صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ابوبکر و عمر از علی (ع) شایسته تر بودند ؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    19
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    53

    مطلب آیا ابوبکر و عمر از علی (ع) شایسته تر بودند ؟




    سلام
    من در بعضی جاها شنیده ام که در بعضی موارد با اینکه اما علی ع معصوم بودند و درکنار رسول بودند و... اما ابوبکر و عمر بین مردم آن زمان به قول معروف برش بیشتری داشتند ! بین مردم مقبولیت بیشتری داشتند . به قولی پخته تر بوده اند ! بی دلیل هم نیست که اونا خلیفه شدند نه حضرت علی .
    آیا این سخنان رو تایید میکنید ؟


  2. صلوات ها 8


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    حضرت زهرا(س)،شهادت،شهدا،اهل بیت،هیئت
    نوشته
    1,018
    حضور
    4 روز 22 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    9134



    نقل قول نوشته اصلی توسط omid73 نمایش پست ها
    سلام
    من در بعضی جاها شنیده ام که در بعضی موارد با اینکه اما علی ع معصوم بودند و درکنار رسول بودند و... اما ابوبکر و عمر بین مردم آن زمان به قول معروف برش بیشتری داشتند ! بین مردم مقبولیت بیشتری داشتند . به قولی پخته تر بوده اند ! بی دلیل هم نیست که اونا خلیفه شدند نه حضرت علی .
    آیا این سخنان رو تایید میکنید ؟
    سلام خدمت دوست عزیز
    خودتون میگین معصوم کسانی که معصوم هستند (امامان) مسلما با آدمهای عادی (من و شما) خیلی فرق میکنند
    آنها با فریب کاری و سیاست تونستند خلیفه شوند
    ولی برای روشن تر شدن موضوع کارشناسان عزیز بزودی پاسخ شما رو میدهند
    امام زمان (عج) فرمودند: برای فرج زیاد دعا کنید ، چرا که این زیاد دعا کردن خود فرج و گشایش کار شماست
    حی علی المهدی (عج)
    خدایا به مادرانمان و خواهرانمان بصیرت ، عفت و حجاب فاطمی عنایت کن
    اشهد ان فاطمة الزهرا عصمة الله کبری و حجة الله الحجج

  5. صلوات ها 11


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    19
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    53



    نقل قول نوشته اصلی توسط delete نمایش پست ها
    سلام خدمت دوست عزیز
    خودتون میگین معصوم کسانی که معصوم هستند (امامان) مسلما با آدمهای عادی (من و شما) خیلی فرق میکنند
    آنها با فریب کاری و سیاست تونستند خلیفه شوند
    ولی برای روشن تر شدن موضوع کارشناسان عزیز بزودی پاسخ شما رو میدهند
    من این سوال رو مطرح کردم ، درحالی که معصومیت اونها رو در نظر نگیریم ! همه که مثل من و شما فکر نمیکنن . اون موقع هم اکثریت چنین افکاری قطعا نمیکردند .

  7. صلوات ها 7


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    حضرت زهرا(س)،شهادت،شهدا،اهل بیت،هیئت
    نوشته
    1,018
    حضور
    4 روز 22 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    9134



    کارشناسان محترم کسی نیست جواب این بنده خدا رو بده
    طفلک سوالش بیات شد
    ویرایش توسط حی علی المهدی : ۱۳۹۰/۱۰/۱۵ در ساعت ۱۹:۰۰
    امام زمان (عج) فرمودند: برای فرج زیاد دعا کنید ، چرا که این زیاد دعا کردن خود فرج و گشایش کار شماست
    حی علی المهدی (عج)
    خدایا به مادرانمان و خواهرانمان بصیرت ، عفت و حجاب فاطمی عنایت کن
    اشهد ان فاطمة الزهرا عصمة الله کبری و حجة الله الحجج

  9. صلوات ها 11


  10. #5

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط delete نمایش پست ها
    سلام خدمت دوست عزیز
    خودتون میگین معصوم کسانی که معصوم هستند (امامان) مسلما با آدمهای عادی (من و شما) خیلی فرق میکنند
    آنها با فریب کاری و سیاست تونستند خلیفه شوند
    ولی برای روشن تر شدن موضوع کارشناسان عزیز بزودی پاسخ شما رو میدهند
    جهالت مردم,عدم شناخت امام عصر خود

    ابوبکر و عمر و عثمان هم از این جهالت نهایت استفاده رو کردن وگرنه علم این سه تا سرهم از علم من و شماهم کمتر بوده و خدا میدونه اگه علی نبود چه به روزگار اون امت می اوردن
    عمو عباس ، بی تو قلب حرم می گیره

  11. صلوات ها 11


  12. #6

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ
    نوشته
    444
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2100



    آیا ابوبکر و عمر از علی (ع) شایسته تر بودند ؟آیا ابوبکر و عمر از علی (ع) شایسته تر بودند ؟

    با سلام خدمت دوستان عزیز

    برای بررسی و تحلیل این موضوع باید در ابتدا به این پرسش پاسخ داد که از شایستگی چه چیزی را اراده می کنیم. بعبارت دیگر منظور ما از شایستگی چیست؟
    شایستگی را می توان گاهی در مورد جنبه های شخصیتی و گاهی در مورد پدیدهای اجتماعی و چگونگی رویکرد یک فرد نسبت به مسائل پیرامونی او مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.
    همینطور باید به این نکته توجه کرد که ملاک ما برای این تحیل ها چست. آیا ملاک دین است؟ قانون است و .... و در مورد دین هم باید به گرایش های موجود در یک دین توجه کرد.
    در بحث شخصیت همینکه ما می گوییم حضرت علی(ع) معصوم هستند نشان دهنده ویژگی خاص شخصیتی آن حضرت و کمال شخیصیتی ایشان می باشد. که قطعا در برخورد با پدده های اجتماعی و نحوه رویکرد ایشان بسیار موثر وده است. در حقیقت شخیت افراد خصوصا حاکمان و بزرگان در رویکرد اجتماعی مردم و رفتارهای آنها بسیار مور است. بعبارت مشهور:
    الناس علی دین ملوکهم.
    اگر به سیر تاریخی عصرهای نخستین اسلامی توجه کنیم به خوبی خواهیم دید که عصر نبوی با عصر خلفا و پس از آن عصر اموی و عباسی تفاوت های چشمگیر اجتماعی و فرهنگی وجود دارد . تفاوت هایی که در خلافت عثمان سبب قتل او و در زمان حضرت علی(ع) به جنگ های داخلی منتهی شد.
    در مورد ویژگی های آن حضرت در عصر نبوی هم مطالب بسیاری در این باره نوشته شده است و قطعا همین ویژگی ها سبب شدند تا آن حضرت در غدیر خم از سوی پیامبر اسلام(ص) به مقام امامت و خلافت س از ان حضرت برگزیده شوند.
    http://www.hawzah.net/fa/articleview.html?ArticleID=80486&Type=-1&SearchText=%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA+%D8%B9%D9%84 %DB%8C
    اما به طور کلی ویژگی های شخصیتی و اجتماعی حضرت علی(ع) را باید در سه دوره جستجو کرد:
    1. عصر نبوی
    2. عصر خلفاء
    3. دوران حکومت آن حضرت.
    که در بیشتر موارد می توان از نهج البلاغه و براساس سخنان خود آن حضرت به تحلیل های مناسب دست یافت.

    ویرایش توسط صدر : ۱۳۹۰/۱۰/۱۷ در ساعت ۰۹:۵۱

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    علاقه
    تاریخ و شعر
    نوشته
    3,133
    حضور
    45 روز 18 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10535



    نقل قول نوشته اصلی توسط omid73 نمایش پست ها
    من در بعضی جاها شنیده ام که در بعضی موارد با اینکه اما علی ع معصوم بودند و درکنار رسول بودند و... اما ابوبکر و عمر بین مردم آن زمان به قول معروف برش بیشتری داشتند ! بین مردم مقبولیت بیشتری داشتند . به قولی پخته تر بوده اند ! بی دلیل هم نیست که اونا خلیفه شدند نه حضرت علی . آیا این سخنان رو تایید میکنید ؟

    اولا : شما باید بر سخنتان دلیل بیاورید که ابابکر و عمر مقبولیت بیشتری داشتند، بعد از ارائه دلیل یکی یکی دلایل را بررسی کنیم .
    ثانیا: عده ای آندو را بر علی علیه السلام ترجیح می داند، اما نه به دلیل مقبولیت بلکه به دلیل دشمنی با حضرت علی علیه السلام ، چون علیه السلام به جانفشانی هایی که در بدر و احد وخندق و... نشان داده بودند وبسیاری از دشمنان را کشته بودند طبیعی است بازماندگان آنان با ایشان دشمنی داشته باشند ، مثلا معاویه ، برادر ودایئیش به دست حضرت علی علیه السلام کشته شده بود ، حال از ترس مسلمان شده ، به نظر شما باید بین ابابکر علیه السلام جانب چهت کسی را بگیرد؟
    ثالثا:اگر داستان سقیفه باز خوانی شود می بینیم که ابابکر مقوبلیت نداشت بلکه سقیفه با انصار تشکیل دادند ، انصار از قبل از اسلام دو قبیله بودند وبا هم رقابت داشتند ، پس از حضور ابابکر و عمر وعدم حضور علیه اسلام در سقیفه تنها عمر بود که ابابکر را مطرح کرد ، و چون بین انصار حسادت واختلاف افتاد و جمعی از مهاجرین هم که بودند به طرف ابابکر گرایش پیاده کردند ، بقیه مردم هم غایب بودند و سقیفه به صورت کودتا چنین اقدامی را انجام داد گفته عمر
    نیز موید همین معنا است که گفت انما کانت بیعة ابی بکر فلتة و تمت ألا وانها قد کانت کذالک ولکن الله وقی شرها"(1)در این جا عمر اعتراف می کند که بیعت با ابوبکر فلته ای بود اما خداوند مسلمانان را از شر آن حفظ کرد ( البته بنا بر زعم وی).

    پس این جریان نمی تواند اقبال باشد

    رابعا : اعتراضهای افرادی چون ابوسفیان ، مالک بن نویره و قبیله اش و هچینن صحابه بزرگی چون سلمان مقداد و... نمی تواند اقبال نام داشته باشد .

    خامسا :نقش عایشه وحفصه که همسران پیامبر واز طرفی دختران آندو بودند را نمی توان نادیده گرفت .

    اینها ودلایل زیاد دیگر وجود دارد که باعث شد مردم از علی علیه السلام رویگردان شده وبه خلفا روی بیاورند


    (1)صحیح بخاری کتاب المحاربین باب 17 حدیث 6830 صفحه 1207 ـ کنز العمال 5/651 ح 14137



    ویرایش توسط عماد : ۱۳۹۰/۱۰/۱۷ در ساعت ۱۰:۱۱

  15. صلوات ها 12


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511



    نقل قول نوشته اصلی توسط Omid73 نمایش پست ها
    سلام
    من در بعضی جاها شنیده ام که در بعضی موارد با اینکه اما علی ع معصوم بودند و درکنار رسول بودند و... اما ابوبکر و عمر بین مردم آن زمان به قول معروف برش بیشتری داشتند ! بین مردم مقبولیت بیشتری داشتند . به قولی پخته تر بوده اند ! بی دلیل هم نیست که اونا خلیفه شدند نه حضرت علی .
    آیا این سخنان رو تایید میکنید ؟
    با سلام
    و تشکر از اساتید گرامی !
    جناب
    Omid73 بنده مواردی را عنوان میکنم تا ببینند چنین سخنانی چقدر صحت دارد !

    آیا چنین کسانی در بین مردمی که پیامبر آنها محمد ص است مقبولیت بیشتری داشته اند

    1.ابوبكر و عمر هر دو از كسانی هستند كه در جیش اسامه و تحت حكومت او مأمور بودند مدینه را ترك نمایند و با تأكیداتی كه رسول خدا(ص) فرموده بود و متخلفین از آن جیش را مورد لعنت قرار داده و لعن الله من تخلف عنه فرموده بود مخالفت كرده و از آن تخلف نمودند، به طور نمونه به طبقات ابن سعد، تهذیب، تاریخ ابن عساكر و كنز العمال و كامل ابن اثیر و اسد الغابه و كتابهای دیگر اشاره می‏نماییم.
    آیا این تخلف ظاهر و مخالفت امر رسول خدا(ص)، نقص عدالت و گناه بزرگ نیست؟ و آیا آنها مشمول لعن پیغمبر خدا(ص) نشده‏اند؟ داوری با شما


    2. از حوادث بسیار دردناك و شنیع كه تصور آن دل هر مسلمان را تكان می‏دهد قتل صحابی مشهور و مؤمن، مالك بن نویره به وسیله خالد بن ولید و تجاوز وی به همسر جمیله او بود؛ ماجرا بسیار وحشتناك و وحشیانه واقع شد، حكومت یعنی شخص ابوبكر هیچ عكس‏ العملی نشان نداد و حتی خالد را از عمل معزول نساخت؛ زیرا خالد كه بفتك و بی ‏اعتنایی به قتل اشخاص مشهور بود از افرادی بود كه در خاموش كردن صدای مخالفان و ارعاب مردم مؤثر بود.

    مع ذلك این واقعه جامعه را تكان داد تا حدی كه جمعی از جمله عمر بن الخطاب خواهان اعدام خالد و اجراء حكم رجم بر او شدند ولی ابوبكر به بهانه واهی كه هرگز حتی مقبول عمر هم واقع نشد آن ظلم بزرگ را ندیده گرفت و حكم قصاص و حد زنا را اجرا ننمود.
    تواریخ همه این سرگشت عجیب و غریب را كه رذالت و شرارت خالد را كه از پایه گذاران آن حكومت بود نقل می‏كنند و وضع اختناق و استبدادی را كه ایجاد كرده بودند نشان می‏دهند آنان می‏توانستند به اسم رده و ارتداد هر كس را صدای اعتراضش بلند شود یا با بنی هاشم و شخص علی(ع) و حضرت سیدة نساء العالمین یگانه دختر و پاره تن پیغمبر(ص)، همدردی كند در دَم بكشند و به همسرش تجاوز كنند.
    ویرایش توسط رضا : ۱۳۹۰/۱۰/۱۷ در ساعت ۱۲:۱۶
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    10,899
    حضور
    84 روز 13 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    18
    صلوات
    40511





    3. از بزرگترین و دردناكترین و مصیبت‏ بارترین مطاعن عمر مصیبتی است كه به رزیه یوم الخمیس مشهور است و مثل عبدالله بن عباس هر وقت آن را یاد می‏كرد از آن كلّ مصیبت و تمام رزیت یاد می‏كرد و اشك چشمش بشدت جاری می‏شد؛ این مصیبت بزرگ هم كمال اهانت و جسارت به حضرت رسول اكرم(ص)، بود و هم ظلم بزرگ بر امّت در تاریخ اگر هیچ ماده‏ای برای این كه عمر به آن محكم شود نبود همین ماده كافی است كه هر مسلمانی فریاد اعتراض خود را به عمر و بیزاری خود را از او بلند كند؟
    كدام منصف است كه از این واقعه آنچه را باید بفهمد، نفهمد و كدام بی‏غرض است كه این حقیقت را نفهمد كه پیغمبر خدا(ص)، می‏خواست بر امر نصب علی(ع) به خلافت تأكید كند و حجت را تمام نماید و آنها كه به سركردگی عمر مانع شدند مقصود آن حضرت را می‏دانستند لذا با كمال بی‏شرمی در چنین موقعی كه پیغمبر خدا در بستر بیماری خوابیده بود با او علنا به معارضه برخاسته و با آن الفاظ ركیك صریحا امر و فرمان پیغمبر را رد نمودند.
    هر بیماری اگر در چنین موقعیتی بگوید می‏خواهم وصیت كنم می‏خواهم بنویسم همه استقبال می‏كنند ابن عباس كه آنگونه می‏گریست می‏دانست كه چه اهانت بزرگی را مرتكب شدند و چه ظلمی بر امت اسلام وارد كردند همه مظالم و حكومتهای مثل حكومت یزید، ولید و ستمگران تاریخ همه از اینجا جلو آمد.
    واقعه این بود كه پیغمبر گرامی اسلامی بعد از بیست و سه ساله رنج و زحمت رسالت و هدایت مردم و این كه از یك جامعه آنچنانیكه دخترانشان را زنده به گور می‏كردند و حتی گفته شده است كه از جامعه ‏ای كه افتخاراتش همان اوضاع و دوران جاهلیت و شرك و خونریزی و فساد و فحشا و رباخواری بود آن جامعه موحد و ممتاز نمونه را بوجود آورده بود.

    آری! این پیغمبر كه به حكم آیه ‏ی (و ما ینطق عن الهوی ان هو الاّ وحی یوحی) سخنش نطقش و امر و حكمش وحی است در مرض موت فرمود برای من دوات و كاغذ بیاورید تا برای شما بنویسم چیزی را كه پس از من گمراه نشوید مژده‏ای و بشارتی از این بالاتر، سخنی از این سازنده‏تر نبود اما به جای استقبال از این پیشنهاد و اطاعت امر صریح آن حضرت معدودی كه از پیش با هم برای بعد از رحلت این مریض عزیز نقشه ‏كشی‏ها كرده و توطئه نموده بودند به سركردگی عمر مانع شدند و این عمر بود كه تعبیر بسیار زشتش در این برخورد و رویارویی و ردّ رسول خدا كه بر حسب بعض مصادر معتبر مثل نهایه ابن اثیر «الرجل یهجر» بود و به «غلب علیه الوجع» تغییر دادند موقعیت بسیار حساس بود خدا می‏داند نمی‏توان بزرگی آن مصیبت رابا قلم بیان كرد چقدر ناسپاسی و حق‏نشناسی بود ـ از كجای این سخن پیغمبر(ص) و «غلبه وجع» یا هذیان‏گویی استفاده می‏شود در این موقع چه دشنام دیگری می‏توانست به پیغمبر بدهد.


    4. معامله سوء و رفتار زشت و مظالمی كه از ابوبكر و عمر نسبت به حضرت سیدة نساء العالمین(ع)، صادر شد از غصب فدك و منع حبیبة الرسول از ارث پدر و هجوم به خانه او و احراق بیت و ضرب آن حضرت و اموری كه منتهی به اسقاط جنین گردید و همه موجب خشم آن حضرت بر ابوبكر و عمر گردید كه به اتفاق با كمال نگرانی و آزردگی و رنجش خاطر و نارضایتی از اینها از دنیا رفت و وصیت فرمود كه او را شب و بدون اعلام به ابی بكر و حزب او دفن نمایند.

    اینها اموری است كه اگر افراد غیرمطلع از آن اوضاع و اقتضاء طبیعت اجراء سیاست كنار گذاردن شخصیت عظیمی مثل علی(ع) و بنی هاشم بعض جزئیات آن را بواسطه بزرگی اهانت‏ها و جسارتهایی كه به وقوع پیوسته مستبعد بشماند و نتوانستند باقتضاء حرمتی كه از حضرت زهرا(س) در دل دارند باور كنند یا نخواهند قساوت و غلظت اهل خلاف را كمتر جلوه دهند بر محققان در تاریخ معلوم است كه كاری كه آنان می‏خواستند انجام دهند و انجام دادند بدون آن شرارتها جسارتها و چشم‏پوشی از حقوق پیغمبر و مقام یگانه دختر عزیز او امكان ‏پذیر نبود توطئه، و دسیسه‏ ها كه در عصر پیغمبر(ص) شروع شده بود بسیار بود و ریاست طلبان به دقت عمل می‏كردند و از تعرض به شخص پیغمبر اكرم(ص) نیز ابا نداشتند در آن شرایط شخص آگاه آنچه را واقع شد و مظالمی را كه نسبت به حضرت فاطمه(ع) مرتكب شدند بعید نمی‏داند سلطه آن‏ها بر امور مسلمین و تعجیل آنان بر قطع ید حضرت زهرا(ع) از فدك و منع آن حضرت از میراث پدر و اصرار آنها بر گرفتن بیعت به زور و فشار و ارعاب و تهدید به قتل مخصوصا از بنی هاشم كه همگان اگر چه علی(ع) در رأس آنها بود به لحاظ احترام خاصی كه حضرت زهرا(ع) در بین مسلمین داشت در حمایت او شمرده می‏شدند و خانه او مأمن و مقدس بود خلاصه همه آن مظالم و وقایعی كه نقل شده باور كردنی و قابل قبول است و اگر هر چه را هم از آن نپذیرند و مورد تردید قرار دهند آنچه را قبول كرده‏اند نشان می‏دهد كه برخورد آنها با حضرت زهرا(ع) بسیار خارج از انتظار و احترام از پیغمبر(ص) بوده و اگر بیشتر از آنچه نقل شده انجام داده باشند از آنها مستبعد نیست و برای این گونه برخوردها و محكومیت آن‏ها به هر نحو كه مطرح شود كافی است و بر هر منصفی ظاهر و آشكار و قابل انكار نیست و ماده طعنی بر آنها به هر حساب كه باشد از این بالاتر نمی‏شود.


    یا علی ع
    حسن خزّاز گفت:از امام رضا ( عليه السّلام ) شنيدم كه فرمود:
    بعضى از كسانى كه ادّعاى محبّت و دوستى ما را دارند،ضررشان براى شيعيان ما از دجّال بيشتر است.
    حسن گفت: عرض كردم اى پسر رسول خدا( صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم ) به چه علّت؟فرمود: به خاطر دوستى‏شان با دشمنان ما و دشمنى‏شان با دوستان ما. و هر گاه چنين شود، حقّ و باطل به هم در آميزد و امر مشتبه گردد و مؤمن از منافق باز شناخته نشود.
    ( صفات الشيعه ص 8 )

  19. صلوات ها 9


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    19
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    53



    سلام
    تشکر از صحبت ها و پاسخ دوستان .
    واقعا دندان شکن بود .


  21. صلوات ها 4


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود