می شود.
    {بدیهی است که ممتنع الوجود؛ یعنی چیزی که تحقق آن محال باشد اصلا وجود نخواهد داشت} *
    بنابراین هر موجودی یا واجب الوجود است و یا ممکن الوجود.
    زمانی که در مفهوم ممکن الوجود دقت میکنیم روشن می شود که هر چیزی مصداق این مفهموم باشد، معلول و نیازمند به علت است؛ زیرا هر موجودی که خودبخود وجود نداشته باشد، به وسیله موجود دیگری به وجود آمده است.
    نتیجه این که طبق قانون علیت
    "واجب الوجود" را کسی نیافریده تا بپرسیم خدا را کی آفریده؟"خدا آفرییننده ای است که آفریده نشده.نه زاده شده ونه خودش زاییده است!

    یکی از مواردی که در قرآن کریم، می تواناین مفاهیم را ملاحظه نمود، سوره توحیداست:
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏
    قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ (1) اللَّهُ الصَّمَدُ (2) لَمْ يَلِدْ وَ لَمْ يُولَدْ (3) وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ (4)

    "بگو او خداى يگانه است‏
    خداوند بى‏نياز و همه به او نيازمندند
    توليد ننموده و تولّد نميشود
    و نبوده است براى او همسر و همتا احدى."



    *.ر.ک: آموزش عقاید، استاد مصباح یزدی ، ص61.

    ویرایش توسط روشن : ۱۳۹۰/۱۱/۰۶ در ساعت ۲۲:۳۸

    آسمان جواب پرسش هایی است که زمین از پاسخ به آن باز می‌ ماند.

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    زیست شناسی و مشاوره
    نوشته
    320
    حضور
    4 روز 8 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    10
    گالری
    7
    صلوات
    2215



    سلام
    قضیه اینه که جناب شاخه ی گل
    من و شما و ما و این دنیا و همه و همه را که خدا آفریده
    هممون ناقصیم هممون کمیم و نقطه کمال میخوایم
    مهربونیه فلانی کامل نیست ببخشش اون یکیهم کامل نیست چون خدا قسمتی از روح خودشو تو جسم هرکدوممون دمیده وخودش نقطه ی اوجه
    نقطه ی اوجه همه ی خوبیهاهم خودشه
    ماچون ناقصیم نیاز به یه کمال داریم نیاز به یه آفریننده داریم
    اونکه خودش کامله نیاز به اوجه چی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    دیگه بالاتر از نقطه ی عطف که رو نمودار پیدا نمی کنی!!!!!!!!
    اگه پیدا کردی واسه خداهم دنبال آفریننده باش
    ضمننا به منم بگید تا گردن معلممونو بشکنم


  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

    نقل قول نوشته اصلی توسط شقایق نمایش پست ها
    خدا قسمتی از روح خودشو تو جسم هرکدوممون دمیده
    ببخشید مثل این که از آیه نفخت فیه من روحی (از روح خود در او دمیدم ) برای شما سوء تفاهم پیش اومده

    امیدوارم مسئله حل شه

    خدا از روحی که خلق کرده بود به انسان دمید نه آن که قسمتی از روح خودش و اضافه اینجا فقط برای شرف است نه چیزی دیگر

    التماس دعا
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    زیست شناسی و مشاوره
    نوشته
    320
    حضور
    4 روز 8 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    10
    گالری
    7
    صلوات
    2215



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست ها
    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم



    ببخشید مثل این که از آیه نفخت فیه من روحی (از روح خود در او دمیدم ) برای شما سوء تفاهم پیش اومده

    امیدوارم مسئله حل شه

    خدا از روحی که خلق کرده بود به انسان دمید نه آن که قسمتی از روح خودش و اضافه اینجا فقط برای شرف است نه چیزی دیگر

    التماس دعا
    سلام
    بله خیلی ممنون
    اشتباه فهمیده بودم
    ممنون

  17. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    106
    حضور
    6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    311



    سلام خدمت دوستان

    نقل قول نوشته اصلی توسط روشن نمایش پست ها
    برای این که بتوان بهتر به سوال شما پاسخ داد لازم است با اصطلاحاتی نظیر واجب الوجود و ممکن الوجود آشنایی داشت. هرچیزی که بتوان آن را "موجود" دانست،از دوحال خارج نیست: یا وجود برای ان ضرورت دارد و خود بخود موجود استٰ و "واجب الوجود" نامیده می شود، و یا وجودش ضرورت ندارد و مرهون موجود دیگری است و "ممکن الوجود" گفته می شود. {بدیهی است که ممتنع الوجود؛ یعنی چیزی که تحقق آن محال باشد اصلا وجود نخواهد داشت} * بنابراین هر موجودی یا واجب الوجود است و یا ممکن الوجود. زمانی که در مفهوم ممکن الوجود دقت میکنیم روشن می شود که هر چیزی مصداق این مفهموم باشد، معلول و نیازمند به علت است؛ زیرا هر موجودی که خودبخود وجود نداشته باشد، به وسیله موجود دیگری به وجود آمده است. نتیجه این که طبق قانون علیت "واجب الوجود" را کسی نیافریده تا بپرسیم خدا را کی آفریده؟"خدا آفرییننده ای است که آفریده نشده.نه زاده شده ونه خودش زاییده است!
    کاملا درسته...
    ولی دوست عزیز اینها همش تعریفات ما انسانهاست.

    مثل اینه که تعریف کنید: x=2
    بعد بگید x هیچ وقت برابر 4 نمی شود!

    خب، بله همه قبول داریم چون همون اول خودتون تعریف کردید که x=2 .
    ولی اینا تعاریفیه که خودمون درآوردیم چون نیاز به توجیح داشتیم.همین...

    تمام براهینی هم که در باب اثبات خدا بیان شده اند همین گونه اند.

    مثلا میگویید هر نظمی یک ناظم دارد واین دنیا براساس یک نظم کار میکند پس ان ناظم یک موجود خیلی بهتر از ما یعنی خداست.
    ببخشید چی شد؟؟
    در نتیجه گیری با مشکل مواجه شدید و مجبور شدید خدایی را تعریف کنید که...از من بهتر می دانید.
    شاید آن ناظم یک نیرو یا ذره مادی باشد نه یک موجود خیالی.
    این دیگر چه نتیجه ای است؟؟


  18. صلوات ها 4


  19. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    250
    حضور
    1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    227



    دقیقا این همان حرف من هست
    چرا ما باید واجب الوجود را یک موجود هوشمند در نظر بگیریم با کدام دلیل؟
    چرا ان موجود اولیه به جای موجود پبچیده به نام خدا نباید موجودی ساده مثل یک نیرو یا هر چیز دیگر باشد؟
    چرا ناظم جهان نمیتواند یک نیرو یا یک موجود ناشناخته دیگر باشد؟
    خدا شناسان بر خلاف حرف خود مبنی بر این که خدا را با خود مقایسه نکنید .خود ان موجود ناظم و بهتر و بالا تر را مانند یک انسان میدانند که فقط علم قدرتش صبرش بخشش بیشتر است.خب این خدا چه فرقی با انسان داره
    فقط اون مطلق هست ما نسبی
    اینها به دلیل عدم علم کافیست
    چون ما نمیتوانیم دلیلی برای چگونگی وجود این دنیا پیدا کنیم میگوییم خدا
    مثل کسی که از 1000 سال پیش بیاد و جلوی در برقی بی ایستد و در ناگهان باز شود بی شک میگوید این کار خدا ست این یک معجزه است .چون نمیداند دلیل باز شدن در برق است

  20. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود