صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا پدر و مادرمان را خودمان انتخاب کرده ایم؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا ، اهل بیت سلام الله علیهم ،نفسم
    نوشته
    1,640
    حضور
    19 روز 9 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    7
    گالری
    70
    صلوات
    10776

    آیا پدر و مادرمان را خودمان انتخاب کرده ایم؟




    سلام دوستان گرامی
    سوالی دارم که مربوط به عالم ملکوت و عالم ماقبل ملک است که قالوا بلی گفته ایم.
    اینکه آیا خودمون پدر و مادرمون رو انتخاب کردیم؟

    ویرایش توسط ashr : ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ در ساعت ۲۲:۳۰

  2. صلوات ها 19


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134



    نقل قول نوشته اصلی توسط ashr نمایش پست ها
    سلام دوستان گرامی:gol::gol::gol:
    سوالی دارم که مربوط به عالم ملکوت و عالم ماقبل ملک است که قالوا بلی گفته ایم.
    اینکه آیا خودمون پدر و مادرمون رو انتخاب کردیم؟
    :gig:
    شما سؤالتون از جبر و اختیاره
    اختیاری که ما در این عالم داریم احتمالاً نه قبل از این عالم داشتیم و نه بعد از این عالم خواهیم داشت. جبر و اختیار این عالم خاص همین عالمه. چیزی که تو همین عالم اینقدر بحث بر انگیزه، اگه بخواهد در مورد عالم قبل از دنیا تعریف بشه و در موردش بحث بشه حساب کنید چقدر غامض خواهد بود. ولی چون حرف قرآن است ما باید به اون ایمان بیاریم.
    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  5. صلوات ها 10


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    اخلاق
    نوشته
    179
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    1515



    ســلام

    نقل قول نوشته اصلی توسط ashr نمایش پست ها
    آیا خودمون پدر و مادرمون رو انتخاب کردیم؟


    خیر دوست عزیز.

    من و شما اون زمان اصلا وجود نداشتیم تا بخوایم اختیار و انتخابی داشته باشیم.

    اصلا اختیار و انتخاب در آن مرحله معنایی ندارد. چرا که اولا : اصلا کسی وجود نداشته تا ازش

    بپرسن شما دوست داری پدر و مادرت چه کسی باشن؟

    دوما: اگر وجود داشته که دیگه خلق شده، و اینکه بعد ازش بپرسن دوست داری پدر و مادرت کی

    باشه، معنایی نداره چون خلقت صورت گرفته.

    در واقع ما منتخب شرایط، اجتماع، زمینه و حتی ویژگی های ظاهری و غیره هم نیستیم ولی بعد

    از خلقت، به جهت هدف افرینش خداوند گوهر " اختیار " رو به ما عطا کرده.

    اما در مورد " قالوا بلی "

    دوست عزیز، فکر میکنم این بحثش کاملا جداست چون بحث از " توحید فطری " است و اون سوال

    شما از اختیار قبل از خلقت پرسش کرده!






  7. صلوات ها 12


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    271
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    841



    سلام ما خودمون انتخاب نكرديم ولي ميگن در عالم ذر اموزش هاي معنوي وجود داشته و براساس انها تعيين شده كي در چه خانواده اي باشه بعضي هم عهد بستن كه در سخت ترين شرايط ايمان ميارن مثلا كساني كه بخاطر ايمانشون حتي از خانواده طرد شدن

  9. صلوات ها 8


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    وب
    نوشته
    59
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    18
    آپلود
    1
    گالری
    1
    صلوات
    179



    نقل قول نوشته اصلی توسط زهــره نمایش پست ها
    ســلام:gol:



    خیر دوست عزیز.

    من و شما اون زمان اصلا وجود نداشتیم تا بخوایم اختیار و انتخابی داشته باشیم.

    اصلا اختیار و انتخاب در آن مرحله معنایی ندارد. چرا که اولا : اصلا کسی وجود نداشته تا ازش

    بپرسن شما دوست داری پدر و مادرت چه کسی باشن؟

    دوما: اگر وجود داشته که دیگه خلق شده، و اینکه بعد ازش بپرسن دوست داری پدر و مادرت کی

    باشه، معنایی نداره چون خلقت صورت گرفته.

    در واقع ما منتخب شرایط، اجتماع، زمینه و حتی ویژگی های ظاهری و غیره هم نیستیم ولی بعد

    از خلقت، به جهت هدف افرینش خداوند گوهر " اختیار " رو به ما عطا کرده.

    اما در مورد " قالوا بلی "

    دوست عزیز، فکر میکنم این بحثش کاملا جداست چون بحث از " توحید فطری " است و اون سوال

    شما از اختیار قبل از خلقت پرسش کرده!:gig:

    :gol:


    قبل از این جهان همه ما در عالم ذر بودیم به مدت 2000 سال. و بلی را آنجا گفته ایم. همان که به عالم میثاف معروف است.
    ویرایش توسط alamuti : ۱۳۹۰/۱۰/۲۶ در ساعت ۲۰:۱۳

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    علاقه
    حضرت علامه طباطبایی
    نوشته
    240
    حضور
    1 روز 36 دقیقه
    دریافت
    31
    آپلود
    6
    گالری
    17
    صلوات
    1854



    با او
    عرض سلام و ادب؛
    بنظرم رسید یک تلقّی اشتباهی که گاهی از عالَم ذر بیان می شود را عرض کنم و تصحیح کنم. بعضاً گفته می شود که عالَم ذر، یک عالَمی بوده در زمانی قبل از این دنیا و در مکانی غیر از این دنیا، و ما قبل از تولد در این دنیا، در انجا بوده ایم و...، که عالَم ذر به این معنا صریحاً هم با آیاتی از قرآن کردیم و هم با عقل برهانی و قطعی منافات دارد. اتّفاقا آقای محمد حسین رخشاد، در پرس و پاسخ هایی که از علامه داشته و چاپ کرده، این سوال را هم پرسیده و علامه جواب کوتاه و در عین حال کامل و دقیقی فرموده اند، که نقل می کنیم. لذا همانطور که آیدی محترم زهره به درستی گفتند، ما قبل از این دنیا، در یک عالَم دیگری به معنای مکان و زمان دیگری نبوده ایم، که این با جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء بودن انسان منافات دارد. بلکه منظور از عالَم ذر و آیه ی آلست بربکم، قالوا بلی معنای دقیقی است که آن را در محضر حضرت علامه طباطبایی(قدس سره) می آموزیم؛

    « سوال 73 خداوند متعال مى فرمايد: و اذ اخذ ربك من بنى آدم من ظهورهم ذريتهم ، و اشهدهم على انفسهم : الست بربكم ؟ قالوا: بلى ، شهدنا، ان تقولوا يوم القيامه ، انا كنا عن هذا غافلين (اعراف : 172 و 173).
    - و ياد كن هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ، ذريه آنان را بر گرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم ؟ گفتند: چرا، گواهى مى دهيم . تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين امر غافل بوديم .
    اين عالم چه ارتباطى با عالم (ذّر) دارد؟ و نيز چگونه اشخاص مى فهمند كه در عالم ذّر (بلى ) گفته اند با وجود اينكه در اين عالم غافلند؟


    جواب علامه طباطبایی: عالم (ذّر) روح اين عالم است كه آن را (عالم غيب ) نيز مى گويند. توضيح اينكه : هر موجودى دو وجه دارد: وجه الى الله كه زمان و تدريج در آن راه ندارد؛ و وجه بغيره ، كه در آن تدريج و زمان (با مقايسه موجودات به يكديگر) راه دارد. خداوند متعال مى فرمايد: انما امره اذا اراد شيئا، ان يقول له كن ، فيكون (يس : 82)
    تنها كار خداوند وقتى بخواهد چيزى را ايجاد كند، اين است تا به آن مى گويد موجود شو، بى درنگ به وجود مى آيد.
    از اين آيه شريفه استفاده مى شود كه كلمه (كن ) همان كلمه و گفتار خداوند متعال است ، و معلوم است كه كلام خداوند متعال مانند سخن گفتن انسان نيست كه با باز كردن دهان و اعتماد بر مقاطع حروف ، صورت بگيرد، بلكه مصداق گفتار خداوند متعال (كن ) همان موجود خارجى است ؛ بر اين پايه ، گفتار خداوند متعال (كن )، هم امر است ، و هم مخاطب درست كن است ، يعنى هم به آن (كن ) مى گويد و هم به آن گوش مى دهد كه بشنود، و هم قلب مى دهد كه بپذيرد، پس كلمه (كن ) از طرفى وجود شى ء و از طرفى ايجاد آن است . و در جاى ديگر مى فرمايد: و ما امرنا الا واحده كلمح بالبصر. (قمر: 50)
    فرمان ما جز يكى نيست ، آن هم چون چشم به هم زدنى مى باشد.
    كنايه از اينكه : امر ما تدريج بردار نيست .


    پس ، ما سوى الله و همه مخلوقات ، يك امر و به يك (كن ) ايجاد شده و يك فعل است ؛ و اين موجود واحد منبسط يك وجه الى الله دارد كه يكى است و زمان و تدريج و حركت كه از لوازم جسم و ماده است ، در آن راه ندارد، زيرا زمان از حركت پديد مى آيد، و حركت لازمه جسم است و آن لازمه ماده است و به مقتضاى سنخيت بين علت و معلول از او مسلوب است ، اين وجه الى الله عالم ذّر اين عالم است .
    و همان موجود يك وجه ديگر دارد كه همين دنياى ظاهر است ، كه در آن زمان و حركت و تدريج فرض مى شود، بنابراين ، عالم ذّر از اين عالم مسلوب نيست .


    همچنين عالم ذّر اين گونه نيست كه مردم به صورت ذّر و مانند مورچه يا ذرات ريز در اصلاب وجود داشته باشد، و خداوند متعال به مقتضاى (الست بربكم ؟) (اعراف : 172): (آيا من پروردگار شما نيستم ؟) خود را به آن ها بنماياند به گونه اى كه با چشم و امثال آن خداوند متعال را ببينند. و آنگاه (بلى ) (اعراف : 172) (بله ) بگويند؛ زيرا دو محذورى كه خداوند در ذيل آيه فرمود كه ان تقولوا يوم القيمه ؛ انا كنا عن هذا غافلين ، او تقولوا، انما اشرك آباؤ نا من قبل ، و كنا ذريه من بعدهم ، افتهلكنا بما فعل المبطلون (اعراف : 172، 173): (تا مبادا روز قيامت بگوييد: ما از اين امر غافل بوديم ، يا بگوييد: پدران ما پيش از اين مشرك بوده اند و ما فرزندانى پس از ايشان بوديم ، آيا ما را به خاطر آنچه باطل انديشان انجام داده اند، هلاك مى كنى ؟) با معناى اخير سازگار نيست ، هر چند مرحوم سيد مرتضى و طبرسى رحمهما الله به همين معناى دوم قائلند. »

    منبع: در محضر علامه طباطبایی-727 پرسش و پاسخ-محمدحسین رخشاد-نشر سماء قلم-ص50

    پیوسته متعالی
    یاحق

    اي حيوان ناطق بدان:

    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را


  13. صلوات ها 14


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    63
    حضور
    20 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    235



    [QUOTE=ashr;179454]سلام دوستان گرامی
    سوالی دارم که مربوط به عالم ملکوت و عالم ماقبل ملک است که قالوا بلی گفته ایم.
    اینکه آیا خودمون پدر و مادرمون رو انتخاب کردیم؟[/QUOTE

    با سلام

    مگر فرقي هم ميكند

    اگر منظورتان در جهت عاقبت انسان در آن جهان است كه خداوند بر اساس داشته هاي انسان از او تكليف ميخواهد

  15. صلوات ها 6


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بحثی در اختیار انسان و انتخاب پدر و مادر




    نقل قول نوشته اصلی توسط ashr نمایش پست ها
    سلام دوستان گرامی
    سوالی دارم که مربوط به عالم ملکوت و عالم ماقبل ملک است که قالوا بلی گفته ایم.
    اینکه آیا خودمون پدر و مادرمون رو انتخاب کردیم؟
    با سلام

    از پاسخهای دوستان خصوصاً جناب طارق و سرکار زهره تشکر می کنم.

    بدیهی است انسانها در خلقت خود هيچ گونه اختياري از خود ندارند؛ يعني در حقيقت انسان در خلقت و در اختيار داشتن خود مجبور است و هيچ نقش و تأثيري در آن ندارد. همچنين بعد از خلقت و ورود به اين دنيا، اقامت در اين جا نيز به اختيار وي نيست؛ چرا که به طور قطع و اجبار روزي بايد اين زندگي دنيوي را ترک کند و به عالم ديگر برود. نه تنها انسان، بلکه هيچ موجودي از موجودات در خلقت خود آزاد نيستند. تنها خداوند متعال است که به انسان و ديگر موجودات زندگي و حيات مي بخشد. چنانکه خداوند در قرآن فرموده است: «الذي خلق الموت و الحيوة...» آن کس (خدا) که مرگ و حيات را آفريد...،» (ملک، 2)

    اصولاً انسان قبل از خلقت وجود نداشت و چيزي نبود تا بتواند از خود اختياري داشته باشد. بديهي است که داشتن اختيار فرع بر وجود است. انسان ابتدا بايد موجود باشد تا بعد از وجود درباره اختيار و آزادي وي بحث کرد.

    بنابراين، انسان به ناچار طبق اراده و مشيت الاهي خلق مي شود و پا به عرصۀ وجود مي گذارد چنانکه قرآن می فرماید: "«هل اتي علي الانسان حين من الدهر لم يکن شيئاً مذکوراً»، آيا زماني طولاني بر انسان نگذشت که چيز قابل ذکري نبود".(انسان، 1)

    برای مطالعه بیشتر ر.ک:

    - انسان شناسی محمود رجبی. انتشارات موسسه امام خمینی
    - انسان در قرآن، استاد شهید مرتضی مطهری، انتشار ات صدرا

    موفق باشید ...

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۰/۱۰/۲۷ در ساعت ۱۰:۴۶
    آیا پدر و مادرمان را خودمان انتخاب کرده ایم؟

  17. صلوات ها 14


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    ALLAH
    نوشته
    2,406
    حضور
    20 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11066



    با سلام به همه دوستان عزیز

    جناب طارق اگر مسئله رو بیشتر بشکافند ممنون می شوم

    چون بنا بر برخی احادیث حضرات معصومین قطعا عالمی قبل از عالم ما وجود داشته به نام ذر که در انجا دوستان و دشمنان اهل بیت شناسائی شده اند و انبیا مشخص شده اند
    و ایضا اقرار به بلی گرفته شده در حالیکه بنا بر فرمایش حضرت علامه رحمت الله علیه عالم ذر در بطن همین عالم است اگر بنده درست متوجه شده باشم بنده

    یا علی

    امام حسین علیه السلام

    زنهار زنهار بپرهیز از ظلم به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    خدا ، اهل بیت سلام الله علیهم ،نفسم
    نوشته
    1,640
    حضور
    19 روز 9 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    7
    گالری
    70
    صلوات
    10776



    دوستان جواب بنده مثبت است ولی هنوز منتظر هستم کسی با بنده هم نظر باشه تا مطلب رو بیان کنم..
    انشالله...


  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود