صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شیعه شدن ایرانیان

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134

    شیعه شدن ایرانیان




    میدانیم که ایرانیان تا قبل از صفویان بجز نقاط محدودی پیرو مذهب تسنن بودند،
    آیا صحیح است بگوییم ایرانیان به زور سرنیزه صفویان به مذهب تشیع گرویدند؟
    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  2. صلوات ها 6


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    با سلام

    سؤال شما بسیار مفصل است در عین حال امیدواریم با پاسخ مختصر ما و رجوع حتمی شما به منابعی که ذکرخواهیم کرد مسأله واضح و روشن گردد.
    مسأله حقانیت دین اسلام، از دو دیدگاه قابل بررسی است:یکی نگرش عاطفی و دیگری عقلی و معرفتی.
    الف) از نظر عاطفی و روان‏شناختی (Psychologic)، هر کسی ممکن است ابتدا دین، مرام، مسلک و فرهنگ خود
    ونیاکان و یا حتی نژاد خویش را برتر از مرام و مسلک دیگران بپندارد و تا زمانی که شخص در چنین گرایشی محصور بماند
    و پرده پندار را با تیغ عقل و معرفت ندرد یک احتمال آن است که تا «ابدالدهر در جهل مرکب» بماند و احتمال دیگر آن که
    ره‏یافته و از گمراهی رسته باشد.
    ب ) از دیدگاه عقلی و معرفتی (Cognitive)، هر انسانی می‏تواند بر اساس خرد و اصول منطقی مشترک بین همه
    انسان‏ها - که موهبتی الهی بوده و در متون اسلامی «پیامبر باطنی» نامیده شده است - به تحقیق و پژوهش تطبیقی بین
    دین خود و دیگر ادیان و مسلک‏ها بشتابد؛ در این صورت می‏تواند دین حق و کامل را بر اساس امتیازاتی که بر دیگر ادیان
    دارد بشناسد و از آن پیروی کند. یکی از امتیازات بزرگ اسلام همین است که جهانیان را به چنین فرآیندی دعوت نموده و
    فرموده است:«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه؛ مژده ده بندگانی را که سخنان و منطق‏های مختلف را شنیده و پس ازجست و جو برترین را برمی‏گزینند». نکته بسیار جالب توجه آن است که بسیاری از پژوهشگران غربی در قرون اخیر از امتیازات اسلام بر دیگر ادیان در ابعاد مختلف سخن گفته و به ضعف دین و آیین خویش در برابر دین خاتم اذعان نموده‏اند.
    بهترین و برترین دین آن دینی است که جوابگوی همه نیازهای انسان در دنیا و موجب سعادت او در آخرت باشد وسایر ادیان آسمانی گرچه برای مردم زمان خود مناسب بوده‏اند، ولی جامعیت دین اسلام را نداشته‏اند. علت آن نیز نبودن زمینه و آمادگی در مردم آن زمان‏ها بوده است؛ چون افراد بشر در همه زمان‏ها از نظر فهم و درک مطالب یکسان نیستند.
    آنان مانند دانش ‏آموزانی هستند که هر کدام آمادگی برای شرکت در کلاس مخصوصی را دارند و آنچه برای کلاس اول
    ابتدایی به عنوان درس مطرح می‏شود یا آنچه در سطح متوسطه و کارشناسی و بالاتر در نظر گرفته می‏شود فرق می‏کند وچون از زمان ظهور اسلام به بعد رشد فکری بشر رو به کمال بود و روز به روز کامل‏تر می‏شد؛ ازاین‏رو دینی هم که برای هدایت چنین افرادی در نظر گرفته شده کامل‏تر و جامع‏ترین دین می‏باشد.
    قرآن نیز صریحاً این معنا را بیان می‏کند که:«إنّ
    الدین عنداللّه‏ الاسلام و من یبتغ غیرالاسلام دیناً فلن یقبل منه؛
    تنها دین کامل از نظر خدا اسلام است و هرکس در آخرت با دینی غیر از این دین داشته باشد پذیرفته نیست».
    حقانیت دین اسلام و برتری آن بر سایر ادیان الهی، با اندک تأملی آشکار و روشن می‏شود؛ زیرا در کتاب‏های آسمانی
    مثل تورات و انجیل، مطالب تحریف شده است و عقاید نادرستی نسبت به خدا و برخی از پیامبران الهی در آنها وجوددارد.
    افزون بر آن دین اسلام از همه ادیان کامل‏تر است، و در بردارنده همه معارف مورد نیاز زندگی مادی و معنوی فرد وجامعه‏است، و علاوه بر معارفو اصول‏فکری و اعتقادی واخلاقی، دارای‏برنامه‏های اجتماعی، سیاسی و حکومتی‏است.
    برای آگاهی بیشتر ر . ک :
    1- دفاع از اسلام دکتر واکلیدی
    2- پیامبر اسلام از نظر دانشمندان شرق و غرب
    3- اسلام و انتقادات غرب محمد عبدالغنی حسن، ترجمه:انصاری
    4- عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن جان دیون پورت
    5- تمدن اسلام و عرب گوستاولوبون
    6- فرهنگ اسلام در اروپا زیگرید هونکه
    7- دانشمندان را به گواه می‏گیریم مهدی نیری (پاشا)
    8- محمد پیامبری که از نو باید شناخت کنستان ویرژیل کتورگیو، ترجمه:محمدی
    9- )Islam of Prophet Holy The of Impaet The Iran< Tehran 2205.B.P .Wofis life on My
    ( اما راجع به حقانیت تشیّع باید بگوییم مسأله تشیع نیز از دو دیدگاه قابل بررسی است:
    الف) دیدگاه منطقی؛ در این نگرش فلسفه تشیع به طور کلی و جایگاه اصلی آن در مکتب گران قدر اسلام بررسی می‏شود.
    تشیع؛ یعنی، مکتب اهل بیت(ع) و چیزی جزهمان اسلام واقعی نیست که با اشاره پیامبر و از زمان خود ایشان به وجود
    آمد و در واقع تسنن (مکتب خلفا) نوعی تحزب و انشعاب از مسیر اصلی اسلام است که مبدأ آن اجتماع سقیفه می باشد.
    برای آگاهی بیشتر ر.ک:
    1- تشیع مولود طبیعی اسلام سید محمدباقرصدر 2- شیعه در اسلام علامه طباطبایی 3- آنگاه هدایت شدم دکتر تیجانی ب ) دیدگاه تاریخی؛ از نظر تاریخی گرایش ایرانیان به مکتب اهل‏بیت(ع) علل متعددی دارد؛ از جمله:
    1) برخورد خلفا با ایرانیان تبعیض‏آمیز بوده و در دعاوی حقوقی جانب اعراب را مقدم می‏داشتند؛ در صورتی که سیره
    امامان شیعه پافشاری بر عدالت در حق هر کس و از هر نژاد بوده است.
    2) ایرانیان بیش از اعراب به تحقیق و کاوش‏های عمیق در متون دینی پرداختند به گونه‏ای که بسیاری از فحول علما و
    بیشتر صاحبان صحاح اهل تسنن ایرانی می‏باشند و این مسأله باعث شد که رفته رفته ایرانیان هم با سخنان پیامبر(ص)
    درباره اهل بیت (ع) بیشتر آشنا گردند و هم با ذخایر علمی به جای مانده از ائمه اطهار(ع). در نتیجه به تدریج در طی قرون
    متمادی گرایش شیعی در ایران گسترش یافت تا هم اکنون که اکثریت قاطع جامعه ما را پوشش داده است.
    3) غالبا خلفا در ایران سلطه کمتری داشته و کمتر توانسته‏اند سیاست سانسور و خفقان خود را عملی سازند. از
    همین‏رو ایرانیان با آزادی بیشتر به بررسی های عمیق دینی پرداخته و آزادانه توانسته‏اند پیام واقعی دین را کشف و تبلیغ
    نمایند.
    برای آگاهی بیشتر ر.ک:خدمات متقابل اسلام و ایران، شهید مطهری.
    http://www.jawab.ir

    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  5. صلوات ها 8


  6. #3

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالعه و تحقیق در زمینه های فرهنگ، رسانه، روانشناسی جم
    نوشته
    244
    حضور
    3 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    17
    آپلود
    1
    گالری
    11
    صلوات
    1134



    سلام، واقعاً تشکر میکنم به خاطر این حس تعهدی که در شما و دیگر کارشناسان این سایت وجود داره، که این عین اخلاق اسلامی است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط رضا نمایش پست ها
    با سلام
    سؤال شما بسیار مفصل است در عین حال امیدواریم با پاسخ مختصر ما و رجوع حتمی شما به منابعی که ذکرخواهیم کرد مسأله واضح و روشن گردد.


    سؤال من در واقع یک جواب آره یا نه داره ولی در کنار خودش مسائل اساسی دیگری هم پیش میاره که شما در حد وسعتون به اونها پرداختید. هرچند مسئله اصلی من یه بحث تاریخی و هویتی بود.


    مسأله حقانیت دین اسلام، از دو دیدگاه قابل بررسی است:یکی نگرش عاطفی و دیگری عقلی و معرفتی.
    الف) از نظر عاطفی و روان‏شناختی (Psychologic)، هر کسی ممکن است ابتدا دین، مرام، مسلک و فرهنگ خود
    ونیاکان و یا حتی نژاد خویش را برتر از مرام و مسلک دیگران بپندارد و تا زمانی که شخص در چنین گرایشی محصور بماند
    و پرده پندار را با تیغ عقل و معرفت ندرد یک احتمال آن است که تا «ابدالدهر در جهل مرکب» بماند و احتمال دیگر آن که
    ره‏یافته و از گمراهی رسته باشد.
    ب ) از دیدگاه عقلی و معرفتی (Cognitive)، هر انسانی می‏تواند بر اساس خرد و اصول منطقی مشترک بین همه
    انسان‏ها - که موهبتی الهی بوده و در متون اسلامی «پیامبر باطنی» نامیده شده است - به تحقیق و پژوهش تطبیقی بین
    دین خود و دیگر ادیان و مسلک‏ها بشتابد؛ در این صورت می‏تواند دین حق و کامل را بر اساس امتیازاتی که بر دیگر ادیان
    دارد بشناسد و از آن پیروی کند.

    حرف شما متین ولی یه کم آرمان گرایانه است. باید بگم بیشتر آدم ها طبیعتاً اون موقعیتی که در اون قرار دارن رو برتر از دیگران میدونن مگه تو شرایط خاص تاریخی که دقیقاً سؤال من هم همینجا شکل میگیره یعنی دورانی که انسان های یک جامعه به این فکر میفتند که نگرش اونها به زندگی، افکارشون میتونه اشتباه باشه. این زمانی رخ میده که اونها با یک چالش قوی مواجه بشه مثل زمان پیامبران یا تغییر حکومت ها که هر کدوم از این شرایط یک جامعه رو تو یک گذرگاه مهم تاریخی قرار میده. اما تو بیشتر دوران های تاریخی اکثر آدمها حتی به این فکر نمیکنند که به چی اعتقاد دارند. فرهنگ ها و باورها به صورت موروثی به اونها میرسه و اونها هم به فرزنداشون منتقل میکنند. این که بگیم این جهل مرکبه یکم سخت گیرانه است.
    به نظر من نمیشه از مردم عادی توقع داشت به تحقیق عالمانه در دین بپردازند و تمام گزینه های موجود رو پیش روی خودشون بگذارن و انتخاب کنن. حتی اگه اغراق نباشه انتخاب فارغ از تأثیر تبلیغات و القاعات غیرممکنه. شما در نظر بگیرید انتخاب مذهب تشیع برای عالم ترین فرد ایرانی و عالم ترین فرد مسیحی امریکایی در یک شرایط رخ نمیده و با هم تفاوت ماهوی داره. پس همواره میزانی از جبر فرهنگی و تاریخی بر انتخابهای ما سایه میندازه که تحقیق و تفکر ما میتونه اون رو به حداقل برسونه ولی هیچ وقت نمیشه این جبر رو به صفر رسوند.


    یکی از امتیازات بزرگ اسلام همین است که جهانیان را به چنین فرآیندی دعوت نموده وفرموده است:«فبشر عبادالذین یستمعون القول فیتبعون احسنه؛ مژده ده بندگانی را که سخنان و منطق‏های مختلف را شنیده و پس ازجست و جو برترین را برمی‏گزینند».

    کاملاً موافقم، تفکر یقیناً هم برای دنیای ما خوبه و هم آخرتمون. امیدوارم فراهم شدن شرایط این دستور دینی و تحقق اون رو بیش از پیش تو زندگی سیاسی و اجتماعی خودمون ببینیم.


    نکته بسیار جالب توجه آن است که بسیاری از پژوهشگران غربی در قرون اخیر از امتیازات اسلام بر دیگر ادیان در ابعاد مختلف سخن گفته و به ضعف دین و آیین خویش در برابر دین خاتم اذعان نموده‏اند.

    این حرفتون یه کم سوگیرانه و غیرمحققانه است. اثبات این حرف خیلی سخته.

    بهترین و برترین دین آن دینی است که جوابگوی همه نیازهای انسان در دنیا و موجب سعادت او در آخرت باشد وسایر ادیان آسمانی گرچه برای مردم زمان خود مناسب بوده‏اند، ولی جامعیت دین اسلام را نداشته‏اند. علت آن نیز نبودن زمینه و آمادگی در مردم آن زمان‏ها بوده است. افراد بشر در همه زمان‏ها از نظر فهم و درک مطالب یکسان نیستند.

    این یه استدلال ساده است که حقانیت اسلام رو تاحدی ثابت میکنه، هر چند امروزه نمیشه به این دلیل توقع داشت که دیگران هم مسلمان بشند. جمله آخرتون هم خیلی جمله درستیه، اما یه سؤال رو بر میانگیزه اون هم اینه که آیا این جمله شما به معنی تکامل در فهم بشر در دوران های مختلف تاریخی است یا به معنی نوسان در فهمه؟ که البته شما تاحدی در نقل قول بعدی به اون پرداختید.

    آنان مانند دانش ‏آموزانی هستند که هر کدام آمادگی برای شرکت در کلاس مخصوصی را دارند و آنچه برای کلاس اول
    ابتدایی به عنوان درس مطرح می‏شود یا آنچه در سطح متوسطه و کارشناسی و بالاتر در نظر گرفته می‏شود فرق می‏کند وچون از زمان ظهور اسلام به بعد رشد فکری بشر رو به کمال بود و روز به روز کامل‏تر می‏شد؛ ازاین‏رو دینی هم که برای هدایت چنین افرادی در نظر گرفته شده کامل‏تر و جامع‏ترین دین می‏باشد.


    این استدلال شما دو تا مسئله ایجاد میکنه
    1. مسئله مهم خاتمیت؛ که شما وقتی به درستی قائل میشید که ادراک و فهم انسانها در طول تاریخ متکامل میشه، پس چرا از یه دوران به بعد دیگه به پیغمبران نیازی ندارن
    2. اگر انسانهای امروز فهیم تر از انسان های 1400 سال پیش اند پس چرا اینقدر ظلم و فساد و کفر تو جهان فراگیره

    قرآن نیز صریحاً این معنا را بیان می‏کند که:«إنّ
    الدین عنداللّه‏ الاسلام و من یبتغ غیرالاسلام دیناً فلن یقبل منه؛
    تنها دین کامل از نظر خدا اسلام است و هرکس در آخرت با دینی غیر از این دین داشته باشد پذیرفته نیست».


    شما مطالب زیادی رو مطرح کردید و سعی کردید حقانیت دین اسلام رو از ابعاد مختلف بررسی کنید.

    حقانیت دین اسلام و برتری آن بر سایر ادیان الهی، با اندک تأملی آشکار و روشن می‏شود؛ زیرا در کتاب‏های آسمانی
    مثل تورات و انجیل، مطالب تحریف شده است و عقاید نادرستی نسبت به خدا و برخی از پیامبران الهی در آنها وجوددارد.


    کم لطفی نکنید، پذیرفتن حقانیت اسلام برای مسلمونها که غالباً بدون تفکر انجام میشه، برای غیرمسلمونها هم اگه به تغییر مذهب بیانجامه یعنی فرد یک «سونامی اعتقادی» درونش اتفاق افتاده پس چندان امر آسونی نیست. بله اگه ذهنی حتی الامکان خودش رو از قیود مختلف رها کنه و آزادانه به تفکر بپردازه که خیلی امر نادریه خصوصاً تو این دوران که تفکر پستمدرنیسم (متأسفانه) اینقدر شایع شده.
    اعتقاد به تحریف تورات و انجیل هم مورد اعتقاد مسلمانان است و اصولاً دیدگاه ادیان دیگر به کتاب آسمانیشون با ما فرق داره که من فکر میکنم پرداختن به این مسئله خیلی دور شدن از اصل موضوع باشه.
    به خاطر کتابهایی که معرفی کردید تشکر میکنم

    شما در ادامه تحلیل خوبی برای دلایل گرایش ایرانیها به تشیع ارائه کردید. من ضمن اینکه هیچ کدوم از دلایل شما رو رد نمیکنم اما میگم این هیچ وقت به این معنا نیست که یک کشاورز ایرانی محققانه شیعه شد. اینها دلیل اصلی گرایش ایرانیها به تشیع نیستند چون ایرانی ها تا قبل از صفویان سنی بودند و در دوران صفویان شیعه شدند چیزی که گویا شما از پرداختن به اون ابا دارید. صفویان از لحاظ انگیزه های حکومتی و ظلمی که به مردم کردند با سلاطین قبل و بعدشون فرقی نداشتند، اما تبدیل به یکی از اثرگذارترین سلسله ها در تاریخ ایران شدند.

    شاید این عبارت رو بشه گفت که این لطف خدا بوده که مکتب اهل بیت از طریق صفویه در ایران گسترده شود.

    ویرایش توسط ضرب المثل : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۱:۴۰
    خداوند نزدیکتر از انسان به او و دورترین از ذهن اوست.



  7. صلوات ها 6


  8. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط ضرب المثل نمایش پست ها
    سلام،
    کم لطفی نکنید، پذیرفتن حقانیت اسلام برای مسلمونها که غالباً بدون تفکر انجام میشه، برای غیرمسلمونها هم اگه به تغییر مذهب بیانجامه یعنی فرد یک «سونامی اعتقادی» درونش اتفاق افتاده پس چندان امر آسونی نیست.

    شما در ادامه تحلیل خوبی برای دلایل گرایش ایرانیها به تشیع ارائه کردید. من ضمن اینکه هیچ کدوم از دلایل شما رو رد نمیکنم اما میگم این هیچ وقت به این معنا نیست که یک کشاورز ایرانی محققانه شیعه شد. اینها دلیل اصلی گرایش ایرانیها به تشیع نیستند چون ایرانی ها تا قبل از صفویان سنی بودند و در دوران صفویان شیعه شدند چیزی که گویا شما از پرداختن به اون ابا دارید.
    صفویان از لحاظ انگیزه های حکومتی و ظلمی که به مردم کردند با سلاطین قبل و بعدشون فرقی نداشتند، اما تبدیل به یکی از اثرگذارترین سلسله ها در تاریخ ایران شدند.

    شاید این عبارت رو بشه گفت که این لطف خدا بوده که مکتب اهل بیت از طریق صفویه در ایران گسترده شود.

    با سلام
    دوست گرامی فکر میکنم کمی به بیراه رفتید !!
    هرچند جواب سوال شما قبلا در سایت پاسخ داده شده !!



    ایا اسلام به زور وارد ایران شده است؟


    اما مطالبی را به طور خلاصه ذکر میکنیم که به بیراه نرفته باشیم و بدانید کسی از عنوان کردن حقایق در اسک دین ابایی ندارد!
    علت تشیع شدن ایرانیان و نیز مسلمان شدنشان یک چیز می باشد و آن این است که ایرانی روح خود را با اسلام سازگار دید و گم گشته خویش را در اسلام یافت.

    آنها با توجه به اینکه مردمی صاحب تمدن بودند بیش از هر ملت دیگر به روح پیام و معنای باطنی تعالیم اسلام توجه داشتند به همین دلیل توجه ایرانیان به خاندان رسالت از هر ملت دیگر بیشتر بود و تشیع در میان ایرانیان نفوذ بیشتری یافت زیرا ایرانیان روح اسلام و معنی اسلام را در نزد خاندان رسالت یافته و تنها خاندان رسالت بودند که پاسخ گوی پرسش ها و نیازهای واقعی روح ایرانیان بودند.
    آن چیزی که بیش از هر چیز دیگر روح تشنه ایرانی را به سوی اسلام و عدل و مساوات اسلامی که در امام علی علیه السلام و اهل بیت او متجلی شده بود.

    زیرا ایرانی قرن ها از این نظر محرومیت کشیده بود و انتظار چنین چیزی را داشت.
    ایرانیان خاندان رسالت را پناهگاه عدل اسلامی می دیدند و شواهد تاریخی نشان دهنده این امر می باشد.
    بخصوص در زمان خلافت حضرت علی (ع)، از طرف دیگر حکام متعصب بنی امیه در سراسر سرزمین های تحت حاکمیت خویش میان عرب و غیرعرب تفاوت قائل شده و همین ناعدالتی باعث شد که ایرانیان به کمک خاندان بنی عباس آن حکومت را سرنگون کنند.
    ولی همین حکومت بنی عباس و حتی سایر حکومت های مستقل از خلفای عرب نیز نتوانست در طول تاریخ روح تشنه معنویت و عدالت ایرانی را سیراب کند و به همین دلیل مذهب تشیع در میان علما و مردم، همواره جایگاه خاص خود را داشته و دارد.
    ایرانیان فارغ از اینکه در ظاهر حکومت در دست چه کسی است به تعالیم متعالی و معنوی شیعه تمسک می جویند و در روش و شیوه زندگی شان بیشتر پیرو علماء و اندیشمندان اصیل شیعه هستند تا ساختارهای ظاهری حکومتی، هر چند که تلاش آنان این بوده است که حتی الامکان حکومت را نیز در دست گیرند ولی به دلیل رفت و آمد حکومت ها و ساختارهای ظاهری زندگی و قوانین حکومتی و بشری و ماندگار شدن دین و تعالیم عمومی و همگانی مذهب، ایرانیان به روح مذهب شیعه که جاودانه است تمسک می جویند.
    یا علی ع
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ در ساعت ۰۰:۵۵
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط ضرب المثل نمایش پست ها
    آیا صحیح است بگوییم ایرانیان به زور سرنیزه صفویان به مذهب تشیع گرویدند؟
    سلام

    نه درست نیست

    چرا که ایرانیان از ابتدا با شنیدن ندای اسلام شیعه شدند

    و سند تاریخی این مدعا سلمان فارسی است

    قیام مختار
    و...

    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۲۳:۴۶
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  11. صلوات ها 5


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    قران / قمر بنی هاشم ... شعر / ساخت راکت مدل / اسک دین...
    نوشته
    48
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    196



    سلام علیکم
    برای دیدن سیر تاریخی شیعه شدن ایرانیان در قرون ابتدایی بعد از هجرت بد نیست حول بعضی از وقایع برجسته تاریخی مطالعه ای صورت بگیرد
    مثلا فتح ایران در زمان عمر بن خطاب تاثیر حکومت امام علی (ع ) و تفاوت سیره ان حضرت با خلفای سه گانه... ثاثیر ایرانیان در قیام مختار و قیام های بعدی نوع رفتار حکومت اموی با غیر عرب تا سرنگونی امویان
    ایرانیان در دستگاه عباسی و بافت مذهبی ان دوران تا زمان امام رضا (ع) و وقایع دوران امامت ایشان ...


    البته جهت اطلاع دوستان حکومت صفوی تنها حکومت رسمی شیعه نبوده است در این مورد بد نیست به وقایع دوران سلجوقیان و تشیع ملک شاه سلجوقی(464-485ه.ق) هم نظری بیندازید و البته خواند کتاب موءتمر علمای بغداد تالیف مقاتل بن عطیه ( شرح مناظره بزرگ علمای تشیع و تسنن ) بسیار کمک میکند ...
    ویرایش توسط crazy : ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ در ساعت ۰۰:۲۹
    مرا مردانگی مجنون نیست لاجرم دیوانه ای هستم ...

  13. صلوات ها 5


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط crazy نمایش پست ها
    البته جهت اطلاع دوستان حکومت صفوی تنها حکومت رسمی شیعه نبوده است در این مورد بد نیست به وقایع دوران سلجوقیان و تشیع ملک شاه سلجوقی(464-485ه.ق) هم نظری بیندازید و البته خواند کتاب موءتمر علمای بغداد تالیف مقاتل بن عطیه ( شرح مناظره بزرگ علمای تشیع و تسنن ) بسیار کمک میکند ...
    سلام

    فک کنم بشه اولین حکومت شیعه ایران را

    حکومت امام علی(ع) گفت!!!
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    قران / قمر بنی هاشم ... شعر / ساخت راکت مدل / اسک دین...
    نوشته
    48
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    196



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    سلام

    فک کنم بشه اولین حکومت شیعه ایران را

    حکومت امام علی(ع) گفت!!!
    و علیکم سلام
    همان طور که از نوع کلام مشخص است مقصودم حکومت های ایرانی بعد از صدر اسلام است .
    ------
    بد ندیدم قسمتی از متن کتاب موتمر علمای بغداد را نقل کنم ( اخر کتاب )
    ...گزارش شیعه شدن ملک شاه سلجوقی و وزیرش خواجه نظام الملک و دیگر وزیران و فرماندهان نظامی و نگارندگان دربار شاهی در تمام سرزمین های اسلامی منتشر شد و تعداد بسیاری از مردم شیعه شدند و نیز نظام الملک دستور داد تا استادان در تمام مدارس نظامیه بغداد به تدریس مذهب شیعه بپردازند ...
    -------
    البته رگه های شدید تشیع قبل از این دوران در ایرانیان هست ...

    یا علی انت صراط المستقیم ...


    ویرایش توسط crazy : ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ در ساعت ۰۱:۱۷
    مرا مردانگی مجنون نیست لاجرم دیوانه ای هستم ...

  17. صلوات ها 5


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط crazy نمایش پست ها
    همان طور که از نوع کلام مشخص است مقصودم حکومت های ایرانی بعد از صدر اسلام است .
    سلام

    شبهه افکنان می گویند که ایرانیان بعد از صفویه شیعه شده اند

    که با وجود حکومت امام این شبهه کنار می رود

    و البته مگر امام(ع) والی به ایران نفرستادند؟
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  19. صلوات ها 5


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    علاقه
    قران / قمر بنی هاشم ... شعر / ساخت راکت مدل / اسک دین...
    نوشته
    48
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    196



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    سلام

    شبهه افکنان می گویند که ایرانیان بعد از صفویه شیعه شده اند

    که با وجود حکومت امام این شبهه کنار می رود

    و البته مگر امام(ع) والی به ایران نفرستادند؟
    تمام این صحبت ها راجع به صفویه برای این است که در اصل مذهب تشیع ایجاد شبهه کنند و ایجاد ان را به یک حکومت و روابط سیاسی ان دوران نسبت بدهند حال انکه ... خدا کامل کننده نور خویش است
    یاد اون جمله مرحوم سلطان الواعظین شیرازی افتادم ...بماند بگذاریم تاپیک سیر خودش را طی بکنه
    مرا مردانگی مجنون نیست لاجرم دیوانه ای هستم ...

  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود