جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ◆ اسلام و تجدد ◆ «مجموعه آثار غرب شناسي» ===== (دانلود كتاب)

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تنها به یاد توست، جوش و خروش ما / ای مهدی عزیز، ای آخرین امید
    نوشته
    3,382
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    44
    آپلود
    22
    گالری
    495
    صلوات
    31673

    ◆ اسلام و تجدد ◆ «مجموعه آثار غرب شناسي» ===== (دانلود كتاب)






    ◆ اسلام و تجدد ◆ «مجموعه آثار غرب شناسي» ===== (دانلود كتاب)


    با سلام و احترام

    كتاب «اسلام و تجدد» جزء يكي از بهترين كتاب هايي بوده كه تو عمرم خوندم،

    گذاشتم اينجا كه در صورت تمايل دوستان هم دانلود كنند و بخونند ان شاءالله؛

    موفق باشيد.




    ◆ اسلام و تجدد ◆ «مجموعه آثار غرب شناسي» ===== (دانلود كتاب)





    اسلام و تجدد
    (مجموعه آثار غرب شناسي)

    نويسنده : مهدي نصيري

    انتشارات : كتاب صبح

    تعداد صفحات : 400ص

    قيمت : 4000 تومان


    توضيح مختصري پيرامون كتاب:

    کتاب «اسلام و تجدد» به دفاع از نظریه تعارض کامل و بنیانی اسلام با مدرنیته و تجدد می پردازد،

    و بر این باور است که اگر امام معصوم علیه السلام در عالم حضور می داشت و مبسوط الید بود هرگز به تاسیس تمدنی از نوع تمدن مدرن دست نمی زد،

    همان گونه که وقتی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور می کنند، تمدن تاسیسی شان هیچ نسبتی با مدرنیته ندارد.


    منبع : http://nasiri1342.blogfa.com/post-32.aspx

    ویرایش توسط آذر بانو : ۱۳۹۰/۰۹/۲۸ در ساعت ۰۸:۵۲ دلیل: گذاشتن توضيح مختصري پيرامون كتاب



    امام حسین علیه السلام میفرمایند: هرکس هدف و خواسته ای را با معصیت و نافرمانی خدا بجوید, بیشتر از آنچه را که بدان امید دارد از دست میدهد و سریعتر در آنچه که از آن میترسید واقع میشود.

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تنها به یاد توست، جوش و خروش ما / ای مهدی عزیز، ای آخرین امید
    نوشته
    3,382
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    44
    آپلود
    22
    گالری
    495
    صلوات
    31673

    مقدمه كتاب اسلام و تجدد





    مقدّمه‌ کتاب:


    غرب‌ عالَم‌، در قرون‌ پانزده‌ و شانزده‌ ميلادي‌، آبستن‌ رخدادها و دگرگوني‌هاي‌ نظري‌ و فلسفي‌ شد كه‌ مولود آن‌، مذهب‌ و تمدني‌ ويژه‌ و از جهاتي‌ متفاوت‌ با همه‌ مذاهب‌ و تمدن‌هايي‌ بود كه‌ تاريخ‌ بشريت‌ نشان‌ مي‌داد. آن‌ مذهب‌ و تمدن‌ ـ كه‌ اكنون‌ موسوم‌ به‌ تجدد و تمدن‌ جديد است‌ ـ بيش‌ از يك‌ قرن‌ است‌ كه‌ بسط‌ و نفوذي‌ عالم‌گير يافته‌ و هيچ‌ مذهب‌ و جامعه‌اي‌ از تأثير آن‌ بركنار نمانده‌ است‌. جامعه‌ اسلامي‌ و شيعي‌ ما نيز از اين‌ بسط‌ و نفوذ، در امان‌ نبوده‌ و علاوه‌ بر پذيرش‌ مظاهر گوناگون‌ تمدن‌ غرب‌، پذيراي‌ بسياري‌ از انگاره‌ها و آموزه‌هاي‌ تجدّد نيز بوده‌ است‌.

    اكنون‌ بحث‌ معارضه «سنت‌» و «مدرنيسم‌» يا «اسلام‌» و «تجدّد» به‌ عنوان‌ جدي‌ترين‌ مبحث‌ محافل‌ روشنفكري‌ ديني‌ مطرح‌ است‌ كه‌ پيوسته‌ مُنتج‌ به‌ تراشيدن‌ از پيكره اسلام‌، و انبساط‌ و انعطاف‌ دين‌ به نفع‌ «تجدّد» و «مدرنيته‌» مي‌شود و اين‌ در حالي‌ است‌ كه‌ مدافعان سنتي‌ و اصول‌گراي‌ اسلامي‌ با پاي‌ فشردن‌ بر تفاهم‌ في‌الجمله‌ اسلام‌ و تجدد، و مطلوبيّت‌ و مشروعيّت‌ اوّلي‌ و ذاتي.[1] وجوهي‌ از تمدن‌ جديد، عرصه‌ را براي‌ روشنفكران‌ مزبور هموار كرده‌اند.

    از آغاز ارتباط‌ و تعامل‌ ما با غرب‌، عمدتاً دو ديدگاه‌ درباره نسبت‌ جامعه‌ ما با «تجدّد»، مطرح‌ بوده‌ است‌. يكي‌ غربي‌ شدن‌ بدون‌ قيد و شرط‌ كه‌ از سوي‌ روشنفكراني‌ چون‌ تقي‌زاده‌ اعلام‌ شد[1]، و ديگري‌ ديدگاه‌ «تفصيل‌ و تفكيك‌» بين‌ وجه‌ مادّي‌ و مكانيكي‌ تجدّد با وجه‌ فرهنگي‌ و معنوي‌ آن‌؛ بدين‌ معني‌ كه‌ اَخذ وجه‌ مادّي‌ و ابزارها و ساختارهاي‌ معيشتي‌ تمدن‌ غرب‌ را مفيد و بلكه‌ لازم‌ مي‌داند اما وجه‌ اعتقادي‌، فرهنگي‌ و اخلاقي‌ آن‌ را مردود مي‌شمارد. اين‌ ديدگاه‌ با مرحوم‌ سيدجمال‌الدين‌ اسدآبادي‌، آغاز و تا به‌ امروز همچنان‌ از سوي‌ عموم‌ متفكران‌ و انديشمندان‌ مسلمان‌، بر آن‌ پاي‌ فشرده‌ مي‌شود. ديدگاهي‌ كه‌ نمي‌پذيرد تجدّد و تمدن‌ غرب‌ را به‌ عنوان‌ يك‌ مجموعه‌ مرتبط‌ و كليّتي‌ با روح‌ واحد، مورد مطالعه‌ و بررسي‌ قرار دهد.[2]
    اما علاوه‌ بر دو ديدگاه‌ ياد شده‌، تلقي‌ ديگري‌ از تمدن‌ جديد وجود دارد كه‌ در مقام‌ تحليل‌ نظري‌، قائل‌ به‌ تفكيك‌ و تجزيه‌ تمدن‌ جديد نيست‌ و آن‌ را كليتي‌ با روح‌ و جان‌ واحد مي‌بيند، و تخطئه‌ وجوهي‌ و تصويب‌ وجوهي‌ ديگر از تجدّد را، غيرواقعي‌ و اشتباه‌ مي‌داند. اين‌ ديدگاه‌، نسبت‌ بين‌ «اسلام‌» و «تجدّد» را تعارض‌ به‌ نحو كلي‌ و ماهوي‌ مي‌بيند و صرف‌ تشابه‌ جزيي‌ در پاره‌اي‌ از امور را، دليل‌ وحدت‌ و حتي‌ تفاهم‌ نسبي‌ بين‌ اين‌ دو نمي‌داند.

    نگارنده‌ اين‌ دفتر، در پي‌ دفاع‌ از ديدگاه‌ اخير و نقد نظريه‌ غالب‌، با استناد به‌ كتاب‌ و سنت‌ است‌ و چكيده‌ مدعايش‌ اين‌ كه‌:
    تجدد و تمدن‌ جديد با همه‌ ابعاد و ره‌آوردهايش‌، محصول‌ خودبنيادي‌ بشر غربي‌ و انحراف‌ تمام‌ عيار او از آموزه‌هاي‌ وحياني‌ است‌ و با فرض‌ حضور حاكميت‌ دين‌ ـ به‌ معناي‌ جامع‌ و حقيقي‌ آن‌ ـ هرگز تمدني‌ از نوع‌ تمدن‌ جديد، ظهور نخواهد كرد. به‌ بيان‌ روشن‌تر، اگر حاكميت‌ اسلامي‌ با حضور معصوم عليهم السلام و بسط‌ يد او، تحقق‌ و تداوم‌ پيدا مي‌كرد و حاكم‌ اسلامي‌، در مقام‌ تمدن‌سازي‌ برمي‌آمد، محصول‌ آن‌، تمدني‌ از نوع‌ تمدن‌ جديد و مشابه‌ آن‌ نبود، همان‌گونه‌ كه‌ با ظهور حضرت‌ بقيةالله الاعظم‌(عج‌) و استقرار حاكميت‌ صالحان‌، نشاني‌ از اين‌ نوع‌ تمدن‌ نخواهد بود.
    نگارنده‌ بر اين‌ باور است‌ كه‌ تنها راه‌ نجات‌ از هيمنه‌ و سيطره‌ روزافزون‌ غرب‌ ـ حداقل‌ در مقام‌ نظر و اعتقاد ـ ، رسيدن‌ به‌ چنين‌ ديدگاهي‌ است‌، و پافشاري‌ بر ديدگاه‌ «تفصيل‌ و تفكيك‌»، روز به‌ روز بر انفعال‌ و خودباختگي‌ در برابر غرب‌ مي‌افزايد و آخرين‌ مقاومت‌هاي‌ سياسي‌ و فرهنگي‌ جامعه‌ را درهم‌ مي‌شكند. پذيرش‌ نظريه‌ نفي‌ كلي‌ تجدّد و تمدن‌ جديد، اگرچه‌ در مقام‌ عمل‌ ـ به‌ دليل‌ اضطرارهاي‌ ايجاد شده‌ و عدم‌ گريز از اَخذ وجوهي‌ از تمدن‌ جديد ـ دستاوردهاي‌ نسبي‌ و محدودي‌ خواهد داشت‌، اما در مقام‌ نظر و اعتقاد، مي‌تواند نجات‌بخش‌ باشد و افراد را از خطر ارتداد كه‌ فتنه‌ و بليه‌اي‌ عام‌ در آخرالزمان‌ است‌، برهاند.

    ديدگاه‌ مطرح‌ شده‌ در اين‌ اوراق‌، برخلاف‌ عادت‌ رايج‌ فكري‌ و در تضاد با مشهورات‌ و مسلّمات‌ فراواني‌ است‌ كه‌ در يك‌ قرن‌ اخير، از سوي‌ همگان‌ ـ جز افرادي‌ قليل‌ ـ تلقي‌ به‌ قبول‌ شده‌ است‌؛ بر همين‌ اساس‌، بروز واكنش‌هاي‌ بعضاً تند با چاشني‌ انگ‌هايي‌ چون‌ ارتجاع‌ و تحجّر، بعيد نمي‌نمايد؛ اما اين‌ انتظار وجود دارد كه‌ قبل‌ از مطالعه‌ كتاب‌، در قضاوت‌ شتاب‌ ورزيده‌ نشود.

    نگارنده‌ آماده‌ پاسخ‌گويي‌ به‌ پرسش‌ها و پذيرش‌ انتقادها براي‌ تصحيح‌ خطاها و لغزش‌هايش‌ است‌ كه‌ در اين‌ صورت‌، وامدار منتقدان‌ و متذكران‌ ارجمند، خواهد بود.

    والحمد للّه‌ رب‌ العالمين‌
    مهدي‌ نصيري‌



    پي‌نوشت‌ها:

    [1]ـ سيدحسن‌ تقي‌زاده‌ به‌ نمايندگي‌ جمعي‌ از روشنفكران‌ ايراني‌، ديدگاه‌ خود را درباره تجدّد، در شماره اول‌ دوره دوم‌ نشريه‌ كاوه‌ (22 ژانويه‌ 1920) چنين‌ اعلام‌ داشت‌: «قبول‌ و ترويج‌ بلاشرط‌ و قيد تمدن‌ اروپا و تسليم‌ مطلق‌ شدن‌ به‌ اروپا، و اَخذ آداب‌ و رسوم‌ و تربيت‌ و علوم‌ و صنايع‌ و زندگي‌ و كل‌ اوضاع‌ فرنگستان‌ را بدون‌ هيچ‌ استثنا (جز زبان‌)، و كنار گذاشتن‌ هر نوع‌ خودپسندي‌ و ايرادات‌ بي‌معني‌ كه‌ از معني‌ غلط‌ وطن‌پرستي‌ ناشي‌ مي‌شود و آن‌ را وطن‌پرستي‌ كاذب‌ مي‌توان‌ خواند»[2]

    [2]- به‌ عنوان‌ نمونه‌، دهخدا خطاب‌ به‌ غربي‌ها مي‌نويسد: «تمدن‌ را ما دو قسمت‌ مي‌كنيم‌: يكي‌ تمدن‌ معنوي‌ و روحي‌ و يكي‌ تمدن‌ مكانيكي‌. از قسمت‌ اول‌، شما بهره‌ور نيستيد و هيچ‌ مددي‌ هم‌ به‌ آن‌ نكرده‌ايد، بلكه‌ براي‌ اختلاط‌ و امتزاجي‌ كه‌ با اقوام‌ وحشي‌ و آدم‌خوار در خون‌ و اخلاق‌ پيدا كرده‌ايد، هرچه‌ ممكن‌ بوده‌ سير تمدن‌ را كندتر كرديد. دير يا زود او را مغرب‌ بايد از مشرق‌ اقتباس‌ كند. اما در تمدن‌ مكانيكي‌، كسي‌ دست‌ ما را نبسته‌ است‌، مشغوليم‌ و خيلي‌ هم‌ به‌ سرعت‌.»[3]

    [1]
    - در مشروعيّت‌ اضطراري‌ و ثانوي‌ وجوهي‌ از تمدن‌ جديد، بحثي‌ نداريم‌ و در خلال‌ مباحث‌ كتاب‌ بدان‌ خواهيم‌ پرداخت‌.
    [2]- ايرانيان‌ و انديشه تجدّد، ص‌ 109
    [3]- همان‌، ص‌




    امام حسین علیه السلام میفرمایند: هرکس هدف و خواسته ای را با معصیت و نافرمانی خدا بجوید, بیشتر از آنچه را که بدان امید دارد از دست میدهد و سریعتر در آنچه که از آن میترسید واقع میشود.

  5. صلوات ها 5


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    تحقیق در مباحث نقد فلسفه و عرفان؛ آثار استاد حسن میلانی
    نوشته
    439
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1225



    کتاب بسیار جالبی ست که باید بدور از تعصب و مشهور زدگی!(منظورم جمود فکر در دایره مشهورات زمانه است!) مطالعه شود.

    البته ایرادی به این کتاب وارد است و آن استناد یا استفاده از بعضی از احادیث اهل سنت است که در منابع شیعی وجود ندارد ـ حتی مضمونش ـ و می دانیم اینگونه احادیث برای ما حجیت ندارد چون حداقل اینکه اطمینان به صدورش از معصوم نداریم!


  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    نقل قول نوشته اصلی توسط سفیر نمایش پست ها
    کتاب بسیار جالبی ست که باید بدور از تعصب و مشهور زدگی!(منظورم جمود فکر در دایره مشهورات زمانه است!) مطالعه شود.
    سلام علیکم
    جناب سفیر شما هم این کتاب را بدون تعصب و مجانی خوانده اید ؟

    این کپی ای از تمام صفحات کتاب به همراه پاورقی مطالب است/

    سرکار آذربانو با سپاس از زحمت شما .
    قیمت این کتاب 4000 تومان است و استفاده رایگان لزوما باید حرام بوده باشد مگر با رضایت نویسنده و مرکز نشرش ( انتشارات صبح ) .


    اسلام و تجدد

    (مجموعه آثار غرب شناسي)

    نويسنده : مهدي نصيري

    انتشارات : كتاب صبح

    تعداد صفحات : 400ص

    قيمت : 4000 تومان



    یاحق

    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۰/۰۹/۲۸ در ساعت ۲۰:۵۶
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    258
    حضور
    11 ساعت نامشخص
    دریافت
    16
    آپلود
    2
    گالری
    0
    صلوات
    2059



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    قیمت این کتاب 4000 تومان است و استفاده رایگان لزوما باید حرام بوده باشد مگر با رضایت نویسنده و مرکز نشرش ( انتشارات صبح ) .

    آره؟! من گرفتمش اما الان عذاب وجدان گرفتم!
    " السلام علیک یا ساقی،
    من علیک السلام میخواهم!!! "

  11. صلوات ها 4


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تنها به یاد توست، جوش و خروش ما / ای مهدی عزیز، ای آخرین امید
    نوشته
    3,382
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    44
    آپلود
    22
    گالری
    495
    صلوات
    31673

    تعجب !!!




    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست ها
    سرکار آذربانو با سپاس از زحمت شما .قیمت این کتاب 4000 تومان است و استفاده رایگان لزوما باید حرام بوده باشد مگر با رضایت نویسنده و مرکز نشرش (انتشارات صبح).

    با سلام و احترام

    خيلي عذر ميخوام منبعي رو كه قرار دادم مشاهده كردين؟!

    منبع :
    وبلاگ مهدي نصيري
    (البته بنده منبع رو به صورت بالا گذاشته بودم يكي از مديران محترم به اين صورت (
    http://nasiri1342.blogfa.com/post-32.aspx) تغيير دادند!


    در مورد مركز انتشارات هم در توضيحات وبلاگ شون اشاره شده:
    مدیریت مسئول انتشارات کتاب صبح که عمدتا به انتشار آثاری در زمینه غرب شناسی می‌پردازد نیز با مهدی نصیری است.



    نقل قول نوشته اصلی توسط rahiil نمایش پست ها
    آره؟! من گرفتمش اما الان عذاب وجدان گرفتم!
    سلام راحيل عزيز
    خيال تون راحت باشه جناب مهدي نصيري تمام كتاب هاشون (حتي فصلنامه ي سمات) رو جهت دانلود و استفاده عمومي در فضاي اينترنت گذاشتند.

    موفق باشيد.




    امام حسین علیه السلام میفرمایند: هرکس هدف و خواسته ای را با معصیت و نافرمانی خدا بجوید, بیشتر از آنچه را که بدان امید دارد از دست میدهد و سریعتر در آنچه که از آن میترسید واقع میشود.

  13. صلوات ها 6


  14. #7
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    تنها به یاد توست، جوش و خروش ما / ای مهدی عزیز، ای آخرین امید
    نوشته
    3,382
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    44
    آپلود
    22
    گالری
    495
    صلوات
    31673



    نقل قول نوشته اصلی توسط سفیر نمایش پست ها

    البته ایرادی به این کتاب وارد است و آن استناد یا استفاده از بعضی از احادیث اهل سنت است که در منابع شیعی وجود ندارد ـ حتی مضمونش ـ و می دانیم اینگونه احادیث برای ما حجیت ندارد چون حداقل اینکه اطمینان به صدورش از معصوم نداریم!
    با سلام و احترام

    از تذكري كه اشاره فرمودين بسيار متشكرم.




    امام حسین علیه السلام میفرمایند: هرکس هدف و خواسته ای را با معصیت و نافرمانی خدا بجوید, بیشتر از آنچه را که بدان امید دارد از دست میدهد و سریعتر در آنچه که از آن میترسید واقع میشود.

  15. صلوات ها 3


  16. #8

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    تحقیق در مباحث نقد فلسفه و عرفان؛ آثار استاد حسن میلانی
    نوشته
    439
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    1225



    نقل قول نوشته اصلی توسط آذر بانو نمایش پست ها
    جناب مهدي نصيري تمام كتاب هاشون (حتي فصلنامه ي سمات) رو جهت دانلود و استفاده عمومي در فضاي اينترنت گذاشتند.
    بله و این هم سایت مجله سمات:

    www.sematmag.com

  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    258
    حضور
    11 ساعت نامشخص
    دریافت
    16
    آپلود
    2
    گالری
    0
    صلوات
    2059



    سپاس فراوان!
    " السلام علیک یا ساقی،
    من علیک السلام میخواهم!!! "

  19. صلوات ها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود