صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حیوانات هم در آخرت مواخذه میشوند؟(کارشناس:صدیق)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    39
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    129

    آیا حیوانات هم در آخرت مواخذه میشوند؟(کارشناس:صدیق)




    با سلام میخواستم یه مبحثو مطرح کنم پیرامون معاد حیوانات که راجع به اون قبلا مباحث کوتاهی بین بنده و جناب مهدی عباس زاده ردوبدل شد(اینجا)
    ولی به خاطر اینکه تایپک فوق از موضوع اصلی خودش خارج نشه اونجا موضوع رو ادامه ندادیم ولی اینجا میخوایم این موضوع رو بسطش بدیم و از جناب مهدی عباس زاده و دیگر دوستان و کارشناسان محترم میخوام اگه نظری دارن اینجا مطرح کنند.

    سوالاتی که در پیرامون این موضوع مطرحه:
    آیا اصلا حیوانات هم معاد دارند؟
    اگر دارند آیا همه آنها بدون حساب وارد بهشت میشوند ؟ یا بر اساس اختیاری که فرض کنیم در این جهان داشته اند بعضی از آنها وارد بهشت و بعضی ها وارد جهنم میشوند؟ اصلا آنها در این جهان دارای اختیار هستند یا خیر؟

    نظر آقای مهدی عباس زاده:

    منم به قیامت حیوانات اعتقاد شدید دارم و لازمه اش هم اختیار داشتن اوناست و تشریع برای اونا که حالا یا به حکم فطرت تشریع میشود براشون یا اونا هم یه پیامبرایی دارن که وحی میشود بهشونبه هر صورت در قیامت حیوانات هم مجازات و بهشت دارن
    مثالش هم جریان هدهد است برید تو قرآن خوب بخونید!!
    (وَتَفَقَّدَ الطَّيرَ فَقَالَ مَا لِي لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِينَ(النمل/20)
    (سليمان) در جستجوي آن پرنده [= هدهد] برآمد و گفت: «چرا هدهد را نمي‌بينم، يا اينکه او از غايبان است؟!
    لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِيدًا أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَيأْتِينِّي بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ(النمل/21)
    قطعا او را کيفر شديدي خواهم داد، يا او را ذبح مي‌کنم، يا بايد دليل روشني (براي غيبتش) براي من بياورد!)

    و ایشون میگن اینکه حضرت سلیمان علیه السلام میخواسته هدهد رو مجازات کنه دلیل بر اختیار هدهد هست.

    ولی به نظر من این جریان و مواردی از این دست به صورت موردی هستند و نمیشه اونو به تمام خلایق عمومیت داد و گفت همشون دارای اختیار هستند(البته اختیار ی که از نوع اختیار انسانه منظورمه نه اون اختیاری که به صورت غریضی هست)
    و اینکه حیوانات هم اون جهان مورد بازخواست و مجازات قرار میگیرن و پیامبرانی دارند رو من قبول ندارم.
    ویرایش توسط harfe hagh : ۱۳۹۰/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۰:۱۴
    گفتم شبی به مهدی از تو نگاه خواهم
    گفتــا که من هم از تو ترک گناه خواهم

  2. صلوات ها 13


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    نوشته
    7
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    43



    وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ
    كلمه وحوش جمع وحش است، و اين كلمه به معناى حيوانى است كه هرگز با انسانها انس نمى‏گيرد، مانند درندگان و امثال آن.
    و ظاهر آيه از اين جهت كه در سياق آياتى قرار دارد كه روز قيامت را توصيف مى‏كند، اين است كه وحشى‏ها هم در روز قيامت مانند انسانها محشور مى‏شوند، آيه شريفه" وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ يُحْشَرُون ، نيز اين احتمال را تاييد مى‏كند.و اما اينكه وحشيان بعد از محشور شدن چه وضعى دارند، و سرانجام كارشان چه
    مى‏شود؟ در كلام خداى تعالى و در اخبارى كه قابل اعتماد باشد چيزى كه از اين اسرار پرده بردارد نيامده، بله چه بسا بتوان از آيه سوره انعام آنجا كه مى‏فرمايد:" أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ" و نيز آنجا كه مى‏فرمايد:" ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‏ءٍ"، پاره‏اى رمزها كه فى الجمله وضع را روشن كند استفاده نمود، و آن رموز بر اهل دقت و تدبر پوشيده نيست. و چه بسا بعضى «1» گفته باشند كه: محشور شدن وحشى‏ها مربوط به روز قيامت نيست، بلكه از نشانه‏هاى قبل از قيامت است، و منظور از آن اين است كه قبل از قيامت (در اثر زلزله‏هاى پى در پى) همه وحشى‏ها از بيشه خود بيرون بجهند. ترجمه الميزان، ج‏20، ص: 350

    ویرایش توسط طلبه : ۱۳۹۰/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۵:۵۸

  5. صلوات ها 9


  6. #3

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    علاقه
    قرآن
    نوشته
    952
    حضور
    22 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0
    صلوات
    2918



    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ‏
    إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ(1)
    وَ إِذَا النُّجُومُ انكَدَرَتْ(2)
    وَ إِذَا الجِْبَالُ سُيرَِّتْ(3)
    وَ إِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ(4)
    وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ(5)
    وَ إِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ(6)
    وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ(7)
    وَ إِذَا الْمَوْءُدَةُ سُئلَتْ(8)
    بِأَىّ‏ِ ذَنبٍ قُتِلَتْ(9)
    وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ(10)
    وَ إِذَا السَّمَاءُ كُشِطَتْ(11)
    وَ إِذَا الجَْحِيمُ سُعِّرَتْ(12)
    وَ إِذَا الجَْنَّةُ أُزْلِفَتْ(13)
    عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا أَحْضَرَتْ(14)

    نقل قول نوشته اصلی توسط طلبه نمایش پست ها
    محشور شدن وحشى‏ها مربوط به روز قيامت نيست، بلكه از نشانه‏هاى قبل از قيامت است، و منظور از آن اين است كه قبل از قيامت (در اثر زلزله‏هاى پى در پى) همه وحشى‏ها از بيشه خود بيرون بجهند.
    سلام علیکم

    دلیلی بر این که اینان محشور نمیشوند نداریم تا مجبور شویم آیه را تاویل ببریم محشور شدن معنای خودش را میرساند و تا دلیل دیگری پیدا نشود که آن را از معنای خودش خارج کند نمیتوانیم آن را تاویل ببریم به چیزی غیر آن

    بلکه به نظرم زلزله ها قبل از نابودی کوهها رخ داده است و الآن وقت حشر موجودات است و بیان این که وحوش محشور شده اند میرساند که به طریق اولی انسانها هم محشور شده اند سپس طریقه آماده کردن جهنم را میفرماید

    حال آن که ما اثبات بر این مدعا را داریم که حیوانات نیز دارای اختیارند حال به محدوده اختیار کاری نداریم خود انسانها هم محدوده اختیاراتشون با هم فرق میکنه مثلا آیا کسی که پادشاه است با کسی که هیچ مقام و منصبی ندارد یه اندازه اختیار دارند؟

    انسان یه توانایی هایی بیشتر از حیوانات دارد و پیچیدگی بیشتر اما نمیشود اختیار حیوانات را نفی کرد بلکه رفتار موجوداتی مثل طوطی و میمون که در برداشت کلیت و حل مسئله توانایی بیشتری از باقی حیوانات دارند خودش اینو اثبات میکنه که اونا هم اختیار دارند

    فعلا همین تا ببینیم بحث به کجا میکشه

    التماس دعا
    الفرقان : 30 وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
    و پيامبر(روز قیامت خواهد) گفت: «ای پروردگارم! قوم من بى گمان اين قرآن را بس دور و مهجور گرفتند.»
    ترجمان فرقان نوشته آیة الله صادقی تهرانی

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6203



    سلام و عرض ادب خدمت دوستان
    عزیزان این بحث قبلا در سایت بحث شده و جواب هایی هم داده شده است که بنده لینک آنها رو در خدمت شما قرار می دهم و برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید:


    ايا حيوانت بهشت وجهنم دارند؟؟

    موجودات زنده غیرازانسان وقتی می میرند روح آنان چه سرنوشتی دارد
    ویرایش توسط عمار : ۱۳۹۰/۱۰/۰۶ در ساعت ۱۳:۰۱
    آیا حیوانات هم در آخرت مواخذه میشوند؟(کارشناس:صدیق)

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  9. صلوات ها 9


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    53
    حضور
    3 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    103



    سلام

    بله اگر بزی شاخی به بز دیگر زده است روز قیامت این یکی بز به اون شاخ میزنه
    هر دوتا به خاک تبدیل می شوند

  11. صلوات ها 6


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۰
    علاقه
    کامپیوتر- همون رایانه خودمون
    نوشته
    28
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    84



    استاد مکارم شیرازی در تفسیر نمونه ذیل همین آیات بیان فرمودند که

    وقتی یک سگ را آموزش میدند تا کشف مواد مخدر و یا جنازه و یا آدم زنده

    از زیر آوار کنه، پس قدرت درک را در سطح خودش داره لذا به همان اندازه

    در مورد اعمالش جوابگو هست

    روزی که بر ظالم عدل میرود، سخت تر از روزیست که بر مظلوم ستم میرود.

  13. صلوات ها 9


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    نقاشی و نویسندگی
    نوشته
    696
    حضور
    62 روز 3 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    1608



    به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

    سلام می کنم خدمت شما ..... بنده یک سوالی دارم ، شاید اشتباه باشد ولی بازم دانستن بهتر از ندانستن است .

    دیدی که من به موجودات روی زمین که می تونیم ببینیمشان دارم ، اینه که اونا برای راهنمایی ما و برای ما افریده شده اند و تا روز قیامت همراهیمان را می کنند تا حدی که توانایی دارند ....و در آن زمان شاید اصلا این موجودات رو دیگر نبینیم !

    چطور این فکر بر سرم آمده ....... به این شکل که قرآن گفته جن وجود داره ، چرا نمی تونیم ببینیمشون ؟ .... ؟ خب چون به ما ارتباط خاصی ندارند و بر ما تاثیر مستقیم ندارند تا موقعی که خودمان معمولی باشیم ...... دنیای ما جدا هست با اینکه در پیش هم هستیم .....! پس بنابراین نمی توان از این موجودات استفاده نمود برای کمک کردن به خودمون ..... بلکه از آنچه می توانیم ببینیم ، می شود کمک گرفت !

    دقیقا یعنی : خدا موجوداتی رو که می تونیم ببینیم را برای ما آفریده ..... و موجوداتی را که نمی توانیم ببینیم هم ارتباط خاصی با ان ها نداریم ! مثه جن ها ...

    من این مسئله را هم فکر کنم قبلا گفته ام ولی نتیجه ای نگرفتم تا آنجایی که یادم هست ....... فقط یه دلیل آخر برای کسانیکه مخالفت کنند ............ چرا وقتی قیامت می شود ، این دنیا جسمانی کاملا تغییر می کند و فقط روح ما می ماند و به دنیای دیگر می رویم ...و فقط این پایان دنیای مادی به دست ما و برای ما اتفاق خواهد افتاد ..... خدا می گوید که این دنیا برای شماست تا در اینجا بیایید و مسیر خودتان (سعادت یا شقاوت ) را مشخص کنید ....

    اگر توانستم منظورم رو کامل و واضح بگویم که می خوام بدونم دارم اشتباه می کنم یا نه ....اگر هم کمی توضیحم گنگ هست ، بگویید تا بازترش کنم.
    ویرایش توسط Kamran : ۱۳۹۰/۱۰/۰۷ در ساعت ۰۱:۲۷


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما حشر حیوانات در قیامت




    نقل قول نوشته اصلی توسط harfe hagh نمایش پست ها
    با سلام میخواستم یه مبحثو مطرح کنم پیرامون معاد حیوانات که راجع به اون قبلا مباحث کوتاهی بین بنده و جناب مهدی عباس زاده ردوبدل شد(اینجا)
    ولی به خاطر اینکه تایپک فوق از موضوع اصلی خودش خارج نشه اونجا موضوع رو ادامه ندادیم ولی اینجا میخوایم این موضوع رو بسطش بدیم و از جناب مهدی عباس زاده و دیگر دوستان و کارشناسان محترم میخوام اگه نظری دارن اینجا مطرح کنند.

    سوالاتی که در پیرامون این موضوع مطرحه:
    آیا اصلا حیوانات هم معاد دارند؟
    اگر دارند آیا همه آنها بدون حساب وارد بهشت میشوند ؟ یا بر اساس اختیاری که فرض کنیم در این جهان داشته اند بعضی از آنها وارد بهشت و بعضی ها وارد جهنم میشوند؟ اصلا آنها در این جهان دارای اختیار هستند یا خیر؟

    نظر آقای مهدی عباس زاده:

    منم به قیامت حیوانات اعتقاد شدید دارم و لازمه اش هم اختیار داشتن اوناست و تشریع برای اونا که حالا یا به حکم فطرت تشریع میشود براشون یا اونا هم یه پیامبرایی دارن که وحی میشود بهشونبه هر صورت در قیامت حیوانات هم مجازات و بهشت دارن
    مثالش هم جریان هدهد است برید تو قرآن خوب بخونید!!
    (وَتَفَقَّدَ الطَّيرَ فَقَالَ مَا لِي لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِينَ(النمل/20)
    (سليمان) در جستجوي آن پرنده [= هدهد] برآمد و گفت: «چرا هدهد را نمي‌بينم، يا اينکه او از غايبان است؟!
    لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِيدًا أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَيأْتِينِّي بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ(النمل/21)
    قطعا او را کيفر شديدي خواهم داد، يا او را ذبح مي‌کنم، يا بايد دليل روشني (براي غيبتش) براي من بياورد!)

    و ایشون میگن اینکه حضرت سلیمان علیه السلام میخواسته هدهد رو مجازات کنه دلیل بر اختیار هدهد هست.

    ولی به نظر من این جریان و مواردی از این دست به صورت موردی هستند و نمیشه اونو به تمام خلایق عمومیت داد و گفت همشون دارای اختیار هستند(البته اختیار ی که از نوع اختیار انسانه منظورمه نه اون اختیاری که به صورت غریضی هست)
    و اینکه حیوانات هم اون جهان مورد بازخواست و مجازات قرار میگیرن و پیامبرانی دارند رو من قبول ندارم.

    با سلام و تشکر

    با بررسی آیات قرآنی وروایات ائمه معصومین (علیهم السلام) می توان گفت حیوانات همانند انسانهاپس ازمرگ محشورخواهندشد و در روز قیامت درحدآگاهیشان حسابرسی میشوند.

    بعنوان نمونه خداوند درآیه 38سوره مبارکه انعام می فرماید : " وَ ما مِن دابّةٍ فی الارضِ وَ لا طائِرٍ یَطیرُ بِجناحَیهِ إلّا اُمَمٌ أمثالُکُم ما فرَّ َطنا فی الکتابِ مِن شَیئٍ ثمَّ إلی رَبِّهِم یُحشَرونَ: هیچ جنبنده ای در زمین و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پروازمی کندنیست، مگراینکه امتهایی مثل شما هستند، ماهیچ چیزرادر این کتاب فروگذارنکردیم، پس همگی بسوی پروردگارشان محشور می گردند ." و یا در آیه 5 سوره مبارکه تکویر بصراحت ازحشرحیوانات سخن بمیان می آید: " و إذا الوحوشُ حُشِرَت "؛ همانطورکه می بینیم حیوانات درمحشور شدن با انسانها مشترکند.

    علامه طباطبائی (ره) در اینباره می فرمایند: حیوانات نیزمانندآدمیان تا اندازه‌ای ازموهبت اختیاربهره دارند البته نه به آن قوت و شدتی كه درانسانهاست. شاهد مدعا: دربرخی از موارد می‌بینیم كه حیوان بملاحظه نهی صاحبش وازترس شكنجه‌اش یابخاطر تربیتی كه یافته ازانجام عملی خودداری میكندیادرمواردی كه عمل مقرون باموانع است حركاتی نشان می‌دهد كه حاكی ازمردد بودن حیوان درانجام آن كار است. اینها همه دلیلی است بر اینكه در نفوس حیوانات هم حقیقتی به نام اختیار و استعداد حكم كردن به سزاوار و غیر سزاوار وجود دارد.1

    نتیجه آنکه ملاک حشر ، داشتن فهم و شعور است و به استناد قرآن، حیوانات نیز از این نعمت بر خوردارند . هرچند سطح فهم و شعور آنها با انسان مساوی نیست ، اما همان مقدار شعور و درک معارف عقلی و داشتن اختیار سبب می شود که دارای تکلیف باشد و بر اساس همین تکلیف ، تسبیح حق می گویند و نماز می گذارند .

    روایات معصومان نیز حشر حیوانات و حسابرسی آنها را تأیید می کنند :

    1. از ابوذر روایت شده که درحضور پیامبر بودیم، دوگوسفندباشاخ به جان یکدیگرافتادند. پیامبرفرمودند : می دانید چرا آنهابه یکدیگرشاخ میزنند؟ گفتیم نمی دانیم . فرمود :« لکن الله یدری سیقضی بینهما : حق می داند و بزودی میان آنها حکم می کند .» پس انسانها از لحاظ محشور شدن و رسیدن به قصاص و پاره ای امور دیگر مثل انسان ها هستند نه از لحاظ تکلیف .

    2. امام صادق (علیه السلام) از آباء گرامی اش نقل می کند : روزی پیامبر اکرم شتری را دید درحالیکه بار سنگینی بر دوشش قرار داشت و او را بسته بودند . پرسید صاحبش کجاست ؟ باید فردای قیامت برای دادخواهی آماده شود .2

    3. رُوی عن النبی قال : " مَن قَتَلَ عصفوراً عبثاً جاء یوم القیامة یعج الی الله تعالی یقول : أن هذا قتلنی عبثا لم ینتفع بی و لم یدعنی فأکل من حشارة الارض : از پیامبر گرامی روایتی هست که در قیامت برخی حیوانات شکایت می کنند که خدایا فلانی در حق من ظلم کرد. مرا بی جهت کشت وسودی ازمن نبرد و نگذاشت ازحشرات زمین تغذیه کنم . 3

    برخی اشکال کرده اند : غیرازانسان، ازانواع حیوانات هیچ نوعی نیست كه ازموهبت اختیاربرخوردارباشدو باوجود اختیاراست كه حساب و كتاب(حشر) معنا و مفهوم پیدامیكند لذاحیوانات حشری ندارند. ولی این سخن با اخبار و ظاهر آیه 5 سوره تكویر مخالف است.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________ ____
    1. بحار الانوار / مجلسی /ج 61 / ص 276
    2. من لا یحضره الفقیه / شیخ صدوق /ج 2 / ص 191
    3. بحار الانوار / مجلسی /ج 61 / ص4


    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۰/۱۰/۰۷ در ساعت ۱۰:۴۵ دلیل: فونت
    آیا حیوانات هم در آخرت مواخذه میشوند؟(کارشناس:صدیق)

  17. صلوات ها 10


  18. #9

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما حشر حیوانات و طایفه جن




    نقل قول نوشته اصلی توسط Kamran نمایش پست ها
    به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

    سلام می کنم خدمت شما ..... بنده یک سوالی دارم ، شاید اشتباه باشد ولی بازم دانستن بهتر از ندانستن است .

    دیدی که من به موجودات روی زمین که می تونیم ببینیمشان دارم ، اینه که اونا برای راهنمایی ما و برای ما افریده شده اند و تا روز قیامت همراهیمان را می کنند تا حدی که توانایی دارند ....و در آن زمان شاید اصلا این موجودات رو دیگر نبینیم !

    چطور این فکر بر سرم آمده ....... به این شکل که قرآن گفته جن وجود داره ، چرا نمی تونیم ببینیمشون ؟ .... ؟ خب چون به ما ارتباط خاصی ندارند و بر ما تاثیر مستقیم ندارند تا موقعی که خودمان معمولی باشیم ...... دنیای ما جدا هست با اینکه در پیش هم هستیم .....! پس بنابراین نمی توان از این موجودات استفاده نمود برای کمک کردن به خودمون ..... بلکه از آنچه می توانیم ببینیم ، می شود کمک گرفت !

    دقیقا یعنی : خدا موجوداتی رو که می تونیم ببینیم را برای ما آفریده ..... و موجوداتی را که نمی توانیم ببینیم هم ارتباط خاصی با ان ها نداریم ! مثه جن ها ...

    من این مسئله را هم فکر کنم قبلا گفته ام ولی نتیجه ای نگرفتم تا آنجایی که یادم هست ....... فقط یه دلیل آخر برای کسانیکه مخالفت کنند ............ چرا وقتی قیامت می شود ، این دنیا جسمانی کاملا تغییر می کند و فقط روح ما می ماند و به دنیای دیگر می رویم ...و فقط این پایان دنیای مادی به دست ما و برای ما اتفاق خواهد افتاد ..... خدا می گوید که این دنیا برای شماست تا در اینجا بیایید و مسیر خودتان (سعادت یا شقاوت ) را مشخص کنید ....

    اگر توانستم منظورم رو کامل و واضح بگویم که می خوام بدونم دارم اشتباه می کنم یا نه ....اگر هم کمی توضیحم گنگ هست ، بگویید تا بازترش کنم.
    با سلام و تشکر

    اینکه ما در دنیا موجوداتی را ببینیم یا نبینیم، یا در آخرت آنها را مشاهده کنیم یا خیر و یا اینکه تأثیر مستقیم در زندگی انسان داشته باشند یا خیر، داخل در بحث نیست، مهم آنست که طبق آیات و روایات همه خلایق، روز قیامت محشور می شوند و به اقتضاء سطح درک و فهم و شعور و اختیاری که داشته اند مورد سؤال قرار می گیرند و جن و حیوانات نیز در کنار انسان، خارج از این قاعده نیستند.

    لذا برای این مطلب که شما گفته اید: "حیوانات، برای راهنمایی ما و برای ما افریده شده اند و تا روز قیامت همراهیمان می کنند تا حدی که توانایی دارند ....و در آن زمان شاید اصلا این موجودات رو دیگر نبینیم !" هیچ دلیلی اعم از عقلی و نقلی نداریم. گر چه آن بخش از سخن شما که گفته اید حیوانات برای راهنمایی و برای ما آفریده شده اند، طبق آیات و روایات سخن درستی است. اما این بمعنای نفی وجود حشر برای آنها نیست.

    علاوه بر آنکه مسلم است که طایفه جن، نیز مانند انسان دارای اختیار و تکلیف هستند فلذا آنها نیز، همراه انسان محشور و مورد حساب و کتاب قرار می گیرند.

    موفق باشید ...

    آیا حیوانات هم در آخرت مواخذه میشوند؟(کارشناس:صدیق)

  19. صلوات ها 9


  20. #10

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۰
    نوشته
    39
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    129



    نقل قول نوشته اصلی توسط مهدی عباس زاده نمایش پست ها

    حال آن که ما اثبات بر این مدعا را داریم که حیوانات نیز دارای اختیارند حال به محدوده اختیار کاری نداریم خود انسانها هم محدوده اختیاراتشون با هم فرق میکنه مثلا آیا کسی که پادشاه است با کسی که هیچ مقام و منصبی ندارد یه اندازه اختیار دارند؟

    انسان یه توانایی هایی بیشتر از حیوانات دارد و پیچیدگی بیشتر اما نمیشود اختیار حیوانات را نفی کرد بلکه رفتار موجوداتی مثل طوطی و میمون که در برداشت کلیت و حل مسئله توانایی بیشتری از باقی حیوانات دارند خودش اینو اثبات میکنه که اونا هم اختیار دارند
    خوب چرا به محدوده اختیارشان کاری نداریم اتفاقا باید کار داشته باشیم من میگم اختیار اونها با اختیار انسانها فرق میکنه اختیار اونها به نوعی غریضییه و اون طور نیست که بخوان اون دنیا بیان به خاطر این اختیار حساب کتاب پس بدن.

    نقل قول نوشته اصلی توسط Kamran نمایش پست ها
    به نام خداوند بخشایشگر و مهربان

    سلام می کنم خدمت شما ..... بنده یک سوالی دارم ، شاید اشتباه باشد ولی بازم دانستن بهتر از ندانستن است .

    دیدی که من به موجودات روی زمین که می تونیم ببینیمشان دارم ، اینه که اونا برای راهنمایی ما و برای ما افریده شده اند و تا روز قیامت همراهیمان را می کنند تا حدی که توانایی دارند ....و در آن زمان شاید اصلا این موجودات رو دیگر نبینیم !

    چطور این فکر بر سرم آمده ....... به این شکل که قرآن گفته جن وجود داره ، چرا نمی تونیم ببینیمشون ؟ .... ؟ خب چون به ما ارتباط خاصی ندارند و بر ما تاثیر مستقیم ندارند تا موقعی که خودمان معمولی باشیم ...... دنیای ما جدا هست با اینکه در پیش هم هستیم .....! پس بنابراین نمی توان از این موجودات استفاده نمود برای کمک کردن به خودمون ..... بلکه از آنچه می توانیم ببینیم ، می شود کمک گرفت !

    دقیقا یعنی : خدا موجوداتی رو که می تونیم ببینیم را برای ما آفریده ..... و موجوداتی را که نمی توانیم ببینیم هم ارتباط خاصی با ان ها نداریم ! مثه جن ها ...

    من این مسئله را هم فکر کنم قبلا گفته ام ولی نتیجه ای نگرفتم تا آنجایی که یادم هست ....... فقط یه دلیل آخر برای کسانیکه مخالفت کنند ............ چرا وقتی قیامت می شود ، این دنیا جسمانی کاملا تغییر می کند و فقط روح ما می ماند و به دنیای دیگر می رویم ...و فقط این پایان دنیای مادی به دست ما و برای ما اتفاق خواهد افتاد ..... خدا می گوید که این دنیا برای شماست تا در اینجا بیایید و مسیر خودتان (سعادت یا شقاوت ) را مشخص کنید ....

    اگر توانستم منظورم رو کامل و واضح بگویم که می خوام بدونم دارم اشتباه می کنم یا نه ....اگر هم کمی توضیحم گنگ هست ، بگویید تا بازترش کنم.
    والا ما که نه فهمیدیم منظور این دوستمون چیه و نه فهمیدیم چه ربطی به بحث ما داشت

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    با سلام و تشکر

    با بررسی آیات قرآنی وروایات ائمه معصومین (علیهم السلام) می توان گفت حیوانات همانند انسانهاپس ازمرگ محشورخواهندشد و در روز قیامت درحدآگاهیشان حسابرسی میشوند.

    بعنوان نمونه خداوند درآیه 38سوره مبارکه انعام می فرماید : " وَ ما مِن دابّةٍ فی الارضِ وَ لا طائِرٍ یَطیرُ بِجناحَیهِ إلّا اُمَمٌ أمثالُکُم ما فرَّ َطنا فی الکتابِ مِن شَیئٍ ثمَّ إلی رَبِّهِم یُحشَرونَ: هیچ جنبنده ای در زمین و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پروازمی کندنیست، مگراینکه امتهایی مثل شما هستند، ماهیچ چیزرادر این کتاب فروگذارنکردیم، پس همگی بسوی پروردگارشان محشور می گردند ." و یا در آیه 5 سوره مبارکه تکویر بصراحت ازحشرحیوانات سخن بمیان می آید: " و إذا الوحوشُ حُشِرَت "؛ همانطورکه می بینیم حیوانات درمحشور شدن با انسانها مشترکند.
    خوب تا اینجا به نص صریح آیات قرآن معلوم شد که حیوانات هم در آخرت محشور میشوند فلذا پاسخ سوال اول ما داده شد و دیگر در مورد آن بحث نمیکنیم. اما در مورد اختیار و پاداش و جزا...

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    علامه طباطبائی (ره) در اینباره می فرمایند: حیوانات نیزمانندآدمیان تا اندازه‌ای ازموهبت اختیاربهره دارند البته نه به آن قوت و شدتی كه درانسانهاست. شاهد مدعا: دربرخی از موارد می‌بینیم كه حیوان بملاحظه نهی صاحبش وازترس شكنجه‌اش یابخاطر تربیتی كه یافته ازانجام عملی خودداری میكندیادرمواردی كه عمل مقرون باموانع است حركاتی نشان می‌دهد كه حاكی ازمردد بودن حیوان درانجام آن كار است. اینها همه دلیلی است بر اینكه در نفوس حیوانات هم حقیقتی به نام اختیار و استعداد حكم كردن به سزاوار و غیر سزاوار وجود دارد.1
    خوب این قسمت از فرمایشات علامه طباطبائی (ره) هم فقط ثابت میکنه که حیوانات دارای نوعی اختیار هستند
    ولی لزوم پاداش و جزا رو اثبات نمیکنه.


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    نتیجه آنکه ملاک حشر ، داشتن فهم و شعور است و به استناد قرآن، حیوانات نیز از این نعمت بر خوردارند .

    ببخشید شما چطور همچین استنباطی رو کردید ؟ ملاک حشر داشتن فهم و شعور است؟


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    هرچند سطح فهم و شعور آنها با انسان مساوی نیست ، اما همان مقدار شعور و درک معارف عقلی و داشتن اختیار سبب می شود که دارای تکلیف باشد و بر اساس همین تکلیف ، تسبیح حق می گویند و نماز می گذارند .


    باید ثابت شود؟ به چه دلیل ؟؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    روایات معصومان نیز حشر حیوانات و حسابرسی آنها را تأیید می کنند :

    2. امام صادق (علیه السلام) از آباء گرامی اش نقل می کند : روزی پیامبر اکرم شتری را دید درحالیکه بار سنگینی بر دوشش قرار داشت و او را بسته بودند . پرسید صاحبش کجاست ؟ باید فردای قیامت برای دادخواهی آماده شود .2

    3. رُوی عن النبی قال : " مَن قَتَلَ عصفوراً عبثاً جاء یوم القیامة یعج الی الله تعالی یقول : أن هذا قتلنی عبثا لم ینتفع بی و لم یدعنی فأکل من حشارة الارض : از پیامبر گرامی روایتی هست که در قیامت برخی حیوانات شکایت می کنند که خدایا فلانی در حق من ظلم کرد. مرا بی جهت کشت وسودی ازمن نبرد و نگذاشت ازحشرات زمین تغذیه کنم . 3


    خوب این احادیث و روایات بیشتر حسابرسی انسان را می رساند تا حیوانات.


    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست ها
    برخی اشکال کرده اند : غیرازانسان، ازانواع حیوانات هیچ نوعی نیست كه ازموهبت اختیاربرخوردارباشدو باوجود اختیاراست كه حساب و كتاب(حشر) معنا و مفهوم پیدامیكند لذاحیوانات حشری ندارند. ولی این سخن با اخبار و ظاهر آیه 5 سوره تكویر مخالف است.
    اینو من هم قبول دارم چون وقتی توی قرآن اومده که دیگه در اون شکی نیست
    ویرایش توسط harfe hagh : ۱۳۹۰/۱۰/۰۷ در ساعت ۱۶:۰۶
    گفتم شبی به مهدی از تو نگاه خواهم
    گفتــا که من هم از تو ترک گناه خواهم

  21. صلوات ها 6


صفحه 1 از 12 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود