صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثبات عدم وجود خدا(کارشناس: هشام)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    250
    حضور
    1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    227

    اثبات عدم وجود خدا(کارشناس: هشام)




    سلام.
    به نظر شخص وی تنها موجوداتی میتوانند مختار باشند که از ذاتی نسبی بهره میبرند
    و موجوداتی که کمال مطلق هستند و کامل .نمیتواند مختار باشند
    و همین امر نشان دهنده این است که اصلا هیچ موجودی نمیتواند مطلق باشد چه صعودی چه نزولی
    یکی از سوال هایی که ذهن وی را دچار سردرگمی کرده این هست که دلیل خلقت چیست؟
    شاید جواب این سوال و سوال هایی که طی جواب این سوال صورت میگیرد به روشنی ماهیت این نظام خلقت و این که ایا این نظام واقعیت دارد یا یک دروغ و ساخته ذهن بشری است .جوابی نه شاید قطعی اما احتمالی بدهد.


    هدف از خلقت چیست؟
    این سوال زمانی پیش می اید که وجود خدا برای ما توضیح داده شده
    طبق تعریف خدا :
    موجودات بر 2 قسم هستند 1 ممکن الوجود 2 واجب الوجود
    واجب همان خدا هست و ممکن مرزیست بین وجود و عدم
    از انجا که هر چیز به سوی کمال پیش میرود و خواهان کمال است
    ممکن الوجود هم از خدا درخواست کمال دارد و میخواهد بوجود اید
    خدا نیز چون بخشنده است درخواست ممکن را رد نمیکند و بخل نمیورزد و ممکن را بوجود می اورد
    تا اینجا دلیل خلقت شد. بخشش
    (هر دلیلی غیر از بخشش خدا . هر چه که باشد دلالت بر نیاز خدا دارد)

    اما سوال اصلی اینجا پیش می اید که اگر خدا قادر مطلق هست
    باید بتواند هم خلق بکند هم خلق نکند
    از رویی باز هم اگر خدا مختار باشد باید بتواند بین خلق کردن و خلق نکردن انتخاب کند
    از انجا که هر عقل سلیمی بی دلیل کاری نمیکند و این تنها دیوانگان هستن که بی دلیل کاری انجام میدن
    خدا هم بی دلیل کاری نمیکند و برای هر کار خدا دلیلی هست
    طبق تعریف اختیار و قدرت خدا خدا باید بتواند هم خلق بکند هم نکند
    دلیل خلق کردن را فهمیدیم.بخشش بود
    دلیل خلق نکردن چیست؟
    (دقت کنید ما نمیتوانیم بگوییم که الان رئیس جمهور چه کار میکند؟ اما میتوانیم بگوییم الان رئیس جمهور چه کار میتواند بکند؟
    همین مثال در برابر خدا هم صادق است
    شاید نشود گفت که خدا خلق کرده یا نکرده .کی کرده ؟ کی نکرده؟ خلق میکند یا نمیکند؟
    اما میشود گفت اصلا خدا میتواند خلق کند ؟ یا نمیتواند ؟ایا خدا میتواند خلق نکند؟ یا نمیتواند؟)
    مسلم هست که خدا برای هر کاری دلیلی دارد
    درنتیجه اگر برای کاری دلیلی پیدا نشود نه تنها خدا بلکه هیچ عقل سلیمی نمیتواند ان را انجام دهد
    ان چز که پیداست هیچ دلیلی منطقی برای خلق نکردن وجود ندارد
    زیرا خلق کردن یک کار کمالی است و کاریست خیر .و از بخشش خدا سر چشمه دارد
    اما خلق نکردن کاریست مقابل خیر و معنی خلق نکردن از طرف خدا عدم بخشش او بوده و معنی بخیل بودن خدا را میدهد

    شاید خدا شناس این جواب را دهد:
    از انجا که خلق نکردن یعنی به کمال نرساندن .بخل ورزیدن از بخشش و مقابل خیر است در نتیجه خلق نکردن مصداق شر است
    و از انجا که شر در دامنه ذات خدا وجود ندارد (زیرا او خیر محض است) بحث بر سر اینکه خدا میتواند شر کند یا نه بی مورد است
    از رویی قدرت خدا بر موجودات تعلق میگیرد و از انجا که خلق نکردن مصداق شر است و شر امریست عدمی در نتیجه قدرت خدا بر خلق نکردن تعلق نمیگیرد
    و خلق نکردن هم مانند شر در دامنه قدرت خدا وجود ندارد


    پاسخ بی خدا:
    با اینکه جواب خداشناس منطقی و محکم بود اما فقط توانست یکی از 2 اصل تعریف خدا را که بی خدا از ان استفاده کرده بود خنثی کند
    اما دیگری چه بود؟
    اصل دیگر اختیار خدا بود
    اختیار چیست؟توانایی انتخاب بین انجام دادن یا ندادن کاری.
    اگر ما طبق تعریف خداشناس از بین 2 گزینه (توانایی خلق کردن) (توانایی خلق نکردن) گزینه دوم را به دلیل شر بودن و عدمی بودن و عدم تعلق قدرت خدا بر ان .بر داریم
    میماند 1 گزینه .یعنی خدا فقط میتواند خلق کند
    و چون شر در ذاتش نیست .مسلم نمیتواند خلق نکند
    اما تعریف اختیار چه بود؟توانایی انتخاب بین انجام دادن یا ندادن کاری
    یعنی توانایی انتخاب بین خلق کردن و خلق نکردن
    در نتیجه اگر خدا فقط میتواند خلق کند
    یعنی فقط 1 گزینه دارد و در نتیجه نمیتواند انتخابی انجام دهددر نهایت او نمیتواند مختار باشد
    خدا تنها یک راه دارد 1 گزینه را باید انتخاب کند
    و این معنی اختیار نیست
    در نهایت به دلیل اینکه خدا نمیتواند بین (خلق کردن) و (خلق نکردن) انتخابی کند و تنها یک گزینه دارد (خلق کردن) در نتیجه خدا نمیتواند مختار باشد

    و خداوندی که مختار نباشد یعنی از روی اجبار دست به خلقت زده و این اجبار مشکلاتی را به دنبال دارد که تمام تعریف نظام خلقت را زیر سوال میبرد
    ودر نهایت میشود نتیجه گرفت که خدایی که مختار نباشد .خدا نیست
    .بهشت همان ناکجاست.

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط gsaeed نمایش پست ها
    پاسخ بی خدا: با اینکه جواب خداشناس منطقی و محکم بود اما فقط توانست یکی از 2 اصل تعریف خدا را که بی خدا از ان استفاده کرده بود خنثی کند اما دیگری چه بود؟ اصل دیگر اختیار خدا بود اختیار چیست؟توانایی انتخاب بین انجام دادن یا ندادن کاری. اگر ما طبق تعریف خداشناس از بین 2 گزینه (توانایی خلق کردن) (توانایی خلق نکردن) گزینه دوم را به دلیل شر بودن و عدمی بودن و عدم تعلق قدرت خدا بر ان .بر داریم میماند 1 گزینه .یعنی خدا فقط میتواند خلق کند و چون شر در ذاتش نیست .مسلم نمیتواند خلق نکند اما تعریف اختیار چه بود؟توانایی انتخاب بین انجام دادن یا ندادن کاری یعنی توانایی انتخاب بین خلق کردن و خلق نکردن در نتیجه اگر خدا فقط میتواند خلق کند یعنی فقط 1 گزینه دارد و در نتیجه نمیتواند انتخابی انجام دهددر نهایت او نمیتواند مختار باشد خدا تنها یک راه دارد 1 گزینه را باید انتخاب کند و این معنی اختیار نیست در نهایت به دلیل اینکه خدا نمیتواند بین (خلق کردن) و (خلق نکردن) انتخابی کند و تنها یک گزینه دارد (خلق کردن) در نتیجه خدا نمیتواند مختار باشد و خداوندی که مختار نباشد یعنی از روی اجبار دست به خلقت زده و این اجبار مشکلاتی را به دنبال دارد که تمام تعریف نظام خلقت را زیر سوال میبرد ودر نهایت میشود نتیجه گرفت که خدایی که مختار نباشد .خدا نیست
    سلام

    و اما پاسخ با خدا

    با خدا می گوید

    خدا حکیم است

    یعنی بر اساس حکمت کار می کند
    خدا رحیم است
    خدا غفور است
    خدا مختار است
    خدا حلیم است
    خدا اول است
    خدا اخر است
    خدا خالق است
    خدا نور است
    و...

    و اما اختیار شما عدم اختیار را از نظر منطق دارای شر می دانید

    یعنی اگر کسی لازم باشد که باشد پس اگر خالق اختیار نکند که باشد پس خالق شر است

    در صورتی که حواستان نیست

    اینکه این خالق است که تعیین می کند مخلوق واجب الوجود باشد یا خیر

    مثلا

    خالق یک اثر هنری

    یک مجسمه ساز

    او تصمیم می گیرد خلق کند مجسمه ای را

    پس واجب می شود وجود ان شی!!!(به واسطه تصمیم ان فرد)

    و اگر او اختیار نکند واجب نمی شود


    و اثبات وجود خدا با نشانه ها است

    پس چه می شود

    چون شی وجود دارد و عقل و منطق می گوید ان شی که ما می بینیم پس وجود دارد

    و چون ما می توانیم تصرف در ان کنیم اولی دارد

    و چون هرچه اول داشته باشد و اغاز داشته باشد

    پس خالق دارد

    و چون خالق اولی تر است نسبت به مخلوق

    پس اول است

    و چون اول است
    حکیم هم هست
    و رب هم هست
    و...

    در نتیجه خالقی هست که مخلوق را خلق کند و بر اساس اختیار اش

    شکل ان را تعیین کند و...

    مثل مجسمه ساز که می تواند به مجسمه وجود دهد یا ندهد
    می تواند مجسمه درختی را بسازد
    یا ادمی

    و....

    مثال ها در جهت تقریب اذهان است

    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۰/۱۰/۲۳ در ساعت ۰۱:۱۵
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  4. صلوات ها 3


  5. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    250
    حضور
    1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    227



    شما درک روشنی از واجب الوجود ندارید
    و میگویید این خالق است که روشن میکند کی واجب الوجود باشد
    اول کمی تحقیق کنید و معنی واجب را پیدا کنید .بعد به برهان منطقی بالا ایراد بگیرید
    .بهشت همان ناکجاست.

  6. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    چیزی که همه چیز باشد
    نوشته
    32
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    37



    شر بودن انتخاب دوم سبب می شود که خدای کامل آن را اراده نکند ، این چه ربطی به قدرت خدا دارد.

    شما بین اراده و قدرت خدا دچار اشتباه شده اید.

    چون شر است انتخاب نمی کند نه چون شر است نمی تواند انتخاب کند.

    آیا شما که کاملا لخت از خانه بیرون نمی روید چون نمی توانید یا چون نمی خواهید؟
    آیا می توانم بگویم چون شما هیچ گاه این کار را نکرده و نمی کنید پس شما نمی توانید؟
    ویرایش توسط یک چیز : ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ در ساعت ۰۰:۰۲ دلیل: تکمیل

  7. صلوات ها 2


  8. #5

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط gsaeed نمایش پست ها
    شما درک روشنی از واجب الوجود ندارید
    سلام

    ممنون می شوم اگر معنای این کلمه را بگوید


    من فکر کنم واجب الوجود چیزی است که وجود اش واجب باشد

    یعنی حتمی

    و چیزی وجودش واجب است که قرار باشد که باشد

    مثلا

    یک فرد تشنه

    برایش اب واجب می شود و باید حتما باشد

    ولی برای فرد سیراب اب لازم نیست

    و این حکمت ساقی
    اختیار او
    و....

    است که ببیند لازم دارد یا خیر

    و یا خود فرد

    و اگر اب نخواهد نمی توانیم بگوییم

    چون ان فرد سیراب اب نخواست چون چیز واجب الوجودی را نخواسته و اختیار نکرده است

    پس شر است

    و چون اب اختیار نکرد و شر است
    پس ناقص است!!

    و....


    دوست من

    توصیه می کنم شما بروید از خدا جو ها صفات خدا را بپرسید

    خدا هیچ است .خدا پوچ است
    خدا جسمیست بی معنی

    خدا یک لفظ شیرین است

    خدا رویایی رنگین است




    خدا جسم نیست!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط gsaeed نمایش پست ها
    و میگویید این خالق است که روشن میکند کی واجب الوجود باشد
    خالق خلق کننده چیزی است

    او تایین می کند که مخلوق چه باشد

    مثلا شما نوشته ایی را می نویسید

    این شما هستید که تایین می کنید نوشته چگونه باشد

    و ما نمی توانیم بگوییم که چون شما این طور ننوشته اید پس چیز واجب الوجودی که باید می بود را نکردی پس خطا کردی!!!

    و...


    نقل قول نوشته اصلی توسط gsaeed نمایش پست ها
    اول کمی تحقیق کنید و معنی واجب را پیدا کنید .بعد به برهان منطقی بالا ایراد بگیرید
    ادمی تا وقتی دنبال حق باشد رستگار می شود

    اگر نه به وادی گمراهی فرو می رود

    امیدورام ما از رستگاران باشیم


    وقتی قرار نباشد چیزی وجود داشته باشد پس واجب الوجود نخواهد بود





    ویرایش توسط رستگاران : ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ در ساعت ۰۰:۰۹
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  9. صلوات


  10. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    250
    حضور
    1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    227



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها


    سلام

    ممنون می شوم اگر معنای این کلمه را بگوید:gol:


    من فکر کنم واجب الوجود چیزی است که وجود اش واجب باشد

    یعنی حتمی

    و چیزی وجودش واجب است که قرار باشد که باشد

    مثلا

    یک فرد تشنه

    برایش اب واجب می شود و باید حتما باشد

    ولی برای فرد سیراب اب لازم نیست

    و این حکمت ساقی
    اختیار او
    و....

    است که ببیند لازم دارد یا خیر

    و یا خود فرد

    و اگر اب نخواهد نمی توانیم بگوییم

    چون ان فرد سیراب اب نخواست چون چیز واجب الوجودی را نخواسته و اختیار نکرده است

    پس شر است

    و چون اب اختیار نکرد و شر است
    پس ناقص است!!

    و....


    دوست من

    توصیه می کنم شما بروید از خدا جو ها صفات خدا را بپرسید




    خدا جسم نیست!!



    خالق خلق کننده چیزی است

    او تایین می کند که مخلوق چه باشد

    مثلا شما نوشته ایی را می نویسید

    این شما هستید که تایین می کنید نوشته چگونه باشد

    و ما نمی توانیم بگوییم که چون شما این طور ننوشته اید پس چیز واجب الوجودی که باید می بود را نکردی پس خطا کردی!!!

    و...




    ادمی تا وقتی دنبال حق باشد رستگار می شود

    اگر نه به وادی گمراهی فرو می رود

    امیدورام ما از رستگاران باشیم:gol:


    وقتی قرار نباشد چیزی وجود داشته باشد پس واجب الوجود نخواهد بود

    :gol:


    شما اساسا به یک کتاب فلسفی نیاز دارید
    تا وقتی معنی واجب الوجود را درک نکردین لزومی نداره وارده بحث بشید
    .بهشت همان ناکجاست.

  11. صلوات


  12. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    436
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1050



    نقل قول نوشته اصلی توسط gsaeed نمایش پست ها
    شما اساسا به یک کتاب فلسفی نیاز دارید
    تا وقتی معنی واجب الوجود را درک نکردین لزومی نداره وارده بحث بشید
    باسمه تعالی، سلام برشما

    شما هم نیاز به مطالعه و فهم کتابهای فلسفه اسلامی دارید، قطعا اگر مفاهیم و استدلالهای فلسفی را درست درک می کردید، این همه گرفتار مغالطه نمی شدید.
    ویرایش توسط هشام : ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ در ساعت ۰۷:۰۷

  13. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    250
    حضور
    1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    227



    نقل قول نوشته اصلی توسط هشام نمایش پست ها
    باسمه تعالی، سلام برشما

    شما هم نیاز به مطالعه و فهم کتابهای فلسفه اسلامی دارید، قطعا اگر مفاهیم و استدلالهای فلسفی را درست درک می کردید، این همه گرفتار مغالطه نمی شدید.

    بهتر نیست ایراد مطلب رو بگید ؟
    اگر من از فلسفه نمیدانم بهتر بگویید اشتباهم چیست تا بدانم
    .بهشت همان ناکجاست.

  14. صلوات ها 3


  15. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    436
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1050



    نقل قول نوشته اصلی توسط gsaeed نمایش پست ها
    بهتر نیست ایراد مطلب رو بگید ؟
    اگر من از فلسفه نمیدانم بهتر بگویید اشتباهم چیست تا بدانم
    باسمه تعالی، سلام بر شما

    اشتباه شما در فهم درست و تطبیق درست مفاهیم فلسفی است.

    حیثیات و مراتب مباحث را، رعایت نمی فرمایید.

    چند سوال، معنای وجوب و امکان، چیست؟ اگر همین معنایی است که در پست اول آورده اید، باید بررسی بشود، حال اگر ممکن است شما معنای آنها را بفرمایید، و بفرمایید واجب الوجود و ممکن الوجود، در اصطلاح فلسفه یعنی چه؟ معنای اختیار چیست؟ فرق اختیار با ضرورت فلسفی چیست؟
    ویرایش توسط هشام : ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ در ساعت ۱۸:۳۶

  16. صلوات


  17. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    250
    حضور
    1 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    227



    نقل قول نوشته اصلی توسط هشام نمایش پست ها
    باسمه تعالی، سلام بر شما

    اشتباه شما در فهم درست و تطبیق درست مفاهیم فلسفی است.

    حیثیات و مراتب مباحث را، رعایت نمی فرمایید.

    چند سوال، معنای وجوب و امکان، چیست؟ اگر همین معنایی است که در پست اول آورده اید، باید بررسی بشود، حال اگر ممکن است شما معنای آنها را بفرمایید، و بفرمایید واجب الوجود و ممکن الوجود، در اصطلاح فلسفه یعنی چه؟ معنای اختیار چیست؟ فرق اختیار با ضرورت فلسفی چیست؟
    معنای وجوب و امکان، چیست؟
    وجوب:ان چیز که وجودش ضروری باشد
    امکان :ان چیز که بودن یا نبودنش ضرورینباشد یا وجود و عدمش مساوی باشد
    واجب الوجود یعنی ان چیز که بودنش ضروری است .بودنش زمان ندارد اول و اخر ندارد
    ممکن الوجود هم مرزی بین بودن و نبودن.چیزی که ممکن است عدم باشد و ممکن است وجود اید
    فرق اختیار با ضرورت فلسفی چیست
    منظور از ضرورت چیست؟
    .بهشت همان ناکجاست.

صفحه 1 از 13 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۱۲/۲۰, ۲۱:۴۸ : 2

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود