صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا نماز حتماً باید شکسته خوانده شود؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697

    چرا نماز حتماً باید شکسته خوانده شود؟




    بسم الله الرحمن الرحیم.
    سلام.
    مرجع تقلید: آیت الله خامنه ای.
    لطفاً پاسخی بدهید که من قبول کنم.سوالی برایم پیش امده.
    اینطور که من متوجه شدم نماز شکسته برای مسافران در دوران پیامبر بدلیل جنگ بین مسلمانان و کفار بوده.
    اما ماکه الان در جنگ نیستیم...و دشمنی هم نداریم که در کمین باشد.
    در صورتی که ایه قرآن هم در اینباره میفرماید:
    آیه 101 سوره نساء:
    «هنگامى كه مسافرت كنيد مانعى ندارد كه نماز را كوتاه كنيد اگر از خطرات كافران بترسيد، زيرا كافران دشمن آشكار شما هستند»
    (وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنَّ الْكافِرِينَ كانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِيناً).
    نگفته حتماً باید نمازتان را کوتاه بخوانید.در صورتی که مراجع میگویند اگر نماز را شکسته نخوانی باطل میشود.
    وقتی من مسافرت هستم و میتوانم صبر کنم و نمازم را کامل و با عشق و علاقه بخوانم.چرا باید آنرا کوتا و تند بخوانم؟
    ممنون.

  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    اخلاق
    نوشته
    179
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    1515



    ســلام

    پاسخ کامل و جامعی رو پیدا کردم که فکر میکنم پاسخگوی سوال شما باشد.

    از کارشناسان بخش احکام عذرخواهی میکنم.

    نكته اول اينكه شكسته بودن نماز مسافر و شكسته بودن آن يك حكم تعبدي است يعني اينكه

    خداوند متعال از ما خواسته است كه نماز را در مسافرت با شرائط آن كه در توضيح المسائل

    مراجع تقليد آمده شكسته بخوانيم حال چه با سختي و رنج و دشواري به سفر برويم و يا با

    راحتي و سريع.

    بنابراين نمي توان در فروع دين و احكام به دنبال فلسفه خاصي رفت كه چرا مثلاً نماز مسافر

    شكسته است وقتي ما به خداوند ايمان آورده ايم و او را عادل و حكيم دانستيم و به پيامبر

    اسلام و ائمه هدي ايمان آورده و قرآن را كتاب الهي و بدون تحريف قبول كرده ايم (مانند يك

    طبيب) حال به ما دستور داده اند كه در سفر، نماز را شكسته بخوان. قطعاً اين مسأله داراي

    فلسفه و حكمتي است كه خود خداوند روي مصالحي بيان نموده است.

    بنابراين ما نمي توانيم براي احكام، فلسفه خاص كه همان است و لاغير بيان كنيم چون ما خيلي

    از چيزها را نمي دانيم. مثل آن است كه بگوييم چرا نماز صبح دو ركعت است و نماز ظهر چهار

    ركعت و ...

    نكته دوم: همان طور كه بيان شد يكي از فلسفه هاي شكسته شدن نماز مسافر كه در قرآن هم

    بيان شده مشقت و سختيهاي سفر است. و در اين فرقي نمي كند در زمان قديم باشد يا حالا به

    هر حال مسافرت داراي سختي هايي است همان طور كه در آن زمان يا پاي پياده و يا با اسب و

    الاغ به سفر مي رفتند سخت بود.

    امروزه هم به نسبت مسافرت سخت است البته درجه سختي با هم فرق مي كند. به عبارت

    ديگر آن طور كه انسان در خانه و منزل خود راحت است در سفر راحت نيست.

    و نكته سوم: اينكه تمام سفرهاي آن زمان سخت و دشوار نبود بلكه براي افرادي كه بضاعت

    مالي چنداني نداشتند سخت بود ولي در همان زمان افراد متمول و ثروتمندي بودند كه با بهترين

    مركب ها و در سايه بان و با خدم و حشم به سفر مي رفتند.

    پس نمي توان ملاك شكسته بودن نماز مسافر را سختي و دشواري بودن آن گفت كه بعد بگوييد

    حالا كه دشواري و سختي نيست پس چرا مسافر نمازش را شكسته بخواند اين حكمي است از

    جانب خداوند كه مؤمنين در هر عصر و زماني در هر شرائطي به آن پايبند هستند.

    از امام باقر (ع) روايت شده است كه شخصي از ايشان سؤال كرد درباره نماز در سفر كه چگونه

    بايد آن را خواند؟ و چند ركعت؟ امام فرمود: قرآن مي گويد و اذا ضربتم في الارض فليس عليكم

    جناح ان تقصروا من الصلواه (1) يعني هنگامي كه به سفر مي رويد بر شما گناهي نيست كه

    نماز را شكسته بخوانيد امام باقر (ع) فرمودند اين آيه شكستن نماز در سفر را واجب كرده همان

    طور كه در منزل و شهر خود تمام است پس صرف سفر با شرائط آن موجب شكسته شدن آن

    است نه سختي و دشواري آن. (2) حال چه شما مي خواهيد پياده سفر كنيد يا با اسب يا ماشين

    و يا هواپيما و ...

    حديث ديگر اينكه ابن عباس روايت مي كند ما در بين راه مكه و مدينه نماز را همراه با پيامبر اسلام

    (ص) شكسته خوانديم با اينكه در راحتي و آسايش بوده و هيچ خوفي نداشتيم. و بعد ابن عباس

    مي گويد شكستن نماز در سفر سنتي است كه پيامبر طبق قرآن آن را باب كرده است. (3)

    پی نوشتها:
    1ـ سوره نساء، آيه 102
    2ـ من لايحضره نفقيه، ص116
    3ـ تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج5، ص106، ترجمه سيد محمد باقر موسوي همداني
    منبع:www.eporsesh.com

    ویرایش توسط زهــره : ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۲:۰۴

  5. صلوات ها 7


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بنام خدا.
    سلام.
    ممنون از پاسخ کاملتان.اما متاسفانه من جوابم را نگرفتم.
    ببینید ما در قرآن یه سری آیه هایی داریم که امر میکنه یعنی باید اون کار رو انجام بدیم.یه سری آیه هایی داره که مثل همین آیه بالایی که گفتم و شما هم خودتون گفتید.
    اینجا قرآن مارو امر نکرده به شکستن نماز بلکه مارو آزاد گذاشته مثل اون آیه که به پیامبر گفت برای منافقان 70 بار استغفار هم کنی آنها آمرزیده نخواهند شد.بنابراین پیامبر خود مختار بود.
    بله ما یه سری جاها داریم که در قرآن صریح و واضح نیومده اما در احادیث و رساله ها داریم.اما مساله نماز مسافر کاملاً در قرآن ذکر شده هر انسان عاقلی میتواند بفهمد که چه میگوید.
    اما دلایلی که پیامبر در سفر نماز را شکسته میخوانده میتوانسته:
    1.سختی های سفر به خاطر زن و بچه و افراد زیاد که پشت پیامبر به نماز می ایستادند.
    2.جنگ با کافران در هنگام سفر باشد.

    من از سوالاتی که دلیل علمی میخوان مثلاً چرا صبح دو رکعت میخوانیم شب 4 رکعت اصلاً خوشم نمیاد.اما این مساله دیگه علمی نیست.
    قرآن واضح گفته...حالا چرا ما باید حتماً نماز را شکسته بخوانیم وگرنه باطل است؟
    و اذا ضربتم في الارض فليس عليكم جناح ان تقصروا من الصلواه (1) يعني هنگامي كه به سفر مي رويد بر شما گناهي نيست كه نماز را شكسته بخوانيد
    .


  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    اخلاق
    نوشته
    179
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    1515



    ســلام

    در مورد سوالاتی که مطرح فرمودید، حضرت علامه در تفسیر المیزان مطالبی رو فرمودند که بطور

    کامل پاسخگوی سوالات شما خواهد بود ان شاء الله.

    البته من فقط بخشهایی رو آوردم که در خصوص سوالات شما بود

    دقت بفرمایید

    وَ إِذا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلاةِ

    كلمه (جناح) هم به معناى گناه است ، وهم حرج و تنگنائى ، و هم عدول كردن و كلمه قصر به

    معناى نقص و كوتاه كردن نماز است.

    و معناى آيه شريفه اين است كه هر گاه به سفر رفتيد، مانعى از حرج و اثم نيست كه چيزى را از

    نماز كم كنيد. و عبارت (مانعى از حرج و گناه نيست ) ظاهر در جوازاست يعنى مى توانيد نماز را

    شكسته بخوانيد و اين ظاهر منافات ندارد كه آيه شريفه در سياق وجوب آمده باشد.

    خلاصه از نظر سياق دلالت بر وجوب كند، و از آن استفاده شود كه بايد نماز را بشكنيد، بطورى كه

    اگر تمام بخوانيد نمازتان باطل است .

    همچنان كه در آيه شريفه : (انّ الصّفا و المروة من شعائر اللّه فمن حجّ البيت او اعتمر فلا جناح

    عليه ان يطّوّف بهما) با اينكه سعى بين صفا و مروه از واجبات حج و عمره است .

    علت اينكه گفتيم منافات ندارد، اين است كه مقام آيه شريفه مقام تشريع حكم است و در آن

    صرف كشف از اينكه چنين حكمى هست كافى است ، و لازم نيست كه در اين مقام همه جهات و

    خصوصيات حكم بيان شود. (مى خواهد بفرمايد: نماز در سفر شكسته است و سعى بين صفا و

    مروه تشريع شده ، اما آيا به نحو وجوب است يا غير وجوب از اين جهت ساكت است ، چون در

    مقام بيان اين خصوصيات نيست ). همچنانكه نظيراين تعبير را درباره روزه واجب آورده ، فرموده :

    ( و ان تصوموا خير لكم .)

    إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ ...

    در جمله مورد بحث قيد و يا شرط است براى جمله (فلا جناح عليكم ...) و مى فهماند كه ابتداء

    شكستن نماز براى خوف فتنه و ترس از دشمن تشريع شد، و اين خصوصى بودن مورد، منافات

    ندارد با اينكه براى بار دوم بطور عموم و براى همه سفرهاى مشروع تشريع شود
    . هر چند كه

    پاى خوف در ميان نباشد
    . آرى ، كتاب خدا يك قسم از نماز شكسته را بيان مى كند و سنت رسول

    اللّه آن را براى همه صور، عمومی مى سازد.



    ویرایش توسط زهــره : ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۲:۲۲

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بنام خدا.
    سلام.
    خیلی توضیحات جالبی بود.لذت بردم فقط یه سری از قسمت هاشو متوجه نشدم.چون کلماتی داشت که متوجه نمیشدم.
    اگه به صورت عامیانه مطرح کنید ممنون میشم.
    مثلاً کلماتی مثل سیاق،وجوب،حرج،عدول کردن و .... رو در جملات متوجه نشدم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط زهــره نمایش پست ها
    كلمه (جناح) هم به معناى گناه است ، وهم حرج و تنگنائى ، و هم عدول كردن و كلمه قصر به معناى نقص و كوتاه كردن نماز است.
    یعنی کلمه جناج به معنای امر کردن هم هست؟مثلاً اینکه باید شکسته شود(در هر شرایطی)؟


  11. صلوات ها 4


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    اخلاق
    نوشته
    179
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    1515



    ســلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط زهــره نمایش پست ها
    از نظر سياق دلالت بر وجوب كند

    یعنی از اسلوب کلام، روش و طرز سخن روشن میشود که دلالت بر واجب بودن این امر میکند.
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    حرج

    به معنای همون سختی و تنگنائی
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    عدول کردن

    به معنای بازگشت کردن. بازم شک دارم، از یکی ازاساتید سایت بپرسید
    نقل قول نوشته اصلی توسط عــــلی نمایش پست ها
    کلمه جناج به معنای امر کردن هم هست؟مثلاً اینکه باید شکسته شود(در هر شرایطی)؟

    خیر، لفظ جناح، به معنای امر کردن نیست.

    حضرت علامه فرمودن که سیاق کلام دلالت بر وجوب میکند. یعنی اینکه که از کل آیه همچنین

    حکمی استنباط میشود.



    ویرایش توسط زهــره : ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۲:۵۶

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    علاقه
    خدا و همسرم و پدر و مادرم
    نوشته
    1,594
    حضور
    6 روز 8 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8697



    بنام خدا.
    سلام.
    ممنونم از پاسخ شما سرکار زهره گرامی.
    من پاسخمو گرفتم.
    خیلی زحمت کشیدید.تشکر
    میتوانید اینجا را هم مطالعه بفرمایید.
    یا علی.

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918

    چرا نماز حتماً باید شکسته خوانده شود؟




    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم

    من یکم از خاطراتم بگم

    اون روز رفیق و برادرم(صیغه برادری خونده بودیم) اومده بود خونمون سراسیمه بهم گفت من کل دیشب رو نخوابیدم
    گفتم چرا؟

    گفت دیروز که رفته بودم نمایشگاه کتاب که کتاب بشارات عهدین آقای صادقی رو بخرم (طبق دستور آیه الله سید ابراهیم خسروشاهی) این کتاب رو هم بهم هدیه دادن

    - چه کتابی؟
    - حرمت کاستن از نماز و روزه مسافر!!! مدتها بود که اقوام و آشنایان نمازشون رو توی سفر کامل میخوندن بهشون میگفتم ما وظیفه مون تقلیده و تمام مراجع هم میگن باید نماز در سفر شکسته باشه اما اونا زیر بار نمیرفتند و میگفتن یعنی چی برای چی باید نمازمون رو بشکونیم و ..... زیر بار نمیرفتن
    - خب
    - صفحه اول رو شروع کردم به خوندن برام خیلی جذاب بود کم کم خوندم همینطور ادامه دادم تا تمومش کردم(نزدیک 50 صفحه) بخون ببین نظرت چیه؟
    - خب این نظر ایشونه منم حوصله ندارم فعلا درگیرم
    - (با ناراحتی)نه بخون
    (بعد از کلی اصرار و انکار)
    - باشه
    (من تازه ازدواج کرده بودم و حسابی درگیر این مسائل بودم و حوصله خوندن کتابش رو نداشتم هر دفعه سعی کردم برم سر کتاب یه چیزی مانع میشد و شاید از همه بیشتر عادت به نظرات قبلی ای که مورد قبولم بود و سختی قبول نظر جدید و پابند شدن بهش اگه حق باشه!! یعنی ندانستن بهتره!!)
    - خوندی؟(بعد چند روز)
    - شرمنده یکم اومدم بخونم سر در نیاوردم(فکرم درگیر بود)
    - یعنی چی چرا؟؟
    - اصلا بیا یکم باهم بخونیم بفهمم چی میشه
    - باشه
    (شروع کردیم به خوندن)
    این داستان ادامه خواهد داشت اگه یادم باشه!!
    التماس دعا
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم
    (مطالب این خاطرات به طور کلی نقل به مضمون هست چون از اون سال خیلی میگذره)
    انصافا خیلی پستها زیاد شده فکر کنید الآن صفحه 573 هستیم هر صفحه 10 پست یعنی 5730 پست فقط همین پاتوق خورده خلاصه هوای هزینه ها رو هم داشته باشید

    ادامه داستان:

    خوندیم خوندیم خوندیم یکم حال و هوای مطلب اومد توی دستم حسابی نشستم خوندم تنهایی بعد دوباره بعدا رفیقم اومد پیشم گفت: نظرت چیه؟

    - خیلی خوب بود انصافا کار کرده هست
    - به نظرت چرا علما جوابش رو ندادن فقط آیه الله تجلیل تبریزی جوابش رو داده اونم معلومه.....
    - نمیدونم میخوای زنگ بزنیم دفترش؟
    - بزنیم
    زنگ زدیم صدا رو کم و بیش هردو میشنیدیم اولین بار بود که میخواستیم با صدای اون بزرگوار آشنا بشیم!
    - سلام علیکم
    - سلام علیکم و رحمت الله
    - با آقای صادقی کار داریم
    - خودم هستم
    - خودتونید؟؟؟
    - بله
    - حاج آقا ما تازه رساله نماز مسافرتون رو خوندیم چرا علما جواب ندادن؟
    - مقابل قرآن جوابی ندارن که بخوان بدن
    - همین؟
    - بله مقابل قرآن چی میخوان بگن؟
    - خیلی ممنون خیلی خوشحال شدیم صداتون رو شنیدیم التماس دعا
    - در پناه حق
    ما موندیم و یه دل متحیر یعنی مگه میشه همه علما غلط بگن و این بنده خدا درست بگه؟؟ اصلا امکان داره؟
    بعد با کلی درگیری با دلمون متقاعد شدیم که محال نیست اگر علما جوابی داشتن خوب میدادن و.....

    دوستم: مقلدش بشیم؟
    - نه ما از کجا میدونیم که این بنده خدا توی همه مسائل اینقدر قوی هست شاید فقط توی نماز و روزه مسافر خیلی قوی و درست کار کرده فعلا فقط توی نماز و روزه مسافر مقلد ایشون میشیم(هر دومون مقلد آیه الله بهجت بودیم)
    4- 5 ماه بعد که من رفتم قم تونستم با ایشون آشنایی بیشتری پیدا کنم البته از محضر علمای دیگه هم استفاده می نمودم و مقایسه میکردم منطق قوی ایشون رو در مقابل سخن باقی علما در نهایت به این نتیجه رسیدم که ایشون اعلم و اتقی هستند
    با برادر و دوستم در تهران تماس گرفتم و عرض کردم ایشون توی تمام مسائل اعلم هستند و اتقی

    دوستم که توی یکی از مدارس مطرح تهران درس میخوند اول سعی کرد مقلد بشه اما بازم دلش راضی نشد و ترس برش داشت دست آخر یه استخاره به خود قرآن کرد که بسیار خوب در اومد تا دلش راضی شد که بیاد!!(اینو بعدها برام تعریف کرد و میگفت من اینطوری ام از دیگران چه انتظاری داری؟؟)

    مثلا یه بار با یکی از علما بحث میکردم وقتی به نقطه ای رسید که نمیتونست جواب بده گفت ما در این کلاسها بنا نداریم خلاف مشهور فتوا بدیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!

    والله آدم شاخ در میاره به حقانیت مطلب میرسه ولی!!

    خدا روز قیامت به دادش برسه!

    و هر چی بیشتر میگذره به حقانیت اصل مسیر بیشتر پی میبرم البته قبول دارم شاید در حاشیه ها نقایصی باشه ولی انشاء الله چون محور اصلی چون قرآن است حاشیه ها هم نقایصش رفع خواهد شد

    امیدوارم هر روز بتوانیم در راه خدمت به معارف قرآن و احادیث اهل بیت خدمتی بکنیم یعنی هر روز بهتر از دیروز قرآن و اهل بیت (ودر حاشیه خودشان سخنانشان) را بشناسیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
    التماس دعا
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست ها
    - نه ما از کجا میدونیم که این بنده خدا توی همه مسائل اینقدر قوی هست شاید فقط توی نماز و روزه مسافر خیلی قوی و درست کار کرده فعلا فقط توی نماز و روزه مسافر مقلد ایشون میشیم(هر دومون مقلد آیه الله بهجت بودیم) 4- 5 ماه بعد که من رفتم قم تونستم با ایشون آشنایی بیشتری پیدا کنم البته از محضر علمای دیگه هم استفاده می نمودم و مقایسه میکردم منطق قوی ایشون رو در مقابل سخن باقی علما در نهایت به این نتیجه رسیدم که ایشون اعلم و اتقی هستند با برادر و دوستم در تهران تماس گرفتم و عرض کردم ایشون توی تمام مسائل اعلم هستند و اتقی دوستم که توی یکی از مدارس مطرح تهران درس میخوند اول سعی کرد مقلد بشه اما بازم دلش راضی نشد و ترس برش داشت دست آخر یه استخاره به خود قرآن کرد که بسیار خوب در اومد تا دلش راضی شد که بیاد!!(اینو بعدها برام تعریف کرد و میگفت من اینطوری ام از دیگران چه انتظاری داری؟؟) مثلا یه بار با یکی از علما بحث میکردم وقتی به نقطه ای رسید که نمیتونست جواب بده گفت ما در این کلاسها بنا نداریم خلاف مشهور فتوا بدیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!! والله آدم شاخ در میاره به حقانیت مطلب میرسه ولی!! خدا روز قیامت به دادش برسه! و هر چی بیشتر میگذره به حقانیت اصل مسیر بیشتر پی میبرم البته قبول دارم شاید در حاشیه ها نقایصی باشه ولی انشاء الله چون محور اصلی چون قرآن است حاشیه ها هم نقایصش رفع خواهد شد امیدوارم هر روز بتوانیم در راه خدمت به معارف قرآن و احادیث اهل بیت خدمتی بکنیم یعنی هر روز بهتر از دیروز قرآن و اهل بیت (ودر حاشیه خودشان سخنانشان) را بشناسیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم التماس دعا
    با عرض سلام و احترام خدمت جناب عباس زاده گرامی

    اتفاقا دیروز خبر شما رو از یکی از اساتید سایت گرفتم ، گفتم چطوره جناب عباس زاده کم تشریف میارن سایت ، دلمون براشون تنگ شده .

    هر چند در تاپیک جای این بحث ها نیست و باید در محل خودش مورد بحث و بررسی علمی قرار بگیرد اما در حد همین جا باید عرض کنم:

    جدا از بحث های علمی که در گذشته داشته ایم و می توانیم داشته باشیم .
    بر هیچ انسان منصفی پوشیده نیست وقتی صدها عالم قدر شیعه و سنی در طول تاریخ اسلام که روایت شناس و قرآن شناس بودند و این همه کتاب در زمینه حدیث و فقه و ... نوشته اند قائل به شکسته شدن نماز در سفر شده اند ، عقلایی و منطقی نیست که با اظهار نظر یک یا چند بزرگوار هر چند به نظر ما حق با آنها باشد ، این تراث را رها کرده و قول خلاف مشهور را به عنوان حق بپذیریم .


    روشن است که باز خواست قیامت می تواند متوجه بنده گردد که چرا به فهم خود اکتفا کرده ام و فهم این همه عالم را کنار گذاشته ام کاری که بسیاری از علما با وجود علم فراوانی که داشته اند بخاطر خداترسی و ترس از قیامت ، نکرده اند و روش آنها این بوده که پس از اینکه می دیدند دیدگاه علمی آنها بر خلاف مشهور است ، بخاطر احتیاط عقلایی و تقوایی که داشته اند این احتمال را می دادند که نکند آنها اشتباه می کنند و سخن مشهور صحیح است از این رو در مقام دادن فتوا ، جرأت مخالفت با مشهور را نداشتند و فتوا به احتیاط می دادند.

    خداوند آنها را با رسول الله صلی الله علیه و آله محشور فرماید و ما را هم در طریق سلف صالحمان ثابت قدم بدارد ان شاء الله .


  21. صلوات ها 14


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود