صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: روش برداشت از قرآن چیست؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    13
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    59

    روش برداشت از قرآن چیست؟




    برای دست یابی به قدرت برداشت صحیح ازآیات قرآن ؛ آماده سازى زیر ساخت‏هاى تفسیر و كسب آمادگى‏ها و مقدمات آن لازم است:
    1. بدست آوردن شرایط مفسر قرآن:
    از جمله: تسلّط بر ادبیات عرب (صرف، نحو، لغت،...)، آگاهى از شأن نزول آیات، اطلاع از علوم قرآن، علم فقه، علم اصول فقه، آگاهى از احادیث و مراجعه به آنها، علم به قرائات قرآن، آگاهى از بینش‏هاى فلسفى، علمى، اجتماعى و اخلاقى، آشنایى با تفاسیر.
    البته روشن است كه تفسیر قرآن همچون هر علم دیگر نیازمند تخصص است و كسى كه بدون شرایط لازم به سراغ تفسیر قرآن برود همچون كسى است كه بدون تخصص به جراحّى قلب بپردازد كه البته كارى ناپسند در نظر عقلاء است و در نتیجه قرآن چنین كارى موجب تفسیر به رأى مى‏گردد كه ممنوع است.
    2. تفكر و تعقّل و تدّبر در آیات قرآن:
    قرآن كریم در موارد متعدد افراد را به تفكر در آیات یعنى اندیشه‏ورزى در جزئیات و مقدمات و علل و زمینه‏ها فرا مى‏خواند.
    و در برخى از آیات، افراد را به تعقّل در آیات یعنى اندیشه‏ورزى در امور كلّى فرا مى‏خواند.
    و گاهى افراد را به تدّبر یعنى پیامدهاى امور فرا مى‏خواند.
    البته هر سه مورد فوق براى فهم آیات و برداشت از آنها لازم است.
    براى مثال اگر قرآن به سرگذشت عذاب آلود قوم عاد اشاره مى‏كند ما باید در مورد زمینه‏ها و علل جزئى این حادثه تفكر كنیم. و نیز در مورد سنت و قانون كلى الهى در مورد اقوام سركش در طول تاریخ تعقّل نماییم و نیز در مورد پیامدهاى این حادثه تاریخى و تأثیر آن در سرنوشت افراد و ملت‏ها تدّبر كنیم و در مجموع عبرت‏هاى این حادثه را بدست آوریم و بیان كنیم. این نوع برخورد با آیات منتهى به برداشت‏هاى جالب مى‏شود كه اگر با رعایت ضوابط صورت گیرد قابل انطباق با هر زمان و مكان مشابه است.
    ویرایش توسط :محسن: : ۱۳۸۸/۰۶/۲۹ در ساعت ۰۵:۳۵

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    علاقه
    فلسفه - فقه استدلالی
    نوشته
    885
    حضور
    13 روز 5 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3130

    مطلب




    باسمه تعالی
    تفسیر درایی یا تفسیر برداشتی، تفسیر قرآن بر طبق استعدادها و برداشتها و استنباط های متنوع است که اگر مصون از آفتهای تفسیر به رای باشد درست است.
    تفسیر تسنیم

    ویرایش توسط سعید : ۱۳۸۹/۰۱/۲۴ در ساعت ۲۲:۰۱

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    55
    حضور
    9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    257



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعید نمایش پست ها
    باسمه تعالی


    تفسیر درایی یا تفسیر برداشتی، تفسیر قرآن بر طبق استعدادها و برداشتها و استنباط های متنوع است که اگر مصون از آفتهای تفسیر به رای باشد درست است.
    تفسیر تسنیم
    بسم الله
    آقا خوب همين كه مصون از تفسير به راي باشه چطوري؟
    واقعآ مشكل دارم با اين قضيه..آخه بالاخره فكر كنم يا نه؟خوب من هيچي از ادبيات عرب سرم نميشه جز همون مقدار دبيرستان...البته تفاسير روميخونم وسرم ميشه.حالا اگر فكر كنم ويه چي بگم تفسير به رايه ديگه؟پس چطوري بگم كه تفسير به راي نباشه؟
    اصلآ برام خيلي عجيبه همين چند روز پيش يكي كه خودش توحوزه تفسير خونده بود يه ايه برام فرستاد گفت روش فكركنيد وفهمتون روازش بگيد شايد چيزي بگيد كه هيچ مفسري تاحالا نگفته باشه! خوب اين تفسير به راي مگه نيست؟پس چطوري اوني كه خودش تفسير خونده بود اينو گفت...؟گيج شدم لطفآ كارشناسان پاسخ..

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    علم و تحقيق درمورد انسان و سرنوشت انسان دردست کیست
    نوشته
    642
    حضور
    15 روز 14 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1302



    بنام او
    باسلام وصلوات
    من نيزهمين مشكل يا سوال رادارم..وقتيكه درقرآن نظرميكنم وميبينم كه خداوندوخالق قرآن ازمن يا همه من هاي مثل من درخواست تفكر..انديشه..انديشيدن و نظايرآن نموده .. چگونه من ميتوانم اين كارراانجام نداده يا ندهم به اين دليل كه شايد تفسيربه راي باشد يا شود ..بالاخره من گوش به حرف آفريدگارم بدهم و درآيات او تفكروانديشه نمايم تا شايد بدنبال بكارافتادن بيشترعقل وشعورم دراين زمينه به كشفيات جديد برسم و به خالق وآفريدگارم نزديكترشوم يا ازترس يك واژه يا جمله مثل تفسيربه راي گوش بحرف بنده او نمايم و جرات خواندن معنا وترجمه آنرانيزنداشته باشم..چون بهرحال وقتي انسان مطلبي رابه زبان خودش ميخواند مگرميشود كه ازتفاسيروتعابيركه خودشان خودبخودشكل ميگيرندجلوگيري نمايد ومگرگناه فقط درانجام دان آن است وآيا مگر نميشود گفت كه منشاء پيدايش وزايش گناه ابتدا فكروذهن آدمي ست .لطفا راهنمايي بفرماييد
    باتقديروتشكر.

  9. صلوات


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    علاقه
    مطالب و مباحثات ديني
    نوشته
    26
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    78



    با سلام؛
    من معمولاً اين كار را مي‌كنم كه برداشت هايم را با يك استاد يا يك تفسير چك مي‌كنم... (مثال من مربوط به تفسير احاديث است و ممكن است شامل قرآن هم بشود) مثلاً در حديثي از امام صادق(ع) داريم:ْ زُرَارَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا حَدُّ الْجِزْيَةِ عَلَى أَهْلِ الْكِتَابِ وَ هَلْ عَلَيْهِمْ فِي ذَلِكَ شَيْ‏ءٌ يُوصَفُ لَا يَنْبَغِي أَنْ يَجُوزَ إِلَى غَيْرِهِ فَقَالَ ذَلِكَ إِلَى الْإِمَامِ يَأْخُذُ مِنْ كُلِّ إِنْسَانٍ مِنْهُمْ مَا شَاءَ عَلَى قَدْرِ مَالِهِ وَ مَا يُطِيقُ إِنَّمَا هُمْ قَوْمٌ فَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْ أَنْ يُسْتَعْبَدُوا أَوْ يُقْتَلُوا فَالْجِزْيَةُ تُؤْخَذُ مِنْهُمْ عَلَى قَدْرِ مَا يُطِيقُونَ لَهُ أَنْ يَأْخُذَ مِنْهُمْ بِهَا حَتَّى يُسْلِمُوا فَإِنَّ اللَّهَ قَالَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ قُلْتُ وَ كَيْفَ يَكُونُ صَاغِراً وَ هُوَ لَا يَكْتَرِثُ لِمَا يُؤْخَذُ مِنْهُ قَالَ لَا حَتَّى يَجِدَ ذُلًّا لِمَا أُخِذَ مِنْهُ وَ يَأْلَمَ لِذَلِكَ فَيُسْلِم‏
    که بایستی اهل كتاب را خوار کرد و از انها گرفت (زراره)گفتم چگونه خوار میشود که وی از پرداخت مال باکی ندارد؟! گفت نه باید کاری کرد که وی احساس خواری و مذلت کند و ناراحت شود تا رام گردد . بحار 97/64
    ولي حضرت علي(ع) در نامه به الك اشتر مي‌فرمايد:"لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق‏"مبادا هرگز، چونان حيوان شكارى باشى كه خوردن آنان را غنيمت دانى، زيرا مردم دو دسته‏اند، دسته‏اى برادر دينى تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مى‏باشند.نامه 53
    در جايي داريم كه بايد اهل كتاب را خوار كرد و در جايي مي‌خوانيم با آن ها بايد خوش رفتار بود!
    چند حالت دارد:
    -احاديث قابل جمع هستند و ما آنها را درست نفهميده ايم!
    -شرايط در دوران دو امام فوق(عليهما السلام) متفاوت بوده!
    - و ....
    من إنشاءالله قرار است اين تفاوت و اختلاف را به دفتر آقاي مكارم(مد ظله) بفرستم چرا كه ايشان ازفهم حديثي بالايي برخوردارند و پاسخ آن را براي شما قرار خواهم داد.
    ادع إلى سبيل ربّك بالحكمة و الموعظة الحسنة و جادلهم بالّتي هي أحسن إنّ ربّك هو اعلم بمن ضل عن سبيله و هو أعلم بالمهتدين




  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    55
    حضور
    9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    257



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد خوش اخلاق نمایش پست ها
    با سلام؛
    من معمولاً اين كار را مي‌كنم كه برداشت هايم را با يك استاد يا يك تفسير چك مي‌كنم... (مثال من مربوط به تفسير احاديث است و ممكن است شامل قرآن هم بشود) مثلاً در حديثي از امام صادق(ع) داريم:ْ زُرَارَةَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا حَدُّ الْجِزْيَةِ عَلَى أَهْلِ الْكِتَابِ وَ هَلْ عَلَيْهِمْ فِي ذَلِكَ شَيْ‏ءٌ يُوصَفُ لَا يَنْبَغِي أَنْ يَجُوزَ إِلَى غَيْرِهِ فَقَالَ ذَلِكَ إِلَى الْإِمَامِ يَأْخُذُ مِنْ كُلِّ إِنْسَانٍ مِنْهُمْ مَا شَاءَ عَلَى قَدْرِ مَالِهِ وَ مَا يُطِيقُ إِنَّمَا هُمْ قَوْمٌ فَدَوْا أَنْفُسَهُمْ مِنْ أَنْ يُسْتَعْبَدُوا أَوْ يُقْتَلُوا فَالْجِزْيَةُ تُؤْخَذُ مِنْهُمْ عَلَى قَدْرِ مَا يُطِيقُونَ لَهُ أَنْ يَأْخُذَ مِنْهُمْ بِهَا حَتَّى يُسْلِمُوا فَإِنَّ اللَّهَ قَالَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ قُلْتُ وَ كَيْفَ يَكُونُ صَاغِراً وَ هُوَ لَا يَكْتَرِثُ لِمَا يُؤْخَذُ مِنْهُ قَالَ لَا حَتَّى يَجِدَ ذُلًّا لِمَا أُخِذَ مِنْهُ وَ يَأْلَمَ لِذَلِكَ فَيُسْلِم‏
    که بایستی اهل كتاب را خوار کرد و از انها گرفت (زراره)گفتم چگونه خوار میشود که وی از پرداخت مال باکی ندارد؟! گفت نه باید کاری کرد که وی احساس خواری و مذلت کند و ناراحت شود تا رام گردد . بحار 97/64
    ولي حضرت علي(ع) در نامه به الك اشتر مي‌فرمايد:"لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق‏"مبادا هرگز، چونان حيوان شكارى باشى كه خوردن آنان را غنيمت دانى، زيرا مردم دو دسته‏اند، دسته‏اى برادر دينى تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مى‏باشند.نامه 53
    در جايي داريم كه بايد اهل كتاب را خوار كرد و در جايي مي‌خوانيم با آن ها بايد خوش رفتار بود!
    چند حالت دارد:
    -احاديث قابل جمع هستند و ما آنها را درست نفهميده ايم!
    -شرايط در دوران دو امام فوق(عليهما السلام) متفاوت بوده!
    - و ....
    من إنشاءالله قرار است اين تفاوت و اختلاف را به دفتر آقاي مكارم(مد ظله) بفرستم چرا كه ايشان ازفهم حديثي بالايي برخوردارند و پاسخ آن را براي شما قرار خواهم داد.
    بسم الله
    ببينيد ايني كه شما فرموديد درسته اما اين درباره قران ميطلبه كه بنده هردقيقه از يه كارشناس سوال كنم!واقعآ نشدنيه.تازه كجاست كارشناسي كه حتي روزانه بهم جواب بده؟
    درمورد قران واقعآ بيشتر ايده وارد ذهن ميشه فرض كنيد بنده يه آيه بخونم همينطور پشت سر هم توذهنم برداشتهاي مختلف بياد نه اينكه برداشتها متناقض باشد بلكه در اكثر اوقات جزئي تر ميشود يا نميدونم چطور بگم انگار لطيف تر ميشود ودل نشين تر!! ميمونم چي كار كنم در ذهنم رو ببندم؟جناب/سركار آرينه بابا هم درست ميگن از طرفي خداوند توبيخ هم كرده كه چرا فكر نميكنيد!ضمنآ مطلبي كه شما فرموديد خيلي مرتبط با تفسير نميشود بلكه شما در جمع بين دوحديث دچار تناقض يا مشكل به جايي شديد كه ان شاء الله جواب ميگيريد.

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    55
    حضور
    9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    257



    كارشناسان....ميشه من رو ازين سردرگمي در بياريد؟؟ گفتم اخه بايد جواب يكي رو هم بدم الان دوهفته است دارم فكر ميكنم برداشتم رو بگم بهش يا نه!

  15. صلوات ها 2


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    473
    حضور
    1 روز 14 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    57
    صلوات
    3962



    سلام و عرض ادب
    به گمانم، آنچه که شما می فرمایید تفکر در معانی و تفاسیر آیات است که بسیار هم تأکید شده و نه تفسیر به رأی.
    خوبه که معنای تفسیر به رأی مشخص بشه، شاید اینطور تشخیص مسئله براتون راحت باشه.
    تفسیر: یعنی کشف و پرده برداری ازابهامات کلمات و جمله های قران وتوضیح مقاصد واهداف آن
    رای : اصل این واژه به معنای نظر کردن به هر وسیله ایست (جشم یاقلب یا بوسیله شهود وخیال)
    حرف با : به سه معنا میتواند باشد:
    1)سببیت : یعنی هرکس قران را به سبب خود تفسیر کند جایگاهی از اتش دارد" یعنی علت اصلی تفسیر از ایه برای به کرسی نشاندن رای خودش باشد در برابر کسیکه سبب و انگیزه اصلی او از تفسیر، رای اونیست بلکه پی حقایق قران است و اگر نظر شخصی او مطابق یا مخالف باشد برایش فرقی نمیکند.
    2)استعانت : یعنی هر کس قران را به کمک رای خود تفسیر کند جایگاهی از اتش دارد درمقابل کسیکه تفسیر حقیقی قران را میکند.
    3)زاید (حرف با معنایی نداشته باشد) : یعنی هر کس بجای تفسیرقران رای خود را بگوید و رای شخصی رامصداق تفسیر قرار دهد در برابر کسیکه تفسیر حقیقی قران را میگوید نه رای خود را جای تفسیر.
    معنای اول و دوم در" روایات تفسیر به رای" پذیرفته شده ومعنای دوم بهتر است.(درامدی بر تفسیر قران-عباسعلی عمید زنجانی-ص109).

    مطالعه مطالب این لینک هم میتواند مفید فایده باشد ان شاء الله.
    http://www.askquran.ir/thread24496.html

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    55
    حضور
    9 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    257



    بسم الله
    جناب/سركار عرشيان بابت لينكي كه فرستاديد تشكر.حالا تو همون لينك اخرش به اين نتيجه رسيده كه براي تفسير بايد طرف علم لغت و...را خونده باشه.ويه جا هم علامه رضي الله عنه فرمودن شيوه قرآن به قران درسته وبه همين دليل كسي كه تفسير ميكنه بايد درباره تمام ايات مرتبط با آيه مورد بحث اطلاعات داشته باشه.
    حالا بچه ها يه نتيجه ميگيرم نظرتون چيه؟:
    كسي مثل من كه مقدمات تفسير رو نخونده نبايد تفسير كنه اما خداوند سبحان فرموده بايد فكر كني در آيات؛پس ميتوان براي مصونيت از برداشتهاي نابخردانه وناآگاهانه تفاسيري مثل تسنيم والميزان رو خوند ودرهمان تفاسير تفكر كرد يعني فقط خواندن نباشد بلكه به كنه مطلب پي برد وبلكه فهم بيشتري هم بدست آورد اما در همان راستايي كه مفسر بسترش را فراهم كرده.البته بازم اينجا يه مشكل واسم پيش مياد كه اين شايد تفكر درآيات نباشه يعني تفكر در كلام وحي نيست بلكه تفكر در تفسير بنده از كلام حق تعالي است!هرچند اينم مهمه كه حتي نگاه به ظاهر كلام الله هم گاهي كمك كننده وفياض است.درهرصورت راه مطمئن تري هم به ذهنم نميرسه


  19. صلوات ها 2


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    علاقه
    فیزیک.شیمی.زیست.ریاضی.اعجازعلمی
    نوشته
    50
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    193



    سلام

    قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا(سبا46)
    بگو: «من فقط به شما يك اندرز مى‏دهم كه: دو دو و به تنهايى براى خدا به پا خيزيد، سپس بينديشيد
    سخنی از امام علی ع : هر کس فکر کند آگاه شود
    اگر در آیات بیندیشید قطعا تفسیر آن را خواهی یافت. فکر کنی قطعا منظور قرآن را خواهی یافت. در زندگی ات به سه چیز تکیه کن 1-عقل2-فطرت3-قرآن(تمام)

    ویرایش توسط شنگول : ۱۳۹۱/۰۵/۱۱ در ساعت ۰۶:۲۷
    وَ لا تَقْفُ‏ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً (الاسرا 36)
    و چيزى را كه بدان علم ندارى دنبال مكن، زيرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد.


  21. صلوات ها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود