خدایا چرا منو آفریدی؟

تب‌های اولیه

29 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خدایا چرا منو آفریدی؟

با سلام
کسی از این ماجرا سر در آورده : خدایا چرا منو آفریدی؟
لطفا چیزایی که تو کتابا خوندید رو بسته بندی شده تحویل ندهید . منظورم اینه که اگه واقعا خودت فهمیدی بگو تا ما هم بفهمیم .
نگید که خدا گفته : گنجی بودم پنهان خواستم آشکار شوم و و و گوش من از این حرف ها پرِ، حرفهایی که بسته بندی شده به طرف هم پرت می کنیم و آخرش هم هیچی معلوم نمیشه.

چون من را دوست داشته ! خیلی هم زیاد دوستم داره .من هم ازش متشکرم که منو آفریده. ودلم می خواد ببینمش.آنقدر خوبه که بودن باهاش ورسیدن بهش به زحمت اومدن به این دنیا وامتحاناتش می ارزه. نظر شخصی خودمه.مطمئن باش

سلام فكر ميكنم خدا عاشق عشق ورزيدنه انسانها را افريد كه عشقش تمام كنه نسبت به بنده هاش و فرشته ها عقل محضن معناي عشق را درك نميكنند....اينا را وقتي فهميدم كه عاشق شدم فكر ميكردم عشق ان فرده ولي تازه ميفهمم عشق خدا بود وقتي ادم متوجه اين موضوع ميشه كه خودش عاشق شه يا ببينه خدا چه ارزشي براي عشاق قائله

با سلام و احترام به دوست گرامی حقیقتجو:Gol:
تا به حال فکر کردیم چرا خودمون چیزی رو خلق میکنیم؟شاید اینطو راحتر به جواب برسیم...

fargol;180253 نوشت:
سلام فكر ميكنم خدا عاشق عشق ورزيدنه انسانها را افريد كه عشقش تمام كنه نسبت به بنده هاش و فرشته ها عقل محضن معناي عشق را درك نميكنند....اينا را وقتي فهميدم كه عاشق شدم فكر ميكردم عشق ان فرده ولي تازه ميفهمم عشق خدا بود وقتي ادم متوجه اين موضوع ميشه كه خودش عاشق شه يا ببينه خدا چه ارزشي براي عشاق قائله

این تجربه ی شخصی شما جواب سوال ما نیست . تازه معلوم نیست این عاشق شدن شما چه طوری شکل گرفته و اصلا به صورت توهمی عاشق شدی ، اصلا عاشق شدن یعنی چی ؟( به کتاب لذات فلسفه ویل دورانت مراجعه کن قسمت علت عاشق شدن ...)
من یه رفیقی داشتم که اسم دوست دخترشو با کبریت روی دستش سوزونده بود و هیچ احساس سوزشی نکرده بود ، بعد از ازدواج (6 7 ماه بعد ...) ابراز بدبختی می کرد. از این جور جواب ها ندید لطفا . اگه جواب مستدل دارید بسم الله در غیر این صورت بی خیال جواب. ممنون

ashr;180268 نوشت:
با سلام و احترام به دوست گرامی حقیقتجو:gol:
تا به حال فکر کردیم چرا خودمون چیزی رو خلق میکنیم؟شاید اینطو راحتر به جواب برسیم...

به خاطر رفع نیازهامون.

جوادی;180234 نوشت:
چون من را دوست داشته ! خیلی هم زیاد دوستم داره .من هم ازش متشکرم که منو آفریده. ودلم می خواد ببینمش.آنقدر خوبه که بودن باهاش ورسیدن بهش به زحمت اومدن به این دنیا وامتحاناتش می ارزه. نظر شخصی خودمه.مطمئن باش

قبل از اینکه ما رو بیافرینه چطور ما رو دوست داشته؟

نه دوست عزیز وقتی از دلت بر می انگیزه و یه چیزی خلق میکنی نه از رو نیاز

حقیقتجو;180386 نوشت:
قبل از اینکه ما رو بیافرینه چطور ما رو دوست داشته؟

خیلی فلسفه بلدنیستم.اما اینو هم تو همون کتابهای بسته بندی شده خوندم هم خودم به واقع بهش رسیدم.اما همین قدر می دونم که خلقت خدا مثل خلق کردن ما نیست.ما تا درست نکنیم وبهش نگاه نکنیم بهش علاقمند نمی شیم اما تصمیم خدا برای خلق همان خلق است وفاصله ای نیست.(همان جریان کن فیکون)
زمان ومکان برای او مفهومی ندارد.یک عالم (ذر )هم هست که قبل از تمثل اجسام به صورت مادی وجود دارد که من کاملشو نمی دونم.
در هر حال اگه از دوست داشتن حرف زدیم چون شما فهم خودمون رو خواسته بودید گفتیم.

من هم جواب فرگل رو میپسندم و معتقدم جواب اين سؤال در هر صورت از تفکرات و تجربيات شخصي افراد ناشي ميشه چون کسي که با خود خدا در اين مورد صحبت نکرده :khandidan:
عاشق شدن توهم نيست فقط سطوح مختلف داره، به نظر من به جاي ويل دورانت، مولانا رو بخونيد بهتر معناي عشق رو متوجه ميشيد. در ثاني ما که به حقيقت اين عالم دسترسي بي واسطه نداريم پس هرچه ميفهيم وهم آلوده.

نقل قول:
من يه رفيقي داشتم که اسم دوست دخترشو با کبريت روي دستش سوزونده بود و هيچ احساس سوزشي نکرده بود ، بعد از ازدواج (6 7 ماه بعد ...) ابراز بدبختي مي کرد. از اين جور جواب ها نديد لطفا . اگه جواب مستدل داريد بسم الله در غير اين صورت بي خيال جواب. ممنون

انسان در دوران هاي مختلف زندگيش حالات مختلفي رو تجربه ميکنه اين به معناي غيرواقعي بودن يک حالت و واقعي بودن حالت ديگر نيست، مجموعه اين حالات و احساسات متناقض زندگي يک انسان رو شکل ميده.
جوابی که عارفا به این سؤال دادن اینه:

خداوند چون عاشق خودش بوده ما رو آفریده

حقیقتجو;180173 نوشت:
با سلام
کسی از این ماجرا سر در آورده : خدایا چرا منو آفریدی؟
لطفا چیزایی که تو کتابا خوندید رو بسته بندی شده تحویل ندهید . منظورم اینه که اگه واقعا خودت فهمیدی بگو تا ما هم بفهمیم .
نگید که خدا گفته : گنجی بودم پنهان خواستم آشکار شوم و و و گوش من از این حرف ها پرِ، حرفهایی که بسته بندی شده به طرف هم پرت می کنیم و آخرش هم هیچی معلوم نمیشه.

با سلام و تشکر:Gol:

خداوند واجد همه کمالات، غنی بالذات و فیّاض و حكیم علی الاطلاق است. بنابر این، طبق صفت فیاضیت و جواد بدون، مقتضای ذات خداوند است كه خلق كند و بیافریند از اینرو عوالم مختلف و انسان و دیگر مخلوقات را آفرید. بدون شک، از کسی که جواد و فیاض است انتظاری جز بخشش و فیض رسانی نمی رود، معمولاً از کسی که به این صفات کمالی متصف است و مطابق صفاتش عمل می کند مثلاً جواد و فیاض و بخشنده است و دائماً می بخشد نمی پرسند چرا بخشیدی؟ چرا به دیگران فیض می رسانی؟ و ... بلکه محل سؤال وقتی است که شخص متصف به جود و فیاضیت، فیض و بخشش اش را از دیگران دریغ کند، آنگاه است که باید پرسید چرا با اینکه داری و با اینهمه دارائی و با این صفات کمالی چرا نمی بخشی؟؟؟

پس اصل سؤال، اینکه بپرسیم خدایا چرا مرا آفریدی دارای اشکال است...

از اینرو شایسته است بپرسیم که فلسفه و هدف از آفرینش جهان و انسان چه بوده است؟

در این خصوص گفتنی است: مقتضای حكمت الهی این است كه آفرینشش هدف دار باشد، چون خدای سبحان نقصی ندارد تا كمبودی برایش متصور باشد و با خلقت موجودات، بخواهد کمالی را کسب و یا نقصی را از خودش مرتفع سازد بعبارتی معنی ندارد هدف از خلقت، به كمال رسیدن خودش باشد، پس هدف از خلقت، فیض و وجود بخشی به جهان هستی و حفظ و به كمال رساندن آن می‌ باشد.

بدون شک، كمال نهایی انسان، رسیدن به جوار قرب حضرت پروردگار بوده و راه نیل به آن، بنا به آیات و روایات، عبادت و پرستش و کسب نمره قبولی در آزمایشات الهی ذکر گردیده است از طرفی نیز،

هدف از آفرينش انس وجن، عبادت عارفانه ذکر شده چنانکه قرآن می‌ فرماید: "وَ مَا خَلَقْتُ الجْنَّ وَ الْانسَ إِلَّا لِیَعْبُدُون؛(ذاریات/56) من جن و انس را نیافردیم جز برای این كه عبادتم كنند".

پس نتیجه می شود که فلسفه ی خلقت انسان (من و تو) ی نوعی برای عبادت و بندگی حضرت احدیت بوده تا از مدار و مسیر عبادت و بندگی خداوند به کمال شایسته و نهایی که لیاقتش را داریم برسیم.

موفق باشید ...:Gol:

کتابی زیبا و مؤثر!:

سفیر;181738 نوشت:
کتابی زیبا و مؤثر!:




ممنون از جناب سفیر :Ebraz Doosti:.

فقط یک سؤال کلی دارم گرفتن و خوندن کتابهای سایت، حق الناس نیست؟

ضرب المثل;181819 نوشت:

فقط یک سؤال کلی دارم گرفتن و خوندن کتابهای سایت، حق الناس نیست؟

دوستان کارشناس لطفاً سؤال فقهی بنده رو پاسخ بدهند... (هرچند به موضوع تاپیک بی ارتباطه)

ضرب المثل;181819 نوشت:

فقط یک سؤال کلی دارم گرفتن و خوندن کتابهای سایت، حق الناس نیست؟

با سلام و احترام

پاسخ سوال تون رو ميتونين در تاپيك زير ببينيد و اگر باز هم سوالي بود، جهت جلوگيري از انحراف بحث، در همون تاپيك بپرسيد:

دانلود كتاب هاي اينترنتي ======== سوال شرعي

اما در خصوص كتاب «چرا مرا آفريدند؟» خيال تون راحت باشه، چون من اين كتاب رو از وبلاگ و سايت خود جناب ميلاني دانلود كردم و اينجا گذاشتم.

موفق باشيد.

آذر بانو;183023 نوشت:
با سلام و احترام

سلام، ممنون به خاطر راهنماییتون.

حقیقتجو;180173 نوشت:
با سلام
کسی از این ماجرا سر در آورده : خدایا چرا منو آفریدی؟
لطفا چیزایی که تو کتابا خوندید رو بسته بندی شده تحویل ندهید . منظورم اینه که اگه واقعا خودت فهمیدی بگو تا ما هم بفهمیم .
نگید که خدا گفته : گنجی بودم پنهان خواستم آشکار شوم و و و گوش من از این حرف ها پرِ، حرفهایی که بسته بندی شده به طرف هم پرت می کنیم و آخرش هم هیچی معلوم نمیشه.

باسلام
ازآدم ثروتمندی که قصد بخشش وکمک به دیگران دارد وقتی سوال شود چرا به دیگران کمک می کند جواب داده می شود چون انتظارازاو غیر ازاین نیست.
خداوندی که بی نیاز ازهمه چیزوجامع تمام خوبی هاست اگرموجودات بی نقص وکامل درنوع خود نیافریندجای سوال است که چرا نیافریده وقتی خداوند موجودی خلق می کند که باحسن تدبیر وانتخاب صحیح می تواند خوشبختی دنیا وآخرت را به دست بیاورد چرا نیافریند.
خداوند انسان را آفریده وابزارواستعداد حرکت درمسیر درست را به او داده است والان نوبت انسان است که وظیفه خود را درست انجام دهد.(مناف):Mohabbat:

ashr;180395 نوشت:

من قبول ندارم

من وقتی چیزیو میسازم یا ازم بخوان یا لازمم باشه

فقط بوم نقاشی و قطعه که مینوازم واسه حسیه که اون موقع دارم

یه روز خوب یه روز بد

ملاک خلافت حضرت آدم «ع» در تورات، مثل قرآن برجسته نشده است و فقط آمده که چون به صورت خدا آفريده شده است، پس بايد بر ديگران حکومت کند!:
از اين رو، در تورات آمده: «آدم را به صورت ما و موافق و شبيه ما بسازيم تا بر ماهيان دريا و پرندگان آسمان و بهائم و بر تمامی زمين و همة حشرات که بر روی زمين می­خزند حکومت نمايد».

ولي ملاک خلافت در قرآن، علم حضرت آدم «ع» به اسماء الهي «و علم آدم الاسماء کلها...» و عجز و ناتواني فرشتگان از دريافت و درک و فهم آن­ها «ثم عرضهم علي الملائکة فقال انبئوني بأسماء هؤلاء ان کنتم صادقين؟ قالوا سبحانک لا علم لنا الاّ ما علمتنا...» بر شمرده شده است.

فلسفه زندگي حضرت آدم: در تورات کنوني توليد نسل، کثرت جمعيت و پرداختن به امور مادي
از ديگر امور برجسته و عمده شده است، به طوري که انسان تصور مي کند هدف از آفرينش آن حضرت جُز اين امور نيست! از اين رو، در تورات چنين آمده است: «و خداوند انسان را برکت داد و به او گفت: بارور و کثير شويد و زمين را پُر سازيد و در آن تسلط يابيد.

در قرآن کريم، پيش از همه، مسأله پرستش و عبادت برجسته و طرح شده است: به همين منظور در پايان آيه 3 سوره يونس، پس از ذکر داستان آفرينش، خدا را معرفي و مردم را به پرستش او دعوت کرده است، و در آخر مي فرمايد: آيا متذکّر نمي شويد؟!
يعني اينکه زندگي جُز پرستش خداي هستي، ارزش و بهايي نداشته و ندارد: «ذلکم ُ اللهُ ربُّکمْ فَاعْبُدوه أفَلا تذکَّرون»

مهدی محمدی-آفرینش جهان هستی در قرآن و عهد عتیق

اگه وقتشو داری داستان خلقت انسان رو بخون و همینطور حکایت نوشیدن سه جامی که دادار اونو منع کرده بود

این سؤال یه خوبی داره و اون هم اینه که به عنوان پیشفرض خدا رو به عنوان خالق داره اما اشتباهی که اینجا میتونه رخ بده اینه که کسی تصور کنه پاسخ

نهایی این سؤال را داده است، به قول حافظ:

گفتم گره نگشوده ام زان طره تا من بوده ام _______________ گفتا منش فرموده ام تا با تو طراری کنم

البته نمیدونم :Gig: هم میتونه پاسخ مناسبی باشه :Cheshmak:

صدیق;181641 نوشت:
خداوند واجد همه کمالات، غنی بالذات و فیّاض و حكیم علی الاطلاق است. بنابر این، طبق صفت فیاضیت و جواد بدون، مقتضای ذات خداوند است كه خلق كند و بیافریند از اینرو عوالم مختلف و انسان و دیگر مخلوقات را آفرید. بدون شک، از کسی که جواد و فیاض است انتظاری جز بخشش و فیض رسانی نمی رود، معمولاً از کسی که به این صفات کمالی متصف است و مطابق صفاتش عمل می کند مثلاً جواد و فیاض و بخشنده است و دائماً می بخشد نمی پرسند چرا بخشیدی؟ چرا به دیگران فیض می رسانی؟ و ... بلکه محل سؤال وقتی است که شخص متصف به جود و فیاضیت، فیض و بخشش اش را از دیگران دریغ کند، آنگاه است که باید پرسید چرا با اینکه داری و با اینهمه دارائی و با این صفات کمالی چرا نمی بخشی؟؟؟

اینطور که من فهمیدم در واقع افراد غنی (مجبورند) که ببخشند! منتها اجبار در مورد پروردگار با اجباری که ما انسانها داریم فرق دارد.یعنی اجبار خدا به این دلیل است که جزء ذاتش است واز وجودش انفکاک ناپذیر است.یا در واقع عدم آفرینش با واجب الوجودی تناقض عقلی دارد.
درست است؟

حقیقتجو;180173 نوشت:
با سلام
کسی از این ماجرا سر در آورده : خدایا چرا منو آفریدی؟
لطفا چیزایی که تو کتابا خوندید رو بسته بندی شده تحویل ندهید . منظورم اینه که اگه واقعا خودت فهمیدی بگو تا ما هم بفهمیم .
نگید که خدا گفته : گنجی بودم پنهان خواستم آشکار شوم و و و گوش من از این حرف ها پرِ، حرفهایی که بسته بندی شده به طرف هم پرت می کنیم و آخرش هم هیچی معلوم نمیشه.

از کتابها بهش رسیدم رو می نویسم : به نظر می رسد خداوند تبارک و تعالی انسان را برای بهشت آفرید و زندگی سراسر آرامش و راحتی که هیچ رنجی و هیچ سختی در آن نباشد ، هیچ ممنوعیت و اجباری در آن نباشد . تمام لذت ها و خوبی ها در آنجا فراهم باشد . و این در حالیست که اگر به آیات قرآنی را در رابطه با بهشت است مراجعه کنیم همه این موارد را می بینم .
شاید بگویید من این زندگی را نمی خواهم در جواب باید گفت : آن زندگی به نحوی است که اگر به هر عاقلی عرضه شود قطعا آن را می پذیرد ، چرا که خواسته انسان همین است ؛ ولی این زندگی باید در سایه اختیار بدست آید تا ارزش کار بالاتر رود .
شاید سوال کنید که بسیاری از انسان ها به بهشت نمی روند ، در پاسخ باید گفت : خیر در نهایت اکثریت قابل توجه آنها به بهشت می روند و آن عده قلیل که تا ابد در جهنم می مانند هم؛ اولا : خود به اراده و اختیار خود این مسیر را انتخاب کرده اند ؛ ثانیا : به خاطر عده قلیلی نمی شود مانع خیر کثیر شد و بگوییم اصلا خداوند تبارک و تعالی خلق نکند . و اینکه گفتیم عده قلیلی هم به جهنم می روند و تا ابد در جهنم هستند منافاتی با هدف از خلقت ندارد ؛ چرا که لازمه اختیار و عاقل بودن انسان همین است ، یعنی یا خداوند می بایست انسان را آزاد خلق نکند و یا باید بعضی از انسانها با توجه به این اختیار خود در جهنم قرار گیرند.

لطفا يكي درست جواب بده!

حقیقتجو;180173 نوشت:
با سلام
کسی از این ماجرا سر در آورده : خدایا چرا منو آفریدی؟
لطفا چیزایی که تو کتابا خوندید رو بسته بندی شده تحویل ندهید . منظورم اینه که اگه واقعا خودت فهمیدی بگو تا ما هم بفهمیم .
نگید که خدا گفته : گنجی بودم پنهان خواستم آشکار شوم و و و گوش من از این حرف ها پرِ، حرفهایی که بسته بندی شده به طرف هم پرت می کنیم و آخرش هم هیچی معلوم نمیشه.

:Gig: من اگر آفريده نميشدم شاكي ميشدم :Ghamgin: حتما ميخواين بگين تو اگه نبودي ديگه چجوري ميخواستي شاكي بشي منم جواب ميدم >>:Khandidan!:

fargol;180253 نوشت:
سلام فكر ميكنم خدا عاشق عشق ورزيدنه انسانها را افريد كه عشقش تمام كنه نسبت به بنده هاش و فرشته ها عقل محضن معناي عشق را درك نميكنند....اينا را وقتي فهميدم كه عاشق شدم فكر ميكردم عشق ان فرده ولي تازه ميفهمم عشق خدا بود وقتي ادم متوجه اين موضوع ميشه كه خودش عاشق شه يا ببينه خدا چه ارزشي براي عشاق قائله

سلام
من از این حرف تو چیزی جز نیازمند بودن خدا حالی نشدم که این هم خودش غلطه

مگه از پدر و مادرتون تا حالا پرسیدید که چرا منو بدنیا اوردید؟

behrooz_313;202356 نوشت:
مگه از پدر و مادرتون تا حالا پرسیدید که چرا منو بدنیا اوردید؟

این برای خیلیا سوال شده.یکیش خودم بودم.تو بچگیام.

بله این سوال خدایا چرا منو آفریدی که اولین سوالات بشر بود تفاوت میان انسان و حیوانو و سایر جاندارانو مشخص میکنه که باعث شد انسان به این همه علمی که قبلا وجود نداشته برسد
هدف از خلقت انسان از نظر من رسیدن و شبیه تر شدن هرچه بیشتر انسان به خدا و رسیدن به درجه خلیفه الله است و این سیر الی الله تا ابدیت ادامه خواهد داشت

باتشکر از توضیحات شما یک سوال اینجا باقی می ماند :
با توجه به اینکه گفته شد: "هر موجودی را که لایق خلقت بوده و امکان آفریده شدن داشت و خلقت او به زیبایی و شکوه جهان خلقت می افزاید، از نعمت وجود محروم نمی نماید و او را خلق می کند" پس باید گفت که یزید هم به زیبایی و شکوه جهان می افزاید ولی حالا با اختیار خودش راه جهنم را پیش گرفت ولی یزید می تواند در روز قیامت به خدا بگوید:
که تو که می دانستی من به جهنم می روم و در جهنم هم جاودانه می مانم پس چه چیزی در وجود من یزید وجود داشت که من را لایق خلق شدن دانستی و من را خلق کردی؟ برای من که همه اش جهنم شد، درست است که من این راه را با اختیار خودم انتخاب کردم ولی اگر وجود نداشتم دیگر اینطور نمی شد که با اختیار خودم راه جهنم را انتخاب کنم و در واقع وجود نداشتنم برای خودم بهتر از وجود داشتنم برای خودم بود .من با هدف بهرمندی از نعمتت آفریده شدم اما از سوی دیگر با علم به اینکه من در دنیا نخواهم خواست از نعمت بهرمند شوم آفریده شدم پس تو ای خدا که برای هر چیزی مصلحت آن را می خواهی ، برای شخص من یزید بهتر نبود که آفریده نمی شدم تا در هر دو دنیا از زیان دیدگان نباشم؟

موضوع قفل شده است