همراه با مستبصرين-مروان خليفات-اقوال در مورد ابن تيميه

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
همراه با مستبصرين-مروان خليفات-اقوال در مورد ابن تيميه

اقوال در مورد ابن تيميه


موسس واقعي سلفيه ابن تيميه است و علماي زمانش او را از خود راندند و برخي از آنها تكفيرش كردند و اين به خاطر افكاري بود كه مردم را به آنها مي خواند.


برخي از اقوال را در مورد او ذكر مي كنيم:


1.تقي الدين الحمصي از قول الحافظ ابن رجب الحنبلي چنين مي گويد : و شيخ زين الدين ابن رجب حنبلي از كساني بود كه اعتقاد به كفر ابن تيميه داشت و ردي بر عليه ابن تيميه دارد،وهميشه با صداي بلند در برخي از مجالس مي گفت:سبكي در تكفيرش معذور است [1]

[1]- دفع شبه من شبه وتمرد للحصني : ص‏123

2.ابن حجر يكي از علماي بزرگ شافعي چنين مي گويد: وي کسي است که خداوند متعال، او را خوار و گمراه و کور و کر و ذليلش کرد. صاحبان علم به اين مطلب تصريح نموده‏اند...[1]


3.تقي الدين السبكي نيز چنين مي گويد: اودر پوشش پیروی از کتاب سنت در عقاید اسلامی بدعت گذاشت وارکان اسلام را در هم شکست اوبا اتقاق مسلمانان به مخالفت بر خاست وسخنی گفت که لا زمه آن جسمانی بودن خدا ومرکب بودن ذات اوست تا آنجا که ازلی بودن عالم را ملتزم شد وبا این سخنان حتی از 73 فرقه نیز بیرون رفت "[2]

[1]- الفتاوى الحديثية : ص‏114


[2]- الدرة المضيئة في الرد على ابن تيمية : ص‏1- 2: به اختصار

بر عليه ابن تيميه در دمشق ندا مي دادند: هركس به عقيده ابن تيميه اعتقاد داشته باشد خون و مالش حلال مي شود[1]

همچنين قضات مذاهب اربعه در مصر اورا به خاطر نظرش در مورد حرمت زيارت نبي(صلى الله عليه وآله وسلم) ،تكفير كردند.


وهمچنين مانند آن را محمد بن أبي بكر المالكي مي گويد: و بر او بسيار سختگيري كنيد تا جايي كه آن مفسده و بقيه مفاسد دفع شود و أحمد بن عمر المقدسي الحنبلي نيز چنين مي گويد.[2]


واز كسان ديگر كه او را نكوهش كردند مي توان به اين اشخاص اشاره كرد: المجدد ابن دقيق العيد و اليافعي در " مرآة الجنان " وملا علي القاري در شرح الشفا و الشهاب الخفاجي، ومحمد الزرقاني المالكي، والمناوي الشافعي، وابن حجر العسقلاني در فتحش(فتح الباري)، والحافظ زين الدين العراقي و ولي الدين العراقي و همچنين بسياري از افراد ديگر.[3]


[1]- الدرر الكامنة ، ابن حجر العسقلاني : 1/147 . مرآة الجنان، اليافعي :2/242


[2]- ر.ج الغدير ، الاميني : 5/87 به نقل از تكملة السيفالصقيل ، محمد زاهد الكوثري :ص‏155


[3]- رجوع كن به برخي از اقوالشان در كتاب التنبيه والرد على معتقدقدم العالم والحد : ص‏14-23

ترجمه وتلخيص كتاب و ركبت السفينه -مروان خليفات ، ص 104-107

موضوع قفل شده است